Nettkabler, teknisk.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.602
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Ja, det er lydmessig forskjell på kabler................., men jeg nøyer meg med kabler som gir "mest for pengene". På den måten har jeg fått 99,9% av lyden til verdens beste og dyreste kabel.......for bare et par tusenlapper. Løp og kjøp!
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Det var vel ikke noe svar på om du kan høre forskjell  ;)
Ja jeg har lest hele tråden  :p
Ok, pust ut og la det hele synke inn. Det loves forbedringer på rene tekniske begreper som avsløres i enhver elementær test. Vil ikke en sammenliknende test vise noen forskjeller , farer de enten med tøv, eller de kjenner ikke til elementær terminologi i elektrolæren. Altså : Rene tekniske ting. Denne tråden ble startet i teknohjørnet hvor man diskuterer ..........

(TROMMEHVIRVEL)

T-e-k-n-i-k-k

Og nei jeg hører ikke forskjell på kabler. Hørbare forskjeller har altså .........

(NY TROMMEHVIRVEL)

ikke vært intensjonen bak tråden.

Overrasket ? ? ? ??
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Det er en ting jeg absolutt ikke forstår med en del av dere her inne.  Hvorfor i all verden må alt forklares med tekno psykobabbel ? Det spiller da for pokker ingen rolle hvorfor en kabel er bedre enn en annen. BRUK DEN SOM SPILLER BEST I ANLEGGET. og ja det er forskjell på kabler. STOR FORSKJELL. Jeg for min del setter meg i sweetspot og lytter til musikk. Virker som en del av Dere setter dere i sweetspot og titter på et kjempeosciloskop på storskjerm  ;D
Kan man si at det er forskjell på to kabler rent lydmessig dersom den fysiske lyden er identisk mens forskjellene ligger utelukkende på det psykiske planet?
 
T

tjn

Gjest
Det var vel ikke noe svar på om du kan høre forskjell  ;)
Ja jeg har lest hele tråden  :p
Men forstod du den?

Hvorfor ble tråden egentlig flyttet til kabelhjørnet, dette var en teknikk tråd slik som jeg ser det, det hadde vært lettere å holde oss til saken hvis den ble på teknikk hjørnet, diskusjoner på kabelhjørne flyter ofte ut.
 

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Innlegg
125
Antall liker
0
Her var det vel Janhella & co som har reklamert med teknobabbel, da er det vel ikke helt urimelig å prøve å finne ut hvilke effekter kyrobehandling skal ha. De påstår jo vitterlig at det har klare effekter.

For min egen del venter jeg fortsatt på at noen skal skrive den første læreboka i elektronikk/fysikk for HiFi (eller parallelle universer om du heller vil). Hvorfor så mange velger å tro at det finnes et alternativt sett naturlover som av en eller annen mystisk grunn kun gir seg til kjenne innen HiFi, og da kun hjemme hos folk med ganske dyre anlegg, men ikke i profesjonelle miljøer synes i alle fall jeg personlig er ganske interessant.
Jeg er proffesjonell lydmann og musiker, og har ved flere anledninger demonstrert for mine kolleger virkningen av god kabel,, Men holdningen i det proffesjonelle miljøet er nok noen annerledes,, det fokuserer mer på funksjonalitet, driftsikkerhet og økonomi i de kretsene der. Men de proffesjonelle begynner mer og mer å oppdage at billige tweaks faktisk kan forbedre ytelsen.. Stor var forbauselsen da vi testet en skikkelig hi-end nettkabel til en CROWN 5000 forsterker (som krever minst 20A kurs for å yte maks) Vi brukte et Midas miksebord til 100000,-. Stripa til stortromma måtte faktisk ned et par hakk for å kompansere for den forskjellen som oppsto.. Et godt eksempel til stor forbauselse for mine kollegaer som trudde jeg pratet tull.. Men igjen,, det ble fort glemt.. hehehe.. Men de holdt kjeft herretter..

mvh

Geir Arne
Ansvarlig For Extrme Audio Power Cable.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Hvorfor ble tråden flyttet forresten? Er ikke det et slags "overgrep" mot trådens tema?
Trådstarter ønsket den vel teknisk, så ble den flyttet til svada-hjørnet for å gruses ferdig til døde? ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Stor var forbauselsen da vi testet en skikkelig hi-end nettkabel til en CROWN 5000 forsterker (som krever minst 20A kurs for å yte maks)
Hva slags strømforsyning sitter i denne?
Er det en klasse AB-forsterker?
Hva slags høyttalere brukte dere?
Hva slags tverrsnitt er det på de nevnte kablene?
Hvor lange er de nevnte strømkablene?
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Ok, pust ut og la det hele synke inn. Det loves forbedringer på rene tekniske begreper som avsløres i enhver elementær test. Vil ikke en sammenliknende test vise noen forskjeller , farer de enten med tøv, eller de kjenner ikke til elementær terminologi i elektrolæren. Altså : Rene tekniske ting. Denne tråden ble startet i teknohjørnet hvor man diskuterer ..........

(TROMMEHVIRVEL)

T-e-k-n-i-k-k

Og nei jeg hører ikke forskjell på kabler. Hørbare forskjeller har altså .........

(NY TROMMEHVIRVEL)

ikke vært intensjonen bak tråden.

Overrasket ? ? ? ??
Ja jeg er overrasket. Trådstarter spør om disse kablene kan virkelig gjøre som reklamen sier. Reklamen er da ikke myntet på målinger men på musikkopplevelse. Min påstand er at det er bare og lytte så finner man ut det. Hvis ikke disse kablene låter bedre enn en lampettledning så er det svada og vås. Hvis ikke.... Husk dette dreier seg om musikk og hvordan musikk oppleves med forskjellige kabler. IKKE hvordan de kan måles. Ingen bruker tusenvis av kr på en kabel som ikke er bedre enn en til 5 kr. Men hvis du allikevel ikke hører forskjell på kabler så er det jo greit. Da er det uansett for deg ingen forskjell.
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Kan man si at det er forskjell på to kabler rent lydmessig dersom den fysiske lyden er identisk mens forskjellene ligger utelukkende på det psykiske planet?
Spørs om du lytter til musikk eller titter på et oscilloskop det ;) Igjen, det dreier seg om musikkopplevelse. Man bruker da den kablen som låter best i dine ører ikke den som måler best !!!
 
O

om.s

Gjest
Du den skeptiske/troende som prøver å overbevise den troende/skeptiske, er du så usikker på hva du hører at du må diskutere ut i evigheten?
Skal ikke svare for alle "troende" men får holde meg til meg selv i denne saken.
For egen del er det ikke snakk om å tvile noe som helst på det en hører, men jeg savner og etterlyser litt gjensidig høflighet og respek (ikke nødvendigvis forståelse og enighet) for at noen faktisk er fornøyd med det de hører og ikke trenger all verdens tekniske bevis for det.
Der gir jeg gjerne litt extra gass i diskusjonene, om det engasjerer ifm av feks litt hån og latterlig gjøring for at sitt standpunkt hvilket forekommer relativt ofte her inne spes hva kabel diskusjoner angår, man skal likssom frelses på noe sett av det teknokratiske selvutnevnte frelseskorps, men dessverre der er jeg hard hjertet, min erfaring og glede ved musikk reproduksjonen forteller meg mer at ørene mine har mer rett enn både formler og andre tekniske avanserte øvelser (ser selvsagt nødvendigheten av alt dette i en utviklingsfase, men det er en annen diskusjon) men alt dette ensidige teknikk pratet for å kunne være hengiven musikk nyter med sansen for god lyd? neppe!.

Når det gjelder musikkreproduksjon, så er min stadige oppfordring, stol på dine egne ører og lytt til hjertet hva som behager og gleder, i denne sammenheng...... ;)

mvh
 
T

tjn

Gjest
Spørs om du lytter til musikk eller titter på et oscilloskop det  ;) Igjen,  det dreier seg om musikkopplevelse. Man bruker da den kablen som låter best i dine ører ikke den som måler best !!!

Spørsmål stilt av trådstarter.

"Disse for tiden så populære nettkablene, ulike varianter med dobbel skjerm og kryo... (absolutt nullpkt = -250° ), har  
disse noen som helst effekt sett fra et teknisk ståsted?"
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Spørsmål stilt av trådstarter.

"Disse for tiden så populære nettkablene, ulike varianter med dobbel skjerm og kryo... (absolutt nullpkt = -250° ), har  
disse noen som helst effekt sett fra et teknisk ståsted?"
Videre spurte han :

Kan disse rhodium-belagte, dobbeltskjermede, store og iskalde ( ) kablene virkelig gjøre som reklamen sier?
 
C

cpc

Gjest
Poenget som forsvant..... Kjedelig at denne ble flyttet nå....
 
K

knutinh

Gjest
Spørs om du lytter til musikk eller titter på et oscilloskop det  ;) Igjen,  det dreier seg om musikkopplevelse. Man bruker da den kablen som låter best i dine ører ikke den som måler best !!!
Om.s. har, til tross for alle våre uenigheter bidratt med konstruktive poster på denne tråden. Dine forsøk på å stemple alle som savner etterrettelig informasjon ned i søla som "oscilloskop-tittere" er ikke bare barnslig men savner også hold i postene du tydeligvis ikke har lest.

Jeg anbefaler å lese tråden, og hvis du har lyst til å starte en hissig krangel anbefaler jeg noe litt mere innovativt enn den gamle oscilloskop-leksa ;-)

-k
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Om.s. har, til tross for alle våre uenigheter bidratt med konstruktive poster på denne tråden. Dine forsøk på å stemple alle som savner etterrettelig informasjon ned i søla som "oscilloskop-tittere" er ikke bare barnslig men savner også hold i postene du tydeligvis ikke har lest.

Jeg anbefaler å lese tråden, og hvis du har lyst til å starte en hissig krangel anbefaler jeg noe litt mere innovativt enn den gamle oscilloskop-leksa ;-)

-k
Tror nok du har misforstått meg da. Ikke interessert i noen krangel. Tydelig at noen føler seg tråkket på her, det var ikke meningen. Vil bare frem til at ørene er det redskapet som bør brukes til å tolke musikkgjengivelse med. Skal la dere fortsette diskusjonen i fred :)
 
C

cpc

Gjest
Er det noe teknisk/teoretisk belegg for at nettkabelen skal gjøre som lovt?

Det meste av kabelteori er jo dekket, og finnes lett tilgjengelig i litteratur eller på nettet.
Det er jo et lite kontroversielt emne, ledninger er byggestein i alt av elektronikk, så teorien om at dette ikke er forsket nok på kjøper jeg ikke helt..

Hvorfor hisser folk seg sånn straks kabel-diskusjoner oppstår? Argumentasjonen synker til barnehagenivå.. Poenget forsvinner bak en haug svada..

Kan ingen av de som hører forskjeller komme med et etterprøvbart svar på hvorfor den siste meteren kabel skal ha den betydningen som nevnt så ofte over?

Spørsmål; -kan det være placebo, kan det være innbillte forskjeller? Eller er det helt utelukket?
 
T

tjn

Gjest
Spørsmålet nedenfor stilt av trådstarter liker jeg; man har 5 meter kabel fra sikringskapet, entet skjermet utvendig eller uskjermet innvendig i rør, men den siste meteren er det som gjelder?




"Kan ingen av de som hører forskjeller komme med et etterprøvbart svar på hvorfor den siste meteren kabel skal ha den betydningen som nevnt så ofte over?"
 
K

knutinh

Gjest
Er det noe teknisk/teoretisk belegg for at nettkabelen skal gjøre som lovt?

Spørsmål; -kan det være placebo, kan det være innbillte forskjeller? Eller er det helt utelukket?
Jeg kan ikke påstå at alle som mener å høre forskjell er utsatt for placebo. Men jeg har til gode å høre en eneste teori som forklarer hvorfor nettkabler burde koste mer enn 50,- i tilfellet hifi, som passer inn med fysikken vi bruker til å sende folk opp i rommet, lytte etter E.T, skrive fine bokstaver med enkelt-atomer etc.

Altså kan ikke nettkabler avskrives, på samme måte som spåkoner, nøkken, og paranormale fenomener ikke kan avskrives. Det vi kan si er at nåværende state of the art teori ikke gir belegg for fenomenet, og kontrollerte feltforsøk støtter ikke opp. Nok en gang beviser ikke dette noe som helst, men for mange av oss er dette indikatorer som gjør at vi er skeptiske. Et skikkelig utført blindtest-eksperiment som sier noe annet ville ha fjernet mye av denne skepsisen (og sannsynligvis gitt en nobelpris i fysikk), men den har altså ikke latt seg gjøre.

Det finnes nært uendelig mange konstruksjoner av strømforsyninger og fysiske forhold for nettkabelen som nok gjør at i veldig sære oppstillinger med veldig dårlig/billig design kan man se for seg at nettkabler med reelt forskjellige parametre gir forskjeller for komponenter forsynt av samme strømforsyning. Dette burde dog være svært usannsynlig med hifi som har veldig kort strømledning, ofte påkostede strømforsyninger og relativt enkle miljøer.

Har noen tatt en titt bak instrumenter som virkelig har følsomhet, som A/D konverterne/rf-del som brukes til SETI, medisinsk diagnose-utstyr, etc? Hvis utstyr kan plukke ut et signal som er sendt ut ørten lysår unna og fremdeles slipper unna med en billig nett-kabel fra det "skitne" strøm-nettet hvorfor kan ikke hifi greie det samme? Hvorfor greier min PC å beregne 2.8*10^9 kalkuleringer pr sekund med en signalspenning på bare litt over en volt og en veldig enkel strømforsyning? Støyen burde jo krype inn langs kabelen og invertere alle bits i alle fall 2-3 ggr (2,4,6 etc ville jo vært ideelt...)

mvh
Knut
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Spørs om du lytter til musikk eller titter på et oscilloskop det  ;) Igjen,  det dreier seg om musikkopplevelse. Man bruker da den kablen som låter best i dine ører ikke den som måler best !!!
Det var jo ikke svar på spørsmålet. Er det lydmessig forskjell eller er det ikke?

Du trenger ikke komme drassende med oscilioscopet ditt. At det som jeg hører kan kontrolleres teknisk betyr ikke at jeg ikke hører på musikk. Heller ikke at jeg har måleutstyr i anlegget.
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
En gang for alle:

Kryobehandlig er ikke lik superledning; men derimot vil man endre struktren til ionegitteret, men dette bør produsenten oppgi hvilke temperaturer det er snakk om og hvilke allotroper som blir dannet. Enkle modeller for elektrisk ledning i metaller går ut på at metall-kationene er essensielt i ro mens det er en felles elektronsky som deles av alle kationene. Jeg håper ikke janhella sitter på rommet sitt å dypper dette i flytende nitrogen og regner med at det hjelper :) da har han ikke mye kontroll på produksjonen. Effekten av dette ser du ikke nødvendigvis på et oscilloskop, men med elektronmikroskop (fortrinnsvis TEM)

Om superledere: CERN er ikke størst på superledere, de bruker dem i akseleratorer men det er ikke der produksjonen er størst. På UIO er det en gruppe som driver med superledere :) "Verdensrekorden" ligger per idag på ca 125K dette er en perovskitt av TlBaCuO. Også kalt en 1-2-3 superleder. Alle metaller blir IKKE superledere ved lav nok temperatur, kobber blir ikke superledende i det hele tatt! Selv om det brukes i mange type 2 superledere (som TlBaCuO eller YBCO).

Magnetiske materialer:
Kobber er magnetisk, ikke ferromagnetisk men diamagnetisk. Kobber har et uparret elektron og har da magnetiske egenskaper. Det som er problemet med ferromagnetiske ledere er at når de blir utsatt for felter så vil de utvide seg i en prossess som kalles "magnetostriction". Dette tapper energi fra signalet.

Mange av dere som roper etter fysikken i kablene har tydligvis ikke store kjennskaper til faststoff-fysikk, men kan en del om elektronikk. Mange effekter/fenomener i fysikken kan måles og at argumentet til janhella om forskningen er ufullstendig vitner bare om at det er hans forskning det skorter på! Dere som kan mye om elektronikk og tror at alt kan måles med multimeter og oscilloskop tar mektig feil! Her er det mange som har noe å lære..... ;)

Vil for ordens skyld si at jeg er en av dem som hører forskjell på nettkabler og at hifianlegget ditt begynner ved stikkontakten, det er den samme strømmen som går igjennom nettkablene som går igjennom alle andre kabler i anlegget, så hvis du kan godta at kabler generelt har noe å si for anlegget da bør det ikke være en for stor kamel å svelge at nettkabler spesielt har noe å si...

Janhella - Slutt å ro, kom med noen svar.....
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Hm. Bra og avbalansert inlegg.
Mine innvendinger mot det som loves er i første rekke at man påstår forbedring
i ledeevne, større båndbredde og øket signalhastighet. Ingenting av dette er det vel uenigheter om definisjonen av. Dette er størrelser det vil gå å avsløre forskjeller i ved hjelp av målinger , ikke sant ?
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
Hm. Bra og avbalansert inlegg.
Mine innvendinger mot det som loves er i første rekke at man påstår forbedring
i ledeevne, større båndbredde og øket signalhastighet. Ingenting av dette er det vel uenigheter om definisjonen av. Dette er størrelser det vil gå å avsløre forskjeller i ved hjelp av målinger , ikke sant ?
Enig! Løftene bør kunne forklares/motiveres/sannsynliggjøres på noen måte, og ingen av størrelsene du lister opp bør det være noen problemer med å måle i en lab.

Men: Signalhastighet? Er det ikke et poeng at den ikke er raskest mulig men likest mulig? Og båndbredde, en kabel som virker som en båndpassfilter på en frekvens si.... 50Hz :) bør jo være et bra tiltak? Sa ikke baatsmann noe om dette lengere opp?
 
T

tjn

Gjest
En gang for alle:

Kryobehandlig er ikke lik superledning; men derimot vil man endre struktren til ionegitteret, men dette bør produsenten oppgi hvilke temperaturer det er snakk om og hvilke allotroper som blir dannet. Enkle modeller for elektrisk ledning i metaller går ut på at metall-kationene er essensielt i ro mens det er en felles elektronsky som deles av alle kationene. Jeg håper ikke janhella sitter på rommet sitt å dypper dette i flytende nitrogen og regner med at det hjelper :) da har han ikke mye kontroll på produksjonen. Effekten av dette ser du ikke nødvendigvis på et oscilloskop, men med elektronmikroskop (fortrinnsvis TEM)

Om superledere: CERN er ikke størst på superledere, de bruker dem i akseleratorer men det er ikke der produksjonen er størst. På UIO er det en gruppe som driver med superledere :) "Verdensrekorden" ligger per idag på ca 125K dette er en perovskitt av TlBaCuO. Også kalt en 1-2-3 superleder. Alle metaller blir IKKE superledere ved lav nok temperatur, kobber blir ikke superledende i det hele tatt! Selv om det brukes i mange type 2 superledere (som TlBaCuO eller YBCO).

Magnetiske materialer:
Kobber er magnetisk, ikke ferromagnetisk men diamagnetisk. Kobber har et uparret elektron og har da magnetiske egenskaper. Det som er problemet med ferromagnetiske ledere er at når de blir utsatt for felter så vil de utvide seg i en prossess som kalles "magnetostriction". Dette tapper energi fra signalet.

Mange av dere som roper etter fysikken i kablene har tydligvis ikke store kjennskaper til faststoff-fysikk, men kan en del om elektronikk. Mange effekter/fenomener i fysikken kan måles og at argumentet til janhella om forskningen er ufullstendig vitner bare om at det er hans forskning det skorter på! Dere som kan mye om elektronikk og tror at alt kan måles med multimeter og oscilloskop tar mektig feil! Her er det mange som har noe å lære..... ;)

Vil for ordens skyld si at jeg er en av dem som hører forskjell på nettkabler og at hifianlegget ditt begynner ved stikkontakten, det er den samme strømmen som går igjennom nettkablene som går igjennom alle andre kabler i anlegget, så hvis du kan godta at kabler generelt har noe å si for anlegget da bør det ikke være en for stor kamel å svelge at nettkabler spesielt har noe å si...

Janhella - Slutt å ro, kom med noen svar.....

Takk! Veldig bra.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
En gang for alle:

Kryobehandlig er ikke lik superledning; men derimot vil man endre struktren til ionegitteret, men dette bør produsenten oppgi hvilke temperaturer det er snakk om og hvilke allotroper som blir dannet. Enkle modeller for elektrisk ledning i metaller går ut på at metall-kationene er essensielt i ro mens det er en felles elektronsky som deles av alle kationene. Jeg håper ikke janhella sitter på rommet sitt å dypper dette i flytende nitrogen og regner med at det hjelper :) da har han ikke mye kontroll på produksjonen. Effekten av dette ser du ikke nødvendigvis på et oscilloskop, men med elektronmikroskop (fortrinnsvis TEM)

Om superledere: CERN er ikke størst på superledere, de bruker dem i akseleratorer men det er ikke der produksjonen er størst. På UIO er det en gruppe som driver med superledere :) "Verdensrekorden" ligger per idag på ca 125K dette er en perovskitt av TlBaCuO. Også kalt en 1-2-3 superleder. Alle metaller blir IKKE superledere ved lav nok temperatur, kobber blir ikke superledende i det hele tatt! Selv om det brukes i mange type 2 superledere (som TlBaCuO eller YBCO).

Magnetiske materialer:
Kobber er magnetisk, ikke ferromagnetisk men diamagnetisk. Kobber har et uparret elektron og har da magnetiske egenskaper. Det som er problemet med ferromagnetiske ledere er at når de blir utsatt for felter så vil de utvide seg i en prossess som kalles "magnetostriction". Dette tapper energi fra signalet.

Mange av dere som roper etter fysikken i kablene har tydligvis ikke store kjennskaper til faststoff-fysikk, men kan en del om elektronikk. Mange effekter/fenomener i fysikken kan måles og at argumentet til janhella om forskningen er ufullstendig vitner bare om at det er hans forskning det skorter på! Dere som kan mye om elektronikk og tror at alt kan måles med multimeter og oscilloskop tar mektig feil! Her er det mange som har noe å lære..... ;)

Vil for ordens skyld si at jeg er en av dem som hører forskjell på nettkabler og at hifianlegget ditt begynner ved stikkontakten, det er den samme strømmen som går igjennom nettkablene som går igjennom alle andre kabler i anlegget, så hvis du kan godta at kabler generelt har noe å si for anlegget da bør det ikke være en for stor kamel å svelge at nettkabler spesielt har noe å si...

Janhella - Slutt å ro, kom med noen svar.....
:) :) :)
Kobber er rigtig nok diemagnetisk, men det betyder at det virker frastødende når der er strøm på. Sølv er endnu mere diemagnetisk, og er derfog også et bedre materiale til mange ting.
Plastik er paramagnetisk, når der er strøm tilsluttet til. Det er nok grunden til, at plastik lyder så dårligt i forbindelse med strøm.
Ferromagnetisme tiltrækker altid.
Mvh.
Sven Palvig
Der heller ikke har problemer at høre forskel på strømkabler.
:D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Bra oppklaring Erio.

Høyeste registrerte tendens til superleding er vel i dag på rundt 150K, mens høyeste offisielle superleder temperatur skal være 138K i en HgBaCaCuO (en spesiell sammensetning med kvikksølv (Hg0.8Tl0.2)Ba2Ca2Cu3O8.33 ). TlBaCuO, om det ikke benyttes fler ulike sammensetninger, blir vel ikke superledende før ved 95K. Imidlertid kan man oppnå 128K med en TiBaCaCu.

Det blir jo en pokkers jobb å holde temperaturen i lytterommet nede da ;D
 
K

knutinh

Gjest
En gang for alle:

Kryobehandlig er ikke lik superledning; men derimot vil man endre struktren til ionegitteret, men dette bør produsenten oppgi hvilke temperaturer det er snakk om og hvilke allotroper som blir dannet. Enkle modeller for elektrisk ledning i metaller går ut på at metall-kationene er essensielt i ro mens det er en felles elektronsky som deles av alle kationene. Jeg håper ikke janhella sitter på rommet sitt å dypper dette i flytende nitrogen og regner med at det hjelper :) da har han ikke mye kontroll på produksjonen. Effekten av dette ser du ikke nødvendigvis på et oscilloskop, men med elektronmikroskop (fortrinnsvis TEM)

Om superledere: CERN er ikke størst på superledere, de bruker dem i akseleratorer men det er ikke der produksjonen er størst. På UIO er det en gruppe som driver med superledere :) "Verdensrekorden" ligger per idag på ca 125K dette er en perovskitt av TlBaCuO. Også kalt en 1-2-3 superleder. Alle metaller blir IKKE superledere ved lav nok temperatur, kobber blir ikke superledende i det hele tatt! Selv om det brukes i mange type 2 superledere (som TlBaCuO eller YBCO).

Magnetiske materialer:
Kobber er magnetisk, ikke ferromagnetisk men diamagnetisk. Kobber har et uparret elektron og har da magnetiske egenskaper. Det som er problemet med ferromagnetiske ledere er at når de blir utsatt for felter så vil de utvide seg i en prossess som kalles "magnetostriction". Dette tapper energi fra signalet.

Mange av dere som roper etter fysikken i kablene har tydligvis ikke store kjennskaper til faststoff-fysikk, men kan en del om elektronikk. Mange effekter/fenomener i fysikken kan måles og at argumentet til janhella om forskningen er ufullstendig vitner bare om at det er hans forskning det skorter på! Dere som kan mye om elektronikk og tror at alt kan måles med multimeter og oscilloskop tar mektig feil! Her er det mange som har noe å lære..... ;)

Vil for ordens skyld si at jeg er en av dem som hører forskjell på nettkabler og at hifianlegget ditt begynner ved stikkontakten, det er den samme strømmen som går igjennom nettkablene som går igjennom alle andre kabler i anlegget, så hvis du kan godta at kabler generelt har noe å si for anlegget da bør det ikke være en for stor kamel å svelge at nettkabler spesielt har noe å si...

Janhella - Slutt å ro, kom med noen svar.....
Det er vel en kjent sak at en flue i sahara påvirker lyden hjemme i stua i norge. Spørsmålet som opptar meg er i hvilken grad.

Ivar Løkken har et slagord om at hifi egentlig er et måleinstrument. Spenningsfluktuasjonene ut av mikrofonen er kjent (med en viss usikkerhet). Disse skal pr referanse gjenskapes i koblingen forsterker/høyttaler med større amplitude. På hvilken måte mener du at det du snakker om påvirker denne enkle funksjonsmåten, og samtidig ikke er målbart med enkle måleverktøy?

Du konstaterer forøvrig at du hører forskjell. Kjenner du til placebo-effekten?

Hva mener du med at samme strøm går igjennom nettkabelen som øvrige kabler i anlegget? Jeg hører primært på musikk, ikke 50Hz nettfrekvens...

mvh
Knut
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Enig! Løftene bør kunne forklares/motiveres/sannsynliggjøres på noen måte, og ingen av størrelsene du lister opp bør det være noen problemer med å måle i en lab.

Men: Signalhastighet? Er det ikke et poeng at den ikke er raskest mulig men likest mulig? Og båndbredde, en kabel som virker som en båndpassfilter på en frekvens si.... 50Hz :) bør jo være et bra tiltak? Sa ikke baatsmann noe om dette lengere opp?
Les linken som jeg la ut, der får du svarene du søker  ;) , som sagt forskerene kan ikke forklare hvorfor det virker i dag, så hvordan kan det forlanges av meg? Det funker ihvertfall! Enough Said! 8)
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
Bra oppklaring Erio.

Høyeste registrerte tendens til superleding er vel i dag på rundt 150K, mens høyeste offisielle superleder temperatur skal være 138K i en HgBaCaCuO (en spesiell sammensetning med kvikksølv (Hg0.8Tl0.2)Ba2Ca2Cu3O8.33 ). TlBaCuO, om det ikke benyttes fler ulike sammensetninger, blir vel ikke superledende før ved 95K. Imidlertid kan man oppnå 128K med en TiBaCaCu.

Det blir jo en pokkers jobb å holde temperaturen i lytterommet nede da ;D

Stemmer nok det du sier, min kilde (hyperphysics) er nok litt utdatert har jeg funnet ut. Sjekket med "Truls Norby - Materialer og Energi" Boka sier omtrent det samme som deg. Men alle stoffene du lister opp her har samme struktur (perovskitter) hvor man driver med mye forskning for å prøve alle muligheter og teste de for forskjellige egenskaper.

Uansett så trenger du mer enn et par ICE blokker for å holde temperaturen nede :) Hadde uansett vært gøy å teste dette i anlegget.... :)

Det er vel en kjent sak at en flue i sahara påvirker lyden hjemme i stua i norge. Spørsmålet som opptar meg er i hvilken grad.

Ivar Løkken har et slagord om at hifi egentlig er et måleinstrument. Spenningsfluktuasjonene ut av mikrofonen er kjent (med en viss usikkerhet). Disse skal pr referanse gjenskapes i koblingen forsterker/høyttaler med større amplitude. På hvilken måte mener du at det du snakker om påvirker denne enkle funksjonsmåten, og samtidig ikke er målbart med enkle måleverktøy?

Du konstaterer forøvrig at du hører forskjell. Kjenner du til placebo-effekten?

Hva mener du med at samme strøm går igjennom nettkabelen som øvrige kabler i anlegget? Jeg hører primært på musikk, ikke 50Hz nettfrekvens...

mvh
Knut
Kjenner godt til placeboeffekten.
Knutinh; du kan en del om elektronikk, det er ikke sånn at strømmen som går i nettkablen kun befinner seg der? Strømmen forplanter seg da vitterlig igjennom hele kretsen? Det er dette jeg mener, og det er dette argumentet med kabler generelt og nettkabler spesielt bygger på.... og nei, 50Hz er ikke spesielt spennende å høre på :)
Jeg er totalt overbevist om at de tingene som janhella påstår ikke er forsket på kan måles, men ikke nødvendigvis av alle oss her, og ikke med oscilloskop og voltemeter i et vanlig rom.... men det kan høres/gir en effekt som jeg observerer subjektivt (det teller for meg).


Kobber er rigtig nok diemagnetisk, men det betyder at det virker frastødende når der er strøm på. Sølv er endnu mere diemagnetisk, og er derfog også et bedre materiale til mange ting.
Plastik er paramagnetisk, når der er strøm tilsluttet til. Det er nok grunden til, at plastik lyder så dårligt i forbindelse med strøm.
Ferromagnetisme tiltrækker altid.
Mvh.
Sven Palvig
Der heller ikke har problemer at høre forskel på strømkabler.
Det ante meg at dette kom :) Så hvis jeg klarer å syntetisere en plasttype som er diamagnetisk så kaster du silken din? 8) 8)

Dette er også en annen tenkt fordel med superledere (Meissner-effekten) at de er perfekt diamagnetiske slik at det ikke dannes noe magnetfelt inne i lederen....
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Enig! Løftene bør kunne forklares/motiveres/sannsynliggjøres på noen måte, og ingen av størrelsene du lister opp bør det være noen problemer med å måle i en lab.

Men: Signalhastighet? Er det ikke et poeng at den ikke er raskest mulig men likest mulig? Og båndbredde, en kabel som virker som en båndpassfilter på en frekvens si.... 50Hz :) bør jo være et bra tiltak? Sa ikke baatsmann noe om dette lengere opp?
Generell modell for kabler

R1-L1- - - - - - -  
           C  G
R2-L2- - - - - - -

R1 og R2: Serieresisitans
L og L2 :Serieindukstans
C : kapasitans
G : Konduktans grunnet dielektriske tap

Kan uten problem for lave frekvenser forenkles til
(for interesserte kan begrunnelsen for dette finnes på
nettsidene til Belden eller Audioholics

R-L- - -
  C
- - - -

Behold : Lavpassfilter. En kabel kan ikke være et båndpassfilter. Da må du føre til et nettverk av andre passive komonenter .
Båndbredden er derfor fra DC og til en øvre grensefrekvens.

Signalhastighet :
For kabler med kobber som signalbærer  regner man at forplantingshastigheten
er en funksjon av dielektrisitetskonstanten til isolasjonsmaterialet. Dette stemmer utmerket
med målinger.Med en ekko-reflektormeter test kan man beregne signalhastigheten så nøyaktig at
om man kjenner kabelens totale lengde kan man finne uten problem finne lokale impedansevariasjoner
på flere kilometers kabel med bare et par centimeter feilmargin. Forøvrig er jeg litt usikker på
hva du mener med at hastigheten skal være rask, men lik lik. Er det eventuell fase-differanser du mener ? ?
 
N

nb

Gjest
Det med "raske kabler" er vel noe som kommer fra markedsføringslingoen til Nordost, de pleier å gjøre et stort poeng av at de har så og så mange prosent av lyshastigheten mens andre bare har så og så mange (tror det er 90% kontra 50%). At det ikke har noen verdens ting å si burde det vel være ganske greit å enes om, særlig all den tid absolutt alle andre ledninger i systemet ikke er levert av Nordost...

Mener Løkken en gang viste at fastdreiningen i en vanling signalkabel er noe slikt som 0.01 grad ved 20 kHz om jeg ikke husker helt feil, det skulle vel tilsvare å vri hodet 1/1000 millimeter eller deromkring.
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
Tenker på at dersom signalhastigheten i høyttalerkablene er mye raskere enn i strømkablen vil dette føre til problemer? Fordi en "tømmer" forsterkeren for strøm raskere enn det strømkablen klarer å levere? Litt naiv modell men dette var tanken som slo meg... Så hvis signalhastigheten er like rask i alle ledd må dette være bedre enn å ha forskjell i signalhastigeheten?

Dette har jeg ikke peiling på i det hele tatt, så litt teskje er ok :)
 
N

nb

Gjest
Ikke noen spesialist jeg heller, poenget mitt er at det uansett går fantastisk fort. Særlig sammenlignet med hvor raskt det er mulig for elementene på høyttaleren å flytte seg...
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Tenker på at dersom signalhastigheten i høyttalerkablene er mye raskere enn i strømkablen vil dette føre til problemer? Fordi en "tømmer" forsterkeren for strøm raskere enn det strømkablen klarer å levere? Litt naiv modell men dette var tanken som slo meg... Så hvis signalhastigheten er like rask i alle ledd må dette være bedre enn å ha forskjell i signalhastigeheten?

Dette har jeg ikke peiling på i det hele tatt, så litt teskje er ok :)
Nå henter jo en forsterker strømmen fra lyttebatteriet og ikke i første rekke fra nettet. Jeg ville nok satset mer penger på selve nettdelen enn nettkablene. Her er en av fordelene med å bygge selv. Man har kontroll på hvilke valg som gjøres

Dette spørsmålet antar jeg noen av de mest aktive DIY'erene her kan svare på i minste detalj
 
K

knutinh

Gjest
Kjenner godt til placeboeffekten.
Knutinh; du kan en del om elektronikk, det er ikke sånn at strømmen som går i nettkablen kun befinner seg der? Strømmen forplanter seg da vitterlig igjennom hele kretsen? Det er dette jeg mener, og det er dette argumentet med kabler generelt og nettkabler spesielt bygger på.... og nei, 50Hz er ikke spesielt spennende å høre på :)
Jeg er totalt overbevist om at de tingene som janhella påstår ikke er forsket på kan måles, men ikke nødvendigvis av alle oss her, og ikke med oscilloskop og voltemeter i et vanlig rom.... men det kan høres/gir en effekt som jeg observerer subjektivt (det teller for meg).
Hvordan kan du være overbevist om at tingene som janhella snakker om ikke lar seg måle med vanlige måleinstrumenter, ikke er forsket på, og samtidig være inneforstått med placebo-effekten? Hvis placebo-effekten lærer oss noe, så er det jo å være skeptisk til observasjoner som ikke lar seg repetere. Jeg utfordrer deg til å ta en blindtest på nett-kabler (eller hvilke kabler som helst egentlig).

En viktig lærdom i elektronikk-utdanning og vitenskap generelt er tanken om svakeste ledd. Hvis du snakker om at "strømmen forplanter seg gjennom hele kretsen" så må jeg få spørre om hva som er så spesielt med 1 meter "gullkabel" etter at strømmen har tatt seg veien fra kanskje Alta og gjennom diverse trafo stasjoner, sikringsskapet og så uttaket i veggen din. Er det ikke litt søkt at 1 meter med superkabel skal utgjøre noen vesentlig forskjell da?

Jeg kan ikke mye om strømforsyninger men jeg har da bygd en likeretter. Hensikten med en strømforsyning er ikke å være en rf-demodulator for høye frekvenser på nettinngangen, men derimot å undertrykke alt annet enn 50/60Hz. Du tok ikke tak i tankeeksperimentet mitt med hyperfølsomt lab-utstyr som bruker el-kjipo nettkabler.

Det det hele bunder ut i er at jeg og endel med meg mener at selv om hørselen rett nok er en utrolig sans med etterprosessering som ikke er godt forstått, så besitter den ikke magiske evner. Altså kan vi ikke beskrive lytteprosessen nøyaktig, ei heller alltid forutse ut fra målinger om et produkt låter bra eller dårlig. Men vi kan si noe om hvilke fysikalske begrensninger hørselen bør ha. Andre mener tilsynelatende at hørselen har evner som går helt utenpå dagens forståtte fysikk, og at uansett hva man måtte lære av kontrollerte lytteforsøk, psykologi og modellering av hørsel, så har vi denne "magiske" egenskapen.

Disse mener også konsekvent at elektronikk-designere ikke kan jobben sin, at fysikere ikke er verdt papiret dr-graden er skrevet på, men at en eller annen ufaglært guru som jobber i en garasje har løst gåten. Løsningen er ofte besnærende enkel, og går på å bytte kondensatorer, endre ledere eller sette enhetene inn i en velsignet pyramide. Veldig ofte går også løsningen ut på å overføre en større eller mindre pengesum til... nettopp tidligere nevnte guru. Nevnte jeg at forskere etter Maxwell pga forutinntatthet ikke har sett på problemet, at det ikke lar seg måle med tilgjengelig utstyr, at blindtester ikke er egnet til å avsløre forskjellen men at det er "natt og dag" ved vanlig lytting?

Jeg prøver å ikke være overbærende, jeg prøver å være åpen. Jeg prøver virkelig. Men for meg, i all min enfoldighet så virker det som om hifi-verdenen har så inderlig lyst til å lures trill rundt på nytt og på nytt. Hver gang det finnes en liten glippe av potensiell, hypotetisk mulighet for at noe magisk kan foregå, så gripes denne begjærlig. 100 års forskning kastes glatt på båten over vidløftige teorier som inkluderer ord som "nano", "kevlar/teflon", "antistatisk", etc.

Har jeg vært frekk nå, eller bannet i kirka? Fortjener jeg evig forbannelse der janhella, om.s. & Co løper i ring rundt meg og lyser Audioquests evige forbannelse over min gudløse sjel?

mvh
Knut
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Poenget er jo at hele nettdelen er konstruert større enn det minimum som til en hver tid trengs for å levere den strømen som signalet tilsier.

Ellers må man jo tenke krets og ikke "togtransport" i en slik sammenheng. Signalhastigheten er i og for seg helt uinteressant da den dominerende forsinkelsen er induktans, og selv denne er bortimot alltid ignorerbart liten i praksis.
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
Nå har jeg lest artikkelen janhella postet i detalj..... Hvis noen tror dette har med forskning å gjøre så tar dere grundig feil..... Dette har like mye hold som det janhella skriver i denne tråden og går inn i kategorien "Jeg har lest på nettet at.....". Dessuten så inneholder artikkelen en del direkte feil for eksempel:

"The effects of cryogenic processing are permanent and irreversible, unless the treated material is heated up close to its critical temperature, at which point the atoms will have sufficient energy to begin randomly moving from their formerly ordered positions. "

Entropien er en funksjon av temperatur! Dette er en reversibel prossess....
Edit: Den er pr. def i kjemisk fagspråk irreversibel, dvs at den ikke kan snus uten at det er et netto energitap.

Men, jeg er ganske klar for å skaffe meg et par lengder med standard kabel og en bøtte flytende nitrogen på skolen også begynne å teste, dersom dette har noe for seg så bør det gjelde for alle typer kabler ikke bare for LMC kabelen :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Jeg kan ikke mye om strømforsyninger men jeg har da bygd en likeretter. Hensikten med en strømforsyning er ikke å være en rf-demodulator for høye frekvenser på nettinngangen, men derimot å undertrykke alt annet enn 50/60Hz. Du tok ikke tak i tankeeksperimentet mitt med hyperfølsomt lab-utstyr som bruker el-kjipo nettkabler.
Et veldig viktig tillegg her:
Ulike kretser har ulik PSRR. Videre har ulike strømforsyninger ulik PSRR. Det gjør at et velkonstruert produkt (noe man bør forvente av det nevnte labutstyret) har høy PSRR hele veien, mens det tydelig vis er slik at lav PSRR (slik at man kan høre stor forskjell på nettkabler) av en eller annen grunn skal være mye mer high end enn utstyr med høy PSRR. :-X
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Nå har jeg lest artikkelen janhella postet i detalj..... Hvis noen tror dette har med forskning å gjøre så tar dere grundig feil..... Dette har like mye hold som det janhella skriver i denne tråden og går inn i kategorien "Jeg har lest på nettet at.....". Dessuten så inneholder artikkelen en del direkte feil for eksempel:

"The effects of cryogenic processing are permanent and irreversible, unless the treated material is heated up close to its critical temperature, at which point the atoms will have sufficient energy to begin randomly moving from their formerly ordered positions. "

Entropien er en funksjon av temperatur! Dette er en reversibel prossess....
Edit: Den er pr. def i kjemisk fagspråk irreversibel, dvs at den ikke kan snus uten at det er et netto energitap.

Men, jeg er ganske klar for å skaffe meg et par lengder med standard kabel og en bøtte flytende nitrogen på skolen også begynne å teste, dersom dette har noe for seg så bør det gjelde for alle typer kabler ikke bare for LMC kabelen :)
Har lest at...., ja selvfølgelig har jeg det, jeg er på ingen måte utvikler at teknologiene.
Selv om FAT SUPER POWER kabler innehar alle dagens avanserte kabelteknologier, så er ikke det nok, jeg monterer, tester og lytter meg frem til de lydmessig beste resultatene før kablene blir godkjent for salg.
De som kun er opptatt av verdier som lar seg måle pr. i dag, kan jeg desverre ikke tilfredsstille enda, og heller ingen andre i kabel bransjen kan det pr. i dag.  :) men en vakker dag....... ;)
 
Topp Bunn