NAS og backup

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Trenger litt hjelp på innspurten her.

Det hele begyndte med at jeg trenger en NAS for lagring av musikk til bluesound node 2.
Men har i ettertid funnet ut at jeg må gjør noe med lagring av andre filer også. Mye bilder lagret rundt forbi på gamle harddisker, telefoner, pcer, minnepenner etc etc som hadde vært greit å få samlet.

Så derfor er mitt ønske nå å ha en NAS til dette.

Men, jeg vil også ha en backup av NAS når jeg først er i gang, og det vil jeg gjerne ha i skyen, og aller helst på onedrive.

Siden jeg stort sett støter på uforutsette problemer når jeg skal gjøre noe datarelatert, så spør jeg heller før jeg kjøper noe.
Er alt dette mulig?

NAS disken jeg tror jeg bestiller (Mulig overkill for mitt enkle bruk) er en synology DS118 med wd red 4TB

Supert med innspill.
Merk at jeg ønsker backup på onedrive og ikke på NAS. Det er NAS jeg ønsker å ha som lagringsplass i daglig bruk.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Om du ønsker backup av NAS er det Jottacloud som er mitt første valg har ubegrenset lagring for ca 50 i måneden som absolutt er verdt det. Kjenner ikke OneDrive og vet ikke den har mulighet for backup av NAS, er ikke alle som gir deg lov å backe opp fra network drive.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Overkill på lagring er nesten ikke mulig, selv om du skriver at det er til enkelt bruk.
Min NAS er kun til musikklagring og enklere kan det ikke bli.
Synology er bra saker, men jeg hadde like gjerne kjøpt en med plass til 2 disker, så har du enten til utvidelse av lagringsplass eller speiling.
Som backup bruker jeg eksterne disker, da dette er mye raskere enn å uploade/downloade i skyen.
Siden jeg er helt nazi på backup har jeg også alltid en kopi liggende på jobben.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Jotta er notert. Ble anbefalt dette av en kompis også. Skal sjekkes.
Grunnen til at jeg ikke ser behovet for å speile disk lokalt er at HVIS en av de lokale diskene (NAS altså) havarerer, og jeg har backup på f.eks jotta eller onedrive, så er jeg strålende fornøyd. At det tar litt tid å laste ned en backup fra skyen hvis uhellet er ute, så spiller det ingen rolle. Er tross alt bare mitt private dill dall som skal lagres her.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Det tar faktisk ikke SÅ lang tid heller - jeg hentet ned hele foto- og videoarkivet på ~250GB en gang da en fyr - la oss bare kallen han "noen" - klarte å slette feil harddisk ved en inkurie. Jeg satte det på om kvelden og neste morgen var det hentet ut. Nå har jeg rask nettlinje (150 Mbit/s eller hva det nå er) og den jeg hadde backup hos (CrashPlan i USA - fysisk lagring er reelt hos Amazon) gav meg god hastighet.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Flott. Da er dette greit ser det ut til.
Finnes det noe automatisk backup løsning for jottacloud, eller må man manuelt gjøre dette ved ujevne mellomrom?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Flott. Da er dette greit ser det ut til.
Finnes det noe automatisk backup løsning for jottacloud, eller må man manuelt gjøre dette ved ujevne mellomrom?

Så lenge NAS er montert med de delte mappene under ditt Mac eller Windows OS for du dette til¨å kjøre i auto ja, som linket over til kan du ikke sette NAS alene til å backe opp mot Jotta.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Supert. NAS skal settes opp mot OS ja. Det har vært planen for å enkelt ha tilgang. NAS skal tross alt ikke fungere som backup, men som lagringsplass for daglig bruk.
Kjempefint dere. Tusen takk for hjelpen.

Hvis ingen da har noen innvendinger mot mitt valg av hardware her, så trykker jeg "gå til handlekurv" :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Da jeg satte opp backup til CrashPlan første gang tok det veldig lang tid å overføre filene da hastigheten jeg fikk hos de var ganske lav. Om det var tilfeldig eller har blitt bedre aner jeg ikke, men det tok i alle fall dagesvis. Det spiller forsåvidt ingen rolle siden det uansett surrer og går i bakgrunnen. Hvilke hastigheter andre tilbydere gir vet jeg ingen ting om siden jeg kun har brukt de.

Remote backup er uansett et must. Det er mye enklere og mye sikrere enn å styre med det selv lokalt. RAID er en grei sikkerhet mot diskfeil, men med store disker tar det lang tid å rekonstruere arrayet om en disk ryker. Med remote backup er nytteverdien av det noe begrenset.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Da er en DS118 og WD red 4TB på vei.

getPhoto.jpg


Blir knall dette.

Støter nok på 10.000 problemer når jeg skal koble dette opp, så tråden havner nok på framsiden igjen om noen dager :)
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.871
Antall liker
1.436
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Jeg har en single disk NAS satt opp med en lokal USB back-up av NAS. JottaCloud er installert på min stasjonær PC som kontrollerer "skyen". I tillegg har jeg Jotta på alle mobile enheter.

Dette kom på plass etter et dyrkjøpt disk problem. 10.000+kr hos IBAS reddet mye av innholdet på en disk som gikk ned. 590kr i året for "uendelig lagring" pluss et par billige Western Digital My Cloud disker blir liten pris å betale.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Unnskyld for mine dumme spørsmål, men da har du altså tingene lagret 3 plasser altså. NAS + USB harddisk + Jottacloud?
Da skal man ha skikkelig uflaks hvis man mister noe ja :)
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.871
Antall liker
1.436
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Unnskyld for mine dumme spørsmål, men da har du altså tingene lagret 3 plasser altså. NAS + USB harddisk + Jottacloud?
Da skal man ha skikkelig uflaks hvis man mister noe ja :)
Ja, men NAS og USB backup kan man miste ved at det skjer noe i hjemmet feks. brann, innbrudd, overspenning etc.
USB backup gjør det enklere å hente en lokal kopi da den er et image av hele NASen, mens JottaCloud har kopi av de filene / folderne du setter opp.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Unnskyld for mine dumme spørsmål, men da har du altså tingene lagret 3 plasser altså. NAS + USB harddisk + Jottacloud?
Da skal man ha skikkelig uflaks hvis man mister noe ja :)
Ja, men NAS og USB backup kan man miste ved at det skjer noe i hjemmet feks. brann, innbrudd, overspenning etc.
USB backup gjør det enklere å hente en lokal kopi da den er et image av hele NASen, mens JottaCloud har kopi av de filene / folderne du setter opp.
Aha. Hvor mye plass tar en sånn img fil i forhold til mappene?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Så lenge en holder seg unna Atom prosessorene på Synology sine NAS syntes jeg de er milevis bedre enn feks ReadyNas når det kommer til støy og OS. Av diverse grunner er de ikke råest på løsninger og hastighet om du har spesielle ønsker men for normal hverdagsbruk syntes jeg Synology scorer høyt.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hatt mine readynas kjørende 24/7 nå siden 2011. Still going strong men tiden sånn sett har nok gått fra dem. 6 stk WD red disker i hver av dem. Hadde noen andre disker tidligere men de feilet og måtte bytte. Etterhvert tok jeg en og en WD red og de speilet opp helt fint. Ikke noe problem.
Support etc. er gått ut og ingen ny firmware blir produsert til disse. Likevel gjør de jobben for min del. Vurderer en 3dje site som absolutt backup også. Jeg kjører rsync mellom disse fra tid til annen.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Har 8X8 WD RED disker tilkoplet en UPS for ro i sinnet. Backup går via 2x8TB USB disker og resten går via Cloud løsning. Hadde 30TB som havarerte da jeg ble offer for de kjente Atom havariene :( Dro med seg hele arrayet og alt var tapt, heldigvis hadde jeg backup. Opplevde også at en 8TB WD RED tok kvelden etter 6 måneder, kjører i RAID 5 SHR så ble reddet inn der :) Smarte med Synology er jo at du også har mulighet for å kople på en extension unit.

 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Autentic over her satte opp et NAS system for meg i vinter, og det har fungert knirkefritt så langt.
Ingen tvil om at den gutten vet hva han snakker om:)
Har også backup i jotta som står og surrer uten problemer (tror jeg) men jeg kan melde om at det tok langt over en uke å få all data opp i skyen.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Har Getsky som er Jottacloud i Getklær. Gratis for Get abonnenter, Fungerte prikkfritt inntil jeg skulle back up musikkNAS på 2000GB over 15Mb/s , etter 4 dager var 14% lastet opp da Getsky appen på PC krasjet og deretter gikk over i snæglemodus etter restart og reset. Gethelpdesken responderer IKKE.! Da hjelper det ikke at Getsky er gratis. En kompis har Jotta med enda større NAS uten noen problem. Min 5GB Jotta app fungerer fint.
Sørg før høy nok opplasting hastighet, og en PC som er mer stabil enn min supertrege 4år gamle Lenovo til 4500 og nesten full harddisk.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Autentic over her satte opp et NAS system for meg i vinter, og det har fungert knirkefritt så langt.
Ingen tvil om at den gutten vet hva han snakker om:)
Har også backup i jotta som står og surrer uten problemer (tror jeg) men jeg kan melde om at det tok langt over en uke å få all data opp i skyen.
Godt å høre det virker, ferdig med rippinga ?
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Autentic over her satte opp et NAS system for meg i vinter, og det har fungert knirkefritt så langt.
Ingen tvil om at den gutten vet hva han snakker om:)
Har også backup i jotta som står og surrer uten problemer (tror jeg) men jeg kan melde om at det tok langt over en uke å få all data opp i skyen.
Godt å høre det virker, ferdig med rippinga ?
Ja! for et par mnd. siden. Toksin tid det der.
Når kommer du på inspeksjon;)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Et lite jottacloud spørsmål her.
Siden jottacloud bare skal brukes som backup, så skal jeg vel IKKE huke av på jottacloud skal synkroniseres til datamaskinen?
Betyr ikke det at filene på jottacloud også lagres lokalt?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Autentic over her satte opp et NAS system for meg i vinter, og det har fungert knirkefritt så langt.
Ingen tvil om at den gutten vet hva han snakker om:)
Har også backup i jotta som står og surrer uten problemer (tror jeg) men jeg kan melde om at det tok langt over en uke å få all data opp i skyen.
Godt å høre det virker, ferdig med rippinga ?
Ja! for et par mnd. siden. Toksin tid det der.
Når kommer du på inspeksjon;)
Very snart!
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Et lite jottacloud spørsmål her.
Siden jottacloud bare skal brukes som backup, så skal jeg vel IKKE huke av på jottacloud skal synkroniseres til datamaskinen?
Betyr ikke det at filene på jottacloud også lagres lokalt?
Skjønner ikke helt hva du mener, du kan selv velge hvilke mapper som skal kjøres backup av både lokalt på maskina og nettverksmappe mot din NAS. Jottacloud er veldig fleksibelt der du kan utelukke det du ikke vil ha med.

Kjenner ikke til den synkroniseringa men høres ut som en mer automatisert greie for å slippe å gjøre noe manuelt!?

Du har jo mulighet å backe opp både lokale filer på din pc/Mac og NAS, har du lastet ned klienten fra Jottacloud?

Tips, sett opp indekseringstjenesten på din Synology, flott redskap om du har mange filer du trenger å nå raskt.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Jotta har en folder som heter sikkerhetskopi. Der setter du det du vil ha backup av. Sletter du en fil på skybackupen skjer det ingenting på PCen, og motsatt . Jotta her en folder som heter noe sånt sin synkronisert mappe. Denver IKKE til backup , men for å ha noe felles mellom enhetene dine. Sletter du noe i denne slettes det at annet sted også regner jeg mer. Bruker aldri syklonisering , ser ikke nytten av det , kun potensielle konflikter/tabber.
Hos meg starter Jotta automatisk når PC starter og backer opp automatisk uten at jeg må ta noe initiativ.
På mobil MÅ jeg åpne appen og være på WIFI for at bilder skal backer opp!
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
I dag fikk jeg synologyen, og tilkoblingen gikk greit.
Den er synlig i utforsk, men jeg har ikke skrive rettighet. Får ikke opprettet mapper eller limt inn filer. Hvordan løser jeg dette? Klarer ikke å finne ut av det
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Ok, tror jeg gjorde det riktig nå. Av en eller annen grunn så ble NAS synlig i utforsk, men jeg måtte manuelt trykke "koble til nettverksstasjon" i utforsk, og deretter velge "home" mappe. Men da ser det ut til at jeg fikk to oppføringer her. Den med rødt kryss på har jeg ikke annet en lesetilgang på, mens den med blå V oppfører seg som om jeg jobber i C disken. Men begge disse er jo samme synology boksen.
Skjønner ikke dette helt. Kan jeg bare slette den med kryss?

Skjermbilde.JPG
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tror nok det er måten WIN ser enhetene på. Den med kryss over sees sikkert som en tjeneste som kjører på Synologi boksen. DLNA server eller noe tenker jeg. Evt. ren media deling?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Huff, er ikke lett å være data idiot.
Nå har jeg omsider fått lagt inn noe musikk på NAS, men å få node2 til å finne mappen er jo håpløst. Føkk. Må ha en øl
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hah, der fikk jeg det til. Hjalp å åpne en øl :D
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Huff, nå jobber PC en fælt her :)
Men tosken meg må jo selvsagt gjøre alt på en gang
- Nettsurfing
- Overføring av filer fra onedrive til NAS
- Backup av NAS til Jottacloud
- Spotify
- Synkronisering av 2 stk dropbox kontoer i utforsk

Gikk liksom ikke superfort alt nå, men helt innafor. Klarer seg helt ok den gamle thinkpaden.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Bruker du ikke Synology sine egne apper for å sette opp DiskStation?
Usikker på hva du mener. Jeg fulgte quick guiden, og har full tilgang til synology skrivebordet via ip adressen, og der finner jeg jo selvsagt file station og kontrollpanel ++. Men jeg ønsket å få tilgang til NAS fra utforsk, og det slet jeg med. Fikk det til via verktøy linjen i utforsk, men ikke fra synology sitt kontrollpanel.

Men må bare nevne at jeg har jo ikke filla peiling på hva jeg driver med. Men nå virker det ihvertfall. Men om det er noen innstillinger som ikke er optimale aner jeg ikke.
Bør nok få en med litt mer kunnskap til å se over hele nettverket mitt etterhvert for å se om noe kan forbedres. Men som sagt, pr nå så funker det tipp topp. Kunne kanskje ønske meg raskere fil overføring, men den fil overføringen jeg har gjort til nå er fra onedrive til NAS, og da kan forsåvidt tregheten skyldes onedrive.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Du har satt opp skriverettigheter for brukeren din på Synology går jeg utifra..

Flaskehalsen for hastigheten er ikke din Synology men mest sannsynlig måten du overfører på, det er flere måter dette kan gjøres utifra hva og hvordan du er koplet mot din NAS. Jeg vet ikke hva onedrive er for noe men om du forklarer litt om hvordan du er koplet opp kan jeg komme med tips for å forbedre hastighteten din.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Du har satt opp skriverettigheter for brukeren din på Synology går jeg utifra..

Flaskehalsen for hastigheten er ikke din Synology men mest sannsynlig måten du overfører på, det er flere måter dette kan gjøres utifra hva og hvordan du er koplet mot din NAS. Jeg vet ikke hva onedrive er for noe men om du forklarer litt om hvordan du er koplet opp kan jeg komme med tips for å forbedre hastighteten din.
Hei. Så flott.
Brukeren min har skriverettigheter ja.

Onedrive er microsoft sin skytjeneste. Denne har jeg også tilgang til fra utorsker (Onedrive mappene på utforsk er forsåvidt synkroniser med C-disken, så sånn sett er de vel også lagret lokalt, men usikker på om filoverføringen skjer fra C-disk ved drag and drop i utforsk)

Nas er koblet med medfølgende kabel til netgear r7000 router
PC er trådløst kablet til r7000 sitt 2,4gb wifi nett.

Vet ikke om dette var til hjelp?

Overføringshastigheten ligger på ca 300kB/s, eller sagt på en annen måte beregnet til 18 timer på 9,2 GB
Overføringshastighet.JPG


NB: Vet det står at den overfører fra onedrive til onedrive øverst på bildet, men det stemmer altså ikke. Dette har det stått på nesten alle overføringene jeg har rukket siden i går. Men de havner altså på riktig plass. Er nok utforsk som roter litt bare.

NB nr 2: Jeg må nok ha ting inn med teskje. IT-vokabularet er gresk for meg desverre.
 
Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Oii, det var dårlig hastighet ja.

1. Først er du jo lurt å sjekke hvilken linje du har hos din leverandør når du skal laste opp mye GB, hvilken opp og nedlastningshastighet betaler du for ?

2. Når du overfører fra PC>NAS hvilken hastighet for du her over wi-fi ?

3. Har du prøvd med kabel i ruter og da prøvd hvilke hastigheter du oppnår NAS>PC ?

4. Når du overfører filer til Onedrive er det fra PC eller NAS?

Prøver å skjønne hvor flaskehalsen sitter da dette er alfor dårlig hastigheter du oppnår. Det skal sies at om du sitter veldig langt unna ruter kan det ha stor innvirkning på filoverføringer.

Til sammenligning bruker jeg ca 12 minutter på 9.2GB mot web backup over wi-fi.
 
Sist redigert:

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
1. Jeg har en nextgentel bredbånd 60, som i praksis gir ca 25-30 ned og 5-7 opp hastighet. Skiller nesten ingenting mellom kablet og wifi etter at jeg installerte netgear router og extender utstyret.
2. Tilsynelatende får jeg samme hastighet, MEN med et forbehold. Jeg har så og si ingenting lagret på C-disk (utenom det som er synkronisert med sky tjenestene, altså off-line tilgang). Men med det lille jeg har prøvd så er hastigheten den samme, men da har det vært andre overføringer fra onedrive som har gått samtidig.)
3. Har ikke prøvd med kabel i ruter nei.
4. Jeg overfører filer FRA onedrive til NAS. Har prøvd å gjøre dette både via utforsk og via synology skrivebordet i nettleser, men resultatet blir det samme.

Jeg sitter et lite stykke unna, men har prøve å sitte ved siden av router, og da øker hastigheten med tja skal vi kalle det 15%

Hvilken hastighet burde jeg forvente?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Nå prøver jeg kablet forbindelse her, og det hjalp ikke mye. Spretter litt opp og ned hastigheten her, men lite forskjell.
 
Topp Bunn