neste prosjekt rørpre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    158
    vega65 skrev:
    vel her trekkes henholdsvis 2/3 av maks(6x4:0,4a iflg mine opplysninger) og drøye 3/4 av maks for 5687 sin del.Ble ikke bemerket av mr Motron da vi diskuterte ulike trafoer pr tlf.Men det skader jo ikke å spørre spesifikt om det neste gang jeg snakker med ham
    http://r-type.org/exhib/aaa0851.htm 0,6A på 6x4 om det ikke er forskjell på nye og nos.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.253
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    takk. ulike specs ute og går.Fint å bli gjort oppmerksom på.forfølger dette mhp trafo valg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.253
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    hammond har små trafoer til glød ser jeg 266 jb6 6,3v ct kun 3"x1,76"x1,76" inch altså. grei str mao kanskje lurt uansett..En annen ting :fikk du simulert kretsen din med splittet i 2b+ andreas.?jeg får lagt inn to current taps men ikke plassert motstandene der de skal være...

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.514
    Sted
    '
    Uansett, 0.2A fra eller til utgjør i overkant av 1VA. Varmeutviklingen i en trafo er avhengig av total effekten, altså effekten ut av alle sekundærviklingene.
    De fleste Hammondtrafoene jeg har forsøkt å kjøre på full effekt blir veldig varme, men her var det vel ikke snakk om å tyne maks ut av alle viklinger? (24mA@B+ (var det ikke det Vega?) vs 370CX’ max 65mA, etc)

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.253
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Etter å ha kikket litt i andreas`tråd.og drøvtygd litt på px4s info vedr lc lc filtrering lekte jeg litt med en slik løsning i psud2.Mr Motron ble plaget for nte gang vedr prosjektet alltid hyggelig og opplysende, (for meg).Han var enig i at et lclc oppsett kunne være fornuftig i poweret, fordi jeg skal likerette med rør.Så da blir poweret slik det fremgår av skissen.Hammond trafo 373Dx gir 350-0-350, men har bare en glødevikling på 6,3v 3a.Dermed gjenstår å finne en liten glødetrafo til 6x4. helst 6,3v ct.Her fant jeg ikke noe hos hammond, men det er jo gøy å lete etter slikt..ripple ligger i str orden 0,0012v iflg psud2.Er vel akseptabelt for et katodefølger det, eller....

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    158
    Men de hammond chokene du har puttet i sim-en er ikke laget for IP filtre. Tror ikke de har slike. Du må da prøve sowter, Hashimoto og sikkert en del andre, men jeg vet ikke om noen på hammonds prisnivå

calpin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2008
    Antall liker
    0
    Jeg ser vel ikke alt for mange gode grunner til ike å velge LCLC fremfor CLCL(C)
    ved bruk av rør som likeretter.

Å finne trafoer som gir høy nok spenning er vel sjelden et problem?

Når det gjelder likeretting av glødespenning, selv med halvledertek., synes
    jeg virkelig det er å lage problemer (og støy !)

Hammond lager forøvrig flere brukbare choker. 595ohm er kanskje litt drøy
    å bruke, men de har flere hvis ligger godt under 70 ohm, men koster!

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    158
    Calpin skrev:
    Antyder du at man kan bruke rørlikerettere til dc-glødespenning?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.253
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Andreas: på hammonds side stod disse chokene omtalt som "perfect for high voltage supply filtering".Noen som kan forklare hvorfor den i tilfelle ikke egner seg?Calpin: lclc fordi 6x4 ikke liker å se inn i særlig høy kapasitans.Du må gjerne foretrekke ss fremfor rør.selv er jeg ganske rørete og til en katodefølger so jeg skal bruke tror jeg estimert ripple på b+ blir akseptabel.Jeg kan godt vedde en god flaske på at denne saken kommer til å være helt still når jeg er ferdig med den.(taper jeg , skal jeg helle vinen i vasken ;D)det er sef ikke problematisk å finne egnet trafo.Her er ikke høy spent problemstilling.dette siste er et spørsmål om å lete litt.andre chokes forslag velkommen om fornuftig

calpin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2008
    Antall liker
    0
    Andreas skrev:
    Calpin skrev:
    Antyder du at man kan bruke rørlikerettere til dc-glødespenning?
    Ja, det er mulig. Hensiktsmessig, nei. Overhodet ikke.

Høy spenning, R(C)LCLC, alle glød i serie (med evt. serie motst.)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    158
    vega65 skrev:
    Andreas: på hammonds side stod disse chokene omtalt som "perfect for high voltage supply filtering".Noen som kan forklare hvorfor den i tilfelle ikke egner seg?Calpin: lclc fordi 6x4 ikke liker å se inn i særlig høy kapasitans.Du må gjerne foretrekke ss fremfor rør.selv er jeg ganske rørete og til en katodefølger so jeg skal bruke tror jeg estimert ripple på b+ blir akseptabel.Jeg kan godt vedde en god flaske på at denne saken kommer til å være helt still når jeg er ferdig med den.(taper jeg , skal jeg helle vinen i vasken ;D)det er sef ikke problematisk å finne egnet trafo.Her er ikke høy spent problemstilling.dette siste er et spørsmål om å lete litt.andre chokes forslag velkommen om fornuftig
    Har du ikke Morgan Jones boka? Der er det et kapittel om "choke input" spoler. Det er langt enklere å lage CLC filter enn LC, og du bør nok lese deg opp på hvordan slike filtre lages og hvilke hensyn man bør ta.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    vega65 skrev:
    lclc fordi 6x4 ikke liker å se inn i særlig høy kapasitans.
    Ingen likeretter rør liker eller tåler kapasitiv belastning slik som SS dioder. I "gamle dager" var 8-16µF mye. Etter hvert ble 50µF å betrakte som mye. Så ble det solid state og kapasiteter i 10.000µF området.
    En må se litt på spec for det røret en ønsker å bruke. Hvis en holder seg på rett side med litt margin er redusert levetid ikke noe å bekymre seg for. At jeg selv ikke bruker mer enn 10µF etter 2 x 5V4(?) har ikke noe med at rørene blir stresset.
    Siden choke input filtre nesten ikke benyttes lenger, lages det nesten ikke drossler for dette heller. Det har med høy ripple å gjøre.
    Har du forsøkt å simmulere når du har en relativt lav C input (ca 10µF) og L-C etterpå? Eventuelt c-L-C-L-C. Liten c først altså.
    Kom til å tenke på at det kanskje er likeretting av glødespenning diskusjonen dreier seg om ???
    Det er fort gjort å introdusere brum i en forsterker, men det er neppe så vanlig at det kommer fra en dårlig filtrert glødespenning eller AC gløding. Først når forsterkeren er så nær som perfekt (fri for brum og annen U-lyd) ville jeg lagt ned arbeid (og penger) i "forbedret" gløding.
    Hvis en har sterk tro på at DC gløding er veien til god lyd, så sett av litt ekstra plass.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.253
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    neida Hans vi fikler med b+.Fortår jeg deg rett at det bør settes en liten c før lc-lc?Skal se hva som skjer.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Calpin skrev:
    Serie - gløding?
    Det kan være en liten utfordring.
    Hvis du ikke bruker P- eller U- rør da.
    Eller velger andre rør med lik glødestrøm. Det begrenser utvalget vesentlig.

calpin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2008
    Antall liker
    0
    Audiomix skrev:
    Calpin skrev:
    Serie - gløding?
    Det kan være en liten utfordring.
    Hvis du ikke bruker P- eller U- rør da.
    Eller velger andre rør med lik glødestrøm.[ Det begrenser utvalget vesentlig.
    en forutsetning.

Uansett. Har så pass liten tro på det selv at det er helt utelukket å noen gang prøver det.
    en renset AC er det som kjøres her heima på garden

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Ja. Men da blir det C-L-C................ likevel.
    Er det noen som kjenner til hvordan denne power supply kalkulatoren virker? Er den til å stole på når kreativiteten når store høyder?
    Tror det blir bedre resultat med kvalitetskondensator som site ledd i filteret fremfor en lang rekke med spoler. Målet er altså å få lav nok riple. Men lyden er det vanskelig å simmulere seg fram til.

calpin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2008
    Antall liker
    0
    I fare for en liten Hi-Jacking her........

Har du selv Hans ervfart positivt verdsatte erfaringer med DC glød.

Jeg har ingen problemer med å lage en stabil DC forsyning som kan gi strøm nok,
    rør lager jeg simpelthen ikke med, men ser ikke hensikten.......

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    158
    Audiomix skrev:
    Ja. Men da blir det C-L-C................ likevel.
    Er det noen som kjenner til hvordan denne power supply kalkulatoren virker? Er den til å stole på når kreativiteten når store høyder?
    Tror kalkulatoren PSUD2 virker litt ettersom hvor god man er til å bruke den, og hvor mye man ellers kan om saker og ting. Jane hadde en kommentar på AA om at den traff ganske godt for en stund siden.
    Jeg valgte å ha et RC ledd til slutt PSUen for å kunne justere litt. Det viste seg ikke å være så dumt. Spørsmålet blir vel også hvor nøye man må treffe.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Calpin skrev:
    I fare for en liten Hi-Jacking her........
    Har du selv Hans ervfart positivt verdsatte erfaringer med DC glød.
    Nei.
    Jeg bruker ikke rør med direkte gløding heller. Har faktisk sett en forsterker med 2A3, AC gløding og null brum.
    Hvis jeg blir spurt om råd, svarer jeg alltid at det er mye lurere å legge jobb i å få forsterkeren så god som mulig i en relativt basic utførelse. Når den er fri for brum og sus kan det ha noe for seg å vurdere "oppgradering" med DC gløding og andre relativt kostbare løsninger med diskutabel effekt.
    Jeg har aldri fått noen til å bekrefte at DC gløding er bedre enn AC.
    Et annet råd er å ha nok med plass når en starter. Spesielt hvis en ikke har allverdens erfaring og med sikkerhet vet hva som skal bli den endelige løsningen.
    Råd nummer 1 er faktisk dette:
    Bruk litt penger på måleutstyr. Da er det mye enklere å finne veien til målet.

calpin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2008
    Antall liker
    0
    Når jeg endelig fant ut hvilken simulator dere snaket om, ser jeg at den kan
    virke ganske hendig dog vel optimistisk (?)

Jeg ser at i min valgte forsyning, gir den 0mV p-p i rippel. Ja ja. Blir spennende å se.
    Alltid kjekt når noen er enige :)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.253
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    0mv rippel blir det nok ikke på meg.Calpin la du inn 10sec forsinkelse da du simulerte poweret ditt?Og ikke lavt under taket hva kommentarer angår her.Vet ikke hvorfor men uten en forsinkelse får du ikke frem rippel.Har kikket litt på ulike betraktninger jeg fant vedr temaet capasitor input vs choke input.Som flere sikkert har forstått visste jeg ikke at det var forskjell på chokes til de to oppsettene.Har snappet opp at det ved choke input må trekkes en viss strømmengde av chokens max for at det skal funksjonere hensiktsmessig.Her er jo strømtrekket lite og tilgjengelige chokes er som Hans nevner få .Sowter har noen .Når jeg putter de inn i psud2 i skjemaet over og leker med ulike verdier kommer jeg uansett ikke under en rippel på 0,02v.Så kan en jo undres over om den høyere rippelverdien cashes inn på annen måte?om jeg setter inn en kondensator før chokene (10u) og benytter sowters cb24:18h,Idc:70ma:R:258ohm.som er beregnet for capasitor input(ikke så voluminiøs)og kondensatorer etter chokene på 20uf blir estimert rippel på b+1mv ca.samtidig som jeg klarer meg med en lavere spenning på powertrafoens sec1.

calpin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2008
    Antall liker
    0
    1st. time user, så nei. Prøvde igjen, og ser jo nå at programmet gir mulighet
    for nøyaktigere avlesning.

Nå var jeg oppe i fryktelige 22uV p-p

FYSJ!!

Må bare legge til at programmet ikke gir mulighet til å simulere
    spenningsforsyningen slik den egentlig blir, men sånn i grove trekk....

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Calpin skrev:
    1st. time user, så nei. Prøvde igjen, og ser jo nå at programmet gir mulighet
    for nøyaktigere avlesning.

Nå var jeg oppe i fryktelige 22uV p-p

FYSJ!!

Må bare legge til at programmet ikke gir mulighet til å simulere
    spenningsforsyningen slik den egentlig blir, men sånn i grove trekk....
    Hva har du i praksis?
    Er det noe ved din filterløsning vi bør få vite?
    Til Vegard:
    Faller ripple ved å redusere belastningen? Jeg stusser litt over at den øker når du faktisk gjør ting som burde få den til å falle.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.253
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hans hva mener du med "når du reduserer belastningen?" datt ikke av lasset klorer meg fast i kanten ;D

calpin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2008
    Antall liker
    0
    Ingen særlig spesielle ting, kanskje med unntak av separat (R & L) LC filter siste ledd

Når jeg fant litt mer ut av programmet, var litt kjapp i starten, får jeg 5uV i rippel på 220V
    ved 80mA belastning. Det er ikke noe jeg forventer i praksis.

Jeg har ikke koplet dette opp, da en del ting er i postgang, men som sagt er det ikke et
    resultat jeg forventer i praksis.

@Vegard

Riple bør absolutt falle ved lavere belastning (?)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    158
    Vegard: Fordelen med LC filter er ikke at du får lavere rippel, men at det trekkes strøm fra trafo/likeretter på en annen måte. Jevnt, istedet for i pulser som i et CLC filter. Det gir mindre "dritt" på B+, men det er ikke noe du ser i PSUD2. I den første tråden om THAI la jeg ut en link som het clarisonus eller noe slikt. Leste du den artikkelen?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.253
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nei jeg leste ikke clarisonus da, har skummet gjennom den nå.Likeså Mj kapitel om emnet.Siden et hovedpoeng er å lære ,får dere bære over med at fremdriften ikke er så rask.Jeg hadde oppfattet at det kan være fordeler med choke input som er verd å kikke nærmere på.Når det gjelder ripple er den høyere i de simuleringene som jeg har gjort hittil med choke input enn med capasitor innput.Skal leke litt mer med psud2 og se om jeg får ripple ned til en grei verdi.med choke input.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    vega65 skrev:
    Hans hva mener du med "når du reduserer belastningen?" datt ikke av lasset klorer meg fast i kanten ;D
    Synes du henger godt med jeg :)
    Et rimelig enkelt filter med kondensator som siste ledd vil gi tilnærmet null ripple ved null belastning. Ubelastet altså. Ripple vil øke med økende belastning. Grunnen til at jeg spurte var om programmet gir samme svar som du forventer i praksis. Ubelastet tilnærmet glatt DC. Med hard belsatning stigende ripple.
    Jeg gjorde noen simmuleringer med dette programmet da jeg holdt på med mitt power. Det ga vel tilnærmet samme resultat som det jeg så på oscilloscopet. Problemet var at mitt power ikke lot seg beskrive i simmulatoren.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    158
    vega65 skrev:
    Nei jeg leste ikke clarisonus da, har skummet gjennom den nå.Likeså Mj kapitel om emnet.Siden et hovedpoeng er å lære ,får dere bære over med at fremdriften ikke er så rask.Jeg hadde oppfattet at det kan være fordeler med choke input som er verd å kikke nærmere på.Når det gjelder ripple er den høyere i de simuleringene som jeg har gjort hittil med choke input enn med capasitor innput.Skal leke litt mer med psud2 og se om jeg får ripple ned til en grei verdi.med choke input.
    Husk at du godt kan ha kontroll på resonansfrekvens og Q i filteret også. Tror det vil gå fint slik du har tenkt, men det er nok ikke dumt å regne litt på det.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.253
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Bildet viser simuleringsresultat av power i psud2.oppsett som skissert tidligere men med rc ledd før tapping b+ :trafo 330v -Lc-Lc-rc. choke 1 10 h, choke 2 20h, c1 10uF, c2 20uF,C3 20uF.r 22o Ohm.
    Nåvel om bildet ble tydelig nok ser dere 3600ms fra påslag.det jeg lurer på er følgende: En slik spennings topp: her 350v om enn kortvarig, vil den ødelegge noe, i tilfelle hvordan jekke ned denne toppen.rødt er I over L1 grønnt er I over l2 Gult er V (I1, altså der jeg tar ut b+).det er brukt data for choke til choke input i c1.

Vedlegg

calpin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2008
    Antall liker
    0
    Uh.........Alt på tegningen der ser i grunnen bra ut (jeg ser ikke hele tegningen :) ), men jeg antar med verdiene at du får en voksen topp rett etter påslag noe som ikke nødvendigvis er så kult for røret. Noen anodemotstander kunne nok hjelpe og beskytte(innspill),

Ellers vil faktisk (mye) større capper gi penere resultat. Du har jo chokes så det holder, så det bør ikke være noen som helst fare forbundet med å gå opp til 220u for den saks skyld.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Jeg ville ikke bekymret meg. I min forsterker svinger B+ godt over 500V før den trekkes ned mot ca 465V.
    Du kan nok minke den toppen en del ved å vente med å koble inn høyspenningen til rørene er varme og trekker normalt med strøm så snart høyspenningen er på plass. Men dette kompliserer og du kan fort få andre problemer.
    Det ligger to trafoer på bordet og venter på et nytt liv i en ny forsterker :)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.253
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    calpin om en øker kapasitansen slik du foreslår, blir utslaget på peak en ved oppstart doblet.Hans :).sender pm .antar også at et slikt peak er greit mhp 5687, når det gjelder choke er jeg litt usikker. det kortvarige utslaget med spenningstopp og ditto strøm er en god del mer enn choken er spesifisert for.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    158
    Tror ikke du tar ut spenningen fra L3, men fra C3, i PSUD2. Det røret ser er kurven fra C3. Jeg vil tro den ser ganske fin ut, men enda bedre om du øker C3 til 40 - 70 uF. C3 kan godt komme raskt opp uten en slik festkul på seg. Prøv å få det til. Ellers er jeg enig med Audiomix. Ingen krise om L1, L2, L3 får en liten peak over seg i oppstarten.

calpin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2008
    Antall liker
    0
    vega65 skrev:
    calpin om en øker kapasitansen slik du foreslår, blir utslaget på peak en ved oppstart doblet.Hans :).sender pm .antar også at et slikt peak er greit mhp 5687, når det gjelder choke er jeg litt usikker. det kortvarige utslaget med spenningstopp og ditto strøm er en god del mer enn choken er spesifisert for.
    Øk caps lengst ute først. Om det i det hele tatt betyr noe er en annen sak, men at det senker
    kulen din er sikkert. Jeg antar at du selv med høykvalitets spoler ikke har en ren reaktans men
    også en resistiv komponent

Det nevnes også forsinket høyspenning. Jeg synes vel kanskje ikke det er en dum idé
    40% overspenning på et kaldt rør, om i en kort periode, er jo nødvendigvis ikke en
    spesielt furnuftig ting å gjøre...

En del andre faktorer kommer også inn. Fordi om spenningenh/strømmen synker i oppstart
    skal du lade opp et langt større reservoar, så ved et integral av oppstartsfunksjonen, da gjerne det
    første sekundet, så vil den med høyere cap, tross lavere U & I, komme dårligere ut.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    158
    Calpin skrev:
    Det nevnes også forsinket høyspenning. Jeg synes vel kanskje ikke det er en dum idé
    40% overspenning på et kaldt rør, om i en kort periode, er jo nødvendigvis ikke en
    spesielt furnuftig ting å gjøre...
    Med rør - likeretter blir vel ikke det noe problem.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Om ikke du får noen annen fordel med rør i likeretteren. så får du i hvert fall en gratis forsinkelse. Størst forsikelse får du med rør med indirekte gløding. EZ80, -81, 6X4, etc.
    Denne finessen får du vel ikke simmulert?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn