Nok digitale innganger!

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Planlegger kjellerstueprosjekt hvor mange behov skal dekkes.

Kilder med behov for optisk:
Tvdekoder. Ofte optisk, vanskelig å få tak i coax. Måtte jobbe en del med altibox for å få til dette i stueanlegget. Fare for at ny dekoder kun har optisk.
Apple-tv optisk
playstation eller annen spillboks - optisk

Noen som har noen elegante løsninger på dette problemet? Vet om 1 dac med 2 optiske (peachtree grand pre), men ingen med tre. Må jeg virkelig ut og kjøpe optisk til coax-boks?
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Det finnes flere produsenter av digitale audiosvitsjbokser. Jeg har bl.a. sett den Ulf-B nevner, Gefen og Kramer. Sistnevnte lager utstyr for det profesjonelle markedet. Det er mulig at Kramer kun har koaks og XLR.

Du kan søke med Google etter f.eks.:
  • digital audio switch
  • toslink switch
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Trenger du optisk ut på feks PS3? Tenker du å koble opp mot en reciver, så kan du vel med fordel bruke HDMI. Det samme gjelder forsåvidt Altibox og ATV2.
Altibox sin Motorola dekoder har vel coax mener jeg å huske, har den ikke selv lengre, så jeg får ikke sjekket.

Ellers så vet jeg at Wyred4Sound DAC 2 har 2xoptisk og 2xcoax 1xAES/EBU 1XUSB og 1xI2S
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
En gammel audiolab 8000DAC har 3 optiske innganger.
Hvis det er nok?
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg løste kilde-problemet på stua med en Logitech Transporter. Den har tre digitale innganger, Coax, Toslink og AES/EBU... men ikke sikkert det løser DITT problem.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Takk for alle tips. SEr at de som har nok er w4s dac 2 og peactree grand pre (de kunne godt hatt en optisk til) og burmester 099 (dyr!)

Til spillemaskiner og slik som det ikke er like nøye med som hifikilder kan man splitte optisksignalet med et y-ledd fra ebay. Så da går det opp :)
Så må jeg bare sørge for at dumme Altibox har dekodere med coaxdigital til meg
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Enda en til som har mange innganger er Naim sin dac. Den har 4(!) optiske, 2 bnc og 2 coax, samt usb. Da snakker vi. Hm.. Men ikke volumkontroll, så det er jo litt døllt når man prøver å holder antall bokser nede... "Må" vel også ha oppgradert strømforsyning med naim..
 
M

Mr-T

Gjest
CDWMcInSpots skrev:
Mr-T skrev:
Jeg løste kilde-problemet på stua med en Logitech Transporter. Den har tre digitale innganger, Coax, Toslink og AES/EBU... men ikke sikkert det løser DITT problem.


Logitech Transporter har da vel 4:
  • BNC koaks
  • RCA koaks
  • Toslink
  • AES/EBU XLR
BNC og RCA er samme inngang, bare med to forskjellige kontakter.

Og Transporter lever i beste velgående enda. Jeg har en og jeg vurderer å kjøpe en til "just in case".
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Mr-T skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Mr-T skrev:
Jeg løste kilde-problemet på stua med en Logitech Transporter. Den har tre digitale innganger, Coax, Toslink og AES/EBU... men ikke sikkert det løser DITT problem.


Logitech Transporter har da vel 4:
  • BNC koaks
  • RCA koaks
  • Toslink
  • AES/EBU XLR
BNC og RCA er samme inngang, bare med to forskjellige kontakter.
[...]
Man kan da (vel) koble kilder til begge og velge hvilken man til enhver tid vil benytte(?) Det er 4 innganger på baksiden og 4 valg i menyen. Jeg benytter for tiden RCA og Toslink, men ikke BNC. Det kommer som forventet kun lyd når menyvalget stemmer med tilkoblet kilde.
 
M

Mr-T

Gjest
Hm... det har du jammen rett i. :)
Da har den fire innganger da gitt.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Transporter har også mulighet for å ta imot et digitalt signal via nettverk eller digitalinngang(?), sende det ut til en prosessorenhet, f.eks. digital equalizer eller romkorreksjon, og deretter ta imot det prosesserte digitale signalet for konvertering til analogt signal. Jeg tror det kalles digital loopback i bruksanvisningen.

Jeg har ikke forsøkt dette, men jeg tror Valentino tidligere benyttet dette i en eller anen form.
 
M

Mr-T

Gjest
Digital loopback fungerer, men KUN hvis man streamer. Det går altså ikke an å ta signal fra en digital input og rute dette via digital loopback.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Mr-T skrev:
Digital loopback fungerer, men KUN hvis man streamer. Det går altså ikke an å ta signal fra en digital input og rute dette via digital loopback.
Når man/jeg tenker seg/meg om er det vel sjelden noe stort poeng å gå fra en ekstern digitalkilde innom Transporter før prosessering (loopback)(?) Prosessoren bør jo ha noen digitale innganger. Hvis ikke, kan man jo benytte en digital inngangssvitsj som nevnt tidligere i tråden.
 
M

Mr-T

Gjest
Loopen er tiltenkt ekstern romkorreksjon eller EQ antagelig. Denne kan man da benytte når man streamer, men ikke med digitale inputs. Man får heller ikke digitalt signal UT som kommer inn via digitale inputs. Jeg tenkte å gjøre det sistnevnte med mine dsp-styrte subwoofere (koble de til digitalt altså), men den gikk ikke gitt. Måtte kjøre analogt der.
 

geope

Medlem
Ble medlem
25.01.2006
Innlegg
6
Antall liker
0
Jeg har løst det med å gå med hdmi fra fler kilder inn på tv'n og optisk ut fra tv til dac. Betinger at du har tv med fler hdmi innganger og optisk ut. Tv'n fungerer da som switch.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Dette vil også kunne løse problemer med lipsync når lyden kommer før bildet.

(Kobling inn til tv og optisk ut.)

Vil spare deg for ny dac.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Har tenkt litt på dette i det nåværende oppsettet. Men da må TVen stå på for å få lyd ikke sant?
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Stemmer. Men du kan fremdeles koble en av kildene direkte til dac. Det er rimelig å anta at ikke alle kildene er aktuelle som avspillere uten bilde.
 
Topp Bunn