Skal kjøpe meg et nytt kamera, men er meget usikker på hva jeg skal velge. ???
I utgangspunktet var det speilrefleks jeg tenkte på, men har etterhvert slått dette litt fra meg, da det fort blir for dyrt og jeg synes de er lovlig store, tunge, klumpete etc.. Og dama skal jo også gidde å bruke det, dvs. det må få plass i en medium-size dameveske.
;D
Det har nå kokt ned til en kamp mellom hhv. Nikon Coolpix P6000 vs. Canon Powershot G10:
Noen få fakta:
-NIKKOR vidvinkelobjektiv med 4x zoom med super-telefotofunksjonalitet
-En innebygd GPS-enhet registrerer hvor bildet er tatt (bredde- og lengdegrad) med geografisk merking i bildedataene (EXIF).
-13,5 megapikslers oppløsning
-RAW-filformat
-Eksponeringsmoduser (P/S/A/M)
-Trådløs LAN-tilkobling for my Picturetown
-3x reduksjon av uskarphet motvirker automatisk uskarpe bilder på tre måter. VR med objektivforskyvning reduserer effekten av kamerabevegelser og viser mer stabile bilder på LCD-skjermen. Høy ISO (6400) reduserer risikoen for uskarpe bilder når du tar bilder av motiver i rask bevegelse eller i dårlig lys. Valg av beste bilde (BSS) velger automatisk det skarpeste av opptil 10 bilder i kontinuerlig serie.
-EXPEED bildebehandlingssystem for optimal ytelse og maksimal bildekvalitet.
-2,7-tommers LCD-skjerm med bred betraktningsvinkel.
-Avansert ansiktsprioritert AF.
-Optisk søker
Noen få fakta:
-14,7 megapiksler
-5x vidvinkelobjektiv i høy kvalitet
-RAW-opptak
-DIGIC 4
-Eliminering av uskarpheter
-Teknologi for ansiktsgjenkjenning
-3,0-tommers PureColor LCD II
-Praktiske kontroller
Tilpasset eksponeringskompensasjon og ISO-hjul
-i-Contrast
-26 programmer - inkludert mange automatiske
Er det noen der ute med meninger rundt disse to? Er det noen fordeler/ulemper ved det ene fremfor det andre osv...
I utgangspunktet var det speilrefleks jeg tenkte på, men har etterhvert slått dette litt fra meg, da det fort blir for dyrt og jeg synes de er lovlig store, tunge, klumpete etc.. Og dama skal jo også gidde å bruke det, dvs. det må få plass i en medium-size dameveske.
Det har nå kokt ned til en kamp mellom hhv. Nikon Coolpix P6000 vs. Canon Powershot G10:

Noen få fakta:
-NIKKOR vidvinkelobjektiv med 4x zoom med super-telefotofunksjonalitet
-En innebygd GPS-enhet registrerer hvor bildet er tatt (bredde- og lengdegrad) med geografisk merking i bildedataene (EXIF).
-13,5 megapikslers oppløsning
-RAW-filformat
-Eksponeringsmoduser (P/S/A/M)
-Trådløs LAN-tilkobling for my Picturetown
-3x reduksjon av uskarphet motvirker automatisk uskarpe bilder på tre måter. VR med objektivforskyvning reduserer effekten av kamerabevegelser og viser mer stabile bilder på LCD-skjermen. Høy ISO (6400) reduserer risikoen for uskarpe bilder når du tar bilder av motiver i rask bevegelse eller i dårlig lys. Valg av beste bilde (BSS) velger automatisk det skarpeste av opptil 10 bilder i kontinuerlig serie.
-EXPEED bildebehandlingssystem for optimal ytelse og maksimal bildekvalitet.
-2,7-tommers LCD-skjerm med bred betraktningsvinkel.
-Avansert ansiktsprioritert AF.
-Optisk søker
Noen få fakta:
-14,7 megapiksler
-5x vidvinkelobjektiv i høy kvalitet
-RAW-opptak
-DIGIC 4
-Eliminering av uskarpheter
-Teknologi for ansiktsgjenkjenning
-3,0-tommers PureColor LCD II
-Praktiske kontroller
Tilpasset eksponeringskompensasjon og ISO-hjul
-i-Contrast
-26 programmer - inkludert mange automatiske
Er det noen der ute med meninger rundt disse to? Er det noen fordeler/ulemper ved det ene fremfor det andre osv...