Nidaros AudioForening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Lurer på når noen slår til på de hvite Blade høyttalerne på bildene over. De selges til halv pris i forhold til dagens Blade Meta.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på når noen slår til på de hvite Blade høyttalerne på bildene over. De selges til halv pris i forhold til dagens Blade Meta.
    Stilige høyttalere med god lyd - blir en heldig eier det 🤩

    De nye paradigm låt utrolig bra. Skikkelig stram potent bass med integrerte forsterkere.....
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    645
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Undertegnede inviterte seg sjøl til musikklytting hos Otare forrige dagen. Her er det nettopp det, fokus på musikken og det liker jeg. Det ble spilt ulike sjangre musikk, også artister som jeg aldri har hørt tidligere. Det ble spilt fra utsøkte produkter som ga musikken en besnærende tilstedeværelse. Sist, men ikke minst, dette var en trivelig stund. Takk for meg :)

    Besøket og musikken ga inspirasjon og jeg besøkte Barokkfest senere på kvelden. Har lyttet endel til Rolf Lislevand og Jordi Savall tidligere og liker det godt. Det er flere spennende musikkarrangementer i byen i helga.

    Stover :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.686
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Hyggelig å få besøk. For meg har hifi alltid vært underordnet musikken - "a means to an end". Jeg lytter ikke etter "pinpointing" eller små detaljer i lydgjengivelsen - slikt hører man ikke på konsert uansett. Det er selvfølgelig fint om man kan høre små detaljer - det er synd om det arbeidet som er gjort i studio forsvinner i gjengivelsen hjemme - men det er egentlig ikke så viktig. Spørsmålet er om det lyder naturlig eller ikke - konsertopplevelsen kan man uansett ikke gjenskape hjemme.

    PS: Hvis noen har lyst til å komme på besøk er det bare å sende meg en melding. Jeg har 2 anlegg - begge veldig "Franco Serblin - inspirerte".
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Hei alle,
    Regner med vi som har skjenket dere Olav den hellige også er berettiget å titulere oss innenfor Nidaros?:) (Verdal)
    Om noen er nysgjerrig på PAP og kunne tenkt seg en lytt på det, er det bare rope ut så kan vi finne en kveld/helg for det.
    Er jo ikke så mange som har disse kreasjonene rundt om i landet.
    Jonas
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    80
    Antall liker
    79
    Sted
    Trøndelag
    Hei og hå til følgere av denne vennetråden.

    Jeg vil nevne at det førstkommende lørdag, den 11.02., er åpent hus hos Soundgarden i Trondheim fra 1100-1500.
    Andre har kanskje også fått mail/info om dette arrangementet?.... :unsure:

    En herremann ved navn Kvaløy fra Neby HiFiConcept kommer for å demonstrere KEF sine trådløse høyttalere, både kompakte og gulvstående, ser det ut for.
    Uansett hva man måtte mene om trådløse høyttalere, så kanskje dette hadde vært en anledning for Nidaros Audioforening, med assosierte deltakere/følgere til å samles?
    De som ønsker det, kan jo eventuelt også avtale en kulinarisk opplevelse i etterkant av demoen. :giggle:
    Tid, lommebok og dagsform får bestemme....

    Hva med å prøve en samling kl. 12 eller kl. 13?
    Det er jo ingen påmelding til dette arrangementet, så her er det fritt fram å komme. Muligens er det lurt, hvis interessen blir stor fra denne audioforeningen, at butikken får et N(idaros)A(udioforenings)bo-varsel (?).

    Dette var i alle fall et forsøk på et konkret forslag.
    Kom gjerne med innspill!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.686
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Jeg stikker gjerne innom. Jeg er ferdig med hifi-kjøret, men det hadde jo vært morsomt å treffe folk. Kl. 12 hos Soundgarden i Fjordgata?
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    645
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Godt med et konkret initiativ. Er selv bortreist på jobb, i sjøen. God fornøyelse :)
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    80
    Antall liker
    79
    Sted
    Trøndelag
    Jeg oppfatter da at det kanskje kan bli en liten gruppe fra denne tråden som dukker opp kl. 12 hos Soundgarden i Fjordgata nå på lørdag.
    Håper det kan bli en kjekk trefning og opplevelse for øvrig!

    Vi må velge å tro at det ikke blir varige men i form av øresus, virus på hjernen eller andre defekter på permanent basis forårsaket av trådløse høyttalere..... :LOL:
    De fleste her inne på forumet er vel bitt av basiller tidligere, så noen skavanker må man jo ta for gitt!!

    Keep an open mind, please! :D

    Er selv spent på å høre de trådløse LS60 gulvstående, som det skrytes så mye av.
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Jobb forhindrer meg også, men blir gjerne med ved neste anledning (y)
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan fungerte de trådløse på Soundgarden?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.686
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Vi var bare 2 :(
    Problemet med slike demoer er at de spiller "demo-musikk" - de velger musikk der lyden er imponerende, men ikke spesielt realistisk. Ikke noe av det som ble spilt vil jeg kalle hifi - i betydningen høy troverdighet. Det var imponerende hva man kunne få ut av de høyttalerne, men spesielt troverdig var det ikke. Men det var nok ikke høyttalerne sin skyld, men musikkutvalget. Og selvfølgelig ble det spilt alt for høyt.
    De gikk dypt, og gjenga transienter svært godt, men alt var veldig "in your face". Du hadde vokalisten i fanget. Lyttetrettheten gjorde sitt inntog etter 10 minutter.
    Jeg fikk ikke egentlig noe inntrykk av hvordan dette kunne lyde hvis man hadde brukt fornuftig produsert kildemateriale.
     
    Sist redigert:

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Interessant otare, jeg var for opptatt med å få unna snø før regnet, rakk ikke bytur idag. Med kabel-jungelen min burde jeg være målgruppe for slike produkter, men kanskje ikke. Noe av det aller vanskeligste er jo å spille lavt, og samtidig bevare dynamikk, kontraster og klangbalanse, uten at alt forsvinner i en uinteressant grå tåke. Har vel ennå ikke hørt en demo på messe, butikk eller privat der lavt volum har vært et parameter. Nuhvel, bra initiativ fra tråden, la oss holde liv her. Små drypp er bra, vi trenger ikke ha som mål å ha fane og gå i borgertoget 17. mai.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.686
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Mitt fokus er jo akustisk musikk og gjerne i små ensembler (unntatt opera da), og slikt ble ikke spilt. Innen pop-musikk er det ofte singer-songwriter jeg hører på som Simon and Garfunkel og James Taylor (og noen ganger King Crimson og Yes). Vi spurte for så vidt ikke om det heller. Jeg har en mistanke om at det kunne lyde veldig bra hvis han hadde satset på det, men det ble spilt noen norske produksjoner totalt uten rom og atmosfære der musikerne, og spesielt vokalisten, var plassert helt ute i fanget ditt. Imponatorfaktoren var imidlertid høy.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    645
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg lyttet til musikk hos Otare var det på et lavere volum enn hva jeg er vant til i eget oppsett. Allikevel var musikkopplevelsen på plass og jeg fikk noe å tenke på. I etterkant dempet jeg meg og lytter på et annen volum, uten at gjengivelsen forringes av den grunn. Tror det har med lytte- uvane å gjøre for min del.... og kanskje lures man litt når en spiller på stativhøyttalere med begrenset bassrespons? I andre tilfeller kan det nok som nevnt her, være musikkanleggets manglende evne til å formidle nerven i musikken på lavere volum.

    Kabelsalat, leste meg opp på KEF LS50 II en periode og noe av kritikken som gikk igjen var nettopp kabelsalat. Prøvde også noen aktive Ht og selv om du reduserer antall bokser så opplevdes ikke dette som noen gevinst mht kabler.... var min opplevelse. Heller en ekstra boks tilkoblet kortere kabler er min smak.

    Til syvende og sist, vi er alle forskjellige og i tillegg er det mange andre parameter som varierer hos den enkelte, det bør allikevel være plass til alle tilnærminger.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.686
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg spiller nok lavere enn mange. Det skyldes sikkert gamle ører, selv om man skulle tro at når hørselen blir dåligere skrur man opp for å kompensere. Det kan jo også ha med å gjøre at mitt rom er svært lite dempet og at lyden blir for skarp hvis volumet blir for høyt. Uansett har jeg vendt meg til å høre på lavere volum - jeg synes detaljene kommer bedre frem da.
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    80
    Antall liker
    79
    Sted
    Trøndelag
    Takk til otare for at du tok deg tid til å komme. De gulvstående LS60, som var den av høyttalerne som var mest interessant, hadde nok et potensiale, ja, men gleden/tilfredsstillelsen over å oppleve demoen ble overskygget av musikkvalget. Her er jeg enig med æresmedlemmet.. :)

    Når lyden ble skrudd opp såpass til tider at rommets problematiske akustikk ble dominerende, var det ikke like stas å høre på....:confused:

    Det ble et lite cafébesøk etter demoen hos Transit (i Fjordgata, det også), der unge servitører hadde sin fulle hyre med å oppvarte et stort antall tilstedeværende. Her kan man for øvrig kjøpe (tildels) pent brukte CD'er i mange sjangere for en svært billig penge; 10 kr./stk.!

    Kanskje flere fra NAFdukker opp neste gang?..... :unsure:
    Time will show....

    På min liste står i alle et snarlig besøk hos HiFi Life i Hommelvik høyt oppe over interessante befaringer.....og gjerne før det går vinter og vår.....
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    645
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter 21.2 er jeg gjerne med på noe greier, f. eks Hommelvik :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.686
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Hvis noen har lyst på å komme på besøk - kaffe og kake på ettermiddagen på torsdag (skal ut på Rockheim på onsdag) - skal vi si kl 18, så kan dere sende en melding. Kaffe har jeg og kake kan jeg skaffe.
    Advarsel: Jeg er "Franco Serblin mann".
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Vi er flere som sikter oss inn på et besøk hos deg otare, men kanskje ikke denne uka... Så deg forresten på avslutningskonserten på barokkfest.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.686
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Og så sa du ikke hei :)
    Menge flotte konserter den uken. Händel var en av mange høydepunkter.

    Jeg er jo pensjonist så det er bare å stikke innom, men gi beskjed først - jeg er mye i Praha.
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    80
    Antall liker
    79
    Sted
    Trøndelag
    Howdy!

    Sist lørdag ble det da avlagt en visitt hos HiFi Life AS i Hommelvik sentrum. Jeg dro dit sammen med en slektning.

    Det er flott å se at det fortsatt finnes noen entusiaster som er villig til å satse på denne måten nord for Sinsen-krysset! Så er det sagt. Slike satsinger fortjener oppmerksomhet og anerkjennelse. (y)

    Forretningen har 3-4 lytteavdelinger, med mye gromt utstyr, og det ser ut for at betjeningen også tar seg god tid med kundene, og svarer gjerne på spørsmål som en måtte ha.

    En tur hit kan anbefales, med eller uten kredittkort. :D
    Herved er oppfordringen gitt!
     

    HiFi Life AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.08.2019
    Innlegg
    41
    Antall liker
    71
    Hei!

    Om det tillates, så vil vi gjerne invitere folket til en kundekveld hos oss neste torsdag. Da har vi storfint besøk av Naim, og har ekstra fokus og demo på New Classic

    Hyggelig om noen har anledning til å ta turen :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.686
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Jeg hadde regnet med å treffe mange der, men vi var bare 4...

    Naim-utstyr er utrolig elegant, og gjennomtenkt.

    Mitt inntrykk er det samme som etter Soundgarden-treffet. Det spilles for høyt (men det synes jeg sikkert bare fordi jeg ikke spiller høyt til vanlig) og utvalget av musikk er basert på "inponatoreffekt". Veldig imponerende lyd, og veldig bra soundstage i bredden, men det lyder jo ikke naturlig. Det har jo med musikkvalget å gjøre, og det gjengis sikkert slik det er mikset, men jeg liker egentlig ikke å ha vokalisten på fanget. :(
    Den desidert mest naturlige lyden var harpekonserten som ble spilt. Gammelt analogt opptak fra 60-tallet (70-tallet?). Harpen var mikset langt framme i lydbildet (nødvendig ellers vil det jo være vanskelig å høre den), men orkesterklangen var flott og det var veldig bra gjengivelse av rommet - her hadde du ikke musikerne i fanget i motsetning til i de andre eksemplene.

    Uansett - takk for innsatsen fra Hifilife. Flott at man får til noe slikt her i Trøndelag, bare synd at det ikke var flere som møtte opp!

    PS: Jeg visste jo at det var Naim som skulle presenteres og st de har en god streamer som skulle være med, så jeg burde jo lagd en liste over ting jeg gjerne skulle hørt, så hadde jeg sluppet å være negativ til låtutvalget.

    Så oppsummert - dette låt veldig bra når materialet lot det få sjansen. Min kritikk av låtvalget og gjengivelsen er jo selvfølgelig basert på min subjektive oppfattelse av hvordan musikk skal høres ut, og der kommer man jo fort inn på hva hifi skal bety. Høy troverdighet, selvfølgelig, men høy troverdighet i forhold til hvordan det låter i virkeligheten, eller i forhold til hva lydteknikerne i studio har mikset? For meg, som primært lytter på klassisk musikk er det (selvfølgelig) det første, men andre vil være uenige.
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    645
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ankom Hifilife seint, med fly og taxi etter jobbreise, idet Otare forlot området. Det var det beste jeg fikk til og angrer ikke på at jeg tok sjansen på et seint besøk.

    Mitt fokus var å se lokalitetene, hilse på vertskapet og å lytte til musikk fra Naim med og uten psu. Var heller ikke forberedt og lot derfor vertskapet styre musikken. Kjenner Naim godt og visste vel hva jeg kunne forvente, det ble en kort test ift PSU, med videre lytting til endel forskjellig musikk, både fra Naim repr. og andre :) .

    Hifilife har fine lokaler i Hommelvik, Mark Raggett fra Naim var kjempehyggelig, veldig lett å prate med og bød virkelig på seg sjøl. Tusen takk til dere alle for at det var mulig å ankomme (så sent), det var veldig inspirerende snaue 2 timer.

    Vh S :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.686
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Flott at du kom, Stover.
    Det fortjente både Hifilife og Naim. Helt enig i din beskrivelse av Hifilife og Raggett.

    Jeg håper ikke min beskrivelse ble oppfattet som negativ. Det var imponerende utstyr som ble demonstrert, men lyden var veldig annerledes enn det jeg er vant til hjemmefra. Jeg er veldig usikker på om det kom av kildematerialet, rommet, høyttalerne eller elektronikken.
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    645
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ble over hodet ikke oppfattet som negativt fra min side Otare :)
    Når det kommer til musikken så fikk jeg muligheten til å velge selv, men av grunner nevnt over overlot jeg tildels valget til Raggett.

    Registrerer også oppslutningen ved demo i Bergen og Stavanger, versus Trondheim, hmmm? Hva er det som gjør forskjellen?
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    80
    Antall liker
    79
    Sted
    Trøndelag
    Jeg kaster meg utpå med et forslag, som medfører en lengre reise til kontinentet....., men som forhåpentligvis gir uttelling i form av lytteglede og hyggelig sosial ramme:
    I Baden Baden i Tyskland finnes en HiFi-aktør med en hel villa full av utstyr du ellers ikke vil se her på berget.
    Det er forretningen SG Akustik, som har en avdeling her og en i Karlsruhe.
    En titt innom websiden (www.sg-akustik.de) avslører at det her finnes utrolig mye gromt utstyr samlet på ett og samme sted.

    Hadde en tur hit vært noe å vurdere for entusiaster fra Nidaros Audioforening, enten på et litt kortere eller lengre tidsperspektiv?

    Helga om 14 dager er det for øvrig premiere her på Canton Reference GS, en høyttalermodell som har et begrenset opplag på 50 par totalt. Det kunne vært en "once in a lifetime-experience" som trolig vil kunne inngå i HiFi-historiebøkene. Man kan ellers melde seg på gratis via websiden.

    Det hadde vært fett å få til et opplegg rundt en slik eller tilsvarende "happening"!
    Hva sier folket der ute: Er dette av interesse for noen av våre medlemmer? :D
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    80
    Antall liker
    79
    Sted
    Trøndelag
    ROMJULSTREFF?.....
    KAN DET VÆRE INTERESSE FOR ET TREFF I ROMJULA HOS NOEN PRIVAT?

    Jeg lanserer forslaget, og er ikke uvillig til å vurdere å ta i mot (likesinnede?....) medlemmer selv, hvis interessen er der, og man kan bli enige om dag og klokkeslett. Agendaen blir vel sosial samling med servering av musikalske smakebiter fra et variert "koldtbord" (les: hardware), eventuelt av den strømmede tjenestevarianten, for de som driver med slikt, og med noko attåt (les: kulinarisk, type enkel).

    Hvad siger I der Ude?
    Er der Haab om at faa noget tiil denne Gang?
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Har noen fridager i romjula, og er forhåpentlig i modus for å stikke innom hyggelige folk i en time eller to…. 27-28 des. for min del.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.686
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Jeg har familie fra Praha på besøk i romjula, men kan alltids sette av noen timer en dag. Møter gjerne andre musikkinteresserte.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Flott tiltak.
    For egen del er jeg mye ute og reiser i juletida, men er i byen fra 28. des.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    645
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Støttes, flott tiltak, er hjemme eller i nærområdet i perioden.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Støttes her også, jeg har mulighet i romjulen :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn