Neurochrome Modulus-86 tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.154
    Antall liker
    4.318
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    Gidder du å forklare kort hvor denne forsterkeren "måler" strøm på utgangen KJ?
    Skal du lokke meg ut i en ny bittepittelitentråd som jeg ikke overskuer konsekvensene av ? Det er en liten smule overhodet mitt å forklare ... Jeg kan prøve meg på en lekmannsforklaring, men de interesserte bør lese dataarket til AD844 : - her er produktsiden og dataarket fra Analog Devices https://www.analog.com/en/products/ad844.html, forklaringen begynner på side 12.

    Tilbake til det forenklede kretsskjemaet til AD844
    AD844.JPG

    Inngangene er merket med ## 3 og 2, som er hhv inngang og utgang på en buffer. Til forskjell fra en tradisjonell spenningsmotkoblet OPAMP så er den negative inngangen #2 lavimpedant og ideelt skal den ha null inn eller utgangsimpedans. Siden den er en buffer så kan den også fungere som en signal utgang dersom vi ikke bruker tilbakekobling (*). I en tradisjonell oppkobling med tilbakekobling så kobles #2 sammen med utgangen #6 med en passende motstand og det er strømmen i denne motstanden som er tilbakekoblingen. Også når en skal bruke denne kretsen som buffer skal det være en motstand mellom utgang #6 og inverterende inngang #2.

    (*) LC-audio brukte AD844 i et RIAA-trinn uten motkobling, de koblet en motstand R fra #2 til jord og RIAA-EQ (et nettverk av 2 motstander og 2 kondensatorer) fra #5 (som er en høyimpedant strømkilde) til jord. Spenningen på den positive inngangen #3 omsettes til strømmen i motstanden på #2, som blir speilet til #5 og omsettes tilbake til spenning av impedansen i RIAA EQ. Forholdet mellom impedansen i RAA EQ og R gir forsterkingen. En ganske fiffig konstruksjon.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Siden vi er i det tekniske hjørnet i tråden, sender jeg inn et spørsmål fra en amatør: Ser at Mod-286 har en opamp LME49720 både på inngangen og som del av kretsløpet rundt LM3886, utfører feil retting på LM3886 bl.a. i følge TomC "Cuircuit Topology". Er det en digital feil retting?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    nei det tror jeg ikke
    49720 er en knallbra opamp dessuten
    bruker den i A810 kort og flere andre kritiske steder....aktivt X/O mm
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    KJ Betyr det at lasten skal ligge rett på inngang 2 når man kjører current feedback-motstand fra utgang 6?
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    " For en 8 ohms høyttaler som går ned til 5 ohm på det laveste tilsier det en utgangsimpedans lavere enn 0,5 ohm, eller en moderat dempefaktor på 16. For 4 ohms høyttalere blir det 0,25 ohm. Det er ingen ting i veien for å bruke forsterkere med høyere utgangsimpedans, enten det er rør eller transistor, men det vil gi en hørbar eq-profil som følger høyttalerens impedanskurve."


    Asbjørn : Hvilken ht kabel motstand mener du er rimelig å legge til grunn? (den kommer jo i serie med utgangs impedansen til ampen )
    (For ordens skyld : jeg setter stor pris på de tekniske utgreiingene dine og er glad for all kunnskap som deles)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Så den registrerer ikke strømmen som går i lasten? Den bare kjører current-control på en spenningsforsterker?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.154
    Antall liker
    4.318
    Torget vurderinger
    1
    Ja noe i den duren ... trur eg ...

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.375
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden vi er i det tekniske hjørnet i tråden, sender jeg inn et spørsmål fra en amatør: Ser at Mod-286 har en opamp LME49720 både på inngangen og som del av kretsløpet rundt LM3886, utfører feil retting på LM3886 bl.a. i følge TomC "Cuircuit Topology". Er det en digital feil retting?
    Nei, det er en rent analog krets. LME49720 tilsvarer en LM4562 dual audio opamp eller to LME49710. I prinsippet er dette veldig enkelt. Man tager en LME49710 og setter en feedback-loop rundt den som bestemmer gainet for forsterkeren, f eks 10x. Men den har ikke nok strøm til å drive en høyttaler, så det setter man en LM3886 til å gjøre med f eks 11x gain, rett fra databladet. Den blokken settes inn i feedback-kretsen for LME49710. LME49710 vil da levere signalet til LM3886, men vil også se at det er "noe" som behøver å korrigeres og vil gjøre sitt analoge ytterste for å sikre at spenningen den ser på negativ inngang (fra utgangen på LM3886, nedskalert med spenningsdeleren som setter gainet) er identisk likt det signalet den ser på positiv inngang. Støy og forvrengning fra LM3886 skrelles vekk.

    LM3886 er AMP2 på denne prinsippskissen, LME49710 AMP1:

    https://www.embedded-computing.com/...s-high-output-drive-capability-with-precision
    itemeditorimage_5d727658df44d.jpg


    Genialt, men det er bare en liten ting: En opamp gir 90 grader fasedreining. To opamper i samme feedback-loop gir 90+90=180 grader fasedreining. Signalet som kommer tilbake til negativ inngang på LME49710 er eksakt i motfase med signalet på den positive inngangen, og man har positiv feedback og en forsterker som heller vil være en oscillator som går rail til rail ved 1 MHz eller deromkring. Det er ikke en god ting.

    Hele trikset med å konstruere en komposittforsterker er å holde den stabil. En chipamp er kjent for å være en kvikk rakker som det er, og stabilitet blir desto mer interessant hvis man bruker den som en del av en komposittforsterker med to opamper i samme feedback-loop. Det lar seg gjøre, åpenbart, men er ikke trivielt. TomChr ønsker nok ikke å publisere alle detaljer om hvordan den kretsen fungerer. Han har brukt noen år på å fintune den.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.015
    Sted
    Kongsberg
    Så den registrerer ikke strømmen som går i lasten? Den bare kjører current-control på en spenningsforsterker?
    Ja. Sånn sett er det ingen forskjell på voltage feedback og current feedback. Det er bare forskjellige måter å gjøre det på internt i forsterkeren. Med nok feedback får man like lav utgangsimpedans med CFB som med VFB.
    Fordeler med CFB er større båndbredde og bedre immunitet mot støy.
    Malmin og MI bruker dette ja.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hei igjen
    da har jeg fått testet mitt aktive FLH lavpass filter og laget nye Mogami interconnecter og Cardas SE15 ht kabler
    så nå sitter jeg og spiller med Neurochrome driver 2x15" JBL 2220B i midbasshorn under 550Hz og mine all out 300B tar hånd om TAD driverne i toppstacket
    nå begynner det å likne noe....:cool:
    Vis vedlegget 567816

    det gule experimentkortet er et hardwiret 12db/oct Sallen-Key 550Hz lopass filter basert på LME49720 HA/metalcan opamp
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Da kom omsider sendingen ifra Tom
    Egentlig utrolig at man kan bygge en ( riktignok SS ) amp
    Av bare dette pluss et par trafoer og et lite chassis.
    Noen som kan anbefale et fornuftig mono chassis?
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Neurochrome Modulus-86 stereo låter fint!

    Testing DC offset: Det oppstod en feil på et av 86 kortene. Det var ei dårlig lodding på inngang fra XLR, førte til høy DC offset og ulik spenning ut, 5-6 dB forskjell. Bildet viser verdien (0.21mV) etter reflow (med høyere temperatur på loddebolten).
    IMG_0702.jpg
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Nå er omsider min 4-kanaler ferdig og jeg er veldig fornøyd med resultatet.
    Sobert utseende som er inspirert av First Watt forsterkere, liker veldig godt de nedsenkede diodene.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn