neste prosjekt rørpre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Sett i forhold til signaltap ved 20 hz kan en benytte vesentlig mindre kapasitans enn jeg har antatt i de tre kondensatorene som ikke berører tvc.Der motstand til jord er 1m nevner MJ at 100nF vil gi en cut off frekvens på 1.6 hz.Men i de fleste skjemaer jeg har sett brukes ikke så små kondensatorer.Siden de små kondensatorene er vesentlig billigere enn de større må det være en grunn til at langt større verdier er vanlig.Har det med undertrykking av støy fra gittermotstand å gjøre?
    Så til rcl kretsen.Jeg har snoket i tilgjengelig litteratur og foreløpig ikke blitt klokere(må nok utvide biblioteket.).Men i forhold til å beregne ved 20 hz kan jeg ta utgangspunkt i vedlagte skisse der 20 k er oppgitt reaktans for tvc ved 20 hz? og beregne ekvivalent motstanden til 20k og 1M i paralell?(19607) og denne i paralell med 1M i tilfelle ser kondensatoren inn i ca 19230 ohm.
    Om dette er på trynet hadde det vært kjekt med en link til noe som kunne klarne min smårustne hjerne :)
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Du bør ta utgangspunkt i det som er viktig: nemlig å få resonansfrekvensen i LCR-leddet et godt stykke under audiobåndet. Til det trenger du å vite primærinduktansen til TVC-en. Du kan finne denne indirekte når du vet at den utgjør en impedans på 20k ved 20Hz. Det betyr at det kun er L (induktansen) som er ukjent i ligningen Xl=2piLf. Setter du inn de verdiene du vet får du en primærinduktans på 160H. (Nå er det ikke godt å vite hva som ligger i disse 20k ved 20Hz så hvis du ønsker eksakt svar på induktansen bør du sjekke databladet for produktet).
    Du kan på bakgrunn av dette regne ut resonansfrekvensen som funksjon av koblingskondensatoren og finne en trygg verdi for C som ligger (langt) nedenfor audiobåndet.

    Jan E Veiset.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk igjen. databladet oppgir 150 H som primærinduktans og da jeg tidligere regnet gjennom disse dataene fant jeg at teoretisk reaktans ved 20 hz nok ligger nærmere 18 k + enn 20k.sikkert derfor du får 160H.Nåvel jeg beregnet tidligere f re til 1/6.28 x sqrt(150 x 0.0000047)=5,99 Hz.Med 2,2uF skulle f res bli 8.76 hz.
    Når jeg driver og kikker på disse tingene nå så er det fordi jeg ønsker å etterprøve det jeg har gjort og som vi ser av innspill vedr kondensatorer og deres reaktans så har jeg temmelig mye igjen å lære :)Om det er ønskelig med lavere f res enn 5,99 som jeg har i dag vet jeg ikke.Men gitt at det er tilfredsstillende er det vel neppe noen grunner til å øke f res med å bytte til en kondensator med lavere kapasitans og høyere f res som følge...
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Mens jeg prøver å finne ut av dette med kondensator verdier kunne jeg ikke dy meg for å leke litt.
    I delekassen lå det nemlig noen jensen kobber folie 0.47 uf.Alt for galt å bare la de ligge på vent.De fikk bytte plass med auricaps og tanken var seff å finne ut av om det utgjorde noen forskjell.Disse Jensen skal jo være hakket bedre.Små forskjeller , om noen.Kan skyldes at det er liten forskjell, eller at jeg ikke husker lyden som den var eller at noe annet i oppsettet gjør at en forskjell ikke kommer til syne.Men det er jo gøy å prøve ut slikt selv... I allefall sikkert at eventuelle forskjeller ikke er raskt å avdekke...
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Preen var lenge skjemt av at ole det lille svinnet var på besøk.En uventet forsinkelse av deler til chassiet i et annet prosjekt utløste en lekerunde med preen.
    5687 ble parkert som k følger.
    preen står i et oppsett med en cd spiller.Den har en katodefølger på utgangen.To katodefølgere etter hverandre er jo smør på flesk.
    jeg rigget e282f i pentodemodus. , drillet to ekstra hull i topplaten, og fikk benyttet noen 0b2 jeg hadde liggende.De er koplet inn mellom g2 og katoden på hver e282f.
    kretsen er nå
    tribute autoformer(induktiv volumkontroll) e282f katodefølger med vr rør regulert g2 forsyning, og en pimm ccs i katoden.

    morna ole
    1 v inn gir 0,971v ut.
    Ved maks åpning på volumkontrollen er thd ved 1 khz 0,007 til 0,009 %
    verdien endrer seg på displayet,vandrer mellom disse ytterpunktene.med filtrene 400hz og 80 khz innkoplet på hp 8903a er thd nede på 0,0025%.Jeg antar at disse verdiene representerer katodfølgerens prestasjoner:Ved maks åpning på autoformeren bidrar den vel ikke noe .
    men endrer seg = stiger noe etter som jeg vrir volumkontrollen mot null stiger den til 0,1 %
    ved 0,1v ut
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn