Politikk, religion og samfunn Nei til sosialismen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    Det er nok andre enn røykeren som bør tenke seg litt om her. Enkelte mennesker burde flytte til Finmarksvidden hvor de ikke blir plaget med lukter eller lyder eller andre ubehageligheter.
    Kva med bjørkepollenallergi?
    Og ville dyr a.k.a. knott? Forbannede sosialisme.
    På Finnmarksvidda er det ikkje så mykje knott, men mygg. Skikkeleg mygg, som ikkje er sosialistisk.
    Ein god finnmarksmygg skal vere nok mat til lunsj for ein.
    Vi har da slike beist her sørpå også. Far min hadde som jobb da han var guttunge å dra opp til Grunntjennknuten tidlig på sommeren for å klubbe i hjel noen mygg. Disse ble satt til tørk sommeren over og solgt som mjælkekrakker om høsten. Grei biinntekt, men honningproduksjon viste seg å være en bedre biinntekt.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Det virker nokså mye slik, ja... men - sosialisme i ordets rett forstand har vi aldri hatt her i landet...
    Kan du utdype det litt?
    Du fastslår at slik er det, og det krever belegg.
    :)

    Sakset fra Store norske leksikon (https://www.snl.no):
    Sosialisme er en betegnelse på et knippe politiske teorier og ideologier som går ut på at økonomisk ulikhet bør bekjempes, og at målet for samfunnsutviklingen bør være etableringen av et klasseløst eller egalitært fellesskap.

    Ideologien kalles sosialisme fordi den ønsker å etablere et egalitært samfunn ved å sosialisere samfunnets viktigste virksomheter og gjøre dem til felleseie. Sosialister er imidlertid uenige om hvor omfattende denne sosialiseringen bør være.

    På grunn av denne uenigheten er sosialismen splittet i flere retninger. De tre mest sentrale retningene er kommunisme, sosialdemokrati og anarkisme.

    Sosialistisk teori oppstod i Europa tidlig på 1800-tallet, i kjølvannet av industrialiseringen. Teorien er derfor nært knyttet til arbeiderbevegelsens fremvekst.

    Sosialisme er slik også i utgangspunktet en kampteori, som springer ut av misnøye og en tanke om at menneskelige samfunn er preget av vedvarende interessekonflikter mellom kapitaleiere og arbeidstakere.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Selvsagt er det ikke opp til ethvert borettslag. Det er prosesser som må følges for å få noen tvangssolgt. Det innebærer skriftlige undertegnede klager og muligheter for andelseieren å korrigere oppførsel. Videre må det saksøkes og vinnes frem i retten. Dokumentasjon er da stikkordet.
    Jeg bestrider ikke at det fins tilfeller der tvangssalg kan være på sin plass. Men dette er et ekstremt stort inngrep, og terskelen må ligge høyt. Jeg kan aldri tenke meg at å røyke i sin egen leilighet kvalifiserer som "alvorlig mislighold" (med mindre det et spesifisert i en kontrakt). Det er helt vanlig og helt lovlig å røyke.
    Selv er jeg en ihuga antirøyker.
    Som mange andre oppvokst med en far som røkte. Inne.
    Når hanhadde spist middag, tok det ikke lang tid før det skulle røykes.
    Ble klærne mine ødelagt? Nei.
    Overlevde jeg. Definitivt.
    Overlevde han? Nei. Dessverre.

    Du får ikke ødelagt klærne eller livet ditt av at naboen røyker.

    Ironisk nok så er det Vrøvl som er fornuften her.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    for de som tror at radikal tenking på venstresiden er synonymt med identitetspolitisk partikularisme. siden de selv ikke finner frem, rekkes her en hjelpende hånd; tekstgrunnlag for neste askøyseminar der en kan få spise epler i hagen:

    marx: en av de første som så det universelle og globale i den økonomiske sfære, en sfære som historisk (og teoretisk) sett hadde blitt sett på som noe ikke-politisk, fordi det var den rene egeninteressen som der var på gang. det politiske angikk det som var felles og angikk alle. og teknologien som den institusjonaliserte revolusjon kommer til orde.

    The bourgeoisie cannot exist without constantly revolutionising the instruments of production, and thereby the relations of production, and with them the whole relations of society. Conservation of the old modes of production in unaltered form, was, on the contrary, the first condition of existence for all earlier industrial classes. Constant revolutionising of production, uninterrupted disturbance of all social conditions, everlasting uncertainty and agitation distinguish the bourgeois epoch from all earlier ones. All fixed, fast-frozen relations, with their train of ancient and venerable prejudices and opinions, are swept away, all new-formed ones become antiquated before they can ossify. All that is solid melts into air, all that is holy is profaned, and man is at last compelled to face with sober senses his real conditions of life, and his relations with his kind.
    The need of a constantly expanding market for its products chases the bourgeoisie over the entire surface of the globe. It must nestle everywhere, settle everywhere, establish connexions everywhere.
    The bourgeoisie has through its exploitation of the world market given a cosmopolitan character to production and consumption in every country. To the great chagrin of Reactionists, it has drawn from under the feet of industry the national ground on which it stood. All old-established national industries have been destroyed or are daily being destroyed. They are dislodged by new industries, whose introduction becomes a life and death question for all civilised nations, by industries that no longer work up indigenous raw material, but raw material drawn from the remotest zones; industries whose products are consumed, not only at home, but in every quarter of the globe. In place of the old wants, satisfied by the production of the country, we find new wants, requiring for their satisfaction the products of distant lands and climes. In place of the old local and national seclusion and self-sufficiency, we have intercourse in every direction, universal inter-dependence of nations. And as in material, so also in intellectual production. The intellectual creations of individual nations become common property. National one-sidedness and narrow- mindedness become more and more impossible, and from the numerous national and local literatures, there arises a world literature.
    The bourgeoisie, by the rapid improvement of all instruments of production, by the immensely facilitated means of communication, draws all, even the most barbarian, nations into civilisation. The cheap prices of commodities are the heavy artillery with which it batters down all Chinese walls, with which it forces the barbarians’ intensely obstinate hatred of foreigners to capitulate. It compels all nations, on pain of extinction, to adopt the bourgeois mode of production; it compels them to introduce what it calls civilisation into their midst, i.e., to become bourgeois themselves. In one word, it creates a world after its own image.

    […]

    The bourgeoisie, during its rule of scarce one hundred years, has created more massive and more colossal productive forces than have all preceding generations together. Subjection of Nature’s forces to man, machinery, application of chemistry to industry and agriculture, steam-navigation, railways, electric telegraphs, clearing of whole continents for cultivation, canalisation of rivers, whole populations conjured out of the ground – what earlier century had even a presentiment that such productive forces slumbered in the lap of social labour?

    https://www.marxists.org/archive/marx/works/download/pdf/Manifesto.pdf

    tillegg:
    for å unngå misforståelser: marx så på denne utvikling som positiv! (ikke dermed uproblematisk). ingen som leser marx lærer at en skal avskaffe fremskrittet. det vitenskapelige fremskritt er motoren i frigjøringen.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Lykke til med seminaret. Eller er det bare for arbeiderklassen?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En ting som forundrer meg er at man på den ene siden har streben etter det klasseløse samfunn, prozac for massene.
    . og så har man hedersmenn som King som ønsker det raseløse samfunn.
    .. men i dag handler alt tydeligvis om å splitte folk opp i grupper og sette dem mot hverandre og lage hierarkier igjen som om vi levde i føydalalderen.

    Hønsegård og 'pecking order' = identitetspolitikk

    Jeg er ikke flåsete nå, du har tenkt en vinterdag før.

    Hva er det som skjer, slik du ser det?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fun fact: (fra wiki)

    The Situationist International (SI) was an international organization of social revolutionaries made up of avant-garde artists, intellectuals,[who?] and political theorists, prominent in Europe from its formation in 1957 to its dissolution in 1972.

    The intellectual foundations of the Situationist International were derived primarily from anti-authoritarian Marxism and the avant-garde art movements of the early 20th century, particularly Dada and Surrealism. Overall, situationist theory represented an attempt to synthesize this diverse field of theoretical disciplines into a modern and comprehensive critique of mid-20th century advanced capitalism. The situationists recognized that capitalism had changed since Karl Marx's formative writings, but maintained that his analysis of the capitalist mode of production remained fundamentally correct; they rearticulated and expanded upon several classical Marxist concepts, such as his theory of alienation. In their expanded interpretation of Marxist theory, the situationists asserted that the misery of social alienation and commodity fetishism were no longer limited to the fundamental components of capitalist society, but had now in advanced capitalism spread themselves to every aspect of life and culture. They rejected the idea that advanced capitalism's apparent successes—such as technological advancement, increased income, and increased leisure—could ever outweigh the social dysfunction and degradation of everyday life that it simultaneously inflicted.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvis dette ble litt for abstrakt så hør på musikk fra Trevor Horn og Malcolm McLaren.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    En ting som forundrer meg er at man på den ene siden har streben etter det klasseløse samfunn, prozac for massene.
    . og så har man hedersmenn som King som ønsker det raseløse samfunn.
    .. men i dag handler alt tydeligvis om å splitte folk opp i grupper og sette dem mot hverandre og lage hierarkier igjen som om vi levde i føydalalderen.

    Hønsegård og 'pecking order' = identitetspolitikk

    Jeg er ikke flåsete nå, du har tenkt en vinterdag før.

    Hva er det som skjer, slik du ser det?
    det kan en snakke om, men der forutstetter at en forlater de rene emosjoner som du har gjort til kjennetegn når det gjelder det politiske, og at en ikke trekker lua ned over synapsen, og tror at sosialistisk tenking består i å fornekte fremskrittet, tro at en skal ha statlig kontroll over privatøkonomi eller at det ellers bare er å forstå som diktatur og planøkonomi.

    en må i tillegg forstår at identitetspolitikk ikke har noe med en sosialistisk venstreside som sådan å gjøre – demokratene f. eks. er ikke der. den florerer over dammen, uten at hverken sosialisme eller annet rødt har vært det som har kjennetegnet politikken der borte.

    tillegg:
    si gjerne fra om du vil bidra med noen annet enn det sedvanlige mølet. jeg stiller opp.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mer gråtekommunisme (wokeness), nå i fotballen.

    https://www.nrk.no/sport/reagerer-p...porterprotester_-_-hvem-beskyttes_-1.14908166

    – Mange reagerer på at man stopper en kamp for dette, men ikke for apelyder fra fansen. Hvem er det som beskyttes? En spiller eller mektige klubbledere?

    Asbjørn Slettemark er en av tre som driver podkasten «Dritte Halbzeit», som handler om tysk fotball.

    Han er en av dem som stiller spørsmål ved bruken av prosedyren på tre trinn som i helgen ble brukt til å stoppe tyske fotballsupporteres protester mot Dietmar Hopp, som eier fotballklubben Hoffenheim.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dong, once in a lifetime, bruk litt tid her

    please

    ..

     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt mer om sammenhengen mellom identitetspolitikk og sosialisme...


    --------

    "Alex Iversen

    Når det ikke en gang er plass til Trevor Phillips i britiske Labour, er det ikke urimelig å tenke at dette partiet er blitt en puritansk kult. For et utrolig og trist forfall de har vært gjennom under Corbyn. Veien tilbake kommer til å bli veldig lang."

    --------

    In defence of Trevor Phillips
    Labour’s expulsion of Phillips reveals a cult-like party on the verge of total irrelevance.

    Dr Rakib Ehsan

    https://www.spiked-online.com/2020/03/09/in-defence-of-trevor-phillips/

    t is safe to say that the Labour Party hasn’t exactly covered itself in glory of late – but, quite incredibly, it has managed to hit a new low.

    In a seeming attempt to undermine the reputation of the Equality and Human Rights Commission (EHRC), which is currently investigating Labour over allegations of institutional anti-Semitism, the party has decided to suspend former EHRC chairman Trevor Phillips on the grounds of ‘Islamophobia’. The suspension reveals an ideologically purist Labour Party that is now under the control of identitarian leftists.

    Phillips, who was appointed as head of the Commission for Racial Equality in 2003 before becoming chair of the EHRC in 2006, is certainly robust when it comes to his analysis of identity politics and multiculturalism. As early as 2005, he warned that Britain’s approach to multiculturalism and cultural diversity could cause us to ‘sleepwalk towards segregation’. He elaborated on these views in a 2016 paper published by Civitas, titled Race and Faith: The Deafening Silence.

    In it, he argues that a ‘squeamishness about addressing diversity and its discontents risks allowing our country to sleepwalk to a catastrophe that will set community against community, endorse sexist aggression, suppress freedom of expression, reverse hard-won civil liberties, and undermine the liberal democracy that has served this country so well for so long’.

    Phillips is also a passionate advocate of free speech – placing him at odds with the thoughtpolicing tendencies of the contemporary British left. He has warned that certain regressive elements are out to silence legitimate concerns about orthodox Islamic doctrines and their social implications. This has proven to be well-placed. Recently, an unholy alliance of witless liberal politicians, crank academics and Islamist organisations attempted to force through a definition of ‘Islamophobia’ which essentially represented a blasphemy law through the back door.

    Phillips has expressed reservations over the ethnic and religious segregation perpetuated by the multiculturalist championing of ‘difference’. He has not shied away from highlighting the embedding of patriarchal structures, misogynistic attitudes and other problematic socio-cultural values within certain communities. This does not make him an anti-Muslim bigot. These are entirely reasonable points that strike a chord with much of the British population.

    What’s more, Labour’s suspension of Phillips is reflective of the left’s ever-growing hostility towards non-white individuals who reject their identitarian ideology and grievance-driven narratives. Phillips is a successful black man who does not hesitate to identify the deeply regressive elements of the left’s multicultural ideology. His mere existence is a major inconvenience to the left. For the Labour Party, Phillips is nothing but an uppity coconut who needs to be punished for not fitting neatly into its political agenda.

    The suspension of Phillips is just another demonstration of the Labour Party’s increasingly regressive and authoritarian turn. This is a party led by a man who has a history of fraternising with Islamist organisations. And a party that has witnessed the departure of British Jewish politicians due to institutionalised anti-Semitism – including Dame Louise Ellman, who had been in the party for 55 years before she quit last year.

    Yet it is Trevor Phillips who is considered to be so unpalatable that he is undeserving of a place in the Labour Party. A once great party has descended into a complete farce. Labour is on the brink of total irrelevance.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bill Gates er en filantrop, Robert Mugabe var en politiker.

    "Mer politikk" er bra når individer får lov til å ta del i makten, men politikk er ikke like bra når det handler om å lystre ordre fra partiet, staten og sannhetsministeriet.

    I dag handler alt for mye om det siste og det meste som 'politisk engasjerte' sprer rundt seg er lydighetsposering og et slaktet lam smurt utover inngangsdøren.

    Politiseringen av alt medmenneskelig er en vei til helvete, ikke til et bedre samfunn og en bedre fremtid.
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et overdøvende Nei til sosialismen hos Demokratene.

    .. sorry, revolusjonen er nok satt på gress denne gangen også.

    --

    Så godt som i boks

    Med nattens overbevisende seiere har Joe Biden så godt som vunnet demokratenes nominasjonsvalg. Men han må trå forsiktig herfra om han skal dra med seg hele partiet videre.

    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qLd3Q1/saa-godt-som-i-boks

    Joe Biden vant ikke bare den store styrkeprøven Michigan som Bernie Sanders overraskende vant i 2016. Han vant den med klare og overbevisende marginer. Ikke minst i de valgkretsene som demokratene er nødt til å vinne i november, skal de klare og kaste ut Donald Trump av Det hvite hus.

    Bidens gjenoppstandelse den siste halvannen uken er ikke noe mindre enn et politisk mirakel. Den opprinnelige favoritten hadde tapt de tre første nominasjonsvalgene og var mer eller mindre erklært død og maktesløs før nominasjonsvalget i Sør-Carolina 29. februar.

    Men vinnerrekken på supertirsdag, kombinert med hvordan kandidater som Pete Buttigieg og Amy Klobuchar har trukket seg og gitt sin støtte til den tidligere visepresidenten, har gitt Biden et enormt løft og gjort ham tilsynelatende ustoppelig og uslåelig.

    Bidens ikke spesielt godt arrangerte eller finansierte kampanje har dermed fått fornyede ressurser og tro på seg selv, og valgforskere og kommentatorer vil for all fremtid studere hva som skjedde med velgermassen i disse tidlige dagene av mars 2020: Hvordan er det mulig for en kandidat å gjøre et slikt comeback?

    Svaret er antagelig motkandidaten, Donald Trump. Demokratene ser ut til å ha nådd en kollektive erkjennelse av at om Trump skal slås, må kreftene forene seg i god tid, og bruke minst mulig tid på intern krangling.

    Og til tross for Sanders slagkraftige apparat, solide finansiering og energiske kampanjevirksomhet, står han for langt til venstre for de fleste demokratiske velgere.

    Biden, med sine mange svakheter og mangler, virker samlende på velgerne. Han har ro og erfaring, og kan i manges oppfatning bringe USA «tilbake til normalen», etter fire utmattende år med Donald Trump.

    Men skal Biden ha noen sjanse i november, er han nødt til å ha hele partiet i ryggen, og det inkluderer Bernie Sanders. Bidens akilleshæl er unge velgere, som i stor grad foretrekker den jevngamle senatoren fra Vermont.

    Biden kan ikke regne med å få de unge med seg om han nå opptrer maktarrogant, erklærer seg selv for vinner før alle stemmene formelt er i boks eller fremstår på en måte som skuffer de mange Sanders-tilhengerne, som nå er lei og slikker sine sår etter denne natten.

    Det Biden, og resten av det demokratiske partiet kan gjøre, er å håpe at Sanders ser tallenes tale og trekker seg frivillig. Teoretisk sett kan det skje allerede i løpet av de nærmeste døgnene. Men det er mer realistisk for Biden å håpe på neste onsdag, om han vinner avgjørende stater som Ohio og Florida med like overbevisende marginer i mellomtiden.
     
    V

    VVV

    Gjest
    Det er på tide å slutta å gi økonomisk støtte til kunst og kultur (burde aldri vorte gitt noko støtte til slikt i utgangspunktet).

    kultur-1.png
     
    V

    VVV

    Gjest
    Viss nokon vil støtta kunst og kultur så får dei gjera det sjølv og IKKJE tvinga alle som ikkje vil det til å betala milliardar i skattekroner til slike formål. Betre (mildt sagt) å bruka desse sparte pengane som bidrag til å senka skattenivået for alle.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et samfunn består av mer enn veier VVV. Vi må alle være med å betale for ting som ikke er vår greie eller son vi ikke benytter, selv om litt strengere kriterier tidvis ikke ville være av veien.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du har sikkert lest en bok VVV eller en avis som jeg har vært med og subsidiert uten at jeg har lest den selv. Det heter et samfunn, selv om takleggeren i ett av sine mer dogmatiske øyeblikk sa at det ikke fins.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Vikingene tok seg tid til ekstremt vakker, høvdingfinansiert kunst ... litt synd med denne frykten for uttrykk man ikke er helt komfortabel med. Det Entartete har alltid skremt de lettskremte og fått dem til å foretrekke bokbål og statueknusing.

    Det sies at disse kommer fra Nidaros. Men de er fra middelalderen.

    h-chessmengroup.jpg
     
    V

    VVV

    Gjest
    Du har sikkert lest en bok VVV eller en avis som jeg har vært med og subsidiert uten at jeg har lest den selv. Det heter et samfunn, selv om takleggeren i ett av sine mer dogmatiske øyeblikk sa at det ikke fins.
    Er motstandar av av alle slike subsidier som du nemner.
    Eit problem med slikt er også indoktrinering (subsidierte TV-kanalar, miljøbyråkrati, skuleundervisning osv).
    At ein ved nokre tilfeller har fått noko som helst igjen for dei hundretusenane ein har betalt i skatt til dårlege ting, unnskylder ikkje at desse pengesluka skal bestå (eller i det minste at det skal effektiviserast og sparast betydeleg).
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Det blir for enkelt, VVV. Og støtte til kunst har intet med politisk preferanse å gjøre. Det handler, i dette tilfellet, om hvorvidt man tolererer andre uttrykk enn dem man er inneforstått med.

     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Du har sikkert lest en bok VVV eller en avis som jeg har vært med og subsidiert uten at jeg har lest den selv. Det heter et samfunn, selv om takleggeren i ett av sine mer dogmatiske øyeblikk sa at det ikke fins.
    Er motstandar av av alle slike subsidier som du nemner.
    Eit problem med slikt er også indoktrinering (subsidierte TV-kanalar, miljøbyråkrati, skuleundervisning osv).
    At ein ved nokre tilfeller har fått noko som helst igjen for dei hundretusenane ein har betalt i skatt til dårlege ting, unnskylder ikkje at desse pengesluka skal bestå (eller i det minste at det skal effektiviserast og sparast betydeleg).
    https://tv.nrk.no/serie/harald-eia-presenterer-saann-er-norge
     
    V

    VVV

    Gjest
    Kvifor skal ikkje kunstnarane måtte greia seg sjølv på same måte som eksempelvis sjølvstendig næringsdrivande snekkarar?
    a.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn