Noe er alvorlig galt når...

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Noe er alvorlig galt når hifi-interessen handler mer om lyden i seg selv enn om selve musikken. Men slik er det dessverre for mange i større eller mindre grad.

Jeg skal innrømme det, at slik var det dels for meg også en periode for flere år tilbake. Et tegn på det var at jeg tidvis lyttet til gode opptak, gjaldt forøvrig CD-plater samt vinyl (har hatt flere vinylsnurrer tidligere), mer fordi lydgjenngivelsen var god på platene og ikke alltid nødvendigvis fordi jeg likte musikken.

Og der kjenner sikkert mange audiofile seg igjen, sitter der med flere utgivelser vi trolig ikke ellers hadde hatt, da det ikke helt er i tråd med vår musikksmak (likevel plukkes disse av mange frem til tider, nettopp grunnet sine gode lydmessige egenskaper).

Jeg har også unnlatt å kjøpe musikk jeg ellers ville ha kjøpt, om det var slik at jeg ikke var opptatt av HiFi og lydgjenngivelsen vi sitter overfor, musikk som musikalsk fenger meg mer.

Jeg vet om flere enn meg selv som har det slik... Sant, nå skal det sies at jeg for egen del har lagt dette bak meg og kommer aldri mer til å kjøpe en plate for lydgivelsen sin skyld, alle mine nåværende platekjøp er foretatt utelukkende fordi jeg liker musikken (så får det heller være om det ikke låter all verden da det ikke skal få ta fra meg å prissette musikken).

Det er noe vannvittig feil, når noen irriterer seg så til de grader over tanker dem ikke burde eller skulle vist oppmerksomhet. Bare en HiFi-interessert kan ha en "mental sperre" i den forstand at hobbyen i seg selv kan hemme og ikke fremme musikkgleden, og det skjer ofte da mange HiFi-interesserte ikke finner ro i sjelden og klarer å slappe av, nettopp fordi både det ene og det andre ikke er optimalt. Men sett slik, hvorfor skal smådetaljer få prege musikkgleden?

Så ille er ikke jeg (aldri heller vært i nærheten), men har sett eksempler på personer som ikke klarer å slappe av og høre musikk grunnet en tåplig detalj. Kan være så dumt som at underlaget til forsterkeren er feil, og det alene plager dem så heftig og intenst at de ikke får slappet av med musikken. En venn av meg (ikke fra her på hifisentralen) slo ikke på anlegget sitt på en periode, grunnen var at han hadde feil kabler og etter hans utsagn var dem ikke brukendes i det hele tatt... Vell...

Selv har jeg hatt dyre kabler også, mener ikke da kabler som preger økonomien i flere måneder med innkjøp, like fult var dem dyre. Ja, dem var greie å eie og som alle andre måtte jeg jo bruke dem, og dem gav meg sågar en god følelse (selvfølgelig gjorde dem det, selv om jeg nå er en kabelskeptiker, intet ille å komme med en innrømmelse av det heller).

Jeg skal ikke påstå at det ikke er forskjell på kabler, da selv mener jeg at sølv og kobber låter litt ulikt, to kobber eller to sølvkabler opp mot hverandre derimot er jeg skeptisk til forskjellene på - om det i hele tatt er noe forskjell (noe som er vanskelig å påvise i seg selv) så ikke dermed sagt at dyrest er best av den grunn - jeg mener bestemt at dem som blindt ser på pris og utseende skyter seg selv i foten... I alle fall er det ikke noe som skal eller bør ta fokus bort fra musikken og som skal være et irritasjonsmoment, slik det er det for mange og var det for meg tidligere.

Jeg har solgt samt gitt bort mine dyre kabler, nå kjører jeg helt enkelt og billig på den fronten - ganske standard kabler. Det beste er at jeg har det godt med det også, er musikken alt handler om nå, og for å være ærlig så har jeg et avslappet forhold til lyden - synes høyttalerne jeg har gjengir det aller meste overbevisende og bra (i alle fall etter mine preferanser).

Aldri skal hifi-interessen mer få hemme min musikkglede, snarere heller så skal den fremmes ved at jeg er meget tilfreds med tingenes tilstand og det eneste jeg ser hensiktsmessig for at det skal bli bedre er en gang i tiden og skifte forsterker samt få en brukende kilde - når det er i boks så kan jeg rett og slett pensjonere min hifi-interesse da jeg når den tid kommer anser meg for å være i mål og har da heldigvis ikke noe å strekke meg etter mer...

Fremmer eller hemmer hifi-interessen musikkoplevelsene for deg? Jeg bare spør, for det finnes ingen enkelt svar her og en innrømmelse sitter jaggu langt inne hos de fleste...

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
made4u skrev:
Noe er alvorlig galt når hifi-interessen handler mer om lyden i seg selv enn om selve musikken. Men slik er det dessverre for mange i større eller mindre grad.
Kommer an på hva man har som hobby det. Noen er audiofile, andre musikkelskere. Og så klart er en betydelig del her inne begge deler.

Geir Arne

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.173
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det å være opptatt av best mulig framførelse betyr vel at man er musikkelsker, skulle jeg mene.
Dess bedre lyd lyd, dess større glede over musikken.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.594
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nok en gang ;) kan jeg minne om "are you on the road to audio hell" artikkelen. Google den opp og les.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
lars_erik skrev:
Det å være opptatt av best mulig framførelse betyr vel at man er musikkelsker, skulle jeg mene.
Mesteparten av musikken min blir "dårligere" jo bedre anlegget spiller. Jeg jobber jo da litt feil vei, men gud bedre så bra gode innspillinger låter. :D

Og jeg lever i håper om at alle innspillinger skal bli mye bedre veldig snart.

Geir Arne

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg står kanskje med ett bein i hver leir her. Jeg vil påstå at hoved-drivkraften bak min ringe audiofile interresse, kommer fra interressen for å lytte til musikk. God musikk. Og jo bedre musikken er gjengitt, dess bedre. Men alt innen "rimelighetens" grense. Jeg er ikke så "bitt" av audiofilien at jeg må ha et oppsett av ypperste, ypperste klasse. Men jeg vil ha god lyd...og jeg har valgt komponenter ut fra det lydbildet jeg liker, ikke ut fra andre parametre. Jeg synes mitt oppsett gjør jobben sin på en svært god måte - noe som også har blitt bekreftet av folk som har delt lytteopplevelser med meg.

Hva andre mener om mitt valg av komponenter, betyr svært lite for meg. Det er reproduksjonen av lyd i mitt lytterom ( stua ), med den musikken jeg liker, som betyr noe for meg i denne sammenheng. Men det er alltid interressant å utvide horisonten, få nye impulser, lære nye ting, erfare - få innspill ang. for meg ukjente innspillinger, utøvere osv.

Akkurat nå, er det head-fi som utforskes. Det kan bli riktig så spennende!

mvh. VilhelmW

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.358
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Tjaa....
Sitter her og hører på en samlecd som heter "Easy Listening- Apres Ski" . Der figurerer audiofile storheter som Nanacy Sinatra, Sergio Mendes og Michel Legrands Orchestra. 8) Tildels i mono.... :eek:

Spiller det over hovedanlegget. Låter ok.

- Er jeg audiofil eller musikkelsker?

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.173
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
tkr skrev:
lars_erik skrev:
Tjaa....
Sitter her og hører på en samlecd som heter "Easy Listening- Apres Ski" . Der figurerer audiofile storheter som Nanacy Sinatra, Sergio Mendes og Michel Legrands Orchestra. 8) Tildels i mono.... :eek:

mvh
Enhver får være det han vil.
Jeg er musikkelsker, hvertfall.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
tkr skrev:
lars_erik skrev:
Tjaa....

mvh
For å nyte det der...tildels i mono - definitivt audiofil! ;D

Mvh. VilhelmW

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.358
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
tkr skrev:
lars_erik skrev:
Tjaa....

mvh
For å nyte det der...tildels i mono - definitivt audiofil! ;D

Mvh. VilhelmW

;D ;D ;D ;D!

Men det var dette med de gode opptakene da.... ;D

mvh

R

RL69

Gjest
Vel...vel...vel....!

når du gaper... jeg mener virkelig gaper, ...men ikke helt greier å lukke munnen etterpå...... da har du gapet for høyt, (og bør finne deg noe annet å gape over).

MVH
KOL69 (eller 96 om du vil)

Edit:

Nå sitter jeg og ser på (gaper over) kanskje den mest sette bil-greie på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=rMo3pwyDNns&feature=related

jeg er helt forgapet!!!

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
865
Jeg er først og fremst musikkelsker og platesamler 8) Hifi har jeg ikke så mye greie på, men det er da litt gøy med hifi lell. Blir nesten litt Ole Brumm dette; ja takk begge deler ;D

Sitter riktignok å hører på Norah Jones "Featuring" på dobbel vinyl nå, men jeg vil ikke si at jeg kjøpte den på grunn av lyden. Jeg liker jo dama også da :D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
KOL69 skrev:
Vel...vel...vel....!

når du gaper... jeg mener virkelig gaper, ...men ikke helt greier å lukke munnen etterpå...... da har du gapet for høyt, (og bør finne deg noe annet å gape over).

MVH
KOL69 (eller 96 om du vil)

Edit:

Nå sitter jeg og ser på (gaper over) kanskje den mest sette bil-greie på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=rMo3pwyDNns&feature=related

jeg er helt forgapet!!!
Fy flate, her snakker vi go'lyd! Et øyeblikk streifa tanken innom bensinforbruk, vedlikeholdskostnader osv osv, men jeg dytta det til sides og nøt lyden! Er jeg kanskje litt autofil også??

mvh. VilhelmW

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
made4u skrev:
Vel...skyldig. :-[ ;D

R

RL69

Gjest
Kostnader, bensinforbruk, miljøaktivist åt skogen.....!!!!
Hør på lyden! Dette er musikk!!!

MVH
KOL69

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
865
VilhelmW skrev:
Fy flate, her snakker vi go'lyd! Et øyeblikk streifa tanken innom bensinforbruk, vedlikeholdskostnader osv osv, men jeg dytta det til sides og nøt lyden! Er jeg kanskje litt autofil også??

mvh. VilhelmW
Enig, stilig video. Nok en gang må jeg si som Ole Brumm. Problemet er bare at bil blir fort veldig dyrt, og hi-end blir fort veldig dyrt. I sum blir det veldig veldig dyrt :mad:

Dig_it_all

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.09.2007
Antall liker
15
bambadoo skrev:
Nok en gang ;) kan jeg minne om "are you on the road to audio hell" artikkelen. Google den opp og les.

Hei...

.....og her er den nevnte artikkel som Bambadoo henviser til oversatt til dansk ( Er Du på vej til HiFi
Helvedet ? ) - kanskje enklere å forstå innholdet da - nyttig og lærerikt lesestoff for noen og enhver.

http://www.audioconsult.dk/Nyheder/afalle.htm

Hilsen: Dig_it_all

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Ordene "Alltid" og "Aldri" har jeg så langt i livet lært er for sterke ord til å benyttes. Begge ordene varer så altfor lenge. Jeg har konvertert mer til musikkelsker enn før, men kan dog elske uten. Å bytte komponenter er gøy, men i langt mindre grad enn før. Musikken er mer i sentrum enn noen gang.

Tror dette har sammenheng med alder / år med "prøving og feiling" å gjøre. Det ebber ut fra utstyrshysteri til musikkglede. :)

Alltid og aldri.

$0.02

R

RL69

Gjest
torem skrev:
Jeg er først og fremst musikkelsker og platesamler 8) Hifi har jeg ikke så mye greie på, men det er da litt gøy med hifi lell. Blir nesten litt Ole Brumm dette; ja takk begge deler ;D

Sitter riktignok å hører på Norah Jones "Featuring" på dobbel vinyl nå, men jeg vil ikke si at jeg kjøpte den på grunn av lyden. Jeg liker jo dama også da :D
Dama e bra hu!!!

Liker spesielt tiden hennes med Peter Malik Group.

MVH
KOL69

Edit:
Favoritten er denne:

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er ingen motsetning mellom det å prøve å få til fantastisk lyd og det å nyte musikken for musikken sin del. Det er nemlig slik at god musikk på et fantastisk oppsett er å foretrekke fremfor andre kombinasjoner. Man trenger heller ikke være samlebøg med ADHD for å være glad i musikk.

Det er mye som kan trekke en musikkopplevelse ned. Dårlige innspillinger, dårlig anlegg og dårlig musikk.

Det samme gjelder jo forsåvidt livemusikk også.

For et par uker siden var jeg på en nyttårskonsert i Budapest. Stor begivenhet med hauger av folk. Hovedtrekkplasteret var en energisk fiolinvirtuos (Zoltán Mága) som hadde med seg et habilt orkester. (Mange andre pussige musikalske innslag fra grisefestmusikk, via grandprixlåter til folkemusikk og dans og klassiske svisker.) Mange dyktige musikere, men klassisk musikk på et PA-anlegg i en stappfull idrettshall er ingen musikalsk opplevelse. Samme hvor bra utøverne var, så satt jeg og gremmet meg over hvordan denne settingen og lyden ødela opplevelsen og ønsket meg inn i et ordentlig konserthus i stedet.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Hva er det som er alvorlig galt med å være opptatt av lyden ? Er man hifi-entusiast ligger det litt i ordet at man har større interesse for å forbedre gjengivelsen i sitt anlegg, og at man blir mer kritisk til det man hører. -Enn dem som ikke har interessen og heller hører på musikk på mobiltelefonen fordi det er praktisk.

Skjønner meg ærlig talt ikke på dette innlegget, hadde kanskje passet bedre på et annet sted enn på et hififorum...

Arnt M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
40
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
10
Vel, jeg ser på anleggets formidling som en lidenskap for musikk ! Og ja jeg er sykt engasjert når det gjelder matsjing av kabler og strøm, plassering osv. Men du verden hvor moro jeg og kona har det med fantastisk formidling av kavalitetsmusikk av de fleste sjangrer flere timer hver dag.
Dette skal ikke vere en skrytetråd, men de som stadig vekk rakker ned på kabler og ikke hører forskjell, garanterer jeg sitter med lite utstyr som har noe med hi-end å gjøre ! Så la oss lykkelig fornøyde få mene noe annet.
Må poengtere av egen erfaring/testing at de dyreste kabler slett ikke bestandig er best i mitt oppsett.
Har selv "relativt billige" kabler (anbefalt av produsent)i forhold til anleggets pris, men jeg hører lett forskjell.
Tenkte bare jeg måtte skyte litt frustrasjon over dette tema ;)
Men ellers er jeg en lykkelig fanatisk audiofil med en suveren hobby ;D

Mvh

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.173
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Arnt M skrev:
Vel, jeg ser på anleggets formidling som en lidenskap for musikk ! Og ja jeg er sykt engasjert når det gjelder matsjing av kabler og strøm, plassering osv. Men du verden hvor moro jeg og kona har det med fantastisk formidling av kavalitetsmusikk av de fleste sjangrer flere timer hver dag.
Dette skal ikke vere en skrytetråd, men de som stadig vekk rakker ned på kabler og ikke hører forskjell, garanterer jeg sitter med lite utstyr som har noe med hi-end å gjøre ! Så la oss lykkelig fornøyde få mene noe annet.Må poengtere av egen erfaring/testing at de dyreste kabler slett ikke bestandig er best i mitt oppsett.
Har selv "relativt billige" kabler (anbefalt av produsent)i forhold til anleggets pris, men jeg hører lett forskjell.
Tenkte bare jeg måtte skyte litt frustrasjon over dette tema ;)
Men ellers er jeg en lykkelig fanatisk audiofil med en suveren hobby ;D

Mvh
På tide noen sa det rett ut!

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
At noen blir litt lei og kanskje nærmer seg målet, betyr vel ikke at andre skal slutte med å søke etter godlyden?
De helt store musikkopplevelsene har jeg opplevd etter at anlegget virkelig begynte å spille på lag med rommet. Når man kjenner at man letter fra stolen og veggene i rommet forsvinner, og man bare er med i musikken. Har alltid vært glad i musikk, og det har bare vokst med anlegget.

Ser det er flere her inne som mener at man skal slutte å lete etter godlyden og heller kjøpe en god sofa man kan ligge og høre på musikk i.
For meg så tyder det på at man ikke har fått ting til å klaffe skikkelig, og egentlig ikke klart å oppnå skikkelig godlyd.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
For å presisere og få frem hva jeg mener uten fare for feiltolkelser.

Jeg mener ikke at HiFi og musikkinteresse er motstridende interesser, da jeg vet at det ligger mye "god musikk" i god gjengivelse, all musikk skulle og burde fortjent å gjengis bra på et godt anlegg... Intet prissetter jeg mer, enn god musikk som også låter himmelsk, det er jo en opplevelse.

Men det må ikke bli slik at det er hifi-interessen som styrer hva man lytter til, det burde vært styrt av musikkinteressen og den alene. Det er negativt dersom man blir lyttende til selve anlegget i for stor grad, og ikke musikken i seg selv. Dessuten er det bortkastet å kaste bort penger på musikk a'la Arne Norheim, bare fordi lyden kan være den rette, dersom man ikke faller for musikken hans. Intet galt om han altså, men hans musikk faller ikke i smak hos meg... Helt annerledes stiller det seg derimot, dersom man liker musikken, da er jo det at det er god lyd i tillegg bare positivt mener jeg. Selv er jeg f.eks. glad i blues, i den forbindelse skreiv jeg tidlig om Keb' Mo' i HiFi-kretser, da jeg likte innspillingene og syntes dem låt bra i tillegg til å være god musikk (i mine ører og eter min smak)... Litt artig det, da etter at jeg skreiv om han flere steder så startet flere HiFi-folk og snakke om han... Håper i så fall det var fordi dem likte musikken, og ikke fordi jeg hadde introdusert han i HiFi-kretser grunnet ok lydgjenngivelse. Jeg kjøpte definitivt ikke album av han av HiFi grunner den gangen, men det første albumet med han kjøpte jeg av musikalske grunner, at det i tillegg låt bra så jeg bare som en bonus.

Jeg vil aldri kjøpe en plate av HiFi-grunner mer, har nok av plater som er kjøpt av den grunn (ikke alle like store musikalske perler, sett fra mitt ståsted).

Når det er sagt, så er jeg enig i at mange plater lyder av at dårlige lydteknikere har produsert disse. Gjelder forøvrig musikk enn liker og ikke liker dette, men like fult er kvalitetsforskjellene her store og gjør seg i særdeleshet ikke bra på gode anlegg. Men slik er det dessverre, og vi får ikke gjort noe med det. Men man kan ikke styre unna musikk man ellers liker, for å kjøpe noe som er mer audiofilt riktig og som man ikke liker, da har hifi-interessen og lyden i seg selv blitt så viktig at det overskygger det viktigste av alt - nemlig musikkgledene.

-----

Den viktigste oppgraderingen lydmessig en audiofil kan foreta, har han/henne ikke kontroll på selv, da den i større grad er avhengig av lydteknikerene og den kvalitet eller mangel på kvalitet disse leverer oss... De lydmessige forskjellene på musikkutgivelser er for varierende og svinger fra særdeles dårlig til superb... Men det at kvaliteten er varierende må ikke hindre oss i å kjøpe samt lytte til den musikken som fenger oss mest sett ut fra musikalske preferanser.

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
J.Finvaag skrev:
Hva er det som er alvorlig galt med å være opptatt av lyden ? Er man hifi-entusiast ligger det litt i ordet at man har større interesse for å forbedre gjengivelsen i sitt anlegg, og at man blir mer kritisk til det man hører. -Enn dem som ikke har interessen og heller hører på musikk på mobiltelefonen fordi det er praktisk.

Skjønner meg ærlig talt ikke på dette innlegget, hadde kanskje passet bedre på et annet sted enn på et hififorum...
Så å stille spørsmålstegn ved hva vi fokuserer på i hobbyen vår som hifi-interesserte hører ikke hjemme på et hifi-forum? Neivel....
Synes trådstarter stiller relevante spørsmål, og rører ved ting jeg har tenkt på mange ganger sjøl.
Jeg må nemlig innrømme at hvilke plater som ble plukket ut endret seg etter at jeg endelig fikk meg et skikkelig anlegg (vel, skikkelig og skikkelig, alt er relativt, hvertfall her inne ;D )
En del skiver jeg hørte mye på før høres ikke like mye på lenger, og en del skiver jeg ikke hørte så mye på før er plutselig gjengangere....
Dette har selvfølgelig flere grunner, ikke bare at det er gøy å høre hvor bra lyd anlegget kan gjengi, selv om det må innrømmes at dette er en del av det.
Grunnene jeg har kommet fram til er som følger:
1. En del skiver gjør seg bedre på et mindre avslørende anlegg, jeg irriterer meg mer over lyden enn jeg nyter musikken
2. Noen skiver er morsommere å høre på når anlegget klarer å gjengi alle detaljer.
3. Noen ganger hører jeg mer på anlegget enn på musikken.

1 og 2 er helt greit, 3 derimot er en innrømmelse ;)
Det er jo litt trist når skiver jeg har elsket i årevis plutselig ikke blir spilt mer fordi innspilling/miks/mastring er for dårlig!
Appetite for Destruction fikk jeg heldigvis tak i remastret på vinyl, så da begynte den å snurre igjen, men jeg vurdere seriøst å sette opp 2 anlegg i stua, ett som har (etter min målestokk) bra, detaljert og gjennomsiktig lyd og ett som egner seg bedre til å spille gamle KISS-plater på....

Jeg tror, som trådstarter sier, at mange går i hifi-fella i mye større grad enn meg og er mer opptatt av lyd enn musikk, jeg er både audiofil og musikkelsker, men ærlig nok mot meg selv til å innrømme at de to ikke er de samme og faktisk jobber mot hverandre noen ganger....

Og mens jeg skrev hadde det kommet et innlegg som sa nettop det.....men men...

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Jeg hadde flere "arenaer" for musikk tidligere. F.eks. hørte jeg en del av det jeg likte best utelukkende bare andre steder enn på anlegget, fordi lyden irriterte meg. Snakker da om bærbart utstyr og hodetelefoner for det meste.

Men litt synd det, når musikalske musikkfavoritter blir lagt til siden, for her skal det høres musikk som man ikke liker (men som har god lydgjenngivelse).

Skal pakke ned mange av de audiofile utgivelsene jeg har jeg, har jo hele tiden vært tilgjengelig sammen med musikken jeg liker aller best (sistnevnte spilt mye oftere nå en tidligere, takk og pris for det).

Men det må være slik at stuen også er et sted for musikken man liker best...

Glede deg over musikken, ikke irritere deg over lyden!

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg havner mellom to stoler, er glad i lyd og glad i "bokser", og samler på begge deler.
Kanskje samle-mani er den største galskapen. Hadde en liten periode over 50 (forskjellige) pickuper i hus, med enda flere stifter, ja nesten dobbelt så mange...DIAMANTER! ;D

Arne K

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Jeg har også selvfølgelig kjøpt musikk pga lyden, men det har samtidig gitt meg mange nye bekjentskaper innen alle sjangre og åpnet for et enda rikere musikkliv :)
Kan ikke si at jeg angrer på det og at det har ødelagt favorittmusikken, snarere utvidet favorittmappen ;)

Selvfølgelig skal ikke lydmessige mangler hindre deg i å spille og kose deg med musikken, men å ha noe å strekke seg etter og noe å jobbe med er ikke helt usunt det heller. Man får jo uansett hørt noe god musikk på veien :)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
made4u, amen 8) Er veldig enig,har lenge følt mæ hemmet mht lydkvalitet på mange plater,nu spiller det meste greit her og står ikkje i veien førr musikken heldigvis :D Mitt oppsett har ikkje blitt meir følsomt mht innspillinger,snarere tvert om ettersom oppgraderingene har kommet,ting har blitt meir spiselig.Kjenne mange som ikkje lytte på "dårlige" innspillinger selv om dem like musikken.Da e det noe ALVORLIG galt spør du mæ.

mvh Filip

Arnt M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
40
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
10
Innspillingskvalitet blir jo selvfølgelig mere avslørende med et godt anlegg. Shit in out osv!
Kjøper ikke selv bevisst audiofil musikk, men gode innspillinger/pressinger settes selvsagt pris på ! Synes det meste av nyere innspillinger på cd er veldig gode.
Har vinyl fra 50 tallet og oppover med fantastisk lydkvalitet som sjokkerer med tilstedeverelse og livefølelse! Dette gjør jo også musikk sjangeren intressant.
Å tro at man får fet heavy metal på dårlige cd-inspillinger fra 80 tallet til å lyde godt på et hi-end anlegg er man på villspor!
På vinyl derimot kan denne typen musikk vere fantastisk engasjerende!
Ok noen synspunkter rund tema :)

Mvh

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
HHH skrev:
J.Finvaag skrev:

Så å stille spørsmålstegn ved hva vi fokuserer på i hobbyen vår som hifi-interesserte hører ikke hjemme på et hifi-forum? Neivel....
Ikke noe problem å stille spørsmål, en annen ting er hvordan man velger å ordlegge seg. Jeg oppfatter start- innlegget dit hen at det må være noe galt med dem som ikke har samme utgangspunkt som han selv til hobbyen.

"Noe er alvorlig galt når..." "Jeg vet om flere enn meg selv som har det slik..." "Det er noe vannvittig feil, når noen irriterer seg så til de grader over tanker dem ikke burde eller skulle vist oppmerksomhet. " "Så ille er ikke jeg (aldri heller vært i nærheten), men har sett eksempler på personer som ikke klarer å slappe av og høre musikk grunnet en tåplig detalj."

Jeg ser ikke på dette som noe annet enn fremheving av egen fortreffelighet, siden man driver med denne hobbyen av de "rette grunnene". Og de som har ett annet fokus er på villspor.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.173
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
J.Finvaag skrev:
HHH skrev:
J.Finvaag skrev:

Ikke noe problem å stille spørsmål, en annen ting er hvordan man velger å ordlegge seg. Jeg oppfatter start- innlegget dit hen at det må være noe galt med dem som ikke har samme utgangspunkt som han selv til hobbyen.

"Noe er alvorlig galt når..." "Jeg vet om flere enn meg selv som har det slik..." "Det er noe vannvittig feil, når noen irriterer seg så til de grader over tanker dem ikke burde eller skulle vist oppmerksomhet. " "Så ille er ikke jeg (aldri heller vært i nærheten), men har sett eksempler på personer som ikke klarer å slappe av og høre musikk grunnet en tåplig detalj."

Jeg ser ikke på dette som noe annet enn fremheving av egen fortreffelighet, siden man driver med denne hobbyen av de "rette grunnene". Og de som har ett annet fokus er på villspor.
Og der har du hele grunnen til å starte tråden- og utallige andre tråder med variasjoner over samme tema. Fortelle oss andre hvor feil vi tar. Selv om de neppe har high-end selv.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Man kan velge å se verden i sorthvitt, eller man kan se den i farger. Man kan se en del av et bilde, eller man kan se hele motivet...

Hva jeg mener med det er, at man lett kan se noe litt unyansert om man ikke ser noe slik det burde sees.

F.eks. kan noen ilegge andre feilaktige egenskaper, dersom de ikke ser hele bildet men bare en del av dette, eller ser det sorthvitt i stedet for i farger.

La meg si det slik. Dersom jeg skriver at dem som bruker penger på ditt og datt er dum, så er det ikke fordi jeg bokstavlig talt mener dem er dum. På samme måte som om jeg ikke fremhever egen fortreffelighet ved å påpeke andre sine meninger og gjerne kan finne på å latterliggjøre disse etc., ei heller ser jeg slikt som å trekke ned andre.

Man må ikke glemme at dette bare er en hifi-diskusjon, og at noen liker å sette ting på spissen og gjerne også ønsker å provosere litt for å få litt temperatur også...

Men det betyr ikke at noen føler seg bedre enn andre av den grunn, ei heller at dem ikke respekterer andre... Husk på at dette bare er en hifi-debatt der man bare utveksler meninger. Føler meg på ingen måte mer eller mindre fortreffelig enn andre, føler ikke at andre skulle ha grunn til å føle det slik heller.

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Det er stor forskjell på å forbedre lyden på selve anlegget kontra å endre på selve musikkgjengivelsen. Ikke sant

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
lars_erik

Ikke glem at jeg bare kan være en som liker debatten for debattens skyld. Har skrevet innlegg om mange forskjellige emner jeg, alt fra politikk til et "Skyt ulven"-innlegg i dyrevernsdebatt m.m. Og har diskutert alt fra "med Israel for fred" til matlaging og religion.

Og ja, jeg liker å sette ting ytterst på spissen og å være en pol mot en annen i debatter - ville vært kjedelig om alle skulle enes.

Men min debattform forteller dog lite om personen jeg er og hvordan jeg møter mennesker på andre arenaer enn i et debattforum.

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Enig med deg der. En må forholde seg til det som er temaet og ikke vri det over til å bli personligt. Det er kun personer som har gått tomme for argumenter som gjør det.

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
J.Finvaag skrev:

Så Hi Fi har ingenting med musikk å gjøre?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
mana skrev:
J.Finvaag skrev:

Så Hi Fi har ingenting med musikk å gjøre?
Jeg tror du quotet fra feil innlegg. Om det faktisk var rett skjønner jeg ærlig talt ikke hva det er du prater om. Står ikke et ord i det innlegget om det du her påstår jeg har skrevet.

Topp Bunn