Stemmer visst det. Jeg har alltid trodd det var en Stradivarius. Da Arve og jeg snakket vi faktisk ikke om annet en selve fiolinen og hvordan og hvorfor.Jeg trodde Tellefsen spilte på en Guarneri?Jeg har hatt personlig samtale med Elise Båtnes, Arve Tellefsen og David Coucheron om hvorfor de synes Stradivariusene de spiller på er gode. Jeg er fortsatt der at jeg er tryggere på deres "seende" bedømmelse enn en slike tester du refererer til.
Kan godt forklare litt hvis du ønsker, men det blir mye av det samme som i blindtesttråden i signaturen.Jeg ser fremdeles ikke helt hva du anser som useriøst. Mener du at violinene endrer innbyrdes lydkarakter og at det på et vis "vet" om det er i et øvingslokale eller i et konferanserom og at dette i Stradivariusens tilfelle medfører at den gjør seg selv generisklydende?
Jeg skjønner at du personlig synes testen er teit, men jeg hadde satt pris på om du hadde prøvd å argumentere mot testen med objektive argumenter som faktisk kan brukes for diskreditering av testen, og ikke personlig overbevisning.
Når man ser dette forsøket opp mot de andre testene og de tekniske analysene da? Du må vel innrømme at det tegner seg et visst mønster her?
Hvis det er på bakgrunn av den tråden så trenger du ikke svare. Jeg er klar over de utfordringene der, men det er også helt klart at du har lagt et personlig bias over argumentene og ikke vekter fordeler opp mot ulemper noenlunde nøytralt. Den overordnede konklusjonen forskermiljøet har kommet frem til på dette er at dette er av de mest egnede metodene for å vurdere denne typen problematikk, selv om den ikke er perfekt. Alternativet er mye mer utsatt for feil, noe det er viktig å ta med seg. En helt feilfri metode finnes ikke, noe som bekrefter behovet for uavhengige forsøk med litt ulike tilnærminger. En kombinasjon av subjektive og tekniske forsøk vil vanligvis gi et meget reellt bilde.Kan godt forklare litt hvis du ønsker, men det blir mye av det samme som i blindtesttråden i signaturen.Jeg ser fremdeles ikke helt hva du anser som useriøst. Mener du at violinene endrer innbyrdes lydkarakter og at det på et vis "vet" om det er i et øvingslokale eller i et konferanserom og at dette i Stradivariusens tilfelle medfører at den gjør seg selv generisklydende?
Jeg skjønner at du personlig synes testen er teit, men jeg hadde satt pris på om du hadde prøvd å argumentere mot testen med objektive argumenter som faktisk kan brukes for diskreditering av testen, og ikke personlig overbevisning.
Når man ser dette forsøket opp mot de andre testene og de tekniske analysene da? Du må vel innrømme at det tegner seg et visst mønster her?
Drar på jobb nå. Kan svare senere.
Et godt poeng. Det må gjøre noe med den profesjonelle selvfølelsen å få æren av å regelmessig spille på et instrument de fleste bare kan drømme om å ha i sin besittelse. Bare dette er god nok grunn til å velge en Stradivarius fremfor en moderne "no-name" variant selv om de skulle låte like bra.Og ikke minst: "De har mulighet, evt. får muligheten" ikke slik som de som ikke er verdensklasse.
Fiolinen er jo bare verktøyet. Noen må spille på den.
Jeg tror han eier en Stradivarius også, men at det er Guarnerien som er konsertinstrumentet. Mannen har ganske mye penger plassert i feler.Stemmer visst det. Jeg har alltid trodd det var en Stradivarius. Da Arve og jeg snakket vi faktisk ikke om annet en selve fiolinen og hvordan og hvorfor.Jeg trodde Tellefsen spilte på en Guarneri?Jeg har hatt personlig samtale med Elise Båtnes, Arve Tellefsen og David Coucheron om hvorfor de synes Stradivariusene de spiller på er gode. Jeg er fortsatt der at jeg er tryggere på deres "seende" bedømmelse enn en slike tester du refererer til.
Relevansen er at det er en gammel fiolin til en verdi av over 20m.
Alt kan måles, men en frekvensrespons forteller bare en liten del.Takker for svar
Målinger blir mer som et utgangspunkt for tiltak,
perfekt blir det aldri![]()
Jeg ville holdt signalkabler og strømkabler så langt fra hverandre som praktisk mulig, og hvis de absolutt måtte krysse hverandre noe sted ville jeg prøvd å gjøre den kryssingen så rettvinklet som mulig. Men signalkablene kan gjerne buntes sammen med strips eller dras i en felles nylonstrømpe for å holde dem samlet.En liten avsporing eller kanskje påsporing, i mens vi venter på at trompeten skal komme tilbake fra jobbHva er å anbefale hvis man har aktive høyttalere og ønsker å holde orden på kablene, dvs signalkabler (analogt og digitalt) og strømkabel tett innpå hverandre?
Om du har mulighet for XLR så er det fornuftig å benytte dette. Da kan du med ordinære kvalitetskomponenter vanligvis se bort fra denne typen problematikk. Dette er også årsaken til at balansert kabling benyttes profesjonelt.En liten avsporing eller kanskje påsporing, i mens vi venter på at trompeten skal komme tilbake fra jobbHva er å anbefale hvis man har aktive høyttalere og ønsker å holde orden på kablene, dvs signalkabler (analogt og digitalt) og strømkabel tett innpå hverandre?
Jeg ville holdt signalkabler og strømkabler så langt fra hverandre som praktisk mulig, og hvis de absolutt måtte krysse hverandre noe sted ville jeg prøvd å gjøre den kryssingen så rettvinklet som mulig. Men signalkablene kan gjerne buntes sammen med strips eller dras i en felles nylonstrømpe for å holde dem samlet.En liten avsporing eller kanskje påsporing, i mens vi venter på at trompeten skal komme tilbake fra jobbHva er å anbefale hvis man har aktive høyttalere og ønsker å holde orden på kablene, dvs signalkabler (analogt og digitalt) og strømkabel tett innpå hverandre?
Også er det jævlig deilig når ting bare klikker på plass.Om du har mulighet for XLR så er det fornuftig å benytte dette. Da kan du med ordinære kvalitetskomponenter vanligvis se bort fra denne typen problematikk. Dette er også årsaken til at balansert kabling benyttes profesjonelt.En liten avsporing eller kanskje påsporing, i mens vi venter på at trompeten skal komme tilbake fra jobbHva er å anbefale hvis man har aktive høyttalere og ønsker å holde orden på kablene, dvs signalkabler (analogt og digitalt) og strømkabel tett innpå hverandre?
Det var det svaret jeg fryktet/ventetIngen mulighet for å bruke skjermet strømkabel?
Jepp. Likeså med speakon til høyttalerkabler.Også er det jævlig deilig når ting bare klikker på plass.
Rikig, det blir aldri perfekt. Men noen enkle ting er vesentlig nærmer prefeksjon (deriblant strømkabler) enn andre ting.Takker for svar
Målinger blir mer som et utgangspunkt for tiltak,
perfekt blir det aldri![]()
Om du har mulighet for XLR så er det fornuftig å benytte dette. Da kan du med ordinære kvalitetskomponenter vanligvis se bort fra denne typen problematikk. Dette er også årsaken til at balansert kabling benyttes profesjonelt.En liten avsporing eller kanskje påsporing, i mens vi venter på at trompeten skal komme tilbake fra jobbHva er å anbefale hvis man har aktive høyttalere og ønsker å holde orden på kablene, dvs signalkabler (analogt og digitalt) og strømkabel tett innpå hverandre?
Jo, det er selvsagt mulig. Jeg bruker 2,5 mm2 Supra LoRad for å holde utstrålingen i sjakk. Og balansert signaloverføring. Og holder strømkabler adskilt fra signalkabler. Og da er det ikke så veldig mye nettstøy å høre lenger.Det var det svaret jeg fryktet/ventetIngen mulighet for å bruke skjermet strømkabel?
Det kan vel neppe sies bedre?Dette med eierglede kan selvsagt også sies om strømkabler, som denne Stradivarius-diskusjonen er en parallell til.
Jeg personlig synes det imidlertid er viktig å kalle en spade for en spade. Med det mener jeg at verdien ligger i eierglede, byggekvalitet og sjelefred, ikke i eksepsjonell lydkvalitet. Sistnevnte er en egenskap som entusiaster har en stygg uvane med å "automatisk" tillegge produktet basert på en øvrig positiv opplevelse uten at det reelle grunnlaget nødvendigvis finnes.
Det har jeg da selvsagt gjort for lenge siden. Lest det meste, og rappet ganske mange idéer derfra til høyttalerne jeg selv holder på å bygge. De innvendige matrisene, for eksempel, eller fire-veiskonstruksjonen. (Egentlig fire-og-to-halv-veis, med et par bakoverfyrende drivere som delvis overlapper øverst og nederst.) Men det er ikke alt jeg tar for god fisk, selv om den kloke mann Duelund har sagt det, og noe av det er bare gyldig under bestemte forutsetninger som ikke alltid er oppfylt. Og da kan det være et poeng å gå bak påstandene for å forstå mer, heller enn å anse det som løsrevne visdomsord hugget i steintavler og høytidelig båret ned fra fjellet.Jeg anbefaler alle som jo tilsyneladende lige pludselig er blevet enormt interesseret i hvad Steen Duelund lavede til at søge på nettet der vil man finde i hundredvis af timers læsestof, og det må da være en kæmpe fordel at hører forklaringer fra Duelunds egen mund , man kan evt. starte her Steenduelund.dk
Nettopp derfor synes jeg det er veldig merkelig å ta seg nær av ting som blir skrevet, eller ty til personangrep i stedet for fag ved første tegn på reaksjon på ens egne konklusjoner. Har man ikke et ordentlig tilsvar så skulle man tro det egentlig var mer naturlig å innrømme dette, enn å melde seg ut av forumet. Man skulle tro enkeltes selvtillit og selvfølelse var avhengig av medhårsstryking på HFS.Vi snakker hobby, ikke blodig alvor.,,,jeezes
Som "teoriskalle med pågangsmot" føler jeg meg kallet til å svare.De har vel skjønt at det ikke nytter. Makan til gjeng teoriskaller. Blir nesten litt skremt av "pågangsmotet" til enkelte her.
Vi snakker hobby, ikke blodig alvor.,,,jeezes
Manden som konstruerede højttalerne er død og borte. Jeg vil ik gå så langt som at sige det er verdens bedste højttalere. Mange gange har de dog afsløret noget som mit eget system ikke kan selv om nogen har sagt mit system hører til verdens bedste. Jan Nielsen fra High Fidelity foretog nogle målinger for et par år siden i rummet. Jeg har de orginale målinger på mn PC. Kan ikke uploade dem. Min PC siger der ik er noget på billedet.Som "teoriskalle med pågangsmot" føler jeg meg kallet til å svare.De har vel skjønt at det ikke nytter. Makan til gjeng teoriskaller. Blir nesten litt skremt av "pågangsmotet" til enkelte her.
Vi snakker hobby, ikke blodig alvor.,,,jeezes
Ja, det er i høyeste grad en hobby!
Så er det opp til enhver å drive den så langt man gidder, eller formår. Er man virkelig engasjert i sin hobby, medfører dette gjerne at man blir litt nysjerrig på hva som gir bakgrunn for å kalle sine kreasjoner for "en av verdens beste høyttalere".
Jeg vil tro at dette var en vesentlig årsak til at EHED (og undertegnede) etterlyste disse målingene, ettersom han kjenner meget godt til hva disse kan fortelle.
En såpass høy sigarføring hos våre danske venner, vil nødvendigvis utløse slike spørsmål. Det er vel strengt tatt ikke så pussig, og ikke for mye å be om?
For å konstruere "verdens beste høyttaler", eller for den saks skyld optimal akustikk i et rom, fordrer begge deler en ganske utstrakt jobb hva måling angår.
Dette er definitivt ikke noe man "slenger sammen" en fredags kveld, kun ved bruk av ørene!
Og om man mot formodning kun støtter seg til regnestykker omkring kassekonstruksjoner, delefiltre eller romakustikk, så vil man ikke sjelden få seg en overraskelse eller to.
Jeg tør vedde ganske mye på at rommet / høyttalerne det i dette tilfellet er snakk om, i alle fall med basis i de friske påstandene som er fremsatt, har vært gjenstand for en smule målinger.
Da er det vel ikke så rart at man etterspør disse, i hobbyens tegn?
Ved ikke om der er sket en misforståelser her, men det er Steen Duelund selv som har lavet konstrueret og genmen målt højtaleren helt fra grunden det er hans projekt, det var et af hans sidste store konstruktioner, Steen Duelund lavede den fuldstændigt uden kompromiser, således at den står som noget af det bedste han har lavet sammen med Gryphon Poseidon, og det er fuldstændig som Palvig siger, alt hvad der bliver sat op ved siden af den har ikke nået den til sokkeholderne.Som Scrooge sier. Og hvis man i tillegg prøver å snekre et par "verdens beste høyttalere" selv, så kunne det vært interessant å diskutere likheter og ulikheter, samt fordeler og ulemper ved ulike løsninger. Men nå må jeg ned og sette fresen i en baffel, som forøvrig kommer til å bli mer i linje med Duelunds synspunkter på viktigheten av diffraksjon og ultra-tidlige refleksjoner enn hva bildene av den danske høyttaleren kan tyde på at den er.
Takk for et ryddig svar. Selv om jeg ikke er enig i konklusjonene dine så vet jeg i det minste hvorfor du mener det du gjør
Ja.Ved ikke om der er sket en misforståelser her, men det er Steen Duelund selv som har lavet konstrueret og genmen målt højtaleren helt fra grunden det er hans projekt, det var et af hans sidste store konstruktioner, Steen Duelund lavede den fuldstændigt uden kompromiser, således at den står som noget af det bedste han har lavet sammen med Gryphon Poseidon, og det er fuldstændig som Palvig siger, alt hvad der bliver sat op ved siden af den har ikke nået den til sokkeholderne.
Så som sagt det er Duelund i skal spørger om alt det i vil vide, så med mindre i har en special hotline derop til så bliver det nok lidt vanskeligt.
Hilsen Sommerand