nait$ DIY anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    he he he he, med 4 stk si 18 hst på 10kvm, så kommer firlingene til å introdusere deg for ulf på steroider. kan jo nesten si du sitter i en sub snart :) oppgraderingen til 4 vil nok merkes veldig godt. synes det var det største hoppet oppover. når du har alle fire, så kan du jo gjøre et eksperiment der du lager en setting for 1, 2 og 4 subber og switche mellom dem. da merker du fort at det var verdt strevet og pengene. :)

    kapasiteten ift. romstørrelsen er jo helt upåklagelig her, og om du får større rom, så er det ikke noe problem for subbene heller. synes ikke vannfallet ditt bærer preg av at du har unormalt store problemer heller. det blir nok aldri småsaker på deg igjen etter dette, :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    4 stk på 10 kvm.... Å fy f***! Synes mine to mindre 18" ble mer en nok i mitt rom :p
    Hehe det skal sies at jeg var utilregnelig i "shoppingsøyeblikket" og husker ikke stort annet at det svartnet litt for meg. Utfordringen er at det finnes dokumentasjon/bevis på at dette har vært planlagt i lengre tid i forkant :p
    Helt seriøst så synes jeg det låter uhyre bra allerede, så er spent på hva 2 til vil utgjøre ;)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    he he he he, med 4 stk si 18 hst på 10kvm, så kommer firlingene til å introdusere deg for ulf på steroider. kan jo nesten si du sitter i en sub snart :) oppgraderingen til 4 vil nok merkes veldig godt. synes det var det største hoppet oppover. når du har alle fire, så kan du jo gjøre et eksperiment der du lager en setting for 1, 2 og 4 subber og switche mellom dem. da merker du fort at det var verdt strevet og pengene. :)

    kapasiteten ift. romstørrelsen er jo helt upåklagelig her, og om du får større rom, så er det ikke noe problem for subbene heller. synes ikke vannfallet ditt bærer preg av at du har unormalt store problemer heller. det blir nok aldri småsaker på deg igjen etter dette, :)
    Haha ja det tror jeg så gjerne på hutsefruts.
    Akkurat sier du det ja det er jo veldig interessant å høre at den største oppgraderingen hos deg var fra 2 til 4 :) Lurt det skal jeg gjøre og takk for tips. Så får vi bare krysse fingrene for at jeg opplever det samme som deg.

    Ja du har nok helt rett i at det ikke kommer til å bli mindre saker på meg etter dette :)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat sier du det ja det er jo veldig interessant å høre at den største oppgraderingen hos deg var fra 2 til 4 :)
    ja, for det har du jo ikke hørt meg si sånn cirka 1000 x før? loop, loop, ha ha ha.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    4 stk på 10 kvm.... Å fy f***! Synes mine to mindre 18" ble mer en nok i mitt rom :p
    Hehe det skal sies at jeg var utilregnelig i "shoppingsøyeblikket" og husker ikke stort annet at det svartnet litt for meg. Utfordringen er at det finnes dokumentasjon/bevis på at dette har vært planlagt i lengre tid i forkant :p
    Helt seriøst så synes jeg det låter uhyre bra allerede, så er spent på hva 2 til vil utgjøre ;)

    Hehe, ja det er farlig med shopping i "blinde" :rolleyes:

    Men er spent på hvordan forskjellen blir fra 2 til 4. I disse småe kinorom virker det helt vilt ;)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat sier du det ja det er jo veldig interessant å høre at den største oppgraderingen hos deg var fra 2 til 4 :)
    ja, for det har du jo ikke hørt meg si sånn cirka 1000 x før? loop, loop, ha ha ha.
    Hæ har du sagt det før, kan da ikke huske det?!? Her må ting loopes i det uendelig for at det skal ha noe sjangs til å feste seg på teflonhjernen som jeg har haha ;)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    4 stk på 10 kvm.... Å fy f***! Synes mine to mindre 18" ble mer en nok i mitt rom :p
    Hehe det skal sies at jeg var utilregnelig i "shoppingsøyeblikket" og husker ikke stort annet at det svartnet litt for meg. Utfordringen er at det finnes dokumentasjon/bevis på at dette har vært planlagt i lengre tid i forkant :p
    Helt seriøst så synes jeg det låter uhyre bra allerede, så er spent på hva 2 til vil utgjøre ;)

    Hehe, ja det er farlig med shopping i "blinde" :rolleyes:

    Men er spent på hvordan forskjellen blir fra 2 til 4. I disse småe kinorom virker det helt vilt ;)
    Helt enig med deg, det virker helt villt i små rom. Jeg håper at det blir bare enda mer av alt jeg allerede har fått nå egentlig. Mulig hutsefruts har noen innspill her som faktisk har opplevd overgangen.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    verdt hver krone! litt større rom, 18kvm, men med 4x18" + 6x15". det fungerer strålende, skulle gjerne hatt mer, men har en tv som setter stopper pga plass foran + masse isolasjon for demping bak (13 ruller glava).
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    verdt hver krone! litt større rom, 18kvm, men med 4x18" + 6x15". det fungerer strålende, skulle gjerne hatt mer, men har en tv som setter stopper pga plass foran + masse isolasjon for demping bak (13 ruller glava).

    Har du alt dette på framvegg?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Har vært litt spekulasjoner om det kan ha vært høypass filter på noe av elektronikken da det har fra tidligere målinger vist en markant og litt snodig dipp/avrulling fra ca 13Hz og ned.

    rarAvrullingRewSpl.jpg


    Etter litt eksperimentering med å skifte ut miniDSP 2x4 med Monacor med mere så har man kommet frem til at det er rommet som er årsaken til denne oppførselen. Testet med å flytte 1 sub inn i et annet rom og kjørte en måling der for å se og da var det noe helt annet.
    Annen metode som også ble brukt var nærfelts måling.

    narfeltAnekoisk.jpg


    Med en slik måling ser det slik ut.

    narfeltAnekoiskRewSPL.jpg


    Finere avrulling enn tidligere og vi får se når kassa er helt tett og ferdig for hvordan de måler da.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    verdt hver krone! litt større rom, 18kvm, men med 4x18" + 6x15". det fungerer strålende, skulle gjerne hatt mer, men har en tv som setter stopper pga plass foran + masse isolasjon for demping bak (13 ruller glava).
    Har du alt dette på framvegg?
    ja :) må prøve å få dyttet inn et par 18" blant alle rullene med isolasjon for nærfelt til film bak sweetspot også, he he he.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Har vært litt spekulasjoner om det kan ha vært høypass filter på noe av elektronikken da det har fra tidligere målinger vist en markant og litt snodig dipp/avrulling fra ca 13Hz og ned.

    Vis vedlegget 334284

    Etter litt eksperimentering med å skifte ut miniDSP 2x4 med Monacor med mere så har man kommet frem til at det er rommet som er årsaken til denne oppførselen. Testet med å flytte 1 sub inn i et annet rom og kjørte en måling der for å se og da var det noe helt annet.
    Annen metode som også ble brukt var nærfelts måling.

    Vis vedlegget 334281

    Med en slik måling ser det slik ut.

    Vis vedlegget 334287

    Finere avrulling enn tidligere og vi får se når kassa er helt tett og ferdig for hvordan de måler da.
    prøv det jeg sa til deg (privat) med burst i rew også. se hvordan elementet oppfører seg under 20 hz, gå gradvis nedover, for å se om elementet plutselig slutter å svinge gitt samme nivå på signalet inn. hvis vandringen reduseres, så er det et filter enten i prepro (lite sannsynlig siden det er lfe-utgang) eller i ampen (mer sannsynlig).

    nLsvG1f.png


    nærfeltsresponsen din ser veldig riktig ut, så luftlekkasjer kan også være grunnen til at de wobbler litt, men mest sannsynlig er det rommet. selv om det er 10kvm så er det jo forbundet med mye større volum i andre rom, og i bassen er det volumet som gjelder for visse deler av room gainet, og da spesielt langt nedover, fordi rommet ikke blir trykksatt på samme måte som når det er lite og ganske avsperret (som feks betongbunker).

    edit: vær litt forsiktig med spl i dypet når du egentlig har en knøttforsterker på dette nå. det kreves mye effekt i dypet med elementer som dette i lukka kasser, så vær forsiktig så du ikke overbelaster ampen.
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Om noen vil se litt av effekten med tårn så har jeg en litt snedig måling som ble gjort av en kompis av meg. Han tok målinger etterhvert som han stacket 15 tommere fra gulv til tak i 2 tårn. Så første målingen er 2 subber, andre 4 etc.. Dette er i et 5kvm rom med kun 30cm glava på frontveggen. Ikke noe som helst EQ er benyttet heller. Veldig anstendig og morsomt å se hvor mye dippen blir løftet etterhvert som han stacker oppover.

    spl alle.jpg


    imag0002l (1).jpg
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Har vært litt spekulasjoner om det kan ha vært høypass filter på noe av elektronikken da det har fra tidligere målinger vist en markant og litt snodig dipp/avrulling fra ca 13Hz og ned.

    Vis vedlegget 334284

    Etter litt eksperimentering med å skifte ut miniDSP 2x4 med Monacor med mere så har man kommet frem til at det er rommet som er årsaken til denne oppførselen. Testet med å flytte 1 sub inn i et annet rom og kjørte en måling der for å se og da var det noe helt annet.
    Annen metode som også ble brukt var nærfelts måling.

    Vis vedlegget 334281

    Med en slik måling ser det slik ut.

    Vis vedlegget 334287

    Finere avrulling enn tidligere og vi får se når kassa er helt tett og ferdig for hvordan de måler da.
    prøv det jeg sa til deg (privat) med burst i rew også. se hvordan elementet oppfører seg under 20 hz, gå gradvis nedover, for å se om elementet plutselig slutter å svinge gitt samme nivå på signalet inn. hvis vandringen reduseres, så er det et filter enten i prepro (lite sannsynlig siden det er lfe-utgang) eller i ampen (mer sannsynlig).

    Vis vedlegget 334298

    nærfeltsresponsen din ser veldig riktig ut, så luftlekkasjer kan også være grunnen til at de wobbler litt, men mest sannsynlig er det rommet. selv om det er 10kvm så er det jo forbundet med mye større volum i andre rom, og i bassen er det volumet som gjelder for visse deler av room gainet, og da spesielt langt nedover, fordi rommet ikke blir trykksatt på samme måte som når det er lite og ganske avsperret (som feks betongbunker).

    edit: vær litt forsiktig med spl i dypet når du egentlig har en knøttforsterker på dette nå. det kreves mye effekt i dypet med elementer som dette i lukka kasser, så vær forsiktig så du ikke overbelaster ampen.
    Det skal vi få til, tar det ved neste runde så ser vi hva som kommer ut av det :)
    Men virker mer korrekt nå ja og lite sannsynelig at det er noen filter satt, mht at det forandret seg veldig.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    nice thohaug, intet rom er for smått til å ta utbytte av mange woofere i smart konfig. en ser virkelig hvordan de siste bidrar til full eufori.

    nait$, ta gjerne noen forvrengningsmålinger også, både av 1 og 2 i drift, litt kjedelig å gjøre det før du har fått kraftverk på dem, for det er da man virkelig kan se hvordan det yter når push comes to shove, men det gir likevel en god indikator på ting nå. putt crosshair på 10, 20 og 30 hz og les av i rew. se også forholdet mellom even (2, 4, ...) og odd (1, 3, ...). even > odd, mer naturlig.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Om noen vil se litt av effekten med tårn så har jeg en litt snedig måling som ble gjort av en kompis av meg. Han tok målinger etterhvert som han stacket 15 tommere fra gulv til tak i 2 tårn. Så første målingen er 2 subber, andre 4 etc.. Dette er i et 5kvm rom med kun 30cm glava på frontveggen. Ikke noe som helst EQ er benyttet heller. Veldig anstendig og morsomt å se hvor mye dippen blir løftet etterhvert som han stacker oppover.
    Dette var absolutt interessant thohaug, og helt enormt hvordan den dippen løfter seg ja :)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Det skal vi få til, tar det ved neste runde så ser vi hva som kommer ut av det :)
    Men virker mer korrekt nå ja og lite sannsynelig at det er noen filter satt, mht at det forandret seg veldig.
    helt enig, men man skal kjenne sitt anlegg bedre enn sin egen bakgård. ;)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    nice thohaug, intet rom er for smått til å ta utbytte av mange woofere i smart konfig. en ser virkelig hvordan de siste bidrar til full eufori.

    nait$, ta gjerne noen forvrengningsmålinger også, både av 1 og 2 i drift, litt kjedelig å gjøre det før du har fått kraftverk på dem, for det er da man virkelig kan se hvordan det yter når push comes to shove, men det gir likevel en god indikator på ting nå. putt crosshair på 10, 20 og 30 hz og les av i rew. se også forholdet mellom even (2, 4, ...) og odd (1, 3, ...). even > odd, mer naturlig.
    Synes jeg merker en antydning av dissing av 7,5 watts rørforsterkeren min som jeg har koblet på HST'ene her as :p
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Synes jeg merker en antydning av dissing av 7,5 watts rørforsterkeren min som jeg har koblet på HST'ene her as :p
    he he he, heldigvis er det ikke sååå ille, men det er vel i området 12db headroom å hente på mer effekt(?) :) jeg driver faktisk subbene med en hodetelefonforsterker på et billig lydkort når jeg måler impedansen, slå den!
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Synes jeg merker en antydning av dissing av 7,5 watts rørforsterkeren min som jeg har koblet på HST'ene her as :p
    he he he, heldigvis er det ikke sååå ille, men det er vel i området 12db headroom å hente på mer effekt(?) :) jeg driver faktisk subbene med en hodetelefonforsterker på et billig lydkort når jeg måler impedansen, slå den!
    Haha sant nok. Ja kommer helt an på hvor høyt man skal sikte her. 450 watt er det jeg har å rutte med foreløpig pr kanal og har så langt ikke vært en begrensning i og med at jeg bruker sub'ene som hodetelefoner ;) Men skal bli interessant å teste med andre ting etterhvert også.

    Oi såpass ja, da slår du meg med god margin!
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    da var det jo ikke så ille, og langt fra 12db å hente, men mer power betyr mindre forvrengning også, he he he. men for all del, jeg skjønner hva du mener. på vanlig bruk er jeg faktisk ikke i nærheten av å gi mine 450w/stk heller. responsen din ser ikke ut til å kreve spesielt mye boost her eller der heller, og man bør gjøre opp regnskapet når alt er på plass. trenger du ingen boost, så står du friere til å ha mindre juice, men da får du jo aldri utnyttet full slaglengde, men det tror jeg skal veeeldig mye til også, ha ha ha.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Har du noen formening om hva du ligger på sånn omtrent til vanlig bruk hos deg? Jepp enig, når alt er på plass så får man finne ut av hva man bør legge seg på ja.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    det er jeg høyst usikker på, men nå som jeg kjenner impedanseprofilen for systemet, så kan jeg måle og regne det ut for deg. med impedanseprofilen og et multimeter på utgangen fra ampen, så kan man regne ut tett på hvor mange watt som går med i peak under en gitt last ved en gitt frekvens.

    du kan også stappe et multimeter på utgangen og måle v ac og se hvor nærme limiten til ampen du har nå er. hvis den er 450w i 4 ohm, så er det u=sqrt(450*4)= ~42v

    det blir bare et estimat, men et som gjør deg klokere på behovetditt. sett gradvis mot så høyt du ønsker å spille, og kjør den startscenen i edge of tomorrow og se hva meteret viser. vær obs på oppdateringsfrekvens på multimeteret, det kan være tregt, og du får bare et øyeblikksbilde, så kjør flere ganger for å se etter maksverdi. hvis maksverdien er høy ift. 42v, så vet du at du trenger mer.

    husk at mer headroom i ampen gir mindre forvrengning, ved limiten dens er thd = 1 %, men ofte måler produsentene ved 1 khz, og i realiteten er forvrengningen i bassen ofte høyere. men samtidig så vet du jo at dempingsfaktor er viktig, så det er lurt å ta standpunkt til kompromisset mellom masse effekt og høy dempingsfaktor, som du jo vet. er ikke alle som kan kjøpe det største fra itech, så kompromisser kan det fort bli, igjen, som du vet :)

    mine subber er limita på 80v, i 4 ohm er det p=80^2/4=1600w per stk, og jeg har aldri klippa, så jeg har aldri gitt dem 80v under normal bruk, men under stresstesting med hørselvern har jeg det.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    det er jeg høyst usikker på, men nå som jeg kjenner impedanseprofilen for systemet, så kan jeg måle og regne det ut for deg. med impedanseprofilen og et multimeter på utgangen fra ampen, så kan man regne ut tett på hvor mange watt som går med i peak under en gitt last ved en gitt frekvens.

    du kan også stappe et multimeter på utgangen og måle v ac og se hvor nærme limiten til ampen du har nå er. hvis den er 450w i 4 ohm, så er det u=sqrt(450*4)= ~42v

    det blir bare et estimat, men et som gjør deg klokere på behovetditt. sett gradvis mot så høyt du ønsker å spille, og kjør den startscenen i edge of tomorrow og se hva meteret viser. vær obs på oppdateringsfrekvens på multimeteret, det kan være tregt, og du får bare et øyeblikksbilde, så kjør flere ganger for å se etter maksverdi. hvis maksverdien er høy ift. 42v, så vet du at du trenger mer.

    husk at mer headroom i ampen gir mindre forvrengning, ved limiten dens er thd = 1 %, men ofte måler produsentene ved 1 khz, og i realiteten er forvrengningen i bassen ofte høyere. men samtidig så vet du jo at dempingsfaktor er viktig, så det er lurt å ta standpunkt til kompromisset mellom masse effekt og høy dempingsfaktor, som du jo vet. er ikke alle som kan kjøpe det største fra itech, så kompromisser kan det fort bli, igjen, som du vet :)

    mine subber er limita på 80v, i 4 ohm er det p=80^2/4=1600w per stk, og jeg har aldri klippa, så jeg har aldri gitt dem 80v under normal bruk, men under stresstesting med hørselvern har jeg det.
    Helt toppers hutsefruts og takk for gode råd :)

    Ja stemmer ikke unormalt av produsentene å måle ved 1kHz ja, i dette tilfellet er det ikke det og den oppgitte effekten er differensiert med en for hele passbandet (riktignok ikke i dypet hvor vi opererer nå) og en for 1kHz hvor sistnevnte er høyere selvsagt.
    Riktig har vært mye frem og tilbake mtp effekt og dempingsfaktor og tenker fortsatt på dette. Må nok forsøke å få testet litt forskjellig her og finne ut av hva som kan passe best for meg. Hehe ja kompromisser er alt vi har å gjøre med her fra ende til annen :)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    bare hyggelig. du liker jo de som er godt under 20. frekvensene altså, men der koster det jo både med vandring og effekt, og når vandringen øker, så blir også dempingsfaktoren viktigere. jeg synes anaview ams1000 er veldig god, og merket klart forbedring da jeg testet den mot en likt priset klasse ab pa-amp på 2 stk short throw 15" i 150l portet med tuning rundt 30 hz. ble tightere med en gang. lurer litt på om det kan å ha noe å gjøre med at elementet oppfører seg som i friluft under tuning også, så da får man virkelig fordelen av høy dempingsfaktor, fordi frekvenser under tuning vil introdusere forvrengning oppover også, så da blir det enda viktigere å holde driveren under kontroll. i lukket er det også forbedringer, men der har man jo hjelp av kassa med å få driveren tilbake til hvilepos, så jeg synes fordelen var langt mer opplagt på portet.

    /hypothesis hour

    venter på at thohaug oppdaterer oss på nc400 vs itech i bassen. :) han snappet de nc400'ene raskere enn lucky luke og jeg rakk ikke se dem før de var borte engang, he he he.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Godt poeng det du trekker frem her hutsefruts mtp portet vs lukket og dempefaktor. AMS1000 er absolutt en aktuell kandidat for meg og det skal bli meget spennende å teste en slik :)

    Hehe ja han Mr thohaug var kjapp og heldig mht NC400 ja ;)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ja, ams1000 er veldig bra, i toppen fremragende, men 1 stk blir for lite i aktivt oppsett, så må få inn flere. gudene skal vite at behovet overgår evnen, ha ha ha. forbasket drit at krona er så svak nå. skulle ønske hellas, spania og portugal gikk på dunken, sånn at euroen kollapset, at det ble mer uro i midtøsten og at veksttakten i kina tok seg opp så oljeprisen skjøt i været samtidig, da hadde det vært deilig å være norsk i internasjonale nettbutikker igjen. nå er det bare trist, he he he.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    ja, ams1000 er veldig bra, i toppen fremragende, men 1 stk blir for lite i aktivt oppsett, så må få inn flere. gudene skal vite at behovet overgår evnen, ha ha ha. forbasket drit at krona er så svak nå. skulle ønske hellas, spania og portugal gikk på dunken, sånn at euroen kollapset, at det ble mer uro i midtøsten og at veksttakten i kina tok seg opp så oljeprisen skjøt i været samtidig, da hadde det vært deilig å være norsk i internasjonale nettbutikker igjen. nå er det bare trist, he he he.
    Haha du er ikke alene der og helt enig. Lite moro om dagen å shoppe i det store utland. Er ikke sååå lenge siden jeg var over dammen ifbm jobb hvor $1 kostet 5 kroner og noe smått. Får håpe det endrer seg litt med tiden slik at vi kan holde trykket oppe ;)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Nok en test er blitt utført i dag med tone generatoren i REW med bursts fra 20Hz og ned til 10Hz for å utelukke om det kan være satt noen filter i noen komponentene. Ut fra hva jeg kan se så oppfører ting seg helt normalt hele veien ned.

    tonegenerator.jpg
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    kommer du ikke under 10 hz?

    lenge siden du oppdaterte rew?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hehehe, og du lurte selvsagt på hvor langt ned jeg testet til slutt....kjørte ned til 1Hz ;)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ja, he he, he.

    bra, da trenger du i alle fall ikke uroe deg for å bytte forsterker. du må bare bygge om hele boligen siden det er boligen som stjeler output. :)

    neida, så viktig er det ikke, og med 4 så får du jo output der, men mange er jo heldige å får mye hjelp av rommet.

    er neste kassepar påbegynt?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    ja, he he, he.

    bra, da trenger du i alle fall ikke uroe deg for å bytte forsterker. du må bare bygge om hele boligen siden det er boligen som stjeler output. :)

    neida, så viktig er det ikke, og med 4 så får du jo output der, men mange er jo heldige å får mye hjelp av rommet.

    er neste kassepar påbegynt?
    Haha måtte bare holde litt tilbake ;)

    Ja ikke sant, får se hvordan det blir med 4 i forhold til 2 nå.

    Nei ikke startet på dem enda, skal ta kontakt med Thauglands å be om å få litt mer xfiner nå til uka så jeg får startet på det etter hvert :)
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    bare hyggelig. du liker jo de som er godt under 20. frekvensene altså, men der koster det jo både med vandring og effekt, og når vandringen øker, så blir også dempingsfaktoren viktigere. jeg synes anaview ams1000 er veldig god, og merket klart forbedring da jeg testet den mot en likt priset klasse ab pa-amp på 2 stk short throw 15" i 150l portet med tuning rundt 30 hz. ble tightere med en gang. lurer litt på om det kan å ha noe å gjøre med at elementet oppfører seg som i friluft under tuning også, så da får man virkelig fordelen av høy dempingsfaktor, fordi frekvenser under tuning vil introdusere forvrengning oppover også, så da blir det enda viktigere å holde driveren under kontroll. i lukket er det også forbedringer, men der har man jo hjelp av kassa med å få driveren tilbake til hvilepos, så jeg synes fordelen var langt mer opplagt på portet.

    /hypothesis hour

    venter på at thohaug oppdaterer oss på nc400 vs itech i bassen. :) han snappet de nc400'ene raskere enn lucky luke og jeg rakk ikke se dem før de var borte engang, he he he.

    Har lagt ut en liten sammenligning mellom dem i tråden min nå. For min del trekker fortsatt itech det lengstre strået som ren subforsterker, men de er omtrent umulig å skille rent lydkvalitetsmessig.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke skjedd så mye her hos meg i det siste da jobben krever sitt. Har uansett fått kost meg noen timer med anlegget og i tillegg til det fått tatt noen runder med REW og drodlet litt frem og tilbake mht veien videre.

    Håper imidlertid på at det blir muligheter snart til å fyre opp sagen igjen og få pløyd igjennom stabelen med xfiner som jeg har vært å hentet i dag :)

    xfinerKasse.jpg
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg endelig fått pløyd meg gjennom en god del av stabelen med xfiner. Nok til å få laget 2 stk av de indre kassene.

    kappetPlater.jpg


    Samtidig har jeg også fått laget avstivere.

    lagetAvstiver.jpg


    Neste steg blir å lage lommehullene og få pusset avstiverne litt så de ser litt bedre ut enn de gjør nå. Viktig at det er litt pent selv inne i kassene også ;)
    Når det er gjort så starter jeg med å skru/lime kassene sammen.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    nice! det gikk kanskje smidigere nå som du har vært gjennom prosessene en gang før, eller?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    nice! det gikk kanskje smidigere nå som du har vært gjennom prosessene en gang før, eller?
    Takk for det hutsefruts, ja det går helt klart kjappere unna når man har vært gjennom prosessene tidligere ja. Slipper å spekulere så mye frem og tilbake og stoler litt mer på at notatene stemmer :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn