Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    Er både NAS'en og Nd5XS koblet til Airport extreme, kablet?
    Har du aktivert mediaserver i NAS'en?
    Ser du NAS'en under "computer" (Windows) eller i "finder" (Apple) på en pc/ Mac?

    Noen som har tips til hvordan jeg finner min Synologi NAS i streamern min?
    Har koblet NASen til min router, Airport Extreme kablet og funnet wifi-nettverket med streamern.
    Men NASen dukker altså ikke opp, har vært inne i menyen på streamern og åpnet for UpnP.
    Er det en meny også på Airporten hvor jeg kan se at den faktisk "ser" NASen?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ville beholdt Sonos uansett jeg. Koster mindre en digitalkabelen som ble foreslått og de fleste nye streaming tjenester kommer først på Sonos, og det tar normalt årevis før nye ting kommer på Naim. Ville testet en psu først, og så testet noen alternative høyttalere (kildene dine burde være OK, men jeg har ikke hørt dem).

    PS! Sjekk denne tråden for rimelig og bedre lyd en Sonos lyd på steaming Icarus, Linux-basert Openhome Upnpd Renderer for Apple TV1
    Jeg har
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Har ett lite kablingsspm:
    Jeg har: Naim Nac122x/Nap150x/FlatcapXS

    Noen som kan hjelpe meg med kobling? Bildet er ikke det beste, men Power Out A til 122x og signal A til 150x.
    Noe åpenbart jeg overser? (RCA to DIN fra Sonos, inngang CD) Strøm til Effekt og PSU, men ingen lyd ut.
    FullSizeRender-1.jpg


     
    M

    medlem215396

    Gjest
    En ting til. Hvordan betjener du ND5XS? Via fjernkontrollen eller app?
    Fra en iPad og appen n-stream vil du kunne se om du har kontakt med Synology.


    Noen som har tips til hvordan jeg finner min Synologi NAS i streamern min?
    Har koblet NASen til min router, Airport Extreme kablet og funnet wifi-nettverket med streamern.
    Men NASen dukker altså ikke opp, har vært inne i menyen på streamern og åpnet for UpnP.
    Er det en meny også på Airporten hvor jeg kan se at den faktisk "ser" NASen?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Du har koblet deg til upgrade på preamp. Der skal en eventuell psu kobles til. Går du direkte fra pre til power, bruker du "standard" kontakten....om jeg ikke husker mye feil.

    I tillegg, med Naim bør man lese manualene nøye

    Har ett lite kablingsspm:
    Jeg har: Naim Nac122x/Nap150x/FlatcapXS

    Noen som kan hjelpe meg med kobling? Bildet er ikke det beste, men Power Out A til 122x og signal A til 150x.
    Noe åpenbart jeg overser? (RCA to DIN fra Sonos, inngang CD) Strøm til Effekt og PSU, men ingen lyd ut.
    Vis vedlegget 309036

     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk for svar, Stovner.
    FlatCap XS "PowerOutA" til "Upgrade" på 122X
    FlatCap XS "SignalOutA" til 150x

    Det er slik jeg har koplet, eller blingser jeg fælt nå?

    Du har koblet deg til upgrade på preamp. Der skal en eventuell psu kobles til. Går du direkte fra pre til power, bruker du "standard" kontakten....om jeg ikke husker mye feil.

    I tillegg, med Naim bør man lese manualene nøye

    Har ett lite kablingsspm:
    Jeg har: Naim Nac122x/Nap150x/FlatcapXS

    Noen som kan hjelpe meg med kobling? Bildet er ikke det beste, men Power Out A til 122x og signal A til 150x.
    Noe åpenbart jeg overser? (RCA to DIN fra Sonos, inngang CD) Strøm til Effekt og PSU, men ingen lyd ut.
    Vis vedlegget 309036

     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    En ting til. Hvordan betjener du ND5XS? Via fjernkontrollen eller app?
    Fra en iPad og appen n-stream vil du kunne se om du har kontakt med Synology.


    Noen som har tips til hvordan jeg finner min Synologi NAS i streamern min?
    Har koblet NASen til min router, Airport Extreme kablet og funnet wifi-nettverket med streamern.
    Men NASen dukker altså ikke opp, har vært inne i menyen på streamern og åpnet for UpnP.
    Er det en meny også på Airporten hvor jeg kan se at den faktisk "ser" NASen?
    Jeg slet med at UnitiServe ikke fant min Synology DS415 NAS. Måtte endre settinger på NAS slik at "guest" kunne både lese og skrive til disken.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg blingset ihvertfall. Finn frem manualen, er godt beskrevet der.

    Takk for svar, Stovner.
    FlatCap XS "PowerOutA" til "Upgrade" på 122X
    FlatCap XS "SignalOutA" til 150x

    Det er slik jeg har koplet, eller blingser jeg fælt nå?

    Du har koblet deg til upgrade på preamp. Der skal en eventuell psu kobles til. Går du direkte fra pre til power, bruker du "standard" kontakten....om jeg ikke husker mye feil.

    I tillegg, med Naim bør man lese manualene nøye

    Har ett lite kablingsspm:
    Jeg har: Naim Nac122x/Nap150x/FlatcapXS

    Noen som kan hjelpe meg med kobling? Bildet er ikke det beste, men Power Out A til 122x og signal A til 150x.
    Noe åpenbart jeg overser? (RCA to DIN fra Sonos, inngang CD) Strøm til Effekt og PSU, men ingen lyd ut.


     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Vel, så veldig godt beskrevet er det vel ikke. Men godt nok til at jeg tror jeg har koblet rett. Ser etter feil andre steder, med mindre noen andre har noen innspill?

    jorwed

    Update:Hadde koblet riktig. Feil i signalenden :eek:) Case closed.
     
    Sist redigert:

    Jonnyen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2007
    Innlegg
    103
    Antall liker
    7
    Takker så mye for alle gode forslag.

    1. Koble CD5XS inn i dac'en med en Naim DC1 coax BNC-BNC digitalkabel. Du får sammenlignet avspillingskvalitet med Sonos.
    2. Oppgradere dac'en med XP5XS. Løfter lydkvaliteten fra både cd og Sonos.
    3. Selg cd og Sonos og kjøp en Nd5XS dersom du ønsker streamer
    4. Hicap til Supernait. Helst DR utgaven skal være et kjempeløft.
    5. Selg flatcap.
    6. Høyttalere. Dersom det frister kan jeg anbefale Naim Allae med SN. En kjempematch dersom rommet ditt passer. Ikke veldig kostbar heller.

    Jeg har ikke den Naim DC1 coax - coax BNC kabelen, men jeg har 2 BNC overganger, og en vanlig coax digitalkabel som jeg tenkte jeg skulle prøve med.

    Vil prøve å å tak i en Hicap, men spørs om det blir en DR da jeg må kjøpe brukt.

    Har bestilt meg nye høyttalere, Monitor Audio GX 300.

    Har lyst på en
    XP5XS og ja, men må vente litt, og først få solgt høyttalerne og Flatcapen.

    Alt med Naim er så dyrt :-(
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Hvis du har CD5XS og Dac bør du ikke nøle med å få fatt i en Naim DC1. Brukte Naim XPS2 er (etter min mening) ganske rimelige, og gjør en enorm forskjell.
    Jeg har selv nevnte oppsett, og det låter ganske fantastisk. Bare et tips!
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Takk for tips Stover, problemet er løst. Installerte Media Server på ny i NASen, alt oppe å går :)

    En ting til. Hvordan betjener du ND5XS? Via fjernkontrollen eller app?
    Fra en iPad og appen n-stream vil du kunne se om du har kontakt med Synology.


    Noen som har tips til hvordan jeg finner min Synologi NAS i streamern min?
    Har koblet NASen til min router, Airport Extreme kablet og funnet wifi-nettverket med streamern.
    Men NASen dukker altså ikke opp, har vært inne i menyen på streamern og åpnet for UpnP.
    Er det en meny også på Airporten hvor jeg kan se at den faktisk "ser" NASen?
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Høytaler til Naim

    Det er ikke lenge siden jeg fikk skaffet et par KEF 205/2 til Naim-oppsettet mitt og ble storfornøyd med det. Jeg synes jeg virkelig fikk valuta av en mer voksen høytaler med større membranareal i forhold til forgjengerene 203/2. På sikt vil jeg prøve høytalere med enda større basselementer, og etter å ha vært KEF-eier i noen år gikk tankene umiddelbart til KEF 207/2 eller Blade.

    Men hvilke andre høytalere med voksne basselementer finnes det som er kjent for å gå godt i hop med Naim? Det er selvfølgelig Naim DBL som kan skaffes brukt, finnes det andre selvsagte valg? Hva med Tannoy?
     

    PerFlemming

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    34
    Antall liker
    3
    Men hvilke andre høytalere med voksne basselementer finnes det som er kjent for å gå godt i hop med Naim? Det er selvfølgelig Naim DBL som kan skaffes brukt, finnes det andre selvsagte valg?


    vet inte om disse er aktive men de er pig-ugly hvis du spør mig



    Briks" er blandt favoritter mine og går direkte på bagvæg
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Hvilke høytalere er avbildet? De bør vel lyde godt for å kompensere for utseende :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Oppdaterte n-Serve appen på IPaden min i går. Den lukker seg til stadighet når jeg skal bytte plate. Andre som har problemer med den etter oppdateringen?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Bruker ikke serve som kilde, men prøvde avspilling fra nyoppdatert app.
    Skiftet mellom 4-5 spor uten problem.


    Oppdaterte n-Serve appen på IPaden min i går. Den lukker seg til stadighet når jeg skal bytte plate. Andre som har problemer med den etter oppdateringen?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bruker ikke serve som kilde, men prøvde avspilling fra nyoppdatert app.
    Skiftet mellom 4-5 spor uten problem.


    Oppdaterte n-Serve appen på IPaden min i går. Den lukker seg til stadighet når jeg skal bytte plate. Andre som har problemer med den etter oppdateringen?
    Takker, Stover. Har heller ikke problemer innenfor samme plate. Det er når jeg skal skifte til en annen plate at n-Serve stenger ned. Starter den så på nytt og alt fungerer fint frem til jeg igjen skal bytte plate. Ikke noe kjempeproblem, men selvfølgelig litt irriterende.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    De sporene jeg testet ut var hentet fra ulike plater så da skulle testen være tilsvarende.
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Da er jeg Naim mann med ny forsterker. Naim Xs2 er satt opp til å drive en rekke forskjellige høyttalere der oppe og erstatter Rega Brio med glans. Mye feitere bass med stålkontroll og ekstremt mye tightere rytme/driv. Vrient å ikke trampe takt nå føler jeg.Utrolig lenge siden jeg har hørt Naim, men syns å huske de var litt spinkle, analytiske, rytmiske med masse egenstøy i gamle dager. Det er de ikke nå!. Sto mellom Elicit R og denne og føler at jeg har valgt rett. Greit at den er litt tøff å se på også. Nå mangler jeg bare ett lasse med strømforsyniger og streamere, men det kommer garantert for dette blir ikke mitt siste Naim produkt..

    IMG_5738.jpg


    IMG_5737.jpg

    IMG_5733.jpg
     

    Bob_Marleys

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    Spiller Focal Aria i nærheten av det jeg hørte på Bristol messen i fjor banker de nok selv Rega R9, som jeg har hørt mange mange ganger og liker svært godt med Naim elektronikk. Aria er den første serien som Naim og Focal har vært aktivt brukt sammen i utviklingen av høyttalerserien.
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Focal by far. R9 på god andreplass. R9 er supre de og har en meget spesiell lyd, men til allround er 936 bedre. R9 er som per Flemming er inne på kilene iforhold til plassering mens Focal og mission er likegyldige her. Men bevares r9 låter bra. På akustisk musikk er de meget bra.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Nac12 versjon 3 kom fram etter hvert. Den spiller enda bedre enn versjon 2, absolutt fantastisk. Også etter dagens standard. Den gir et stort og fett/fyldig lydbilde med seriøs innsikt. Den holder melodiene uten å miste tråden og vokalene er fabelaktig levende. Og den pøser på med fremdrift, fart, rytmer og boogie uten at det blir slitsomt. På PFM mener enkelte med stor erfaring at dette er en av de beste forforsterkerne til Naim noen sinne.


    Mvh Svein

    Bilde av Nac12 versjon3 etter en omfattende rengjøring og rens:
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    La ut NAC52/SC og CDS2/XPS i går aftens.

    Nå er alt solgt. Selvfølgelig til utlandet.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Gratulerer med hurtig salg Chalshus. Britisk hifi mellom 1975 og 2000 er for det meste et sort hull i Norge hvis man ser bort fra Quad ESL og Linn LP12. Synd at interessen er så laber her på berget for dette er etter min mening en særdeles interessant epoke - boogie sir! Personlig har jeg samlet en god del materiale i form av magasiner og artikler fra denne tiden.
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    ^Nå tuller du. Britisk Hifi var gull-standarden i Norge frem til et godt stykke ut på 80-tallet, og er det på mange områder ennå. Bare for å nevne noen: B&W, KEF, Tannoy......
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Tuller ikke, men var litt rask på avtrekkeren atlechri. Jeg tenker på flat-earth orienterte komponenter.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Versjon 2 har fått nye kontakter, noen nye interne ledninger og knotter.

    Dette tok lyden nærmere versjon3 igjen, låter ganske likt. Flat-earth boogie anno 1976.
    Noen bilder fra prosessen.
    Min siste post angående Nac12 på en stund - garantert.

    Mvh/Svein

    Front


    Bak, nye kontakter


    Innside før lodding av nye ledninger


    Versjon 2 med nye knotter


    Påtent versjon 2 sammen med sin yngre nære slektning
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Når du først velger å selge er det flott det går unna. Har hatt kjøpere på både 252 og 300 fra utlandet, men i mine øyne kompliserer det mht forsikring. Litt enklere når "verdien" er noe lavere. Noen tips?

    La ut NAC52/SC og CDS2/XPS i går aftens.

    Nå er alt solgt. Selvfølgelig til utlandet.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Dette er første gang jeg selger til utlandet. Så jeg er ferskere enn deg.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kan nok være fornuftig å tenke salg i utlandet for tiden. Fikk akkurat tak i prislisten som er gjeldene i Nederland for tiden. Gjorde et par stikkprøver mot prislisten til Kontrapunkt. På min Naim HDX må euroen under 7,85 for at det skal lønne seg å kjøpe den her nede sammenlignet med Norge....

    Har forresten hørt Statement og 500-serien i dag. Hvis noen skulle være interessert så har jeg lagt ut noen (dårlige) bilder og litt omtale i tråden min: Haifai, musikk og litt.......
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Skjønner Alshus. Jeg har kun solgt til Norge og Sverige tidligere.
    Fraktkostnader ut i Europa er ingen problem, det er fraktforsikringen som skaper bry pluss at jeg ikke er noen tilhenger av Paypal og denslags. Naim er relativt populært i Europa og særlig når tilnærmet nytt selges.

    Naim er smalt i Norge. Når sånne som meg selger unna til stadighet, skaper kanskje ikke det troverdighet rundt produsenten heller. Hi-fi nevrose.

    Prislisten hos Kontrapunkt er ikke gyldig lenger så langt jeg kan forstå. Sjekk prislisten hos importøren http://www.multirom.no
    Da vil en se at Naim har gjort et kraftig prishopp. Etter 1. april kommer et nytt prispåslag ifølge Naim- forum, men vet ikke om det gjelder for Norge.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn