neste prosjekt rørpre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nok en takk til audiomix :).Som foreslo i en pm at jeg burde prøve med en lavere spenning ut.Det holdt seg stabilt de få timene jeg spilte etter at spenningen ble senket til 244 v.Nå skal jeg prøve å fikse reg nr 2 og se om det er mulig å hente ut de ønskede 260v om jeg setter en reg i hver b+ rail.Bytter samtidig pæren med en diode for å se om indikator lampen da lyser opp.worst case her er egentlig at jeg må akseptere en noe lavere b+.16 v lavere utgjør forøvrig 6,15 % Ikke et stort avvik egentlig ikke sikkert det spiller noen rolle.slingringsmonnet til øvrige komponenter tatt i betraktning...
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    denne reg en er litt fiklete å justere jeg koplet inn to multimetere et på 10 ohms motstanden , her ser en strømmen gjennom shunten og et meter på b+ uttaket.Mye lettere å justere når en kunne observere begge deler samtidig.Under skruing faller regen lett ut av regulert leie.litt for lett synes jeg.Nå har jeg 248v og 145 mv over 10 ohms motstanden.I går fikk jeg anledning til å spille i mange timer og med meterene innkoplet kunne jeg se at såvel strøm i shunt og spenningen holdt seg dønn stabilt hele tiden.Jeg er i grunnen mer spennt på å finne ut av hva preen gjør godt og ikke minst hva den ikke gjør godt.Lar derfor reg nr to slumre i skuffen en liten stund og Innleder derfor et nytt kapittel i min diy virksomhet.Dvs sette meg inn i bruk av oscilloskop og måleinnstrumenter.Det dukker sikkert opp noen dumme spørsmål under veis her.Lydmessig holder jeg på at dette er et bra utgangspunkt.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Denne regen forsvinner ikke fra underbevisstheten enda...
    Jeg endret bleeder resistorene fra 20k til 30k.Ubelastet holder spenningen ut fra filteret seg på ca 325v nå.Imidlertidig trekker bleederene mindre strøm under drift.Jeg har igrunnen ikke funnet entydig svar på størrelsen til bleederene ,men nå er det mulig å sette en mye høyere b+ ut fra superreg, uten at shuntstrømmen blir ustabil.En ting lurer jeg : det står i veiledningen at superreg må drives av 30-100 v mer enn det en ønsker ut.Betyr det at en bør måle min 30 v høyere spenning på inngangen til reg enn på utgangen? eller er det slik at spenningen skal falle også før superreg. Noen som vet?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Jeg vet ikke, men kan ikke forstå at en slik regulator skal kunne dra ned spenningen inn uten at det forbrukes noe fra dens utgang.

    Riktignok blir de litt varme, men ikke nok til å forklare et slikt fall.

    Mrk: Den enes som jeg fikk til å virke, hadde ikke spenningsfall inn!
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    vega65:

    Ja, superreggen trenger minst 30V (helst 40-50) høyere spenning på inngangen enn det du skal ha ut. Hvis ikke så vil ikke konstantstrømgeneratoren kunne regulere skikkelig. Dette er også viktig å huske mhp. rippel på inngangen. Hvis du feks. har 30V DC høyere spenning på inngangen, men har kanskje 2-5VACp-p rippel, så vil denne rippelen kunne være nok til å få reggen ut av regulering... Det er også viktig å tenke på dette i forhold til nettets +-10% variasjon (innspenningen til reggen vil jo kunne falle med 10% på tidspunkt med mye lokalt bruk).

    Det kan høres ut som om du kanskje har en litt løs strømforsyning. Jeg antar at du har choke input? Da er det jo en viss minimum strøm du trenger for at utg.spenningen (fra chokefilteret) skal filtreres skikkelig. Hvor mye rippel har du? kanskje det er en dårlig lodding på B+ kondisene slik at du får litt ustabil og plutselig rippel?

    Spenningen på inngangen skal ikke falle noe utenom det som er naturlig mhp. chokens serie motstand og slikt.

    - stig
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    vega65 skrev:
    Lar derfor reg nr to slumre i skuffen en liten stund og Innleder derfor et nytt kapittel i min diy virksomhet.Dvs sette meg inn i bruk av oscilloskop og måleinnstrumenter.Det dukker sikkert opp noen dumme spørsmål under veis her.
    :) :) :)
    Ingen spørsmål er "dumme" Vegard!
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det ble ikke tid til å rigge opp og prøve meg med scoop i går.Det jeg fikk gjort var å endre str på bleederresistorene.Med 100k i hver b+ rail trekkes vesentlig mindre strøm i disse.
    Jeg satte strømmen gjennom shunten ned til 50mv og målte følgende spenninger
    over anodene på ez 81 :713v
    første kondis etter 1 choke(10H,91 ohm): 296 volt
    kondis i hver b+ rail etter nr 2 chokes(20 H 412 ohm): 283 v på hver
    283 v på inn terminal til reg
    246 v ut

    så skrudde jeg opp til 100mv over 10 ohms motstanden og målte:

    over anodene ez 81 : 713 v
    første kondis : 289 volt
    kondis i hver b+ rail: 275 volt
    inn på reg 275 volt
    ut 246 volt

    nå er spenningsfallet vesentlig mindre, dog et lite fall.hvordan tolke dette da
    intet lys i pæren.Måler 237 mv over den og det er vel for lite til at den skinner
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Simuleringene av poweret i psud 2 ble gjort før superreg kom inn i bildet.Spenningen ut av chokeinput filteret vil synke med økende strømtrekk.Jeg hadde simulert med et trekk på 4 x 12 ma =48ma for alle triodehalvdelene.Med det lave strømtrekket jeg hadde da jeg gjorde de første målingene i forrige innlegg, stemmer såvel spenninger og spenningsfall etter chokene med estimatet i psud2.Med et større strømtrekk slik jeg hadde i 2 måleserie blir b+ inn til superreg lavere.Når jeg legger dette økede strømtrekket inn i psud er det også rimelig samsvar mellom estimat og målinger.Når det gjelder rippel Slarsen skal jeg se om jeg klarer å måle den etterpå i dag.Men iflg simuleringene er rippel i dette poweret rimelig lav brøkdeler av mv.Om dette stemme i praksis se det er en annen sak.Min foreløpige konklusjon er at poweret ikke gir nok til at jeg kan sette b+ til 260 v ut fra reg.
    Det er to løsninger på dette
    1: kjøre katodefølgerene med en lavere anodespenning: 220-230v
    2: å bygge om poweret til et cap input filter .

    stapp meg i ARRESTEN om disse betraktningene ikke henger på greip.(sikkert like bra der som i skamme kroken jeg sitter i nå ;D)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nå tror jeg du bør ta deg en tur ut for å nyte det flotte pinseværet Vegard :)
    Vær litt obs når du måler anode - anode på likeretteren. Det kan bli litt for mye for både DMM og oscilloscope. Mye av dette moderne måleutstyret er ikke spesifisert for mer enn 600V.
    Mål heller mellom jord (-) og hver enkelt anode. Med samme ref kan du måle videre i kretsen.
    For å sjekke ripple og andre lave nivåer kreves ofte noe bedre enn et vanlig (billig) DMM.
    Det kan være lurt å koble måleledningene sammen for å se hva instrumentet viser ved null input. Sjekk både DC og AC. Kan gi en pekepinn på hvor lavt du kan måle. Tenk også på at det er stor usikkerhet i det siste sifferet. Kanskje de to siste.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    vega65 skrev:
    Det er to løsninger på dette
    1: kjøre katodefølgerene med en lavere anodespenning: 220-230v
    2: å bygge om poweret til et cap input filter .
    Ser for meg en tredje løsning jeg. Gå ut i det fine vårværet og kast freesbee med superreg-en. Juster B+ med en resistor i serie med 2.choken (Ohms lov og spenningsfall som følge av strømtrekk) slik at den blir etter planen. Du skal se du får en helvetes bra lyd likevel.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jepp jeg har faktisk tenkt tanken.I dette været er det jo mulig å nyte både været og diy samtidig.god pinse allle sammen :)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det satt langt inne og er ikke sikkert det blir den endelige løsningen.
    med en 2ok bleeder over hver av de siste kondisene i hver b+ rail ble det 264v på anodene.Får fyre opp og lytte litt i pinsen.Ellers råflotte frisbee substitutter dere benytter i tromsø... ;D
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    20k bleeder? Er jo ingen ekspert jeg, men vil du ikke bare belaste PSU-trafoen mer på denne måten kontra en serieresistor i filteret. En serieresistor vil jo måtte tåle endel effekt og dermed koste litt, men så har du også større "reserver" i B+trafoen? Kanskje ikke så viktig dette. Fint om du nå får litt tid til å nyte den flotte preampen.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Andreas
    Bleederen i et choke input filter har to funksjoner, om jeg ikke har mistatt meg.
    En ting er at den tømmer kondensatorene v avslag, men det viktigste er vel at om et rør skulle svikte så sørger bleederen for at det trekkes så mye strøm at chokene ikke går i metning.gjør chokene det stiger b+ til 1.414 x trafoens utspenning i dette tilfellet blir det 494 v og det vil trolig steke litt av hvert...
    Når det gjelder å finne rett bleederverdi har jeg ikke funnet noen entydige svar på hvordan det beregnes men jeg forsøkte flere og med verdier over ca 50k trekkes her ikke nok strøm til at chokene virker som de skal.denne 20 k var forøvrig en prøve og se i full fart løsning,( basert på de spenningene jeg fikk fra b+ med ulike bleederverdier tidligere) for nå skal det spilles ;D.Bidrag vedr fornuftig bleeederverdier er ellers velkomne....
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    100mV i shuntdelen av superreggen tilsvarer vel bare 10mA. Dra på mye mer, så får du sikkert fyr i pæra (hvis den ikke er gåen da). Det lyser ihvertfall hos meg, med 40mA i shunten.
    Roger
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.081
    Antall liker
    1.088
    Sted
    '
    Hva trenger du egentlig denne såkalte superregulatoren til? For å holde anodespenningen på et konstant nivå, for å undertrykke støy fra nettet eller for å trekke dobbelt med strøm fra forsyningen?
    Katodefølgere er rimelig ukritiske på variasjoner i matespenningen og undertrykkelse av støy fra anoden ligger i området 25dB+ for et rør som 5687.
    Gjør det enkelt: choke input gir god regulering av spenningen (vi snakker tross alt om klasse A) og variasjoner på nettet innenfor de prosentene som E-verket er forpliktet til å levere vil du garantert ikke legge merke til i en krets som denne.

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "hva trenger du egentlig denne superregulatoren til"

    Jeg tror vi har sneiet svaret på det et par ganger i andre tråder."Carried away av reklamen" Den evige sannhet at kunnskapsmangel utløser feil valg.

    På den annen side så er det ikke så dumt å prøve ting selv, og forhåpentligvis lærer en noe av det.I dag hadde jeg stort sett fri og siden huset var tomt fikk jeg pusle med mitt.
    I løpet av de to ukene som forforsterkeren har spillt har jeg brukt mye tid på å skru på reg, endre bleeder str og selv om jeg aldri fikk lys i den berømte lampen så har jeg spilt med superreg up standing ved flere forskjellige anodespenninger .Bare ikke den som jeg i utgangspunktet hadde tenkt å benytte.Det hadde jeg ikke strømforsyning til.
    I dag har jeg plukket ut bleederene kjørt superreg på 260v og med 200ma gjennom shunten dønn stabile spenninger hele tiden.Men intet sikkerhetsnett.

    Jeg har kjørt regen med 2ok , 3ok bleedere ingen seriemotstand på b+Og uten superreg. og avhengig av nettspenningen som sank en smule da naboene skulle lage middag,
    varierende anodespenning.
    Jeg har feid opp og ned mellom 230 og 275 volt på anodene uten å endre en eneste motstandn i selve katodefølgeren. både med og uten superreg.
    Jeg har spilt plater jeg kjenner godt og noen ukjente...
    DET ER MITT BESTEMTE INNTRYKK AT DISSE ULIKE DRIFTSBETINGELSENE UTGJØR EN URIMELIG LITEN FORSKJELL.
    Innen for variasjoner på 10-15 volt er jeg sikker på at det ikke er mulig å høre forskjell.(hos meg, for meg)
    Med større spenningsvariasjoner er jeg usikker.
    Men ved samme driftsspenning på b+ kan jeg overhodet ikke høre forskjell på lyden med og uten reg.Men trafoen blir varmere med reg.
    Svaret på spørsmålet til JANE er :Finne en fornuftig anvendelse for superreg i et bygg verk hvor den utgjør en forskjell. :)
    (Og ja jeg har innsett for lengst at en enklere strømforsyning nok kunne ha gjort samme nytten. i denne kretsen...men det var morsomt å pusle med den).
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Siden du benytter en shunt regulator, kan du vel stort sett unnvære bleedere? Regulatoren vil "clampe" spenningen til det du har justert den til. Da trenger du ikke noen annen belastning for å holde spenningen nede.
    Når du har justert den riktig, kan du måle spenningen over lampa. Hvis den virker normal og den ikke lyser, er det feil anvendt lampe. Lamper som lyser (eller gløder) ved 10mA har jeg aldri sett. Lysdioder derimot :)
    En shunt regulator vil være "stiv" begge veier. Den vil altså regulere og holde konstant spenning uavhengig av om variasjonene kommer fra likeretter / filter eller i form av variasjoner som følge av varierende forbruk.
    En seriergulator er ikke særlig flink til å undertrykke variasjoner som kommer inn på utgangen.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Tar sjansen på å bevege meg ut på tynn is..(det er mulig jeg tenker feil her...):
    Om superreg ved rørsvikt og derav følgende lavere strømtrekk klarer å holde b+ nede vil vel være avhengig av hvor mye strøm jeg har stilt den til å trekke .Jeg har forsøkt ulike bleederverdier og det har fortalt meg noe om hvor mye strøm som må trekkes for at ikke chokene skal gå i metning.med en bleeder på 47 k i hver b+ rail.ligger b+ på 350 volt.Ved 100k trekkes ikke nok strøm slik at b+ stiger til 1.414 x 350 volt.
    350v over 47k gir 0,0075 a i hver b+ eller 0,015 a totalt.
    Såpass bør nok uansett gå i shuntdelen for å oppnå stabil drift.
    Jeg skal fyre opp uten 5687 for å se om det stemmer i praksis.
    Tross det flotte været ble det en innehelg for meg.Kjøkken sjefen har beordret en mindre ombygning av kjøkken og stue ;D.
    Det ble ganske mye musikk til arbeidet for å si det slik :).
    I grunnen greit å bruke litt tid på å finne ut av forskjellene mellom de to måtene å behandle b+ på.
    Inntrykket fra fredag står seg i hovedsak.Jeg rigget opp en forholdsvis enkel løsning for å kunne svitche mellom de to alternativene.Slik at det er gjort på noen få minutter å bytte mellom de.Selvfølgelig blir ikke jordingsløypa helt ideell når jeg kopler ut superreg.Jeg bruker jordbanen i regen til b+ i den ene kanalen for å slippe å kople om alle jordkablene fra trafoskjermer etc...
    Koplet på denne måten får jeg et snev av brum i ht.Knapt hørbart med øret inntil ht.Men tross alt en anelse..
    Det synes å spille liten rolle med b+ variasjoner på 10 -15 volt.
    Med samme spenning på b+ med og uten superreg, forsøkte jeg å måle ripplen med et relativt brukbart multimeter. uten superreg måler jeg ca 1,5 mv med superreg er det umulig å få frem noe tall.Dette er små størrelser og jeg tipper at måleusikkerheten tilsier at jeg skal legge lite i disse tallene: må nok bedre utstyr til her :)
    Når det gjelder lydforskjeller er det svært vansklig å sondre mellom de to oppkoplingene.Jeg lurer på ,men trenger å lytte mer og sikkert også innhente noen second opinions her, om super reg gir noe mer distinkt bass.kontrabass er kanskje en anelse bedre definert. både med hensyn til når en tone stopper og hvor i lydbildet den befinner seg.Men som sagt kun en anelse og det kan godt være at jeg har hørt feil.Sounden om en kan si det er rimelig lik.Det er så likt at en lett kan innbille seg at en hører forskjell...
    Det spiller vakkkert både med og uten regen og siden det spiller så skal jeg la det spille litt med og litt uten reg bruke tiden fremover til å se om jeg klarer å avdekke forskjellene, om de er der.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Pålagte huslige sysler har lagt beslag på den lille fritiden jeg gjerne skulle ha brukt til oscilloskopøvelser.Til gjengjeld lar det seg kombinere med å spille mye musikk og det er ikke så dumt det heller.Her er et lite spørsmål som stod litt bak i køen for å si det slik:
    Jeg kan kjenne en vibrasjon i volumknotten ved berøring.Den forsvinner etter 1-2 sekunders berøring.vibrasjonen kan også kjennes på frontplaten og foran på toppdelen av chassis.
    Denne vibrasjonen synes å komme fra den induktive volumkontrollen.
    pinnen som aluminiums hjulet en skrur lyden opp og ned med er festet til, er også det eneste festeelementet for den induktive volumkontrollen.en mutter dratt hardt til på forsiden av chassiet.
    vibrasjonen er ganske kraftig .Hva kan gjøres med dette?
    Skal Jeg benytte en slags gummiaktig pakning eller er det andre måter å håndtere dette på?
    Forøvrig ingen vibrasjon å kjenne fra de tre chokene.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    vega65 skrev:
    Jeg kan kjenne en vibrasjon i volumknotten ved berøring.Den forsvinner etter 1-2 sekunders berøring.vibrasjonen kan også kjennes på frontplaten og foran på toppdelen av chassis.
    Denne vibrasjonen synes å komme fra den induktive volumkontrollen.
    pinnen som aluminiums hjulet en skrur lyden opp og ned med er festet til, er også det eneste festeelementet for den induktive volumkontrollen.en mutter dratt hardt til på forsiden av chassiet.
    vibrasjonen er ganske kraftig .Hva kan gjøres med dette?
    Skal Jeg benytte en slags gummiaktig pakning eller er det andre måter å håndtere dette på?
    Forøvrig ingen vibrasjon å kjenne fra de tre chokene.
    Fint å lese at du har kommet så langt Vegard. Alltid gøy når det kommer lyd fra greiene man har har holdt på med i lang tid.

    Jeg kan ikke se noen grunn til at volumkontrollene skal stå å vibrere? Det er ikke annet enn signalstrøm som går igjennom disse, og det er ikke nok til å skape vibrasjon i en lommelyktpære en gang.

    I teorien er det ikke sikkert man finner noe grunnlag for at små vibrasjoner betyr noe, men personlig er jeg skeptisk til at rør-greier skal vibrere. Jeg viser her til en praktisk vinkling mot at de glødende delene i røret blir satt i vibrasjon. Kan umulig være bra for rørets levetid, og mulighens heller ikke for signalet?

    Uten at jeg har lest alle tidligere innlegg, vil jeg anse den mest sannsynige kilde til vibrasjon, å være nett-trafo. Kanskje Hans eller Jan har forslag til noe man kan gjøre med saken? Det eneste jeg gjør med strømmen før nett-trafo er Rifa X2 og Y2 kondensatorer(X2 over- , og Y2 i linje med lederne), men hvor mye de gjør med AC-spenningen, aner jeg ikke. Det er vel en grunn til at Gary har tegnet dem inn?

    Alternativt kan du jo forsøke å avkoble (mekanisk) jernet fra chassis. Dette kan du gjøre med slike 4mm dempestykker som du kan bestille i hvilken som helst Tools butikk (fra Luna katalogen). De er idenstiske med de som bla finnes inne i BASE plattformene, og koster rundt en 10'er for stykket.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    takk for forslag.Grunnen til vibrasjonen er vel at dette er en induktiv volumkontroll.Chokes er jo også kjent for å kunne vibrere?Men kan det være noe i kretsen som får den til å svinge?
    Dette er ikke snekkemotorvibrasjoner mye høyere frekvens.kjennes godt med håndspåleggelse (som ikke kurerte dette ;D) alle andre jern kjennes døde og uten vibrasjoner.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.081
    Antall liker
    1.088
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Jeg kan kjenne en vibrasjon i volumknotten ved berøring.Den forsvinner etter 1-2 sekunders berøring.vibrasjonen kan også kjennes på frontplaten og foran på toppdelen av chassis.
    Denne vibrasjonen synes å komme fra den induktive volumkontrollen.
    For at noe skal vibrere må det tilføres energi. Jeg har ikke så stor tro på at vibrasjonene stammer fra volumkontrollen din, nett-trafoen og forplantning til chassis fra den er en mer åpenbar kandidat (men itte vet je).

    Jan E Veiset
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tror du har jobbet for mye med andre ting Vegard. Sett deg ned og slapp av så går det over. Vibrasjonene altså :)
    Det du opplever tror jeg er mulig å kjenne om du bare holder på ei blank aluminiumsplate uten noe innmontert "hitech".
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Vi er inne på et område hvor jeg kan for lite teori, så du må ta det jeg skriver som "en praktisk tilnærming fra en amatør med litt erfaring":

    Har du jordet "rammene/godset" rundt Volumkontrollen?

    Denne Tribute-saken er en inductive-coil basert sak, i motsenting til de fleste andre som baserer seg på trafo en primær og sekundær vikling. Likevel er det nok en del paraleller.
    S&B f.eks har sine Tx 102 støpt inn i Voks. AudioConsulting leverer sine i en lukket box av tynn bjerkefinèr. Begge har leder ut for å jorde kjernen og rammen til selve volumkontrollen.
    Har din volumkontroll noe slikt? Kan det være noe her som er årsak til virbrasjon? (Jeg tenker på at du kan ha et jordplan som går der det ikke skal?)

    Når jeg går tilbake i tråden og ser på monteringen av Volumkontrollen, så er det også tydlig at om det er noe som settes i svingning gjennom små vibrasjoner i kabinettet, så er det volumkontrollen som stikker ut med lange tunge enheter, og som er montert hengende ut fra frontplaten. Har du, eller er det mulig lage til noe/bygge opp under, slik at volumkontrollen stabiliseres.

    Som nevnt, jeg forsøker meg på en praktisk tilnærming her. Kanskje noen har andre?

    edit:
    Ser Jan's kommentar også:
    Engergien fra singnalet kan umuilig være nok til å sette den tunge volumkontrollen i svingning!
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Først Audiomix:Du har nok rett i at stress/aktivitetsnivået er rimelig høyt om dagen Men heldigvis positivt stress.Jeg er alt for nysgjerrig til at jeg kan overse dette.
    Om du legger hånden på utsiden av ultralyd vaskeren din under drift vil du kjenne det samme som jeg kjenner her altså en høyfrekvent vibrasjon.Det kjennes godt dette.Den forsvinner helt så og si med engang jeg har lagt hånd på knotten eller chassisplaten i front.Nå kan det jo godt være at kilden befinner seg et annet sted enn min første antagelse, men det virker litt merkelig at jeg kan kjenne dette på volumknotten , den induktive volumkontrollen og chassis platen i front/topp innen for en avstand av 10 cm fra volumknotten , men overhodet ingen andre steder.Nå er det i og for seg ikke vansklig å løsne noen trafo/ choke skruer og løfte trafoen såvidt fri av chassis og dermed utelukke eller bekrefte Jane's antagelse.Min tanke er at det ikke er noen grunner til ikke å lokalisere årsaken.Det er rett og slett alt for kraftig til at det kan være bra.
    Erland ser poenget med at om noe skulle settes i svingning så er volumkontrollen pga mekaniske forhold lettere å sette i sving en andre ting.Ingen jordtilkopling for kontrollens chassie.Tilkopling er til forskjell fra tvc er kun signaljord og signal inn og signal ut.eg ikke problematisk å rigge en mekanisk understøttelse her .Litt tanke arbeid og prøving/feiling er vel det som skal til
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    vega65 skrev:
    Jeg ikke problematisk å rigge en mekanisk understøttelse her .Litt tanke arbeid og prøving/feiling er vel det som skal til
    En gummi eller trekloss av passe størrelse med en klatt blutack for feste og finjustering - Ingeniørkunst på høyt plan ;)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tenk litt på hva som skal til for å lage slike vibrasjoner som nevnes her.
    Det kreves litt energi.
    Feltet som signalet inn til volumkontrollen lager er helt ubetydelig.
    Jeg regner med at det du kjenner er uavhengig av om du spiller musikk eller ikke. Altså kan du se bort i fra volumkontrollen som "transducer".
    I ultralydvaskeren er det "kraftige" vibrasjoner med helt annet nivå og annet opphav.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jepp uavhengig av musikk ikke musikk.Sammenlikningen til ultralyd var mest for å beskrive hvordan det kjennes.Uten sammenlikning av proporsjoner og mekanikk.ser poenget med å skjele hen til hva som har kraft i seg til å initiere en slik svingning og da er de mest opplagte kandidatene mains trafo og den første choken(i denne er jo et visst rippel på strømmen )
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det kan komme fra nett trafo. Mindre sannsynlig fra choken.
    Hvis nett trafoen er kilden, bør du kunne kjenne de samme vibrasjonene på den. Hvis det ikke er for mye jobb, kan du løsne den fra chassis for å finne ut om det da blir stille.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Er ikke "choke input" choken mest sannsynlige kandidat. Husker ikke nok fra MJ boka til å begrunne det, men skriver han ikke noe om at nettopp vibr i slike er så stort problem at de alltid skal isoleres godt fra chassis?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke mulig å kjenne antydning til vibrasjon på utsiden av nettrafoen.Derfor jeg innledningsvis spekulerte i andre forklaringer.Det burde være en overkommelig øvelse å løsne 4 muttere. :) God syttende mai dere.Andreas Når det gjelder en choke input choke er det vel rippelen på strømmen som kan gi opphav til vibrasjoner.Iflg psud svinger Il1 mellom 20 og 80ma.men ingen vibrasjon høres eller kjennes fra denne.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    vibrasjonene ble dempet betraktelig.En solid ettertrekking av muttere på jernene hjalp litt.3 små biter bitumen plaseert på innsiden av frontplaten tok resten.
    Jeg har kikket igjennom enkelte av beregningene jeg gjorde tidligere.Det står 0,47 uF auricap inn på første katodefølger, 4,7 uF euro oil ut fra denne og 0,47uf auricap inn og ut fra annen katodefølger.Ved 20hz gir dette følgende "tap" ved 20 hz.i spenningsdelerene etter caps
    1. cap - 0.44db
    2. cap - 0.72db
    3. cap - 0.44db
    4. cap - 0.18db
    I alt -1,78 db v 20 hz.Om det nå er korrekt å summere disse.
    Spørsmålet er om dette er for mye.Jeg har snappet opp at størrelsen på båndbredden har betydning for flere forhold.Men de kommentarene jeg har lest rundt dette dreier seg rundt gevinst ved at båndbredden går høyt opp i frekvens før roll off.Hvordan forholder dette seg ved lave frekvenser.La oss forutsette at det er lite signal under 50hz på de fleste innspillinger, men likevel..
    om jeg nå bytter disse auricaps (som ble benyttet fordi jeg hadde de liggende)
    med kondensatorer av str 1 uF.Blir regnestykket over som følger

    1. cap -0.26 db
    2. cap -0.72 db
    3. cap -0.26 db
    4. cap -0.08db
    I alt -1.32 db v 20 hz.
    Noen innspill vedr det å definere kondensator str ville være fint.
    Bypasset forøvrig de to 4,7 uF 'ene med en 0.1uF Jensen pio, uten at jeg umiddelbart registrerte noen endringer i lyden.Skjønt jeg har oppdaget at det å lytte etter små forskjeller ikke er lett og heller ikke fort gjort.
    mvh v
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.081
    Antall liker
    1.088
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Jeg har kikket igjennom enkelte av beregningene jeg gjorde tidligere.Det står 0,47 uF auricap inn på første katodefølger, 4,7 uF euro oil ut fra denne og 0,47uf auricap inn og ut fra annen katodefølger.Ved 20hz gir dette følgende "tap" ved 20 hz.i spenningsdelerene etter caps
    1. cap - 0.44db
    2. cap - 0.72db
    3. cap - 0.44db
    4. cap - 0.18db
    I alt -1,78 db v 20 hz.Om det nå er korrekt å summere disse.
    Jeg er litt usikker på hvordan du har beregnet tapene for RC-leddene, men de ser noe høye ut..

    I inngangstrinnet ditt har du i følge skjemaet C=0.47u som ser inn i parallellkoblingen av 2 x 1.3M = 0.65M.
    Det første vi kan gjøre (som forenkler senere beregninger) er å finne knekkfrekvensen:
    fc=1/(2pi RC) = 1/(2pi x 0,65M x 0.47u) = 0.52Hz

    Gain kan da beregnes som: A=1/(1+(fc/f)^2)
    For 20Hz gir dette: A=1/(1+(0.52/20)^2) = 0.999 = -0.003dB

    De samme beregningene kan gjøres for de andre RC-leddene. Det eneste som skiller seg ut er RC-leddet som driver TVC-en, der får du en RCL-krets hvor du må ta hensyn til induktansen i TVC-en.

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jane jeg tok utgangspunkt i inngangsimpedansen.den er iflg tubecad simuleringen 329k.Jeg beregnet reaktansen til kondensatorene ved 20 Hz .Så brukte jeg en formel for spenningsdeling og satte resultatet inn i formelen 20log Uout/Uin.For å regne om tapet til db.Det var kanskje feil måte å gjøre det på?Vedr tvc så er ac motstanden 20k ved 20 hz om jeg ikke husker feil i farten.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.081
    Antall liker
    1.088
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Jane jeg tok utgangspunkt i inngangsimpedansen.den er iflg tubecad simuleringen 329k.Jeg beregnet reaktansen til kondensatorene ved 20 Hz .Så brukte jeg en formel for spenningsdeling og satte resultatet inn i formelen 20log Uout/Uin.For å regne om tapet til db.Det var kanskje feil måte å gjøre det på?
    Å regne på RC-nettverk som ren spenningsdeling blir feil, spesielt i nærheten av knekkfrekvensen. Det ville gitt et tap ved knekkfrekvens, når R=Xc, på 6dB, mens både teori og praksis tilsier at dette er 3dB. Dette på grunn av faseforskyvingen mellom spenningen over kondensatoren og motstanden. Interessant nok vil du, hvis du måler i en slik krets, se at summen av de ulike spenningene er høyere enn påtrykt spenning.

    Jeg aner ikke hvorfor simulatoren mener inngangsimpedansen er 329k. Et rør har riktignok en liten lekkstrøm i gitteret som vil representere en gitt inngangsresistans, men i praktiske kretser med småsignalrør er det vanlig å se bort fra dette (unntak finnes selvfølgelig, inngangstrinnet i et rørvoltmeter kan være ett eksempel).

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Tusen takk.Det er godt å få plukket av seg noen unoter :).Og lett å trå feil.
    vedr inngangsimpedansen.Kan det være slik at tubecad "tar med" motstanden på 1M til jord når simulatoren beregner inngangsimpedansen ?Den som står før kondensatoren.etter kondensatoren står så spenningsdeleren 1,3m, 1,3m.Og er dette i tilfelle en feil måte å se det på?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.081
    Antall liker
    1.088
    Sted
    '
    Tja, kanskje det ligger noe der ja. Hvis motstanden på 1M er plassert foran C skal ikke være med i regnestykket for knekkfrekvens.

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.856
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Tilbake til kondensator str.et tap på 0.003 db er ikke særlig mye. vesentlig lavere enn jeg først beregnet.Ogskal jeg da trekke den slutningen at her er "overkondensert".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn