nait$ DIY anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Kassen begynte å bli relativt uhåndterlig på bordet så valgte nå på slutten å lime de 2 siste platene med den på gulvet. Den er blitt såpass tung nå også at vekta alene kanskje hadde gitt nok press. Meeeeen siden man har så fint verktøy så kan man jo bruke det til dette formålet også ;)
    Lagt en sort søppelsekk som en ekstra sikkerhet under bakepapiret. Tvingene er der bare for å sikre at den ikke sklir av og presser bare på platen som er 5 mm større. Listen som stikker opp på hjørnet er der på grunn av at gulvet her heller litt, og nok til at ting begynner å skli. Så med en sånn på hver side så sikrer jeg at jeg har en klaring på et par mm. Strengt tatt kunne jeg ha latt kassa hvile inntil tvingene men det gir litt peace of mind at jeg har litt å gå på.
    Så da skal limet få herde skikkelig over natta uten at jeg tafser noe mer på den i dag :)

    siste-plate.jpg
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha gjort kassa fin igjen ved å fjerne overskudds lim og frest bort overhenget med kopifresestål så er det tid for å frese ut hullet til driveren.
    Må si det var kald beregning da jeg fikk hentelapp fra Posten i dag for fresestålet som jeg hadde bestilt for akkurat denne jobben. Passet med andre ord helt perfekt! :) Fresestålet kommer fra Wealden Tool Company, og produktene deres er utmerket i tillegg til at de effektuerer ordrene kjapt.
    4 stk bench cookies plasseres under kassa slik at den ikke sklir rundt mens jeg holder på.

    forb-subhull.jpg


    Som vanlig markeres det opp hva det er som skal gjøres og i dette tilfellet blir sirkelen tegnet for hullet. Får aldri nok sjekkpunkter når man har teflonhjerne som meg ;)

    MarkereHull.jpg


    Så etter å ha stilt inn overfresen osv så er det bare å la det stå til. Her er jeg omtrent halvveis i prosessen.

    FreseHull.jpg


    Etter endel runder så nærmer vi oss slutten og er nå nesten ferdig med siste runde og fresestålet er med andre ord kommet helt igjennom. For å unngå overraskelser på slutten har jeg plassert 3 stk "kiler" som holdes på plass med hurtigtvinger.

    SluttFreseHull.jpg


    Her er hullet ferdig frest og som man ser så holder ting seg på plass fortsatt.

    FreseHullFerdig.jpg


    Helloooooo anybody home?!? ;) Veldig moro å se innmaten i kassa igjen :)

    HelloAnyBodyHome.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Likte løsningen din med kilene. Smart! Skal forsøke å lagre det i bakhodet i tilfellet jeg får bruk for det.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Lekkert ������
    Takk X-Cell, nærmer seg hardt slutten for selve byggingen sin del av kassen. Noen småting som muligens skal gjøres før jobben med maling/finish kan startes på. Får sove litt på det med hensyn til hva jeg gjør først :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Likte løsningen din med kilene. Smart! Skal forsøke å lagre det i bakhodet i tilfellet jeg får bruk for det.
    Godt å høre at noe av det jeg gjør kan være til nytte for andre også. Være seg om jeg gjør noe lurt eller "går på en smell"... ;)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Bless me Father, for I have sinned. My last confession was ....

    homerConfession.jpg


    En post som starter slik er vel et dårlig tegn...

    Vi har kommet til det stadiet hvor det er finishen (sparkling/maling) som skal utføres for å komme videre på kassa. Men jeg har noe å tilstå og har vel egentlig bare ventet på at dette stadiet skal komme slik at jeg kan slippe nyheten.
    Jeg er en ung mann, men med tidens tann har det begynt å vise aldringstegn da håret blir gråere og gråere. Sjefen i huset nevner det titt og ofte; "Vi skal ikke ta å farge det håret ditt da??.....". Jeg fnyser jo selvsagt av det og sier dette er bare kult og jeg fremstår nå som mye mer distingvert og ikke snakk om at jeg skal utsette meg for alle de kjemikaliene som er i slikt stæsj ;) Som de fleste vet at når man får barn i høy alder så er det en risiko for at man kan f.eks få tvillinger.

    Nå har jeg jo brukt litt tid på å fortelle om denne rabagasten....

    tvilling1.jpg


    ....Men tror dere ikke at denne karen også har en tvillingbror da? Joda, det måtte jo selvsagt skje meg...grøss og gru jeg ser for meg alt det støyet disse gutta skal finne på å lage i den lille lyttekroken min.

    tvilling2.jpg


    og til slutt har vi et bilde av tvillingparet side om side. Er de ikke søte?!? ;)

    tvillingpar.jpg


    Vel da er det bare å sette i gang sagen og kappe og styre "all over again". :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Da er den 2. indre boksen tett og skal la limet få herde til i morgen.
    I og med at byggingen av første kassa ligger friskt i minne gikk det relativt raskt med den andre. Fikk også "tweaket" til litt mht hvordan jeg håndterte monteringen med lommehulls løsningen og fikk et bedre resultat denne gangen.

    2IntBoxDone.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Se her ja! Det raser avgårde ser jeg. Alltid gøy å følge med på prosjekter! Kommer til å følge med her.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Se her ja! Det raser avgårde ser jeg. Alltid gøy å følge med på prosjekter! Kommer til å følge med her.
    Det vil nok gå litt i rykk og napp i perioder, men prøver så godt jeg kan å ha litt progresjon hvertfall. :)

    Ble ikke så mye tid til bygging i går da det var andre ting som måtte få fokus i heimen, satser på at selve kassa er ferdig til i morgen og at jeg da freser ut hullet til driveren ved første anledning etter det.
    Deretter er det tid for å ta en Mr Bean ;)

     
    Sist redigert:

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Da var det på tide med en liten oppdatering fra denne kanten. De 2 siste platene er nå limt på og venter på at det skal få herde. Deretter skal jeg frese bort overhenget og ikke minst hullet til driveren.

    box2last.jpg


    Har på den siste boksen tatt i bruk en litt anderledes løsning for å sikre meg mot at kassen sklir ut av plata som skal limes på. Tidligere har jeg brukt hurtigtvinger men det blir litt halvkaotisk med dem. En litt smidigere/nettere løsning er en "bånd tvinge" fra Bessey Tools. Siden den ikke opptar så mye plass rundt så kommer jeg lettere til og får fjernet overskuddslimet i tillegg til at det er lettere å få kassen på platen spesielt på slutten hvor den er relativt tung og uhåndterlig.

    besseyClamp.jpg
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Så da var det tid for å frese ut hullet i kasse nr 2, men før jeg setter i gang tar jeg en sjekk at hullet jeg freste ut i den 1. kassa passer driveren. :p Bruker strips som takler vekta * 2 for å være på den sikre siden når jeg løfter den inn og ut.

    skjekkhull.jpg


    Her har vi begge kassene stablet.

    beggekasser1.jpg


    Enda en sjekk til, men da i kasse nr 2.

    beggeKasser.jpg
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Har fått henvendelse tidligere i dag om noe misnøye grunnet ingen oppdateringer eller bilder, og slikt kan vi ikke ha det. Her gjør vi alt for de som følger med på denne tråden :)
    Venter på speakon terminaler før jeg setter igang med pussing og sparkling osv. I mellomtiden så kan jeg jo få satt i mutterne i kassa.

    Her har jeg funnet frem til tingene som skal til for å få montert elementene.

    forbHullDriver.jpg


    Starter først med det største boret og borer et par mm ned for nedsenkning av mutteren.

    bornedsenk.jpg


    Deretter bores det med boret som passer for selve mutteren. Mutteren er på 15mm, men jeg borer ned ca 20mm så det er litt å gå på mht at M5 skruene er på 20mm.

    borhullferdig.jpg


    Her er det ferdige resultatet for den første.

    mutterinnskrudd.jpg


    Så er det tid for å senke elementet ned i kassa også sette i en skrue og se til at det sitter som det skal.

    montereiskrue.jpg


    Markerer så for det neste hullet som skal lages på motstående side.

    markerenyehull.jpg


    Etter noen runder med drillen ser det altså slik ut.

    tvillingparet.jpg


    Må innrømme at jeg er rimelig gira på å få testet tvillingene, og skal prøve å få tatt en runde med dem før jeg hiver på malingen :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    De ser brutale ut :)

    Steinar.
    Ja de er virkelig "bamsete" av seg og RF-7'ene blir som små skoesker i forhold nesten :)
    Nå gjelder det bare å få anledning til å få testet litt og se hva de er i stand til. Gleder meg som en unge på julaften ;)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Blir spennende hva du synes etter testing. Men det ser brutalt ut :-D
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende hva du synes etter testing. Men det ser brutalt ut :-D
    Yes kan se ut til at jeg kan få muligheter i morgen kveld om noe ikke spesielt skulle dukke opp. Så da satser vi på at jeg får fyrt opp rabagastene for en liten forsmak :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Spenningen er til å ta å føle på her. Vært en tur innom highend butikken Clas og fått tak i vibrasjonsdempere til å ha under kassene :)
    Mikrofoner er funnet frem slik at jeg får kjørt romkorreksjon med prosessoren og de nye sub'ene. I tillegg også få målt litt i etterkant med REW + eventuelt legge på et par filtere ved behov.

    forbTestRun.jpg


    Dette er og blir spennende! ;)

    forbTestRun2.jpg
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Her er resultatet etter å ha kjørt Audyssey + lagt på et par justeringer.

    HST18-Pretest-SPL.jpg


    Her er vannfallet.

    HST18-Pretest-Waterfall.jpg


    Får kanskje lytte litt også kanskje... ;)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    gratulerer så mye, :)

    hva skjer egentlig her?

    OQuNU3R.png


    så det slik ut før kalibrering? du har ikke et glemt filter satt i monacoren fra før?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    gratulerer så mye, :)

    hva skjer egentlig her?

    Vis vedlegget 334044

    så det slik ut før kalibrering? du har ikke et glemt filter satt i monacoren fra før?
    Takk takk hutsefruts :)
    Ja har en dip der og rett før så har jeg en Mount Everest av en peak på rundt 14Hz som jeg dempet. Dette er den siste målingen jeg har gjort.

    HST18-Pretest-SPL2.jpg
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Tja hva skal man si av førsteinntrykket av tvillingparet mon tro?!? Dette var skikkelig søppel og angrer som en hund på at jeg kastet meg ut på DIY sub'er.....

    Hohoho laaaaaaangt ifra. Jeg kan vel ikke si noe annet at min reaksjon er som hutsefruts beskrev i post #9 med et bilde som er spot on! ;)

    Det låter så mektig og dypt at jeg er litt småskremt, og samtidig er det så uanstrengt som det kan bli. Dette allerede nå før kassene er helt ferdige. De lekker luft ut der høyttalerledningen går ut av kassa (blir tette når speakon terminal blir montert) og de er heller ikke fylt med dempemateriale heller. Videre så har de ikke optimal plassering i rommet der de skal stå heller.

    Dette lover hvertfall meget bra for fortsettelsen :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Trenger du demping, er tipset mitt kjøp puter på Ikea.
    Supert til det bruket.
    Mer du stappet inn jo større kasse "ser" elemente.
    Men ikke for mye da.

    Steinar.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Trenger du demping, er tipset mitt kjøp puter på Ikea.
    Supert til det bruket.
    Mer du stappet inn jo større kasse "ser" elemente.
    Men ikke for mye da.

    Steinar.
    Takk for tips ang puter hos Ikea Steinar. Det er notert på shoppinglista :)
    Såvidt jeg har skjønt så er anbefalingen ca 500g fyll pr kubikkfot (kasse volum), så får prøve å ta det som utgangspunkt og justere i ettertid eventuelt.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Takk takk hutsefruts :)
    Ja har en dip der og rett før så har jeg en Mount Everest av en peak på rundt 14Hz som jeg dempet. Dette er den siste målingen jeg har gjort.

    Vis vedlegget 334049
    der så det jo langt bedre ut med en gang, og kjenner jeg deg rett, så bli det nok enda bedre når du får trylla litt til. :)

    for andre som leser, så var det ikke ment som kjiping-kritikk å påpeke den dippen og spørre hva den kom av, nait$ har fått gratulasjoner og applauser av meg i lange baner privat.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    nai$, jeg begynner å lure på om monacoren har et høypassfilter ved 10-12 hz. hadde ikke du en minidsp 2x4? kan du gjøre eksakt samme måling med den mellom prepro og subbene for å se om monacoren har et høypassfilter der? det er ikke unormalt at elektronikk kan høypasse når det nærmer seg dc (=0hz).

    hvis du har fått tascam så kan du også måle monacor direkte ved å kjøre line in og line out mellom tascam og monacor via rew.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Takk takk hutsefruts :)
    Ja har en dip der og rett før så har jeg en Mount Everest av en peak på rundt 14Hz som jeg dempet. Dette er den siste målingen jeg har gjort.

    Vis vedlegget 334049
    der så det jo langt bedre ut med en gang, og kjenner jeg deg rett, så bli det nok enda bedre når du får trylla litt til. :)

    for andre som leser, så var det ikke ment som kjiping-kritikk å påpeke den dippen og spørre hva den kom av, nait$ har fått gratulasjoner og applauser av meg i lange baner privat.
    Liker kritikk veldig godt selv. Hvordan ellers skal man klare å oppnå enda bedre lyd? Alltid kjekt med flere perspektiv på saker og ting.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Liker kritikk veldig godt selv. Hvordan ellers skal man klare å oppnå enda bedre lyd? Alltid kjekt med flere perspektiv på saker og ting.
    helt klart enig, og nait$ er alltid åpen for innspill, men synes det kom litt rart ut i offentligheten, med en kjapp gratulasjon og rett på kritikken. virket litt nedlatende, he he. ros for godt utført prosjekt er jo (nesten) like viktig som konstruktiv kritikk på det som kan forbedres :)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Trenger du demping, er tipset mitt kjøp puter på Ikea.
    Supert til det bruket.
    Mer du stappet inn jo større kasse "ser" elemente.
    Men ikke for mye da.

    Steinar.
    Takk for tips ang puter hos Ikea Steinar. Det er notert på shoppinglista :)
    Såvidt jeg har skjønt så er anbefalingen ca 500g fyll pr kubikkfot (kasse volum), så får prøve å ta det som utgangspunkt og justere i ettertid eventuelt.

    Hvilken puter? Polyester eller polyester med bomull hva er best egnet eller spiller det ingen rolle?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Trenger du demping, er tipset mitt kjøp puter på Ikea.
    Supert til det bruket.
    Mer du stappet inn jo større kasse "ser" elemente.
    Men ikke for mye da.

    Steinar.
    Takk for tips ang puter hos Ikea Steinar. Det er notert på shoppinglista :)
    Såvidt jeg har skjønt så er anbefalingen ca 500g fyll pr kubikkfot (kasse volum), så får prøve å ta det som utgangspunkt og justere i ettertid eventuelt.

    Hvilken puter? Polyester eller polyester med bomull hva er best egnet eller spiller det ingen rolle?
    Jeg kjører på med bare polyester i kassene mine når jeg kommer så langt. Denne er sikkert fin å bruke.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Takk takk hutsefruts :)
    Ja har en dip der og rett før så har jeg en Mount Everest av en peak på rundt 14Hz som jeg dempet. Dette er den siste målingen jeg har gjort.

    Vis vedlegget 334049
    der så det jo langt bedre ut med en gang, og kjenner jeg deg rett, så bli det nok enda bedre når du får trylla litt til. :)

    for andre som leser, så var det ikke ment som kjiping-kritikk å påpeke den dippen og spørre hva den kom av, nait$ har fått gratulasjoner og applauser av meg i lange baner privat.
    Yes sir, det ble noe bedre og det er helt klart mer å jobbe med. Må ærlig innrømme at det var mer moro å høre brutaliteten til tvillingparet enn å sitte å tweake. Så tok bare unna de værste peakene og dippene. Greide selvsagt også å legge ut en av de tidligere målingene og ikke siste i vill begeistring. Hadde problemer med å se forskjell på målingene innimellom alle tårene...hehehe ;)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    nai$, jeg begynner å lure på om monacoren har et høypassfilter ved 10-12 hz. hadde ikke du en minidsp 2x4? kan du gjøre eksakt samme måling med den mellom prepro og subbene for å se om monacoren har et høypassfilter der? det er ikke unormalt at elektronikk kan høypasse når det nærmer seg dc (=0hz).

    hvis du har fått tascam så kan du også måle monacor direkte ved å kjøre line in og line out mellom tascam og monacor via rew.
    Dette er faktisk miniDSP'en da Monacor ikke tillater en å sette filtere under 20Hz, men helt klart noe som skal sjekkes ut videre for den oppfører seg litt snodig når jeg prøver å få jevnet den ut :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Takk takk hutsefruts :)
    Ja har en dip der og rett før så har jeg en Mount Everest av en peak på rundt 14Hz som jeg dempet. Dette er den siste målingen jeg har gjort.

    Vis vedlegget 334049
    der så det jo langt bedre ut med en gang, og kjenner jeg deg rett, så bli det nok enda bedre når du får trylla litt til. :)

    for andre som leser, så var det ikke ment som kjiping-kritikk å påpeke den dippen og spørre hva den kom av, nait$ har fått gratulasjoner og applauser av meg i lange baner privat.
    Liker kritikk veldig godt selv. Hvordan ellers skal man klare å oppnå enda bedre lyd? Alltid kjekt med flere perspektiv på saker og ting.
    Helt enig thohaug, i tillegg kan man "se seg litt blind" når man er midt oppe i alt sammen. :)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Yes sir, det ble noe bedre og det er helt klart mer å jobbe med. Må ærlig innrømme at det var mer moro å høre brutaliteten til tvillingparet enn å sitte å tweake. Så tok bare unna de værste peakene og dippene. Greide selvsagt også å legge ut en av de tidligere målingene og ikke siste i vill begeistring. Hadde problemer med å se forskjell på målingene innimellom alle tårene...hehehe ;)
    ha ha ha, skjønner. har du gråti på ordentlig? :) det gjorde jeg første gangen, ha ha ha. nydelig å se at du er i lykkerus. alt annet enn lyd blir bare støy og hindere mellom deg og sweetspot nå, :)

    Dette er faktisk miniDSP'en da Monacor ikke tillater en å sette filtere under 20Hz, men helt klart noe som skal sjekkes ut videre for den oppfører seg litt snodig når jeg prøver å få jevnet den ut :)
    den kjører vel på 48khz, og ikke 96khz som er ustabil under cirka 25 hz m/4x10 hd, men det var ustabilt nedover med 48khz også, bare mindre. det kan forklare det hvis du får litt sære resultater.

    kjører du høypassfilter ved 10 hz elns? det trenger du ikke med effekten du har på driverne nå. et slikt filter trengs kun hvis du har mye ampheadroom på driverne og risikerer bunning ved 5hz @ 0dbfs fra kilde, og det har ikke du nå. :)

    er usikker på hvordan 2x4 sin prosesseringskraft slår ut mtp aritmetikken i dypet, den har neppe like mye prosesseringskraft som 4x10 hd og da kan det hende de skorter på floatene, så kommafeilene blir større og ditto filterne. har en 2x4 liggende og kan måle for å se med 48khz plugin. synes det som skjer i dypet hos deg ser litt spacet ut.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Trenger du demping, er tipset mitt kjøp puter på Ikea.
    Supert til det bruket.
    Mer du stappet inn jo større kasse "ser" elemente.
    Men ikke for mye da.

    Steinar.
    Takk for tips ang puter hos Ikea Steinar. Det er notert på shoppinglista :)
    Såvidt jeg har skjønt så er anbefalingen ca 500g fyll pr kubikkfot (kasse volum), så får prøve å ta det som utgangspunkt og justere i ettertid eventuelt.

    Hvilken puter? Polyester eller polyester med bomull hva er best egnet eller spiller det ingen rolle?
    Skal se hva det står på merkelappen.
    Jeg sprettet putene opp og brukte fyllet rett i kassa.
    Tror det var 3 stk pr kasse som måler ca 45x45x45 innvendig.

    Steinar.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Yes sir, det ble noe bedre og det er helt klart mer å jobbe med. Må ærlig innrømme at det var mer moro å høre brutaliteten til tvillingparet enn å sitte å tweake. Så tok bare unna de værste peakene og dippene. Greide selvsagt også å legge ut en av de tidligere målingene og ikke siste i vill begeistring. Hadde problemer med å se forskjell på målingene innimellom alle tårene...hehehe ;)
    ha ha ha, skjønner. har du gråti på ordentlig? :) det gjorde jeg første gangen, ha ha ha. nydelig å se at du er i lykkerus. alt annet enn lyd blir bare støy og hindere mellom deg og sweetspot nå, :)

    Dette er faktisk miniDSP'en da Monacor ikke tillater en å sette filtere under 20Hz, men helt klart noe som skal sjekkes ut videre for den oppfører seg litt snodig når jeg prøver å få jevnet den ut :)
    den kjører vel på 48khz, og ikke 96khz som er ustabil under cirka 25 hz m/4x10 hd, men det var ustabilt nedover med 48khz også, bare mindre. det kan forklare det hvis du får litt sære resultater.

    kjører du høypassfilter ved 10 hz elns? det trenger du ikke med effekten du har på driverne nå. et slikt filter trengs kun hvis du har mye ampheadroom på driverne og risikerer bunning ved 5hz @ 0dbfs fra kilde, og det har ikke du nå. :)

    er usikker på hvordan 2x4 sin prosesseringskraft slår ut mtp aritmetikken i dypet, den har neppe like mye prosesseringskraft som 4x10 hd og da kan det hende de skorter på floatene, så kommafeilene blir større og ditto filterne. har en 2x4 liggende og kan måle for å se med 48khz plugin. synes det som skjer i dypet hos deg ser litt spacet ut.
    Hahaha ikke sånn ordentlig-ordentlig, men ble blank i øynene av hvor rått dette er ja. Alle timene med simuleringer, drodling og usikkerhet + pengene man legger i det gjør at gårsdagen ble en vanvittig payoff day for å si det mildt og det kan bare bli enda bedre med tiden. Sweetspot is the place to be! ;)

    Stemmer miniDSP 2x4 kjører 48kHz og selv den er ustabil i dypet som du nevner ja. Yes spot on! Har HPF ved 10Hz så den skal flyttes/fjernes så ser vi hva som skjer da :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Har fått lyttet litt til tvillingparet i et par dager nå og er fortsatt uhyre fornøyd med hvordan ting låter så langt. At det skulle være slik bredde, dybde og dynamikk selv i de dypeste frekvensene hadde jeg ikke trodd og film og musikk blir sett/hørt på nytt med stor entusiasme.

    Tvillingene er uhyre krevene og krever oppmerksomhet konstant, og til tider kan det bli noe slitsomt. De ønsker å leke hele tiden og til alle døgnets tider, hvilket er bare moro egentlig. Men som man vet så har små barn et energi nivå tilsvarende Bjørn Dæhli da han var i toppform og det 24 timer i døgnet, slik at vi trenger faktisk litt avlastning har vi funnet ut.
    Så tankene har gått i den retning om hva om de hadde hatt et par kompiser. Som man vet av ordtaket "like barn leker best...", så ønsker jeg herved å presentere et par nye familiemedlemmer som er akkurat like "villbasser" som tvillingene. Chunky og Tubby heter gutta, og håper de blir kjempegode lekekamerater for Hubby og Bubby ;)

    chunkyTubby.jpg


    Som nevnt innledningsvis for denne tråden så er lyttekroken kun på 10kvm så jeg håper virkelig at målestokken, målebåndet og lasermåleren ikke har spilt meg et puss og at jeg faktisk har plass til dem :-D
    Så da får jeg nok ta kontakt med Thauglands og spørre om de har noe mer kryssfiner til meg etter hvert :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bra jobba nait$, tipper du koser deg. Eiergleden blir vel desto større ved å ha laget ting selv.
    Fovøvrig var Bjørn Dhæli's hjerte i "bear size" da han var på topp.:rolleyes: ....visste du det?
    B
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Bra jobba nait$, tipper du koser deg. Eiergleden blir vel desto større ved å ha laget ting selv.
    Fovøvrig var Bjørn Dhæli's hjerte i "bear size" da han var på topp.:rolleyes: ....visste du det?
    B
    Takk for det Bergfinn, ja koser meg glugg ihjel ;)

    Oi nei det var jeg ikke klar over faktisk, lært noe nytt i dag også :)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    4 stk på 10 kvm.... Å fy f***! Synes mine to mindre 18" ble mer en nok i mitt rom :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn