Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    Naca4

    Gjest
    Har akkurat hatt nok en lytteseanse med Nac12 v/2 for teste phonokortene fra versjon 3. Den formidler alle typer musikk med største selvfølge og overblikk, men Milde Moses for et groove og hvordan det rocker! Det er helt uten sammenligning det mest engasjerende jeg har hørt til dags dato. En undervurdert forforsterker, er sikker på at hadde den hatt innebygget strømforsyning ville den vært vanskelig å oppdrive.
    Har nevnt Nac12 noen ganger nå og vil sikkert gjøre det igjen, den overrasker stadig.

    Bilde av versjon 3 som er plassert på hylla for en stund,-
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg liker vanligvis ikke retro look, men dette var stilrent og kult!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det er utrolig mange flotte Naim produkter for salg nå, også utover mine egne. Mesteparten, for ikke å si nesten alle henvendelsene jeg har fått er fra utlandet. Ingen fra Kina :) men Frankrike, Sveits, Danmark, Polen, Nederland, Belgia. 252/ 300 er solgt til Sverige. Er Naim produkter for "kjennere"
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Nylig var jeg så heldig å få lytte til NAC- N272 streamer/ preamp i eget oppsett. 272 ble koblet opp mot min egen NAP300 og Kudos Titan.
    Kan hende var dette et "mullet" oppsett, med fokus nedstrøms, men det var det vi hadde tilgjengelig :)

    N272 samler kilde og preamp i 1 boks, for ikke å si Dac og radio også, så den er en killer ift reduksjon av antall bokser.
    I tillegg hodetelefonforsterker tilsvarende Dac- V1 og SN2. Funksjonaliteten er som for øvrige Naim streamere.

    I mine ører ligger N272 i NAC 282 land. Hurtig, dynamisk og musikken oppleves som lettflytende gjennom hele frekvensområdet.
    Veldig lett å like og med en dyp, men tørr, kontant og artikulert bass. Resten av lydbildet opplevdes som sammenhengende der ingenting stikker seg ut i negativ retning. For meg var opplevelsen å ville høre musikk, og deretter høre mer musikk :)

    N272 ble så oppgradert med 555PS og dette var også hørbart. Økt energi eller opplevelsen av mer kraft. I tillegg bedre klangrikdom og naturlighet.
    Med andre ord, N272 responderer som øvrige Naim preamper i så måte på tilkoblet PSU. For de fleste vil kanskje 555PS være i overkant. Hodetelefonforsterkeren får også nytte av oppgraderingen, men det ble aldri verifisert.

    Boksen er nå borte fra mitt rom og NDS/ 252 er tilbake i hylla. Forskjellen er dessverre ganske stor, både lyd-/ musikkmessig, men også prismessig. Opplevelsen av forskjeller er dog veldig subjektive og her faller også all troverdighet bort. Man må høre sjøl.

    Hver mann får velge hva som er riktig for seg. For de fleste vil N272 være et ekstremt gyllent kompromiss sammen med f. eksempel en NAP200. Dette vil spille musikk som bare Naim kan, mens NDS/ 252 vil være enda mer musikk, klang, rom, naturlighet, dimensjonalitet, til en vesentlig høyere pris.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Dersom den oppfører seg som en NAC 282 må det være bra :) Når man kobler til en PS555 er det da DAC-delen som får seg et løft, kan f.eks en hicap også kobles til NAC 272?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Vel, jeg påstår ikke at det er en 282, men den minner meg om 282 land. Det er for eksempel et annerledes land enn 252 land :)
    Hicap går ikke så langt jeg forstår. Det er kilde oppgradering med XP5XS, XPS eller 555PS. Da forstår jeg det dithen at streamer og hodeamp drar nytte av PSU`en.

    Dersom den oppfører seg som en NAC 282 må det være bra :) Når man kobler til en PS555 er det da DAC-delen som får seg et løft, kan f.eks en hicap også kobles til NAC 272?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Kildedelen på 272 har også fått mye skryt på Naim-forumet. Så om pre-delen tilsvarer 282 så følger det med en klassestreamer gratis.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    For dem som har eid 282 eller 252 så vet en at disse er forskjellige i presentasjonen eller prioriteringen.
    På samme måte tenker jeg om 272. Den er ingen 282, men den sorterer i mine ører under samme kategori som 282.
    Prismessig koster denne boksen det samme som den nevnte preampen. Skjønner?

    Som Bach_Man skriver, dette er mye for pengene. Den er allikevel fremdeles en del av Naim hierarkiet og Naim lager ikke et produkt nede på stigen som gjør 500 serien redundant. Det er som kjent lite som vokser inn i himmelen :) Igjen, dette kan være en musikkboks for mange.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    S

    Prislisten hos Kontrapunkt er ikke gyldig lenger så langt jeg kan forstå. Sjekk prislisten hos importøren Hjem - Multirom
    Da vil en se at Naim har gjort et kraftig prishopp. Etter 1. april kommer et nytt prispåslag ifølge Naim- forum, men vet ikke om det gjelder for Norge.
    Ser det har blitt så dyrt at de har fjernet de fleste av Classic og alle 500 produktene fra websiden :). Ser ut til at det er kommet enda nytt prispåslag i April, Superline f.eks kostet 26 995 i Mars nå 29 995.
     

    Multirom

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    11.03.2014
    Innlegg
    176
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    S

    Prislisten hos Kontrapunkt er ikke gyldig lenger så langt jeg kan forstå. Sjekk prislisten hos importøren Hjem - Multirom
    Da vil en se at Naim har gjort et kraftig prishopp. Etter 1. april kommer et nytt prispåslag ifølge Naim- forum, men vet ikke om det gjelder for Norge.
    Ser det har blitt så dyrt at de har fjernet de fleste av Classic og alle 500 produktene fra websiden :). Ser ut til at det er kommet enda nytt prispåslag i April, Superline f.eks kostet 26 995 i Mars nå 29 995.
    Hei.

    Vi oppdaterer websidene våre i disse dager, så endel produkter er ikke synlig før i morgen eller onsdag. Beklager de ulempene det kan medføre.
    Prising er dessverre en resultat av at det ser ut, som tidene med GBP rundt 10 eller under er forbi, samt en generell oppjustering fra Naim 01.05.

    Hilsen
    Multirom AS
     
    Sist redigert:
    N

    Naca4

    Gjest
    Ser det har blitt så dyrt at de har fjernet de fleste av Classic og alle 500 produktene fra websiden :). Ser ut til at det er kommet enda nytt prispåslag i April, Superline f.eks kostet 26 995 i Mars nå 29 995.
    Multirom er nok ikke årsaken, men Naim har beklageligvis blitt dyrt pundkurs eller ikke. Kjøpte en ny Nac202 i 2006 og da var listeprisen 12000 kroner (med pundkurs på over 12 kroner) i dag er nyprisen 26995 - mer enn prisen for en 282 (som jeg også hadde gleden av å prøve hjemme) samme år.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    17
    Det er jo veldig fint at andrehåndsprisene holdes oppe ved prisstigningene. :)

    Synes SuperLine fortsatt er et knallgodt kjøp, for øvrig.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    S

    Prislisten hos Kontrapunkt er ikke gyldig lenger så langt jeg kan forstå. Sjekk prislisten hos importøren Hjem - Multirom
    Da vil en se at Naim har gjort et kraftig prishopp. Etter 1. april kommer et nytt prispåslag ifølge Naim- forum, men vet ikke om det gjelder for Norge.
    Ser det har blitt så dyrt at de har fjernet de fleste av Classic og alle 500 produktene fra websiden :). Ser ut til at det er kommet enda nytt prispåslag i April, Superline f.eks kostet 26 995 i Mars nå 29 995.
    Glad jeg bestillte noen uker før denne prisstigningen inntraff..! :)
     

    Clintern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    5
    Suverent visuelt oppsett, tipper det låter bra også. Har din riaa og har du eventuelt testet?

    Noen tanker om forskjell på Nait 1 og 2?

    Nait 2 Olive er ankommet her, men mangler 5 pin - RCA og har ikke fått gleden av å sette den i gang enda. Men ser frem til oppstart, absolutt strøkent eksemplar fra Sverige, inside - out..
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Lenge siden jeg har hørt Nait2, men det var muligens litt mer krefter i den. Synes det ble litt spisst og anstregt med Neil Young på litt høyere nivå, men det kan også skyldes at den hadde vært påslått i fem minutter. Vi får høre utover i neste uke. Muligens den spiller annerledes etterhvert?
     

    arnejustad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Hadde tidligere 82/hc/250 olive samt en tungt besmykket LP12 som foret mine Spendor s100.
    Den gang var det dog en del klager fra div naboer da det med dette anlegget rett og slett ikke var mulig å praktisere måtehold :)

    Kunne ikke ha det sånn, så jeg kjøpte hus på landet og pussa opp ett rom som skulle bli det perfekte lytterom.

    I mellomtiden er alt bortsett fra Spendorene solgt og jeg har lekt meg litt med hjemmekino, og div rør.

    Så kjøpte jeg en platesamling der det fulgte det med en Naim 122/flatcap/150/stageline og en rega dac. Kjøpte ett par skiver i wav-fomat og nå er jeg hekta igjen. Mulig jeg husker feil, eller at rommet nå er såppas mye bedre enn tidligere, men disse entrylevelboksene synes jeg langt på vei overgår det tidligere olivesettet som jo på papiret skulle være overlegent.

    Så her kommer 1-verdensproblemene sigende. Jeg er megahappy, men klarer ikke helt ta innover meg at dette settet skal låte så bra, og da vil man selvsagt finne ut hva man går glipp av.
    En 250 olive er på vei for å sjekke hva den kan gjøre sammen med nac 122. Ikke at jeg nødvendigvis tror dette vil overgå synergien til 150/122, men fikk en såppas god pris at jeg det måtte sjekkes ut.

    Noen som har erfaring med å kombinere olive og black ?


    PS: Regn med en del spørsmål fremover, da jeg tror jeg nettopp har fått ett kraftig tilbakefall hva hi-figlede angår
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Det kan kombineres, men krav til balanse som alltid. Jeg ville allikevel valgt enten black eller olive. Det er noe med å ha den samme lyden hele veien. Når det er sagt; har cds2 fra 2003, blant de siste som ble skrudd sammen. Sammen med phonosophie aktiv forsterker, som er som black men "tettere på" scenen, låter det helhetlig og riktig. Flaks, ville jeg sagt.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Spissheten og den anstrengte lyden er borte nå. Spiller ritig så bra. Moro. Denne blir lenge!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Joda, men jeg samlet på meg tre Naim preamper også. Samlegenet er intakt.

    Vil du låne Devialeten?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Ny integrert i hus. Nait1 fra 1981. Recappet i 2011. Spiller riktig så bra. Har angret på at jeg solgte en CD Nait2 for noen år siden og tenkte at denne ville fylle savnet. Blir foret med signaler fra en Rega Jupiter.
    [/QUOTE

    Brukte du Nait2 på IBL'ene jeg kjøpe av deg? (Andre som har brukt kombinasjonen Nait2 + IBL?)
    IBL'ene mine blir nå brukt som vekkeklokke sammen med Sonus men vurderer å sette opp et lite anlegg basert på IBL og en Nait på plate/bok rommet der det begynner å bli trangt.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hei Minutten.


    Det husker jeg ikke om jeg gjorde. Men det spiller sikkert bra om du har en god kilde.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Primær kilden blir nok vinyl (sannsynligvis Rega P9 eller Gerrard 401), men har googlet litt og leser at flere mener den har litt lite krefter for IBL. Skal stå på et lite rom og det kommer til å bli spilt på moderat lydnivå (dvs lavt for de fleste her inne).
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Tror det vil gå bra på lavt lydnivå når du har såpass mektige vinylkilder, men både Nait2 og IBL er uansett lettvektere. Platespillerinngangen vil nok oppleves som svak med Planar9 som kilde. Har benyttet Nait3 og Nait5 på IBL uten at det tok helt av, men med dårligere kilder enn du har.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Har jo både Audiolab og Electrocompaniet riaa til overs, men da går jo litt av poenget med at Nait2 er liten og har innebygget riaa bort.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Test av IBL: http://i929.photobucket.com/albums/ad140/2111/002.jpg Har lagt den ut en gang tidligere. IBL ble utviklet med de beste signalkilder tilgjengelig og med 4 x Nap135 i aktiv drift er det blitt meg fortalt. Kan forestille meg at det låter bra :) Dessverre ble det ikke solgt et eneste par Nap 135 eller Nap250 eller Naim forøvrig til Norge i denne for dem glansperioden. Det ble solgt fra litt fra Olive entry-level serie her på 90-tallet.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Alltid artig å lese sånne historier. Har aldri hørt annet enn Naim black serien sjøl.
    Allikevel, som et eksempel så er det alltid artig å høre musikk fra Unitiqute som jeg har i stuen og har veldig lyst på en Nait 5si også. Faktisk er hele Nait 5 serien musikkformidlere av rang.

    S

    Hadde tidligere 82/hc/250 olive samt en tungt besmykket LP12 som foret mine Spendor s100.
    Den gang var det dog en del klager fra div naboer da det med dette anlegget rett og slett ikke var mulig å praktisere måtehold :)

    Kunne ikke ha det sånn, så jeg kjøpte hus på landet og pussa opp ett rom som skulle bli det perfekte lytterom.

    I mellomtiden er alt bortsett fra Spendorene solgt og jeg har lekt meg litt med hjemmekino, og div rør.

    Så kjøpte jeg en platesamling der det fulgte det med en Naim 122/flatcap/150/stageline og en rega dac. Kjøpte ett par skiver i wav-fomat og nå er jeg hekta igjen. Mulig jeg husker feil, eller at rommet nå er såppas mye bedre enn tidligere, men disse entrylevelboksene synes jeg langt på vei overgår det tidligere olivesettet som jo på papiret skulle være overlegent.

    Så her kommer 1-verdensproblemene sigende. Jeg er megahappy, men klarer ikke helt ta innover meg at dette settet skal låte så bra, og da vil man selvsagt finne ut hva man går glipp av.
    En 250 olive er på vei for å sjekke hva den kan gjøre sammen med nac 122. Ikke at jeg nødvendigvis tror dette vil overgå synergien til 150/122, men fikk en såppas god pris at jeg det måtte sjekkes ut.

    Noen som har erfaring med å kombinere olive og black ?


    PS: Regn med en del spørsmål fremover, da jeg tror jeg nettopp har fått ett kraftig tilbakefall hva hi-figlede angår
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Diskantbytte på IBL, foruten loddebolt behøves 1 stk skarp kniv, Hylomar Blue, varmlimpistol og lynlim for å kopiere Naim. Transplantasjon av dempeanordningen, liming og lodding er utført. IBL har tatt plassen til SBL for en stund.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn