Near field subwoofer

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Jeg har et slikt oppsett med mitt pc oppsett.

Startet en tråd om det for en stund siden, er nok ikke så vanlig:


Har nå andre høytalere - Genelec 2x 8330A og 7350A sub. Synes det fungerer bra.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Lytter en del til headset med romperistere i sofaen på, ganske kult 😄
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
410
Antall liker
483
Sted
Brøttum
Prøvde meg frem med fire Dayton um18-22 rett bak stolryggene i hjemmekinoen (som en dipol/ob), men med såpass futt som jeg har foran så utgjorde det ikke så stor forskjell.
Alt kommer vel an på hvor mye kapasitet man har fra før, de som har 'nok' trenger ikke hverken rumperistere eller noe nærfelt.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.984
Sted
Tårnåsen
Har prøvd litt med nærfelt subber rett bak lytteposisjon og det måler pent men jeg liker ikke den forsinkede rumperistingen :)
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.529
Antall liker
4.988
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Har lite valg i mitt lille krypinn, der alt blir i grenseland til nærfelt:
159 cm mellom diskantene
137 cm fra øre til diskant
96 cm fra bakvegg til lytteposisjon
Høyttaler til frontvegg er 78 cm
Elementet på sub til lytteposisjon: 80 cm og suben står inntil bakvegg (0,5m fra bagvegg til elementet ca.), midtstilt og spiller i 180 grader"motfase".
Låter og måler aldeles utmerket, men det har kostet sine akustikktiltak, for å si det mildt :sneaky:
IMG_8259.jpeg
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.984
Sted
Tårnåsen
Har lite valg i mitt lille krypinn, der alt blir i grenseland til nærfelt:
159 cm mellom diskantene
137 cm fra øre til diskant
96 cm fra bakvegg til lytteposisjon
Høyttaler til frontvegg er 78 cm
Elementet på sub til lytteposisjon: 80 cm og suben står inntil bakvegg (0,5m fra bagvegg til elementet ca.), midtstilt og spiller i 180 grader"motfase".
Låter og måler aldeles utmerket, men det har kostet sine akustikktiltak, for å si det mildt :sneaky: Vis vedlegget 936578
Jeg tviler ikke på at det er mulig og fordelene ift frekvensrespons er det ingen tvil om men som sagt var min subjektive følelse av forsinkelse gjennom materialet i stolene ganske plagsomt. Bassen dunket i rumpa litt for sent rett og slett, og hvis jeg endret delays for å kompensere ble det feil i det jeg hørte med ørene. Hva slags delefrekvenser benytter du?
Nå foretrekker jeg å ha sidebassene (som det er nå) på minst 2 meter avstand. Der er heldigvis for meg responsen også veldig bra. Men nærfelt er absolutt kult når det funker!
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.529
Antall liker
4.988
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Jeg tviler ikke på at det er mulig og fordelene ift frekvensrespons er det ingen tvil om men som sagt var min subjektive følelse av forsinkelse gjennom materialet i stolene ganske plagsomt. Bassen dunket i rumpa litt for sent rett og slett, og hvis jeg endret delays for å kompensere ble det feil i det jeg hørte med ørene. Hva slags delefrekvenser benytter du?
Nå foretrekker jeg å ha sidebassene (som det er nå) på minst 2 meter avstand. Der er heldigvis for meg responsen også veldig bra. Men nærfelt er absolutt kult når det funker!
Skjønner. Jeg har jo, pga romstørrelsen, suben på temmelig lavt nivå (+6 på skala fra -20 til +20 DB). Mulig det gjør at jeg ikke opplever det samme. Jeg deler på 85.
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Kanskje å plassere subbene på enden/siden av sofaen og ha en delefrekvens på 50/60 hz ?
Hva med decay blir dette bedre ?
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.529
Antall liker
4.988
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Plass og delefeekvens er jo 100% rom avhengig - inkl. hovedhøttalernes interaksjon med rommet. Både romstørrelse og materialer i vegg, gulv og tak spiller inn. Synes det er nærmest umulig å gjøre annet enn å prøve/måle/prøve/måle/prøve…….
 
Topp Bunn