Nok en Hypex

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om det tenderer i den retningen, tror jeg du klatrer opp i feil tre imo
    mvh
    Leif
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Som sakt er ikke NC400 helt håpløs, serru!

    MEN... mens jeg har dere i tråden her...
    Satt dem på subbene sammen med en miniDSP sent i går kveld. Mangler gain. Hvordan løser jeg dette enkelt?
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    seriøst tror jeg det er feil å koble inn en trafo på inngangen for å endre signatur på en forsterker
    da er det bedre å skaffe en som har ønsket karakter i utgangspunktet
    men det kan virke som om Ncore heller mot det nakne og litt blodfattige
    så får heller noen lure seg selv og kalle det nøytralt
    om det ikke kommuniserer med lytter er det totalt bortkastet, uansett pris
    mvh
    Leif
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Som sakt er ikke NC400 helt håpløs, serru!

    MEN... mens jeg har dere i tråden her...
    Satt dem på subbene sammen med en miniDSP sent i går kveld. Mangler gain. Hvordan løser jeg dette enkelt?
    Er det ikke litt av det du har DSP'en for?
    Senke Gain på toppene og heve på subbene?
    Eller er det ikke nok å gå på i miniDSP?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    seriøst tror jeg det er feil å koble inn en trafo på inngangen for å endre signatur på en forsterker
    da er det bedre å skaffe en som har ønsket karakter i utgangspunktet
    men det kan virke som om Ncore heller mot det nakne og litt blodfattige
    så får heller noen lure seg selv og kalle det nøytralt
    om det ikke kommuniserer med lytter er det totalt bortkastet, uansett pris
    mvh
    Leif
    Når effektforsterkeren begynner å kommunisere med lytteren, er den ihvertfall ikke nøytral.....
    Jeg vil heller ha en effektforsterker som bare er der og ikke sier så mye, blir fryktelig slitsomt å høre det samme maset om og om igjen:cool:

    Beklager, snart 17. mai her også....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mente ikke at ampen skulle kommunisere med noen som helst...:rolleyes:
    bare så trist når den misser mye av grunntone området og frarøver oss muligheten til å engasjere oss i musikken
    men dette blir vi jo seff aldri enig om...
    den som betaler gildet som bestemmer......gudskjelov
    mvh
    Leif
     
    A

    audiosan

    Gjest
    EHED. her er en enkel oppskrift for å få hvilken som helst forsterker slik. slå den av:D:D
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    mente ikke at ampen skulle kommunisere med noen som helst...:rolleyes:
    bare så trist når den misser mye av grunntone området og frarøver oss muligheten til å engasjere oss i musikken
    men dette blir vi jo seff aldri enig om...
    den som betaler gildet som bestemmer......gudskjelov
    mvh
    Leif
    Vi har nok litt forskjellige preferanser, men er nok ikke helt forskjellig fra hverandre allikevel.
    Godt at vi har litt forskjellig tilnærming til lyd, ellers hadde jo alle hatt like god lyd som meg;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har du virkelig det?
    "the proof is in the eating of the pudding"
    den påstanden har jeg hørt før
    vet bare om 3-4 systemer som er i nærheten av mine preferanser, samt noen få jeg har hørt ila min hifi karriere
    minst 2 av de involverte Beveridge......
    mvh
    Leif
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dere mener vel det samme egentlig!

    seriøst tror jeg det er feil å koble inn en trafo på inngangen for å endre signatur på en forsterker
    da er det bedre å skaffe en som har ønsket karakter i utgangspunktet
    men det kan virke som om Ncore heller mot det nakne og litt blodfattige
    så får heller noen lure seg selv og kalle det nøytralt
    om det ikke kommuniserer med lytter er det totalt bortkastet, uansett pris
    mvh
    Leif
    Når effektforsterkeren begynner å kommunisere med lytteren, er den ihvertfall ikke nøytral.....
    Jeg vil heller ha en effektforsterker som bare er der og ikke sier så mye, blir fryktelig slitsomt å høre det samme maset om og om igjen:cool:

    Beklager, snart 17. mai her også....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig å få skikkelig grunntone området med Ncore mon tro? ;)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Den er bedre en en de fleste transistorsakene jeg har hørt. Den er glattere og mer åpen på flere måter.
    For å si det på en annen måte. Den slår mine m-180 da med feil rør. ;) Men.... Absolutt ikke med de rette rørene.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Blir ikke mye luft igjen der nei:)
    To sånne kabinetter så blir det kanskje bra?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Den er bedre en en de fleste transistorsakene jeg har hørt. Den er glattere og mer åpen på flere måter.
    For å si det på en annen måte. Den slår mine m-180 da med feil rør. ;) Men.... Absolutt ikke med de rette rørene.
    Jeg har skiftet ut mine til Mullard CV4003 og CV4004 NOS i min M-180 (Kt-120 utgangsrørene er beholdt).
    Hvilke bruker du?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Finnes det forresten noen "kalde" forsterkere i samme gate som Hypex som låter varmt og oppløst? Trenger ikke være mer enn 10-15 Watt? Har et lite langtids-sideprosjekt på gang :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har testet en del rør i disse posisjonene. Blandt annet tele <> 12at7 i stedet for 12ax7 og e80cc som driverrør. Faktisk har jeg best match med jj 12ax7 og Genalex b759 (12ax7) som driverrør. Kt120 er en selvfølge. Akkurat for øyeblikket tester jeg Genalex ecc83 og Tung-sol 12ax7 (ny). Sistnevnte virker mye likt JJ røret. Vh Geir

    Den er bedre en en de fleste transistorsakene jeg har hørt. Den er glattere og mer åpen på flere måter.
    For å si det på en annen måte. Den slår mine m-180 da med feil rør. ;) Men.... Absolutt ikke med de rette rørene.
    Jeg har skiftet ut mine til Mullard CV4003 og CV4004 NOS i min M-180 (Kt-120 utgangsrørene er beholdt).
    Hvilke bruker du?
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hypex nc400 er klart den beste transistorforsterker jeg har testet. Den er ikke kald. Vh Geir
    Finnes det forresten noen "kalde" forsterkere i samme gate som Hypex som låter varmt og oppløst? Trenger ikke være mer enn 10-15 Watt? Har et lite langtids-sideprosjekt på gang :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det forresten noen "kalde" forsterkere i samme gate som Hypex som låter varmt og oppløst? Trenger ikke være mer enn 10-15 Watt? Har et lite langtids-sideprosjekt på gang :)
    ICEpower ASX2 serien låter slik du beskriver og blir ikke særlig varm. Hypex låter riktig nok ikke varmt, men er veldig nøytral.
    ICEpower – Class D audio amplifiers – Consumer & Professional Audio
    Abletec Alco300 er svært lik ICEpower 125ASX2 lydmessig. Kombinerer åpenhet med et snev av varme i diskanten.
    ALC0300-1300
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har testet en del rør i disse posisjonene. Blandt annet tele <> 12at7 i stedet for 12ax7 og e80cc som driverrør. Faktisk har jeg best match med jj 12ax7 og Genalex b759 (12ax7) som driverrør. Kt120 er en selvfølge. Akkurat for øyeblikket tester jeg Genalex ecc83 og Tung-sol 12ax7 (ny). Sistnevnte virker mye likt JJ røret. Vh Geir

    Den er bedre en en de fleste transistorsakene jeg har hørt. Den er glattere og mer åpen på flere måter.
    For å si det på en annen måte. Den slår mine m-180 da med feil rør. ;) Men.... Absolutt ikke med de rette rørene.
    Jeg har skiftet ut mine til Mullard CV4003 og CV4004 NOS i min M-180 (Kt-120 utgangsrørene er beholdt).
    Hvilke bruker du?
    Ok. Det har også med lydpreferanser å gjøre, selvsagt.
    Jeg tendenserer mot oppløsning og utklingning i cymbalregionen samtidig som jeg ønsker en varm lydsignatur.
    I kombinasjon med Trafomatic Reference One originalrør i pre ble det hele litt for stramt og klinisk.
    (Sorry for litt OT i Hypex tråden).
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Samme tenderer jeg selv! Vh Geir

    Jeg har testet en del rør i disse posisjonene. Blandt annet tele <> 12at7 i stedet for 12ax7 og e80cc som driverrør. Faktisk har jeg best match med jj 12ax7 og Genalex b759 (12ax7) som driverrør. Kt120 er en selvfølge. Akkurat for øyeblikket tester jeg Genalex ecc83 og Tung-sol 12ax7 (ny). Sistnevnte virker mye likt JJ røret. Vh Geir

    Jeg har skiftet ut mine til Mullard CV4003 og CV4004 NOS i min M-180 (Kt-120 utgangsrørene er beholdt).
    Hvilke bruker du?
    Ok. Det har også med lydpreferanser å gjøre, selvsagt.
    Jeg tendenserer mot oppløsning og utklingning i cymbalregionen samtidig som jeg ønsker en varm lydsignatur.
    I kombinasjon med Trafomatic Reference One originalrør i pre ble det hele litt for stramt og klinisk.
    (Sorry for litt OT i Hypex tråden).
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg bruker bare miniDSPen mot subbene og lar hovedht spille ut, da med 24db avskjæring som allerede ligger i disse. Det vil si at jeg bruker 2 utganger fra preampen. Får ikke nok gain mot subbene. Vh Geir

    Som sakt er ikke NC400 helt håpløs, serru!

    MEN... mens jeg har dere i tråden her...
    Satt dem på subbene sammen med en miniDSP sent i går kveld. Mangler gain. Hvordan løser jeg dette enkelt?
    Er det ikke litt av det du har DSP'en for?
    Senke Gain på toppene og heve på subbene?
    Eller er det ikke nok å gå på i miniDSP?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Samme tenderer jeg selv! Vh Geir

    Jeg har testet en del rør i disse posisjonene. Blandt annet tele <> 12at7 i stedet for 12ax7 og e80cc som driverrør. Faktisk har jeg best match med jj 12ax7 og Genalex b759 (12ax7) som driverrør. Kt120 er en selvfølge. Akkurat for øyeblikket tester jeg Genalex ecc83 og Tung-sol 12ax7 (ny). Sistnevnte virker mye likt JJ røret. Vh Geir
    Ok. Det har også med lydpreferanser å gjøre, selvsagt.
    Jeg tendenserer mot oppløsning og utklingning i cymbalregionen samtidig som jeg ønsker en varm lydsignatur.
    I kombinasjon med Trafomatic Reference One originalrør i pre ble det hele litt for stramt og klinisk.
    (Sorry for litt OT i Hypex tråden).
    Har du prøvd de som jeg har installert?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Nei det har jeg ikke gjort, men jeg har 2 par M 4003 i preampen min. Kan ikke si at dem er noe klarere en andre jeg har testet der. Mulig jeg ikke husker. Oppfattet dem da som litt tørre. Bruker du triodedrift? Vh Geir
    Samme tenderer jeg selv! Vh Geir

    Ok. Det har også med lydpreferanser å gjøre, selvsagt.
    Jeg tendenserer mot oppløsning og utklingning i cymbalregionen samtidig som jeg ønsker en varm lydsignatur.
    I kombinasjon med Trafomatic Reference One originalrør i pre ble det hele litt for stramt og klinisk.
    (Sorry for litt OT i Hypex tråden).
    Har du prøvd de som jeg har installert?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har sittet og lyttet til NC400/SMPS600 en god stund nå. Forsterkerne har opplagte kvaliteter. Det som slår meg er hvor nøytral den egentlig er. Den er uhyre kresen på kabler alle veier. Både strøm og interconnect. Ikke minst kan en dreie lyden med underlaget. Alle disse parameterne gir ganske store forandringer eller utfordringer. Alt dette skulle tilsi at forsterkeren er transparent. Transparens og er muligens også forsterkerens sterkeste kort. Bare å bytte til denne forsterkeren i lydkjeden krever endinger i anlegget ellers. Den prioriterer helt annerledes en "normale" transistorforsterkere eller rørforsterkere og hva som er riktig får en selv avgjøre. Etter at jeg tok hensyn til dette og "dreide" på kabler, underlag, høyttalerplassering etc.. har jeg fått en ny opplevelse og akseptenes for forsterkeren. Mulig en bare skal venne seg til dette... vi får se om jeg klarer meg uten "fargningen" fra rør.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn