Noe er alvorlig galt når...

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
J.Finvaag skrev:
mana skrev:
J.Finvaag skrev:
Hva er det som er alvorlig galt med å være opptatt av lyden ? Er man hifi-entusiast ligger det litt i ordet at man har større interesse for å forbedre gjengivelsen i sitt anlegg, og at man blir mer kritisk til det man hører. -Enn dem som ikke har interessen og heller hører på musikk på mobiltelefonen fordi det er praktisk.

Skjønner meg ærlig talt ikke på dette innlegget, hadde kanskje passet bedre på et annet sted enn på et hififorum...
Så Hi Fi har ingenting med musikk å gjøre?
Jeg tror du quotet fra feil innlegg. Om det faktisk var rett skjønner jeg ærlig talt ikke hva det er du prater om. Står ikke et ord i det innlegget om det du her påstår jeg har skrevet.
Der er ingenting i veien med å forbedre selve lyden men å endre på selve uttrykket i musikken blir feil.

Arnt M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
40
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
10
made4u skrev:
Man kan velge å se verden i sorthvitt, eller man kan se den i farger. Man kan se en del av et bilde, eller man kan se hele motivet...

Hva jeg mener med det er, at man lett kan se noe litt unyansert om man ikke ser noe slik det burde sees.

F.eks. kan noen ilegge andre feilaktige egenskaper, dersom de ikke ser hele bildet men bare en del av dette, eller ser det sorthvitt i stedet for i farger.

La meg si det slik. Dersom jeg skriver at dem som bruker penger på ditt og datt er dum, så er det ikke fordi jeg bokstavlig talt mener dem er dum. På samme måte som om jeg ikke fremhever egen fortreffelighet ved å påpeke andre sine meninger og gjerne kan finne på å latterliggjøre disse etc., ei heller ser jeg slikt som å trekke ned andre.

Man må ikke glemme at dette bare er en hifi-diskusjon, og at noen liker å sette ting på spissen og gjerne også ønsker å provosere litt for å få litt temperatur også...

Men det betyr ikke at noen føler seg bedre enn andre av den grunn, ei heller at dem ikke respekterer andre... Husk på at dette bare er en hifi-debatt der man bare utveksler meninger. Føler meg på ingen måte mer eller mindre fortreffelig enn andre, føler ikke at andre skulle ha grunn til å føle det slik heller.
Ok vet ikke helt hvor du vil hen, men snakking i farver er jo også en måte å gjøre seg intellektuell på! Flott at du greier å skape debatt men har litt vanskelig å se hvor du vil !
Er det latterliggjøring av audiofile eller et ønske om at alle som du skal kjøpe på elkjøp?

Mvh

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Dersom det er noen som liker å holde på med hi-fi fordi man er hekta på akkurat denne typen "gadget", og ønsker å oppnå perfeksjon innen reproduksjon av lyd, så er det vel ikke noe galt med det. Perfeksjon er helt legitimt i en rekke andre sammenhenger. Hvorfor skulle det faktum at hobbyen vår, hvor det tekniske ofte står ansikt til ansikt med det estetiske, gjøre at jakten på perfeksjon må settes i baksetet og estetikken i førersetet. Dersom noen ikke ønsker å fokusere på estetikk når de driver med hi-fi så må de få lov til det. Man har jo ofte et kobbel testplater man ikke ville ha hørt på ellers, som man bruker i hi-fi sammenheng. Dersom man får glede av å oppnå perfeksjon og spille uinteressant musikk utelukkende fordi innspillingen er bra, så er jo det nærmest krystalliseringen av hva det vil si å være hi-fi-freak.

Kariii, Kari Brææmneees, Karri Bræmnæss!

Ønsker man å være musikkelsker er det kanskje greiest å sette av pengene man ellers ville brukt på dyr hi-fi til å reise på konserter, ev lære seg å spille musikk selv. Kjøp et Steinway flygel i stedet og nyt alt dette instrumentet har å by på. Kjøp en lakk-strippet trompet og følg Miles Davis.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
mana skrev:
J.Finvaag skrev:
mana skrev:
J.Finvaag skrev:
Hva er det som er alvorlig galt med å være opptatt av lyden ? Er man hifi-entusiast ligger det litt i ordet at man har større interesse for å forbedre gjengivelsen i sitt anlegg, og at man blir mer kritisk til det man hører. -Enn dem som ikke har interessen og heller hører på musikk på mobiltelefonen fordi det er praktisk.

Skjønner meg ærlig talt ikke på dette innlegget, hadde kanskje passet bedre på et annet sted enn på et hififorum...
Der er ingenting i veien med å forbedre lyden,men det som er feil er å endre musikken til det lydidealet som man har i hodet sitt og vips så høres alt likt ut.Hadde du lest alle innleggene så hadde du sett at jeg skrev at f.eks.Keith Richard sier at vis jeg vil at gitaren skal høres skrikete og skarp så blir det slik og vis jeg vil at den skal høres skranglete ut så blir det slik og da kan jo ikke vi endre det slik at det blir mykt og behagelig.
Jeg tror du quotet fra feil innlegg. Om det faktisk var rett skjønner jeg ærlig talt ikke hva det er du prater om. Står ikke et ord i det innlegget om det du her påstår jeg har skrevet.
Jøss!
Jeg skriver et innlegg, du velger å svare med en spørrende påstand om at det jeg har skrevet betyr at hifi ikke har noe med musikk å gjøre, for så å blande inn Keith Richard`s gitar, i alledager....

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
J.Finvaag skrev:
mana skrev:
J.Finvaag skrev:
mana skrev:
J.Finvaag skrev:

Der er ingenting i veien med å forbedre lyden,men det som er feil er å endre musikken til det lydidealet som man har i hodet sitt og vips så høres alt likt ut.Hadde du lest alle innleggene så hadde du sett at jeg skrev at f.eks.Keith Richard sier at vis jeg vil at gitaren skal høres skrikete og skarp så blir det slik og vis jeg vil at den skal høres skranglete ut så blir det slik og da kan jo ikke vi endre det slik at det blir mykt og behagelig.
Jøss!
Jeg skriver et innlegg, du velger å svare med en spørrende påstand om at det jeg har skrevet betyr at hifi ikke har noe med musikk å gjøre, for så å blande inn Keith Richard`s gitar, i alledager....
Lyd og musikk er to forskjellige ting.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Er det latterliggjøring av audiofile eller et ønske om at alle som du skal kjøpe på elkjøp?
Jeg er ingen Elkjøp- eller Expert-selger nei, ei heller ønsker jeg å latterliggjøre Audiofile som legger mer tid og ressurser i denne hobbyen. Er selv audiofil i så måte, og ser det som en naturlig forlengelse av min musikk-interesse.

Jeg ønsker å skape debatt, nettopp fordi jeg selv også er interessert i HiFi. Det er så langt fra å latterliggjøre audiofile som det er mulig å komme.

Dessuten ser jeg det ikke som så ille, dersom noen hadde lagt MYE penger i anlegget. Snarere tvert imot så forstår jeg slike prioriteringer og synes de som ikke legger mye i lydprodukter med hell kunne lagt mer i dette, så dem fikk ta del i musikken på en enda mer unik måte.

Ergo, jeg synes folk flest bruker for lite på lyd, og hadde jeg hatt Røkke sin lommebok så hadde det ikke plaget meg å bruke f,eks. en million på en forsterker alene og jeg kan forstå en slik prioritering.

---

Dog anser jeg ikke alt som bare positivt, og HiFi handler for de fleste om prioriteringer - og der er det forskjeller ute og går, hvorav noen lykkes mye bedre enn andre. Å se det litt i lys av utlegget er dermed naturlig, da jeg har hørt "enkle" anlegg spille helt utrolig, det ligger derimot ingen automatikk i at et vesentlig dyrere produkt nødvendigvis låter bedre.

Og der, og dette gjelder de fleste av oss som er "vanlig dødlige med normalt tykke lommebøker" blir det helt naturlig å stille seg spørsmålstegn ved prioriteringer mange foretar. Ja, mange har feil fokus sett gjennom mine øyne og kablene i mange anlegg har fått litt for mye fokus spør du meg, underlaget og mange andre Tweaks for den saks skyld - ingen grunn til at mange skal legge "fantasillioner" i f.eks. strømkabel - da burde dem med rette få vite at den prioriteringen er jeg sterkt uenig i og dem burde heller kjøpt seg musikk for den kostnaden (eller tatt seg en sydentur for den saks skyld).

Arnt M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
40
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
10
made4u skrev:
Jeg er ingen Elkjøp- eller Expert-selger nei, ei heller ønsker jeg å latterliggjøre Audiofile som legger mer tid og ressurser i denne hobbyen. Er selv audiofil i så måte, og ser det som en naturlig forlengelse av min musikk-interesse.

Jeg ønsker å skape debatt, nettopp fordi jeg selv også er interessert i HiFi. Det er så langt fra å latterliggjøre audiofile som det er mulig å komme.

Dessuten ser jeg det ikke som så ille, dersom noen hadde lagt MYE penger i anlegget. Snarere tvert imot så forstår jeg slike prioriteringer og synes de som ikke legger mye i lydprodukter med hell kunne lagt mer i dette, så dem fikk ta del i musikken på en enda mer unik måte.

Ergo, jeg synes folk flest bruker for lite på lyd, og hadde jeg hatt Røkke sin lommebok så hadde det ikke plaget meg å bruke f,eks. en million på en forsterker alene og jeg kan forstå en slik prioritering.

---

Dog anser jeg ikke alt som bare positivt, og HiFi handler for de fleste om prioriteringer - og der er det forskjeller ute og går, hvorav noen lykkes mye bedre enn andre. Å se det litt i lys av utlegget er dermed naturlig, da jeg har hørt "enkle" anlegg spille helt utrolig, det ligger derimot ingen automatikk i at et vesentlig dyrere produkt nødvendigvis låter bedre.

Og der, og dette gjelder de fleste av oss som er "vanlig dødlige med normalt tykke lommebøker" blir det helt naturlig å stille seg spørsmålstegn ved prioriteringer mange foretar. Ja, mange har feil fokus sett gjennom mine øyne og kablene i mange anlegg har fått litt for mye fokus spør du meg, underlaget og mange andre Tweaks for den saks skyld - ingen grunn til at mange skal legge "fantasillioner" i f.eks. strømkabel - da burde dem med rette få vite at den prioriteringen er jeg sterkt uenig i og dem burde heller kjøpt seg musikk for den kostnaden (eller tatt seg en sydentur for den saks skyld).
Ok det synes du som har hørt veldig mange hi-end anlegg i gode omgivelser :p
Nevn noen !
Latterlig fokus på underlag og strøm som er noe av det viktigste for et hi-end anlegg, som du tydeligvis vet alt om ???

Mvh

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Ok det synes du som har hørt veldig mange hi-end anlegg i gode omgivelser
Nevn noen !
Latterlig fokus på underlag og strøm som er noe av det viktigste for et hi-end anlegg, som du tydeligvis vet alt om
Nå vet ikke jeg hvor grensen til når man kan kalle det High-End går, det er vel et individuelt syn. Elektronikk i pluss 25.000 kroners klassen pr. komponent ser jeg personlig som High-End produkter. Sant det kan være billigere produkter også, alt etter som hva det er (f.eks. DAC'er, Riaa-forsterkere etc.).

High End, for min del, representerer heller byggekvalitet og egenskaper, heller enn pris alene. Således kan et produkt til 20.000 sees av meg, som et bedre enn ett annet produkt som koster det dobbelte, altså 40.000 - og det billigste ser jeg da som Higher enn det andre om du fatter.

---

Jeg så her om dagen at det var 20 år siden Kong Olav døde. Vell, den gangen hadde jeg mitt andre anlegg. Ergo har jeg hatt interesse for HiFi i mer enn 20 år, trodde i grunn ikke det var så lenge. Men ok... I løpet av den tiden har jeg da hørt mange dyre oppsett, både i butikker og demoer, samt ikke minst i private hjem.

Men hva fader skal det være godt å etterspørre for? Har intet å si det og jeg føler ingen behov for å legge ut her om hva jeg har hørt og ikke hørt da det har intet å si. Har sågar hatt High-End koblet til egne høyttalere (mine gamle), flere ganger. Om ikke et forsterkersett på 75 kilo og som kostet 90.000 kroner er High-End så vet ikke jeg...

Men det beviser da ingen verdens ting... Jeg mener, ikke annet enn at jeg synes mange betaler veldig mye mer men får desto mindre igjen. De fleste gangene jeg har hørt spinnvilt dyrt utstyr, så er mine tanker som så, at man får mye igjen for kjøp opp til et visst nivå der komponentene er ganske så komprimissløse - går man virkelig høyt i pris over dette, så får man ytterst lite igjen for den vannvittige merprisen. Det er IKKE verdt det mener jeg...

La meg si det slik. Jeg har blitt imponert over og anlegg som har vært dyre (samt "billige") har gjort inntrykk på meg (eller ikke gjort det, altså vært en skuffelse). Prisen er aldri noe som har gjort inntrykk, snarere har jeg blitt skuffet over anlegg der noen har brukt ca. 150.000 på anlegget, for så å høre anlegget til noen som "bare" har brukt 50.000 (altså tre ganger så lite) og synes det billigste låt best...

Sier ikke at billig er bedre enn dyrt her, for det stemmer generelt ikke og man får ofte hva enn betaler for - men det er ikke alltid slik og det finnes ingen garantier for at dyrt låter bedre enn billigere. F.eks. er ikke det beste anlegget jeg noensinne har hørt så forbasket dyrt, ikke sikkert alle ville betegnet det som High-End en gang...

-----

Om du synes det er latterlig at jeg synes det er feil fokus for dem som legger mye i underlag og strømkabler, ja så kan jeg si deg med en gang at det er marked for Jesus Leger også (teletjeneste for helbredelse via bønn - har gått med store overskudd dem hørte jeg).

Så om jeg er overasket over at det er marked for mye annet fjams? Nei, det er jeg IKKE!! Placebo selger det, og ikke minst virker dette "ingenting" også - men å bruke vannvittig mye penger på strømkabel sier seg selv er like dumt som mange av de andre idiotiske tingene folk bruker penger på (folk vil lures)... Det blir like dumt som å feste seilbåten forbundet med hyssingtråd, i den tro at det skal holde bra da man fester hyssingen til noe solid og bombesikkert... Det finnes ingen rasjonell forklaringsmodul annet enn enkeltmenneskets naive julenissegodtroenhet, til at folk skal ledes til å tro at alt blir så mye bedre dersom strømmen den siste lille meteren inn til apparatet ledes via den rette kabelen... Det burde ringe mer enn en bjelle her...

Således også med underlaget, å betale så alt for mye for dette (noen gjør det) blir bare for dumt - dessuten tåler det IKKE blindtest likevel. Glem slikt, feil fokus!! Jeg tror det er ettervirkninger fra platespillerens tid...

Hva gjelder platespillere, og dette mener jeg selv også, stiller det seg helt annerledes - hva gjelder dem er underlaget viktig. Og da har også utlegg for dette sin verdi, og da kan det gjerne også koste mye slik jeg ser det, så sant utlegget har noe for seg og det har noe å si til eller fra...

Noen innvisteringer er riktig, det mener sågar jeg, selv om det er veldig dyrt så forsvarer kvaliteten kjøpet og det er således ikke noen feil fokus...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.676
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Å diskutere kva andre bør høyre, er risikabelt. Frå tid til anna kan ein verte overraska over kor mykje små og i utgangspunktet ubetydelege detaljar utgjer for heilskapen. I det store bør ein ha respekt og lytte til andre sine meiningar, og spesielt høyre om deira erfaringar. Om ein bør justere noko med sitt eige ut frå dette, er ein annan sak.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Audiophile-Arve skrev:
Å diskutere kva andre bør høyre, er risikabelt. Frå tid til anna kan ein verte overraska over kor mykje små og i utgangspunktet ubetydelege detaljar utgjer for heilskapen. I det store bør ein ha respekt og lytte til andre sine meiningar, og spesielt høyre om deira erfaringar. Om ein bør justere noko med sitt eige ut frå dette, er ein annan sak.
Ikke farlig å mene at folk må lytte til det dem har de største musikalske gledene av, akkurat det unner jeg alle da man jo i så tilfeller snakker om musikken de enkelte liker best.

Men for all del, mennesker er selvstendige individer med frihet. Så dersom det er noen som ikke liker f.eks. Kari Bremnes, men spiller hennes plater likevel, fordi dem låter godt. Ja da respekterer jeg deres valg fordet, og kan gjerne lytte til deres begrunnelse for valget også, selv om jeg mener dem ville hatt mer igjen for å spille musikk dem tross alt liker. Bl.a. Kari Bremnes er litt særegen musikk for mange, således et nisjemarked. Tror Audiofile er overrepresentert blandt hennes platekjøpere, ikke dermed sagt at jeg tror Audiofile liker musikken hennes bedre enn hva andre gjør av den grunn - ergo lytter kanskje en del på henne mer av Audiofile grunner enn musikalske. Og det respekterer jeg som sagt, er bare uenig i prioriteringen om hva som burde vært lagt i plateskuffen. Om noen dog liker musikken hennes, så burde dem spilt den, så også om de ikke mente den låt all verden lydmessig.

Det er ikke mangel på respekt å ytre meninger om dette, selv om mange kanskje mistolker det slik...

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er nok mange her som ser etter utgivelser med musikk med topp lydkvalitet (det er sogar en egen avdeling på forumet for nettopp det), selv om det kanskje ikke er favorittene som utgir dem. Det kan være nyttig og interessant å høre. Det gir en veldig god pekepinn på hva potensialet i anlegget er, for det finner man ikke ut med en dårlig utgivelse uansett hvor fantastisk musikken er.

Det andre er at det er med på å skape en etterspørsel for utgivelser med god lyd. Det setter en standard som andre musikere kan strekke seg etter, i alle fall de av dem som er litt stolte av produktet sitt og ikke bare gir ut noe for å selge hauger til ukritiske folk, som kanskje aldri en gang har hør hvor forførende musikk kan låte hjemme når alt er riktig.

Så jeg er veldig glad for at det er folk som etterspør gode utgivelser, mastringer, pressinger og formater... selv om jeg ikke prioriterer denne biten så høyt selv.

Hvis man ikke har forståelse for denne søken etter virkelig high fidelity, og innser at det er umulig å oppleve hvis ikke det man spiller av er av samme standard, ja så har man gått glipp av et vesentlig poeng med å ha HiFi som hobby eller levebrød.

Gjør det musikken mindre viktig? På ingen måte. For problemstillingen bør heller være hvordan man kan få den beste musikken på så gode utgivelser at det virkelig blir fantastisk å høre på, og ikke slå seg til ro med at det er så mye møkkautgivelser at det å forsøke å strebe etter det best mulige innen hifi er en bortkastet aktivitet, og at man bør være fornøyd med brickede møkkamastinger i mp3, og skaffe seg et oppsett som er tilstrekkelig tilsløret til at man ikke lider unødig av å måtte høre på slikt.

Streben etter forbedringer og søken etter det sublime er et tegnet på et sivilisert menneske, ikke det å slå seg til ro med middelmådighet og heller bruke tiden på å konstruere forsvarstaler for sin kapitulasjon.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg tror ikke det er noen grunn til å være bekymret her. Litt uklart hva man skal være bekymret for, dog - men hvis det er balansen mellom musikk og hifi det er snakk om, tror jeg alle voksne mennesker er i stand til å gjøre sine egne fornuftige valg. La gå at mange - meg selv inkludert - har et utvalg av, kan hende litt spesiell, musikk når vi skal tune inn anlegget. Når vi skal justere på høyttalerplassering, eller når vi skal teste en ny dings i oppsettet - da er det kjekt å bruke innspillinger som gir svar på de spørsmålene vi måtte ha ved slike anledninger. Men ellers? Jeg sitter ikke og lytter til slike innspillinger dag ut og dag inn - og det gjør heller ingen av mine audiofile venner. Sånn sett tror jeg de aller fleste av oss er helt vanlige mennesker som kjøper og spiller musikk vi liker.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Jeg håper du har rett Ulf, for mennesker audiofile sitt musikkliv sin skyld...

At folk henter frem forskjellig når dem skal teste ut en gang i blandt, det ser jeg ikke som ille... Har gjort mye rart i så måte jeg også...

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Jeg for min del elsker musikk generelt og spiller musikk hele tiden på anlegget hvis jeg har sjangsen og det passer.Attpåtil så vil jeg at musikken jeg hører skal låte så bra som mulig,derfor har jeg brukt mye penger på anlegg og musikk.
Poenget er jo bedre anlegget spiller,jo større glede av musikken. Jeg brukte oppsparte penger jeg hadde i fond til å bytte ut Bladelius Thor mkll med en Gryphon Diablo. Angrer ikke ett sekund når det blir bekreftet for meg hvor mye større glede jeg opplever av musikk OG eierglede av den nye forsterkeren.Jeg er musikkelsker OG audiofil. Ingen bør fortelle meg at det er noe"alvorlig galt"med noen av delene.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Hvorfor er det liksom galt å ha lydkvalitet, eller high fidelity, som hobby?

Ja greit, det "ødelegger" noen innspillinger. Men hva er da galt med det? Det viktigste for meg er å sitte igjen med en glede grunnet det jeg hører.

Er jeg i form og vil høre på drittinspillinger så takler anlegget det også. Man må bare bytte fokuset fra "lyden" og over på "musikken", og da kommer smilet frem likevel. :)

Geir Arne

Topp Bunn