Ja, Imo. Synth pop er enklest Ä fÄ til. Klassisk musikk og kormusikk er langt vanskeligere. Musikk med mye grunntoneomrÄde og skikkelig fundament krever mer av elektronikk og hÞyttalere.
Man kan ogsÄ spille noen gamle PrÞysen-innspillinger, noen gamle Erik Bye plater og Maria Callas, samt noen gode klaverinnspillinger. LÄter dette bra, sÄ bra som opptakene tilsier at det kan lÄte, sÄ spiller alt annet bra.
Leif Ernstsen, DP, sa i et intervju at hvis en forsterker var god, sÄ skulle dÄrlige innspillinger lÄte godt gjennom den.
Selv spiller jeg pÄ 2-veis stativhÞyttalere som ikke gÄr dypere enn ca 40Hz. Det er en bevisst avveining jeg har gjort i forhold til rommet og risken Ä ikke miste noe viktig pÄ veien.
Noen HiFi freaker gÄr seg helt bort, Imo.
En del Ă„r tilbake var jeg innom en freak et sted i Norge som hadde noen spesielle rĂžr-forsterkere, ditto spesielle hĂžyttalere, vinyl og digital. Det ble innledningsvis spilt noe rolig trad jazz fra 60-tallet med sax og visper og sĂ„nt. Stor og god klangfylde, mye «kropp» som rĂžr ofte gir. Men jeg fĂžlte hele tiden at her er noe galt. Da jeg var alene satte jeg pĂ„ noe rock som jeg kjente godt. SjokkâŠ.det var et stort «hull» der nede, midbassen var totalt fravĂŠrende, det hĂžrtes rart ut med en del av musikken som nesten var borte.
Nei da plasserer jeg heller en Denon integrert forsterker til 4000,-, sammens med en ditto CD-spiller og en enkel hÞyttaler med et fulltoneelement midt ute pÄ stuegulvet. Dette ville i mine Þrer totalt sett lÄte langt mer High Fidelity.
Moralen er: ikke kompliser ting, hold det enkelt