nait$ DIY anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Da er det kanskje på tide at jeg også får meg min egen tråd med de tingene som jeg skal drive med fremover.

    Har tidligere vært en "pure hifi" disippel hvor tonekontrollere var bannlyst og lyden skulle tweakes med kabler og diverse andre remedier. Med tiden og årene ble det mer og mer kostbare komponenter, og anlegget ble mindre og mindre brukt. Til slutt var det bare et råflott TV anlegg.
    For et par år siden fikk et familiemedlem trigget interessen min for hjemmekino og jeg startet med en receiver som jeg integrerte med 2 kanals anlegget jeg hadde da. Hørte rimelig fort at dette hadde noe for seg og en mengde diverse utstyr kom inn og gikk ut døra i en periode til fruens store frustrasjon. Samtidig med overgangen til hjemmekino ble også musikk interessen økenden igjen, og hvem hadde trodd at hjemmekino utstyr skulle greie å få musikk interessen opp og foten i gang...ikke denne karen hvertfall.
    Har i dag et anlegg som jeg er godt fornøyd med til både musikk og film bestående av produkter fra Klipsch, Rythmik, ATI og Marantz. Men selv om jeg er fornøyd med det jeg har, så lurer det seg et spøkelse på den ene skulderen som sier; "Hva skjer hvis jeg..."
    Så etter en tid med drodling osv så kaster jeg meg nå ut i DIY verden og starter først med å bygge nytt fundament med driver fra Stereo Integrity. Planen er å få til noe med grei kapasitet i en relativt liten hjemmekino/lyttekrok på 10 kvm.

    Bilder er alltid moro så her kommer et par av HST18 som får oppgaven med å håndtere de aller dypeste frekvensene:

    DSCF0336.jpg


    DSCF0338.jpg
     
    Sist redigert:

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Har fått startet på "trimmingen" av platene og jeg er glad jeg bestilte platene litt større enn jeg trengte da det viste seg at noen av kuttene ikke var helt vinkelrette.

    kapping.jpg


    Her tegnes hullene på bracingen/avstiveren som skal være midt i kassa.

    Avstiver-1.jpg


    Også er det å få frest ut hullene.

    Fres-avstiver.jpg


    Her er alle platene for den "indre" kassa ferdig kappet og frest. Har igjen å fikse bracingen for bakplata før jeg starter med å montere.

    ferdig-kappet.jpg


    Også litt tørrtrening før selve monteringen + skjekke at ting stemmer overens med planen.

    torrtrening.jpg
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ha ha ha, dette har jeg gledet meg lenge til nait$, ser det går radig med råflott verktøy!
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    ha ha ha, dette har jeg gledet meg lenge til nait$, ser det går radig med råflott verktøy!
    Haha, du er ikke alene om det hutsefruts. Ja, det er nok heller meg det står på om det går tregt ;)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    he he he, nåja, her blir det mye gull fremover som det er verdt og vente på, det vet jeg, så abonnerknappen er klikket så pekefingeren er helt blålilla. ;D
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hehe yes sir, håper at ting klaffer og faktisk blir til gull i øregangen også når den tid kommer :p
    Haha må ta å sende deg en pakke med plaster ;)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ikke fått gjort så mye i dag annet enn å tegne utskjæringene som skal gjøres på bracingen for bakplata.

    back-bracing.jpg
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Dette blir bra. Flott verktøy btw :) Blir spennende å følge med videre.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Fikk jobbet litt videre i går kveld og startet med å få skjært ut hullene til avstiverne.

    back-bracing.jpg


    De ble slik etter at jeg var ferdig.

    finished-back-bracing.jpg


    De små hullene som man ser er lommehull til skruer og benyttet meg av Kreg Pocket Hole Jig til dette.

    kreg.jpg


    Når man skrur sammen med lommehull så har det en tendens til å "skli" mot utsiden av der man skrur og med lim i tillegg blir det enda værre, så jeg prøvde å lage til en liten jig som skulle minimere dette ved montering. Fungerte ikke helt perfekt så har litt å "rydde opp" i nå :)

    mounting-jig.jpg


    Da er det duket av for å starte på monteringen og det er bare å finne frem til de mest eksklusive og kostbare verktøyene som finnes. Tenker da spesielt på den super kostbare lim applikatoren som garantert vil gi vanvittig mye bedre arbeidsforhold for limet, som igjen resulterer i highend lyd av dimensjoner og det er da pekefingeren! ;)
    Toppits bakepapir kjøpt på Nordby senteret er også alfa omega.

    expensive-tools.jpg


    Slik blir det da.

    complete-bracing.jpg


    Et bilde fra andre siden.

    complete-bracing2.jpg
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Masse nytt fint verktøy, slikt liker vi.
    Dette ser ut til å blir bra.
    Sugger av noen elementer dette.

    Steinar.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Masse nytt fint verktøy, slikt liker vi.
    Dette ser ut til å blir bra.
    Sugger av noen elementer dette.

    Steinar.
    Takk for det Steinar, ja er veldig spent på hva den HST18 driveren er kapabel til :)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    strålende utført hittil, og alt dette verktøyet gjør meg grønn, grønn av festoolmisunnelse!

    er den jigen du prøver på en kreg? mener kreg har veldig bra jigger for å sette skruer i vinkel, har sett det brukt på tapped horns med pekuliære vinkler.

    hvorfor bruker du bakepapir, fortell gjerne hvordan du bruker det og hvorfor. :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    strålende utført hittil, og alt dette verktøyet gjør meg grønn, grønn av festoolmisunnelse!

    er den jigen du prøver på en kreg? mener kreg har veldig bra jigger for å sette skruer i vinkel, har sett det brukt på tapped horns med pekuliære vinkler.

    hvorfor bruker du bakepapir, fortell gjerne hvordan du bruker det og hvorfor. :)
    Takk for det hutsefruts! Hehe, dukker nok opp noen grønne ting hos deg også skal du se etterhvert. Bare å sikle lenge og hardt nok så skjer det plutselige noe ;)

    Har disse Kreg tengene ja men fortsatt sklir det altså, mulig teknikken min ikke er god nok når det er lim involvert. Har brukt det til andre ting uten lim og det sklir litt da også men ikke så mye som med.

    Bakepapir bruker jeg som underlag for det jeg limer sammen så kan limet bare tyte ut så mye det vil uten at jeg trenger å ta hensyn til det...til en viss grad vel og merke. Når limet har fått satt seg litt (tyggegummi konsistens) så er det lett å fjerne bakepapiret og fjerner da overskuddet med et knivblad så det blir rent og pent. Om man lar bakepapiret være på helt til limet er helt tørket/herdet så går bakepapiret av akkurat like lett, men da får man en større jobb med å fjerne limet fra emnet som man jobber med.
    Synes det fungerer som et greit alternativ til det å gå over med en våt klut eller lignende.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    jepp, det gleder jeg meg til, men inntil videre blir verktøyet hjemmelaget, he he. den uv-senga for brenning av pcb'er begynner å hjelpe seg. blir med viftekjøling, tidsur og hele pakka. malt den hvit innvendig, sånn at lyset blir mer uniformt, og så blir den sort utenpå. sender noen bilder når den begynner å se funksjonell ut. blir helt rått å lage egne pcb :)

    åja, har hørt at kreg jigene er helt geniale, og har vurdert å kjøpe den som gjør at man kan borre i forskjellige grader via utsiden. har en haug av disse 90-graders hjørnetvingene fra biltema. kvaliteten er ikke pro akkurat, men til hobbybruk er de geniale.

    smart, takk for tipset! på småting har jeg faktisk pleid å bruke brødposer.

    ser veldig bra ut det du gjør. nøye gjennomført, me likes.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hehe ja du fikser jo det meste selv og kreativiteten er på topp så da er det ingen begrensninger :)

    Aiai høres veldig spennende ut, ja må shippe over noen bilder når ting begynner å komme seg.

    Bare hyggelig og takk for gode ord! :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    blir pent dette, ser ut som godt håndtverk med godt verktøy :) sku ønske jeg hadde sånt utstyr i "gamle" dager :p
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    blir pent dette, ser ut som godt håndtverk med godt verktøy :) sku ønske jeg hadde sånt utstyr i "gamle" dager :p
    Takk takk, aldri for sent med å starte opp igjen :p
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    blir pent dette, ser ut som godt håndtverk med godt verktøy :) sku ønske jeg hadde sånt utstyr i "gamle" dager :p
    Takk takk, aldri for sent med å starte opp igjen :p
    Neida det er sant det.. er jo såvidt rundet 30tallet så er sånnsett enda ung.. :) Problemet er vel rett og slett at tiden ikke strekker til lengere.. Men når garasjen er ryddet orntli opp i nå etter innflyttingen her så blir det nok laget en god arbeidsbenk og satt opp et lite treverksted slik at man kan pjuske litt med småting.. kansje man prøver seg på et DIY prosjekt igjen... men tror kansje det blir til biler i starten :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    blir pent dette, ser ut som godt håndtverk med godt verktøy :) sku ønske jeg hadde sånt utstyr i "gamle" dager :p
    Takk takk, aldri for sent med å starte opp igjen :p
    Neida det er sant det.. er jo såvidt rundet 30tallet så er sånnsett enda ung.. :) Problemet er vel rett og slett at tiden ikke strekker til lengere.. Men når garasjen er ryddet orntli opp i nå etter innflyttingen her så blir det nok laget en god arbeidsbenk og satt opp et lite treverksted slik at man kan pjuske litt med småting.. kansje man prøver seg på et DIY prosjekt igjen... men tror kansje det blir til biler i starten :)
    Jajamen, fortsatt ung! Jeg ser absolutt den utfordringen om man har andre hobbyer og ikke minst andre som også gjerne vil se litt til deg. Men får du deg arbeidsbenk etterhvert som du nevner, så er veien kort til at man kan pusle litt med et DIY prosjekt. Det fine er jo at man kan gjøre litt "pø om pø". Legge det bort og ta det opp igjen alt ettersom når man har tid og muligheter.

    Biler er garantert mye moro det også :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Fått kjørt på med litt fugemasse slik at kassen blir så tett som mulig.

    Fuge.jpg


    Her er forberedelsene i gang med å få limt/skrudd på en ny plate på en av sidene som mangler.
    Har tegnet opp på plata hvor avstivere og slikt vil treffe, slik at jeg får lagt på limet mest mulig riktig ift det. For de observante så må jeg skuffe dere med at det ikke er Festool verktøy i dette bilde, men jeg får vel fortsatt poeng siden den er grønn?!? :p

    lime-side.jpg


    Det neste som skal gjøres er å få limt på den siste plata bak slik at kassen blir helt tett og deretter starter jeg på å få limt på lag 2 med xfiner.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Her er verktøyet i orden ser jeg. Kjøpte du dette for å bygge kassa? Det er noe jeg gjerne kunne gjort..:rolleyes:
    Uansett, flott arbeid! Heftig element!
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Her er verktøyet i orden ser jeg. Kjøpte du dette for å bygge kassa? Det er noe jeg gjerne kunne gjort..:rolleyes:
    Uansett, flott arbeid! Heftig element!
    Takk takk SRM! Det er nesten så ille ;) Har andre prosjekter i heimen så det skal bli brukt til noe annet enn bare denne kassa ja.
    Ja, veldig spent på elementet :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Flott tråd, og håndverk! Følger med,

    Man kjøper jo verktøy når man trenger det, så det blir jo alltid kjøpt inn for å gjennomføre et prosjekt. Det hadde nesten vært verre å bare kjøpe dyrt verktøy når man ikke har bruk for det, og så sette det rett på hylla i påvente av eventuelle prosjekter. :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det Dazed! :)

    Hehe sant nok ;)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    ...og godt verktøy er ofte et inspirasjonsgrunnlag for mange nye prosjekter... ;)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    ...og godt verktøy er ofte et inspirasjonsgrunnlag for mange nye prosjekter... ;)
    ...som igjen genererer nye verktøy innkjøp...er alltids noe en mangler eller gjerne skulle ha hatt. ;)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Trist dag i dag. Kassa er nå lukket igjen og helt potte tett. Har vært moro å fikle med "innmaten", men er bare nødt til å se fremover da det er jo moro det som kommer også :)

    Som nevnt tidligere så oppstod det litt utfordringer ved bruk av lommehuls jig da det ble litt som Bambi på glattisen. Dette medførte til at det oppsto noen små avvik som jeg ikke hadde tatt høyde for. Bracingen til bakplata ble da ca 1 - 1.5mm for kort til at de ville få kontakt med bak plata ved liming. Godt med lim hadde muligens løst det men orker ikke ofre nattesøvnen for noe slikt. Så da var det frem med sagen og kappe en tynn list på drøye 2 mm for deretter å lime dette på også frem med min trofaste Lie-Nielsen høvel og høvle dette ned til at bracingen var helt "flush" med sideplatene.

    Her verifiseres det med en rettholt.

    feilretting1.jpg


    Her er høvelen med "avfallet".

    feilretting2.jpg


    Så var det klart for å få på plass bracingen som går på tvers.
    bracing-midt-bak.jpg


    Slik ble det seende ut da. Fikk også klasket på ytterligere med fugemasse på diverse steder.

    bracing-midt-bak2.jpg


    Også enda en runde til med å markere opp hvor limet skal på for litt mer treff sikkerhet.

    forb-bak-plate.jpg


    Så til slutt teste ut et par varianter på hvordan jeg ville få greit med press på kassa mens limet tørket. Endte opp med å gjøre som på bildet under med 2x4" og tvinger som ikke er vist.

    test-clamp.jpg
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Strålende tråd! Du har sannelig en fin samling med grønnsaker ser jeg :D Mangler du domino-fresen, eller valgte du å ikke bruke den på dette prosjektet?

    MFT/3 står høyt oppe på egen innkjøpsliste

     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Strålende tråd! Du har sannelig en fin samling med grønnsaker ser jeg :D Mangler du domino-fresen, eller valgte du å ikke bruke den på dette prosjektet?

    MFT/3 står høyt oppe på egen innkjøpsliste
    Mange takk mteinum! Hehe takk, ja det sies at grønnsaker er sunt, så da er det bare en ting å gjøre ;)
    Har dessverre ikke domino fresen i samlingen enda. Har du den eller? Hva er dine erfaringer med den eventuelt?

    MFT/3 er helt konge, et tips man greier seg fint uten vinkelanlegget og synes det er bedre med "bench dogs" faktisk. Man får plutselig enda litt mer kapasitet i dybden uten også.

    Hehehe finfin videofnutt ;)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke domino enda, men regner med at den blir handlet inn med tiden.

    Venter på to par Parf Dogs fra axminster, ble overbevist etter å ha sett hva Peter Parfitt gjør med disse.

     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke domino enda, men regner med at den blir handlet inn med tiden.

    Venter på to par Parf Dogs fra axminster, ble overbevist etter å ha sett hva Peter Parfitt gjør med disse.
    Kjempe lurt! Har sett den der jeg også. I og med at jeg har rails'en som fulgte med bordet så kjøpte jeg stor og liten Veritas Surface Dogs i stedet. Blir flittig brukt og kunne ikke ha vært foruten. Med Parf Dogs'en som du har bestilt kan man bare kjøpe bordet uten noe ekstra dill.

    Akkurat ja kikket fælt på domino sakene men ble litt drøyt mye så sto over i denne omgang.
    Det tyder på at det kanskje kommer inn MFT/3 hos deg rimelig snart da i og med at du har bestilt deg Parf Dogs :p
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    I og med at kassa er tett så er det tid for å få limt på det ytre laget med kryssfiner. Bygger kassene solide med 42mm frontbaffel og 30mm på de andre sidene. Avstiverne har jeg benyttet 18mm.
    Men før jeg starter med å lime, så tar jeg en runde og kikker over kassa og får pusset bort eventuelle limrester som jeg har oversett eller ikke fått bort tidligere.

    pusse.jpg


    Nå er det jo store flater som skal ha lim og da fungerer dessverre ikke den glimrende lim applikatoren som ble benyttet tidligere, like effektivt lenger. Så for å bruke mindre tid på å få limet ut på hele plata og kassa så benytter jeg en gummi sparkel og denne gangen har jeg også en klut "just in case".
    For å kutte litt ned på tiden på denne delen så limer jeg på 2 og 2 plater.

    forberedelse.jpg


    Alle platene som nå er limt på har jeg kappet platene 5 mm for store slik at jeg ikke trenger å være like nøye med å få platene limt på 100% perfekt. Det blir ca 2.5mm overheng på hver side og det fikser vi lett med håndoverfres og kopifresestål.
    Ved kantfresing så liker jeg å bruke sideanlegget da jeg får mer kontroll over håndoverfresen.

    trimme.jpg
     
    Sist redigert:

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Flott håndtverk!

    Det ligger mye glede og motivasjon til å fortsette med nye prosjekter i godt verktøy også :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja noe annet enn stikksagen og håndsagen min 😉
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn