Nettkabler, teknisk.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Vi diskuterer teknikk her, ikke om du selger kabler med returrett eller ikke. Kutt ut det tøvet Om du har det minste greie på kabler eller signalbehandling , er det den letteste sak av verden for deg å svare på spørsmålene mine eller
vise meg hvor jeg kan finne svar
Teknikk med formål å lære eller belære? kan sikkert finne noen tekniske artikkler til deg om du virkelig er interessert, og sende dem til deg på en pm. :)
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Teknikk med formål å lære eller belære? kan sikkert finne noen tekniske artikkler til deg om du virkelig er interessert, og sende dem til deg på en pm.  :)
Ikke en eneste ting av det jeg har spurt om dreier seg om noe som helst som det mangler forskning om. Det er bare spørsmål som går direkte på det du hevder at kablene dine gjør. Kan du derfor vennligst svare på spørsmålene mine ? Alle lenker til informasjon kan du legge ut her på teknikkhjørnet. Denne tråden er resultat av et ærlig spørsmål fra trådstarter. Eventuell info du sender meg vil jeg legge ut her. Jeg har ingenting å sjule. Er det andre som har det ?
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Ikke en eneste ting av det jeg har spurt om  dreier seg om noe som helst som det mangler forskning om. Det er bare spørsmål som går direkte på det du hevder at kablene dine gjør. Kan du derfor vennligst svare på spørsmålene mine ? Alle lenker til informasjon kan du legge ut her på teknikkhjørnet. Denne tråden er resultat av et ærlig spørsmål fra  trådstarter. Eventuell info du sender meg vil jeg legge ut her. Jeg har ingenting å sjule. Er det andre som har det ?
Du er ikke interessert i å lære altså, men å ta ting fra hverandre for å kverulere, kjenner igjen settingen fra utallige tidligere debatter.......var du interessert i å lære ville du takket ja til informasjonen, og ikke kommet med en haug med vås..... ;)
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Du er ikke interessert i å lære altså, men å ta ting fra hverandre for å kverulere, kjenner igjen settingen fra utallige tidligere debatter.......var du interessert i å lære ville du takket ja til informasjonen, og ikke kommet med en haug med vås..... ;)
Men så kom med informasjonen, da mann og ikke bare prat tåke
 
T

tjn

Gjest
Har følgt med denne "debatten" så jeg må jo bare spørre, vet du egentlig hva du selger janhella? Du sliter nå synes jeg....
 
C

CPC+

Gjest
Er ikke det hva high-end koker ned til? Synsing og religion. Et produkt kan da vel være bra selv om selger ikke vet hvorfor.
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Er ikke det hva high-end koker ned til? Synsing og religion. Et produkt kan da vel være bra selv om selger ikke vet hvorfor.
Utvilsomt. Det er absolutt ingen grunn til å tro at dette ikke er et kvalitetsprodukt. Men nå befinner vi oss engang på teknikkhjørnet hvor vi faktisk diskuterer teknikk. Trådstarter har stilt et spørsmål og jeg har stil noen til. Nå bare gjelder det å få noe som ligner svar
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
"Her kan det diskuteres tekniske forklaringer innen elektronikk, kabel og høyttalerteknologi. Ingen synsing her"
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Slik nå kan jeg vel svare litt, har flere jobber......

1. Hvor magnetiske er kobberkabler uten kryobehandling ?
Ingen forskjell der, ikke hevdet noe lignende heller, kobber er umagnetisk.

2. Hvilken ledeevne er det som forbedres ? R-L-C ?
  Ledeevnen er ikke noe audiofilt synseparameter, men en rent teknisk størrelse som er  absolutt målbar. (Om dere er så helt sikre på at det virker som dere sier , kan vi/jeg sikkert ordne med 3-parts  verifikasjon og sammenliknende tester.

Økt ledeevnen er teoretisk basert, men ikke bevist, det er et av de uklare mysterier i verden, som nok bli løst den dagen forskere finner interessen for temaet. Selve teorien baserer seg på at molekylene i lederene trekker seg tettere sammen og gjør hele molekylstrukturen mer stabil.

3 Uansett hvor mye dere fryser disse kablene gutter, så er en kabel et lavpassfilter. Basta.
 Dette er nettkabler, så  egentlig bør det vel være nettspenningen som skal passere uhindret , og alt
 annet filtreres. Dere hevder samtidig at evnene til å lede elektriske signaler bedres. Da snakker vi
 altså om en myyye høyere filreringsfrekvens og mye dritt vil slippe igjennom sammen med nettsenningen.
 Altså , er disse kablene optimalisert for nettspenningen, eller for elektriske signaler ? Her kan dere rett og slett ikke få i både pose og sekk.

Generell ledeevne økes, klart det gjelder like mye støy som strøm. Poenget er å skjerme for støy og rense i forkant med strømrensere.

4. Baatsmann, du kommer med et eksempel på hva du mener denne kabelen vil være bra til. Men problemet du
  skisserer med støydemping kan vel løses mye lettere og mye mer effektivt med bruk av normale nettkabler og et par kondiser og en drossel (eks pi-filter), ikke sant  ?

5. Så disse kryobehandlede kablene er altså spesielt godt egnet til støyskjerming ? Undertrykker de innstrålt
  støy bedre enn liknende kabler som ikke er behandlet ? Bidrar de med mindre termisk støy enn ubehandlede kabler ?Om svaret på noen av disse spørsmålene er ja, snakker vi om en fysikkpris i det fjerne. Skjermingsevne og termisk støy er enkelt å måle, så dette burde være enkelt å få verifisert. Det er her ikke snakk om noen "parametre" det ikke er forsket på

Neida, skjermer ikke mer for støy ved kryo, men man oppnår høyere ledeevne.

6. Jeg vet ikke hvilken type isolasjon disse kablene benytter. Derimot vet jeg om veldig mange typer isolasjon som ikke vil tåle noe i nærheten av dette antallet kuldegrader. Isolasjonen vil bli degradert og isolasjonsevnen blir dårligere. Siden dette er kabler beregnet for nettspenninger , antar jeg at dere har forsikret dere om at dette ikke vil være tilfelle for disse kablene (hvem vil vel ha forsikringsselskapene på nakken med pengekrav? ). Det vil derfor være i deres og kundenes interesse å vite hvilke standarder (f.eks IEC/ISO) dere har lagt til grunn    for vurdering av levetid og stresstesting. Kan dere opplyse om dette ?

At som blir brukt i produksjonen er IEC eller ISO godkjent hver for seg.

7. Siden denne kryobehandlingen definitivt ikke er akseptert produskjonsmetode hos noen av kabelfabrikantene jeg vet    om, må dette være patentert. Hvor er patentet registrert ?

Dette er godkjent over alt, søk på internet, så finner du haugevis av firma som driver med dette, du kan til og med få kryobehandlet rørene dine om du har.
 

Spear_Eagle

Medlem
Ble medlem
21.04.2006
Innlegg
17
Antall liker
1
Sted
Sandnessjøen
Hei Folkens!! uff a meg.. blir helt svett av å lese gjennom alt dette,, Og terjeminator skal få svar.

ER DET enklere løsning å begynne med lodding av spoler og div kondesatorer.. du kan jo prøve å lage en fin kabel med alt dette på.. Joda det virker også.. og det tar bort støy som bare det.. Men det jeg har opplevd med dette altså vanlige nettstøyfiltre er tar litt av dynamikken,, jeg har konsekvent fjernet alt av spoler og kondensatorer i cdspilere, preamp osvosv.. og erstattet det med en god nettkabel, det funker som bare det. Dessuten vist dere har studert et kretsskjema feks i en vanlig effektforsterker,, feks NAD 208.. så kan dere se at nettkabelen og jordkabelen inni og minuskabelen til høytaler og for så vidt signaljord er direkte sammenkoblet. og da kommer det lett støy som forplanter seg via de andra lederne i et nett der kabler ligger tett sammen flere kilometer,, godt eksempel er boligblokker. Derfor skal også koble skjermen så langt unna som mulig , nemlig ved veggstøpselet. Det er et velkjent fenomen at høyfrekvent støy/signal ligger aller ytterst ut kabelen. (derfor bruker feks sattelitt og radar anlegg kun rør som ledninger i signaloverføringer,, rart ikke sant men sånn er det. og er den sterk nok og spenningen er høy så kan den til og med legge seg ut utenpå isolasjonen. fenomenet kalles skin-effect. og kan lett forklares, og er pensum i elektrofag.


I proff sammenheng så har jeg flere ganger fått overhøringer fra amper og mikrofoner til annet utstyr i gitar forsterkere,, et kjent fenomen er jo gamle radio moskow.. vist jeg skrudde opp min gitar forsterkern på fullt så kunne jeg høre russiske radio.. alt dette kommer fra lysnettet,, Lysnettet i Norge er faktisk en enorm radioantenne som lett kan forstyrre følsomt utstyr,, og i sær i våre dager der båndbredden er laaangt over være øvre grense.. 2 av argumentet er at diskantområdet blir mye friere fordi forsterkere slipper å arbeide opp imot grensen på hva den kan gjenngi og at ovetonene hjelper til med bedre gjenngivelse i de hørbare frekvensene.. Bakdelen er i så fall at den arbeider også med høyfrekvent støy.. Og får du dempet dette så vil lyden også bli bedre.  
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
For meg kan de komme med hva de vil, anlegget mitt fores gjennom massive EKKJ-kabler ;)

- jo; og jeg skjønner hvorfor.. :-*



Mvh. RS
 

Spear_Eagle

Medlem
Ble medlem
21.04.2006
Innlegg
17
Antall liker
1
Sted
Sandnessjøen
Når det gjelder cryoteknisk behandling av kabler så er dette en teknikk som er adobtert fra annen forskning og industri.. Især brukes cryoteknikk ved produksjon/bruk av superledere. lederne superleder kun ved ekstremt lave tempraturer, I dag har man kommet til en tempratur på -110 grader tror jeg,, men for bare noen år siden så var den mye lavere,, -180 eller noe sånt. Ved det absolutte nullpunkt så er vel alt av metall superledende.

Ideen og resultatene er brukt av audio-kabelprodusenter, problemet er bare at skal lederevnen økes så må tempraturen holdes nede. så vist du ikke bor i en iglo så er vel hensikten borte..

Men så vidt jeg har forstått så bruker furutech (og vel den eneste) cryobehandling av sine produkter der målet er å få mer orden på molekylstrukturen i matrialet og dermed minimalisere og forebygge magnetismen i lederne og matrialet som brukes. Resultatet er at elektronene passerer mer uhindret og dermed så kan man si at lederevnen økes.. man kan faktisk sammenligne dette med et bulkete vannrør som blir rettet ut.. mvh

Og en annen ting,, dette er ikke teori men brukes faktisk i praksis i dag og med de mulighetene som forskere og laboriatorer har i dag for å studere elektroner og annet småtteri så kan man i dag forlare ting som før var et mysterium.. andre argumenter er bare en måte å skjule at man ikke har kunnskaper nok om det tekniske,, Les mer på nettsteder som faktisk omhandler de temaer vi diskuterer her.. feks på www.illustrertvitenskap.no.. tjo biiiing..
 
L

Lydtekniker

Gjest
Resultatet er at elektronene passerer mer uhindret og dermed så kan man si at lederevnen økes.. man kan faktisk sammenligne dette med et bulkete vannrør som blir rettet ut.. mvh
Nedfrysning av materialer gir permanent lavere resistans altså, selv etter at materialet har oppnådd romtemperatur igjen? Har jeg forstått det rett?
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Selv har jeg vel rundt 20.000 i nettkabler og har ikke følt meg lurt ett øyeblikk. det gav umiddelbar effekt hjemme hos meg, men jeg kan alikevel ikke forklare hvorfor da det i bunn og grunn ikke skulle ha noe og si når det er den siste meteren.

Mvh.Elektriker
 

Spear_Eagle

Medlem
Ble medlem
21.04.2006
Innlegg
17
Antall liker
1
Sted
Sandnessjøen
Nedfrysning av materialer gir permanent lavere resistans altså, selv etter at materialet har oppnådd romtemperatur igjen? Har jeg forstått det rett?
det er nok det som er hensikten ja!! men om du klarer å måle det med et vanlig voltmeter.. Det tviler jeg meget sterkt på.. Ihvertfall ikke på så kort lengde..
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
ER DET enklere løsning å begynne med lodding av spoler og div kondesatorer.. du kan jo prøve å lage en fin kabel med alt dette på.. Joda det virker også.. og det tar bort støy som bare det.. Men det jeg har opplevd med dette altså vanlige nettstøyfiltre er tar litt av dynamikken
Dette er jo en ren følge av serieresistans i kombinasjon med relativt dårlige strømforsyninger. Man kan fint velge riktig spole, og ved å la den få en kjerne vil den få langt bedre egenskaper enn en kabel.


Dessuten vist dere har studert et kretsskjema feks i en vanlig effektforsterker,, feks NAD 208.. så kan dere se at nettkabelen og jordkabelen inni og minuskabelen til høytaler og for så vidt signaljord er direkte sammenkoblet.
Heldig vis er dette noe som bare eksisterer i din fantasi. Imidlertid skal jordingen av signalet i en balansert forsterker helt eller delvis legges mot jord. Den støyen du hører som følge av dette skyldes i utgangspunktet jordstrømmer grunnet jordfeil eller konstruksjonsfeil.

Det er et velkjent fenomen at høyfrekvent støy/signal ligger aller ytterst ut kabelen. (derfor bruker feks sattelitt og radar anlegg kun rør som ledninger i signaloverføringer,, rart ikke sant men sånn er det. og er den sterk nok og spenningen er høy så kan den til og med legge seg ut utenpå isolasjonen. fenomenet kalles skin-effect. og kan lett forklares, og er pensum i elektrofag.
 

Men hva i all verden har dette med saken å gjøre?

I proff sammenheng så har jeg flere ganger fått overhøringer fra amper og mikrofoner til annet utstyr i gitar forsterkere,, et kjent fenomen er jo gamle radio moskow.. vist jeg skrudde opp min gitar forsterkern på fullt så kunne jeg høre russiske radio.. alt dette kommer fra lysnettet,, Lysnettet i Norge er faktisk en enorm radioantenne som lett kan forstyrre følsomt utstyr
Dette er støy du plukker opp gjennom lufta. Det er såkalt common mode støy, og den kan forsterkes opp fordi man ofte kjører med ubalanserte signaler. Siden mikrofoner oftest kjører balanserte signaler har man i langt mindre grad dette problemet på mikrofoner enn på gitarforsterkere.

og i sær i våre dager der båndbredden er laaangt over være øvre grense.. 2 av argumentet er at diskantområdet blir mye friere fordi forsterkere slipper å arbeide opp imot grensen på hva den kan gjenngi og at ovetonene hjelper til med bedre gjenngivelse i de hørbare frekvensene.. Bakdelen er i så fall at den arbeider også med høyfrekvent støy.. Og får du dempet dette så vil lyden også bli bedre.
Om man gjør en støymåling på en forsterker så ligger denne gjerne under -120 dB. Hvor stort er da problemet som i tillegg ligger utenfor det hørbare området?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Når det gjelder cryoteknisk behandling av kabler så er dette en teknikk som er adobtert fra annen forskning og industri.. Især brukes cryoteknikk ved produksjon/bruk av superledere. lederne superleder kun ved ekstremt lave tempraturer, I dag har man kommet til en tempratur på -110 grader tror jeg,, men for bare noen år siden så var den mye lavere,, -180 eller noe sånt.
I dag brukes temperaturer ned til 1,7 Kelvin. De fremste på superledere i dag er CERN. Dette har imidlertid ikke noe med den beskrevne cryoteknikken å gjøre. Her holdes temperaturen lav.

Ideen og resultatene er brukt av audio-kabelprodusenter, problemet er bare at skal lederevnen økes så må tempraturen holdes nede. så vist du ikke bor i en iglo så er vel hensikten borte..
Hvilket det kan se ut som om du også er klar over.

Men så vidt jeg har forstått så bruker furutech (og vel den eneste) cryobehandling av sine produkter der målet er å få mer orden på molekylstrukturen i matrialet og dermed minimalisere og forebygge magnetismen i lederne og matrialet som brukes. Resultatet er at elektronene passerer mer uhindret og dermed så kan man si at lederevnen økes.. man kan faktisk sammenligne dette med et bulkete vannrør som blir rettet ut.. mvh
Men kanskje er litt glemsk...

Man bruker jo også så og så rent kobber, men så viser det seg at disse supre kobbertypene leder faktisk bare nesten like bra som innstallasjonskabelen på Biltema. De er dessuten umagnetiske.

Bulkete rør-analogien din er jo direkte overførbar til resistans eller impedans. Denne er derfor høyst målbar og skulle ikke være gjenstand for synsing.

Og en annen ting,, dette er ikke teori men brukes faktisk i praksis i dag og med de mulighetene som forskere og laboriatorer har i dag for å studere elektroner og annet småtteri så kan man i dag forlare ting som før var et mysterium.. andre argumenter er bare en måte å skjule at man ikke har kunnskaper nok om det tekniske,,  Les mer på nettsteder som faktisk omhandler de temaer vi diskuterer her.. feks på www.illustrertvitenskap.no.. tjo biiiing..
Bør jeg være overrasket over at en googling på Cryo eller Cryo cable returnerer en miks av audiokabel-linker og helt irelevante linker? Dette er fortsatt ikke superledere og minner ikke en gang om det.

Jeg er enig i at man i dag har forsket seg frem til resultater som gjør at man ikke behøver å synse, men jeg føler meg ikke helt overbevist om at du har et nøytralt utgangspunkt som gjør at du kan opprettholde skepsisen som er nødvendig for ikke å forhåndskonstruere resultatene av de undersøkelsene eller testene du gjør.
 
O

om.s

Gjest
Selv har jeg vel rundt 20.000 i nettkabler og har ikke følt meg lurt ett øyeblikk. det gav umiddelbar effekt hjemme hos meg, men jeg kan alikevel ikke forklare hvorfor da det i bunn og grunn ikke skulle ha noe og si når det er den siste meteren.

Mvh.Elektriker

;D

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Selv har jeg vel rundt 20.000 i nettkabler og har ikke følt meg lurt ett øyeblikk. det gav umiddelbar effekt hjemme hos meg, men jeg kan alikevel ikke forklare hvorfor da det i bunn og grunn ikke skulle ha noe og si når det er den siste meteren.

Mvh.Elektriker

Er du elektriker?
En overtroisk en?
Godt å høre fra andre som også i blant satser på det en "tror" er best ;D
Jeg "oppgraderte" min opprinnelige nettkabel fra "medfølgende" til en EKKJ versjon og føler meg rimelig sikker på at det virkelig var en oppgradering.
Dette ble gjort litt etter en "overbevisning" av et innlegg om nettopp dette med viktigheten av at ikke medfølgende alltid er bra nok.
Dette var et innlegg (review) på AudioAsylum om nettopp min (da) effektfortserker Musical Fidelity A 300 og vedkommende knosentrerte seg om viktigheten av netkabelen siden de andre hadde skrevet nok (og godt) om selve forsterkeren.
Etter dette har jeg alltid brukt secondmarket nettkabler og det uten at jeg i særlig grad har brydd meg for mye om å finne ut av hvorvidt det
er en oppgradering (som eventuelt) vil være verdt investeringen eller ikke.
Det har jeg gjort fordi jeg enkelt og greit er noe lat av meg og ikke alltid veldig nysgjerrig på å finne sannheten og dermed bruke all den tid det gjør for å finne ut av det.
Når det gjelder netkabler, så har jeg faktisk litt problemer med å skjønne (og tro) at det skal være særlig forskjell så lenge den har et godt tverrsnitt og er godt skjermet og gjerne godt og solid bygget ::)

Derfor tok jeg den avgjørelsen å kjøpe PS Audio netkabler til mine "viktigste" komponenter, dette fordi de virket å være svært godt bygget og skjermet og med solid tverrsnitt.
Jeg tok meg ikke tid til å drive uttesting mye fordi jeg ikke tror forskjellen er alt for stor de forskjellige i mellom.
En kan fort bruke mer tid på å finne ut av slikt enn om en jobber litt ekstra (overtid) og kjøper en godt bygget og godt skjermet netkabel som PS Audio for de pengene en da tjener ekstra ::)
Så kan en jo nevne "good feeling" faktoren som for meg gjorde valget enkelt, mens andre faktisk ønsker å velge Fat LMC av samme grunn.
Jeg har de begge og angående "feeling good" faktoren så har jeg gjort meg opp en mening om hvilken som gir mest av det.
Jeg har også "snekret" meg div.supra kabler for dvd,riia,tvtuner o.l.

Det er likevel en ting jeg virkelig lurer på og det er hvordan en netkabel kan påvirke lydgjengivelsen frekvensmessig sett?
En ting kan være at en nettkabel ikke må være en flaskehals strømmessig sett og bør være skjermet, men hvordan kan en nettkabel sitt kvadrat (over 2,5 -4) påvirke hvorvidt en får +   - i diskantnivået ut av ht.?

Jeg legger inn en link til PS Audio som nå lanserer en ny serie med netkabler og her er det en del å lese om både det ene og det andre.
Noen av teoriene/ påstandene kan jeg kanskje la meg påvirke til å tro på desom det hadde vært snakk om kabler som er medvirkende til signalbefraktning, men netkabler derimot har jeg noe problemer med å forstå.
Særlig da påstanden deres om at når nettkabelen blir for tykk (stort kvadrat) så vil dette påvirke diskanten (hørt) negativt.

Mc Laren det er tid for å bytte ;D, jeg kan sikkert overta de du har for en rimelig penge, eller bytte mot LP boks Carl Nielsen ;)
PS Audio er ikke billige, men sammenlignet med mange så er de virkelig solide og forseggjorte (les sjøl) og likevel billigere enn mange alternative (konkurrenter].
At de nå blir lettere å bruke( behandle) er nok den største forbedringen vil jeg tro.

http://www.psaudio.com/products/xstream_power_statement_sc_overview.asp

mvh.KW
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Økt ledeevnen er teoretisk basert, men ikke bevist, det er et av de uklare mysterier i verden, som nok bli løst den dagen forskere finner interessen for temaet.
Selve teorien baserer seg på at molekylene i lederene trekker seg tettere
sammen og gjør hele molekylstrukturen mer stabil.
Ledeevne er ikke noe som er teoretisk basert. En kabels ledeevne er et absolutt og ikke-
diskuterbar størrelse. Er det forskjeller i lederevne kommer det fram i målinger. Her er terminologien fastsatt. Er det forskjeller i ledeevne vil disse komme til syne f.eks etter 3. parts verifikasjon

At som blir brukt i produksjonen er IEC eller ISO godkjent hver for seg.
Det var ikke det jeg spurte om. Det jeg spurte om var

jeg vet ikke hvilken type isolasjon disse kablene benytter. Derimot vet jeg om veldig mange typer
isolasjon som ikke vil tåle noe i nærheten av dette antallet kuldegrader. Isolasjonen vil bli
degradert og isolasjonsevnen blir dårligere. Siden dette er kabler beregnet for nettspenninger
, antar jeg at dere har forsikret dere om at dette ikke vil være tilfelle for disse kablene
(hvem vil vel ha forsikringsselskapene på nakken med pengekrav? ).
Det vil derfor være i deres og kundenes interesse å vite hvilke standarder (f.eks IEC/ISO) dere
har lagt til grunn for vurdering av levetid og stresstesting. Kan dere opplyse om dette ?

Altså , hviken standarder har dere lagt til grunn for at dere ikke selger et farlig produkt.

Dette er godkjent over alt, søk på internet, så finner du haugevis av firma som driver med dette, du kan til
og med få kryobehandlet rørene dine om du har.
Kryobehandling av rør er basert på etablert materialvitenskap. Kryobehandlig av kabler er såvidt jeg
vet det ikke. Ingen av kabelfabrikkene jeg har kontakt med benytter dette.

Forøvrig vil jeg sitere Snicers-is


Bør jeg være overrasket over at en googling på Cryo eller Cryo cable returnerer en miks av
audiokabel-linker og helt irelevante linker?
Dette er fortsatt ikke superledere og minner ikke en gang om det.


Spear_Eagle :
Men så vidt jeg har forstått så bruker furutech (og vel den eneste) cryobehandling av sine
produkter der målet er å få mer orden på molekylstrukturen i matrialet og dermed minimalisere
og forebygge magnetismen i lederne og matrialet som brukes. Resultatet er at elektronene
passerer mer uhindret og dermed så kan man si at lederevnen økes..
man kan faktisk sammenligne dette med et bulkete vannrør som blir rettet ut.. mvh
Hvor lett elektronene passerer igjennom et materiale er da vel først og fremst beskrevet av R-L-C, er det ikke ?

Det er et velkjent fenomen at høyfrekvent støy/signal ligger aller ytterst ut kabelen. (derfor bruker feks sattelitt og radar anlegg kun rør som ledninger i signaloverføringer,,rart ikke sant men sånn er det. og er den sterk nok og spenningen er høy så kan den til
og med legge seg ut utenpå isolasjonen. fenomenet kalles skin-effect. og kan lett forklares, og er pensum i elektrofag.
Nå er engang faget mitt telematikk og jeg arbeider med kabler, så litt høyfrekvensteknikk kan
jeg. Det er da også litt forskjell på innstrålt støy og selvinduksjon i selve kabelen (som fører
til skin-effekt ). Løkken har en god definisjon av skin-effekt under begrepsordlisten. Det du beskriver om spenning som legger seg utenpå kablene er med respekt å melde fullstendig irrelevant for vanlig nettspenning eller innstrålt støy. Mener du for alvor at kryobehandlede kabler skjermer noe anderledes enn ubehandlede ? Jeg vil også minne om at eventuelle forskjeller i skjermingsevne
er meget enkelt å finne i en verifiksjonstest.
Min intuisjon sier meg at en vanlig ubehandlet skjermet kabel er like god på dette området. Og hva er vitsen med kryobehandlingen om andre kabler leder og skjermer like godt
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Terjeminator, leste du artikkelen jeg la ut? ;) tvilsomt....
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Electrocompaniet var vel blant de første innen hifi som gjorde dette med sin høyttalerkabel - Final link.

Ellers: http://www.cryogenictubes.com/

Det som jeg lurer mest på er hvordan en liten produsent har mulighet til å utføre dette, det krever vel (dyrt) utstyr?

Uavhengig av det forstår jeg ikke helt "hetsen" rundt dette, men det er meg...

Jan Terje
 

Jan

Medlem
Ble medlem
16.05.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
Ikke bare kabler, men også selve programkilden har bare godt av litt kryo-behandling ;): http://www.belt.demon.co.uk/tfs.html. Sitat: "I would refer you to an article by Robert Harley, entitled "The Cryogenic Compact Disc" and published in the magazine 'Stereophile' in October 1990. I regard this article as one of the most significant articles in the history of audio !!". På nevnte webside finner man også utallige andre artikler som sikkert er egnet til diskusjon på et aller annet plan, blant annet om det populære temaet tweaking av lytteren. :eek: Det er ikke utstyret, men mannen det er noe galt med!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Hvor mye energi skal man egentlig bruke på å forsøke å bortforklare de fundamentale feil med fantasifulle tweaks som i beste fall ikke påvirker lyden over hodet?

Å kalle en artikkel om kryobehandling for tidenes beste audio-artikkel må jo vitne om vesentlige problemer med å prioritere fornuftig.

Å lese en artikkel som om handler kryobehandling innen audio er jo ikke mer opplysende enn å lese denne tråden. Det er markedskreftene som styrer.

En kommentar lenger opp her ("det må da være dyrt utstyr med i bildet under en slik prosess?") er jo med på å understreke viktigheten av å ha en god historie, samt å gi kundene en følelse av at man selger noe veldig viktig og eksklusivt. Stikk motsatt av hva man kan si om innstallasjonskabler osv.

Men for enkelte kan tydelig vis ekslusiviteten gi uante resultater lydmessig. Dette står vel sidestilt med andre tweaks "som ikke vitenskapen kan forklare" (selvsagt om man lar være å bringe inn vitenskap om den menneskelige psyke).
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
De som tror på Gud og Jesus vil med større sannsynlighet oppleve et mirakel i løpet av livet (i bibelsk forstand).
Det samme kan vel sies å angående kabler. Jeg for min del er troende:)
Jeg fikk et løft i lyden etter at jeg byttet til Jorma Design sine billigste strømkabler. Kostet meg ikke mer en 1500,- for to stykker (en til hver monoblokk).
Hvorfor noen prøver å overbevise i den ene eller den andre retningen forstår ikke jeg, det blir for dumt.
Du den skeptiske/troende som prøver å overbevise den troende/skeptiske, er du så usikker på hva du hører at du må diskutere ut i evigheten?

PS: Snickers is, du er en av de jeg respekterer mest her inne på forumet, men har litt problemer med å ta deg seriøst noen ganger. Ikke fordi du sier noe dumt, men pga den "smiley'sen" du bruker som bilde:D
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Terjeminator, leste du artikkelen jeg la ut?  ;) tvilsomt....
Joda, jeg har lest den, men jeg finner ikke noe annet er uverifiserte påstander.
Jeg finner ikke noe av denne karen når jeg søker på IEEE.

Altså : En kabels ledeevne er gitt av impedansen. Siden det tidligere i tråden
ble henvist til elementær elektrolære, så er man naturligvis klar over
at ledeevnen kalles konduktans eller admittans og er gitt ved den inverse av motstand/impedanse.

Forandrer ikke behandlingen impedansen, forbedres heller ikke ledeevnen.
Videre: Er det tapet i kabelen i henhold til det impedansen skulle tilsi, eksisterer det heller ikke noe mystisk forhold som følge av endring i ledeevne etter behandlingen.
Det samme gjelder også om tapet er likt for behandlede og ubehandlede kabler. Vi snakker altså om absolutt objektive størrelser som kan fastspikres ved
målinger. Om de kryobehandlede kablene har mindre tap enn impedansen skulle tilsi, da har vi en forskjell vi kan begynne å undersøke.
Summa sumamrum : Ingen forskjell i impedanse og målte tap som stemmer overens
med impedansen : Ingen forbedring i ledeevne. Avsløres av målinger.

Eventuell forskjell i skjermingsegenskaper : Avsløres av målinger.
Ingenting mystisk

Kryobehandlig av andre ting i audiokjeden enn kabler skal ikke jeg ha sagt noe om
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
PS: Snickers is, du er en av de jeg respekterer mest her inne på forumet, men har litt problemer med å ta deg seriøst noen ganger. Ikke fordi du sier noe dumt, men pga den "smiley'sen" du bruker som bilde:D
Det er jo et interessant eksempel på hva som påvirker den menneskelige psyken. Tenk deg at du kjøper to sett kabler.

-Det første settet kommer i en rustfri stålboks. Inni denne boksen finner man en kabel som er ekstremt "high tec". Den er tynn og minimalistisk og kontaktene i hver ende er kledd i mattbørstet aluminium av beste håndtverk. Oppi boksen er det hvit glatt overflate med et spor til kabelen og det ligger også en brosjyre der, som går i blått og hvitt med et bilde fra Antarktis på fremsiden. Det hele veier maks 100 gram ferdig pakket, selv med de medfølgende aluminiums-spiksene som er beregnet til å støtte opp kabelen.

-Det andre settet kommer i en eske i tykk valnøtt heltre, og inni er det mørkerød velour formet slik at kabelen ligger og koser seg med god plass selv om den er tykkere enn underarmen min. Esken veier 10 kg, og på en brosjyre inni er det bilde av en strykekvartett i romantiske omgivelser med gulbrun belysning fra levende lys. I tillegg følger det med to store kubbelys som produsenten anbefaler at du brenner ved siden av høyttalerne når du hører på musikk.

Tror du noe av dette kan påvirke den opplevde lyden i nevneverdig grad?
 
C

cpc

Gjest
Det er jo et interessant eksempel på hva som påvirker den menneskelige psyken. Tenk deg at du kjøper to sett kabler.

-Det første settet kommer i en rustfri stålboks. Inni denne boksen finner man en kabel som er ekstremt "high tec". Den er tynn og minimalistisk og kontaktene i hver ende er kledd i mattbørstet aluminium av beste håndtverk. Oppi boksen er det hvit glatt overflate med et spor til kabelen og det ligger også en brosjyre der, som går i blått og hvitt med et bilde fra Antarktis på fremsiden. Det hele veier maks 100 gram ferdig pakket, selv med de medfølgende aluminiums-spiksene som er beregnet til å støtte opp kabelen.

-Det andre settet kommer i en eske i tykk valnøtt heltre, og inni er det mørkerød velour formet slik at kabelen ligger og koser seg med god plass selv om den er tykkere enn underarmen min. Esken veier 10 kg, og på en brosjyre inni er det bilde av en strykekvartett i romantiske omgivelser med gulbrun belysning fra levende lys. I tillegg følger det med to store kubbelys som produsenten anbefaler at du brenner ved siden av høyttalerne når du hører på musikk.

Tror du noe av dette kan påvirke den opplevde lyden i nevneverdig grad?
Dagens!!!
;D ;D

Jeg tror jammen den armtykke, stearinlyspåvirkede kabelen hadde hørt mye mørkere ut! Og med så mye mer tyngde nedover da mann!!
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Det er jo et interessant eksempel på hva som påvirker den menneskelige psyken. Tenk deg at du kjøper to sett kabler.

-Det første settet kommer i en rustfri stålboks. Inni denne boksen finner man en kabel som er ekstremt "high tec". Den er tynn og minimalistisk og kontaktene i hver ende er kledd i mattbørstet aluminium av beste håndtverk. Oppi boksen er det hvit glatt overflate med et spor til kabelen og det ligger også en brosjyre der, som går i blått og hvitt med et bilde fra Antarktis på fremsiden. Det hele veier maks 100 gram ferdig pakket, selv med de medfølgende aluminiums-spiksene som er beregnet til å støtte opp kabelen.

-Det andre settet kommer i en eske i tykk valnøtt heltre, og inni er det mørkerød velour formet slik at kabelen ligger og koser seg med god plass selv om den er tykkere enn underarmen min. Esken veier 10 kg, og på en brosjyre inni er det bilde av en strykekvartett i romantiske omgivelser med gulbrun belysning fra levende lys. I tillegg følger det med to store kubbelys som produsenten anbefaler at du brenner ved siden av høyttalerne når du hører på musikk.

Tror du noe av dette kan påvirke den opplevde lyden i nevneverdig grad?
Er glad du forsto hva jeg mente med det siste jeg sa ang smileysen din. Var på ingen måte stygt ment, men det vet du, du tok poenget:)

Psyken kan få mennesker til å ta sitt eget liv. Selvfølgelig har den makt til å påvirke hva jeg og du hører.
Skal sette den hypotetiske situasjonen din enda mer på spissen. Jeg, og mange andre, hadde sikkert hørt forskjeller og subtiliteter i lyden om du hadde pakket ned den samme kabelen i de to ulike boksene:) Det er psykens makt det vet du!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Ja det er sant.

Fordelen med smileyen min er at den er veldig avvæpnende (kanskje litt i overkant i blant?) og jeg opplevde en klar nedgang i antallet opphissede diskusjonsmotparter etter at jeg tok den i bruk.
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Ja det er sant.

Fordelen med smileyen min er at den er veldig avvæpnende (kanskje litt i overkant i blant?) og jeg opplevde en klar nedgang i antallet opphissede diskusjonsmotparter etter at jeg tok den i bruk.
:D
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Det er en ting jeg absolutt ikke forstår med en del av dere her inne. Hvorfor i all verden må alt forklares med tekno psykobabbel ? Det spiller da for pokker ingen rolle hvorfor en kabel er bedre enn en annen. BRUK DEN SOM SPILLER BEST I ANLEGGET. og ja det er forskjell på kabler. STOR FORSKJELL. Jeg for min del setter meg i sweetspot og lytter til musikk. Virker som en del av Dere setter dere i sweetspot og titter på et kjempeosciloskop på storskjerm ;D
 
K

knutinh

Gjest
Det er en ting jeg absolutt ikke forstår med en del av dere her inne.  Hvorfor i all verden må alt forklares med tekno psykobabbel ? Det spiller da for pokker ingen rolle hvorfor en kabel er bedre enn en annen. BRUK DEN SOM SPILLER BEST I ANLEGGET. og ja det er forskjell på kabler. STOR FORSKJELL. Jeg for min del setter meg i sweetspot og lytter til musikk. Virker som en del av Dere setter dere i sweetspot og titter på et kjempeosciloskop på storskjerm  ;D
Hvis du ikke vil diskutere så anbefaler jeg å sette seg ned i stua og lytte til musikk?

Hvis du derimot VIL diskutere så er det kanskje greit å sette seg inn i problemstillingen. Blindtester eller målinger gir resultater med større sikkerhet enn tilfeldige "meningsmålingsamples". Hvis meningen til enkelt-personer skal legges til grunn så er absolutt alle produkter verdt penga (og vel så det), og nåde de som motsier meningseieren!

Ingen påstår at målinger sier alt. Men å snakke litt teknikk er en fin måte å finne ut om den du diskuterer med vet hva han snakker om eller om han er en "synser". Enkelte har veldig sterker meninger og slår i bordet med bombastiske teorier, men kan bare henvise til "søk på nettet" eller "elektronene ordner seg i penere strukturer". Hvis samme person ikke kan Ohms lov må det da være lov å ta hans meninger med en klype salt...

-k
 
N

nb

Gjest
Her var det vel Janhella & co som har reklamert med teknobabbel, da er det vel ikke helt urimelig å prøve å finne ut hvilke effekter kyrobehandling skal ha. De påstår jo vitterlig at det har klare effekter.

For min egen del venter jeg fortsatt på at noen skal skrive den første læreboka i elektronikk/fysikk for HiFi (eller parallelle universer om du heller vil). Hvorfor så mange velger å tro at det finnes et alternativt sett naturlover som av en eller annen mystisk grunn kun gir seg til kjenne innen HiFi, og da kun hjemme hos folk med ganske dyre anlegg, men ikke i profesjonelle miljøer synes i alle fall jeg personlig er ganske interessant.
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Det er en ting jeg absolutt ikke forstår med en del av dere her inne.  Hvorfor i all verden må alt forklares med tekno psykobabbel ? Det spiller da for pokker ingen rolle hvorfor en kabel er bedre enn en annen. BRUK DEN SOM SPILLER BEST I ANLEGGET. og ja det er forskjell på kabler. STOR FORSKJELL. Jeg for min del setter meg i sweetspot og lytter til musikk. Virker som en del av Dere setter dere i sweetspot og titter på et kjempeosciloskop på storskjerm  ;D
Hva med å lese trådstarters innledende innlegg ? Hadde du tatt deg tid til dette hadde du sett at det er spurt etter om teknobabbelet fra de som selger kablene har noe rot i den virkelige verden. Og ditt innlegg er jo meget klargjørende
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Hva med å lese trådstarters innledende innlegg ? Hadde du tatt deg tid til dette hadde du sett at det er spurt etter om teknobabbelet fra de som selger kablene har noe rot i den virkelige verden. Og ditt innlegg er jo meget klargjørende
Det er bare og lytte det....
Hører du forskjell på en FAT LMC og en 1.5kv lampettledning koplet til forsterkeren din ?
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Det er bare og lytte det....
Hører du forskjell på en FAT LMC og en 1.5kv lampettledning koplet til forsterkeren din ?
Har du lest trådstarters innlegg nå snart ?
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Har du lest trådstarters innlegg nå snart ?
Det var vel ikke noe svar på om du kan høre forskjell ;)
Ja jeg har lest hele tråden :p
 
Topp Bunn