Nettkabler, jeg går meg vill.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.811
    Torget vurderinger
    49
    Takker for svar
    Målinger blir mer som et utgangspunkt for tiltak,
    perfekt blir det aldri :)

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jeg har hatt personlig samtale med Elise Båtnes, Arve Tellefsen og David Coucheron om hvorfor de synes Stradivariusene de spiller på er gode. Jeg er fortsatt der at jeg er tryggere på deres "seende" bedømmelse enn en slike tester du refererer til.
    Jeg trodde Tellefsen spilte på en Guarneri?
    Stemmer visst det. Jeg har alltid trodd det var en Stradivarius. Da Arve og jeg snakket vi faktisk ikke om annet en selve fiolinen og hvordan og hvorfor.
    Relevansen er at det er en gammel fiolin til en verdi av over 20m.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Phobos
    Dette med eierglede kan selvsagt også sies om strømkabler, som denne Stradivarius-diskusjonen er en parallell til.
    Jeg personlig synes det imidlertid er viktig å kalle en spade for en spade. Med det mener jeg at verdien ligger i eierglede, byggekvalitet og sjelefred, ikke i eksepsjonell lydkvalitet. Sistnevnte er en egenskap som entusiaster har en stygg uvane med å "automatisk" tillegge produktet basert på en øvrig positiv opplevelse uten at det reelle grunnlaget nødvendigvis finnes.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jeg ser fremdeles ikke helt hva du anser som useriøst. Mener du at violinene endrer innbyrdes lydkarakter og at det på et vis "vet" om det er i et øvingslokale eller i et konferanserom og at dette i Stradivariusens tilfelle medfører at den gjør seg selv generisklydende?

Jeg skjønner at du personlig synes testen er teit, men jeg hadde satt pris på om du hadde prøvd å argumentere mot testen med objektive argumenter som faktisk kan brukes for diskreditering av testen, og ikke personlig overbevisning.

Når man ser dette forsøket opp mot de andre testene og de tekniske analysene da? Du må vel innrømme at det tegner seg et visst mønster her?
    Kan godt forklare litt hvis du ønsker, men det blir mye av det samme som i blindtesttråden i signaturen.
    Drar på jobb nå. Kan svare senere.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Phobos
    Jeg ser fremdeles ikke helt hva du anser som useriøst. Mener du at violinene endrer innbyrdes lydkarakter og at det på et vis "vet" om det er i et øvingslokale eller i et konferanserom og at dette i Stradivariusens tilfelle medfører at den gjør seg selv generisklydende?

Jeg skjønner at du personlig synes testen er teit, men jeg hadde satt pris på om du hadde prøvd å argumentere mot testen med objektive argumenter som faktisk kan brukes for diskreditering av testen, og ikke personlig overbevisning.

Når man ser dette forsøket opp mot de andre testene og de tekniske analysene da? Du må vel innrømme at det tegner seg et visst mønster her?
    Kan godt forklare litt hvis du ønsker, men det blir mye av det samme som i blindtesttråden i signaturen.
    Drar på jobb nå. Kan svare senere.
    Hvis det er på bakgrunn av den tråden så trenger du ikke svare. Jeg er klar over de utfordringene der, men det er også helt klart at du har lagt et personlig bias over argumentene og ikke vekter fordeler opp mot ulemper noenlunde nøytralt. Den overordnede konklusjonen forskermiljøet har kommet frem til på dette er at dette er av de mest egnede metodene for å vurdere denne typen problematikk, selv om den ikke er perfekt. Alternativet er mye mer utsatt for feil, noe det er viktig å ta med seg. En helt feilfri metode finnes ikke, noe som bekrefter behovet for uavhengige forsøk med litt ulike tilnærminger. En kombinasjon av subjektive og tekniske forsøk vil vanligvis gi et meget reellt bilde.

Jeg er egentlig mer nysgjerrig på hva du tenker om disse tingene:
    - Tror du ingen i den gruppen forskere som har dette som yrke, er klar over den samme problematikken og har vurdert denne?
    - Tror du de har gått i den samme fella i en rekke ulike tester med ulik metodikk med ulike grupper testledere?
    - I de tilfeller hvor de har brukt måleapparater for å sammenligne klangstrukturer, lyd og tilsvarende og ikke funnet noe spesielt ved Stradivarius, tror du måleapparatene kan ha vært defekte uten at noen av de testansvarlige har funnet ut dette?
    - Tror du eventuelt at målingene har vært i orden, men at forskerne tok seg vann over hodet når de valgte en teknisk tilnærming og ikke evnet å forstå og analysere resultatene korrekt?
    - Tror du at forskerne like lett som deg innså at dette bare er useriøs metodikk som ikke gir svar på noe som helst, men at de i sin iver etter å sverte Stradivarius har sett bort fra dette og lansert dette som valide resultater og i tillegg oppdatert Wikipedia slik at det fremstår som om det ikke finnes objektivt grunnlag for å kreditere Stradivarius bedre lyd enn alternativene?

Sist redigert:
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det er et faktum at svært mange verdensklassefiolinister bruker Vintagefioliner som Stradevarius. Hvorfor det? Foe en vnlig lekmann blir det ofte uansett smak og behag samt hvordan innspillingen er utført eller akustikken i konsertlokalet osv. Du kverulerer på et tynt grunnlag imo.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Phobos
    Jeg vil tro at svært mange av de beste benytter Stradivarius av følgende årsaker:

- Svært god lyd
    - Ekstremt godt rykte
    - Dyre og svært eksklusive
    - Unike
    - Cred i miljøet

Ingen av disse tingene er imidlertid relevant for om lydkvaliteten er bedre enn "standardalternativene", nøyaktig som for strømkabler. For å avgjøre dette er man nødt til å ta tak i de tingene jeg snakker om, dvs kontrollerte forsøk. At enkelte her ikke klarer å skille på de ovenfornevnte punktene og det jeg diskuterer overrasker meg litt. Det spørs om det skorter på mine formidlingsevner.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.596
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og ikke minst: "De har mulighet, evt. får muligheten" ikke slik som de som ikke er verdensklasse.
    Fiolinen er jo bare verktøyet. Noen må spille på den.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Phobos
    Og ikke minst: "De har mulighet, evt. får muligheten" ikke slik som de som ikke er verdensklasse.
    Fiolinen er jo bare verktøyet. Noen må spille på den.
    Et godt poeng. Det må gjøre noe med den profesjonelle selvfølelsen å få æren av å regelmessig spille på et instrument de fleste bare kan drømme om å ha i sin besittelse. Bare dette er god nok grunn til å velge en Stradivarius fremfor en moderne "no-name" variant selv om de skulle låte like bra.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt personlig samtale med Elise Båtnes, Arve Tellefsen og David Coucheron om hvorfor de synes Stradivariusene de spiller på er gode. Jeg er fortsatt der at jeg er tryggere på deres "seende" bedømmelse enn en slike tester du refererer til.
    Jeg trodde Tellefsen spilte på en Guarneri?
    Stemmer visst det. Jeg har alltid trodd det var en Stradivarius. Da Arve og jeg snakket vi faktisk ikke om annet en selve fiolinen og hvordan og hvorfor.
    Relevansen er at det er en gammel fiolin til en verdi av over 20m.
    Jeg tror han eier en Stradivarius også, men at det er Guarnerien som er konsertinstrumentet. Mannen har ganske mye penger plassert i feler. ;)

Her er det også en dimensjon i at sponsorer, type Sparebankstiftelsen, gjerne vil ha litt PR utav sitt engasjement. Det får de ved å kjøpe et berømt instrument og legge det i hendene på en ung musiker, som så fremstår i alle kanaler full av takknemlighet til den rause sponsoren som viser vedkommende denne tilliten. Om det er det akustisk beste instrumentet eller ikke er ikke nødvendigvis det avgjørende.

Se her: Stradivari, Antonio - Violin / Instrumentene / Dextra Musica / Forside - Sparebankstiftelsen
    Eller hør her: http://sparebankstiftelsen.no/Nyheter/2012/Hoer-musikerne-fortelle-om-Dextra-Musica-instrumentene

Det er ikke de utøvende musikerne som kjøper disse for sine egne penger og driver opp prisene fordi de instrumentene låter så fantastisk. Kanskje det er andre institusjoner der ute med mye penger og ønske om god PR som også bidrar til at prisingen på disse instrumentene er som den er?

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    4.076
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    En liten avsporing eller kanskje påsporing, i mens vi venter på at trompeten skal komme tilbake fra jobb;) Hva er å anbefale hvis man har aktive høyttalere og ønsker å holde orden på kablene, dvs signalkabler (analogt og digitalt) og strømkabel tett innpå hverandre?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for svar
    Alt kan måles, men en frekvensrespons forteller bare en liten del.
    Jo mer man vet om målinger, høyttalerne og rommet, jo mer kan man forutsi på forhånd. Man vet utmerket godt hvilke effekt f.eks tidlige og sene refleksjoner med høyt nivå i et rom har og da kan bilder alene fortelle mye. Målinger enda mer. En dyktig akustiker vil basert på polarrespons av høyttalerne og designet av rommet vite med ganske stor nøyaktig hvordan sluttresultatet blir på mange områder.

Mangler man derimot denne kunnskapen, så blir nok dette fort uforståelig og gresk. Desverre har en del personer en tendens til å bruke sin egen utvitenhet til å skape et feilaktig bilde og griper stadig til at alt må høres. For å si som en sa: "Jeg har ikke vært på solen, men jeg vet da godt at det er svært varmt der."

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En liten avsporing eller kanskje påsporing, i mens vi venter på at trompeten skal komme tilbake fra jobb;) Hva er å anbefale hvis man har aktive høyttalere og ønsker å holde orden på kablene, dvs signalkabler (analogt og digitalt) og strømkabel tett innpå hverandre?
    Jeg ville holdt signalkabler og strømkabler så langt fra hverandre som praktisk mulig, og hvis de absolutt måtte krysse hverandre noe sted ville jeg prøvd å gjøre den kryssingen så rettvinklet som mulig. Men signalkablene kan gjerne buntes sammen med strips eller dras i en felles nylonstrømpe for å holde dem samlet.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Phobos
    Om du har mulighet for XLR så er det fornuftig å benytte dette. Da kan du med ordinære kvalitetskomponenter vanligvis se bort fra denne typen problematikk. Dette er også årsaken til at balansert kabling benyttes profesjonelt.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    4.076
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det var det svaret jeg fryktet/ventet:) Ingen mulighet for å bruke skjermet strømkabel?

Jeg ville holdt signalkabler og strømkabler så langt fra hverandre som praktisk mulig, og hvis de absolutt måtte krysse hverandre noe sted ville jeg prøvd å gjøre den kryssingen så rettvinklet som mulig. Men signalkablene kan gjerne buntes sammen med strips eller dras i en felles nylonstrømpe for å holde dem samlet.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Om du har mulighet for XLR så er det fornuftig å benytte dette. Da kan du med ordinære kvalitetskomponenter vanligvis se bort fra denne typen problematikk. Dette er også årsaken til at balansert kabling benyttes profesjonelt.
    Også er det jævlig deilig når ting bare klikker på plass.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Er du plaget med støy ?

Det var det svaret jeg fryktet/ventet:) Ingen mulighet for å bruke skjermet strømkabel?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.369
    Torget vurderinger
    1
    Takker for svar
    Rikig, det blir aldri perfekt. Men noen enkle ting er vesentlig nærmer prefeksjon (deriblant strømkabler) enn andre ting.

Dessuten så kan vi ha litt ulike oppfatninger og prioreteringer ift perfeksjon, eller kanskje rettere sagt ift imperfeksjon.

mvh
    KJ

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    4.076
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    De analoge signalene er dessverre ikke balansert, men de brukes bare til TV og film. Til "seriøs" lytting benyttes digital overføring.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, det er selvsagt mulig. Jeg bruker 2,5 mm2 Supra LoRad for å holde utstrålingen i sjakk. Og balansert signaloverføring. Og holder strømkabler adskilt fra signalkabler. Og da er det ikke så veldig mye nettstøy å høre lenger. :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Dette med eierglede kan selvsagt også sies om strømkabler, som denne Stradivarius-diskusjonen er en parallell til.
    Jeg personlig synes det imidlertid er viktig å kalle en spade for en spade. Med det mener jeg at verdien ligger i eierglede, byggekvalitet og sjelefred, ikke i eksepsjonell lydkvalitet. Sistnevnte er en egenskap som entusiaster har en stygg uvane med å "automatisk" tillegge produktet basert på en øvrig positiv opplevelse uten at det reelle grunnlaget nødvendigvis finnes.
    Det kan vel neppe sies bedre? :rolleyes:

Og imens sitter Drossel og Sommerand på gjerdet, i håp om at allmenheten glemmer de etterspurte målingene.
    Og at disse druknes i "Stradivariusprat" i stedet?
    Det ble uansett ganske så stille fra våre danske venner, etter at temaet ble tatt opp?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sommerand er plutselig blitt "guest", ser jeg, som vinterand før ham. Ble vi for nærgående?

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.087
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Nettkabler er det forskjell på. Tildels betydelig også. Kan nok ikke måles, men i min verden blir musikken målt ved hjelp av ørene.

At målegjengen her inne ikke har samme erfaring er uproblematisk og helt greit. Det som ikke er greit er det evige maset om målinger uansett. Våre ører måler ikke, punktum.

Låter det uengasjerende og måler flott hjelper ikke det ett spøtt. En frekvenskurve som sunnmørsalpene kan kanskje funke like bra som en strøken ?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Phobos
    Det er jo ikke sikkert det er relatert til dette.

Litt pussig å ta seg nær av at noen stiller berettigede spørsmål for å fylle informasjonshuller i en ganske heftig påstand i stedet for å bare svare på disse spørsmålene på en skikkelig måte.

Når man i stedet stikker av gir det dessverre inntrykk av at man ble svar skyldig. I stedet for å håndtere dette som en voksen person og innrømme at påstandsgrunnlaget kanskje ikke var så bra man trodde, så velger man den feige løsningen og rømmer tilbake til sine likesinnede i idyll-land som aldri utfordrer en faglig.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.087
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    De har vel skjønt at det ikke nytter. Makan til gjeng teoriskaller. Blir nesten litt skremt av "pågangsmotet" til enkelte her.

Vi snakker hobby, ikke blodig alvor.,,,jeezes

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette var visst "parting shot" fra vår venn sommerand:
    Jeg anbefaler alle som jo tilsyneladende lige pludselig er blevet enormt interesseret i hvad Steen Duelund lavede til at søge på nettet der vil man finde i hundredvis af timers læsestof, og det må da være en kæmpe fordel at hører forklaringer fra Duelunds egen mund , man kan evt. starte her Steenduelund.dk
    Det har jeg da selvsagt gjort for lenge siden. Lest det meste, og rappet ganske mange idéer derfra til høyttalerne jeg selv holder på å bygge. De innvendige matrisene, for eksempel, eller fire-veiskonstruksjonen. (Egentlig fire-og-to-halv-veis, med et par bakoverfyrende drivere som delvis overlapper øverst og nederst.) Men det er ikke alt jeg tar for god fisk, selv om den kloke mann Duelund har sagt det, og noe av det er bare gyldig under bestemte forutsetninger som ikke alltid er oppfylt. Og da kan det være et poeng å gå bak påstandene for å forstå mer, heller enn å anse det som løsrevne visdomsord hugget i steintavler og høytidelig båret ned fra fjellet.

Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Phobos
    Nettopp derfor synes jeg det er veldig merkelig å ta seg nær av ting som blir skrevet, eller ty til personangrep i stedet for fag ved første tegn på reaksjon på ens egne konklusjoner. Har man ikke et ordentlig tilsvar så skulle man tro det egentlig var mer naturlig å innrømme dette, enn å melde seg ut av forumet. Man skulle tro enkeltes selvtillit og selvfølelse var avhengig av medhårsstryking på HFS.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    De har vel skjønt at det ikke nytter. Makan til gjeng teoriskaller. Blir nesten litt skremt av "pågangsmotet" til enkelte her.

Som "teoriskalle med pågangsmot" føler jeg meg kallet til å svare.
    Ja, det er i høyeste grad en hobby!
    Så er det opp til enhver å drive den så langt man gidder, eller formår. Er man virkelig engasjert i sin hobby, medfører dette gjerne at man blir litt nysjerrig på hva som gir bakgrunn for å kalle sine kreasjoner for "en av verdens beste høyttalere".

Jeg vil tro at dette var en vesentlig årsak til at EHED (og undertegnede) etterlyste disse målingene, ettersom han kjenner meget godt til hva disse kan fortelle.
    En såpass høy sigarføring hos våre danske venner, vil nødvendigvis utløse slike spørsmål. Det er vel strengt tatt ikke så pussig, og ikke for mye å be om?

For å konstruere "verdens beste høyttaler", eller for den saks skyld optimal akustikk i et rom, fordrer begge deler en ganske utstrakt jobb hva måling angår.
    Dette er definitivt ikke noe man "slenger sammen" en fredags kveld, kun ved bruk av ørene!

Og om man mot formodning kun støtter seg til regnestykker omkring kassekonstruksjoner, delefiltre eller romakustikk, så vil man ikke sjelden få seg en overraskelse eller to.
    Jeg tør vedde ganske mye på at rommet / høyttalerne det i dette tilfellet er snakk om, i alle fall med basis i de friske påstandene som er fremsatt, har vært gjenstand for en smule målinger.
    Da er det vel ikke så rart at man etterspør disse, i hobbyens tegn?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som Scrooge sier. Og hvis man i tillegg prøver å snekre et par "verdens beste høyttalere" selv, så kunne det vært interessant å diskutere likheter og ulikheter, samt fordeler og ulemper ved ulike løsninger. Men nå må jeg ned og sette fresen i en baffel, som forøvrig kommer til å bli mer i linje med Duelunds synspunkter på viktigheten av diffraksjon og ultra-tidlige refleksjoner enn hva bildene av den danske høyttaleren kan tyde på at den er.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ok. Da har jeg samlet litt sitater fra Marsboer og gir det et forsøk.

1. Mener du at violinene endrer innbyrdes lydkarakter og at det på et vis "vet" om det er i et øvingslokale eller i et konferanserom og at dette i Stradivariusens tilfelle medfører at den gjør seg selv generisklydende?

Nei, jeg mener at det finnes rom som er mer relevant enn andre rom å teste fioliner i. Akustikken er en viktig brikke i klangforskjeller mellom instrumenter. De sier lite om rommet det testes i.

2. Jeg skjønner at du personlig synes testen er teit, men jeg hadde satt pris på om du hadde prøvd å argumentere mot testen med objektive argumenter som faktisk kan brukes for diskreditering av testen, og ikke personlig overbevisning.

Holder personlig overbevisning utenfor. Jeg vet ingen ting om hvordan de ulike fiolinene i testen lød. Jeg ser bare på testmetodikken som er beskrevet. Den er for mangelfull til å kunne tillegge den verdi.

3. Når man ser dette forsøket opp mot de andre testene og de tekniske analysene da? Du må vel innrømme at det tegner seg et visst mønster her?
    Hvis det er på bakgrunn av den tråden så trenger du ikke svare. Jeg er klar over de utfordringene der, men det er også helt klart at du har lagt et personlig bias over argumentene og ikke vekter fordeler opp mot ulemper noenlunde nøytralt. Den overordnede konklusjonen forskermiljøet har kommet frem til på dette er at dette er av de mest egnede metodene for å vurdere denne typen problematikk, selv om den ikke er perfekt. Alternativet er mye mer utsatt for feil, noe det er viktig å ta med seg. En helt feilfri metode finnes ikke, noe som bekrefter behovet for uavhengige forsøk med litt ulike tilnærminger. En kombinasjon av subjektive og tekniske forsøk vil vanligvis gi et meget reellt bilde.

Her var det mye forskjellig. Tråden min er selvfølgelig styrt av bias. Akkurat som alt annet.
    Blindtester er et kjapt og glimrende verktøy til mye. Jo smalere og konkret objekt de skal teste jo bedre er de. Mikroforskjeller på hele lydbilder er ikke en av de.

Jeg er egentlig mer nysgjerrig på hva du tenker om disse tingene:

4. Tror du ingen i den gruppen forskere som har dette som yrke, er klar over den samme problematikken og har vurdert denne?

Hvilken problematikk tenker du på?

5. Tror du de har gått i den samme fella i en rekke ulike tester med ulik metodikk med ulike grupper testledere?

Hvilken felle?

6. I de tilfeller hvor de har brukt måleapparater for å sammenligne klangstrukturer, lyd og tilsvarende og ikke funnet noe spesielt ved Stradivarius, tror du måleapparatene kan ha vært defekte uten at noen av de testansvarlige har funnet ut dette?

Man kan ikke lese av klangen i en fiolin. Måler de ingen forskjeller så er måleapparatene uegnet. Alle fioliner klinger forskjellig.

7.Tror du eventuelt at målingene har vært i orden, men at forskerne tok seg vann over hodet når de valgte en teknisk tilnærming og ikke evnet å forstå og analysere resultatene korrekt?

Jeg vet ingenting om bakgrunnen til forskerene, men det virker som hastverksarbeid ja.

8.Tror du at forskerne like lett som deg innså at dette bare er useriøs metodikk som ikke gir svar på noe som helst, men at de i sin iver etter å sverte Stradivarius har sett bort fra dette og lansert dette som valide resultater og i tillegg oppdatert Wikipedia slik at det fremstår som om det ikke finnes objektivt grunnlag for å kreditere Stradivarius bedre lyd enn alternativene?

Jeg er helt overbevist om at de har handlet i god tro og tror de har funnet løsningen.

Hovedankepunktet mitt er at man ikke kan teste instrumenter på den korte tiden fiolinistene har til rådighet. Ved blindtesting begynner man på nytt hver gang man tester og 5 minutter til å evaluere 6 gode fioliner i et antakelig ukjent lokale gir ikke noe godt svar. Det er ikke slik at Stradivariuser er overlegne alle andre fioliner på alle parametre.

Klang i et instrument høres best utenfra og i samspill med andre instrumenter i et lokale med egnet akustikk.
    Problematikken rundt testing av instrumenter er ikke berørt i artikkelen. Derfor er det vanskelig å vite om de har bevissthet rundt dette.
    Tror man undervurderer nye instrumenter hvis man tror at Stradivarius er overlegen i en slik test.

Valg av instrument i denne prisklassen er en lang prosess på opptil et år, hvor det bør testes i de omgivelsene de skal brukes.

Når det gjelder Wikipedia vurderer jeg korte blindtester som et dårligere skussmål enn mesterfiolinisters utsagn.

Er ellers enig at prisen ikke samsvarer med kvalitetsforskjellene.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.790

Som "teoriskalle med pågangsmot" føler jeg meg kallet til å svare.
    Ja, det er i høyeste grad en hobby!
    Så er det opp til enhver å drive den så langt man gidder, eller formår. Er man virkelig engasjert i sin hobby, medfører dette gjerne at man blir litt nysjerrig på hva som gir bakgrunn for å kalle sine kreasjoner for "en av verdens beste høyttalere".

Jeg vil tro at dette var en vesentlig årsak til at EHED (og undertegnede) etterlyste disse målingene, ettersom han kjenner meget godt til hva disse kan fortelle.
    En såpass høy sigarføring hos våre danske venner, vil nødvendigvis utløse slike spørsmål. Det er vel strengt tatt ikke så pussig, og ikke for mye å be om?

For å konstruere "verdens beste høyttaler", eller for den saks skyld optimal akustikk i et rom, fordrer begge deler en ganske utstrakt jobb hva måling angår.
    Dette er definitivt ikke noe man "slenger sammen" en fredags kveld, kun ved bruk av ørene!

Og om man mot formodning kun støtter seg til regnestykker omkring kassekonstruksjoner, delefiltre eller romakustikk, så vil man ikke sjelden få seg en overraskelse eller to.
    Jeg tør vedde ganske mye på at rommet / høyttalerne det i dette tilfellet er snakk om, i alle fall med basis i de friske påstandene som er fremsatt, har vært gjenstand for en smule målinger.
    Da er det vel ikke så rart at man etterspør disse, i hobbyens tegn?
    Manden som konstruerede højttalerne er død og borte. Jeg vil ik gå så langt som at sige det er verdens bedste højttalere. Mange gange har de dog afsløret noget som mit eget system ikke kan selv om nogen har sagt mit system hører til verdens bedste. Jan Nielsen fra High Fidelity foretog nogle målinger for et par år siden i rummet. Jeg har de orginale målinger på mn PC. Kan ikke uploade dem. Min PC siger der ik er noget på billedet.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    766
    Sted
    Danmark
    Som Scrooge sier. Og hvis man i tillegg prøver å snekre et par "verdens beste høyttalere" selv, så kunne det vært interessant å diskutere likheter og ulikheter, samt fordeler og ulemper ved ulike løsninger. Men nå må jeg ned og sette fresen i en baffel, som forøvrig kommer til å bli mer i linje med Duelunds synspunkter på viktigheten av diffraksjon og ultra-tidlige refleksjoner enn hva bildene av den danske høyttaleren kan tyde på at den er.
    Ved ikke om der er sket en misforståelser her, men det er Steen Duelund selv som har lavet konstrueret og genmen målt højtaleren helt fra grunden det er hans projekt, det var et af hans sidste store konstruktioner, Steen Duelund lavede den fuldstændigt uden kompromiser, således at den står som noget af det bedste han har lavet sammen med Gryphon Poseidon, og det er fuldstændig som Palvig siger, alt hvad der bliver sat op ved siden af den har ikke nået den til sokkeholderne.

Så som sagt det er Duelund i skal spørger om alt det i vil vide, så med mindre i har en special hotline derop til så bliver det nok lidt vanskeligt.

Synes lige jeg ville tilføje ikke mindst for Orso's skyld som ikke har fattet en skid af noget som helst. Det er helt lige meget hvilket rum disse højtalere spiller i , stort som lille rum, totalt udæmpet til overdæmpet rum (det rum de spiller i nu).

Man stiller bare højtalerne ind i rummet, så spiller de uden nogen problemer, hvilket står i kraftig modsætning til langt hovedparten af de kommercielle højtaler jeg kender til og har hørt.

Man behøver ingen gang være specielt omhyggelig med opstillingen, man kan sætte dem tæt ved vægge, eller længere fra, afhængig af om man ønsker en lidt mere fyldig lyd eller ikke , de spiller bare uanset hvad , men naturligvis tager lyden lidt farve af rummets akustik på samme måde som når man flytter et musikinstrument fra et rum til andet rum.

Hilsen Sommerand

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Ved ikke om der er sket en misforståelser her, men det er Steen Duelund selv som har lavet konstrueret og genmen målt højtaleren helt fra grunden det er hans projekt, det var et af hans sidste store konstruktioner, Steen Duelund lavede den fuldstændigt uden kompromiser, således at den står som noget af det bedste han har lavet sammen med Gryphon Poseidon, og det er fuldstændig som Palvig siger, alt hvad der bliver sat op ved siden af den har ikke nået den til sokkeholderne.

Så som sagt det er Duelund i skal spørger om alt det i vil vide, så med mindre i har en special hotline derop til så bliver det nok lidt vanskeligt.

Hilsen Sommerand
    Ja.
    De fleste som har lest eller hørt om Duelund, vet at han dessverre har gått bort.

Men det forhindrer vel ingen i å måle hans høyttalere, og hvordan de lyder i rommet det ble vist bilder av, lenger oppe i tråden?
    Jeg kan ikke med min beste vilje, forstå at dette skulle være så vanskelig?

Drossel påstår endatil at han har de originale målinger liggende på sin PC, som sier "der ik er noget på billedet". Men likefullt er det jo en fil tilstede?
    At han ikke kan "uploade" den, er jo litt forunderlig.
    Drossel: Hva er betegnelsen på selve filhalen?
    Det kan jo hende at fila kan la seg døpe om, eller at en eller annen har et program som kan gjenkjenne denne?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.075
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har ikke mulighed for at lave målinger desværre. Men undersøger om nogen har dem.
    Det er ikke den bedste højtaler fra Duelunds side. Det var en tidligere højtaler, som i en diskusition med vistnok Ole Kliftfot om man kunne lave en god højtaler af en Cervin Vega højtaler. Ole mente bestemt ikke det kunne lade sig gøre, men Steen mente det. Desværre havde klubben en kassere, der sad på pengene. Han havde ingen visioner. Det var før min tid som formand at de blev bygget. Så de kunne havde været endnu bedre.
    Steen lagde vægt på at fasen skulle være iorden. Trykkammer var det eneste der kunne bruges. Ikke horn mere, hvor han har konstrueret flere. Basrefleks duede ikke grundet porten. "Når fasen er iorden falder alt andet på plads".
    Imperidansen skulle være flad. Mine højtalere, der også er bygget af Steen Duelund har en imperidanskurve begynde med 3,5 ohm og sluttende med 4,5 ohm. Altså meget nemt at trække for en forstærker.
    En ting Steen vægtede højt var et lavt Q, fordi det giver en meget præcis bas og det modvirkede stående bølger i rummet. De bliver ikke bygget op.
    Højtalerne er bygget i en matrix konstruktion, noget som Steen vægtede højt.
    Højtalerne er store. Det er bare noget højtaler skal være. Store.
    Højtalerne har forholdsvist tykt filt på sider og og top. Jeg sad og lyttede under en klubaften, hvor Steen monterede det imedens musikken spillede. Det var en klar forbedring. Lyden blev strammet meget op. Evt. kabinets lyd bliver dæmpet. Refleksioner fra kabinettet bliver dæmpet. Tidlige refleksioner giver fasefejl. Derfor nedsænkede han omhyggeligt skruerne der holdt diskanten på plads.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.790
    Jep den daværende kasserer forhindrede at alle Steens mål med højttalerne blev opfyldt. Jeg kan da sende nogle af filerne hvis jeg får en email adresse at sende dem til. Tror nu ik målinger fortæller alt. Nogle gæster målte højttalerne for 8 år siden i vores gamle lokale . De syntes den målte ufatteligt godt og var forundrede. Enhederne kan ik fåes i handelen da Steen aldrig brugte rå enheder. De blev alle modificeret. Q på bas er ik specielt lavt for en Duelund højttaler ca 0,52 . En ven af mig har bas med Q på 0,11 i kabinet. Den går ik dybt. Det er en 10" mellemtone .

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.397
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jøss, er det her dere er? Jeg ser overskriften "Nettkabler..." (gjesp), men så driver dere her og diskuterer høyttalere (spennende) og alt annet mellom himmel og jord. Ikke rart det er stille på resten av sentalen.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Supra lorad kabler og Supra plugger; hvem forhandler disse? (butikk i Oslo eller på nett. Tenkte Dynabel hadde, men der tok jeg feil.)

Har masse WireWorld Stratus, men de er for lange - og egentlig litt stive; jeg må rydde opp i kabelsalater. Supra er vel like grei. Eller anbefales det kanskje å kutte opp WireWorlden i mindre lengder og hive på ekstra plugger?

Tillegg:

Ser at Dustinhome.no har ferdig terminerte Supra. Men ikke uterminerte eller løse plugger.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn