Ok det synes du som har hørt veldig mange hi-end anlegg i gode omgivelser
Nevn noen !
Latterlig fokus på underlag og strøm som er noe av det viktigste for et hi-end anlegg, som du tydeligvis vet alt om
Nå vet ikke jeg hvor grensen til når man kan kalle det High-End går, det er vel et individuelt syn. Elektronikk i pluss 25.000 kroners klassen pr. komponent ser jeg personlig som High-End produkter. Sant det kan være billigere produkter også, alt etter som hva det er (f.eks. DAC'er, Riaa-forsterkere etc.).
High End, for min del, representerer heller byggekvalitet og egenskaper, heller enn pris alene. Således kan et produkt til 20.000 sees av meg, som et bedre enn ett annet produkt som koster det dobbelte, altså 40.000 - og det billigste ser jeg da som Higher enn det andre om du fatter.
---
Jeg så her om dagen at det var 20 år siden Kong Olav døde. Vell, den gangen hadde jeg mitt andre anlegg. Ergo har jeg hatt interesse for HiFi i mer enn 20 år, trodde i grunn ikke det var så lenge. Men ok... I løpet av den tiden har jeg da hørt mange dyre oppsett, både i butikker og demoer, samt ikke minst i private hjem.
Men hva fader skal det være godt å etterspørre for? Har intet å si det og jeg føler ingen behov for å legge ut her om hva jeg har hørt og ikke hørt da det har intet å si. Har sågar hatt High-End koblet til egne høyttalere (mine gamle), flere ganger. Om ikke et forsterkersett på 75 kilo og som kostet 90.000 kroner er High-End så vet ikke jeg...
Men det beviser da ingen verdens ting... Jeg mener, ikke annet enn at jeg synes mange betaler veldig mye mer men får desto mindre igjen. De fleste gangene jeg har hørt spinnvilt dyrt utstyr, så er mine tanker som så, at man får mye igjen for kjøp opp til et visst nivå der komponentene er ganske så komprimissløse - går man virkelig høyt i pris over dette, så får man ytterst lite igjen for den vannvittige merprisen. Det er IKKE verdt det mener jeg...
La meg si det slik. Jeg har blitt imponert over og anlegg som har vært dyre (samt "billige") har gjort inntrykk på meg (eller ikke gjort det, altså vært en skuffelse). Prisen er aldri noe som har gjort inntrykk, snarere har jeg blitt skuffet over anlegg der noen har brukt ca. 150.000 på anlegget, for så å høre anlegget til noen som "bare" har brukt 50.000 (altså tre ganger så lite) og synes det billigste låt best...
Sier ikke at billig er bedre enn dyrt her, for det stemmer generelt ikke og man får ofte hva enn betaler for - men det er ikke alltid slik og det finnes ingen garantier for at dyrt låter bedre enn billigere. F.eks. er ikke det beste anlegget jeg noensinne har hørt så forbasket dyrt, ikke sikkert alle ville betegnet det som High-End en gang...
-----
Om du synes det er latterlig at jeg synes det er feil fokus for dem som legger mye i underlag og strømkabler, ja så kan jeg si deg med en gang at det er marked for Jesus Leger også (teletjeneste for helbredelse via bønn - har gått med store overskudd dem hørte jeg).
Så om jeg er overasket over at det er marked for mye annet fjams? Nei, det er jeg IKKE!! Placebo selger det, og ikke minst virker dette "ingenting" også - men å bruke vannvittig mye penger på strømkabel sier seg selv er like dumt som mange av de andre idiotiske tingene folk bruker penger på (folk vil lures)... Det blir like dumt som å feste seilbåten forbundet med hyssingtråd, i den tro at det skal holde bra da man fester hyssingen til noe solid og bombesikkert... Det finnes ingen rasjonell forklaringsmodul annet enn enkeltmenneskets naive julenissegodtroenhet, til at folk skal ledes til å tro at alt blir så mye bedre dersom strømmen den siste lille meteren inn til apparatet ledes via den rette kabelen... Det burde ringe mer enn en bjelle her...
Således også med underlaget, å betale så alt for mye for dette (noen gjør det) blir bare for dumt - dessuten tåler det IKKE blindtest likevel. Glem slikt, feil fokus!! Jeg tror det er ettervirkninger fra platespillerens tid...
Hva gjelder platespillere, og dette mener jeg selv også, stiller det seg helt annerledes - hva gjelder dem er underlaget viktig. Og da har også utlegg for dette sin verdi, og da kan det gjerne også koste mye slik jeg ser det, så sant utlegget har noe for seg og det har noe å si til eller fra...
Noen innvisteringer er riktig, det mener sågar jeg, selv om det er veldig dyrt så forsvarer kvaliteten kjøpet og det er således ikke noen feil fokus...