Diverse Noen tankekors fra Guttenberg đŸ€”

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    NĂ„ som vi alle er forskjellige.
    For min egen del blir jeg sjelden spesielt imponert av stereoanlegg hos folk som ikke har den ufosterkede referansen. De er gjerne tonalt pÄ bÊrtur. Vanlig hifientusiastmusikk lÄter ok. Sett pÄ en Bachkantate, nei la oss spille noe annet...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    NĂ„ som vi alle er forskjellige.
    For min egen del blir jeg sjelden spesielt imponert av stereoanlegg hos folk som ikke har den ufosterkede referansen. De er gjerne tonalt pÄ bÊrtur. Vanlig hifientusiastmusikk lÄter ok. Sett pÄ en Bachkantate, nei la oss spille noe annet...
    Men er det dermed sagt at hvis Bach lÄter bra, sÄ later Baccara bra, men ikke nÞdvendigvis omvendt?
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Litt forenklet sÄ. Jeg synes det er greit med miksepultreferanser ogsÄ. Gjengangere her er Keith Richards' Running too Deep fra Main Offender og Donald Fagens New Frontier fra The Nightfly.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    960
    no gadd jeg ikke se gjennom hele klippet, men jeg fÄr bare en god latter de fleste gangene han der prÞver Ä gi rÄd :ROFLMAO:
    f.eks har han gjentatte ganger anbefalt Zu audio hĂžyttalere som gode greier med naturlig og dynamisk lyd osv.

    slik yter et par av de.
    spec 101db 35-30khz:


    spec 97db, 33-50khz:


    han er desverre fullstendig tonedÞv og har ingen anelse hva som lÄter naturlig og ikke. han har null peiling pÄ hvorfor 99% av produsentene Þnsker en relativ flat frekvenskurve og vet knapt nok hva beaming er for noe. hvordan kan man ta rÄd fra en person med ingen referanse for hva som er bra eller dÄrlig?

     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Han har bakgrunn blant annet fra plateproduksjon, det er vel produsenter som ofte trekkes frem som orakler her er det ikke? «SÄnn produsenten ville det».

    Guttenberg er en pussig skrue han, men jeg tror vi skal gi han det at han har litt erfaring med hvordan ting faktisk lÄter pÄ ordentlig.

     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    960
    bakgrunn i plateproduksjon? ok, men likevel avviser han alt som har med mÄlinger Ä gjÞre, som er svÊrt spesielt for de som jobber i de fleste studio.

    han sier ogsÄ i en annen video at han har et "proven track record" hvor er bevisene for det? f.eks nÄr et synsk vitne prater til en etterlatt eller lignende, vil sistnevnte som oftest avvise feil og fokusere pÄ det som treffer, og prÞve Ä fÄ det til Ä passe. ingenting er annerledes her, dess lenger man jobber med noe pÄ ett vis, dess stÞrre sjanse er det for at man avviser fakta og nekter Ä sette seg inn i nye ting. det er en grunn til at eldre garde hele tiden prater om gamledager, har sÊre meninger og fÞr eller siden kastes ut av yngre folk som er up to date og har mer objektivt syn.

    fyren anbefaler omtrent alt han anmelder. hypotetisk om jeg skulle starte en youtube kanal med mÄlinger etc ville jeg trolig ikke fÄtt en brÞkdel av abonnementene fordi jeg er "negativ". the truth hurts som de sier?
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    bakgrunn i plateproduksjon? ok, men likevel avviser han alt som har med mÄlinger Ä gjÞre, som er svÊrt spesielt for de som jobber i de fleste studio.

    han sier ogsÄ i en annen video at han har et "proven track record" hvor er bevisene for det? f.eks nÄr et synsk vitne prater til en etterlatt eller lignende, vil sistnevnte som oftest avvise feil og fokusere pÄ det som treffer, og prÞve Ä fÄ det til Ä passe. ingenting er annerledes her, dess lenger man jobber med noe pÄ ett vis, dess stÞrre sjanse er det for at man avviser fakta og nekter Ä sette seg inn i nye ting. det er en grunn til at eldre garde hele tiden prater om gamledager, har sÊre meninger og fÞr eller siden kastes ut av yngre folk som er up to date og har mer objektivt syn.

    fyren anbefaler omtrent alt han anmelder. hypotetisk om jeg skulle starte en youtube kanal med mÄlinger etc ville jeg trolig ikke fÄtt en brÞkdel av abonnementene fordi jeg er "negativ". the truth hurts som de sier?
    Han har ved noen tilfeller spilt plater han selv produserte under test av utstyr. NĂ„r han mener opptaket gjengis svĂŠrt troverdig syns jeg det har en viss verdi, all den tid han faktisk var tilstede under innspilling og i tillegg er den produsenten det stadig henvises til. 😏
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Men er det dermed sagt at hvis Bach lÄter bra, sÄ later Baccara bra, men ikke nÞdvendigvis omvendt?
    Ja, Imo. Synth pop er enklest Ä fÄ til. Klassisk musikk og kormusikk er langt vanskeligere. Musikk med mye grunntoneomrÄde og skikkelig fundament krever mer av elektronikk og hÞyttalere.

    Man kan ogsÄ spille noen gamle PrÞysen-innspillinger, noen gamle Erik Bye plater og Maria Callas, samt noen gode klaverinnspillinger. LÄter dette bra, sÄ bra som opptakene tilsier at det kan lÄte, sÄ spiller alt annet bra.
    Leif Ernstsen, DP, sa i et intervju at hvis en forsterker var god, sÄ skulle dÄrlige innspillinger lÄte godt gjennom den.

    Selv spiller jeg pÄ 2-veis stativhÞyttalere som ikke gÄr dypere enn ca 40Hz. Det er en bevisst avveining jeg har gjort i forhold til rommet og risken Ä ikke miste noe viktig pÄ veien.

    Noen HiFi freaker gÄr seg helt bort, Imo.
    En del Ă„r tilbake var jeg innom en freak et sted i Norge som hadde noen spesielle rĂžr-forsterkere, ditto spesielle hĂžyttalere, vinyl og digital. Det ble innledningsvis spilt noe rolig trad jazz fra 60-tallet med sax og visper og sĂ„nt. Stor og god klangfylde, mye «kropp» som rĂžr ofte gir. Men jeg fĂžlte hele tiden at her er noe galt. Da jeg var alene satte jeg pĂ„ noe rock som jeg kjente godt. Sjokk
.det var et stort «hull» der nede, midbassen var totalt fravĂŠrende, det hĂžrtes rart ut med en del av musikken som nesten var borte.
    Nei da plasserer jeg heller en Denon integrert forsterker til 4000,-, sammens med en ditto CD-spiller og en enkel hÞyttaler med et fulltoneelement midt ute pÄ stuegulvet. Dette ville i mine Þrer totalt sett lÄte langt mer High Fidelity.
    Moralen er: ikke kompliser ting, hold det enkelt
    :)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Ja, Imo. Synth pop er enklest Ä fÄ til. Klassisk musikk og kormusikk er langt vanskeligere. Musikk med mye grunntoneomrÄde og skikkelig fundament krever mer av elektronikk og hÞyttalere.

    Man kan ogsÄ spille noen gamle PrÞysen-innspillinger, noen gamle Erik Bye plater og Maria Callas, samt noen gode klaverinnspillinger. LÄter dette bra, sÄ bra som opptakene tilsier at det kan lÄte, sÄ spiller alt annet bra.
    Leif Ernstsen, DP, sa i et intervju at hvis en forsterker var god, sÄ skulle dÄrlige innspillinger lÄte godt gjennom den.

    Selv spiller jeg pÄ 2-veis stativhÞyttalere som ikke gÄr dypere enn ca 40Hz. Det er en bevisst avveining jeg har gjort i forhold til rommet og risken Ä ikke miste noe viktig pÄ veien.

    Noen HiFi freaker gÄr seg helt bort, Imo.
    En del Ă„r tilbake var jeg innom en freak et sted i Norge som hadde noen spesielle rĂžr-forsterkere, ditto spesielle hĂžyttalere, vinyl og digital. Det ble innledningsvis spilt noe rolig trad jazz fra 60-tallet med sax og visper og sĂ„nt. Stor og god klangfylde, mye «kropp» som rĂžr ofte gir. Men jeg fĂžlte hele tiden at her er noe galt. Da jeg var alene satte jeg pĂ„ noe rock som jeg kjente godt. Sjokk
.det var et stort «hull» der nede, midbassen var totalt fravĂŠrende, det hĂžrtes rart ut med en del av musikken som nesten var borte.
    Nei da plasserer jeg heller en Denon integrert forsterker til 4000,-, sammens med en ditto CD-spiller og en enkel hÞyttaler med et fulltoneelement midt ute pÄ stuegulvet. Dette ville i mine Þrer totalt sett lÄte langt mer High Fidelity.
    Moralen er: ikke kompliser ting, hold det enkelt
    :)
    Mange gode innspill pÄ Ä holde det enkelt og at pris ikke nÞdvendigvis spiller stÞrst rolle. (y)

    Men du lyttet altsÄ til et anlegg hos en person som hadde satt det opp for Ä spille den musikken han likte bra, og det lÄt bra. Happy days.
    SĂ„ fant du ut at du skulle teste med en helt annen genre/musikk du likte, og da falt anlegget igjennom.
    Greit nok, men usikker pÄ hva det egentlig beviser? At det er stor forskjell pÄ hÞyttalere?

    Jeg lurer jo da pÄ hvorfor det er sÄ stor forskjell pÄ hÞyttalere, om det nÄ var sÄ enkelt at de lett kunne verifiseres at de spilte bra klassisk musikk, sÄ spiller de alt annet ogsÄ bra.
    Har alle disse hĂžyttaler-produsentene bare ikke skjĂžnt det?đŸ€”


    Som nevnt flere ganger i denne trÄden, det er viktig Ä lÞfte blikket av og til og sjekke med sine egne referanser om man ev har skrudd seg vekk.
    Men jeg tror ikke at hverken uforsterket konsert eller klassisk musikk er nĂždvendigvis de beste eller viktigste referansene.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Man kan ogsÄ spille noen gamle PrÞysen-innspillinger, noen gamle Erik Bye plater og Maria Callas, samt noen gode klaverinnspillinger. LÄter dette bra, sÄ bra som opptakene tilsier at det kan lÄte, sÄ spiller alt annet bra.
    Muligens for Ä fÄ tonalitet og klang pÄ plass, men det er jo andre ting som er viktig ogsÄ. FÄr man fot, liksom?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    SelvfÞlgelig fÄr man fot.
    (Det er lov Ä sitere folk, sÄ blir det lettere Ä fÞlge samtalen.)

    «SelvfÞlgelig». Du kan bedre enn dette, Valentino.

    SÄ hvis PrÞysen er pÄ plass, sÄ har man full kontroll pÄ si et moderne jazz fusion-band med trommer, perkusjon, kjapp bass osv.?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Interessant at noen fĂžler de kan uttale seg som eksperter med Ă„penbart store begrensninger i eget oppsett.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Selv spiller jeg pÄ 2-veis stativhÞyttalere som ikke gÄr dypere enn ca 40Hz. Det er en bevisst avveining jeg har gjort i forhold til rommet og risken Ä ikke miste noe viktig pÄ veien.
    SÄnn er det nÄr man har naboer....... (y)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Leif Ernstsen, DP, sa i et intervju at hvis en forsterker var god, sÄ skulle dÄrlige innspillinger lÄte godt gjennom den.

    Selv spiller jeg pÄ 2-veis stativhÞyttalere som ikke gÄr dypere enn ca 40Hz. Det er en bevisst avveining jeg har gjort i forhold til rommet og risken Ä ikke miste noe viktig pÄ veien.

    det var et stort «hull» der nede, midbassen var totalt fravÊrende, det hÞrtes rart ut med en del av musikken som nesten var borte.
    Selgere sier mye rart og kjÞpere Äpner lommeboka pÄ vid gap......men sÄnn er det nÄr mange liker dÄrlige innspillinger
    Det er sjeldent god midbass i anlegg som skrytes ned til 40Hz og noe helt annet enn et full-frekvent system......
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Interessant at noen fĂžler de kan uttale seg som eksperter med Ă„penbart store begrensninger i eget oppsett.
    Ja, her bĂžr mange kjenne sin besĂžkelsestid og holde kjeft.

    Noe av poenget i videoen i Äpningsinnlegget var vel at den audiofile illusjonen er en utopi, og at man kan fÄ like
    mye eller mer musikkglede av Ä endre fokus fra den mest korrekt troverdige gjengivelsen og heller fokusere pÄ
    musikkopplevelsen. Det fÄr man til tross for Äpenbart store begrensninger i eget oppsett.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    SÄnn er det nÄr man har naboer....... (y)
    Det er det faktisk. Som et normalt hensynsfullt menneske som bor i blokkleilighet, er det rett og slett ubehagelig Ä fÞle og kjenne pÄ at naboene hÞrer bassen. Da foretrekker jeg heller et system som er litt slankere nedover.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, her bĂžr mange kjenne sin besĂžkelsestid og holde kjeft.

    Noe av poenget i videoen i Äpningsinnlegget var vel at den audiofile illusjonen er en utopi, og at man kan fÄ like
    mye eller mer musikkglede av Ä endre fokus fra den mest korrekt troverdige gjengivelsen og heller fokusere pÄ
    musikkopplevelsen. Det fÄr man til tross for Äpenbart store begrensninger i eget oppsett.
    Det fÄr bli opp til den enkelte Ä avgjÞre.

    Liker ikke Ä fÄ livsstilsrÄd av en amerikansk hippie og synes de fleste bÞr uttale seg med forbehold. Det er nÄ denne gutenberg selv som kommer med fantasier titt og ofte, og flere av oss har for lengst akseptert rammene for sÄkalt hifi.

    Om man er fornÞyd med stativhÞyttalere har jeg ingen innvendinger og mener pÄ ingen mÄte at det ikke er mulig Ä fÄ en fullverdig opplevelse. Men hver og en fÄr snakke for seg selv. Jeg er ikke nÞdvendigvis ute etter realisme i den forstand, bare Ä gjengi det som har blitt fanget opp av produsentene pÄ en relativt nÞytral og troverdig mÄte, men med et tillegg av en hÞyst personlig Þnsket forskjÞnning.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Det slÄr meg mer at det det "mix and match"-audiofile ofte beskriver som "nÞytralt" og "korrekt" tilter mye mer mot blodfattig og overdrevet i toppen (les: mye mikrodynamikk og opplÞsning) i kontrast til det forskning viser er en korrekt og gjengs god lydgjengivelse.

    Felles for de beste anleggene jeg har hÞrt er at de er ganske like hverandre, har ganske nÞytral respons og bÞtter med kapasitet. Alle gir vanvittige musikkopplevelser. NÞytralt = musikkopplevelse, der altsÄ.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    fyren anbefaler omtrent alt han anmelder. hypotetisk om jeg skulle starte en youtube kanal med mÄlinger etc ville jeg trolig ikke fÄtt en brÞkdel av abonnementene fordi jeg er "negativ". the truth hurts som de sier?
    Leser du noen gang en dÄrlig anmeldelse i ett hifi-blad, pÄ trykk eller online? NÄ snakker jeg ikke om "mÄlepublikasjoner", men "vanlige" blader og nettsteder. Tester av produkter som anmelderen(e) synes lÄter dÄrlig blir ikke publisert. Og sÄ kan man jo lure pÄ hvorfor...
     

    Snickers-is

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Man finner jo Äpenbart alle mulige typer ogsÄ blant anmelderne. Det er nok spesielt to illusjoner som bÞr rives ned fÞr det er noe poeng Ä diskutere anmeldere generelt.

    Den ene er at anmeldere generelt er folk med peiling. De har selvsagt ofte erfaring, men like ofte er de dÞnn ferske. Ofte kan de vite hva god lyd er, men ogsÄ ofte finner vi de som ikke evner Ä skille noe som helst. De fleste har nok en genuin interesse av Ä drive folkeopplysning og vÊre seriÞse, mens andre igjen er mer opptatt av Ä vÊre kontroversielle og fremstÄ som hÞytstÄende figurer i en eller annen klan. Vi kan simpelthen ikke se pÄ anmeldere som "en greie", men mÄ se pÄ hver enkelt individuelt. Noen har ikke peiling, noen har dÄrligere intensjoner, og noen er verdt sin vekt i gull. I praksis er de fleste tidvis innom alle kategorier i en eller annen grad men noen heller klart i en retning mer enn andre.

    Det andre er at vi kan ha lett for Ä tenke at god lyd er et felles mÄl med felles definisjoner der det bare er forstÄelsen som skiller oss. Men Guttenberg sier jo rett ut at det ikke er det han holder pÄ med. Han kaller seg audiofil, og begrunner det med at han vil ha et anlegg med en sound som kan liker. Perfeksjon er ikke mÄlet for ham.

    Samtidig, for Ä dra meg meg punkt én, sÄ oppfatter jeg Guttenberg Ä vÊre genuint interessert i Ä drive folkeopplysning. SÄ lenge han fremstÄr sÄpass genuin og Äpen om hva han driver med sÄ synes jeg ikke han er spesielt klanderverdig selv om det Äpenbart finnes en del prioriteringer jeg gjÞr annerledes selv.
     

    HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.254
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har til dags dato opplevd kun en gang et flygel som var forsterket opp med mikrofon, hvor jeg ikke klarte Ä hÞre (klangmessig) at det var mikket opp. Hadde en god samtale med lydtekniker etter konserten, der jeg mÄtte skryte voldsomt av han.
    Tror ca 60% av konsertene jeg gÄr pÄ er fri for forsterkere og hÞyttalere. Lite electronica pÄ meg altsÄ...
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    Man finner jo Äpenbart alle mulige typer ogsÄ blant anmelderne. Det er nok spesielt to illusjoner som bÞr rives ned fÞr det er noe poeng Ä diskutere anmeldere generelt.

    Den ene er at anmeldere generelt er folk med peiling. De har selvsagt ofte erfaring, men like ofte er de dÞnn ferske. Ofte kan de vite hva god lyd er, men ogsÄ ofte finner vi de som ikke evner Ä skille noe som helst. De fleste har nok en genuin interesse av Ä drive folkeopplysning og vÊre seriÞse, mens andre igjen er mer opptatt av Ä vÊre kontroversielle og fremstÄ som hÞytstÄende figurer i en eller annen klan. Vi kan simpelthen ikke se pÄ anmeldere som "en greie", men mÄ se pÄ hver enkelt individuelt. Noen har ikke peiling, noen har dÄrligere intensjoner, og noen er verdt sin vekt i gull. I praksis er de fleste tidvis innom alle kategorier i en eller annen grad men noen heller klart i en retning mer enn andre.

    Det andre er at vi kan ha lett for Ä tenke at god lyd er et felles mÄl med felles definisjoner der det bare er forstÄelsen som skiller oss. Men Guttenberg sier jo rett ut at det ikke er det han holder pÄ med. Han kaller seg audiofil, og begrunner det med at han vil ha et anlegg med en sound som kan liker. Perfeksjon er ikke mÄlet for ham.

    Samtidig, for Ä dra meg meg punkt én, sÄ oppfatter jeg Guttenberg Ä vÊre genuint interessert i Ä drive folkeopplysning. SÄ lenge han fremstÄr sÄpass genuin og Äpen om hva han driver med sÄ synes jeg ikke han er spesielt klanderverdig selv om det Äpenbart finnes en del prioriteringer jeg gjÞr annerledes selv.
    Synes dette innlegget treffer godt! - man skal ikke skue anmelderen pÄ hÄret - ung, gammel, slipskledd eller ikke - siden vi vanskelig kan vurdere anmelders forutsetning eller intensjoner sÄnn uten nÊrmere innsikt, mÄ man vel egentlig lytte til hva som formidles over litt tid og, der hvor utstyr man selv kjenner mÄtte bli omtalt, selv avstemme budskap mot egen opplevelser/erfaring. Jeg synes Guttenberg er en god formidler, en god lytter og han prÞver ofte Ä sette utstyr i kontekst ved relative betraktninger. Noen godlyd musikkreferanser dukke ogsÄ opp. Synes fravÊret av selvhÞytidelighet ogsÄ er en fin ting.

    En annen personlig betraktning er at vi som lyttere nok tilnÊrmer oss lyd og anlegg pÄ ulik mÄte, om vi ser bort fra budsjett, som nok styrer endel. Tror tilnÊrmingen ofte er farget av den musikken som er dominant i samlingen (= musikktypen man hÞrer mest pÄ?). En forenklet inndeling: De som primÊrt er opptatt av klangbalanse (fokus pÄ vokaler, akustiske instrumenter, klassisk musikk), de som sÞker stor og fullfrekvent lyd med dynamikk og basstrÞkk, og de som har en fot (og spagat) i begge leire. For egen del er sÞken mot en naturlig klangbalanse helt dominant for lytterinteressen, gir gjerne avkall pÄ bassrespons, mikrodetaljer og soundstage om det skal mÄtte velges. Tror vi som lyttere i ulik grad er fÞlsomme for dette med korrekt/skjev klangbalanse. Om det er knyttet til Þrenes beskaffenhet, hjernens prosessering eller smak/behag er vanskelig Ä si.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man Þnsker hÞy troverdighet fra et full-frekvent system...........eks. i stua...........er det greit Ä ha noen knagger Ä henge opplevelsen pÄ...... ? :unsure:
    Opplever du SMEKK i trommene.....sÄ vet vi at du har noe som er stÞrre enn stativhÞyttalere.........og hvis du er litt i tvil..... sÄ lÄner jeg gjerne bort
    en skive med hĂžy troverdighet og lite nabovennlig innhold for Ă„ finne den rette knaggen (y)

    IMG_20230321_204630_576.jpg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Tenkte jeg skulle bruke denne trÄden til Ä sette litt fokus pÄ typiske audiophiles vante gamle forestilling om hva som duger og ikke duger, ja kanskje fordommer som til og med hindrer positiv utvikling innen audio. De som selger HiFi, dem tilpasser seg de gjeldende (vrang)forestillinger som mÄtte rÄde for Ä fÄ solgt mer, selv om de valgte lÞsninger pÄ produktene ikke er de beste.

    Leser nÄ en nyhetsartikkel om en kommende stae-of-the-art platespiller fra Rega til ca 150k. Det er en mann fra Rega som forteller litt om valgte lÞsninger i utviklingen av spilleren. For det fÞrste er dette en platespiller som ser ut som en klassisk platespiller, ikke en boreplattform i NordsjÞen. Dette blir en veldig lett platespiller, fordi dem bruker svÊrt lette, stive og resonansefattige materialer, blant annet carbon. Rega sier det lÄter bedre, og at det understÞtter alle mÄlinger dem har gjort som tilsier at det skal lÄte bedre.
    side 14

    FÞr i tiden eksperimenterte jeg mye med dempeplattformer under komponenter og hÞyttalere. Og kom til samme konklusjon, svÊrt lette og stive materialer lÄter bedre enn tunge og massive plattformer. SÄ jeg finner konklusjonen til Rega rimelig.

    SÄ da er spÞrsmÄlet, hvorfor velger ikke flere produsenter av HiFi de lÞsninger som lÄter best, spesielt i segmentet hvor pris er underordnet? Kan det vÊre for at en typisk test av en "boreplattform" begynner med..."denne visuelt nydelige spilleren veier heftige 73kg og du mÄ nok vÊre to mann for Ä fÄ den pÄ plass". UnderforstÄtt at vekten pÄ hele 73kg skal sees som noe bra, et tegn pÄ god kvalitet og god lyd?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    HiFi i mÄlt watt, liter, kg, lux og lumen er helt dinosaur. Den dyre Rega er vel ikke bedre enn installert pick-up (med dÄrlig kanalseparasjon)-
    MĂžtte en uteligger i StrĂžmstad, han hadde ei vekkeklokke (stor blikkboks) Ă„ passe tiden med. Det samme gjĂžr en Rolex, bortsett fra Ă„ ringe da...
    Selv om kan vÊre underholdende Ä lytte til "guruer", enten det gjelder rikssynsere pÄ nettet, anmeldere eller konstruktÞrer, erfarer man etterhvert at ingen har fasit, kun kjepphester. Istedet kan man skumme flÞten og forme sin egen "sannhet" (slik de nevnte yppersteprestene har gjort). :D
    (Nei Snickers, uteliggeren var ikke prest !)
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    De aller fleste kjenner seg igjen i dette Ä relatere til hÄndfaste ting hvor man liksom kjenner vekta og kvaliteten nÄr man tar i det. Vi snakker opplevd kvalitet.
    Noe sÄ enkelt som en 100 Är gammel spade, overlevd i generasjoner og sÄ sammenlignet denne med en ny spade til 99,90.- pÄ eks Jula.
    Ikke mye tvil om hvem av de folk vil gjenkjenne som kvalitets-redskap.

    Noe tungt og solid settes dermed automatisk sammen med kvalitet, laget for Ă„ vare, ordentlig, etc, og overĂžres lett til hva som helst annet. Det er her kjernen ligger.
    Eks tykke/tunge kabler mÄ jo Äpenbart vÊre bedre enn tynne.
    En tung DAC (impliserer jo "ordentlig trafo") er selvsagt av hĂžyere kvalitet enn en med smps.

    Ofte sÄ er det ogsÄ merkelig nok slik at de som er veldig opptatt av vekt pÄ eks hifi-utstyr, ikke er plagsomt opptatt av sÄ mange andre mÄleverdier pÄ det samme utstyret.
    -Vekten skal mĂ„les og stoles pĂ„ selvsagt (impliserer kvaliteten), men alt annet av mĂ„linger stoler de ikke pĂ„. đŸ€”

    Som produsent sÄ er det umulig Ä tilfredstille alle.
    Men verden gÄr videre, om enn kanskje litt saktere innen hifi.
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    SÄ hvis PrÞysen er pÄ plass, sÄ har man full kontroll pÄ si et moderne jazz fusion-band med trommer, perkusjon, kjapp bass osv.?
    Denne var til meg, men ble hengende.

    Her synes jeg at du reduserer vel mye. PrĂžysen er, om jeg husker riktig, vokalmikrofon og omtrent samme gitar som Willie Nelsons. Det er jo ikke spesielt krevende, hverken i frekvensutstrekning eller kapasitet.

    1683120851894.png

    Dette skulle fungere til jazz fusion ogsÄ.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Leser nÄ en nyhetsartikkel om en kommende stae-of-the-art platespiller fra Rega til ca 150k. Det er en mann fra Rega som forteller litt om valgte lÞsninger i utviklingen av spilleren. For det fÞrste er dette en platespiller som ser ut som en klassisk platespiller, ikke en boreplattform i NordsjÞen. Dette blir en veldig lett platespiller, fordi dem bruker svÊrt lette, stive og resonansefattige materialer, blant annet carbon. Rega sier det lÄter bedre, og at det understÞtter alle mÄlinger dem har gjort som tilsier at det skal lÄte bedre.
    NĂ„ja. Newtons lover gjelder fremdeles. Bruker du viss kraft pĂ„ en gjenstand for Ă„ fĂ„ den til Ă„ bevege seg (vibrere) sĂ„ er graden av bevegelse direkte proposjonalt med massen. Det er riktig at to platespillere med samme masse vil en med resonansfattige materiale komme best ut av det. HĂžy masse og resonansfattige materialer er dog en sikker vinner. Å bruke karbonfiber er nok lite kosteffektivt og lav vekt er ikke sĂŠrlig nyttig pĂ„ en gjenstand som ikke skal bĂŠres rundt....
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Holmestrand
    Driter i realistisk, skal hĂžres kult ut og glede meg.
    Slik tenker jeg ogsÄ, men en viss realisme mÄ til for at det skal vÊre kult. ;)
    NÄ hÞrer jeg en del pÄ akustisk musikk, og det krever jo selvsagt sitt nÄr det gjelder realisme.
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn