Nikon p6000 vs. Canon g10, hva skal jeg velge?

Hva hadde du valgt?

• Canon G10

Stemmer: 0 0.0%
  • Nikon P6000

• Engangskamera?

• Kjøp heller speilrefleks!

• Drit i kamera, husk de gode minnene istedenfor..

• Totalt antall stemmer
    0

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Skal kjøpe meg et nytt kamera, men er meget usikker på hva jeg skal velge. ???

I utgangspunktet var det speilrefleks jeg tenkte på, men har etterhvert slått dette litt fra meg, da det fort blir for dyrt og jeg synes de er lovlig store, tunge, klumpete etc.. Og dama skal jo også gidde å bruke det, dvs. det må få plass i en medium-size dameveske. ;) ;D

Det har nå kokt ned til en kamp mellom hhv. Nikon Coolpix P6000 vs. Canon Powershot G10:

Noen få fakta:
-NIKKOR vidvinkelobjektiv med 4x zoom med super-telefotofunksjonalitet
-En innebygd GPS-enhet registrerer hvor bildet er tatt (bredde- og lengdegrad) med ‘geografisk merking’ i bildedataene (EXIF).
-13,5 megapikslers oppløsning
-RAW-filformat
-Eksponeringsmoduser (P/S/A/M)
-Trådløs LAN-tilkobling for my Picturetown
-3x reduksjon av uskarphet motvirker automatisk uskarpe bilder på tre måter. VR med objektivforskyvning reduserer effekten av kamerabevegelser og viser mer stabile bilder på LCD-skjermen. Høy ISO (6400) reduserer risikoen for uskarpe bilder når du tar bilder av motiver i rask bevegelse eller i dårlig lys. Valg av beste bilde (BSS) velger automatisk det skarpeste av opptil 10 bilder i kontinuerlig serie.
-EXPEED bildebehandlingssystem for optimal ytelse og maksimal bildekvalitet.
-2,7-tommers LCD-skjerm med bred betraktningsvinkel.
-Avansert ansiktsprioritert AF.
-Optisk søker

Noen få fakta:
-14,7 megapiksler
-5x vidvinkelobjektiv i høy kvalitet
-RAW-opptak
-DIGIC 4
-Eliminering av uskarpheter
-Teknologi for ansiktsgjenkjenning
-3,0-tommers PureColor LCD II
-Praktiske kontroller
Tilpasset eksponeringskompensasjon og ISO-hjul
-i-Contrast
-26 programmer - inkludert mange automatiske

Er det noen der ute med meninger rundt disse to? Er det noen fordeler/ulemper ved det ene fremfor det andre osv...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Speilrefleks. Can't beat it :) Det gir et helt annet perspektiv på fotografering.

Så kan man heller ha et lommekamera av kompakttypen i tillegg, til når man trenger det.

Mvh Vidar P

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Tror Olympus E-420 er kameraet du søker.
Med pancake linse går det ned i jakkelomma til og med :)

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Anonym skrev:
Tror Olympus E-420 er kameraet du søker.
Med pancake linse går det ned i jakkelomma til og med :)
Spennende alternativ...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Jeg har forgjengeren dvs E-410 selv. Hadde i utgangspunktet bestemt meg for å kjøpe Canons EOS-400 men når jeg kom til elkjip følte jeg meg overhodet ikke fortrolig med ergonomien så da ble det Olympus istedenfor.
E-410 ble levert med bedre optikk enn konkurentene EOS-400 og D40x så kitlinsene er fullt brukbare (ref DPreview). Telelinsa som følger med i kitet er også lyssterkt. Kameraet har også en crop faktor på 2 så linsene er ganske kompakte (

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.177
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Av de to over: Nikon, årsak: GPS

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
mteinum skrev:
GPS er i mine øyne en gadget som passer best for mobilgenerasjonen.

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Anonym skrev:
mteinum skrev:
GPS er i mine øyne en gadget som passer best for mobilgenerasjonen.
he he.. Jeg har akkurat kjøpt iPhone 3G, så jeg er absolutt tilhørende denne generasjonen.. 8) Synes også GPS-funksjonen på Nikon er et stort pluss, men er jo seff en gadget-funksjon, så om jeg kommer til å bruke den til noe spesielt er jo en annen diskusjon..

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Begge kameranene er helt sikkert gode, men jeg ville foretrukket Canonen da jeg tror den har litt bedre bildekvalitet. Det var iallefall tilfellet for G9 vs P5000. I tillegg har Canon RAW mulighet, og det gir enda bedre bilder med større kontroll, da forutsatt at en tar seg tid til dette. Så vidt jeg vet har G10 videre vidvinkel hvis en foretrekker det. Det er bare så irriterende med en oppløsning som er helt ute av proporsjoner. Optikken klarer aldri å fange unik informasjon til hvert av disse pikslene, det forutsetter flere hundre linjepar pr. millimeter. INGEN optikk klarer det!

Jeg kjøpte selv G9 i sommer i tillegg til FF speilrefleks. Har vært kjempefornøyd med det.

Hilsen
Dr.Evil

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.177
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
ceroxol skrev:
... men er jo seff en gadget-funksjon, så om jeg kommer til å bruke den til noe spesielt er jo en annen diskusjon..
Det er vel på mange måter den neste logiske utviklingen i hvilken metadata som lagres ved bildet. Det er jo ganske standard å lagre lukker, blender, iso, mm. Det at du nå kan få vite hvor bildet er tatt kan i noen tilfeller være nyttig informasjon.

La oss si du labber rundt i london og vips så ser du en fin hifibutikk, du tar bilde av den og da vet du også i etterkant hvor den ligger ved hjelp av flickr/picasa mm. 8)

Begge kamara har RAW støtte, de har begge to mange nok megapixel, nei, det er ikke helt lett å si hva en bør velge.

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Dr.Evil skrev:
Begge kameranene er helt sikkert gode, men jeg ville foretrukket Canonen da jeg tror den har litt bedre bildekvalitet.
Jeg mistenker også Canon for å ha noe bedre bildekvalitet/optikk, men dette er basert på synsing og antakelig det at jeg kjenner Canon bedre som merkevare. At Canon har 14,7mp og Nikon 13,5mp betyr vel ingen ting i praksis.

mteinum skrev:
ceroxol skrev:
... men er jo seff en gadget-funksjon, så om jeg kommer til å bruke den til noe spesielt er jo en annen diskusjon..
La oss si du labber rundt i london og vips så ser du en fin hifibutikk, du tar bilde av den og da vet du også i etterkant hvor den ligger ved hjelp av flickr/picasa mm. 8)
En sånn situasjon kan jeg faktisk godt se for meg! Er en gadget-elsker, så GPS frister, hvis jeg velger Canon må jeg jo ta samme bilde med iPhonen i tillegg for å holde en viss kontroll.. ::);D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.720
Torget vurderinger
0
Hva er feil med Leica ?

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Bare for å avslutte tråden, så kjøpte jeg et Canon eos 450d kamera. Synes speilrefleks var overlegent da jeg testet d450 mot G10, og så er jo mulighetene uendelig mye større!

Fikk det i posten i dag, så nå gleder jeg meg til å leke litt.. Kostet nytt 4255,- DKK (jeg bor endel i DK) inkl. frakt og 18-55 kit-objektivet, så det synes jeg ikke var spesielt galt. Nå er det blitz og vidvinkel m/filter som står for tur! Og makro.. 8)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.966
Torget vurderinger
4
Spiralis skrev:
Hva er feil med Leica ?
Jeg satt og tenkte på Leica D-Lux 3. En fotogal og svært talentfull venninde byttet forleden ut sin Nikon D80 med denne hendige saken og er over seg av begeistring. Må si jeg er fristet selv også.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Jeg har akkurat stått i det samme dilemmaet selv. Jeg solgte speilrefleksen min (Nikon D40) i sommer fordi jeg syns det ble litt mye å drasse på i enkelte sammenhenger. Selve kamerahuset er ikke så mye større med de små speilrefleksene, men det er det at det må stå et digert objektiv på i tillegg (og evt et i veska i tillegg), som gjør at kameraet må ha ei ega veske og ikke går ned i ei lomme. Det er jo et poeng å ha et kamera som en kan ta med seg over alt også!

Jeg vurderte derfor akkurat de samme to kameraene som du vurderer! Jeg så på bl.a. de fordi de har passelig zoom-område. De såkalte superzoomene (10-18x zoom) var jo også spennende, men etter hva jeg har lest så skal stor zoom på liten billdedbrikke gå ut over bildekvaliteten. Kan være defor G10 har fått mindre zoom enn G9. De beste kompaktene er det kanskje Sigma (med fastobjektiv 50mm) og Panasonic/Leica (LX3 m 28-60mm) som har. Jeg valgte bort de fordi jeg vil ha litt zoom. Greit å ha for å kunne påvirke prespektiv i bilder med for-og bakgrunn (Syns noen ganger at det er greit at fjellet i bakgrunn ikke ser så pitte lite ut f.eks). 5-6x zomm som disse kameraene har syns jeg derfor hørtes høvelig bra ut.

Begge disse har dessuten vidvinkel til 28mm. Området fra 28mm-35mm tror jeg faktisk at jeg bruker langt oftere enn området 150mm og oppover.

Jeg sammenlignet P5000 med G9 i butikken. Ergonomien liker jeg best hos Nikon. Syns det er klart best å holde i! (Nå har G10 fått et noe bedre håndgrep enn G9). P6000 har jo også fått GPS, men dette tror jeg er en gimmik som jeg egentlig ikke trenger i kameraet, selv om det er litt kult.

Jeg leste en del tester. Bl.a på dpreview.com og akam.no. Det ser jo for meg ut som Canon generelt får bedre resulater enn Nikon når det kommer til bildekvalitet på kompaktkamera. Nå var riktinok ikke akkurat P6000 og G10 kommet til test enda. Kan jo være at Nikon har gjort et hopp med P6000, og det kan også godt være at jeg ville ikke ville merket noen forskjell mellom Nikon og Canon, men det ville ikke jeg ta sjansen på.

Mitt valg falt derfor på Canon G10. Har hatt det et par uker og syns det virker veldig lovende. Er ganske sikker på at jeg ikke kommer til å angre dette!

Lykke til med valget!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
Faktisk kommet en D-LUX 4 nå.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
bjornh skrev:
Faktisk kommet en D-LUX 4 nå.
Akkurat den ligner veldig mye på Panasonic LX-3. Skal være et bra kamera (stor billdebrikke til kompaktkamera å være), men det forutsetter at en syns 60mm zoom er nok.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
Men billig er ikke dette kameraet. Du får deg en Canon EOS 450D omtrent til den prisen.

Topp Bunn