Netgear ReadyNAS-klanens ultrahemmelige konspirasjonstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Snart har jeg bursdag, godt synkronisert med feriepengene, og årets gaver fra meg til meg er allerede delvis i hus: Sonos ZP90 + controller anskaffet, Netgear Duo, 2x1TB WD green og 1GB minne bestilt.

    Blir bra, håper jeg.
     

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Baard skrev:
    Valentino skrev:
    Hvorfor ikke?
    www.readynas.com.

    www.netgear.com

    Jeg har selv en Duo som er i ferd med å renne full, men nå fant jeg den nylig kompatibilitetsgodkjente 1.5 TB Seagate ST31500341AS hos Pixmania for gode tusenlappen og bestilte to. Så da skulle jeg klare meg ennå en tid.
    Hei - til tross for Marsboers klare uttalelser rundt Seagate. Kan du si noen om hvordan brukeropplevelsen har vært. Tenker på støy, aksesstid etc..

    Det som startet som et prøve prosjekt med FLAC ripping og HDD avspilling har nå blitt en primærkilde for avspilling. Begynner å sove dårlige når man har over 350GB på en ekstern USB harddisk. Må anskaffe meg noe tilsvarende ASAP, og 1TB er litt i snaueste laget på en NAS med bare 2 slots.

    Lurte derfor på om du var fornøyd med din 1.5TB Seagate? Hvordan er støy nivået på DUO med denne HDD?

    Tenker plassere DUO i racket sammen med SB3 - lokalt koplet med en krysset ethernettkabel.
    Det er ikke nødvendig med kabel mellom DOU og SB3, og da står du jo fritt med tanke på plassering av DUO og samtidig elimineres evt. støy-irritasjon
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    I know - i 99,99% av tilfellene koples NAS opp mot router i nettverket. Men har egen grunner for at jeg ønsker en direkte kopling mellom DUO og SB3, og i den sammenheng lurte jeg på støy nivået i kombinasjon med en 1.5TB HDD eller andre harddisker for den sakens skyld.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Baard skrev:
    I know - i 99,99% av tilfellene koples NAS opp mot router i nettverket. Men har egen grunner for at jeg ønsker en direkte kopling mellom DUO og SB3, og i den sammenheng lurte jeg på støy nivået i kombinasjon med en 1.5TB HDD eller andre harddisker for den sakens skyld.
    Har ikke erfaring med 1.5TB diskene, men har selv 1TB disker fra Samsung som jeg fikk anbefalt pga kombinasjonen av stabilitet, aksesstid og lavt støyvolum. Med unntak av finlytting på lavt volum så ville jeg ikke hatt noen kvaler med å ha Duoen ved anlegget.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    Takk - noruego. Bakgrunn for lokal sammenkopling mellom DUO og SB i racket er at jeg har en særdeles ustabil DSL forbindelse med stadig utfall av router. Kjedelig være prisgitt DSL kvaliteten/oppetid når man har gått over til HDD basert avspilling.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Baard skrev:
    Takk - noruego. Bakgrunn for lokal sammenkopling mellom DUO og SB i racket er at jeg har en særdeles ustabil DSL forbindelse med stadig utfall av router. Kjedelig være prisgitt DSL kvaliteten/oppetid når man har gått over til HDD basert avspilling.
    Ja, eller konstruere nettet på ordentlig vis med en dedikert switch, dedikert trådløsrouter, og la ISP-routeren bare tilby internett og ferdig med det.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    Ja - selvfølgelig. Det er jo opplagt, hvorfor har jeg ikke tenkt på det? Selv om man har en råtten pipe ut så kan man jo ha et lokalt nett i heimen.

    Har du noen linker, henvisninger, skisser etc så jeg kan lese meg opp på en slikt hjemmenett slik at resten av PC brukerne kan få glede av NAS'en.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    Takk - det der skal jeg følge opp!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fin oversikt. Kun ett forslag, legg opp ethernet kabel fra server til avspillingsenhet, her SB. Til kritisk avspilling mener jeg det er en fordel å unngå trådløst. (når det skal til high-end anlegg, og kildene er full oppløsning eller lossless.)
     
    M

    marsboer

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Fin oversikt. Kun ett forslag, legg opp ethernet kabel fra server til avspillingsenhet, her SB. Til kritisk avspilling mener jeg det er en fordel å unngå trådløst. (når det skal til high-end anlegg, og kildene er full oppløsning eller lossless.)
    Hos meg fungerer det helt problemfritt å avspille 24/96 FLAC losslessfiler over 54mbit trådløst (men har også 97% signalstyrke på transporteren :) ), så trådløst fungerer fint dersom du ikke har problemer med et overbefolket nabolag eller mye vegger o.l mellom enhetene.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Joda. Jeg sender også både filmer og høyopplosning med trådløst. Men i følge linken jeg satte inn i tråden om pc-avspilling, er det mange nestorer som er ratt avvisende til dette. Verdt å vurdere. Har selv begge deler.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset mht kablet nett - får noen utfordringer der som må godkjennes. Finnes det hvit ehernettkabel :)
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Forslag til komponenter:

    Switch:
    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324646

    Aksesspunkt:
    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338819

    Alternativt om du er på sparebluss:
    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352539

    Den siste inneholder både trådløsrouter funksjonalitet og en gigabit switch. Jeg anbefaler imidlertid at du splitter disse opp i to enheter slik som mine to første forslag siden det erfaringsmessig er mere krøll med en trådløs router enn en ren kablet switch som gjerne kan stå på i flere år uten et eneste hikk.
    Switchen er fra 3com som er kjent for kvalitet i nettverksverdenen mens aksesspunktet er fra D-Link fordi det var et av få fullspekkede N-standard AP som ikke kosta skjorta. Ville ha kjøpt et N-standard AP selv om du ikke har noen enheter som støtter mer enn 54mbit standarden siden N-aksesspunktene har 3 antenner og gjerne har bedre dekning enn 54mbit aksesspunkt.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    marsboer skrev:
    Forslag til komponenter:

    Switch:
    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324646

    Aksesspunkt:
    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338819

    Alternativt om du er på sparebluss:
    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352539

    Den siste inneholder både trådløsrouter funksjonalitet og en gigabit switch. Jeg anbefaler imidlertid at du splitter disse opp i to enheter slik som mine to første forslag siden det erfaringsmessig er mere krøll med en trådløs router enn en ren kablet switch som gjerne kan stå på i flere år uten et eneste hikk.
    Switchen er fra 3com som er kjent for kvalitet i nettverksverdenen mens aksesspunktet er fra D-Link fordi det var et av få fullspekkede N-standard AP som ikke kosta skjorta. Ville ha kjøpt et N-standard AP selv om du ikke har noen enheter som støtter mer enn 54mbit standarden siden N-aksesspunktene har 3 antenner og gjerne har bedre dekning enn 54mbit aksesspunkt.
    Siden dette nå en gang er en Netgear-tråd så ville jeg vurdert nettverkskomponenter fra samme. Forøvrig er det veldig kjekt å kunne forholde seg til samme brukergrensesnitt på NAS som på router.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Dette utstyret fungerer problemfritt siden Netgearen vil jobbe opp mot LANet som ikke sliter med kompabilitetsproblemer.

    Men for all del, mine anbefalinger er bare utstyr som på generelt grunnlag kommer til å fungere bra.
    Ønsker man netgear så kan man godt kjøpe det, men det vil ikke gi noe bedre kompabilitet mot ReadyNASen i forhold til annet utstyr av god kvalitet.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    marsboer skrev:
    Dette utstyret fungerer problemfritt siden Netgearen vil jobbe opp mot LANet som ikke sliter med kompabilitetsproblemer.

    Men for all del, mine anbefalinger er bare utstyr som på generelt grunnlag kommer til å fungere bra.
    Ønsker man netgear så kan man godt kjøpe det, men det vil ikke gi noe bedre kompabilitet mot ReadyNASen i forhold til annet utstyr av god kvalitet.
    Var ikke ment som noen kritikk av dine anbefalinger, som helt sikkert er alldeles utmerkede forslag.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Er feks Nas duo hurtig nok eller går det lang tid å søke? har ca 600Gb musikk. Sliter med å velge en Ready NAS eller å lage en server av en pc. Har selv lagt kablet nett til Transporter da jeg ble lei av rebuffering på trådløst..
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Sting skrev:
    Er feks Nas duo hurtig nok eller går det lang tid å søke? har ca 600Gb musikk. Sliter med å velge en Ready NAS eller å lage en server av en pc. Har selv lagt kablet nett til Transporter da jeg ble lei av rebuffering på trådløst..
    Det går i alle fall kjapt nok til mitt bruk, som stort sett betyr å spille hele plater. Med iPeng på iPhonen og trådløs kobling mellom Duo og Duet går det kanskje 3-4 sekunder fra jeg søker på "dyl" til jeg har hele listen over alt jeg har med Bob Dylan. Når jeg først har valgt plate så går sporskifte like kjapt som det gjorde med min siste CD spiller.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Her er en kjapp prinsippskisse på hvordan et fornuftig hjemmenettverk kan settes opp:
    Når det gjelder konfigurering av et slikt oppsett - noen spm.
    - det er ingen konfg. mellom switch og ISP router eller?

    Men hva med:
    - AP og switch?
    - NAS mot switch?
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Marsboer har sikkert en god grunn for at han anbefaler det han gjør, men selv forstår jeg ikke hvorfor man skal gjøre ting vanskeligere enn nødvendig.

    Jeg har en trådløs ruter koblet til mitt Get-modem. Denne gir meg trådløst nett i hele huset og har også 3 nettverkskontakter som jeg har brukt til å koble opp en Mac og en PC med nettverkskabler (jeg synes kablet er best (hurtigst respons) om man har mulighet). Dette krever ingen spesiell konfigurasjon for å virke og alle enheter på nettverket (trådløst og kablet) får kontakt med hverandre umiddelbart.

    Med denne løsningen kan jeg:
    -Streame video til hjemmekinoen fra serveren via kablet nett
    -Streame video til bærbar Mac fra serveren trådløst
    -Overføre filer
    -Være på nett
    *Samtidig uten at det er noe kapasitetsproblem :)

    PS: Angående problemer: Min ruter har stått på siden jeg koblet den opp for et år siden uten noe som helst problem.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Sting skrev:
    Er feks Nas duo hurtig nok eller går det lang tid å søke? har ca 600Gb musikk. Sliter med å velge en Ready NAS eller å lage en server av en pc. Har selv lagt kablet nett til Transporter da jeg ble lei av rebuffering på trådløst..
    Jøss er det sånn den reagerer når den har for dårlig nett?
    Har aldri opplevd dette i løpet av snart 2 år så jeg har sikkert vært heldig med kanalvalget til naboene.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Greven skrev:
    Marsboer har sikkert en god grunn for at han anbefaler det han gjør, men selv forstår jeg ikke hvorfor man skal gjøre ting vanskeligere enn nødvendig.

    Jeg har en trådløs ruter koblet til mitt Get-modem. Denne gir meg trådløst nett i hele huset og har også 3 nettverkskontakter som jeg har brukt til å koble opp en Mac og en PC med nettverkskabler (jeg synes kablet er best (hurtigst respons) om man har mulighet). Dette krever ingen spesiell konfigurasjon for å virke og alle enheter på nettverket (trådløst og kablet) får kontakt med hverandre umiddelbart.

    Med denne løsningen kan jeg:
    -Streame video til hjemmekinoen fra serveren via kablet nett
    -Streame video til bærbar Mac fra serveren trådløst
    -Overføre filer
    -Være på nett
    *Samtidig uten at det er noe kapasitetsproblem :)

    PS: Angående problemer: Min ruter har stått på siden jeg koblet den opp for et år siden uten noe som helst problem.
    Er ikke dette samme konfigurasjon som jeg anbefalte med "spareblussversjonen", eller misforstår jeg?
    Modem til ISP --> trådløs router+switch i samme boks --> klienter

    Uansett er ikke dette hverken et avansert oppsett eller noe verre å sette opp en ISP-routeren alene.

    Dette med nettverk og serverdrift er noe jeg arbeider med til daglig, jeg er derfor vant til å tenke litt annerledes enn "normale" privatbrukere når det kommer til hva som er akseptabelt og ikke og hva som lønner seg i det lange løp med tanke på robusthet. Jeg har forøvrig hatt 4 ISP-routere og 1 kjøpt router her hjemme, alle av forskjellig fabrikat og ingen av dem har klart oppetider på særlig mer enn en måned før de må restartes, de fleste ligger bare på ca 1 uke før det oppstår noe tull dersom man kjører tungt på med bittorrent.
    Det er som nevnt torrenttrafikk og ting som å refreshe serverlisten i steam som fyller NAT-tabellene eller overbelaster hjemmerouterne i dag.
    En hjemmerouter er derfor ikke akseptabel i dag for meg så jeg ble nødt til å sette opp en PC-basert firewall/router for å få 100% oppetid uten så mye som et hikk med mindre NGT faktisk selv er inne og tar ned linjen, noe som er svært sjelden.

    Det er forøvrig ikke vanskeligere å sette opp min primært anbefalte konfigurasjon enn din siden ISP-modemet kan stå slik det kommer levert, med unntak av at man må gå inn og deaktivere det trådløse nettet. Switchen har ingen konfigurasjonsmuligheter så denne er plug and play. Aksesspunktet må konfigureres med trådløst nett men dette blir nok en svært overkommelig oppgave siden dagens D-link har veivisere for alt slikt.

    Man trenger ikke konfigurere noe for at det skal fungere å koble til switchen til ISP-routeren. Og heller ingenting for å koble AP til switch. Bare å plugge inn kablene. Så fungerer alt for alle kablede klienter, mens det trådløse nettet må konfigureres på AP først.
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Jo, det ser ut til å være samme alternativ som ditt "spareblussforslag".

    Jeg bruker en Apple Airport Extreme (uten at jeg tror den er noe bedre enn andre non-Apple alternativer), og den har jeg som sagt aldri hatt noe som helst problemer med og aldri hatt en eneste restart, uansett torrentstrafikk eller ikke. Og poenget mitt var nettopp det at dette ikke var noe avansert ;)

    PS: Jeg har fått med meg at du har god greie på det du snakker om og leser og lærer mye av din deltagelse her inne :)
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Greven skrev:
    Jo, det ser ut til å være samme alternativ som ditt "spareblussforslag".

    Jeg bruker en Apple Airport Extreme (uten at jeg tror den er noe bedre enn andre non-Apple alternativer), og den har jeg som sagt aldri hatt noe som helst problemer med og aldri hatt en eneste restart, uansett torrentstrafikk eller ikke. Og poenget mitt var nettopp det at dette ikke var noe avansert ;)

    PS: Jeg har fått med meg at du har god greie på det du snakker om og leser og lærer mye av din deltagelse her inne :)
    Jeg har faktisk troen på at Apple-enheten kanskje har bedre oppetid enn de fleste andre hjemmeroutere siden Apple har svært få routere å konsentrere seg om og jo er kjent for å konstruere stabile løsninger.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Jeg har forøvrig hatt 4 ISP-routere og 1 kjøpt router her hjemme, alle av forskjellig fabrikat og ingen av dem har klart oppetider på særlig mer enn en måned før de må restartes.
    Har noe av den samme bruker opplevelsen - men tanken på å sette inne en switch og AP var en god workaround. Nå er ferien snart her, en god anledning til å krype rundt å legge ethernett.
    marsboer skrev:
    Man trenger ikke konfigurere noe for at det skal fungere å koble til switchen til ISP-routeren. Og heller ingenting for å koble AP til switch. Bare å plugge inn kablene. Så fungerer alt for alle kablede klienter, mens det trådløse nettet må konfigureres på AP først.
    Flott da har jeg en god forståelse over hva som trengs. Litt off-topic kanskje men for meg var det nyttig å få luftet noen tanker om hvordan tilknytte NAS og utnytte et hjemmenettet best mulig. Takk for bistand.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Baard skrev:
    ...... Nå er ferien snart her, en god anledning til å krype rundt å legge ethernett.
    ...
    Et lite skudd i blinde her... men.. jeg har satt opp PowerLine adaptere (LAN over strømnettet) på de punktene mine squeezebox'er ikke har "god nok" trådløs dekning. De adapterene jeg bruker har en teoretisk topphastighet på 200 Mb/s (reellt så er det nok noe lavere.) Dette har virket stabilt siden dag 1 jeg plugget dem i stikkkontakten --> Ingen ekstra/ny kabling nødvendig
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    Den løsningen må jeg snuse litt på - takk for tipset!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Har ikke Ready Nas innebygd Torrent program som kan stå å gå uavhengig ......?
    Ser Synology og Qnap har.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    Joda:

    http://www.netgear.com/Products/Storage/ReadyNASDuo/RND2150.aspx

    "Embedded BitTorrent™ client for direct downloading from the Internet
    Officially licensed BitTorrent client allows downloading to occur without the need for an additional computer. A Web-based interface facilitates download management from computers, and combine it with the NETGEAR EVA products to bring media to your entertainment center"
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    I natt la min ReadyNas nv inn årene.. :'(
    Jeg tror jeg var blant de første som tok i bruk denne boksen til musikkanlegg. Kjøpte den via "Bikt". Senere overtok "Masse plass" salget av disse, men nå virker det som om det firmaet også er en saga blott? I april 2007 fikk jeg råd om å laste ned en oppgradering som ville øke viftehastigheten. Man kunne også snu viften. Jeg valgte kun å øke viftehastigheten, da det å snu viften ville kunne føre til mer støv i boksen. Alt dette skyldtes at noen få slike bokser hadde fått ødelagt strømforsyning grunnet overoppheting.
    Jeg antar at det er dette som nå likevel har skjedd hos meg. Like før dette skjedde, kunne jeg kjenne litt svilukt. Om jeg nå trekker ut strømkabelen en stund for så å koble den til igjen, får jeg et lite blått lysglimt når jeg trykker på bryteren. Deretter er alt helt svart.

    Vel, hva gjør man så? Ikke finner jeg norsk forhandler igjen heller.. Jeg klikket meg inn på hjemmesiden til Netgear, og videre til Tech.Support. Der finner jeg aktuelle telefonnummer for de fleste land, inkl. Norge. Jeg ringer dermed det aktuelle nummer, i dag lørdag kl 1500. Får straks kontakt med en hyggelig svensk dame, som ber om serinummer på uniten. Da får jeg bekreftet at mitt navn og min adresse ligger i deres arkiv. Deretter får jeg beskjed om at en servicemann vil komme hjem til meg på mandag!
    Ikke verst service dette? ;)
    Lærepunktet for dere som har en slik, er å sjekke temperaturen. Da jeg åpnet den i dag, var det tydelig at den hadde sugd inn en god del støv.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Baard skrev:
    Joda:

    http://www.netgear.com/Products/Storage/ReadyNASDuo/RND2150.aspx

    "Embedded BitTorrent™ client for direct downloading from the Internet
    Officially licensed BitTorrent client allows downloading to occur without the need for an additional computer. A Web-based interface facilitates download management from computers, and combine it with the NETGEAR EVA products to bring media to your entertainment center"
    Takk.

    Stabilliteten og service nivået virker være helt i toppen når det gjelder disse produktene.
    Vil tro en slik står høyt oppe på ønskelisten når min 1 slot Synology Nas disk begynner nærme seg 1Terra.
    Smarte løsninger liker jeg spesielt det med ekstern pålogging likte jeg godt,derimot er FTP serveren i Synologyen ikke noe særlig, selv om jeg syntes resten av Webgrensesnittet er meget bra.


    Ser jo ut som om Netgear har god støtte for oss Mac brukere også.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    I april 2007 fikk jeg råd om å laste ned en oppgradering som ville øke viftehastigheten. Man kunne også snu viften. Jeg valgte kun å øke viftehastigheten, da det å snu viften ville kunne føre til mer støv i boksen. Alt dette skyldtes at noen få slike bokser hadde fått ødelagt strømforsyning grunnet overoppheting.
    Lærepunktet for dere som har en slik, er å sjekke temperaturen. Da jeg åpnet den i dag, var det tydelig at den hadde sugd inn en god del støv.
    Øke hastigheten? Hvilken "add on" var det?
    Den som de la ut for nedlasting gjorde vel det motsatte, nemlig at en kunne minske minimums hastigheten.
    Og støv er jo en uting som dessverre dukker opp de fleste steder.



    This add-on is available for user who are replacing the stock fan with a fan meeting the specs of the ReadyNAS. The addon allows you to set up the fan minimum RPM speed, overriding the minimum setting for the stock fan. The option appears in the System/Power Management tab in FrontView. Use of this addon is discouraged as misuse can lead to fan circuitry failure on the mainboard. Please also understand that use of this addon to lower the fan RPM below the default will void your ReadyNAS warranty.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Post subject: Service Action to Prevent PSU Failures in ReadyNAS NV/NV+Posted: Thu Apr 19, 2007 2:26 pm


    Jedi Council


    Joined: Fri Nov 19, 2004 1:21 am
    Posts: 12097
    Location: Borah-Borah
    ReadyNAS: Pro Service Action to Prevent Premature Power Supply Failures in ReadyNAS NV/NV+

    A small percentage of ReadyNAS NV (revision B) and NV+ owners with low-noise fanless power supply unit (PSU) may encounter a premature failure of the PSU due to elevated temperature. The ReadyNAS systems affected have Serial numbers between 000DA2010FFE and 000DA2016000. If you are unsure if your serial number falls within the hexadecimal range, you can use a hex calculator. (Click hex and overwrite the '0' with your serial number and click dec. If the number falls in the range of 58552553470 and 58552573952, then you should proceed with this service action.) Owners of ReadyNAS NV revision A who have replaced their original fan with the newer fanless PSU could be affected as well.

    Infrant advises all customers who have these ReadyNAS systems to install an add-on, downloadable at http://www.infrant.com/download/addons/ ... cs_1.1.bin , to lower the power supply temperature. This add-on will increase the system unit's idle fan speed from 1600 RPM to 2100 RPM to increase the air flow through the power supply, and will increase the noise characteristic of the unit slightly. Simply download the add-on and install it at the System -> Update -> Local tab in FrontView and reboot the ReadyNAS twice. Owners of earlier ReadyNAS NV with newer fanless PSU may find that this add-on will not work. You can install the EnableFanMinRPMOverride add-on from http://www.infrant.com/wiki/index.php/Add-Ons instead and specify 2100 as the minimum fan RPM.

    Alternatively, if noise is of concern, Infrant has posted a step-by-step instruction on reversing the fan for optimized cooling at http://www.infrant.com/download/Enhance ... lation.pdf . Only a philips screwdriver is required to do this, and there is no need to elevate the fan speed with the above add-on if you perform this procedure.

    Proper cooling is key to prolonging the life of the ReadyNAS as well as reducing any downtime and cost due to the need to replace failed components. Although premature PSU failure occurs in only 0.5% of all systems shipped, Infrant strongly advises all ReadyNAS NV/NV+ users utilizing the fanless PSU to either install the add-on or perform the fan reversal procedure as soon as possible.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Takker for den, min har serienummer i gruppen som krever tiltak. Tenker jeg snur viften - hver 6mnd tar jeg av side og toppplater og bruker støvsugeren i åpningene.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Ahh, nå demrer det. Disse hadde jeg jo lastet ned for flere år siden. :-[
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    prnesse skrev:
    Ahh, nå demrer det. Disse hadde jeg jo lastet ned for flere år siden. :-[
    Det gjorde jo jeg også. Likevel er den nå defekt. Jeg tror med stor grad av sikkerhet at det er min strømforsyning som nå er røket.
    Snudde du viften, eller bare økte du hastigheten? Jeg fikk det rådet å ikke snu viften, av den norske forhandleren i "Masse plass". Han mente nemlig at det villle dra mer støv inn i uniten. Han mente det var best at luftstrømmen fortsatt gikk fra frontdekselet og inn. Dette fordi det der er et støvfilter. Jeg fulgte dermed hans råd, og økte kun hastigheten på viften. Nå ser jeg dog at med en slik gjennomstrømning, blir svært mye av luftstrømmen også trukket inn gjennom de små luftkanalene på sidene.Her er jo intet filter, og det viste tydelig at mye støv var kommet inn den veien. Det er samtidig et faktum at med denne strømning, blir det svært lite kjøleeffekt som når helt bak til strømforsyningen. Den ligger jo i bunnen bak på uniten.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skiftet viften med en som var mer effektiv og bråkte mindre. Prøvde en stund med viften snudd men skiftet tilbake da jeg tror jeg fikk det samme tipset som du. Når det gjelder turtallet er jeg faktisk usikker på hva jeg endte opp med. Jeg har kun hatt den påskrudd når jeg har spillt musikk og den har vel da ikke blitt så varm. Vedr. støv så har jeg åpnet den flere ganger og tatt ut diskene for rengjøring. Har ikke brukt NAS'n på en tid pga. en ny ekstern WD disk som jeg holder på å flytte filer til, som så skal over til NAS'n etter hvert. Men nå må jeg få fingen ut og sjekke dette opp. Men en ting jeg lurer på, hva ligger temperaturen på diskene deres på sånn ca. i gjennomsnitt?
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Bare for å gi dere et sammenligningsgrunnlag på hva som er vanlige temperaturer for disker som ikke er i ReadyNASen så er temperaturene mine følgende i min filserver med Chieftec hotswap bays. Maskinen har stått på i x-antall døgn og diskene har ikke jobbet hardt på en stund:

    Samsung 160GB - 24 C
    Samsung F1 1TB - 26 C
    Western Digital Black Edition 1TB - 34 C

    Temperaturene er hentet ut via S.M.A.R.T direkte fra diskene.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    prnesse skrev:
    Jeg skiftet viften med en som var mer effektiv og bråkte mindre. Prøvde en stund med viften snudd men skiftet tilbake da jeg tror jeg fikk det samme tipset som du. Når det gjelder turtallet er jeg faktisk usikker på hva jeg endte opp med. Jeg har kun hatt den påskrudd når jeg har spillt musikk og den har vel da ikke blitt så varm. Vedr. støv så har jeg åpnet den flere ganger og tatt ut diskene for rengjøring. Har ikke brukt NAS'n på en tid pga. en ny ekstern WD disk som jeg holder på å flytte filer til, som så skal over til NAS'n etter hvert. Men nå må jeg få fingen ut og sjekke dette opp. Men en ting jeg lurer på, hva ligger temperaturen på diskene deres på sånn ca. i gjennomsnitt?
    Hva slags vifte var det? Etter hva jeg kan se, er det jo ikke plass til noen større vifte?
    Skal uansett ble spennende å se hva som skjer i morgen. OM det kommer en "servicemann", samt hva han event. finner ut. Jeg kjøpte boksen i okt. 2006. Dersom dette tidlig var et kjent problem, kan det vel likevel tenkes at det går på garanti?
    Jeg husker ikke nå hva temperaturen var sist jeg sjekket. Et problem er at boksen står i et alt for tett og varmt lite rom, sammen med en pc. Skal flytte den til et litt mer kjølig sted. En ting er å gjemme en slik bort, noe annet er det å sørge for optimalt miljø..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn