Høyttalere Nærfelt lytting - subwoofer plassering?

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.987
Bruker i dag et par Genelec monitorer ved pcen, ca 1m lytteavstand, suben derimot er et stykke unna - i et hjørne på 4x4m rommet, pc oppsettet omtrent midt i rommet. Bruker en Anti-Mode Cinema 8033 som rom korr.

Er det noe å hente på å plassere suben nærmere lytteposisjon (lyden mindre påvirket av rommet i lytteposisjon?), for eksempel rett bak pc skjermen (mellom monitorene og i samme høyde) - blir nesten samme avstand som monitorene, eller rett bak i ørehøyde? Kommer nok å se veldig merkelig ut, men det ser ganske hifi-galt ut her fra før.... :ROFLMAO:

Glad for innspill fra noen som har testet litt :)

Det låter veldig bra i dag.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.987
Ble til at jeg prøvde ny plassering - satte suben (SVS-SB1000) rett bak pc-skjermen, avstanden blir da nesten det samme som til høytalerene, noe under 1m.

Kjørte en ny kalibrering med Anti-Moden, usikker på om den gjør noe med nivå - men jeg kunne etterpå stille ned nivået på suben noe - for å ha samme trykk. Muligheter for bedre naboforhold :D

Men... det låter bra, må spille en del musikk for endelig vurdering, men opplever det som en oppgradering.

Litt merkelig, trodde ikke det - for når jeg kjøpte suben for et år siden, prøvde jeg med plassering rett under bordet jeg har pcen på - og det ble ikke bra.

For kjøre litt rew senere, har noen kurver spart fra forrige plassering, fint å sammenligne.
 
Topp Bunn