Neat

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Etter nok en lang og høyst tilfredsstillende lyttesession foran anlegget fikk jeg bare så lyst til å starte en vennetråd for NEAT. Håper det er OK. Disse høyttalerne er nok ikke like utbredt som sine mere kjente britiske brødre, men absolutt verdt å høre på.

    Selv har jeg opplevd, med rett elektronikk, at de overgår mere omtalte og kjøpte merker på mange områder.

    Neat skryter av at de bruker sine egne ører og ikke måleinstrumenter når de konstruerer sine høyttalere (men de er sikkert ikke alene om det). Men det låter bra! I mine ører!

    Jeg er så heldig å eie et par Elite (som forøvrig lar seg oppgradere for en billig penge). Og har også opplevd Neat Ultimatum MF7 i mange timer, og det var slik en opplevelse at man rett og slett glemmer alt om andre høyttalere. Her var det isobariske basser og super-tweetere om hverandre. Rett og slett imponerende og storslått lyd. Eneste drawback er at de er tungdrevne og krever strømsterke watt.

    Heldigvis er mine egne Elite enklere og min 50 watter greier seg fint. Og JA, de spiller musikk med stor M!

    http://www.neat.co.uk/

    Hører gjerne fra andre som har eller har hørt Neat.
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Dette høres bra ut,enig i at det er lite med info om neat i norge,kunne tenkt meg en lytt på de med min nait...

    De ser også veldig bra ut som er jo et pluss ;) hadde vært moro med noen bilder hvis du har det hehe...

    Mvh
     
    S

    Storebror

    Gjest
    Lett å være Neat-venn, flotte høyttalere!!

    Skrev en omtale i Fidelity 26. Neat Motive 2.
    Likte dem veldig godt, spilte knallbra sammen med 8000-Audiolab!

    Legger ved noen bilder:


















    R
     

    Vedlegg

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Takk for flotte bilder av flotte høyttalere storebror...
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    ikke mange NEAT-venner her til lands!

    den norske importørens hjemmeside http://www.base-technology.no/neat.html forteller ikke så mye.

    hvor er prisene?

    ser ut som diskantelementene er de samme fra de forholsvis billige motive.serien opp til MF-serien, men de sistnevnte har supertweetere på toppen.





    erfaringene fra neat elite (og det jeg har hørt fra MF7) er at de gir en stor lyd! Langt større enn kabinettstørrelsen tilsier.

    har osså hørt Elite sammen med sugden integrert klasse a forsteker som var veldi bra.
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Fyf... dette var lækkert nilsen,tror ikke bilder klarer å få frem finnishen på de høyttalerene...

    Deilig å se all Naim produktene i bagrunnen ;)
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    291
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    nilsen64 skrev:
    ikke mange NEAT-venner her til lands!

    den norske importørens hjemmeside http://www.base-technology.no/neat.html forteller ikke så mye.

    hvor er prisene?

    ser ut som diskantelementene er de samme fra de forholsvis billige motive.serien opp til MF-serien, men de sistnevnte har supertweetere på toppen.





    erfaringene fra neat elite (og det jeg har hørt fra MF7) er at de gir en stor lyd! Langt større enn kabinettstørrelsen tilsier.

    har osså hørt Elite sammen med sugden integrert klasse a forsteker som var veldi bra.
    Hei Nilsen64 !

    Priser er nå på den nye websiden www.nordic-sound.com
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.571
    Antall liker
    161
    Sted
    Trondheim
    Hei.

    Er det noen som hørt på Neat Ultimatum MFS ?
    Event. på hvilken elektronikk.
     
    K

    ketil-b

    Gjest
    nilsen64,

    Har du noen tanker omkring bi-amping av dine/våre Neats? Har søkt litt omkring og registrert divergerende syn på saken. Noen viser til Neats egne pro bi-amping anbefalinger. Noen nevner endring i lyd, men ikke altid til det bedre. Noen nevner bedre forsterker som mere VFM. Har du noen erfaringer på området?

    Mvh Ketil
     
    K

    ketil-b

    Gjest
    Hei!


    Er den lykkelige eier av Neat Momentum 3i..




    Hos meg spiller de med Naim (og gjør en strålende jobb), hvordan de matcher andre merker har jeg ingen formening om. Jeg har heller ikke det største erfaringsgrunnlag for å uttale meg om Neat vs andre ht-merker, så mine inntrykk må taes for hva de er, en hifi-amatørs beste forsøk på å bidra med litt info til de som måtte være interessert i Neat Momentum.


    Lyttesituasjon hos meg: Trehus. Lite rom 15 m2. Teppe på gulv og polstrete møbler. Ht plassert 15-20 cm fra bakvegg med lett toe-inn og innbyrdes avstand 150 cm.

    Lytteinntryk: Romfyllende og detaljert lyd. Ingen bass-problem selv om trevegg/-gulv og tett på bakvegg. Ikke optimal plassering (tvunget av rom-mål og øvrig inventar), men fungerer likevel veldig tilfredstillende.

    Noen bilder:








    Noen links:

    http://www.neat.co.uk/p_pages/momentumone.php
    http://www.whathifi.com/Review/Neat-Momentum-3i/
    http://www.techradar.com/reviews/au...o/hi-fi-av-speakers/momentum-3i-100008/review


    Noen ekstra opplysninger (om Neat Momentum 3i):

    - Høyttaler-terminaler er tilpasset Naim's plugger
    - 2 sett terminaler (bi-wiring/bi-amping)
    - F-connection anbefales (av Neat) ved single-wiring
    - Front grill er ekstra-utstyr (medfølger ikke) ?
    - Skumputer til port bak kan leveres om nødvendig for bass-demping/korreksjon (medfølger ikke)
    - Dedikerte stands som iflg Neat bør sandfylles (halvt)
    - Høy kvalitet på finish av høyttaler og stands synes jeg, selv om Whathifi 'klager' litt på dette.


    Dette var litt av hvert om mine Neats, kanskje det kan være til nytte for noen..

    Mvh Ketil
     

    Vedlegg

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Hei Ketil,

    fine bilder!

    har ingen erfaring med bi-amping, men et raskt søk på naims forum viser vell at Naim fraråder bi amping. Men spør Neat så får du garantert svar.
    Selv opplevde jeg et løft i vinter da jeg kjøpte NA CA5 med F-connection.

    Kraftigere forsterker kan jeg være med på. Gikk fra nap150 til nap250 (50 til 80W) og Neat Elite kvitterte med en adskillige bedre og uanstrengt lyd. kan virke som Neat trenger mye strøm, selv om de på papiret skal være lettdrevne.

    interessant å lese om momentum 3i, kansje de større 4i hadde vært verd å prøve hjemme hos meg når jeg nu skal kvitte meg med Elite. De har vel de samme elemnenten som 3i bare i større innpakning? Ikke så å forstå at jeg er misfornøyd med Elite, det er bare det at de nu det svakeste ledd i anlegget.

    ultimatum-serien frister, men da må jeg ennå en gang oppgradere elektronikken og akkuratt det frister ikke nu da allt er såre vel. :)
     
    K

    ketil-b

    Gjest
    Momentum 4i har/kan/krever vel litt mere enn 3i, så hos deg ville de sikkert passe fint inn ;) Synes 4i er noen fantastisk flotte høyttalere, ville selv ha valgt de (fremfor 3i), hvis ikke husets største rom her var bare 15 m2 ::) Ultimatum, tja, litt for 'svulstige' utseendesmessig i mine øyne, men helt sikkert fantastisk lyd med det rette anlegg. Mener iøvrig at Costello fra Naim-tråden har Neat Momentum 4i (ikke 100% sikker), isåfall ville han sikkert dele erfaringer, hvis du en dag kom dertil at du skulle ha nye neats.


    Mvh Ketil
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    har du hørt momentum 4i, Ketil?

    tror costello har eller hadde 4i, men det ser ikke ut som han er her på hifi-sentralen lenger.

    får prøve å sende ham en PM.

    Fler burde få øya opp for Neat, som et spenndende alternativ til alt det andre der ute!
     
    K

    ketil-b

    Gjest
    Nei, har ikke hørt de, har bare fått det inntrykk at de krever litt mer plass (avstand til bakvegg) enn jeg har mulighet for å gi de her hos meg. De fysiske dimensjoner er jo omtrent de samme for 4i og 3i (+stativer), og jeg liker altså de rene linjene i 4i's design :D. 3i har de også, men stativene bryter litt med de (synes jeg). Noen vil sikkert synes Momentum ser litt kjedelig ut, men ikke jeg :) Kjøpte de iøvrig uhørt. Overveide Neat Motive 2 først, men fant ut jeg heller ville gå opp et trin, og dermed forhåbentlig slippe å tenke oppgradering/skifte i lang tid fremover ;)

    Mvh Ketil
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.571
    Antall liker
    161
    Sted
    Trondheim
    nilsen64 skrev:
    har du hørt momentum 4i, Ketil?

    tror costello har eller hadde 4i, men det ser ikke ut som han er her på hifi-sentralen lenger.

    får prøve å sende ham en PM.

    Fler burde få øya opp for Neat, som et spenndende alternativ til alt det andre der ute!
     

    Vedlegg

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    takk til leon. men jeg venter litt til da det blir spennende å se hva slags høgtalere NAIM kommer med nå snart.
     

    ralex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    6
    Sted
    Fredrikstad
    Hei.
    Må bare hive meg inn her og si jeg har hatt både Momentum 3i og 4i. Jeg likte lenge 3i best da 4i hadde for upresis bass, men så fant jeg ut at 4i er litt kresen på plassering. Var nemlig litt krevende å få de til å spille med tight og fyldig bass, noe som satt med en gang med 3i. Men når 4i først fikk sin velfortjente plass, så låter de meget meget bra. Har virkelig sansen på Neat og har veldig lyst til å høre de dyrere modellene.

    Kjøper dere i norge eller er det noen fine steder i våre naboland?

    Tenk MFS i sort piano da. Ohhh, In my dreams ;D
     
    K

    ketil-b

    Gjest
    Hei,
    Kjøpte mine 3i her i landet - 21k inkl stands. Ser prisen i sverige er ca NOK 19500 (importør, stockholm). Ingen dansk importør tilsynelatende. Prisen i UK er vist heller ikke mye lavere enn her i landet (når MVA kommer til). Muligt at det finnes demo-modeller i UK (har set TomTom har et par 3i i lønn til ca NOK 11500. Den norske importør har jo også et 4i-demo par iflg nettsiden deres. Ikke mange norske Neat-ejere (hvis man skal tro på mengden av innlegg her i tråden ;) ), så man må nok ut i verden etter demo, eller kjøpe nytt i kongeriket.

    Mvh Ketil
     
    K

    ketil-b

    Gjest
    Ralex,

    Hva spilte Neat Momentum sammen med hos deg?


    Mvh Ketil
     

    ralex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    6
    Sted
    Fredrikstad
    Takker :)
    Neat har jeg spilt sammen med NAD M3 stort sett siden Leben CS-300 min ikke er kraftig nok.
    Har også testet de med Sonneteer Alabaster noe som gav en rimelig god match.
    Sonneteer er litt lysere i klangen enn M3 men M3 har jo voldsom kontroll da :)

    Nå har jeg kjøpt meg Accustic Arts Preamp1 MK3 og AMP 1 MK2 i sort :) Første i norge faktisk hehe. I mine ører en ekstremt god forsterkerkombo som jeg nå bruker på DALI Helicon 400mk2 i lytterommet. Skal prøve å få testa Neat på Accustic Arts også en dag for å se om det kan være noe i fremtiden.

    Driver å leter etter gode høyttalere i anlegg nr.2 (stua) hvor jeg nå bruker NAD M3'n. Tenker 3i kan være et godt valg eller MFS i sort piano da, men de er litt i øvre prisklasse da for stativhøyttalere i stua ::)

    Hvor kraftig er din Naim forsterker som du bruker på 3i?

    Alexander
     
    K

    ketil-b

    Gjest
    Hei,

    Ikke så vanskelig å google ;) http://www.naim-audio.com/products/naitxs.html
    , men det korte svar er 60W

    Vet ikke hvor mye man skal legge i watt-angivelsen, når man snakker Naim. 'De vise' (de med mer fartsgang og innsikt i det Naim'ske univers) vil nok vektlegge andre ting - synergi, PRAT, kilde-først mm. Er selv såpass ny i 'gamet' at jeg vil foretrekke å vise til Naim-tråden for bedre beskrivelse av Naim.

    Er vel selv bare en lykkelig amatør, som er taknemmelig for omsider å få så god og levende lyd ut i rummet, at jeg har lyst til å høre på musikk ;D


    Mvh Ketil
     

    ralex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    6
    Sted
    Fredrikstad
    Øy ikke gjør narr av meg fordi jeg ikke gadd å google for en gangs skyld hehe ;D.
    Hadde vært artig å høre Naim en gang, men har hørt det skal låte veldig lyst og klinisk så er redd jeg ikke kommer til å like det helt, men skal jo ikke høre på andre hehe.
     
    K

    ketil-b

    Gjest
    Hei,

    Var nu mest informativt ment :)

    Mht lyden, Naim contra andet/andre, så har jeg som nevnt ikke så meget sammenligningsgrunnlag. Kommer fra et entry-level anlegg, hvor lyden aldrig fikk luft under vingene. For meg var det en befrielse at musikken med mitt aktuelle anlegg omsider kunne nå meg.

    Mvh Ketil
     

    ralex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    6
    Sted
    Fredrikstad
    Hehe jada skjønte det, måtte bare tulle litt :)

    Ja,er deilig når man føler at musikken når en i sweetspot liksom :)
    Ingen selvfølge det gitt uten litt matching, prøving og feiling ;)
     

    roarh

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    131
    Antall liker
    6
    Jeg er også venn av Neat.

    Nilsen64: Du skriver om oppgradering av Elite til SE. Er dette noe man enkelt kan gjøre selv, eller må man sende inn/levere hos noen? Og hvor mye koster det?

    Jeg er godt fornøyd med høyttalerne, men en slik oppgraderingsmulighet må jo sjekkes litt.

    Mvh

    Roar
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Nå er vel Elite SX den siste modellen.

    Bilde fra messa i Tyskland:



    de plasserer seg prismessig mellom Motive og Momentum serien.

    siste twik hjemme hos meg var å sette på spikes med kontramutter, slik at Elite står fjellstøtt (og nøye vateret opp) og JA det var litt av en oppgradering. lyden og ble fjellstø, ikke bare i bassen, men mere ro oppover. :)

    Mine Elite er vel fra første generasjon, og sett på med kritiske hi-fi øyne har de vel ha sine mangler, særlig diskanten virker litt gammelmodig og gjengir denne del av frekvensområdet litt tilbakelent og summarisk, men helhetsinntrykket er allikevel solid nok. Man savner ikke mye og mellomtone nedover til bass er eksemplarisk.

    de har ikke denne romatiske, oppsvulmende mellomtone som jeg har hørt hos bla. proac og spendor. Heldigvis. ;)

    de spiller all musikk med stort (musikalsk) hjerte. ;D
     
    K

    ketil-b

    Gjest
    nilsen64,

    Tid til å genopplive neat-tråden, nå hvor du har fått nye neats? ;)

    Hva med litt intrykk og kanskje noen bilder? :)

    Er personlig særlig interessert i å høre om eventuelle fundamentale forskjeller mellem Momentum og Elite (som du opplever det). Fikk den tanken at kanskje den ny Elite SX vil være en ennå bedre match for mitt setup enn mine nåværende Momentum. Vil lige si, at jeg er veldig fornøyd med Mom3i, så det er ikke utilfredshet, men nysgerrighet jeg kommer fra.


    Mvh Ketil
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    førsteinntrykket fra momentum 4i er svært positivt, spør du meg.

    alt er så mye større! ;D er vel førsteinntrykket, ikke så frampå som Elite, men allikevel svært kjapp og kontant lyd som passer Naim utmerket. bassen er virkelig på hugget, kanskje for meget, men jeg er ikke helt ferdig med plasserin i rommet.

    de er mer romfyllende, og ved høye lydtrykk låter alt mere avslappet og kontrollert ;) tydelig at det skjer en utvikling på høgtalerfronten også.

    nu har vel Elite også vært igjennom et par oppgraderinger senere, SE og SX, men slik som Momentum låter i stua mi blir det ikke aktuellt og bytte igjen.

    egentlig hadde jeg tenkt og prøve ut litt forsjellige høgtalere nå i høst, men siden jeg også har oppgradert på elektronikkfronten (supercap) har jeg utsatt det prosjekte litt.



    neat momentum 4i kan absolutt anbefales!

    (og glemte nesten og fortelle det viktige: Neat kan virkelig dette med å skape høgtalere som forsvinner i lydbildet og lar musikken komme i Fokus.)

    nei nå tilbake tilbake til remastra The Beatles! :D
     

    sokker

    Medlem
    Ble medlem
    21.11.2006
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    Hei.lurte på å kjøpe en momentum 4i. men den skal spille med Jungson caprio 2*200w.(Pris: Kr. 15 990) eller blir det kræsj. blir evt kjøpt usett.
    . rommrt er ca 20kvm.


    Er dett å anbefalle?
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    det ligger et par i rosewood på bruktbørsen også tror jeg.

    flotte høgtalere (med naim ivertfall).

    (mine er ikke til salgs!) :D
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    sokker skrev:
    Js det var dem jeg har tittet på :)
    Og først nå ble de solgt, har siklet på disse Neatene lenge, og klarte ikke dy meg lenger.

    Skal i begynnelsen bruke de sammen med Arcam a38, mulig dette blir noe svakt(?).
    Ryktes at de krever mye strøm, der er jo Arcam gode...

    JaJa, om noen har anbefalinger å komme med så kjør på.....

    Glede meg iallefall til å teste. Mange ht har vert oppe til test mot mine Tannoy DC6T, men Tannoyene har alltid blitt stående. Er Neat det som skal vippe Tannoyene av "tronen"....

    Noen som bruker noe annet enn NAIM?

    Mvh
    Oddemann
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Spennende å høre hva du syns om Neat, Oddemann. Post her når du har fått sammenlignet litt :)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Hørte disse Neatene i London i februar og de var uten tvil de beste av B&W og Spendor i samme prisklasse på demoen. Etter min smak selvfølgelig :) Vi spilte på et godt Naim anlegg, men vil anta at de spiller bra på det meste av god Britisk Hi-Fi.
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Tester Neat Mommentum 4i for tida... Ikkje prøvd meir enn 1times tid foreløpig, kan fungere. Mulig litt for mykje og upresis bass(?). Får plassere litt og sjå om det kjem seg...

    Har A-B testa litt mellom Neat og Tannoy. Tannoy farger lyden meir, har meir presis bass foreløpig.( Kan vere dette går an å ordne med litt plassering)....

    Skal gi Neat meir tid, mykje meir tid før avgir dom.

    For tiden spilles på Arcam A38 og DV79...

    Tips til plassering?
    Bruker alle NAIM på sine Neat?
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    oddemann skrev:
    Tester Neat Mommentum 4i for tida... Ikkje prøvd meir enn 1times tid foreløpig, kan fungere. Mulig litt for mykje og upresis bass(?). Får plassere litt og sjå om det kjem seg...

    Har A-B testa litt mellom Neat og Tannoy. Tannoy farger lyden meir, har meir presis bass foreløpig.( Kan vere dette går an å ordne med litt plassering)....

    Skal gi Neat meir tid, mykje meir tid før avgir dom.

    For tiden spilles på Arcam A38 og DV79...

    Tips til plassering?
    Bruker alle NAIM på sine Neat?
    Flere timer brukt, mer fornøyd nå. Omplassert litt.
    Fortsatt A-B testing mot Tannoy.
    Neat gir mer ro i lydbildet, særlig ved litt volum.
    Plasserer og instrument mer riktig.

    Mer testing må til... Men som sagt, mer fornøyd nå. Mulig dette kan være ht som danker ut Tannoy, men enda langt fra sikker.

    Oddemann
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    oddemann skrev:
    oddemann skrev:
    Tester Neat Mommentum 4i for tida... Ikkje prøvd meir enn 1times tid foreløpig, kan fungere. Mulig litt for mykje og upresis bass(?). Får plassere litt og sjå om det kjem seg...

    Har A-B testa litt mellom Neat og Tannoy. Tannoy farger lyden meir, har meir presis bass foreløpig.( Kan vere dette går an å ordne med litt plassering)....

    Skal gi Neat meir tid, mykje meir tid før avgir dom.

    For tiden spilles på Arcam A38 og DV79...

    Tips til plassering?
    Bruker alle NAIM på sine Neat?
    Flere timer brukt, mer fornøyd nå. Omplassert litt.
    Fortsatt A-B testing mot Tannoy.
    Neat gir mer ro i lydbildet, særlig ved litt volum.
    Plasserer og instrument mer riktig.

    Mer testing må til... Men som sagt, mer fornøyd nå. Mulig dette kan være ht som danker ut Tannoy, men enda langt fra sikker.

    Oddemann
    A-B testing slutt

    Sliter med å få til bass med Neat. Altså det er bass, bass i massevis. Men lite definert og upresis(?). Kan være rommet som ødelegger alt(!?). Etter tips fra importør prøver jeg nå med ulik lengde fra bakvegg. Starter på 50cm og øker 3cm om gangen.

    Utenom dette er jeg strålende nøgd med Neat Mommentum 4i. En meget musikalsk høytaler!

    Håper å få til dette med bassen, om noen andre som har 4i har opplevd liknende "bassproblemer" vil jeg gjerne ha tips....

    Mvh
    Oddemann
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn