FMG skrev:
JK skrev:
Jeg er enig med at Natalie Merchant er en flott artist med flott stemme og til tider låter som en kan få frysninger på ryggen av, men, og det er et stort men, lydkvaliteten på CD`ene er elendig, og verst er en live-CD jeg har. Dette er "Live in Concert New York City june 13 199". Denne er helt "død"
Jeg har CD`ene Motherland, Ophelia og Tigerlilly. Lydkvaliteten er dessverre av slik art at jeg bare spiller disse på "bærbart" utstyr, synd for musikalsk er dette glimrende!
Er det denne du mener er en dårlig innspilling, JK?
Da må du få gjort noe drastisk med anlegget ditt med en gang! I en annen tråd mener du at forforsterkeren BAT VK-31SE låt analytisk, nå mener du at Natalie Merchant kun kan spilles på reiseradio.... Tror du har en stor jobb å gjøre!
(Hvis du leser min test av forforsterkere her på Sentralen så vil du se at jeg opplevde det samme med BAT VK-50SE men at jeg etterhvert oppdaget at dette skyldes interconnectene...)
Jeg snakker av erfaring, jeg slet i tidsrommet 1990-2001 med samme problemet som du. Jeg hadde masse god musikk som jeg ikke spilte fordi det ikke låt så bra.
Jeg levde i den villfarelse at jeg hadde masse middels og dårlige innspillinger...
Det er først nå de siste par årene som jeg har klart å lykkes; jeg har nå et oppsett som spiller selv gamle Genesis-plater fra tidlig syttitall med en nerve og oppløsning som bare er helt magisk! Det er dette som jeg kaller for et musikalsk anlegg; den skal kunne formidle nerven i musikken nesten uansett.
Mye av mitt problem lå i valg av høyttalere, men også i valg av kabler. Jeg hadde også problem med vinduflater som reflekterte diskanten og skapte støy.
Når jeg skal teste ut nye komponenter i anlegget og er interessert i å finne ut av diskantgjengivelsen, så er det nettopp innspillingene til Natalie Merchant og Cowboy Junkies (med vokalist Margo Timmins) som jeg hører på. Disse to kvinnestemmene er for meg referansene og i et analytisk anlegg får man fort høre om diskanten er stikkende eller mangler liv.
Det var da voldsomt! Er det Sødag morra blues? He,He
Det har ingen mening å diskutere smak og behag, eller hvems anlegg som spiller riktig, det hører hjemme i barnehagen ;D Men en ting har du rett i, noe som jeg fant ut etter at VK51SE kom i hus, det var at grunnen til at VK31SE ikke spillte optimalt til å begynne med var at nettfilteret mitt (som i følge produsenten tåler alt av laster) ikke taklet den store strømforsyningen i VK31 og enda mindre VK51. Dette fant jeg faktisk ut rett etter den var solgt (spillte fint en uke), vel det er en annen historie! Angående lydsignaturene i VK30, VK31,VK51 er vel jeg den eneste i hele Norge som har testet mer eller mindre samtidig, så at VK30 har en annen lydsignatur enn VK31 og VK51 det står jeg på. Nok om det!
Når det gjelder lyden på "Live in consert" så skrev jeg at den er helt "Død", og med det mente jeg å å si at for meg så høres det ut som Natalie og resten av bandet har tatt valium før dei gikk på senen, utrolig kjedelig.Kjedelig produksjon, kjedelig fremførelse, plata er "Død". Men Hey, dette er min vurdering, så ikke mist nattesøvnen av det ;D
Når det gjelder dei tre andre CD`ene jeg har Natalie så var jeg vel litt bombastisk, så siden du er så sint så skal jeg moderere meg litt ;D Etter MIN mening så har "Ophelia" best lyd.OK pop-lyd, glattprodusert og kjedelig produksjon, men OK til sitt bruk. "Tigerlilly" er hakket verre, mer glatt, mer kjedelig produksjon og til slutt "Motherland" som rett og slett er fæl! Komprimert fullstendig i stykker, innspillt alt for høyt, rett og slett en forferdelig produksjon. Men som jeg har nevnt tidligere flotte melodier og musikk som jeg har mye glede av, men ikke i "Sweatspot".
Jeg har også mye glede av musikk av eldre dato (Dylan,Young osv), men felles for mange av disse produksjonene jeg lytter på er ikke er glattprodusert/skammastret/Filtrert til døde!
Ta f.eks en artist som Joan Armatrading. Produksjonene fra slutten av 70 tallet er jo glimrende, ikke noe "HiFi" klasse, men musikalske og flotte, kontra hva hun har utgitt den senere tid, forferdelige produksjoner!
Vel, jeg kan ikke fordra å "angripe" personer personlig slik som det blir gjort her og liker best å ytre meg om hva jeg mener, og legger meg ikke opp i hva andre mener, men når jeg nærmest blir fremstillt som anlegget mitt er helt på "ville veier", og ikke vet som er best for meg selv så må jeg ta litt i ;D
Da vil jeg mene at bruker du produksjonene til Natalie som referanse ved uttesting av utstyr ;D,vel du om det!
Og tror du også at jeg ikke har "erfaring" med god lyd, så var jeg f.eks i ettermiddag å hørte på anlegget til en kjenning som består av Avantgarde Uno/JJ Electronics/Forsell-Base drivverk/dCs Dac. Spillte svært bra. Er også innom OMF med jevne mellomrom, så jeg har nok av referanser til mine egne "spilledåser" ;D
Det må jo, og blir jo et helt personlig valg hva man vektlegger ved valg av lydsignatur! Her er det absolutt ingen fasit!