Nettbrett

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.455
Antall liker
9.748
Torget vurderinger
2
Kjøpte en 2 år gammel generasjon 5 IPad for 2 års siden , tror jeg gav 1500kr eller noe sånt . Funker knallbra som , lesebrett fjernkontroll surfing og . Pass på generasjonen du kjøper er kompatible med behover ditt , feks Roon Remote. . En gammel iPad 2 jeg fikk er . 10 ? år gammel er helt ubrukelig nå.
 
Sist redigert:

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Kjøpte en 2 år gammel generasjon 5 IPad for 2 års siden , tror jeg gav 1500kr eller noe sånt . Funker knallbra som , lesebrett fjernkontroll surfing og . Pass på generasjonen du kjøper er kompatible med behover ditt , feks Roon Remote. . En gammel iPad 2 jeg fikk er . 10 ? år gammel er helt ubrukelig nå.
Denne er jo ny fra Elkjøp
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.455
Antall liker
9.748
Torget vurderinger
2
Det er helt opptil deg om du vil kjøpe ny eller ikke. Brukpris er 1/2 av ny og forskjellen i ytelse merker man neppe, derfor kjøpte jeg brukt.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.705
Antall liker
8.325
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nå har han jo nettopp kjøpt en ny, så den visdommen kom heller sent.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.929
Antall liker
2.026
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Er vel ofte slik, at om man får for mange anbefalinger, så velger man noe helt annet. Ikke noe galt i det, den psykologien..

Men hos Elkjøp har man vel angrerett, så da er det bare å betale 1.5k i mellomlegg og hente seg ut en

 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Nettbrettet bruker 35 sekunder på oppstart etter å ha vert avslått, er ikke det lang tid?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.705
Antall liker
8.325
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Høres litt lenge ut, men det tar en stund. Det er imidlertid ingen grunn til å slå det av - mitt har ikke vært slått av siden jeg kjøpte det. Du kan ta en omstart hvis du mot formodning skulle oppleve noe rart, men ellers er det ingen grunn til å tenke på denslags.

Det eneste du absolutt bør passe på er å ikke lade ut batteriet helt, siden det ikke er en god ting for lithium batterier. Og om du likevel vil slå det av, f.eks fordi du vet det ikke skal brukes på en stund, så er det aller beste for batteriet at det er ved rundt 50% ladning.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.321
Antall liker
6.617
Sted
Under stjernene
Jeg gikk fra pc med 15,6" skjerm til 13" nå, og syns den er knøttliten og ekstremt hendig og praktisk å dra med seg overalt. Også er det et ordentlig tastatur, som man må ha som ekstrautstyr til nettbrett. For egen del ser jeg ingen nytteverdi med nettbrett over pc, var bare derfor jeg lurte. :)
Har også byttet fra 15,6 til 13 når jeg kjøpte ny.
Lett å bli vel fremoverlutet så det er investert i 24" skjerm om tastatur.
Derimot er PC'n (Lenovo Yoga) en drøm å ta med på hytta :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.705
Antall liker
8.325
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg vil tro det varierer, avhengig av RAM, prosessor og OS (hvilke modifikasjoner som er gjort i forhold til standard Android). Har aldri timet mine, men ved ettertanke høres 30+ sekunder egentlig ganske riktig ut.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Det var bra, tenkte at det var dårig handel, men til 2500 norske er det sikert ok.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Dette brettet kutter wifi tilstadighet. Prøver speedtest for å se om nettet er dårligt men da kutter den etter et par målinger. Kan det vere routeren som gjør en blink av og på? Snakket med telenor om det, men de sier eg skal ta forterkeren in i stuen å se om wifi lyset forsvinner. Har prøvd det og lyset lyser men Nokia mister wifi uansett. Noen tips??
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
847
Antall liker
428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dette brettet kutter wifi tilstadighet. Prøver speedtest for å se om nettet er dårligt men da kutter den etter et par målinger. Kan det vere routeren som gjør en blink av og på? Snakket med telenor om det, men de sier eg skal ta forterkeren in i stuen å se om wifi lyset forsvinner. Har prøvd det og lyset lyser men Nokia mister wifi uansett. Noen tips??
Hvilken ruter har du? Er det standard Telenor?
Har du noengang restartet den? Det bør du gjøre jevnlig.
Bruker du 5 GHz nett eller vanlig 2,5 GHz? 5GHz er raskere, men har dårligere rekkevidde, som gjør at signalet faller ut lettere.
Har du prøvd Speedtest på telefonen din? Fungerer det fint på den?

Mange spørsmål, men elimineringsmetoden er den enkleste og sikreste for å lokalisere problemet.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Ja, telenor sin snøhetta ruter. Telefonen viser ca 360 Mbps ned og opp men nettbrettet ca 190 før den mister signalet. Sitter på samme plass. tatt strømmen på både ruter og modem.
 
Sist redigert:

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
847
Antall liker
428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Virker som det er ditt nettbrett som er det svake ledd, siden du får nesten dobbel hastighet med din telefon.

Selv har jeg bare 100Mbps opp og ned i borettslaget jeg bor, og derfor aldri hatt problemer med hastighet på større avstander.
Det er tross alt på større avstander en merker forskjell i ytelse på nettverket, så lenge ruter er fornuftig plassert, og ikke i et lavt skap, bak glassvegger.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Vert hos elkjøp idag og de har reset etter alle kunstens regler så versegod nå skulle alt vere ok. Leser nyheter i 5-10 min. så mister det wifi igjen. Må jo vere noe galt.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Er det like ustabilt dersom du deler wifi fra telefonen ? (dvs bruker telefonene som modem & wifi router)

Edit : det kan se ut som det er noe enkelte brukere plages med:
https://community.phones.nokia.com/discussion/65375/wifi-issues-on-t20
https://www.reddit.com/r/Nokia/comments/vah245
mvh
KJ
Har så dårlig mobilnett at det har eg ikke testet. Ellers så er det akkurat sånn som den linken du sendte. Så en nevnte at å sette Beacon til 100 istedet for 200 hadde fjernet problemet. Det er skyhøyt over min forståelse av wifi.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Har du sjekket innstillinger for Strømsparing?
Kan du ringe med dingsen? Eller er den KUN WiFi?
Vet ikke om man kan ringe med den, har ikke simkort i den. Har ikke sjekket strøm sparing men kan gjøre det. Posten til KJ viser at det er et problem med wifi.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Da var brettet levert tilbake, alfor ustabilt wifi som tilstadighet mistet kontakten med ruter. For vente til T21 dukker opp.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
847
Antall liker
428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kjøp deg en brukt iPad i mellomtiden!
Har iPad femte generasjon, som kom ut i 2017, og kjører nå på iPadOS 16.1 som kom på mandag!

Som nevnt tidligere, produktstøtte er grunnen til at jeg bruker iPad!
Veldig stabilt nettbrett, stabile apper og veldig praktisk som «fjernkontroll».
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
overtok en gammel iPad fra barnebarn men det funker ikke, vil liksom ikke på nett. Går og går men hender ingenting. Det starter men ikke noe mer.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.075
Antall liker
36.881
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Slik var min sønn sin iPad også, jeg kontaktet Apple, de sa at den var for gammel så "du må kjøpe en ny".... Nei takk.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.455
Antall liker
9.748
Torget vurderinger
2
iPad 2 er for gammel til noe som helst, men min 5 generasjon modell fungerer prikkfritt
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.988
Kjøpte akkurat en iPad 10,2 (2021) WiFi, tenkt å bruke som fjernkontroll til Apple Music - synes den fungerer veldig bra. Positivt også at den kan styre MusicCast på mine Yamaha dingser.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Denne har ios 9.3.5 og denne er allerede oppdatert står det. Ellers fint lite eg får til på denne. Youtube virker men ikke nett tv eller radio
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
847
Antall liker
428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Denne har ios 9.3.5 og denne er allerede oppdatert står det. Ellers fint lite eg får til på denne. Youtube virker men ikke nett tv eller radio
Siden Apple gjennomsnittlig oppdaterer sine produkter i 5 år, så er vel den iPad-en ca 11 år, en evighet når det gjelder nettbrett og telefoner. IOS 9.3.5 ble utgitt 25.august i 2016, og 5 år før det er jo 2011.

Håper og regner med at du fikk tilbake pengene for nettbrettet.
Om butikken tok kundeservice på alvor, så hadde de tilbydd deg et nettbrett mot et «depositum», som du kunne prøve hjemme, før eventuelt kjøp.
Etter innlevering kan jo butikken selge det som B-vare, og sikkert komme greit utav det.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Ja, fikk penger tilbake, ingen problem. Om det selges som outlet er det ikke greit da de vet om feilen. outlet produkter skal fungere.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
847
Antall liker
428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ja, fikk penger tilbake, ingen problem. Om det selges som outlet er det ikke greit da de vet om feilen. outlet produkter skal fungere.
Det jeg mente var at du burde be om å få låne et nettbrett og prøve det hos deg, til ditt bruk, om butikken ville yte litt service for å hjelpe deg, siden du returnerte det gamle nettbrettet ditt bør det selvfølgelig ikke selges igjen.
Butikker mottar jo ofte produkter fra kunder som ikke er fornøyd med kjøpet sitt, fordi det ikke passer til det bruket som kunden ønsker, uten at det er noe galt med produktet.

Eksempelvis, om du skal surfe på nettet og lese/skrive e-post , og har blitt lurt til å kjøpe en spill-pc, så kan du returnere PC-en. Det er ikke noe noe galt med PC-en du returnerer, den har bare spesifikasjoner som du ikke trenger.
Butikken kan deretter selge den som B-vare, uten å tape mye penger på det.

Det er bra at du returnerte nettbrettet, vil tro mange ville bare godta at sånn er det om du kjøper «billige» produkter.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: JMM

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Billig produkter skal fungere like godt som dyre produkter når hovedoppgaven er å lese aviser og se litt tv og litt youtube. Brettet fungerte helt fint til det bare at det mistet wifi til stadighet. Ser ikke nytten av å kjøpe det nyeste og mest populere nettbrett til dette formålet. Bruker heller litt exstra på HIFI. ;)
 
Topp Bunn