neste prosjekt rørpre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    et vesentlig poeng er jo nettop at jeg ikke trenger voltage gain .Jeg har kikket på ulike tvc løsninger og festet meg ved sowthers 9335.Spørsmålet blir da om disse kan brukes sammen med kretsen over?koples de inn før siste rør?Så må det velges rør :det er skissert flere muligheter her.Ingen grunn til å kjipe på rørene:hvilke er å foretrekke her?Når rør er bestemt kommer jeg tilbake til strømforsyningen...
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Rent teknisk er du ute etter et rør med både høy transkonduktans (gm) og høy forsterkning (mu). Hvorfor? Fordi gm bestemmer utgangsresistansen og mu sier hvor mye gain du taper i trinnet. En god tilnærming når det gjeldet utgangsresistans er at den = 1/gm.
    Ved bruk av rør tilsvarende 6SN7 hvor gm ligger i området 2mA/V blir Ro=1/gm=~500 ohm. Rør med høyere gm som f ECC88/6922 vil gi deg enda lavere Ro.
    Total gain i trinnet er omtrent mu/(1+mu), altså i området 0.9-0.96 for disse eksemplene.

    Nå finnes det sikkert mange som har sine egne subjektive favoritter for katodefølgere, men uansett gjelder de tekniske betraktningene ovenfor.

    Jan E Veiset
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Er det ikke vanskeligt at få en sådan kathodefølger til bare at lyde tilnærmelseshvis lige så godt som anodefølger eller SRRP ?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Duelund_Support skrev:
    Er det ikke vanskeligt at få en sådan kathodefølger til bare at lyde tilnærmelseshvis lige så godt som anodefølger eller SRRP ?
    Hvorfor tror du det? En CF har desidert minst harmonisk forvrengning av de topologiene du nevner og burde være den som behandler signalet mest nøytralt. Det pleier å være en god egenskap for trinn som har impedanstilpassning som primæroppgave.

    Jan E Veiset
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    vega65 skrev:
    et vesentlig poeng er jo nettop at jeg ikke trenger voltage gain .Jeg har kikket på ulike tvc løsninger og festet meg ved sowthers 9335.Spørsmålet blir da om disse kan brukes sammen med kretsen over?koples de inn før siste rør?Så må det velges rør :det er skissert flere muligheter her.Ingen grunn til å kjipe på rørene:hvilke er å foretrekke her?Når rør er bestemt kommer jeg tilbake til strømforsyningen...
    Leser og lærer av Jane her (selv om jeg ikke forstår alt)...
    Nok en gang - takk for ditt kvalifiserte bidrag.

    Ref. TVC spm ditt;

    Ja du har rett mtp hvordan den kobles. (siste rør?) hvor mange rør skal du ha i linjetrinnet? (Har ikke studert skjema).
    Du kobler inngang på TVC til inngangvelgeren, fra TVC inn på x-antall pinner på attenuatoren og fra attenuator utgang inn på røret der signalet skal inn.

    Høres veldig enkelt ut, og det er det, men når du får inn en del jordinger fra spole, ramme, og signal, gjelder det å ha tunga rett i munnen for at det ikke blir krøll med fase. I know ;D
    Dessuten er det fort gjort at det blir seende litt katotisk ut når du får ca 50 stk ledere som skal inn på en liten omkrets. Men det kan du sikkert leve med når du hører hvordan dette spiller.

    Men spm. mitt til deg er;
    Hvorfor ikke gå for konstruksjonen som Gary har laget. Denne er nå prøvd av 3-4 stk, og alle er særdeles fornøyd med resultatet. Det behøver ikke koste 40K å bygge denne. Det var jo en som bygget samme sak (dog med vanlig potmeter) for et par tusen.

    Det er absolutt noe å vurdere, både LMC og jeg er jo daglig på hfs, så veiledning er aldri langt unna om du lurer på noe.

    Har du ikke skjema, så send meg en PM eller mail. Det er laget for 6h30pi/13D3, men jeg har leget konverterings skjema for 5687.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    takker for engasjementet Erland.Pm sendt.En noe nedskalert utgave kan vise seg interessent.Mr Duelund Og dere andre :jeg fant flere betraktninger rundt no gain no pain på: http://www.tubecad.com/2007/04/blog0102.htm.Bla synes det å være nødvendig med svært nøyaktig resistormatching om en følger skjemaet jeg fant først. I linken over foreslåes noen må¨ter å¨omgå dette problemet på
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg kikket på skjemaet til Erlands pre.Det er bare en ting som blir feil for meg og det er gain.18-20db er unødvendig.Infoen jeg fikk er lagret, det kan jo være spennende å gjøre en slik pre til et annet oppsett senere.
    Nå skal jeg forsøke å sette sammen (på papiret) en løsning med 6sn7 i kretsen over og et egnet power og implementere en tvc basert på sowther 9335.Foreløpig er det mye jeg ikke forstår.Noe vil klarne underveis noe blir det behov for å spørre om.Byggestart blir neppe før etter jul engang.(lider under mangel på byggetid. ???
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    erland byttet jo rør (til 5687?)for nettopp å SENKE gainet?'
    mvh
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    erland fortalte meg i en mail jeg fikk sammen med skjemaet at konstruktøren mente oppsettet med 5687 ville gi ca 15db gain.Immidlertidig skriver erland at han og Jane er kommet frem til at 18-20db gain er mer sannsynlig.For ordens skyld:Ikke noe galt med preen, men siden swinging ladies ikke trenger dette gainet så er det interessent med løsningen jeg kikker på nå.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om du ikke trenger gain:

    TVC

    IMO
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Immidlertidig skriver erland at han og Jane er kommet frem til at 18-20db gain er mer sannsynlig.
    Jeg husker ikke denne saken lenger, men man kan jo gjøre et overslag for 5687: Ved avkoblet katodemotstand er gain (A) i steget avhengig av rørets forsterkning (mu), røret indre motstand (rp) og anodelasten (Rl).
    Så, A=mu*Rl/(Rl+rp) og med verdiene mu=~17 og rp=~2k er trinnets gain avhengig av lasten. Hvis Ra for eksempel er 5k gir det en forsterkning fra inngang til utgang på ca 12x eller 21dB.
    Enda mer nøyaktig kan man få svaret hvis man løser ligningen grafisk med aktuell verdi for Ra.

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det er forbausende få linestage med unity gain(nåja litt under: 0,86-0,95 i praksis).De fleste passive trinn jeg har funnet,viser seg å gi fra 10-12db, og er altså ikke så passive som navnet skulle tilsi.Først til lmc: tanken er å implementere en tvc løsning.Jeg kommer til å bruke sowters 9335.Disse koster ca 120 pund stk og dokumentasjonen var lett tilgjengelig og virker lovende.Noen av de andre jeg har sett på har større stepp.Om dempningen blir stor nok?Hans du nevnte tidligere at 50db ikke var så voldsomt,men er ikke en dempning på 50db=10 i 5 ganger? og det er jo rimelig mye?
    Det ble nevnt tidligere i tråden at inngangsfølsomhetenligger rundt 800mv for full utstyring av el 34.det har ligget i underbevisstheten at noe med dette ikke stemte.Så dukket det opp i overflaten og jeg sjekket med C Byriths dokumentasjon:Med 400mv på el34 er den faktisk lavere:525mv for full trøkk ut.Han beskriver dette som "a fine value for todays needs".Det synes jeg er litt snodig.Fordi det blir jo da galt å bruke begrepet forforsterker sammen med disse monoblokkene.siden en cd spiller gir 3-4 ganger denne spenningen ut, er her jo faktisk heller behov for et dempeledd.En takk til Hans som gjorde meg oppmerksom på dette.Jeg sitter å undres over hvorfor CB har "designet " kretsen med denne følsomheten?
    En annen ting som Erland foreslo var a bruke gitterchokes.Synspunkter på dette?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Jeg bygger min pre med noe gain. Ganske sikker på at det er en lydmessig fordel å ha litt "sprett" også i en preamp som skal drive kabler og slikt. Har hørt endel diy - preamper nå, og det er klart at på noen slike må man behandle volumkontrollen som fontanellen på en nyfødt baby. Blir for høy gain et problem så er det vel flere ting du kan gjøre:

    Gitterchoke : Blir ikke det litt smør på flesk med TVC?
    Nytt inngangs trinn på EL34 ampen : Endel arbeid men helt sikkert artig og lærerikt
    Dempeledd: kjip løsning, og burde være unødvendig.
    Utgangstrafo med stepdown: dyrt, men da slipper man også koblingskondis.
    Nytt utgangssteg i cd spillern som designes til 1v ut: Sjekk Mbares tråd, han er fornøyd for tiden han.

    Synes du overdriver det med følsomheten til CB kretsen litt. Her hos meg har den fungert utmerket med alle preampene som har vært innom. Det er vel en god indikator i seg selv.
    Jeg lager meg en preamp med litt gain, slik det er vanlig å lage preamper, og så tar jeg fatt i problemene ettersom de manifesterers seg. Slik tror jeg man jobber frem gode løsninger å leve med. Tid og innsats vil det kreve, men skulle vi ungått det er hifibutikken løsningen. Om fem - ti prosjekter frem i tid har vi kanskje noe av den kontrollen Jan, Hans, Slarsen og andre har på det tekniske, om puggingen også får litt prioritet.

    Mitt tips er utg.trafo, men så fikk jeg også mine svinebillig. Tråd om "Thai preamp" kommer snart.
    ELLER: http://www.nj7p.org/Tube4.php?tube=37, men da skal du få det artig fremover. Slarsens versjon spiller som en drøm og skjemaet er tilgjengelig.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Intet ønske om å overdrive dette med følsomheten, og klar over at det er mange gode veier til målet.Jeg er helt sikker på at du får et utmerket resultat.Jeg har ikke trukket noen endelige konklusjoner mhp valg av løsning,det er morsomt å se på ulike tilnærminger her.utgangspunktet for at løsningen jeg la ut for kommentarer "leder" foreløpig er rett og slett at jeg med den unngår en signalforsterkning som jeg ikke behøver.Kjapp deg å innstallere tegneprogram, så vi får se hva du har i tankene. Skal kikke på løsninger med stepdown trafo.En vesentlig del av moroa er jo å lære mer...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bare en advarsel:
    du får det du betaler for og jeg vet om folk som har sammenliknet sowther med s&b
    og sowther vant IKKE for å si det mildt!
    mvh
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Se det.takk for at du tok deg tid til å knotte dette.Advarsel om dumme valg er nemlig særs velkomment..
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Andreas skrev:
    Gitterchoke : Blir ikke det litt smør på flesk med TVC?
    Jo, egentlig.
    Det som kan være nødvendig er en motstand i området 1M mellom gitter og jord slik at du er sikret jordpotensial hele tiden hvis attenuatoren/TVC-en er "break before make".

    Jan E Veiset
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Andreas skrev:
    Jeg bygger min pre med noe gain. Ganske sikker på at det er en lydmessig fordel å ha litt "sprett" også i en preamp som skal drive kabler og slikt.
    Du trenger ikke gain for å drive kabler og slikt, til det trengs lav utgangsimpedans. Så på den måten er Vega65s løsning god: gain er tilpasset utgangstrinnet og utgangsimpedansen er lav og driveregenskapene gode takket være katodefølgeren.

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    jane skrev:
    Andreas skrev:
    Jeg bygger min pre med noe gain. Ganske sikker på at det er en lydmessig fordel å ha litt "sprett" også i en preamp som skal drive kabler og slikt.
    Du trenger ikke gain for å drive kabler og slikt, til det trengs lav utgangsimpedans. Så på den måten er Vega65s løsning god: gain er tilpasset utgangstrinnet og utgangsimpedansen er lav og driveregenskapene gode takket være katodefølgeren.

    Jan E Veiset
    skulle være interessent å høre om du ser noen svake punkt, noe dumt med denne løsningen?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    jane skrev:
    Andreas skrev:
    Jeg bygger min pre med noe gain. Ganske sikker på at det er en lydmessig fordel å ha litt "sprett" også i en preamp som skal drive kabler og slikt.
    Du trenger ikke gain for å drive kabler og slikt, til det trengs lav utgangsimpedans. Så på den måten er Vega65s løsning god: gain er tilpasset utgangstrinnet og utgangsimpedansen er lav og driveregenskapene gode takket være katodefølgeren.

    Jan E Veiset
    skulle være interessent å høre om du ser noen svake punkt, noe dumt med denne løsningen?
    Egentlig ingenting dumt eller galt, men jeg synes løsningen er vel komplisert med servoloop i katodefølgeren. Personlig ville gått for en ren katodefølger (evt med CCS) og en god koblingskondensator. For å være litt sær så tror jeg at jeg ville realisert CCS-en vha en pentode og holdt meg helt unna solid-state. (men dette er ikke basert på hva som teknisk er best, men hva jeg personlig har som interesseområde)
    Husk at en katodefølger kjøres med 100% degenerativ feedback, så linearitet og lav distorsjon er i utgangspunket sikret.

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk skal du ha.Nå fikk jeg litt mer å tygge på.For meg som har som mål å lære om rør samtidig som jeg koser meg med å bygge, er eg forslaget om å skippe ss delen til fordel for en ccs vha pentode interessent.Spes fordi jeg etter en noe intens gjennomlesning av blogen til mr broskie fant en artikkel der han påpekte at en spenningsdeler i den opprinnelige kretsen lett kunne forårsake problemer selv ved svært små =mindre enn 0.01% avvik i resistorverdi.En omarbeidet løsning er vistnok under utarbeidelse, så jeg tillot meg å sende ham en mail om dette.Påregner ikke at mailen slipper forbi søppelkassen hans.det er sikkert noen tusen henvendelser i uken...Men om man ikke prøver å spørre, så fåes ihvertfall ikke svar...I mellomtiden skal jeg titte i Janes foreslåtte retning.Og foresten LMC om du leser dette:nå må jeg vurdere tvc løsning på nytt ;D
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    En CF med en pentode som aktiv last vil kreve to forsyningsspenninger, i tilegg til positiv spenning også en negativ referanse. Nå er dette som regel ikke noe problem å realisere, og den negative spenningen trenger du uansett hvilken løsning du går for. Unntaket er selvfølelig hvis du løfter opp spenningen på g1 men da vil du under normale omstendigheter innføre en koblingskondensator på inngangen.

    Et prinsippskjema for en CF med en pentode som CCS vil se noe slik ut:


    Negativ rail (C-) vil ligge på omtrent 100V.

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk for skissen Jan E
    Til god hjelp for å dykke ned i problemstillingene rundt pentode som ccs.Skal lese og google litt de nærmeste dagene.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk. Skal kikke nærmere på den.LTråden her kommer nok til å slumre litt mens jeg pusler med tankearbeid.Det er endel som skal leses som nødvendig underlag for prosjektet.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg snoker litt rundt etter forskjellige måter å gjøre en ccs på.fant denne på
    http://homepacifier.com/~gpimm/ Noen som kan si noe om forskjellene/eventuelle fordeler med noe ala denne i forhold til en "ren " pentode ccs?
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Min første tanke vedr dette prosjektet var at jeg fort som fy skulle ha det opp å spille.Jeg har etterhvert innsett at den raskeste veien ikke ble den jeg kom til å velge.Det er mange mulige tilnærminger men etter div samtaler med Mr Motron rundt dette begynner en grovskisse å ta form.(Jada Hans det er prinsipielt likt ditt forslag som jeg fikk på pm).En tvc.(ikke valgt enda) og et buffertrinn før og etter denne.Jeg har tenkt å bruke single trioder som katodefølgere før og etter tvcèn.(Tvc er ikke endelig bestemt men tribute frister.Skriver frister for jeg prøver stadig å få respons fra S&B.)Rimeligvis blir det da to trioder til hver kanal.Jeg har etter mye frem og til bake (inni mitt hode) valgt å ta utgangspunkt i den prinsipielle skissen for en slik topologi som Jan E la ut i linken, og gjøre ccsèn uten SS stash.En ting jeg lurer på her er antall pentoder jeg trenger for å holde styr på de fire triodene.Det er jo ikke tale om store strømmengder her.Spørsmålet blir da om det er tilstrekkelig med en for hver kanal ?Så har jeg tenkt å mekke et power med rørlikeretter. Brynjar foreslo å bruke 6X4 .Riktig nok før jeg landet på pentode ccs.Når det gjelder trafovalg, er et av spørsmålene om jeg skal gå for egne/egen trafo til gløding.Dette er det vel naturlig å bestemme når jeg vet hvor mange rør som skal glødes.Brynjar foreslo western electric w417a som en god singeltriode.Men fremholdt mot denne prisen.Det neste nå er vel å bestemme hvilken singeltriode som skal brukes, og velge et høvelig arbeidspunkt for denne.Det er sikkert mange ukjente og lite brukte rør som kan duge,også endel velkjente kandidater.Jeg skal ha et prima rør til oppgaven. Og strever litt med å sortere aktuelle kandidater.Forslag til slike mottas med takk.Chassis blir nok litt blanding av diy og ferdig vare.Dvs at jeg har tenkt å be Rud mekanikk lage front topp og baksiden av en plate som bukkes .Og hvor nødvendige hull er på plass når jeg får den.For å komme i mål her blir det nødvendig å lese en god del.Jeg har forsøkt å grave frem Fløttres bok om rørteori og omsider fant jeg et eks på Elverum bibliotek.Det kommer i posten en av dagene.Ikke et eneste antikvariat som har boken inne.Noen vil sikkert mene at oppgaven er stor i forhold til kunnskapsnivå og erfaring.De har helt rett ;D.Heri ligger forøvrig endel av moroa med å gjøre dette.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Dette høres ut som et veldig artig prosjekt Vega. Når det gjelder rørvalg så tror jeg bare du må få noen anbefalinger og så velge selv: Hva er avgjørende for deg, pris, tilgjengelighet, størrelse (kolben), glødetrekk, osv. Noen lager et oppsett som passer til flere rør, og så prøver man seg frem med hvilket rør som gir best lyd mens andre optimaliserer for et valgt rør fra starten av. Tror valget av krets styrer rørvalget ditt litt i dette tilfellet. Fire trioder - blir mye glass om kolbene er store. Hva vil du ha?

    Pentode: kretsen du velger har sikkert en begrensning i strømtrekk. Klarer den to trioder er det kanskje nok med én ccs per kanal og så setter du B+ etter ccs-en. Har ikke lest mye om saken, så andre kan sikkert veilede deg bedre.

    Nå er vi oppe i fire trioder og to pentoder minimum. De trekker sikkert 0,3 A glød hver minimum. Det blir 1,8A. Overhodet ikke noe problem for en egen vikling på en stor trafo dét, om du vil spare plass og penger. Hos Hammond finner du helt sikkert en til PSU samlet. MJ argumenterer for at separate trafoer er best, dog.

    Chassis - få enten mekanikerne til å lage et der topp og alle sidene står fast (bunnplate er enkelt å lage selv), eller så kjøper du ferdig. Jeg har skrudd plater sammen i et par prosjekter og min erfaring er at for å få det bra må man bruke mye tid. Det går til slutt da, om du vil! Har sett mange fine løsninger. Kan sende deg noen bilder etter hvert.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Hei Vega65,

    Ifølge Morgan Jones's bok, så er det viktig med høy mu og lav ri rør i katodefølgere. Da er jo 417/5842 en god kandidat som du sier. Elles har du jo 6C45 og EC8010, samt triodekoblede pentoder som D3a og E810F. Ellers så er E86C / EC86 et mye oversett rør. Likner mye på EC8010, bare noe høyere ri. PC86 har 3,8V gløding og fåes for 20-30,- :)

    - Stig

    Red.

    http://www.vacuumstate.com/schematics/fvp5a_s.gif

    Sjekk katodefølgeren de bruker der, lengst til høyre i skjema. Denne kan kanskje være intressan, og skal visstnok lyde meget bra!
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det mest avgjørende når det gjelder valg av rør , er kvalitet.Tanken bak det å bruke singeltrioder, er jo først og fremst at to i samme kolbe kan ha neg innvirkning på hverandre.ulempen er vel først og fremst at det blir mere glass.Det kan jeg leve med. ;D. Skal sjekke linken stig
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Single trioder kontra doble tror jeg har liten positiv effekt. Kan ikke komme på noen.
    Det finnes single trioder som er verdt å vurdere. Ikke fordi de er single, men fordi de er en smule spesielle og har ekstremt lang levetid: NUVISTOR.
    De er ikke så vanskelige å få tak i som mange tror. Mange hundre finnes rett rundt hjørnet :)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Ser at jeg har vært litt upresis i beskrivelsen.I utgangspunktet var hovedpoenget å finne en triode som er svært god, til oppgaven.Tilfeldigvis var Brynjars forslag 417a singel triode.Og så ble det slik at jeg hang meg litt opp i dette med singel triode. :)Klart jeg ser fordeler med doble.Det er fint å få korreksjon når kunnskaps mangelen leder meg til ufornuftige valg.Om 417a skal velges må det være fordi kvaliteter ved den oppveier ulempen ved at antall kolber dobles.Jeg kan ikke la være å undre meg over hvor mange rør som sjelden brukes.Det er jo uhorvelig mange kandidater som sikkert kunne gjort en glitrende jobb , men som slumrer i skyggenes dal fordi enkelte rør er "på moten".Jeg kikket litt på nuvistor .Tillat meg en barnslig betraktning:utseendet har den ikke med seg ;D.Den skal jammen ha spesielle kvaliteter ellers om en skal kunne leve med at rørgløden er gjemt bak metall.Nå har jeg ikke tenkt til å bruke vinter og vår til å vingle mellom aktuelle kandidater,På den annen side kan det godt legges flid i rørvalg, Jeg forundrer meg hver eneste dag over hvor stor forskjell rørene jeg fikk til swinging ladies gjorde for lyden, kontra arbeidsrørene.Jeg er ikke ute etter rør som er overpriset fordi de er sjeldne eller populære.Men jeg kan godt "bla opp" for kvalitet, der det utgjør en forskjell.Jeg har en liste med rør som jeg skal kikke nærmere på foruten 417a:6j6,6c4,5687.Jeg ser poenget ditt Andreas med å lage dette slik at flere ting kan prøves ut IRL.Jeg har lekt litt med å tegne lastlinjer og oppdaget at forskjellige arbeidspunkt kan velges.Det blir nok noen runder rundt dette og etterhvert...
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Klarer den to trioder er det kanskje nok med én ccs per kanal og så setter du B+ etter ccs-en.
    I den utstrekning det fortsatt er snakk om CCS som katodelast må man (med få unntak) bruke en separat CCS per trinn. Å kombinere en CCS over flere trinn vil i praksis si at de ulike trinnene ser inn i samme last!
    Vi trenger jo heller ikke å komplisere ting med CCS, ved så lavt spenningssving som det ofte er snakk om på linjenivå vil jeg tro at THD i utgangspunket er nede mot 0.01% i en normal katodefølger.

    For å gjøre et overslag kan vi slå opp i databladet for eksempelvis ECC82. Der vil vi finne at ved Vb=200V og RL=35k vil dette røret gi ~26Vrms ved 6.3% THD i et vanlig resistanskoblet felles katodetrinn. Videre er det opplyst at THD er omtrent proporsjonal med spenningssvinget, noe som indikerer ~0.24% THD ved 1V rms. Med 100% negativ feedback, som du oppnår i en katodefølger, vil dette igjen reduseres med en faktor på 17-18 for dette røret, altså er du nede i 0.014% THD. Når vi i tillegg vet at mesteparten av dette er 2. harmoniske, er det slett ikke ille..

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk JanE
    Dette var klargjørende.Intet ønske om unødvendig kompliserte løsninger.Nå ble det to færre rør å håndtere :)
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    En ting som er viktig når man beregner forvregning etc slik son Jane gjorde i posten over, er å ta hensyn til lasten som CF'en skal drive. Nå har vel dine 'Swinging Ladies' ganske høy inngangsimpedans, men jeg pleier å anta at mine forforsterker skal kunne drive minst 10k.
    Hvis man da har en last på 35k som i Janes eksempel, så vil da en effektforsterker med 10k inngangsimpedans stå i parallel med disse 35k, og resultere i en last på 7.8k for røret, og dette vil resultere i betydelig høyere forvregning. Nå er jo 10k rimelig lavt, men jeg har hatt forsterkere (transistor) med så lav inngangsimpedans.

    Dette er i alle fall noe en bør tenke litt over. En slik antagelse vil jo også måtte tas hensyn til i valg av koblingskondis, og hvis man ikke trenger å drive så lave laster som 10k, vil man kunne velge en mindre verdi til koblingskondisene, noe som er bra.

    - Stig
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Når det gjelder inngangsimpedansen til swinging ladies :ingangsimpedansen er den samme som motstanden mellom gitteret på inngangsrøret og jord.Denne er ikke spesifisert i byggeskjemaet.Og som JanE forklarte i Andreas`tråd er den valgfri.Dermed kan inngangsimpedansen tilpasses trinnet foran.Jeg har forstått det slik at dette gjelder generelt for rørforsterkere.dette skal sef utnyttes for det det er verdt. ;D
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Lasten er selvfølgelig en viktig del av del hele..
    Her er en graf over THD som funksjon av dempingsfaktor (D=RL/Ro) i en katodefølger med felles katodetrinn som driver. Når RL < 10 x Ro vil forvrengningen stige dramatisk og ved RL=Ro (D=1) lå THD på ca 20%.

    THD vs Dempingsfaktor 6R7 CF [x=D lin, y=THD log]


    Ved RL=10k, eller D=~18 hadde THD flatet ut til ca 0.03%
    Målingene er gjort med røret 6R7 som CF (Ro=550R).

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk for leksjon om dempningsfaktorens betydning for THD.I går kikket jeg litt på MJ`s betraktninger rundt linjetrinn, åpenbart ikke hans favoritt:"if we must have a line stage,we should at least make it a good one".Nåja vi er vel ute etter å lage noe godt uansett hva vi lager?
    Han gjør seg først noen forutsetninger som i str ikke er overførbare til mine forhold.Bla forutsetter han 20m interconnect til poweret, og med en kabel capasitance på 100pF/m som gir capasitance på 2nF.så forutsetter han transistor power.og tilføyer 1nF.I mitt tilfelle blir interconnect 2x0,5m og det gir jo en ganske annen capasitans.Så skriver han: if we want to restrict that 2okhz loss to 0.1db when driving this capasitance we must set f-3db=131khz which requieres a source resistance of = 400hz.Men så:Any valve used as a cathode follower can achive this small signal output resistance.BUT THE MORE SIGNIFICANT PROBLEM IS WHETER IT CAN SUPPLY THE REQUIERED CURRENT WITHOUT DISTORTION.Så følger noen overlegninger som ikke er direkte overførbare pga han forutsetter følsomhet i effekttrinnet rundt 2v.Men han konkluderer med at røret som velges til katode følgeren må ha :høy mu, god linearitet før neg feedback tilføres, og at gm bør være konstant med strømmen.Fordi lastlinjen er eliptisk som følge av kapasitiv last.Dette siste var nytt for meg.Han skriver videre at dette er et tøft krav og at det er få rør som kommer nær dette kravet.Nå blir jo mitt linjetrinn forskjellig fra hans fordi jeg skal ha en katodefølger før og en etter volumkontrollen.Derfor vet jeg ikke helt i hvilken grad hans overlegninger er relevante i mitt tilfelle.MJ anfører at 6c45 kommer nærmest kravet om konstant gm ved endringer i Ia.Hans alternative forslag er:triodekoplet D3a og 6H30P.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    I Helgen kikket jeg litt på tubecad simuleringsprogram.Her har jeg satt inn trioden 5687 i katodefølger skjemaet.Denne trioden kan muligens være et brukbart alternativ.Er det noe her som ikke stemmer?
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn