Neat

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Ja, nå spiller det karer ;)
    Ikke det at høytalerene er de høytalerne jeg har hatt som gir mest "WOW" opplevinger, men musikalske med stor M det er de. Og en kan høre i timevis i ulike sjangrer uten lyttetretthet.

    Har endelig fått "bukt" på bassproblemer jeg hadde. Har dempet rommet, "jobbet" mye med plassering, kjøpt ny kilde og fått tilsendt bassplugger fra Neat. Dette har fjernet brumlebass/for mye bass problemet. Bassen sitter nå som F... Og det er faktisk en av høytalerene sine sterkeste sider.

    Ser fram til mange timer, og Neat blir stående de......

    Lyst til å prøve de med Naim engang i framtiden, men per dags dato spiller de bra med min Arcam A38 og min Arcam CD33.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo!

    Ser at det ikke har vært stor aktivitet i denne vennetråden på en liten stund. Håper dog det er plass til en ny Neat-eier, lell :) Har nettopp anskaffet disse:

    neatmomentum3i-900-75.jpg


    Er mildt sagt storfornøyd!

    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    God morgen.

    Sitter fortsatt å nyter mine Momentum 3i - låter rett og slett fantastisk! Men det jeg lurer på er hvilke erfaringer dere andre har med forsterkere - hva benytter dere av forsterkere med deres Neat-modeller?

    Mvh.
    Maxtor
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo?

    Ingen andre som bruker høyttalere fra Neat for tiden?

    Mvh.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Dobbelt Naim, Maxtor! DOBBELT NAIM. Da får du liv i dem. To stereoblokker, kilder og strømforsyninger.Fex Uniti 2, NAP150 og Flatcap2. Tre deler som inkorporerer alt. Uniti 2 har også kontakt for Stageline RIAA..
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    HEHE.. Du kan spøke du..
    Den dagen Maxtor kjøper noe annet enn Mi har han vunnet i lotto, har nytt hus, og et ekstra rom for "alternativ hifi"

    Dobbelt Naim, Maxtor! DOBBELT NAIM. Da får du liv i dem. To stereoblokker, kilder og strømforsyninger.Fex Uniti 2, NAP150 og Flatcap2. Tre deler som inkorporerer alt. Uniti 2 har også kontakt for Stageline RIAA..
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    HEHE.. Du kan spøke du..
    Den dagen Maxtor kjøper noe annet enn Mi har han vunnet i lotto, har nytt hus, og et ekstra rom for "alternativ hifi"

    Dobbelt Naim, Maxtor! DOBBELT NAIM. Da får du liv i dem. To stereoblokker, kilder og strømforsyninger.Fex Uniti 2, NAP150 og Flatcap2. Tre deler som inkorporerer alt. Uniti 2 har også kontakt for Stageline RIAA..

    Hehehe ;)

    Selv om jeg opplever meg som åpen for det meste har jeg nok funnet forsterkeriet mitt i MI. Men Naim er jo forsåvidt et merke jeg har lest mye om (også før jeg første gang opplevde MI), men som jeg dessverre aldri har opplevd..........

    Mvh.
    Maxtor
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    OK, du er der? Da får du Roar til å bygge deg en poweramp til..MI er jo egentlig passe kule de og..selv om jeg har helt andre favoritter blant Norges forsterkeri. Jeg er mer på det gamlesjefen til Roar bygger nede på Sørlandet..hehe, men kan også vekke Roars kreasjoner. Flere eurojapsikanere har litt å lære av den herren. Rotel, fex..
    Men Naim er pinadø blitt GODE nå, ikke fullt så pågående heller som de gamle Olivedelene var. Fin brukervennlighet også, samt nesten militær byggekvalitet..massive greier;D
     
    Sist redigert:

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Er det forresten noen om har erfaringer med Neat Acoustic Petite SX?

    Mvh.
    Maxtor
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Den også er ordentlig kul..på linje med de små Snell M jeg engang hadde. Et klassisk eksempel på at smått kan låte stort. Vurderer du en?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Den også er ordentlig kul..på linje med de små Snell M jeg engang hadde. Et klassisk eksempel på at smått kan låte stort. Vurderer du en?

    Hallo Auditor.

    Jeg har lenge lest om Petite'ene og har sett at samtlige versjoner frem til i dag har oppnådd en form for kultstatus da de gjør mye riktig i lydgjengivelsen. Jeg har, via mine Momentum 3i, nå erfart hva Neat er kapable til og har dermed veldig lyst til å prøve Petite'ene.

    Mvh.
    Maxtor
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Forståelig. Kultstatus er forøvrig fullt fortjent. Men ryker Momentum ut da?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Da taper du litt i bassrespons, men får en råere presentasjon oppover sammen med MIene dine. De kan nemlig få små høyttalere til å virkelig våkne..Petite SX er nemlig på mange måter enda mer slepen enn Momentum 3i..men en klassisk engelsk monitor på godt og vondt.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Da taper du litt i bassrespons, men får en råere presentasjon oppover sammen med MIene dine. De kan nemlig få små høyttalere til å virkelig våkne..Petite SX er nemlig på mange måter enda mer slepen enn Momentum 3i..men en klassisk engelsk monitor på godt og vondt.

    Takk for innspill, Auditor :) Det setter jeg meget stor pris på.

    Jeg har vurdert det samme som du skriver, men har kommet til konklusjonen at det gjør intet om jeg taper litt i forhold til bassrespons. Slik det står i dag opplever jeg at jeg har mer enn nok bass og at jeg rent opplevelsesmessig ikke vil "savne" om litt bass blir borte. For meg teller det nesten mer hva jeg kan oppnå oppover i registeret.

    Og, må jeg megdi, jeg er skrekkelig svak for små stativhøyttalere som yter utover det man kan forvente. Og her skjønner jeg at Petite SX virkelig stråler :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Da tenker vi litt likt, Maxtor. De to bassene på M3i kan lett bli for mye..da går veldig mye av driftseffekten i MIene til bass- det gjør det uansett..men sluttresultatet ved bruk av Petite vil bli langt mer slepent, og en bedre match fordi elementene på Petiten er lettere å kontrollere. Det blir lettere for MI å få dem til å holde kjeft når de skal, og prate når de skal det-. Altså...flere detaljer:cool:
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Da tenker vi litt likt, Maxtor. De to bassene på M3i kan lett bli for mye..da går veldig mye av driftseffekten i MIene til bass- det gjør det uansett..men sluttresultatet ved bruk av Petite vil bli langt mer slepent, og en bedre match fordi elementene på Petiten er lettere å kontrollere. Det blir lettere for MI å få dem til å holde kjeft når de skal, og prate når de skal det-. Altså...flere detaljer:cool:

    Da er jeg ferdig i tenkeboksen (igjen) og min Momentum 3i har havnet på bruktbørsen. Håper det blir salg slik at jeg kan få fatt i et sett Petite SX - nå "klør" det virkelig etter å prøve de :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Så det nå..mye må du ut med for PSX?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Keep us Posted, buddy..og be dem samtidig oppdatere nettsida si litt..
    @Oddemann: Høres ut til at du koser deg, men skal du kjøre Naim , anbefaler jeg både to forsterkere i biamp og ekstra forsyninger rund baut. Ellers kan det fort bli flere problemer. Men får de derimot biamping og forsyninger, vil Neatene dine spille så stort og kontrollert at det er en fryd å spille all musikk, fra Riot til Rossini:cool:
     
    Sist redigert:

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Keep us Posted, buddy..og be dem samtidig oppdatere nettsida si litt..
    @Oddemann: Høres ut til at du koser deg, men skal du kjøre Naim , anbefaler jeg både to forsterkere i biamp og ekstra forsyninger rund baut. Ellers kan det fort bli flere problemer. Men får de derimot biamping og forsyninger, vil Neatene dine spille så stort og kontrollert at det er en fryd å spille all musikk, fra Riot til Rossini:cool:

    Jeg kal holde deg oppdatert, Auditor :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo igjen.

    Da ser det ut til at det blir et sett Neat Acoustic Petite SX på meg :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Mye gikk Momentum for? Petite SX kosta deg?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo Auditor.

    Jeg tok kontakt med importøren og hørte om muligheten for å bytte inn Momentum'ene i Petite'ene. Etter hva jeg fikk forståelsen av på SMS (mannen var utenlands) lot dette seg ordne :)

    Sslik sett har det vel ikke blitt et rent salg av mine Momentum og jeg har derfor skjult annonsen inntil videre.

    Mvh.
    Maxtor
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Very good! Da går jeg ut fra SX var helt sprell ny, da?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo.

    Da ser det ut til at Neat Petite SX blir overlevert kommende lørdag!!

    Bilder av herlighetene kommer :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Høres bra ut..Direkte bytte, da? Eller får du igjen litt cash? Vurderte faktisk Ultimatum XLS selv en tid, inntil jeg så plasseringen av supertweeterne- litt upraktisk for en som lett får overbalanse om beina settes feil ned, men det er en knall høyttaler. Skulle gjerne lyttet mer til dem..og systemet ditt, Maxtor..hehe
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hadde Ultimatum XLS hjemme til test - rett og slett en fantastisk høyttaler. Dog litt vel store for min stue :).....Og lommebok. Derimot fant jeg mine høyttalere i Momentum'ene og etter det har jeg blitt Neat-frelst.

    Når alt av nye forsterkere, kabler og Petite'ene er ankommet, koblet opp og litt tilspilt er du hjertelig velkommen :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det der vil bli meget bra..du mister nok også litt øverst i toppen- den inverterte Focalen på Momentum er svært oppløst. Men totalen blir bedre, grunnet bedre kontroll og match med MI.Petite bruker Mossediskant, nemlig, fra Ragnar og Seas. Til å være såpass liten er Petite helt utrolig til å male opp et SVÆRT panorama av et lydbilde. Uten å miste oversikt på noe som helst parameter. Så engelsk som engelsk er mulig- jeg anser det som en fordel. Du får også en "ut-av høyttaleren" faktor som er helt der oppe- tror nå jeg, da. Petite var Neats aller første høyttaler, og SX er alle Neats virtues tatt til det bortimot ekstreme. Blir morsomt når alt er klart hos deg. Men får jeg anbefale biwiring av høyttalerne til å begynne med? Før det evt kommer en amp til og MI-pre??:cool: Koblingsbruene ødelegger mer enn de er gode for.
     
    Sist redigert:

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Dette høres meget lovende ut og jeg gleder meg hysterisk!

    Til og begynne med blir det nok ikke bi-wiring, dessverre. Har nettopp anskaffet et sett med "Black Magic" Cables Intro SP single-wire som jeg er overmåte fornøyd med. Det er mulig jeg over tid kommer til å se på muligheten for en "shotgun"-utgave av Intro SP, men det blir nok dessverre en stund til.

    I mellomtiden benytter jeg et sett "Black Magic" Cables Intro jumpere som erstatning for koblingsbruene og dette har fungert helt nydelig så langt.

    Mvh.
    Maxtor
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Artig at det er litt liv i denne tråden. Jeg er absolutt Neat-fan. Det er topp synergi med Naim. I mitt anlegg har jeg prøvd Neat petite, Neat Momentum 3i og Neat ultimatum XLS, så jeg har en viss erfaring med merket. Rommet mitt er et dedikert lytterom på kun 10 m2. Så for meg passer stativhøytalerne deres best. Har lyst til å dele mine erfaringer, med mitt lytterom og min elektronikk (og mine ører):

    - Petite: En spennende høyttaler. Den er musikalsk, rask og engasjerende. Bassen, dynamikken og innsikten er noe dårligere enn på de dyrere modellene. Jeg kunne ikke levd med den etter å ha prøvd andre (dyrere) høyttalere.

    - Momentum: Fantastisk engasjerende og underholdende. Innsynet i musikken er meget bra. Bassen er kraftig og kontakt. Det er en liten peak i øvre mellomtone som kan virke anstrengende ved feil matching, men som også kan gjøre musikken spennende (litt upolert men heftig). Jeg fikk byttet en kondensator i delefilteret mitt til en nyere modell som brukes i de nyeste versjonene. Da ble peaken borte hos meg, men uten at høyttaleren ble mindre underholdende og høre på.

    - Ultimatum: Fantastisk oppløst. Enda kraftigere bass (nesten for kraftig i mitt rom). Noe av råskapen fra momentum ble borte på godt og vondt. Dette er helt sikkert en høyttaler som blomstrer med elektronikk som er vesentlig dyrere enn høytalerne.

    I mitt rom og med min elektronikk er momentum den beste matchen. Ultimatom låt nok bedre, men jeg fikk mer igjen for å oppgradere på elektronikksiden.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hei!
    Artig at det er litt liv i denne tråden. Jeg er absolutt Neat-fan. Det er topp synergi med Naim. I mitt anlegg har jeg prøvd Neat petite, Neat Momentum 3i og Neat ultimatum XLS, så jeg har en viss erfaring med merket. Rommet mitt er et dedikert lytterom på kun 10 m2. Så for meg passer stativhøytalerne deres best. Har lyst til å dele mine erfaringer, med mitt lytterom og min elektronikk (og mine ører):

    - Petite: En spennende høyttaler. Den er musikalsk, rask og engasjerende. Bassen, dynamikken og innsikten er noe dårligere enn på de dyrere modellene. Jeg kunne ikke levd med den etter å ha prøvd andre (dyrere) høyttalere.

    - Momentum: Fantastisk engasjerende og underholdende. Innsynet i musikken er meget bra. Bassen er kraftig og kontakt. Det er en liten peak i øvre mellomtone som kan virke anstrengende ved feil matching, men som også kan gjøre musikken spennende (litt upolert men heftig). Jeg fikk byttet en kondensator i delefilteret mitt til en nyere modell som brukes i de nyeste versjonene. Da ble peaken borte hos meg, men uten at høyttaleren ble mindre underholdende og høre på.

    - Ultimatum: Fantastisk oppløst. Enda kraftigere bass (nesten for kraftig i mitt rom). Noe av råskapen fra momentum ble borte på godt og vondt. Dette er helt sikkert en høyttaler som blomstrer med elektronikk som er vesentlig dyrere enn høytalerne.

    I mitt rom og med min elektronikk er momentum den beste matchen. Ultimatom låt nok bedre, men jeg fikk mer igjen for å oppgradere på elektronikksiden.

    Hallo Bruce.

    Fantastisk flott at du vil dele dine erfaringer i denne tråden - verdifull informasjon! Og et hyggelig tilskudd til at tråden lever videre :)

    Vil det du skriver ovenfor si at du i dag benytter Momentum 3i?

    Mvh.
    Maxtor
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Brukt mom. I litt over 1 år. Dette må være norges mest underprisede ht på bruktmarkedet? Jeg har testet den mot bw 805 også og jeg mener den utkonkurrerer bw. God 17 mai
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Brukt mom. I litt over 1 år. Dette må være norges mest underprisede ht på bruktmarkedet? Jeg har testet den mot bw 805 også og jeg mener den utkonkurrerer bw. God 17 mai

    Enig i at Momentum'ene er nødt til å være Norges mest underprisede høyttaler på bruktmarkedet. Jeg tror nok det henger sammen med at alt for få i Norge vet noe om Neat Acoustic, dessverre.

    Har selv brukt Momentum en stund nå og er vanvittig fornøyd. Men tiden er nå inne for å erfare Petite SX. Dette er høyttalere jeg har lest mye om siden førsteversjonen og jeg klarer ikke slippe tanken på de.

    Summen i den store sammenhengen er vel at Neat Acoustic er et ufortjent lite kjent merke her til lands. Men det kan jo vi gjøre noe med :)

    Riktig god 17. mai!

    Mvh.
    Maxtor
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo Godtfolk.

    Da har Petite SX ankommet!

    Neat Petite SX 4.jpg


    Neat Petite SX 6.jpg


    Neat Petite SX 2.jpg


    Høyttalernes størrelse tok meg fullstendig på sengen! Dette må da være noen av de minste høyttalerne jeg har hatt i hjemmet. Men for en byggekvalitet!! Det skal ingen ta fra de. De står nå koblet opp og må få god tid til innspilling.

    Jeg har ikke helt klart å dy meg og har lyttet litt. Og foreløpig er jeg imponert over en fantastisk gjengivelse av diskant og mellomtone. Oppløst, fløyelsmyk og meget godt integrert. Hm....

    Mvh.
    Maxtor
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn