Nei så trist

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Affa projiserer sin skyldfølelse ved å rakke ned på en som har begått samme type kardinalfeil som han selv. Et velkjent psykologisk forsvarsverk i et skrøpelig menneskesinn.
Vi får tilgi dem, thi de vet ikke hva de gjør.

Honkey

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Om jeg forstår deg rett, kan man da ikke gjøre seg en betraktning om verdenssamfunnet uten å angripe eller forsvare, hæ  ???

Mvh
Jo for all del. Mulig jeg misforsto deg litt, i tillegg begynner Morakniven min å bli litt sløv. ;)

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det tenderer litt mot det smakløse å debattere Arne Treholt nå som han er alvorlig syk.
Man kan jo kanskje se det slik at man diskuterer et "begrep" og ikke et individ; Treholt er jo personifiseringen av et svik, nærmest på linje med Quisling, hvis navn jo er blitt et etablert begrep såvel i Norge som i utlandet.

Jeg tror nok at hadde det vært et annet navn og vært et annet individ som hadde begått dette man oppfatter som svik/høyforræderi eller annet, så ville det individet og det navnet blitt assosiert med dette sviket.

Dermed er det vel neppe noen grunn til å tro at det er Treholts individ man i utgangspunktet misliker, men de handlingene som han gjorde; slik sett kan man si at Treholt "ikke skal ta det personlig", for å si det flåsete, når noen nærer en såpass stor misbehag med mannen, det hadde man gjort uansett hvilket navn og individ det hadde dreid seg om.

Var dette "far out" eller gav det noen form for mening... :) ?

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Treholt personifiseringen av et svik? Kan ikke HELT sammenliknes med Quisling kan han? Hvorvidt noen har sveket noe som helst så kommer jo det an på resultatet av sviket. Kari Treholt begjærte sporenstreks skillsmisse da saken ble kjent, politisk korrekt av henne synes jeg.

Husker jeg sov ganske godt om natten da Treholts lefling med russere og andre ble kjent. Sover da godt fortsatt.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Treholt personifiseringen av et svik? Kan ikke HELT sammenliknes med Quisling kan han?
Naturligvis ikke i konsekvens, men denne karen handlet vel ikke særlig iht sin overbevisning, gjorde han vel?
Han visste vel muligens hva han gjorde, og motivene var vel ikke akkurat politisk motiverte?

Nok om det, mannen er dømt og har sonet, men det er ikke rart at en god del nordmenn ser på ham som en sviker vel. Vi er heldige vi, som ikke har opplevd dramatiske konsekvenser av landssvik i vår tid.. det kunne vi fort ha gjort dersom tilfeldighetene i verden hadde villet det annerledes.

Mvh Vidar P

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.280
Sted
Holmestrand
Det er vel ingen tvil om hvem som er dummest i denne tråden?

Det er alle vi som i mer enn et sekund lar oss indignere av en viss persons ørkesløse tullprat. Stutum er død, men denne mener det...

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg tok opprinnelig på meg den oppgaven med å "duellere" med Affa, Arve... Problemet var at jeg ble så uvel av det nivået man måtte oppholde seg på. Det holder med en.... :)

Angående Treholt: Jeg har nå begynt å lese dommen mot ham. Jeg har også tidligere lest en del om temaet. Jeg har aldri helt ut akseptert premissene i denne ensidigheten rundt dette temaet. Det som hele tiden har forbauset meg er følgende:
- At det er så mange som har så sterke følelser rundt dette. Voksne tilnærmesesvis intelligente mennesker kan hisse seg voldsomt opp over "landsforræderen" Arne Treholt. Dette baserer jo folk flest på det pressen har kunnet formidle; i praksis er ikke dette stort å henge noen ting på. Ut fra det pressen har kunnet formidle har jeg rent faktisk aldri ant nøyaktig hva Trholt ble dømt for, jeg!

- At de som har satt seg inn i saken er rystet over at han a) i det hele tatt ble dømt, og b) at straffen ble så høy som den ble.
Det har også blitt laget en dansk dokumentar om temaet, som forsiktig sagt er temmlig kritisk til hele behandlingen av saken.
Dommen er på ca 250 sider, så jeg kan ikke mene stort foreløpig. Men inntil videre er jeg uansett mildt kritisk til den opphausingen som ble dennne saken til del.

Honkey

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.426
Morsomt at den som er betegnet som den "største" norske spion gjennom tidene ikke er nevnt ennå.
Men det er en stund siden den personen er omtalt i VG eller Holmgang

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg undrer meg også over at det er stuerent å verve agenter til egen spionasje samtidig som spionasje for andre er særdeles straffbart. Hva er forskjellen på "heler og tyv" i denne sammenhengen? At norsk politi kan gå med hevet hode etter å ha forsøkt verve en av Treholts kontakter i dårligste James Bond-stil er jo patetisk! http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article306560.ece

Honkey

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Det som hele tiden har forbauset meg er følgende:
- At det er så mange som har så sterke følelser rundt dette. Voksne tilnærmesesvis intelligente mennesker kan hisse seg voldsomt opp over "landsforræderen" Arne Treholt. Dette baserer jo folk flest på det pressen har kunnet formidle; i praksis er ikke dette stort å henge noen ting på. Ut fra det pressen har kunnet formidle har jeg rent faktisk aldri ant nøyaktig hva Trholt ble dømt for, jeg!

- At de som har satt seg inn i saken er rystet over at han a) i det hele tatt ble dømt, og b) at straffen ble så høy som den ble.
Det jeg reagerer mest på er Treholts svik mot venner og familie, uten at han tar nevneverdig selvkritikk for dette i ettertid. Det er godt dokumentert og bevist at Treholt solgte materiale til Sovjet og Irak, men hvor alvorlig dette egentlig var er det vanskelig å ha en formening om nå. Den politiske situasjonen nå så forskjellig fra utgangspunktet for over 20 år siden at det blir vanskelig å vurdere denne saken objektivt på nytt i ettertid. Man skal huske at Norge (og resten av den vestlige verden) var i en "etteretningskrig" med østblokken den gangen. Relativt uskyldige dokumenter kan ha hatt større verdi enn man skulle tro i tillegg til at Treholt helt sikkert ble holdt på gress med et håp om at han skulle avansere ytterligere i norsk politikk.

Quisling var til sammenligning helt i "elitedivisjonen" når det gjelder foræderi, men han var også en "hederlig" foræder som trodde fullt og fast på det han gjorde ut fra en ideologisk overbevisning.

A

Affa

Gjest
Arne er seigere enn forventet. Spenning helt til det siste.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Quisling var til sammenligning helt i "elitedivisjonen" når det gjelder foræderi, men han var også en "hederlig" foræder som trodde fullt og fast på det han gjorde ut fra en ideologisk overbevisning.
Det var mitt poeng også ja; ikke det at ideologisk motivert svik er noe mer tilgivelig, men det er en forskjell.
Jeg tror vi som er vokst opp i rikdom og fred ser verden med våre øyne, som alle andre, og har lett for å glemme hvor store konsekvenser landssvik kunne ha hatt for hele befolkningen, gitt de rette internasjonale og nasjonale forutsetninger.

postretro; synes ikke akkurat at den kommentaren var noe hyggelig lesning. Ikke for å forsvare noen i utgangspunktet, men slike personkarakteristikker tjener ikke stemningen på forumet, og i så måte er du ikke det spøtt bedre enn andre når du bruker slike vendinger. Bedre å la være tror jeg.. ;)

Mvh Vidar P

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
For en totalt uverdig og latterlig tråd - skal den virkelig ikke gi seg før Treholt har trukket pusten for siste gang?

Ikke rare svikeren heller, de virkelig saftige gutta fra den kalde krigen har garantert ikke blitt tatt og sitter sannsynligvis i Høyre`s sentralstyre i dag.(eller et annet sted hvor ufarliggjorte og politisk impotente mennesker er konsentrert)

Hold deg til nasse-nostalgien Affa, det er faktisk morsomt.

O.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det jeg reagerer mest på er Treholts svik mot venner og familie, uten at han tar nevneverdig selvkritikk for dette i ettertid. Det er godt dokumentert og bevist at Treholt solgte materiale til Sovjet og Irak, men hvor alvorlig dette egentlig var er det vanskelig å ha en formening om nå. Den politiske situasjonen nå så forskjellig fra utgangspunktet for over 20 år siden at det blir vanskelig å vurdere denne saken objektivt på nytt i ettertid. Man skal huske at Norge (og resten av den vestlige verden) var i en "etteretningskrig" med østblokken den gangen. Relativt uskyldige dokumenter kan ha hatt større verdi enn man skulle tro i tillegg til at Treholt helt sikkert ble holdt på gress med et håp om at han skulle avansere ytterligere i norsk politikk.

Men skiller Treholts svik mot familien seg i prinsipp fra en som har et vellykket ansikt utad men er bankraner på fritiden? For familien er vel ikke den forskjellen av annet enn akademisk interesse? Jeg ser ikke den store forskjellen som gjør at man kan dømme noen hardere enn andre på rent moralsk grunnlag.

Honkey

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Ikke rare svikeren heller, de virkelig saftige gutta fra den kalde krigen har garantert ikke blitt tatt og sitter sannsynligvis i Høyre`s sentralstyre i dag.(eller et annet sted hvor ufarliggjorte og politisk impotente mennesker er konsentrert)
Det sitter sikkert fremdeles noen gamle spioner rundt i diverse departementer og i utenrikstjenesten og ikke minst i LO. Det kan muligens hende at noen til og med har vært på Stortinget eller sågar har avansert til Fylkesmann.

Hold deg til nasse-nostalgien Affa, det er faktisk morsomt.

O.
Det var skikkelige forædere!

R

Ronny_D

Gjest
Jeg undrer meg også over at det er stuerent å verve agenter til egen spionasje samtidig som spionasje for andre er særdeles straffbart. Hva er forskjellen på "heler og tyv" i denne sammenhengen? At norsk politi kan gå med hevet hode etter å ha forsøkt verve en av Treholts kontakter i dårligste James Bond-stil er jo patetisk! http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article306560.ece

Honkey
Innfiltrering og "informanter" er da ganske vanlig i forb med taktisk etterforsk, det fåregår jo i mere eller mindre alle miljøer som ikke er direkte åpne for hvermansen.
Det er da mange flere tilfeller av dårlig Jens Bone stil å finne. I mange tilfeller også betydelig utover hva miljøets normal synes å være, det er nesten å forstå som dynamiske fullmakter.
Framprovosering av lovbrudd med lovbrudd undrer meg også.

R

Ronny_D

Gjest
Men skiller Treholts svik mot familien seg i prinsipp fra en som har et vellykket ansikt utad men er bankraner på fritiden? For familien er vel ikke den forskjellen av annet enn akademisk interesse? Jeg ser ikke den store forskjellen som gjør at man kan dømme noen hardere enn andre på rent moralsk grunnlag.

Honkey
Det gjør det da åpenbart, forvaring er vel enda ikke brukt i forbindelse med spionasje ?

T

Thomas_Lutro

Gjest
Affa

Nå er helten din overført til Ullevål. Kjøp en blomsterkvast. Tegn eller mal et kort. Lag noen fine påskekyllinger av krepp-papir, pappkuler og gule fjær, og reis på besøk. Arne er i dårlig form, og han setter sikkert stor pris på en oppmuntring.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det gjør det da åpenbart, forvaring er vel enda ikke brukt i forbindelse med spionasje ?
Det jeg siktet til var ikke jus, det var en rent moralistisk innfallsvinkel. Så lenge man lever et dobbeltliv vil dette uansett komme som en bombe på en tilsynelatende vellykket familie, enten det dreier seg om underslag, spionasje eller bankran. Når pappa åker inn på vann og brød er det en viss utfordring for mor og barn, for å si det sånn....

Honkey

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Husk å legge ut en kopi av kortet du lager til han! ¨,

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Om din alder er korrekt så er vel det uansett ikke så lenge til?
To landsforædere (med motsatt fortegn) kan jo møtes i det hinsidige etterhvert. En tidligere SS-frontkjemper og kommunistspionen i gjensidig beundring?

A

Affa

Gjest
Om din alder er korrekt så er vel det uansett ikke så lenge til?
Jeg  overlever nok Arne. Kan ikke unngå å tenke på det Knut Hamsun skrev  i Paa Gjengrodde Stier.
"Jeg ser et flag på halv stang. Nogen er død, men det er ikke mig. "

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Jeg tok opprinnelig på meg den oppgaven med å "duellere" med Affa, Arve... Problemet var at jeg ble så uvel av det nivået man måtte oppholde seg på. Det holder med en.... :)

Angående Treholt: Jeg har nå begynt å lese dommen mot ham. Jeg har også tidligere lest en del om temaet. Jeg har aldri helt ut akseptert premissene i denne ensidigheten rundt dette temaet. Det som hele tiden har forbauset meg er følgende:

Det har også blitt laget en dansk dokumentar om temaet, som forsiktig sagt er temmlig kritisk til hele behandlingen av saken.
Dommen er på ca 250 sider, så jeg kan ikke mene stort foreløpig. Men inntil videre er jeg uansett mildt kritisk til den opphausingen som ble dennne saken til del.

Honkey
Hallo Honkey!
Med det samme du er her på forumet; hvor i svarte får du tak i denne dommen til gjennomlesning? Hadde vært interessant å lese.....

A

Affa

Gjest
Arne skuffer meg nå. Den oppblåste narren har tydeligvis ikke lyst til å bli flammenes rov riktig enda. Han har ikke engang takket for den vakre buketten med Gullregn jeg sendte han.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Mulig jeg har sagt det før, men jeg føler trang til å si det igjen...:
Uansett hva dine innlegg i denne sammenhengen er et utrykk for, Affa, så vil jeg be deg på det mest instendige å moderere deg noe. Du snakker om et menneske av kjøtt og blod, akkurat som deg selv. Slik gemen mobbing du her bedriver kler ikke en som anser seg for å være en gammel hedersmann. Rett nakken og la andre i fred. Din projisering er svært ukledelig.

Honkey

A

Affa

Gjest
Arne et menneske?
Stak man hul på han ville han bløde Sand...
Fritt etter Hamsun

Men seig det er han.....

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Fra begynnelsen var min oppfatning at du,Affa, var komplett idiot. Så ble du borte en stund. Da du kom tilbake begynte jeg faktisk å få litt sansen for deg. Mye av det du sa inneholdt et snev av humor. Etter å ha lest denne tråden er jeg redd førsteinntrykket allikevel er korrekt.

Takk til Honkey_Chateau som i det minste gjør en innsats for å sette seg inn i fakta i saken.

Dette må vel være den mest usaklige, kunnskapsløse og ureflekterte tråden til nå her på forumet.

PS. Jeg respekterer ikke det Treholt gjorde, men jeg respekterer mennesket Arne Treholt, og måten han har taklet livet etter at han hadde sonet FERDIG.

Mvh. Frank

A

Affa

Gjest
Nei så spennende! Snart 4100 visninger. I stedet for å sutre kan du holde deg i langt unna min episke hyllest til dette deilige menneske som snart går over i en ny fase. Faststoff- væske - gass. Som en fis blåser han bort over landet.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Vil bare kommentere det som sies å sone sin straff og dermed forvente at saken skal være ute av verden.

Kan de dømte fra Baneheia forvente at alt skal være glemt når de en gang kommer ut? Skal de integreres i samfunnet som om ingen ting hadde skjedd? Dette er jo hensikten med vårt rettssystem, men fungerer det slik?

Har man først gjort noe samfunnet anser som forferdelig, vil man fortsatt bli straffet etter man har sluppet ut igjen. Lokalsamfunn tar loven i egne hender og kartlegger pedofilidømte, og dette blir mer eller mindre offentlig godtatt.

Det er bare å innse, gjør man noe som er galt nok kan dette henge ved i flere generasjoner. Jeg har ingen problem med å forstå at dette for mange er tilfellet med Treholt, uten at jeg skal ta noe videre standpunkt til det.

Knut

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.489
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Nei så spennende! Snart 4100 visninger. I stedet for å sutre kan du holde deg i langt unna min episke hyllest til dette deilige menneske som snart går over i en ny fase. Faststoff- væske - gass. Som en fis blåser han bort over landet.

Forsiktig Affa, han kan bli reinkarnert som sønnen din ::)

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Siden du er så hjertevarm imot din venn: for du bygge rørledninger inn til kista da vet du, ha med et portabelt bio gassverk og se om du klarer å drive en liten forsterker og et par høytalere, mens han ligger der og gjør sine siste krampetrekk.

Topp Bunn