Nettkabler, teknisk.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Ja, selvsagt. Det skulle egentlig stå lavere utgangsimpedans ;)
Det var godt å høre. Jeg var et øyeblikk redd for at jeg måtte lese læreboka på nytt. ;D
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
Til Snickers-is: kabeltverrsnitt økt til 2,5 - kun et strekk på 6m fra sikringsboks. La kabel og monterte veggkontakt selv så dette ble en fantastisk rimelig oppgradering.

Takk også til Uffe og Palvig - men - lages det noe i bakelitt nå og hvor er det mulig å få tak i noe sånt? Har sett på Furutech sine skinner og jeg kommer nok til å ta kontakt med PmAUDIO en av de nærmeste dagene.
:) :) :)
I holland kan man købe stik, stikdåser mm. i bakelit. Jeg har set bakelit stikkontakter i Sverige engang, men om det er normal hansdelsvare ved jeg ikke.
I Danmark produceres der ikke mere stik, stikkontakter mm. fordi det forurener ved produktion. Dog bruges der bakelit i det inderste omkring lederne, fordi det tåler mere varme end plastik.
Plastik gør noget ved strømmen, der ikke er godt for lyden.
Hvorfor nøjes med 2,5 kvt., når man ligeså godt kan bruge 5 kvt. istedet! 5 kvt. har mere kobber i forhold til PVC!
Mvh.
Sven Palvig
:)
 
C

cpc

Gjest
BUMP!

Javel gutter, på tide og sloss igjen :D

Har selgerene kommet med nye forklaringer på nettkablenes fortreffelighet??

Har skeptikerene kommet med nye argumenter mot dette??

Hvordan i all vide verden skal en nettkabel ha noe å si for lyden?

Ting før forsterkeren/cdspilleren/... som har noe å si:
*Nettstøyfilter? Check
*Skilletrafo? Check
*Stor nok sikring i skapet? Check
*Ledning ikke defekt? Check

*Tjukk ledning, kryobehandlet, rhodium, dyr, trippel kobberskjerm? ............
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
BUMP!

Javel gutter, på tide og sloss igjen :D

Har selgerene kommet med nye forklaringer på nettkablenes fortreffelighet??

Har skeptikerene kommet med nye argumenter mot dette??

Hvordan i all vide verden skal en nettkabel ha noe å si for lyden?

Ting før forsterkeren/cdspilleren/... som har noe å si:
*Nettstøyfilter? Check
*Skilletrafo? Check
*Stor nok sikring i skapet? Check
*Ledning ikke defekt? Check

*Tjukk ledning, kryobehandlet, rhodium, dyr, trippel kobberskjerm? ............

Blindtest? Check??
 
L

laban

Gjest
I riktige gammle dager ,hva det god tone hos enkelte audiofile å fryse ned kablene sine i nitrogen,dette var kun for at corene i kobberet skulle innrette seg til Nord-Sydretning mener jeg å huske.

Laban ;D
 
N

nb

Gjest
Rhesus skrev:
om.s skrev:
Ikke for at jeg selv skjønner dette, men det kan jo være noe å tygge på for de som finner behag i det ;) ...

http://www.ce.chalmers.se/edu/year/2005/course/EDA350/forelasning/fo9_4up.pdf

mvh
Elementært, om.s ;)
Når du sier det så;)

Ellers er neppe forelesingsnotater fra universitetet stedet å lete for å finne forklaring på ymse aspekter av HiFi-mystikken, skulle jeg tro.

Jeg har en følelse av at nedfrysing har gått av moten, om det noen sinne var helt på moten.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Hvordan er det med retning på kabler nå for tiden. Er det inne eller ute? Det var inne når jeg kjøpte sirkuskabler sist. De hadde fine piler på seg, husker jeg.
 
N

nb

Gjest
Rhesus skrev:
Hvordan er det med retning på kabler nå for tiden. Er det inne eller ute? Det var inne når jeg kjøpte sirkuskabler sist. De hadde fine piler på seg, husker jeg.
Har inntrykk av at det med retning gjelder fortsatt. Ditto med innbrenning. At de kan bli utbrente har jeg også hørt, men vet ikke om det var mest for spøk.

En produsent/distributør sier
"...det lille vi vil gå ut med er at vi virkelig tar på alvor alle reelle og virkelige parametre vedr. signaltransport i det aktuelle frekvensområdet."

For så å si
"..... kablene skal være spilt på minimum de antall timer som kablene krever for å bli innspilt ( min.400 timer )"
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Rhesus skrev:
Hvordan er det med retning på kabler nå for tiden. Er det inne eller ute? Det var inne når jeg kjøpte sirkuskabler sist. De hadde fine piler på seg, husker jeg.
Sist jeg lånte med meg noen sirkuskabler til avprøving ble det gjort et poeng ut av retningspilen, og det var veldig nøye.
Jeg måtte naturligvis prøve begge retninger - og er helt sikkert døv.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Soundproof skrev:
Rhesus skrev:
Hvordan er det med retning på kabler nå for tiden. Er det inne eller ute? Det var inne når jeg kjøpte sirkuskabler sist. De hadde fine piler på seg, husker jeg.
Sist jeg lånte med meg noen sirkuskabler til avprøving ble det gjort et poeng ut av retningspilen, og det var veldig nøye.
Jeg måtte naturligvis prøve begge retninger - og er helt sikkert døv.
Den fine nettverkskabelen til Denon har jo piler på seg. Ikke voldsomt dyr, men i teten for TP-kabler i alle fall. Så da er vel piler inne, skulle en tro.
 
K

knutinh

Gjest
up skrev:
Ikke det at humla har noe med hifi å gjøre, men vær ikke skråsikker på om den ikke kan fly...... ;)
Hva skal eksempelet med humla illustrere?

La oss ta for oss "jorden er ikke lengre flat" i samme slengen.

Gir noen av disse utsagnene grunn til å tro at James Clerk Maxwell tok feil i 1861? Hva med Harry Nyquist i 1924, eller Claude Elwood Shannon i 1937? Eller Floyd Toole på 1980-tallet?

At folk trodde jorda var flat har blitt grundig "debunket" i ettertid, som noe en gruppe religiøse mennesker trodde i et historisk sett kort tidsrom, som har blitt grundig overdrevet i ettertid for å framstille datidens mennesker som naive. At "humla ikke kunne fly" er vel såvidt jeg har forstått en misforstått omskriving av det at de som kunne aerodymanikk ikke greide å forklare hvorfor humla greide å fly. En viktig forskjell mellom vitenskap og religiøse forestillinger er at man ikke kan forklare alt, og at enhver forklaring er åpen for kritikk og revidering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bumble_bee#Bumblebee_myths
Bumblebee myths
Flight
According to 20th century folklore, the laws of aerodynamics prove that the bumblebee should be incapable of flight, as it does not have the capacity (in terms of wing size or beat per second) to achieve flight with the degree of wing loading necessary. Not being aware of scientists 'proving' it cannot fly, the bumblebee succeeds under "the power of its own arrogance".[23] The origin of this myth has been difficult to pin down with any certainty. John McMasters recounted an anecdote about an unnamed Swiss aerodynamicist at a dinner party who performed some rough calculations and concluded, presumably in jest, that according to the equations, bumblebees cannot fly.[24] In later years McMasters has backed away from this origin, suggesting that there could be multiple sources, and that the earliest he has found was a reference in the 1934 French book Le vol des insectes by M. Magnan. Magnan is reported to have written that he and a Mr. Saint-Lague had applied the equations of air resistance to insects and found that their flight was impossible, but that "One shouldn't be surprised that the results of the calculations don't square with reality".[25]

It is believed that the calculations which purported to show that bumblebees cannot fly are based upon a simplified linear treatment of oscillating aerofoils. The method assumes small amplitude oscillations without flow separation. This ignores the effect of dynamic stall, an airflow separation inducing a large vortex above the wing, which briefly produces several times the lift of the aerofoil in regular flight. More sophisticated aerodynamic analysis shows that the bumblebee can fly because its wings encounter dynamic stall in every oscillation cycle. [26]
-k
 
Topp Bunn