Politikk, religion og samfunn Nei til sosialismen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Slubbert

    Gjest
    Jeg tror faktisk jeg er på hei med vedkommende... men det har kun med tilfeldigheter å gjøre....
    Men - Syke- og omsorgsinstitusjoner såvel som barnehager er underlagt regelverk for bemanning og kompetanse og arbeidsmiljølover og regler, .... De aller færreste - om noen - kommuner er så rike at de har råd til overbemanning, derfor kunne det vært interessant å få forklart hvordan private aktører kan gjøre dette bedre og billigere enn kommunene selv.. Vrøvl og Slubbert - tar dere utfordringen??
    Jeg har ikke noen formening om hvorvidt privatdrevne omsorgsinstitusjoner er bedre eller mer effektive enn offentlige. Det mener jeg er et spørsmål om å finne ut hva som fungerer best, altså et rent pragmatisk spørsmål, og ikke et ideologisk spørsmål hverken ene eller andre veien. Jeg har heller ikke oversikt over tilgjengelig forskning på området, så nei, jeg kan ikke ta den utfordringen.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.561
    Antall liker
    9.361
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Private vil alltid jakte på høyest mulig profitt. Det er moralen til den enkelte eier som avgjør hvor mange lik man er villig til å gå over. I større firmaer blir avstanden til kunden lenger og det blir lettere lavere moral. I store konsern finnes det ingen moral, bare et sett med floskler og fine ord utad. Maksimal profitt forlanges av aksjonærer og styre. Hvis det innebærer noe av det jeg antyder her så vil og skal de selvfølgelig ikke informeres. De vil ikke vite noe og dermed ansvarligjøres. Blåser det for mye på toppen får den eller de ansvarlige sparken og får med seg en god fallskjerm. Og slik fortsetter det......
     
    6

    65finger

    Gjest
    Private vil alltid jakte på høyest mulig profitt. Det er moralen til den enkelte eier som avgjør hvor mange lik man er villig til å gå over. I større firmaer blir avstanden til kunden lenger og det blir lettere lavere moral. I store konsern finnes det ingen moral, bare et sett med floskler og fine ord utad. Maksimal profitt forlanges av aksjonærer og styre. Hvis det innebærer noe av det jeg antyder her så vil og skal de selvfølgelig ikke informeres. De vil ikke vite noe og dermed ansvarligjøres. Blåser det for mye på toppen får den eller de ansvarlige sparken og får med seg en god fallskjerm. Og slik fortsetter det......
    og forskjellen i offentlige eide bedrifter og foretak er?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Private vil alltid jakte på høyest mulig profitt. Det er moralen til den enkelte eier som avgjør hvor mange lik man er villig til å gå over. I større firmaer blir avstanden til kunden lenger og det blir lettere lavere moral. I store konsern finnes det ingen moral, bare et sett med floskler og fine ord utad. Maksimal profitt forlanges av aksjonærer og styre. Hvis det innebærer noe av det jeg antyder her så vil og skal de selvfølgelig ikke informeres. De vil ikke vite noe og dermed ansvarligjøres. Blåser det for mye på toppen får den eller de ansvarlige sparken og får med seg en god fallskjerm. Og slik fortsetter det......
    og forskjellen i offentlige eide bedrifter og foretak er?

    At overskudd/underskudd/kostnader/besparelser går til en annen gruppe eiere.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Private vil alltid jakte på høyest mulig profitt. Det er moralen til den enkelte eier som avgjør hvor mange lik man er villig til å gå over. I større firmaer blir avstanden til kunden lenger og det blir lettere lavere moral. I store konsern finnes det ingen moral, bare et sett med floskler og fine ord utad. Maksimal profitt forlanges av aksjonærer og styre. Hvis det innebærer noe av det jeg antyder her så vil og skal de selvfølgelig ikke informeres. De vil ikke vite noe og dermed ansvarligjøres. Blåser det for mye på toppen får den eller de ansvarlige sparken og får med seg en god fallskjerm. Og slik fortsetter det......
    og forskjellen i offentlige eide bedrifter og foretak er?

    At overskudd/underskudd/kostnader/besparelser går til en annen gruppe eiere.
    punktet med en god fallskjerm er almengyldig
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter 35 år i privat sektor er jeg ikke sikker på at det er vesentlig forskjell.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Det er flere slike undersøkelser som har vist det samme. De private barnehagene har mer fornøyde foreldre, driver mer effektivt og har omtrent like mange pedagoger per barn som de kommunale.

    Her er tidenes største foreldreundersøkelse i norske barnehager:

    Private barnehager slår de kommunale barnehagene

    • [*]Private barnehager har i sum ti prosentpoeng flere foreldre som totalt sett sier de er «svært fornøyd» med sitt barns barnehage, enn de kommunale.
      [*]Av 30 stilte spørsmål finnes det ikke ett der kommunale barnehager skårer bedre enn de private. Det finnes sju der de i snitt skårer likt. Langt flere foreldre i private barnehager gir likevel barnehagen toppscore og er «svært fornøyd».
      [*]Et av områdene der de private barnehagene skårer aller best, er hvor godt barnehagen forbereder barna til skolestart. 50 prosent av foreldrene i private barnehager er «svært fornøyd» mot 42 i de kommunale.
    Barnehagemonitor.no her hentet tall fra regnskap og andre kilder:
    • Private barnehager hadde i syv av de ni siste årene flere pedagoger per barn enn de offentlige.
    • Sykefraværet er konsekvent høyere i de offentlige barnehagene. Ifølge KS koster sykefraværet i de kommunale barnehagene det offentlige rundt 2,7 milliarder kroner i året.
    • Lønningene er faktisk litt høyere i de private barnehagene, og de aller fleste har tariffavtale.

    De private barnehagene driver mer lønnsomt og effektivt fordi de har større barnehager og færre administrative og andre ikke-pedagoger ansatt, går det frem av en undersøkelse fra Telemarksforskning.
    (Les: mindre byråkrati.)

    Samtidig gjennomfører regjeringen innstramminger bl.a. for å hindre muligheten til å ta ut for store utbytter.
    Dette er endringene regjeringen vil gjøre for å regulere private barnehager
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.561
    Antall liker
    9.361
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Private vil alltid jakte på høyest mulig profitt. Det er moralen til den enkelte eier som avgjør hvor mange lik man er villig til å gå over. I større firmaer blir avstanden til kunden lenger og det blir lettere lavere moral. I store konsern finnes det ingen moral, bare et sett med floskler og fine ord utad. Maksimal profitt forlanges av aksjonærer og styre. Hvis det innebærer noe av det jeg antyder her så vil og skal de selvfølgelig ikke informeres. De vil ikke vite noe og dermed ansvarligjøres. Blåser det for mye på toppen får den eller de ansvarlige sparken og får med seg en god fallskjerm. Og slik fortsetter det......
    og forskjellen i offentlige eide bedrifter og foretak er?
    Jakten på overskudd er større i private løsninger og dermed også større sjangs for rævkjøring av de ansatte og kundene. (De ansatte forstår det, kundene må helst ikke fatte mistanke eller merke så mye til det selvfølgelig)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.561
    Antall liker
    9.361
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er flere slike undersøkelser som har vist det samme. De private barnehagene har mer fornøyde foreldre, driver mer effektivt og har omtrent like mange pedagoger per barn som de kommunale.

    Her er tidenes største foreldreundersøkelse i norske barnehager:

    Private barnehager slår de kommunale barnehagene

    • [*]Private barnehager har i sum ti prosentpoeng flere foreldre som totalt sett sier de er «svært fornøyd» med sitt barns barnehage, enn de kommunale.
      [*]Av 30 stilte spørsmål finnes det ikke ett der kommunale barnehager skårer bedre enn de private. Det finnes sju der de i snitt skårer likt. Langt flere foreldre i private barnehager gir likevel barnehagen toppscore og er «svært fornøyd».
      [*]Et av områdene der de private barnehagene skårer aller best, er hvor godt barnehagen forbereder barna til skolestart. 50 prosent av foreldrene i private barnehager er «svært fornøyd» mot 42 i de kommunale.
    Barnehagemonitor.no her hentet tall fra regnskap og andre kilder:
    • Private barnehager hadde i syv av de ni siste årene flere pedagoger per barn enn de offentlige.
    • Sykefraværet er konsekvent høyere i de offentlige barnehagene. Ifølge KS koster sykefraværet i de kommunale barnehagene det offentlige rundt 2,7 milliarder kroner i året.
    • Lønningene er faktisk litt høyere i de private barnehagene, og de aller fleste har tariffavtale.

    De private barnehagene driver mer lønnsomt og effektivt fordi de har større barnehager og færre administrative og andre ikke-pedagoger ansatt, går det frem av en undersøkelse fra Telemarksforskning.
    (Les: mindre byråkrati.)

    Samtidig gjennomfører regjeringen innstramminger bl.a. for å hindre muligheten til å ta ut for store utbytter.
    Dette er endringene regjeringen vil gjøre for å regulere private barnehager
    Mulig foreldrene var fornøyd med disse også.

    «Kunnskapsbarnehagene» i Espira-kjeden har innført ansettelsesstopp for fagarbeidere og pedagoger med høy ansiennitet, avslører internt dokument.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/bar...rende/71117677
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Civitas betraktninger har vel like stor slagside som man påstår LO har, - har de ikke???
    Jo, Civita er den liberale tankesmien. Så den passer ikke for de som liker autoritær tenkning.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    11.677
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det var ikke poenget mitt... LO og fagbevegelsen beskyldes hele tiden for "slagside" i sine argumenter... det er i alle fall ikke mindre slagside i det jeg har sett fra Kristin Clemet og Civita i de siste par årene....
     
    6

    65finger

    Gjest
    Private vil alltid jakte på høyest mulig profitt. Det er moralen til den enkelte eier som avgjør hvor mange lik man er villig til å gå over. I større firmaer blir avstanden til kunden lenger og det blir lettere lavere moral. I store konsern finnes det ingen moral, bare et sett med floskler og fine ord utad. Maksimal profitt forlanges av aksjonærer og styre. Hvis det innebærer noe av det jeg antyder her så vil og skal de selvfølgelig ikke informeres. De vil ikke vite noe og dermed ansvarligjøres. Blåser det for mye på toppen får den eller de ansvarlige sparken og får med seg en god fallskjerm. Og slik fortsetter det......
    og forskjellen i offentlige eide bedrifter og foretak er?
    Jakten på overskudd er større i private løsninger og dermed også større sjangs for rævkjøring av de ansatte og kundene. (De ansatte forstår det, kundene må helst ikke fatte mistanke eller merke så mye til det selvfølgelig)
    mitt inntrykk er at norske bedriftseiere og ledere også tenker på sitt samfunnsansvar. en del offentlige ledere sløser samtidige med tildelte skattepenger
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Det var ikke poenget mitt... LO og fagbevegelsen beskyldes hele tiden for "slagside" i sine argumenter... det er i alle fall ikke mindre slagside i det jeg har sett fra Kristin Clemet og Civita i de siste par årene....
    Kristin Clemet er høyresidens fett betalte propagandaminister. Hun får 2 mill i året fra sponsorer i næringslivet for å sikre at Høyre vinner valget. Har vært en særdeles god investering for Høyres sponsorer så langt gjennom solid direkteavkastning i skatteletter.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.561
    Antall liker
    9.361
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Private vil alltid jakte på høyest mulig profitt. Det er moralen til den enkelte eier som avgjør hvor mange lik man er villig til å gå over. I større firmaer blir avstanden til kunden lenger og det blir lettere lavere moral. I store konsern finnes det ingen moral, bare et sett med floskler og fine ord utad. Maksimal profitt forlanges av aksjonærer og styre. Hvis det innebærer noe av det jeg antyder her så vil og skal de selvfølgelig ikke informeres. De vil ikke vite noe og dermed ansvarligjøres. Blåser det for mye på toppen får den eller de ansvarlige sparken og får med seg en god fallskjerm. Og slik fortsetter det......
    og forskjellen i offentlige eide bedrifter og foretak er?
    Jakten på overskudd er større i private løsninger og dermed også større sjangs for rævkjøring av de ansatte og kundene. (De ansatte forstår det, kundene må helst ikke fatte mistanke eller merke så mye til det selvfølgelig)
    mitt inntrykk er at norske bedriftseiere og ledere også tenker på sitt samfunnsansvar. en del offentlige ledere sløser samtidige med tildelte skattepenger
    Jeg generaliserer selvfølgelig, unntak finnes alle veier. Har jobbet flere steder både i det offentlige og i det private, har også drevet eget firma i mange år. Men jeg tør påsta at jeg har rett i det store bildet. Ønsker ikke å nevne navn, men har arbeidet i store multinasjonale konsern og samfunnsansvar my ass. Finnes ikke.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Mulig foreldrene var fornøyd med disse også.

    «Kunnskapsbarnehagene» i Espira-kjeden har innført ansettelsesstopp for fagarbeidere og pedagoger med høy ansiennitet, avslører internt dokument.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/bar...rende/71117677
    Ja det fins eksempler på dårlige barnehager både offentlig og privat - derfor er jo valgfrihet en bra ting.
    Men jevnt over leverer altså de private bedre kvalitet for lavere pris.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    11.677
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jaja... som med annen religion, er trua viktigere enn fakta.... det finnes sikkert gode private barnehager, men lite tyder på at de "jevnt over er bedre..."
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Jaja... som med annen religion, er trua viktigere enn fakta.... det finnes sikkert gode private barnehager, men lite tyder på at de "jevnt over er bedre..."
    Lite tyder på? Jeg nevnte jo nettopp masse kilder for et par innlegg siden. All forskning tyder på.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Jakten på overskudd er større i private løsninger og dermed også større sjangs for rævkjøring av de ansatte og kundene. (De ansatte forstår det, kundene må helst ikke fatte mistanke eller merke så mye til det selvfølgelig)
    mitt inntrykk er at norske bedriftseiere og ledere også tenker på sitt samfunnsansvar. en del offentlige ledere sløser samtidige med tildelte skattepenger
    Jeg generaliserer selvfølgelig, unntak finnes alle veier. Har jobbet flere steder både i det offentlige og i det private, har også drevet eget firma i mange år. Men jeg tør påsta at jeg har rett i det store bildet. Ønsker ikke å nevne navn, men har arbeidet i store multinasjonale konsern og samfunnsansvar my ass. Finnes ikke.
    ikke enig. Arbeider med rekruttering og organisasjons rådgiving i 20 år med flere til dels meget forskjellige bedrifter og foretak. Arbeidet internt i flere norske og internasjonale
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.561
    Antall liker
    9.361
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jakten på overskudd er større i private løsninger og dermed også større sjangs for rævkjøring av de ansatte og kundene. (De ansatte forstår det, kundene må helst ikke fatte mistanke eller merke så mye til det selvfølgelig)
    mitt inntrykk er at norske bedriftseiere og ledere også tenker på sitt samfunnsansvar. en del offentlige ledere sløser samtidige med tildelte skattepenger
    Jeg generaliserer selvfølgelig, unntak finnes alle veier. Har jobbet flere steder både i det offentlige og i det private, har også drevet eget firma i mange år. Men jeg tør påsta at jeg har rett i det store bildet. Ønsker ikke å nevne navn, men har arbeidet i store multinasjonale konsern og samfunnsansvar my ass. Finnes ikke.
    ikke enig. Arbeider med rekruttering og organisasjons rådgiving i 20 år med flere til dels meget forskjellige bedrifter og foretak. Arbeidet internt i flere norske og internasjonale
    Og du svelger ikke floskler og slagord rått? Se på det fra innsiden, gjerne fra gulvet så kan lett illusjonene briste.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Jeg generaliserer selvfølgelig, unntak finnes alle veier. Har jobbet flere steder både i det offentlige og i det private, har også drevet eget firma i mange år. Men jeg tør påsta at jeg har rett i det store bildet. Ønsker ikke å nevne navn, men har arbeidet i store multinasjonale konsern og samfunnsansvar my ass. Finnes ikke.
    ikke enig. Arbeider med rekruttering og organisasjons rådgiving i 20 år med flere til dels meget forskjellige bedrifter og foretak. Arbeidet internt i flere norske og internasjonale
    Og du svelger ikke floskler og slagord rått? Se på det fra innsiden, gjerne fra gulvet så kan lett illusjonene briste.
    svelger alt rått! Hva slags bedrevitne holdning er dette? Snart 40 års arbeidserfaring på forskjellige nivåer. Jeg vet også hva jeg skriver om. Til orientering
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    11.677
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Støtter Terje-A her.... Jeg har i over 10 år vært komm.ansvarlig i en bedrift med nå 92 ansatte, hvor vi sliter med mobildekning i store deler av bedriften. I tillegg har vi eget hotell med rundt 4000 overnattingsdøgn og flere tusen dagbesøkende pr år.....
    Gjett hvor interessert Telenor har vært i mine henvendelser.... det eneste som har skjedd i løpet av de siste 7-8 år, er at hver gang jeg har blåst meg opp og tatt i litt.... så har jeg fått en ny "kundekontakt".....
    Samme med områder hvor "kundegrunnlaget" ikke er "drivverdig", - og hadde det ikke vært for den mediestormen det skapte, så hadde man nok gitt blanke f' i alle de områdene som hadde blitt fri for internett også, når man nå skulle sdroppe velikehold av kobbernettet....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.091
    Antall liker
    8.026
    Torget vurderinger
    12
    Jeg kjenner det butter litt når jeg leser om lokale barnehageeiere som har tatt ut store utbytter og mildt sagt høy DL-lønn for bransjen å være samtidig som bemanning og utstyr ikke var mer enn på et minimum. Det rimer ikke at offentlige midler skal finansiere dette. Da vil jeg heller ha skattelette direkte. Uten at det spiller noen rolle for diskusjonen så jeg har hatt egne 3 barn i privat barnehage. Forskjellen fra den og flere andre av slaget var at den ble drevet av en stiftelse, målet var 0-resultat hvert år, ingen av lønningene var annet enn fornuftige, det var mange pedagoger blant de ansatte og alt som var igjen av penger når året nærmet seg slutten ble brukt på formål som kom barna til gode. Ikke et øre gikk til utbytter eller annet tøys som ikke har en puck med barnehagedrift å gjøre. De hadde ikke ekstreme åpningstider, men man kan ikke få alt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.561
    Antall liker
    9.361
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg generaliserer selvfølgelig, unntak finnes alle veier. Har jobbet flere steder både i det offentlige og i det private, har også drevet eget firma i mange år. Men jeg tør påsta at jeg har rett i det store bildet. Ønsker ikke å nevne navn, men har arbeidet i store multinasjonale konsern og samfunnsansvar my ass. Finnes ikke.
    ikke enig. Arbeider med rekruttering og organisasjons rådgiving i 20 år med flere til dels meget forskjellige bedrifter og foretak. Arbeidet internt i flere norske og internasjonale
    Og du svelger ikke floskler og slagord rått? Se på det fra innsiden, gjerne fra gulvet så kan lett illusjonene briste.
    svelger alt rått! Hva slags bedrevitne holdning er dette? Snart 40 års arbeidserfaring på forskjellige nivåer. Jeg vet også hva jeg skriver om. Til orientering
    Såpass må vi da tåle:) Husker godt vi fikk en stor kanon på besøk som skulle "rydde" i den norske avdelingen. Ledelsen fikk 2 uker på å rydde pultene. Så kom slagordene på plass på veggene. Jeg tenkte mitt" Arbeit macht frei"
    Arbeidsplasser ble flyttet ut av Norge., men noen ble igjen her. (Deriblant meg) Ytterligere en kanon kom og fortalte til oss som hadde vært med siden starten i Norge at vi var for dyre, det beste er å ha unge mennesker med et lavt lønnstrinn. Skikkelig motiverende.
    Så ble det julebord. Tradisjonen med at firmaet spanderte julemiddag eller en Pizza var forbi. Nå skulle det være julebord med egenandel på 150,- Ikke mange som dukket opp der....Så tok vi inn mennesker fra Nav som Nav betaler lønna for. Ingen planer om å ansette personene, da må de være så dyktige og effektive at det ryker av både hode og fingertupper.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.561
    Antall liker
    9.361
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Støtter Terje-A her.... Jeg har i over 10 år vært komm.ansvarlig i en bedrift med nå 92 ansatte, hvor vi sliter med mobildekning i store deler av bedriften. I tillegg har vi eget hotell med rundt 4000 overnattingsdøgn og flere tusen dagbesøkende pr år.....
    Gjett hvor interessert Telenor har vært i mine henvendelser.... det eneste som har skjedd i løpet av de siste 7-8 år, er at hver gang jeg har blåst meg opp og tatt i litt.... så har jeg fått en ny "kundekontakt".....
    Samme med områder hvor "kundegrunnlaget" ikke er "drivverdig", - og hadde det ikke vært for den mediestormen det skapte, så hadde man nok gitt blanke f' i alle de områdene som hadde blitt fri for internett også, når man nå skulle sdroppe velikehold av kobbernettet....
    Mitt eksempel ovenfor er ikke Telenor, men jeg kjenner godt til hvordan de holder på. Og det er ikke bra for å si det forsiktig. De ansatte på Fornebu har det ikke greit for å si det sånn.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.327
    Antall liker
    9.688
    Mulig foreldrene var fornøyd med disse også.

    «Kunnskapsbarnehagene» i Espira-kjeden har innført ansettelsesstopp for fagarbeidere og pedagoger med høy ansiennitet, avslører internt dokument.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/bar...rende/71117677
    Ja det fins eksempler på dårlige barnehager både offentlig og privat - derfor er jo valgfrihet en bra ting.
    Men jevnt over leverer altså de private bedre kvalitet for lavere pris.
    Prøv å få et barn med spesielle behov inn i en privat barnehage. Det krever for mye ressurser og dermed innhogg i overskuddet, så desverre, du må søke plass i en kommunal barnehage.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Og du svelger ikke floskler og slagord rått? Se på det fra innsiden, gjerne fra gulvet så kan lett illusjonene briste.
    svelger alt rått! Hva slags bedrevitne holdning er dette? Snart 40 års arbeidserfaring på forskjellige nivåer. Jeg vet også hva jeg skriver om. Til orientering
    Såpass må vi da tåle:) Husker godt vi fikk en stor kanon på besøk som skulle "rydde" i den norske avdelingen. Ledelsen fikk 2 uker på å rydde pultene. Så kom slagordene på plass på veggene. Jeg tenkte mitt" Arbeit macht frei"
    Arbeidsplasser ble flyttet ut av Norge., men noen ble igjen her. (Deriblant meg) Ytterligere en kanon kom og fortalte til oss som hadde vært med siden starten i Norge at vi var for dyre, det beste er å ha unge mennesker med et lavt lønnstrinn. Skikkelig motiverende.
    Så ble det julebord. Tradisjonen med at firmaet spanderte julemiddag eller en Pizza var forbi. Nå skulle det være julebord med egenandel på 150,- Ikke mange som dukket opp der....Så tok vi inn mennesker fra Nav som Nav betaler lønna for. Ingen planer om å ansette personene, da må de være så dyktige og effektive at det ryker av både hode og fingertupper.
    jeg har erfart tilsvarende, spesielt amerikankeide faktisk
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å få et barn med spesielle behov inn i en privat barnehage. Det krever for mye ressurser og dermed innhogg i overskuddet, så desverre, du må søke plass i en kommunal barnehage.
    Bra at det fins mange kommunale barnehager da!
    Men hvis man ønsker å fikse dette, så er det jo Staten som definerer hvilke tjenester de kjøper av de private barnehagene. Man kan ha en ordning der man betaler ekstra for merkostnaden ved spesielle behov. Eller kanskje man kan sette foten ned og kreve at dette må løses innenfor dagens økonomiske rammer. Hvis det er store overskudd så er det jo mye å gå på. Det blir jo en forhandlingssak.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Grådighet i privat sektor er lettere å avdekke enn sløsing i det offentlige, men finanskrisen viser hvor viktig det er å ha på plass gode reguleringer som fungerer.

    Finanskrisen gikk hardt utover privat sektor - ikke glem det - og en av problemene var feil avlønning av ledere som sikret seg høye bonuser ved å tenke kortsiktig. I dag har man lært og gir andre typer avlønningen enn f.eks bonus på resultat - men gjerne aksjer slik at en CEO tenker bærekraft og ikke kortsiktig profitt.

    Ellers finnes det mange eksempler på hvor privat sektor har gått for lange og tilsvarende der hvor løsningen har vært stor i offentlig sektor. Den generelle skepsisen til private barnehager etc er noe litt annet - mest fordommer.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.561
    Antall liker
    9.361
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det som bekymrer meg er den økende forskjellsbehandlingen man ser rundt omkring i verden. Det beste er om det offenlige tilbudet av ymse tjenester er så bra (herunder private løsninger finansiert av det offentlige) slik at de med god økonomi ikke ser noe poeng i å bruke private løsninger utenfor tilbudet det offentlige gir. Tenker da både på barnheager, skoler, sykehus, sykehjem, bo-områder med bedre infrastruktur og økt sikkerhet osv. I enkelte land ser det ut til at store grupper mennesker blir etterlatt på perrongen mens en rik del av befolkningen flytter inn i gated communities. Minner meg litt om middelalderens byfestninger. Fattiglappene bodde utenfor muren mens de med midler bodde innenfor.

    Edit. Og de som protesterer mot den økende segregeringen i samfunnet blir beskyldt av opportunistiske politkere for å være sosialister og kommunister.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.327
    Antall liker
    9.688
    Edit. Og de som protesterer mot den økende segregeringen i samfunnet blir beskyldt av opportunistiske politkere for å være sosialister og kommunister.
    Og de som kommer med beskyldningene er fra de 30% som tror de er blant de 10% rikeste.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det som bekymrer meg er den økende forskjellsbehandlingen man ser rundt omkring i verden. Det beste er om det offenlige tilbudet av ymse tjenester er så bra (herunder private løsninger finansiert av det offentlige) slik at de med god økonomi ikke ser noe poeng i å bruke private løsninger utenfor tilbudet det offentlige gir. Tenker da både på barnheager, skoler, sykehus, sykehjem, bo-områder med bedre infrastruktur og økt sikkerhet osv. I enkelte land ser det ut til at store grupper mennesker blir etterlatt på perrongen mens en rik del av befolkningen flytter inn i gated communities. Minner meg litt om middelalderens byfestninger. Fattiglappene bodde utenfor muren mens de med midler bodde innenfor.

    Edit. Og de som protesterer mot den økende segregeringen i samfunnet blir beskyldt av opportunistiske politkere for å være sosialister og kommunister.
    Vi ser jo dessverre en amerikanisering også i Norge. Helseforsikringer kommer med gode jobber, gjerne med behandling i utlandet for å få rask behandling - på samme tid ser vi at det offentlige ligger etter mer og mer - og det blir et klasseskille bare på type jobb.

    Italia og Spania tillater stort sett kun offentlige tjenester på helsekrtiske tjenester - mens de private er tillatt på ikke livstruende tjenester - slik at man får et sunnere og mer balansert forhold mellom sektorene og får unna køene på en smartere måte enn i Norge. (En fattig må vente lenger på ikke livstruende operasjoner mens det er likestilt på hjerte, hjerne, kreft etc). Allergien mot privat sektor i Norge leder oss nærmere en amerikansk modell, som er spesielt.

    I Norge kan en kirurg jobbe både i offentlig og privat som øker hans profitt men reduserer tjenestetilbudet til pasientene. Dvs at man jobber på dagtid på sykehus og på kveldene på privat klinikk som øker profitten hans men reduserer effektiviteten på sykehusene. Dette er av en god årsak ikke tillatt i flere andre land.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    8.021
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Prøv å få et barn med spesielle behov inn i en privat barnehage. Det krever for mye ressurser og dermed innhogg i overskuddet, så desverre, du må søke plass i en kommunal barnehage.
    Bra at det fins mange kommunale barnehager da!
    Men hvis man ønsker å fikse dette, så er det jo Staten som definerer hvilke tjenester de kjøper av de private barnehagene. Man kan ha en ordning der man betaler ekstra for merkostnaden ved spesielle behov. Eller kanskje man kan sette foten ned og kreve at dette må løses innenfor dagens økonomiske rammer. Hvis det er store overskudd så er det jo mye å gå på. Det blir jo en forhandlingssak.
    Ein forretningsmodell mange likar er at: Staten tek utgiftene, medan privat eigar tek inntektene.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å få et barn med spesielle behov inn i en privat barnehage. Det krever for mye ressurser og dermed innhogg i overskuddet, så desverre, du må søke plass i en kommunal barnehage.
    Bra at det fins mange kommunale barnehager da!
    Men hvis man ønsker å fikse dette, så er det jo Staten som definerer hvilke tjenester de kjøper av de private barnehagene. Man kan ha en ordning der man betaler ekstra for merkostnaden ved spesielle behov. Eller kanskje man kan sette foten ned og kreve at dette må løses innenfor dagens økonomiske rammer. Hvis det er store overskudd så er det jo mye å gå på. Det blir jo en forhandlingssak.
    Ein forretningsmodell mange likar er at: Staten tek utgiftene, medan privat eigar tek inntektene.
    Det er selvsagt problemet med mye privatisering. De private tar de enkle sakene som det er penger å tjene på, men det offentlige tar de vanskelige.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    11.677
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel hele essensen i privatiseringskomplekset, -inkludert oppsplitting i fjørten selskaper hvor de delene som kan gi profitt kan legges ut til anbud for privat inntjening. Staten sitter da igjen men de utgiftsdrivende delene som ingen er interessert i.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Ein forretningsmodell mange likar er at: Staten tek utgiftene, medan privat eigar tek inntektene.
    Den norske Staten har jo flere tusen milliarder i inntekter hvert år, tror ikke det er så mange private barnehageeiere som kan matche det.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    8.021
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ein forretningsmodell mange likar er at: Staten tek utgiftene, medan privat eigar tek inntektene.
    Den norske Staten har jo flere tusen milliarder i inntekter hvert år, tror ikke det er så mange private barnehageeiere som kan matche det.
    Då tek du med meir enn inntektene frå dei offentlege barnehagane.....
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel hele essensen i privatiseringskomplekset, -inkludert oppsplitting i fjørten selskaper hvor de delene som kan gi profitt kan legges ut til anbud for privat inntjening. Staten sitter da igjen men de utgiftsdrivende delene som ingen er interessert i.
    Hvis vi snakker om jernbane, så er vel problemet heller at alt Staten driver med blir et gigantisk sløseri-regime, fordi det mangler incentiver til å drive effektivt og lønnsomt. Slik det var med NSB-monopolet.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Då tek du med meir enn inntektene frå dei offentlege barnehagane.....
    Ja Staten sitter igjen med mesteparten av kostnaden for både private og kommunale barnehager,og så finansierer Staten dette ved å kreve inn skatter og avgifter fra befolkningen. Fordi vi mener at det er en verdi i seg selv at barn vokser opp i dette landet uten at foreldrene må tre ut av arbeidslivet. Jeg syns det er en fornuftig modell, syns ikke du?

    Burde Staten se på barnehager som en inntektskilde? Foreldrebetaling blir da ca 200 000 per år.

    Jeg er bakfull i dag, så kanskje jeg har litt tungt for å skjønne poenget ditt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn