Neste oppgradering

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Hei, har tenkt mye på dette og det er muligens lurt og høres andres synpunkter.

Det første jeg skal oppgradere er racket.

Har vel opp mot 30k og bruke, men hvor får jeg mest valuta for pengene.

1. Bytte ut høytalerene som er litt for pågående i
toppen synes jeg (dårlig intergrering i rommet).
Føler at jeg har lyst på en forandring, tenker mye på spendor her.

2. Bytte ut Atollen med lector cdp 7 (eller noe i den duren). Er veldig godt fornøyd med denne men hvor mye bedre når man kommer opp i denne prisklassen?

3. Jeg har ikke egen kurs til anlegget, så tankene ligger tungt rundt ps audio sin pp eller lignene produkt.

PS prøv og ikke gjøre meg enda mere forvirret enn det jeg er.

MVH
Terje :p
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Hmm

Ingen som har noen meninger om dette? ???
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.333
Antall liker
3.524
Torget vurderinger
4
Nye Høyttalere. Ble selv ikke dus med diskanten til Helicon H400. Prøv feks Opera, Spendor som du sier eller Proac. :)
 
U

utgatt60135

Gjest
De gangene jeg har hørt Helicon 400 så synes jeg diskanten er bare flott riktig matchet. Har du mange harde refleksjoner i rommet kan sikkert f.eks Spendor gi deg snillere diskant.

Hvis du bor innenfor rekkevidde ville jeg først ha spurt NHC om hjemlån av Lector spilleren. Hvis du da ikke rett og slett vil prøve en annen spillestil enn Dali, som du sa.
Du kan jo få tikjørt, hvis du bor i Sør-Norge, både Lector og Spendor så kan du selv bedømme hva som låter best. Hvor mye krefter har du i ampen din?
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
tja har hørt endel opera, silkemyk diskant ja men litt for hard i mellomtone og bass.
Dette var Classica serien, den eneste jeg likte var den største i gallas serien og den blir dyr.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
De gangene jeg har hørt Helicon 400 så synes jeg diskanten er bare flott riktig matchet. Har du mange harde refleksjoner i rommet kan sikkert f.eks Spendor gi deg snillere diskant.

Hvis du bor innenfor rekkevidde ville jeg først ha spurt NHC om hjemlån av Lector spilleren. Hvis du da ikke rett og slett vil prøve en annen spillestil enn Dali, som du sa.
Du kan jo få tikjørt, hvis du bor i Sør-Norge, både Lector og Spendor så kan du selv bedømme hva som låter best. Hvor mye krefter har du i ampen din?
Jeg har forsøkt og dempe rommet, 3 diy absorbenter bak høytalere + 2 furutech paneler som jeg har prøved og plassere i ulike posisjoner, har blitt mye bedre men føler at jeg ikke kommer helt i mål. Unisonen er 2 * 150 hybrid watt.
 
U

utgatt60135

Gjest
Ok. Hvordan er ditt lydideal? Hva er viktigst i lydbildet og hva hører du på av musikk?
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.333
Antall liker
3.524
Torget vurderinger
4
For meg så høres det ut som du sliter med diskanten og jeg har som sagt selv slitt med samme problem. Hadde først rent EC anlegg på dem med 4.7, EMC og 2xAW220. Det var bedre men fortsatt ble jeg aldri fortrolig med diskanten. Av ymse grunner (kona + mange komponeter = dårlig match bytta jeg til HegelH200...tja tabbe. Spilte bra på gode nye innspillinger men Bowie samlinga var jo ikke til å høre på mer... :(

Edi: Skal sies at jeg er meget følsom på diskant...jeg foretrekker silkemyk som du sier :)
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Hehe allsidig
Fra klassisk til black metall, jeg er innom de fleste sjangere. (Tom waits i spilleren nå)
Dynamikk setter jeg stooooooooor pris på
 
U

utgatt60135

Gjest
Elektronikken din er vel ikke kjent for å ha noen fremtoning i diskant? Noen andre som kan bistå her?

Jeg vil ikke si at Helicon har noen hardhet i diskant (men ville ikke ha parret de med Hegel nei...) men litt frempå (ikke i lydbildet) ja og sikkert mere avslørende på rockeplater med dårlig lyd. Uansett er det etter min oppfatning høyttalerere som gir størt utslag på lyden.
Jeg har anbefalt ProAc mye men kommer ikke unna nå heller. D(ynamic) 25 fåes rimelig nå før D28 kommer.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Har ikke hørt proAc og de låter sikkert topp, men designet er temmelig kjedelig (Nå legger jeg sikkert hue til hogg her) :p
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.333
Antall liker
3.524
Torget vurderinger
4
Helcon H400 er bare nydelige men jeg bytter dem med glede ut med Proac D38, D25 eller Response 2.5 :)
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Response 2.5? skal det være 2?
 
U

utgatt60135

Gjest
Har ikke hørt proAc og de låter sikkert topp, men designet er temmelig kjedelig (Nå legger jeg sikkert hue til hogg her) :p
De er finere i virkeligheten enn på bilder. Konvensjonelle ja (som Spendor designet), men de er i alle fall ikke stygge?
Men nå er det ikke så lett å matche H 400 når det gjelder utseende.
 
K

kiwi

Gjest
Neste Oppgradering blir for en gangs skyld ikke så dyrt :) Skal kjøpe et større teppe og legge i front av anlegget for og få dempet mer samt 2 store grønne planter som jeg plasserer i første refleksjon for og få dempet noe av ekko i rommet :)
Hei, har tenkt mye på dette og det er muligens lurt og høres andres synpunkter.

Det første jeg skal oppgradere er racket.

Har vel opp mot 30k og bruke, men hvor får jeg mest valuta for pengene.

1. Bytte ut høytalerene som er litt for pågående i
toppen synes jeg (dårlig intergrering i rommet).
Føler at jeg har lyst på en forandring, tenker mye på spendor her.

2. Bytte ut Atollen med lector cdp 7 (eller noe i den duren). Er veldig godt fornøyd med denne men hvor mye bedre når man kommer opp i denne prisklassen?

3. Jeg har ikke egen kurs til anlegget, så tankene ligger tungt rundt ps audio sin pp eller lignene produkt.

PS prøv og ikke gjøre meg enda mere forvirret enn det jeg er.

MVH
Terje  :p
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Hvis du er glad i dynamikk, hva med SA Explorer? Dynamisk som fy!
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
tja, har hørt på SA Explorer bare noen få min. men første inntrykket var meget bra, spørsmålet jeg stilte meg hvar nettopp kan denne høytaleren formiddle dynamikk og dyp bass.

Spurte om jeg kunne låne den med hjem og det ville de helst ikke. En ting som er sikkert er at høytaleren skal være med hjem før jeg kjøper denne gangen.

Ser at mye går på høytaler nå, hva med cd-spiller eller powerplanten ingen meninger om dette
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Hva med kabler?
Tja har ikke testet mye her, men jeg tror ikke disse skal gi for mye i toppen, tara lab helix 6 høytaler, BM til effekt og kimber hero fra spiller.
 
O

om.s

Gjest
Tja har ikke testet mye her, men jeg tror ikke disse skal gi for mye i toppen, tara lab helix 6 høytaler, BM til effekt og kimber hero fra spiller.
Av hva jeg kan se av utstyret ditt skal jo det være relativt oppegående greier, har dessverre ikke hørt alt og det under riktige forutsetninger og skal derfor være forsiktig med noen konkrete råd, men det var ett spm ang kabler her tidligere, hva bruker du nå? det kan være at det er en gevinst å beholde det du har og heller spandere noen kroner på å knyte dette godt og riktig sammen...

mvh
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Av hva jeg kan se av utstyret ditt skal jo det være relativt oppegående greier, har dessverre ikke hørt alt og det under riktige forutsetninger og skal derfor være forsiktig med noen konkrete råd, men det var ett spm ang kabler her tidligere, hva bruker du nå? det kan være at det er en gevinst å beholde det du har og heller spandere noen kroner på å knyte dette godt og riktig sammen...

mvh
Planen var BM hele veien, men kunskapen er ikke så stor på dette feltet, hvordan vil sølv påvirke lyden i forhold til copper?
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Hvordan vil dere beskrive lyden i
tara lab helix 6 og kimber hero
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Noen andre høytaler kandidater som burde vurderes.
Det jeg søker i kandidatene er
*Tilbakelent luftig topp
*Dynamikk i mellomtone og bass gjerne med litt farge.
(Må si at jeg liker heliconene på dette område).
*Ikke for store rommet er ikke det beste, muligens
dipoler hvis mulig.


Tar gjerne mot råd om kabler som passer samme kreterier som beskrevet ovenfor.
 
T

Thomas1

Gjest
Planen var BM hele veien, men kunskapen er ikke så stor på dette feltet, hvordan vil sølv påvirke lyden i forhold til copper?
Tror jeg ville styrt unna sølv hvis du sliter med hard topp.
 
O

omholt

Gjest
Jeg ville i første omgang prøvd enda mer med behandling av førsterefleksjonene (kabler har jeg liten tro på). Det er mulig at bilde lyger, men det ser ut som du har plassert Furutech panelene rett bak høyttalerne og det er nok ikke optimalt. Mener (uten og ha testet veldig mye, men noe) at de bør plasseres i førsterefleksjonen bak ht (bruk speil).
Har du gjort noe med siderefleksjonene? Du bør absolutt gjøre noe med siderefleksjonen foran vinduet. Har selv vindu på på ene siden og det hjalp enormt da jeg satt opp et Furutech panel her. Mulig at en ren absorbent (akustikkplate) kan være bedre enn Furutech.
Ellers kan du også vurdere å gjøre noe med taket. Er det furu panel? Ecophone takplater kan være en løsning her. Selv om det er en del jobb å gjøre noe med akustikken, er det noe man uansett bør gjøre hvis man ønsker krem lyd. Det får du fordelen med også ved eventuelt høyttaler bytte. Husk på det.

Når du gjort tilstrekkelig med akustikken, ville jeg ha sett om det hjelper med annen elektronikk (hjemlån).
Kommer du ikke i mål etter dette, ville jeg skiftet høyttalerne. Du kan selvfølgelig gå den korte veien ved å skifte høyttalerne med en gang med f.eks en varmt spillende høyttaler som Spendor, men jeg ville ha prøvd annet først.

Nevnet også at hvis du har mulighet til å plassere høyttalerne andre steder, kan det være lurt å teste.
 
O

om.s

Gjest
Planen var BM hele veien, men kunskapen er ikke så stor på dette feltet, hvordan vil sølv påvirke lyden i forhold til copper?
Sølv tenderer vel generellt mer mot det lyse, og mange velger da dette feilaktig, imo for å få mer "detaljer".
Dette bør du helt enkelt prøve selv, men generellt duger kobber godt, som ett lite apropo gikk jeg fra sølv til kobber, og føler det er ett mer harmonisk resultat man har oppnådd...

mvh
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Jeg ville i første omgang prøvd enda mer med behandling av førsterefleksjonene (kabler har jeg liten tro på). Det er mulig at bilde lyger, men det ser ut som du har plassert Furutech panelene rett bak høyttalerne og det er nok ikke optimalt. Mener (uten og ha testet veldig mye, men noe) at de bør plasseres i førsterefleksjonen bak ht (bruk speil).
Har du gjort noe med siderefleksjonene? Du bør absolutt gjøre noe med siderefleksjonen foran vinduet. Har selv vindu på på ene siden og det hjalp enormt da jeg satt opp et Furutech panel her. Mulig at en ren absorbent (akustikkplate) kan være bedre enn Furutech.
Ellers kan du også vurdere å gjøre noe med taket. Er det furu panel? Ecophone takplater kan være en løsning her. Selv om det er en del jobb å gjøre noe med akustikken, er det noe man uansett bør gjøre hvis man ønsker krem lyd. Det får du fordelen med også ved eventuelt høyttaler bytte. Husk på det.

Når du gjort tilstrekkelig med akustikken, ville jeg ha sett om det hjelper med annen elektronikk (hjemlån).
Kommer du ikke i mål etter dette, ville jeg skiftet høyttalerne. Du kan selvfølgelig gå den korte veien ved å skifte høyttalerne med en gang med f.eks en varmt spillende høyttaler som Spendor, men jeg ville ha prøvd annet først.

Nevnet også at hvis du har mulighet til å plassere høyttalerne andre steder, kan det være lurt å teste.
Har testet med panelene på siderefleksjonen, uten at dette har gjort noe hørbart med lyden. De 3 bildene som henger på bakvegg er akustikk plater i rammer med tøyfront. Bakveggen er 2 meter fra lyttepos, har prøvd med panelene bak også uten merkbar forbedring.
Jeg må si at lyden ble utrolig mye bedre etter jeg fikk opp DIY absorbenten, så problemet er ikke så stort nå, men jeg føler ikke at jeg kommer helt i mål
 
O

omholt

Gjest
Har testet med panelene på siderefleksjonen, uten at dette har gjort noe hørbart med lyden. De 3 bildene som henger på bakvegg er akustikk plater i rammer med tøyfront. Bakveggen er 2 meter fra lyttepos, har prøvd med panelene bak også uten merkbar forbedring.
Jeg må si at lyden ble utrolig mye bedre etter jeg fikk opp DIY absorbenten, så problemet er ikke så stort nå, men jeg føler ikke at jeg kommer helt i mål
For meg ser det ut som om at du ikke har plassert verken Furutech panelene eller akustikk panelene i førsterefleksjonene på frontveggen (vegg bak høyttalerne). Førsterefleksjonen er ikke rett bak høyttalerne, men noe lenger mot TV'en. Du må bruke et speil (noen til å holde speilet langs veggen, mens du sitter i sweetspot) for å finne det nøyaktig. Kanskje du har gjort denne feilen når du har prøvd å behandle siderefleksjonene også? Kan selvfølgelig tenkes at bildet lyger, men det ser ut som du har ikke truffet førsterefleksjonene.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Nei Har ikke brukt speil på vegg bak høytalere, grunnen er at stort sett hele veggen er dempet med DIY absorbenter (bilder), men jeg skal sandelig undersøke dette. Når det kommer til sidevegg har jeg brukt speilet og det har stått furutech panel der uten at dette førte til lydmessig forbedring.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Hmm etter jeg har tatt speiltesten oppdaget jeg at det ene førsterefleksjons punktet er mellom 2 av diy asorbentene, plasserte en panel her og et på siderefleksjonen. Tja det er fremdels noe skarpe sss`er på damevokal som krall og melua, men det ble muligens noget bedre. føles som lydbildet ble strammere og dynamikken kom litt mere fram. Flyttet også høytalerene fram 5 cm nå står de 1,20 fra baffel til bakvegg.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Jeg har et helt for J*** rack, man kan se at komponentene ikke står helt rett. (tv benk fra ikea som har sett sin beste dager. Min første oppgradering blir rack. Spørsmålet blir kan dette skyldes den litt urene toppen (diskant)?
Jeg høres vel veldig missfornøyd ut, men det er jeg alldeles ikke, muligens bare pirkete.
En annen ting er at jeg bruker midgardene mens unison er inne til rep, tror nok unison er en bedre match til lectoren.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg føler jeg er i samme situasjon som argh her, litt bedre når jeg fikk vekk sølv kablene men blir ikke fornøyd. Beste lyden jeg har hørt er fra Sonus Faber Cremona på McIntosh cd og amp, makan til lufti og stor og varm lyd. Men dette blir litt over budsjett for min del. Er ellers nysjerig på Spendor og Proac og en rimeligere Sonus Faber.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.333
Antall liker
3.524
Torget vurderinger
4
Jeg hadde PS audio HCA-2 til hjemlån med Proac 2.5 en gang og det fungerte meget bra :) Nå ble det ikke noe kjøp av ulike grunner som jeg ikke husker.... Da hadde jeg Thule Space forforsterker og EMC cd spiller.
 
R

Rojoh

Gjest
Bytt om på BM-kabelen og Kimberen. Kanskje det skjer noe...

Mvh. Johan
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Jeg føler jeg er i samme situasjon som argh her, litt bedre når jeg fikk vekk sølv kablene men blir ikke fornøyd. Beste lyden jeg har hørt er fra Sonus Faber Cremona på McIntosh cd og amp, makan til lufti og stor og varm lyd. Men dette blir litt over budsjett for min del. Er ellers nysjerig på Spendor og Proac og en rimeligere Sonus Faber.
Etter bilde og bedømme (min side), virker det som du har plassert høytalerene veldig nærme bakvegg, dette virker ikke som en god plassering av helicon.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Bytt om på BM-kabelen og Kimberen. Kanskje det skjer noe...

Mvh. Johan
BM er rca til xlr, tror du en av kablene kan lage litt av problemet?
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
De står vel ca 42 cm fra veggen, men vil øket avstand fra veggen dempe diskanten også da ?? Trodde dette var for å justere bassen.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Jo lenger borte fra vegger jo mindre refleksjoner, du bør nok prøve og dra de litt fram, man kan jo alltids flytte de tilbake hvis det ikke funker.
 
Topp Bunn