Neurochrome Modulus-86 tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Supert med så mange innspill.

    Jeg har hørt litt frem og tilbake på Modulus-86 i et par uker nå. På Merlin TSM. 86 db. Begynner å rulle av ved 50hz.
    I starten var jeg veldig imponert over det den er god til, men synes den var litt hard i kanten.
    Etter en uke hadde den mykna opp litt.
    Så gikk det noen dager til og jeg begynte å savne rørforsterkeren.
    Kobla den til igjen og fikk tilbake fylden, flyten og musikkgleden økte.
    Tilbake til Modulus-86 igjen, og konklusjonen er at på tross av de gode sidene, så blir den for nazi og hard i øvre mellomtone for mine ører.
    Selv om den måler i verdensklasse, så har jeg prøvd med mange kilder, og den har en signatur som går igjen.
    Jeg vet ikke, men jeg har lyst til å prøve med passiv psu før jeg gir meg med den.
    Ikke for å være frekk, men kan en forsterker som lineært forsterker det som kommer inn, og som tilsynelatende ikke legger til eller trekker fra noe, være "hard"?
    Tydeligvis.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selvom til eks nc400 er hard i kantene så gir den ofte en mer realistisk opplevelse av live musik i de harde genre. Der kan rør og mosfets være lidt for snille. Man får sjelden både i pose og sæk.
    Jeg har fire NC400. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i at de skal være «harde i kantene». Snarere tvert om, siden de ikke fremhever noe bestemt frekvensområde. Realistisk, men kjemisk fri for hardhet.

    Legg også merke til Håkon_Rognliens lyttetest av Vera nylig. Den inneholder en NC500OEM og bør låte nokså identisk med NC400. Håkons lytteinntrykk var snarere det motsatte, siden den ikke fremhever øvre mellomtone like mye som en Audio Note-forsterker han har.

    Jeg forstår heller ikke dette med at Neurochrome skulle være «hard i øvre mellomtone». Jeg har ikke testet den selv ennå, men jeg mistenker at «signaturen som går igjen» kommer fra noe annet i kjeden. Hvis sammenligningsgrunnlaget har avvik vil jo fraværet av de tilvante avvikene låte som en endring. Det er ingen ting i forsterkeren som skulle tilsi en slik signatur. Den (og NC400) kan like gjerne ses som den nøytrale referansen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvordan kan noe gå fra kroppslig og troverdig til pistrete med en forsterker som kun gjengir 100% det som kommer inn
    dette er std ingeniør argumentasjon, med teoretiske "skylapper"
    det umålbare eksiusterer ikke inntil det er målbart
    ørene mine sier noe annet og de er den endelige dommeren
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår heller ikke dette med at Neurochrome skulle være «hard i øvre mellomtone». Jeg har ikke testet den selv ennå, men jeg mistenker at «signaturen som går igjen» kommer fra noe annet i kjeden. Hvis sammenligningsgrunnlaget har avvik vil jo fraværet av de tilvante avvikene låte som en endring. Det er ingen ting i forsterkeren som skulle tilsi en slik signatur. Den (og NC400) kan like gjerne ses som den nøytrale referansen.
    Jeg er i teorien helt enig. Det er mulig forvrengningen ligger i mine ører, men så må jeg vel bare forholde meg til det. På den annen side tror jeg ikke det er sånn at jakten på vellydende forsterker med lav forvrengning er avblåst sånn på verdensbasis.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    hvordan kan noe gå fra kroppslig og troverdig til pistrete med en forsterker som kun gjengir 100% det som kommer inn
    dette er std ingeniør argumentasjon, med teoretiske "skylapper"
    det umålbare eksiusterer ikke inntil det er målbart
    ørene mine sier noe annet og de er den endelige dommeren

    Har du prøvd ut både med tape eller vinyl og digital?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Legg også merke til Håkon_Rognliens lyttetest av Vera nylig. Den inneholder en NC500OEM og bør låte nokså identisk med NC400. Håkons lytteinntrykk var snarere det motsatte, siden den ikke fremhever øvre mellomtone like mye som en Audio Note-forsterker han har.

    Jeg forstår heller ikke dette med at Neurochrome skulle være «hard i øvre mellomtone». Jeg har ikke testet den selv ennå, men jeg mistenker at «signaturen som går igjen» kommer fra noe annet i kjeden. Hvis sammenligningsgrunnlaget har avvik vil jo fraværet av de tilvante avvikene låte som en endring. Det er ingen ting i forsterkeren som skulle tilsi en slik signatur. Den (og NC400) kan like gjerne ses som den nøytrale referansen.
    Sånn målemessig - er det noen grunn til å foretrekke disse fremfor NC400..? Det dukker jo muligens noen opp på brukten snart.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    hvordan kan noe gå fra kroppslig og troverdig til pistrete med en forsterker som kun gjengir 100% det som kommer inn
    dette er std ingeniør argumentasjon, med teoretiske "skylapper"
    det umålbare eksiusterer ikke inntil det er målbart
    ørene mine sier noe annet og de er den endelige dommeren

    Det er vel rett rundt hjørnet at mine kommer, alle komponentene kom på døren i går, venter på printene.. Det skulle være artig å blindteste de to forskjellige psu'ene for å sjekke om de låter forskjellig...Det skal de jo ikke kunne gjøre8)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvordan kan noe gå fra kroppslig og troverdig til pistrete med en forsterker som kun gjengir 100% det som kommer inn
    dette er std ingeniør argumentasjon, med teoretiske "skylapper"
    det umålbare eksiusterer ikke inntil det er målbart
    ørene mine sier noe annet og de er den endelige dommeren

    Har du prøvd ut både med tape eller vinyl og digital?
    ikke vinyl, for den er ikke oppe ennå...på plass om ukes tid
    men både digital og tape...det er ingen tvil
    uansett hvor perfekt N måtte gjengi innsignalet, kommer det ut som uengasjerende og anemisk lyd i andre enden
    først blir man imponert over renhet og hurtighet, men så legger man merke til at det ikke gir en troverdig illusjon av virkeligheten
    en ingeniør som tror seg vite at ut er kliss likt inn, kan jo ikke annet enn å synes det er perfekt...snakk om forventningsstyrt!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Legg også merke til Håkon_Rognliens lyttetest av Vera nylig. Den inneholder en NC500OEM og bør låte nokså identisk med NC400. Håkons lytteinntrykk var snarere det motsatte, siden den ikke fremhever øvre mellomtone like mye som en Audio Note-forsterker han har.

    Jeg forstår heller ikke dette med at Neurochrome skulle være «hard i øvre mellomtone». Jeg har ikke testet den selv ennå, men jeg mistenker at «signaturen som går igjen» kommer fra noe annet i kjeden. Hvis sammenligningsgrunnlaget har avvik vil jo fraværet av de tilvante avvikene låte som en endring. Det er ingen ting i forsterkeren som skulle tilsi en slik signatur. Den (og NC400) kan like gjerne ses som den nøytrale referansen.
    Sånn målemessig - er det noen grunn til å foretrekke disse fremfor NC400..? Det dukker jo muligens noen opp på brukten snart.
    de blir ikke dumpet til gribbene på brukten nei
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sånn målemessig - er det noen grunn til å foretrekke disse fremfor NC400..? Det dukker jo muligens noen opp på brukten snart.
    Du mener Mod-86? Ikke egentlig. De har noe større båndbredde og er rimeligere, men har lavere effekt og lavere effektivitet. Jeg ville brukt dem til diskanter og mellomtoner i et aktivt flerveis system og reservert NCore-musklene til å kontrollere bassene for å holde total kostnad litt nede. Det baller jo fort på seg hvis man skal ha tolv forsterkerkanaler.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    hvordan kan noe gå fra kroppslig og troverdig til pistrete med en forsterker som kun gjengir 100% det som kommer inn
    dette er std ingeniør argumentasjon, med teoretiske "skylapper"
    det umålbare eksiusterer ikke inntil det er målbart
    ørene mine sier noe annet og de er den endelige dommeren

    Har du prøvd ut både med tape eller vinyl og digital?
    ikke vinyl, for den er ikke oppe ennå...på plass om ukes tid
    men både digital og tape...det er ingen tvil
    uansett hvor perfekt N måtte gjengi innsignalet, kommer det ut som uengasjerende og anemisk lyd i andre enden
    først blir man imponert over renhet og hurtighet, men så legger man merke til at det ikke gir en troverdig illusjon av virkeligheten
    en ingeniør som tror seg vite at ut er kliss likt inn, kan jo ikke annet enn å synes det er perfekt...snakk om forventningsstyrt!
    LMC, I den siste setningen påstår du at målingene mine ikke er komplette og at et er noe "et-eller-annet" i signalet Neurochrome ikke klarer å formidle som gjør lyden anemisk og pistrete. Det samme har du tidligere uttalt om klasse D. Felles for begge er fravær av forvrengning.

    Du er ikke åpen for at forklaringen heller ligger i at andre forsterkere legger til ting da?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    var det i utg.punktet for noen år siden
    men det gir meg ikke svar på hvorfor de ikke engasjerer som live musikk
    det er en eller annen form for maskering, selv om dere ikke kan måle det...ennå
    det gjør det meste annet i mere eller mindre utstrekning (så lenge det ikke er for mye feedback ?)
    da hjelper det ikke at de er billige...de ender bare opp i haugen som er ubrukelige til musikkformidling
    hadde du sett Hateful 8 i 70MM hadde du skjønt hva jeg mente...
    MQA låter og piss...manipulert til døde

    btw bedre inntrykk av Neuro enn NCore
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jeg tar gjerne en test av neurochrome som dedikert mellomtone og diskantforsterker der jeg justerer frekvensresponsen inntil +\- 0,2dB eller så, mot mine egne amper. Har også mulighet til å gjøre dette blindt med litt assistanse. Tenker at dette er en langt mer interessant test en disse andre tilfeldige «matchingstestene» vi har diskutert i en viss annen tråd.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Mine -"86" blir bygget straks kortene kommer, jeg bestilte ikke switchmode supply, men det analoge. De er disponible for en slik blindtest straks de er ferdige.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    var det i utg.punktet for noen år siden
    men det gir meg ikke svar på hvorfor de ikke engasjerer som live musikk
    det er en eller annen form for maskering, selv om dere ikke kan måle det...ennå
    det gjør det meste annet i mere eller mindre utstrekning (så lenge det ikke er for mye feedback ?)
    da hjelper det ikke at de er billige...de ender bare opp i haugen som er ubrukelige til musikkformidling
    hadde du sett Hateful 8 i 70MM hadde du skjønt hva jeg mente...
    MQA låter og piss...manipulert til døde

    btw bedre inntrykk av Neuro enn NCore
    At det er forskjeller er alle enige om.
    At "rene" forsterkere ikke har samme lydsignatur som f.eks rør er vi også enige om.
    Du mener det er slik fordi neurochrome maskerer noe vi ikke vet hva er og som vi ikke kan måle.
    Ingeniørene mener det er slik fordi andre forsterkere legger til noe vi vet hva er. (Eller i hvert fall noe vi kan måle).

    Hadde vært moro med en blindtest av to 0,00xx% forsterkere hos deg emokid. Jeg tror ikke det er forskjell.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Man må ikke glemme samspillet med høyttalere. Jeg har bla drevet mine Altec A5 og ls3/5a kloner med nc400 og det er ikke en vellykket kombo. Dette er jo høyttalere med hver sin egen karakter som de mister muligvis pga den kontrol nc400 har over dem. Samme høyttalere drevet av diverse rørforsterkere og DIY First Watt kreasjoner lar dem, til gengjæld, bibeholde sin karakter.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Mener det heller er motsatt jeg da. Mer kontroll og «perfekte data» = du hører høyttalerene sanne karakter.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Sånn er det, og i bassen trengs det forsterkere med ektrem dempingsfaktor. Uten får en, en mer svulstig og oppblåst bass. Gir ofte en ganske lik karakter på all bass. Har hørt noe kaller det musikalsk bass:confused:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig med siste to talere. En del «vintage»-høyttalere gir seg så tidlig i bassen at de behøver hjelp fra svak elektrisk demping nettopp for å «blåse opp» ikke-eksisterende bass. Jeg tipper A7 fikk litt tynn bass når de ble holdt i et jerngrep av NC500. Det er omtrent som med fulltoner, lette og motorsterke som de er. Jeg linket til denne i en annen tråd:
    https://www.passdiy.com/project/amp...e-amplifiers-and-sensitive-full-range-drivers
    3F8DF2BC-A522-4E2E-A14A-8E4D6C02A9F9.png


    Det er en Fostex DX55 som drives av en moderne spenningsforsterker med lav utgangsimpedans og høy dempefaktor (stiplet linje) og av en strømkildeforsterker med ekstremt høy utgangsimpedans og stort sett null dempefaktor (heltrukket strek).

    Den normale systemarkitekturen er at forsterkeren er en spenningskilde og at høyttaleren konstrueres med antagelse om null utgangsimpedans i forsterkeren. Det er forutsetningen for stort sett alle moderne høyttalere. Det er ingen kritikk mot en forsterker som leverer perfekt på den bestillingen om man graver frem noen antikke høyttalere som forutsetter en helt annen arbeidsdeling mellom forsterker og høyttaler. Det man hører hvis man kobler slike høyttalere til en normal spenningsforsterker er hvordan de høyttalerne låter med en spenningsforsterker.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Enig med siste to talere. En del «vintage»-høyttalere gir seg så tidlig i bassen at de behøver hjelp fra svak elektrisk demping nettopp for å «blåse opp» ikke-eksisterende bass. Jeg tipper A7 fikk litt tynn bass når de ble holdt i et jerngrep av NC500. Det er omtrent som med fulltoner, lette og motorsterke som de er. Jeg linket til denne i en annen tråd:
    https://www.passdiy.com/project/amp...e-amplifiers-and-sensitive-full-range-drivers
    Vis vedlegget 567592

    Det er en Fostex DX55 som drives av en moderne spenningsforsterker med lav utgangsimpedans og høy dempefaktor (stiplet linje) og av en strømkildeforsterker med ekstremt høy utgangsimpedans og stort sett null dempefaktor (heltrukket strek).

    Den normale systemarkitekturen er at forsterkeren er en spenningskilde og at høyttaleren konstrueres med antagelse om null utgangsimpedans i forsterkeren. Det er forutsetningen for stort sett alle moderne høyttalere. Det er ingen kritikk mot en forsterker som leverer perfekt på den bestillingen om man graver frem noen antikke høyttalere som forutsetter en helt annen arbeidsdeling mellom forsterker og høyttaler. Det man hører hvis man kobler slike høyttalere til en normal spenningsforsterker er hvordan de høyttalerne låter med en spenningsforsterker.
    Enig med deg Asbjørn, jeg bruker mine nc400 på de mere moderne av mine høytt og nc400 er en glimrede forst. der. Brukte dem i mange år med Altec 604-8g og det ga rimelig godlyd i stort rom med en god rør pre. På den anden side så konkurrerer mine antikke A5 høyttalere, når drevet av passende forstærkere, på mange områder ( ikke alle) med moderne greier som er meget langt utenfor mitt budsjett. At nc400 og A5 ikke passer sammen betyder ikke at de er dårlige hver for seg. Jeg søker ikke det perfekte anlegg, men har generellt prøvet at sette sammen anlegg som gør at jeg gider at høre musikk av varierende teknisk kvalitet via forskjellige sourcer.
     
    Sist redigert:

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Det er en Fostex DX55 som drives av en moderne spenningsforsterker med lav utgangsimpedans og høy dempefaktor (stiplet linje) og av en strømkildeforsterker med ekstremt høy utgangsimpedans og stort sett null dempefaktor (heltrukket strek).
    For mannen i gata så mener du solidstate-forsterker vs. rørforsterker antar jeg, eller har sistnevnte variasjoner i utgangsimp. og dempefaktor? For øvrig interessant artikkel fra Nelson.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig kan du bygge begge løsninger både med rør eller transistorer, men en spenningsforsterker er typisk en transistorbasert sak med negativ feedback for å drive utgangsimpedansen ned til lave nivåer. De fleste moderne forsterkere faller i den kategorien. Sånne som NCore, Eigentakt og Neurochrome gjør det bedre enn de fleste.

    En strømkildeforsterker finnes stort sett bare som småsignaltrinn inni andre forsterkere, men noen av Nelson Pass’ DIY effektforsterkere kommer i nærheten. Den han brukte i artikkelen er en Son of Zen klasse A transistorforsterker (MOSFET) uten feedback. Den har en utgangsimpedans på 16 ohm og en dempefaktor på 0,5. Teoretisk skulle en «ekte» strømkildeforsterker ha uendelig høy utgangsimpedans og null dempefaktor, men en slik vil få uendelig høy spenning på utgangen hvis den får signal på inngangen uten noen høyttaler tilkoblet, hvilket byr på noen praktiske problemer. 16 ohm utgangsimpedans er nær nok for å illustrere poenget, ihvertfall sammenlignet med en vanlig spenningsforsterker med 0,001 ohm eller deromkring.

    Det finnes forsterkere som kommer nærmere å være strømkilder:
    HPA-21 - Bakoon International Corp.
    https://www.innerfidelity.com/content/first-look-current-source-amp-performance
    72CF7D86-6F1E-4493-A939-27D8FDC5406D.jpeg


    Typiske rørforsterkere havner et sted imellom. Audio Note har utgangsimpedans på 2,0-2,5 ohm. Noen 300B trioder kan ha 4 ohm, push-pull pentoder kanskje 1 ohm. Fortsatt høyt nok til å farge frekvensgangen sammenlignet med en spenningsforsterker, men fortsatt et dårlig forsøk på en strømkildeforsterker også.

    Poenget er mest at dette vil farge frekvensgangen i hørbar grad. Siden grensesnittet mellom forsterker og høyttaler ikke er ment å være impedansematchet bør det være minst 10x forskjell mellom utgangsimpedans og laveste lastimpedans for ikke å skape hørbare avvik i frekvensgang. For en 8 ohms høyttaler som går ned til 5 ohm på det laveste tilsier det en utgangsimpedans lavere enn 0,5 ohm, eller en moderat dempefaktor på 16. For 4 ohms høyttalere blir det 0,25 ohm. Det er ingen ting i veien for å bruke forsterkere med høyere utgangsimpedans, enten det er rør eller transistor, men det vil gi en hørbar eq-profil som følger høyttalerens impedanskurve.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det hele blir interressant når en ser samspillet forsterker/driver.
    En faktor oppe i dette er vel at slik som FW F2, Son of Zen, 300B gjerne har en frekvensrespons over en resistans som da ser litt ut som en paraply.
    Det ramler litt i begge ender.

    At dem har høy andel vreng blir gjerne ikke så farlig når dem spiller i lag med 100dB++ drivere.

    En kan jo teste med 16ohm seriemotstand på NCore.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    a-60-1.JPG

    a-60-2.JPG


    Har dette noen relevans for hva vi prater om? Kan noen si noe om potensielle fordeler/ulemper?
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nja...
    Dette er jo inne i forsterkeren, men det som Asbjørn nevner med current drive er forsterker mot driver.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    må jo være relevant om det er det som utgjør forskjellen mellom levelig og ikke levelig...:rolleyes:

    hvordan er phase shift oppover i Neurochrome og Vera?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det har sin relevans i seg selv for hvordan en konstruerer forsterker.
    Lurer på om ikke Malmin benytter strømstyrte trinn i sine pre og poweramper..sikker er jeg ikke.
    Mulig dette er en vanlig teknikk?

    Det er ikke relevant forhold til om en forsterker er en trankonduktans forsterker, altså har strømstyrt utgang.
    Les gjerne FW F2 manualen.
    http://www.firstwatt.com/pdf/prod_f2_man.pdf
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det kan og ha relevans i denne Neurochrome tråden om dette kan være en mulig forklaring på opplevd lydgjengivelse...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Mulig..om Neurochrome har en slik feedback krets.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er det den ikke har regner jeg med...det er jo hele poenget...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har sin relevans i seg selv for hvordan en konstruerer forsterker.
    Lurer på om ikke Malmin benytter strømstyrte trinn i sine pre og poweramper..sikker er jeg ikke.
    Mulig dette er en vanlig teknikk?

    Det er ikke relevant forhold til om en forsterker er en trankonduktans forsterker, altså har strømstyrt utgang.
    Les gjerne FW F2 manualen.
    http://www.firstwatt.com/pdf/prod_f2_man.pdf
    Jeg vet ikke hva Malmin gjør, men hvis han har klekt ut en current feedback-krets blir jeg litt imponert. Personlig mener jeg ca 100 kHz båndbredde allerede er mer enn nok, så jeg har ikke engang forsøkt. Bifrôst har spenningsfeedback.

    First Watt F1 er også en slik transkonduktans/strømkildeforsterker: http://www.firstwatt.com/pdf/prod_f1_man.pdf
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    men bruker ikke Accuphase en annen type feedback enn Neurochrome og Vera?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det har sin relevans i seg selv for hvordan en konstruerer forsterker.
    Lurer på om ikke Malmin benytter strømstyrte trinn i sine pre og poweramper..sikker er jeg ikke.
    Mulig dette er en vanlig teknikk?

    Det er ikke relevant forhold til om en forsterker er en trankonduktans forsterker, altså har strømstyrt utgang.
    Les gjerne FW F2 manualen.
    http://www.firstwatt.com/pdf/prod_f2_man.pdf
    Jeg vet ikke hva Malmin gjør, men hvis han har klekt ut en current feedback-krets blir jeg litt imponert. Personlig mener jeg ca 100 kHz båndbredde allerede er mer enn nok, så jeg har ikke engang forsøkt. Bifrôst har spenningsfeedback.

    First Watt F1 er også en slik transkonduktans/strømkildeforsterker: http://www.firstwatt.com/pdf/prod_f1_man.pdf
    Nei, ikke feedback, mener det var current drive stage. Men det er mulig jeg er på vidda nå...
    Armand kjenner gjerne til dette.

    Ja, veit om F1 :)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Salige Jean Michel Le Cleach drev sine Tad 2001 med en artig screen driven transkonduktans rør forsterker. Den hadde en utgangsimpedans i området 110 Ohm og ryddet opp med den kjente dipen som tad 2001 har i området 1500-2000 Hz.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    men bruker ikke Accuphase en annen type feedback enn Neurochrome og Vera?
    Ja, hvis jeg ser riktig er utklippet emokid la inn litt lengre oppe fra brosjyren for en Accuphase A-60. De skryter også av at den har lav utgangsimpedans og fungerer som en spenningsforsterker uavhengig av lastimpedans, så den kan være en illustrasjon på at current feedback og current source er to forskjellige ting. Legg merke til båndbredden på 160 kHz ved lave signalnivåer.

    http://www.accuphase.com/historys/pdf/a-60_e.pdf
    Annotation 2020-01-17 181704.jpg


    Annotation 2020-01-17 181833.jpg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Jeg vet ikke hva Malmin gjør, men hvis han har klekt ut en current feedback-krets blir jeg litt imponert. Personlig mener jeg ca 100 kHz båndbredde allerede er mer enn nok, så jeg har ikke engang forsøkt. Bifrôst har spenningsfeedback.

    First Watt F1 er også en slik transkonduktans/strømkildeforsterker: http://www.firstwatt.com/pdf/prod_f1_man.pdf
    Det er ikke meningen å devaluere din anseelse for Malmin, men en strøm feedback forsterker i sin enkleste form består av «enkle» byggeklosser, som vi også ser av Alexander forsterkeren som du linket til : inngangstrinnet er en buffer, som er omsluttet av et strømspeil, som mater en utgangstrinnet som også er en buffer. Her er et forenklet kretsskjema av AD844 :
    AD844.JPG


    Men se også et av at de mest imponerende byggeprosjektene her på sentralen i det siste : https://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/97718-diy-effektforsterker-1-5-r-2x300-w-2.html#post3014401

    Det er dog noen utfordringer med å få det til å fungere eksepsjonelt bra mht støy og forvrenging.

    mvh
    KJ
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Gidder du å forklare kort hvor denne forsterkeren "måler" strøm på utgangen KJ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn