neste prosjekt rørpre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Du har utrolig bratt lærekurve Vegard. Jeg ble beskyldt for å en like flat som Danmark ;)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk for hyggelig kommentar.Jeg er ikke sikker på om obersten hjemme sier seg enig .Jeg er ganske distre og når noe er glemt pleier hun å be meg ransake hjernen, noe hun mener ikke burde ta mer enn et par minutter ;D.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    vega65 skrev:
    kommer nok til å prøve litt forskjellige kondensatorer før preen finner sin "endelige form".Jeg ser du foreslår å kople en liten cap over denne .Er tanken bak en slik mindre cap i parallel. å bedre "transient egenskapene" til den "store "capen ?

    Ja, i noen tilfeller funker det bra.

    Artig prosjekt å følge forresten. :)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takker.
    Når det gjelder kondensatorer, vet jeg at reaktansen, altså motstanden den øver mot signalet, er frekvensavhengig.Og at reaktansen er uendelig ved dc,og at den så avtar med økende frekvens.Jeg vet også at en kondensator med liten kapasitans har større reaktans ved f eks 20 hz, enn en kondensator med høyere kapasitans.Og jeg kjenner formelen for å beregne reaktansen ved en gitt frekvens.etter kondensatorene står det motstand til jord på 1m.den høye motstandsverdien her gjør at en kan velge en mindre kondensatorverdi uten at -3db roll off i bassen kastrerer bassgjengivelsen.Men er det andre forhold å ta hensyn til når en skal velge kapasitansverdi.?Jeg ser at det ofte brukes verdier på 1-2uF ved utgangen.Men det skyldes kanskje at en komersiell konstruktør må ta høyde for at forbruker kan komme til å koble opp med et effekttrinn der inngangsimpedansen i effekttrinnene er vesentlig lavere enn hos meg.(1M).Jeg har noen auricaps liggende 0,47 uf som jeg tenker å begynne med .Når jeg har konkludert mhp kapasitans etterhvert er det ikke usannsynlig :)at de må vike plassen for noe grommere.Dette blir klart etterhvert.Men noen innspill/linker til info vedr spørsmålet ovenfor hadde vært fint
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    takker.kommer muligens en melding når kapasitans verdiene er definert.tenker å bruke denne preen til å lære meg å bruke scoop.blir litt prøving og feiling med de verdiene jeg har liggende hjemme først.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det kommer stadig litt småplukk i posten her er en 4,7uF Audio-consulting reference euro-oil.Ikke kastet bort penger på finnish her nei.Skal være rimelig god denne.Vi får se eller rettere høre.Slang like godt inn et bilde, skulle eg bare stille et teknisk spørsmål.Denne har en alu kanne og en festeskrue i bunnen.På denne skruen er printet et jord tegn.Betyr det at kannen skal jordes ved at kondensatoren skrues i chassis.Og hvorfor ?Det er jo et vesentlig poeng i dette prosjektet at jeg ikke gjør en eneste ting som jeg ikke forstår :)
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har du et bilde fra enden av kondensatoren? Et skarpt et ;)
    Det kan hende at kanna er isolert fra selve kondensatoren. Da kan det hende at det er lurt å jorde den. Kommer litt an på et par forhold.
    Da har du i så fall to andre terminaler som er selve kondensatoren.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    niks skarpt i dag.kamera hjemme.Men det er to terminaler i den ene enden og en festebolt i den andre.bolten går sømløst i ett med kannen og har jord ikon på kortenden. hvilke forhold har du i tankene
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg laget noe tilsvarende den gang jeg jaktet på brumkilder. Pakket inn kondensatoren i kobberfolie som ble jordet. Da blir kondensatoren skjermet. Målte for sikkerhets skyld kapasitansen mellom kondensatorterminalene og skjerm. Helt ubetydelig. Bare noen få pF.
    Hvis det er samme forhold i din kondensator, kan du trygt jorde innkapslingen og koble inn / ut til de to terminalene.
    Da vil den ikke plukke opp brum og den lille strøkapasitansen mot jord vil ikke shunte de høye frekvensene.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    I dag fikk jeg en hyggelig mail fra tribute som lurte på om jeg hadde mottatt jernene.Det hadde jeg jo ikke, så han var rask til å opplyse om et forsendelsesnr pakken hadde.Og så var det dukket for en kjapp tlf til våre venner på postens TOLLBOD.Joda de hadde bare glemt å sende ut hentelapp.Ikke så greit når ting ankommer i påsken.Men her er de alle hull passer bortsett fra til mains hvor jeg må utvide de 4 festehullene en anelse.Og sef lurer jeg på noe.Her ser dere chassis med trafoer satt løst oppå.Og undersiden av mains.Desverre litt utydelig tlf bilde(sjefen har tatt med seg kameraet til en interiørbutikk(Det høres ikke billig ut ;D )
    det er tilkopling for 0-230v greit og en pinne merket med jord tegn og en merket med screen.Jeg er usikker på hvor jeg skal kople pinne merket jord tegn og screen.Og etter å ha ventet en stund på disse , så har jeg slett ikke tenkt å ekspedere de med en feilkopling ;D
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Fulgte det med et skjema?
    Screen er normalt en skjerm mellom primærviklingen og resten.Den kobles vanligvis til jord.
    Ground er normalt en forbindelse til jernkjernen i trafoen.Til jord med den også.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk, niks skjema.Trafoene gir forøvrig et skikkelig og solid inntrykk.Det er en flott finnish uten slurv og tøys.Siden jeg nå skal stjernejorde til superreg kan jeg vel like gjerne legge de to nevnte dit.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det ville jeg forsøkt som første alternativ. Det kan ikke skje noe galt.
    Sjekk med ohm meter at Ground har forbindelse til en skrue, deksel, etc. Og at screen ikke har forbindelse til noe annet.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Screen har ikke forbindelse til noe, det er en liten skrue på ytterveggen rett ved ground tagen .til denne har ground forbindelse, men forøvrig uendelig motstand til cover og feste skruer???
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Mr Tribute Svarte lynraskt på en mail forespørsel vedr dette.Hanforteller at alucoveret må henges opp når det skal powder coates.Til dette driller han et lite hull og heri fester han etterpå en liten skrue som tag ground festes til.Fordi monterings boltene mest sannsynlig ikke etablerer elektrisk kontakt mellom chassis og coveret.Screen er elektrostatisk skjold mellom primær og sekundær og skal også til jord.
    Så kom jeg på noe som først var glemt.Skal glødespenningen ha en referense til ht jord?I 4-30 ble dette gjort ved å sette en 130 ohms motstand fra hver glødekabel til jord, ved likeretter diodene.her likerettes med ez 81, skal dennes glød refereres til jord? i tilfelle hvor kopler en inn disse referensene?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Man AC-gløder ofte likeretterrør, og i min preamp har jeg ikke laget noen referanser til jord her. Så skal du kanskje DC-gløde 5687 rørene? Da kan du fint legge 0-volt fra glødeforsyningen til 0-volt på HT. Noe annet er om man må "heve" glødespenningen, for å ikke få for stort spenningspotensiale mellom filamentene og katoden. Maks spenning her finner du i databladet til røret. Vil tro dette ikke er noe problem for deg, men det kan jo sjekkes for "lærekurvens" del.

    I mine to siste forsøk på å redusere støy i "Thai" har jeg ikke hatt felles 0-volt for glød og HT, og registert en vag reduksjon i støy. Forstår det slik at det ikke skal ha så mye å si i teorien.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skal ac gløde ez81 fra en sekundærvikling på mains trafo og ac gløde 5687 fra en egen trafo.Har sjekket mot datablad og potensialet mellom filament og katode er langt under maks.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    med en stor dose tålmodighet fra noen på Kongsberg, og en smule leting i litteraturen fant jeg ut av det med å etablere en referense til jord.
    Glødekretsen må ha en dc vei til Ht 0V, for å definere filament til katode spenningen.Dette kan gjøres på flere måter:Se skissen under.Ideelt er en trafo med centertap på glødeviklingen.det fikk sef ikke jeg fordi jeg ikke hadde vett/kunnskap til å be om det da jeg bestillte. ;D .Nr 2 skissen viser oppkopling med en humdinger=variabel resistor.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    powerdelen ble ferdig koplet opp i går.Glød ok alle rørsokler.Gjennomføringen for kablene i topplaten er noget liten.Selv om jeg hadde merket alle kablene før jeg tredde de igjennom klarte jeg å forveksle centertap kabelen og kabelen fra skjermen.Dette så jeg straks jeg hadde satt på strømmen og skulle til å måle.Ingen sikringsbrudd eller ekkel lukt av stekt trafo.koblet om disse .Imidletidig svinger spenningen mellom anodene på ez 81 voldsomt og jeg får ingen fornuftig spenning ut.Jeg snoket i flere datablad for ez 81 og da oppdaget jeg et sted at det omtales en motstand i serie inn på hver anode.Det har ikke jeg sett før .Kan dette være årsaken til at spenningen målt mellom anodene oscillerer så voldsomt?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Kald lodding på katoden til ez 81.Loddet om nå er det spenning ut av filteret :) .
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fortsatte der jeg slapp i går.Nå begynner det å bli flere sider siden skissen av powerdelen.Kjapp repetisjon.Trafo 350-0-350 choke 50ma 10H dcr 91 Ohm,220uF 450v.Splitt i b+1 og b+2 Hver av disse: choke 25ma 20H dcr290 ohm(i b+2 312ohm)
    330uF .Målte spenningen på b+ ubelastet og den sluttet ikke å stige før den nærmet seg 1.414 x 350v.Dermed en grei visualisering av hvorfor Swinging chokes ble benyttet i choke input filter tidligere.Mine choker må det trekkes en viss spenning gjennom før de gjør det de skal. Jeg satte inn en 100k motstand over siste kondensator i hver kjede.En bleeder.(eneste r verdi 2w jeg hadde liggende i aktuelt str område, er det for lite?).
    Spenningen på b+1 og b+2 er nå stabilt 292 og 294 v.Men når jeg kopler inn superreg erfarer jeg at den nesten ikke responderer ved skruing på de to potmeterene som brukes til å sette ønsket b+ regulert.I går fikk superreg 400v+ gjennom seg et par ganger ble den også utsatt for b+ som steg og steg.Fordi jeg var dum og ikke satte en bleeder med en gang.Tja kan noen av komponentene på superreg ha kveldet tro.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Litt feilsøking på superreg ga resultater.Disse ble loddet innimellom andre gjøremål, fruen fikk bekreftet at det ikke funker når jeg skal gjøre flere ting samtidig :) . En jumper var uteglemt, ellers ok.FLAUT sånt.Litt usikker på om jeg dermed har kverket noen komponenter på den ene regen.Men med en inkoplet kan jeg sette spenningen til 260v på b+.Så får jeg feilsøke superregene. Nå ser poweret slik ut .Litt småplukk gjenstår men poweret det er oppe og står.Øverst til høyre sokkel ez 81.
    på eikeveggens innside nederst i bilde sees trafo og filter for lavspenningen til superreg.
    mains er bak hullet nedenfor ez 81, nedenfor den er første choke.
    I venstre rad er glødetrafo med firkantet hull for kabler gjennom chassis og ovenfor denne de to identiske chokene en for hver b+ rail.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hjemmefronten har knabbet leketid i det siste.Kalles viss tidsklemme.Har pælet endel med superreg som ikke virket.Nå er det omsider på styr.og signaldelen er nesten ferdig .må gre litt spagetti og kople inn de siste kondensatorene samt litt småtteri på jord siden.
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    vega65 skrev:
    Det ble ferdig. Det er uten støy eller brum og det spiller.Men det er hverken målt eller evaluert noe forøvrig, enda
    Da har du et veldig bra utgangspunkt :)
    Vi må kanskje ha en workshop en dag?
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Gratulerer vega65!
    Nå vil vi se et eksteriør bilde også. ;)

    Har skummet gjennom tråden på 18 sider.
    Hva ble det endelige skjemaet for preampen?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix.
    Sier takk til forslag om workshop.hyggelig og lærerikt det.
    whistler: her er et eksteriørbilde.skjemaet for signaldelen er det som ligger etter at Jane foreslo at jeg skulle rykke tilbake til start.Med den rettelse at kondensatorene er 0,47 uf, bortsett fra den før tributes ind vol ktr som er 4,7 uf.Det er meget mulig at disse verdiene blir endret.....
    poweret er uendret, dog står akkurat nå en superreg inne, ikke to .Usikker på om det er noe å hente på en til...
    poweret er som følger trafo 350-o-350, choke10H 91 ohm,220uF, splitt i to identiske b1+ og b2+: hver er choke 20H 412 ohm ,330uF og så til superreg. 260v inn på anodene til 5687.
    Jeg fikk det ferdig i natt og nå står den og spiller.Og det lyder ( Helt usubjektivt og ufarvet av bygge glede og forventninger) Over all forventning.Jeg synes den spiller nydelig og det før noe som helst er veiet , rettet og korrigert.GØY
    Superreg ter seg litt snodig :grei å sette en ubelastet spenning men får den ikke høyere en 257v med 5687 inne.Prøver jeg å skru frem en høyere spenning eller mere strøm gjennom shunt delen, begynner b+ å flakse opp og ned+- 10v Det laget disco lys i el 34 rørene mine da jeg forsøkte å spille den første platen.
    Så vi lener oss til bake og spiller litt før vi begynner å se nærmere på byggverket =Og Navnet stemmer :H .A. N. S. : har allerede nok signalforsterkning.volum rattet har ikke blitt dratt forbi 1300 enda da blir det for høyt i en liten stue... ;D
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    vega65 skrev:
    Og Navnet stemmer :H .A. N. S. : har allerede nok signalforsterkning.volum rattet har ikke blitt dratt forbi 1300 enda da blir det for høyt i en liten stue... ;D
    Glad du tok hintet: "No gain, no pain"?
    Tipper at kilden du har foran din pre amp gir nok til å overstyre "Swinging (eller var det Singing?) Lady et par ganger.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    JA kilden gir 3-4 x det som trengs for full guffe på swinging ladies.Preen har surret og gått det meste av dagen.Superreg er ikke helt stabil .spenningen ut har begynt å svinge et par ganger tilsynelatende uten foranledning.det lar seg sikkert finne ut av.Det meste av tiden har det funksjonert utmerket og bortsett fra i åpningssekvensen av beethovens femte, der det var en anelse utydelig helt i bunnen,(og er det plata, kilden ,ht eller swinging ladies, se det vet jeg ikke) så har vi ikke hørt en eneste ulyd.Det spiller rett og slett forrykende bra.Dog er her ingen referense som er jevnbyrdig =ta det med en klype salt....(kan være byggeglede/yes det spiller stolthet)
    Men at det er et rimelig godt utgangspunkt , det tror jeg ikke det er tvil om.. Og om enn utydelig: her er det obligatoriske bildet
     

    Vedlegg

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Gratulerer Vegard.

    Gøy å se det fine resultatet.

    Jeg har selv holdt på å implementere Vacum State Sreg i linjetrinnet mitt i kveld.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk for hyggelig kommentar.
    fint om du melder litt om hvordan du opplevde justeringen av superregulatoren.Min er pt ikke helt stabil.
    I går sjekket jeg spenninger og fiklet litt med justeringen.Uten at jeg kan si at jeg kom i mål.
    med superreg utkoplet måler jeg 315v b+.
    Det er to trimpots på reg'en.Det ene justerer en spenningen ut med , det andre regulerer strømmen gjennom shuntregulatoren.Det må gå en minimumsstrøm gjennom denne for at en skal kunne skru spenningen ut opp og ned.Uten rørene i soklene setter en så ønsket b+ spenning, med å skru vekselvis på de to trimpot'ene. i mitt tilfelle 260v og minimum 1o ma strøm i shunt delen.denne strømmen finner en ved å måle over en motstand 10 ohm.100mv her skulle indikere en strøm på 10ma.Dette går greit.Når 5687 settes i soklene og jeg fyrer opp faller spenningen b+ til ca 130v dette er beskrevet som normalt og en skal justere opp for mer strøm gjennom shunt delen , til en når ønsket spenning.Men når jeg passerer 240-250v så holder ikke strømmen jeg måler over 10 ohms motstanden seg stabil.den flakser opp og ned .Og selv om jeg har kunnet spille musikk, så kan det plutselig skje at b+ begynner å blafre +- 1-2 v.Det liker ikke utgangsrørene i monoblokkene.Jeg har litt problemer med å forstå hva årsaken kan være.
    I bruksanvisningen står det at en kan ta ut en spenning opp til 300 v og inntil 80ma.Men at en ikke kan ta ut både en høy spenning og en "stor" strøm samtidig.
    Om jeg har beregnet riktig så skal det ved b+ 260v trekkes 4 x 12 ma i 5687.Kan det da være slik at dette blir for mye ?
    Vil løsningen være å smekke inn en reg til?
    Eller er det jeg som ikke har fått til justeringen?
    det er også nevnt et sted i veilledningen at en ved spenning inn til op amp under 15v kanskje må endre en av motstandene fra 10 k til 1k , ellers vil ikke reg virke slik den er ment.Kan de 17v være for lite selv om det er litt mer en grenseverdien angitt?
    Det er også en indikator lampe som skal lyse når det går tilstrekkelig med strøm i shuntdelen.Selv i stummende mørke kan jeg ikke se antydning til lys selv om jeg måler strøm gjennom pæra.Nå har audiomix foreslått at jeg skifter til en diode slik som tidligere stod her.Men det synes litt merkelig at mr wright skulle ha replassert dioden med en pære som ikke vil lyse.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Etter å ha gått og irritert meg i hele dag over superreg, kom det meg i hu at audiomix for noen uker siden , da jeg pælet med reg pga feilmontasje, sendte meg en epost der han beskrev hvordan han hadde gått frem for å justere dette spetakkelet tidligere.mailen ble fisket ut av søppelkassen og dermed tror jeg det falt på plass.Med et meter på motstanden mellom jord og shunt delen, og et på uttaket til b+, og litt skruing frem og tilbake, begynte jeg så smått å forstå hvordan en kan arbeide frem riktig spenning og en grei stabil strøm.NÅ spiller det gitt kvelden får vise om det kommer noe putring men så langt er alle spenninger dønn stabile. :)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    vega65 skrev:
    NÅ spiller det gitt kvelden får vise om det kommer noe putring men så langt er alle spenninger dønn stabile. :)
    Vi krysser fingerene, Vegard, og venter på rapport.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Jeg har akkurat avsluttet en frustrerende kveld med justering og fikling med Vacum State Sreg.

    På den ene får jeg opp LED og kan justere spenning. Men det er et eller annet som virker veldig merkelig. Den andre får jeg ikke lys i LED samme hvordan jeg skrur. Det virker også som denne trekker ned spenningen fra trafoen med ca 50VDC så det tyder vel på at noe kortslutter helt eller delvis. Men det virker ikke som det er noe som blir varmt heller.

    Jeg gav til slutt opp, og koblet vekk hele greia. Om det er fingertrøbbel, motneringsfeil eller komponentfeil vet jeg ikke, men jeg håper Hans har anledning til å ta en sjekk på dem ved anledning.

    Spenning Ja:

    Det kan være at du har en helt annen konfigurasjon enn det jeg har, men jeg opererer med mye lavere B+ spenning inn på 5687 enn det du gjør.

    Jeg har ca 260VDC som reguleres til 96VDC gjennom en 22K motstand. Kathodemotstanden er 470R.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Tja hvor lenge var adam i paradis......
    En halv time etter at jeg knottet ned min glede over å ha temmet regen så begynte det å ploppe i høytalerene.Tror den forsvinner ut av regulert leie under en transient i musikken.Resepten bør være å øke strømmen gjennom shunt delen.For å få til dette måtte jeg senke spenningen til 244v.OG DET IRRITERER MEG .Erland den regen som senker spenningen med 50v må muligens ha nye zenerdioder og mosfets muligens også lm329.Ikke kople den inn før du har byttet.Jeg blåste to ez 81 på den måten...Selv om jeg måler 160mv i shuntdelen nå så er det ikke lys i pæra..
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Litt OT, Vegard, om du har meg unnskyldt.

    Erland skrev:
    Jeg har ca 260VDC som reguleres til 96VDC gjennom en 22K motstand. Kathodemotstanden er 470R.
    Når du nå først er der inne og fikler med ting; har du ikke lyst til å teste hvordan det låter med et litt annet arbeidspkt. Det finnes jo dem som mener rør låter best på når du kjører dem med så høy spenning som råd er. Regne ut ny katoderesistor og bypass kondis lar seg vel gjøre.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    vega65 skrev:
    Tja hvor lenge var adam i paradis......
    En halv time etter at jeg knottet ned min glede over å ha temmet regen så begynte det å ploppe i høytalerene.Tror den forsvinner ut av regulert leie under en transient i musikken.Resepten bør være å øke strømmen gjennom shunt delen.For å få til dette måtte jeg senke spenningen til 244v.OG DET IRRITERER MEG .Erland den regen som senker spenningen med 50v må muligens ha nye zenerdioder og mosfets muligens også lm329.Ikke kople den inn før du har byttet.Jeg blåste to ez 81 på den måten...Selv om jeg måler 160mv i shuntdelen nå så er det ikke lys i pæra..
    HAr ikke du et oscilloskop? Er det ikke mulig å ta reg-en ut av signalkretsen (eller omvendt) og så shunte utgangen med 1MOhm til jord, for så å kikke på den i skopet, om den er stabil mener jeg?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    OT er ok det.Skam å melde har jeg ikke lært meg å bruke scoopet enda.Men nå er det på tide...
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Andreas skrev:
    Litt OT, Vegard, om du har meg unnskyldt.

    Erland skrev:
    Jeg har ca 260VDC som reguleres til 96VDC gjennom en 22K motstand. Kathodemotstanden er 470R.
    Når du nå først er der inne og fikler med ting; har du ikke lyst til å teste hvordan det låter med et litt annet arbeidspkt. Det finnes jo dem som mener rør låter best på når du kjører dem med så høy spenning som råd er. Regne ut ny katoderesistor og bypass kondis lar seg vel gjøre.
    Kanskje jeg gjør det en gang - men orker ikke nå?

    Gary har testet dette (og han tester mye og kritisk) og har kommet fra til at det er slik denne superenkle konstruksjonen jeg bruker leverer best. Jeg har egentlig ikke forutsetninger for å mene noe annet. Jeg har bypass-kobling over kathodemotstand med en 470uF BG NX. Dette gir litt mer gain, men også en luftigere og mer "frampå" spillestil. Jeg liker det veldig godt slik, men jeg vet at noen synes det kan bli litt mye.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn