Neurochrome Modulus-86 tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

    Siden det er en del snakk om disse modulene her og andre steder, tenkte jeg de trengte en egen tråd.

    Jeg har laget en forsterker med Modulus-86 nå, og er veldig imponert over at det er mulig å få en så god amp for så lite penger. En ferdig bygget forsterker kommer på 4-5 tusen, og jeg er overbevist om at det er umulig å få noe i nærheten til prisen.

    Link til Neurochrome med moduler, artikler etc. https://neurochrome.com

    Når det gjelder strømforsyning, så har jeg valgt en SMPS300RaH fra Connex. Det er den samme som SMPS300RE, men med litt bedre kjøling. Jeg kjøpte den kun fordi de var utsolgt for RE utgaven.

    Foruten forsterkermodulene har jeg kjøpt delene fra Mouser som Neurochrome har en BOM til. Resten (chassis, SMPS etc) kommer fra www.audiophonics.fr som jeg må si har ypperlig service. Samme nivå som PCX og HiFiCollective.
    Jeg har ikke brukt eksotiske deler noe sted.
    Chassis et Diassipante 2U fra Modushop.

    Forsterkeren imponerer spesielt på den evnen den har til å presentere et deilig detaljert lydbilde som graver lenger inn i mixen enn noe annet jeg har hørt. Den har ekstremt lav forvrengning og jeg tror at det er en av grunnene til den mylderet av "plankton" i lydbildet. Det vil også si at den blir et forstørrelsesglass på alt upstream. Så det betyr at det ikke nødvendigvis er en forsterker alle vil like. Men jeg er ganske forført akkurat nå.
    Jeg bruker ellers en GRAAF GM-50B i samme anlegg (DDDAC og Merlin TSM) Det er riktig mange ting Modulus-86 er bedre på, men jeg har så langt ikke klart å få den til å brette ut et så fett 3D lydbilde som GM-50B. Rørforsterkeren runder også kantene litt mer av.

    Når det gjelder byggingen er det "lige ud ad landevejen". Det er en detaljert og god byggebeskrivelse. Det eneste jeg vil påpeke, er at man trenger litt erfaring med lodding. Loddepunktene sitter ganske tett, så det er mulighet for å lage kortslutning noen steder.
    Designeren Tom Christiansen er god tl å hjelpe på e-mal og det er også en tråd her der man kan utveksle å få hjelp: https://www.diyaudio.com/forums/chip-amps/267802-modulus-86-build-thread.html

    Skulle jeg bygget en til, ville jeg gjort følgende endringer:

    * Alu bakplate på chassis fordi det er lettere å arbeide med enn blikk.
    * Speakon høyttalerkontakter.
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Kult
    Nå har du lyttet et kvarter...
    Hvordan låter det?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tyst og rent og litt slankt
    skal dempe 2002 med en switch på filteret....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    rett på syretesten Eva Cassidy/Live at Blues Alley/Had I a golden thread
    sklir igjennom med flagget til topps
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Men så vift!
    Har du svitsjet tilbake og resjekket ?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    nei...nå spiller jeg dem inn først, så tar jeg vel et step tilbake neste helg...
    forløpig er det midbass horn amper....det vil jo avlaste 300B og...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Min ja, men groundlift bryteren må være nettbryter til de andre dukker opp
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Foruten de to 86 kortene (hva mer trengs?

    Bestilte til to monoblokker
    Lett tungvekt... hmm
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    at du velger enten Connex switchmode psu eller Neurochrome sine lineære
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det skal Tom ha: han har gjort det enkelt. Noen få taste trykk og så er BOM'ene bestilt.
    Et stort tankekors at 2 komplette monoblokker (minus psu trafo og Chassis) kostet under 4K. Omtrent det samme som en Iso nc 20F-2 interstage transformer.

    Så når vi først er i SS land: hvorfor blø i butikkene..... Gjør det sjæl!
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jordingsspørsmålet var til LMC.
    Jeg ser jordkabelen går bort til SMPS, men ser ikke at den går til chassis. Er den koblet til chassis borte ved SMPS?

    Neurochrome er forøvrig snanse greier for de som vil lodde litt selv. Jeg hadde en 286 bygget av "Naturlig" på besøk her før jul og den målte meeeget bra!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mulig skruene som fester smps til chassis er jord?
    Synes å huske at det er "lasket" mellom jord inn og nærmeste skruehull ihvertfall på mine Connex smps.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Pinne 1 på xlr ligger til chassis.
    Ikke ac jord til chassis
    om Connex er lasket til chassis skrue må jeg i så fall ohme...
    hvorfor spør du?
    mvh
    L
     
    Sist redigert:

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Fint med en egen Modulus-86 tråd her på HFS. TomC er en dyktig konstruktør, legger til rette med god dokumentasjon+Mouser prosjekt og med det gjør det mulig å bygge selv. Når resultatet er i "state of the art" klasse går smilet helt rundt når man sitter og hører på musikk.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    nå sitter jeg og hører på Time Out på A80....
    grelv bekrefter mitt hørselsinntrykk ifht med 300B
    rent frekvensmessig kan det forklares med impedansforløpet på ht systemet....
    Neurochrome vil gi med litt mindre nivå 2-3K og for mye over 8K
    stemmer bra at jeg dempet 2002 med ca 2db
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Spennende, jeg har print til Mod 86 og Power 86. Har også en passende 2U kasse, fra før jeg satte mine nc400 i hver sin "monoblock". Har en del andre "kits" som jeg har køpt inn men ikke bygget ennå. Prioriterer nu Mod 86 og bestiller komponenter, er nysgjerrig om de kan brukes til mine Altec A5, måske med First Watt B1 Korg som pre. Nc400 og A5 går ikke, blir for tørt, slankt og kedeligt på musikk men ok for movie night.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    hvorfor spør du?
    mvh
    L
    Usikker hvem du henviser til men jeg responderte på følgende:

    Jordingsspørsmålet var til LMC.
    Jeg ser jordkabelen går bort til SMPS, men ser ikke at den går til chassis. Er den koblet til chassis borte ved SMPS?

    Neurochrome er forøvrig snanse greier for de som vil lodde litt selv. Jeg hadde en 286 bygget av "Naturlig" på besøk her før jul og den målte meeeget bra!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Tror jeg bygger meg noen slike jeg også, har lurt lenge. Da er det bare å designe noen kool kabinets...
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Pinne 1 på xlr ligger til chassis.
    Ikke ac jord til chassis
    om Connex er lasket til chassis skrue må jeg i så fall ohme...
    hvorfor spør du?
    mvh
    L
    Jeg spør fordi det er ikke alle som er klar over den korrekte måten å gjøre det på. Altså slik som nightpuma i post 3 der han kobler jord rett til chassis etter IEC kontakten.
    Men hvis du har tenkt å leke deg med ground lift eller andre ting så står man jo fritt til det når man lager ting selv. :)
    Det er verdt å ohme hva som skjer med jord på punktene der du fester SMPS300RE. Elokseringen på chassis er en god isolator og avhengig av festemetode kan det være at pad'ene på SMPS300RE har/ikke har kontakt.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Vil du benytte disse på topp hornene Lmc? eller er det midtbassene som er tanken.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Armand
    da har jeg ohmet mellom gnd på Connex ac inn terminalen og festepunktene til kortet og det er kontakt med alle
    det er kontakt mellom Connex og chassis
    det er kontakt mellom xlr pin 1 og chassis
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Armand
    da har jeg ohmet mellom gnd på Connex ac inn terminalen og festepunktene til kortet og det er kontakt med alle
    det er kontakt mellom Connex og chassis
    det er kontakt mellom xlr pin 1 og chassis
    Da burde du være sikker :)

    Dere som ikke er redde for å lodde litt burde se på
    https://www.academyaudio.com/diy-products
    Plutselig har dere en knall preamp også
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Armand
    da har jeg ohmet mellom gnd på Connex ac inn terminalen og festepunktene til kortet og det er kontakt med alle
    det er kontakt mellom Connex og chassis
    det er kontakt mellom xlr pin 1 og chassis
    Da burde du være sikker :)

    Dere som ikke er redde for å lodde litt burde se på
    https://www.academyaudio.com/diy-products
    Plutselig har dere en knall preamp også
    Det er en mulighet. Eller den her: https://neurochrome.com/products/universal-buffer
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Armand
    da har jeg ohmet mellom gnd på Connex ac inn terminalen og festepunktene til kortet og det er kontakt med alle
    det er kontakt mellom Connex og chassis
    det er kontakt mellom xlr pin 1 og chassis
    Da burde du være sikker :)

    Dere som ikke er redde for å lodde litt burde se på
    https://www.academyaudio.com/diy-products
    Plutselig har dere en knall preamp også
    Det er en mulighet. Eller den her: https://neurochrome.com/products/universal-buffer
    Dette er to forskjellige ting.
    Academyaudio leverer komplette løsninger for volumjustering, buffer og inngangsvelger med fjernkontroll og display.
    Bufferet til neurochrome kun et buffer. Man kan imidlertid bruke dette bufferet for å lage en super balansert utgang.

    Tips: Ikke bruk en opamp med for lav inngangsimpedans etter MUSES volumchippen. Dette gir forvrengning. Hvis man ikke har kontroll på dette bør man bruke den som følger med.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvor mye gain har en slik effektforsterker?
    Virker svært interresant.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Vanskelig spørsmål kanskje, men i mylderet av ulike DIY-kit/PCB'er som finnes, da hovedsakelig effektforsterkere, hvordan skal en glad amatør kunne orientere seg og kunne sammenligne kvalitet og ytelse med typiske kommersielle alternativ?
    Hva slags nivå snakker vi for eksempel om på en modulus 86? Hva kan den sammenlignes med hvis man har mye penger og går til den lokale hifisjappa?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Hvor mye gain har en slik effektforsterker?
    Virker svært interresant.
    20db med balansert drift
    om du feeder den med ubalansert, trekk fra 6db
    da er du omtrent på linje med en 300B med et enkelt drivertrinn
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig spørsmål kanskje, men i mylderet av ulike DIY-kit/PCB'er som finnes, da hovedsakelig effektforsterkere, hvordan skal en glad amatør kunne orientere seg og kunne sammenligne kvalitet og ytelse med typiske kommersielle alternativ?
    Hva slags nivå snakker vi for eksempel om på en modulus 86? Hva kan den sammenlignes med hvis man har mye penger og går til den lokale hifisjappa?
    Godt spørsmål. Det eneste nye kommersielle jeg har sammenliknet med er en Rega Brio, siste modell. Den koster 7K, men har MM/MC, mange innganger og hodetelf. Den regnes som et best buy i klassen. Den er ikke på noen områder i nærheten av Modulus-86.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Vanskelig spørsmål kanskje, men i mylderet av ulike DIY-kit/PCB'er som finnes, da hovedsakelig effektforsterkere, hvordan skal en glad amatør kunne orientere seg og kunne sammenligne kvalitet og ytelse med typiske kommersielle alternativ?
    Hva slags nivå snakker vi for eksempel om på en modulus 86? Hva kan den sammenlignes med hvis man har mye penger og går til den lokale hifisjappa?
    Godt spørsmål. Det eneste nye kommersielle jeg har sammenliknet med er en Rega Brio, siste modell. Den koster 7K, men har MM/MC, mange innganger og hodetelf. Den regnes som et best buy i klassen. Den er ikke på noen områder i nærheten av Modulus-86.
    Jeg synes i alle fall dette er nyttig å diskutere. LM3886 er vel fra 1999. Hva blir den nye vinen?

    Så har vi Hypex ncore, vi har Lars Claussen og newclassd. Amp camp amp. Honey badger. First watt.

    I min spede begynnelse var LC audio Zappulse 2.2SE. Voldsomt mange watt, og et ganske dyrt byggesett alt i alt. Ustabil som halve Gaustad.
    Lenge hadde jeg en Arcam Alpha 7R + 8P (2x50 W). Den/de klarte ikke å få liv i Dynabel 2S. Helt til denne enkle LM4780 Gainclone ble til på kjøkkenbenken, og plutselig skjønte jeg at det kunne bli liv i Dynabel 2S også.

    Kvalifisert synsing mottas med takk :cool:
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Vanskelig spørsmål kanskje, men i mylderet av ulike DIY-kit/PCB'er som finnes, da hovedsakelig effektforsterkere, hvordan skal en glad amatør kunne orientere seg og kunne sammenligne kvalitet og ytelse med typiske kommersielle alternativ?
    Hva slags nivå snakker vi for eksempel om på en modulus 86? Hva kan den sammenlignes med hvis man har mye penger og går til den lokale hifisjappa?
    Godt spørsmål. Det eneste nye kommersielle jeg har sammenliknet med er en Rega Brio, siste modell. Den koster 7K, men har MM/MC, mange innganger og hodetelf. Den regnes som et best buy i klassen. Den er ikke på noen områder i nærheten av Modulus-86.
    Jeg synes i alle fall dette er nyttig å diskutere. LM3886 er vel fra 1999. Hva blir den nye vinen?

    Så har vi Hypex ncore, vi har Lars Claussen og newclassd. Amp camp amp. Honey badger. First watt.

    I min spede begynnelse var LC audio Zappulse 2.2SE. Voldsomt mange watt, og et ganske dyrt byggesett alt i alt. Ustabil som halve Gaustad.
    Lenge hadde jeg en Arcam Alpha 7R + 8P (2x50 W). Den/de klarte ikke å få liv i Dynabel 2S. Helt til denne enkle LM4780 Gainclone ble til på kjøkkenbenken, og plutselig skjønte jeg at det kunne bli liv i Dynabel 2S også.

    Kvalifisert synsing mottas med takk :cool:
    Et interessant spørsmål "Sofferud". Diskusjonen på generelt grunnlag kan ta av, kanskje? Siden vi er i Neurochrome Modulus-86 tråden bør man ta med i betraktningen at Neurochrome/Tom har konstruert kort som tar seg av svakheter i LM3886 og korrigerer disse. Likeledes er det laget kretsløp som takler ugreie psu forhold. Kanskje Armand kan si litt om dette, det blir raskt for teknisk for meg.
    Lyden: I min "karriere" som hifi interessert har jeg hatt flere typer forsterkere i hus, f.eks. DP, Audio Research, Mark Levinson, EAR, nå Musical Innovation og Modulus. Modulus skiller seg ut ved at musikk gjengis rent, detaljert, dynamisk og nøytralt (kort fortalt). Pris/ytelse: kan ikke sammenlignes med noe jeg har hørt.
    Kommentar: Om kvalitet på effektforsterker skal vurderes, bør pre amp være i stand til å gjengi forskjellene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn