Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PerFlemming

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    34
    Antall liker
    3
    Skjønner Alshus. Jeg har kun solgt til Norge og Sverige tidligere.
    Fraktkostnader ut i Europa er ingen problem, det er fraktforsikringen som skaper bry pluss at jeg ikke er noen tilhenger av Paypal og denslags. Naim er relativt populært i Europa og særlig når tilnærmet nytt selges.

    Naim er smalt i Norge. Når sånne som meg selger unna til stadighet, skaper kanskje ikke det troverdighet rundt produsenten heller. Hi-fi nevrose.

    Prislisten hos Kontrapunkt er ikke gyldig lenger så langt jeg kan forstå. Sjekk prislisten hos importøren Hjem - Multirom
    Da vil en se at Naim har gjort et kraftig prishopp. Etter 1. april kommer et nytt prispåslag ifølge Naim- forum, men vet ikke om det gjelder for Norge.
    Jeg har aldrig solgt vældig dyre grejer såsom 252/300 etc så vet inte med forsikring, men tror enkelte selskaber tilbyder en ordning

    I alle fald er det med at undgå customs så måske få det leveret til familie eller venner i Sverige/danmark som kan sende videre.

    Måske endda personlig levering i bil indenfor Nord Europa er en mulighed ift priset for frakt/forsikring osv..(jeg hadde sådan et salg med en Rega IOS til midt Tyskland for et par år siden, hvor køber/sælger delte transport udgift)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.348
    Antall liker
    63.225
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skjønner Alshus. Jeg har kun solgt til Norge og Sverige tidligere.
    Fraktkostnader ut i Europa er ingen problem, det er fraktforsikringen som skaper bry pluss at jeg ikke er noen tilhenger av Paypal og denslags. Naim er relativt populært i Europa og særlig når tilnærmet nytt selges.

    Naim er smalt i Norge. Når sånne som meg selger unna til stadighet, skaper kanskje ikke det troverdighet rundt produsenten heller. Hi-fi nevrose.

    Prislisten hos Kontrapunkt er ikke gyldig lenger så langt jeg kan forstå. Sjekk prislisten hos importøren Hjem - Multirom
    Da vil en se at Naim har gjort et kraftig prishopp. Etter 1. april kommer et nytt prispåslag ifølge Naim- forum, men vet ikke om det gjelder for Norge.
    Det forandrer saken på pris mellom Nederland og Norge. I forhold til den prissettingen lønner det seg å kjøpe i Nederland så lenge euroen er under 9....

    Irriterende og useriøst at forhandlere ikke oppdaterer prislisten. Er mange eksempler på forhandlere som opererer med prislister fra 2013 og 2014. Forsovet greit det om disse forhandlerene forholder seg til prislisten de har liggende ute. Det er ikke like greit hvis du har bestemt deg for kjøp, men da får vite av forhandler at det nok blir noen tusenlapper mer enn du hadde forutsett.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Naim-prislisten er trist lesning om dagen. Den som har basert seg på en utdatert liste er inne for et sjokk. Pundkursen er høy, og det er egentlig ikke mye å si på prisene i forhold til UK-nivå, men det er deprimerende å se hvordan ting som før gav ok valuta for pengene kanskje ikke helt gjør det lenger etter en prisøkning på 20%.
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Naim-prislisten er trist lesning om dagen. Den som har basert seg på en utdatert liste er inne for et sjokk. Pundkursen er høy, og det er egentlig ikke mye å si på prisene i forhold til UK-nivå, men det er deprimerende å se hvordan ting som før gav ok valuta for pengene kanskje ikke helt gjør det lenger etter en prisøkning på 20%.
    Tenker du på listen hos Kontrapunkt?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har vel hatt det i bakhodet hva flere av produktene pleide å koste sånn noenlunde, så jeg tenker ikke på noen spesifikk liste. Men prisene på multirom.no er korrekte, mens Kontrapunkt sin liste er den som forrige distributør opererte med, og dermed utdatert.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Leker meg litt med mu-so denne helgen. Har koblet til vinylkilde, og synes det ble et veldig kult lite stereoanlegg.

    Platespilleren må jo for all del ikke dele underlag med høyttaleren, så mu-so står på et eget bord i noenlunde fritt lende. Jeg har begynt å bruke et enkelt lett bord fra IKEA som underlag i den tro at det gir minimalt med resonans. Det har vært litt problemer med å kontrollere bassen, men det har kommet seg betraktelig med den nye plasseringen, og lyden er livlig, rytmisk og fin og sprer seg fint utover. Vi snakker jo ikke akkurat om det mest oppløste anlegget, men grunnverdiene og musikaliteten er på plass. Særlig sangstemmer kommer godt ut av det, og med en positiv sinnstemning savner jeg ikke så mye i øyeblikket.

    Så det går fint an å glede seg over Naim uten separate DR-strømforsyninger, Burndy og headunit med fjæret oppheng.:)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Interessant angående Mu-so og bassgjengivelsen.
    Dersom den står på et bord som ikke er bredere enn akrylbunnen, Slik at bassportene har fritt leide nedover.
    Da er det bedre kontroll på bassen.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    I mine ører er det enkleste fra Naim rett og slett musikkformidlere av høy rang. Ingenting som stikker seg ut, kun et direkte og enkelt musikkinntrykk. Hos meg er Unitiqute/ Neat Iota et godt eksempel(som nevnt ved flere anledninger). Når en får kontroll på bassen i mu-so så er den med den og. Musikken presenteres rett frem uten noen form for "jåleri eller fiksfakserier". Man tenker ikke på annet enn musikken.

    Så beveger jeg meg til underetasjen. Der står det en DR strømforsyning, noen Burndier endel annet, samt en headunit med fjæroppheng :) Musikken presenteres ganske så annerledes, man opplever å ha forflyttet seg vesentlig nærmere konsertsalen. Stemmer er mer naturlig, en fiolin høres mer ut som en fiolin, musikerne har sin plass på scenen. Scenen er blitt vesentlig dypere.
    Det formidler fremdeles musikk direkte, men på en mye mer overbevisende måte.

    Veien dit har vært vesentlig tyngre enn for entry level oppsettet i stuen. Allikevel, DR, Burndy og fjæroppheng gir så mye mer til musikken, men krever altså mye mer oppmerksomhet for å yte rettferdighet til prisen etter min mening.

    Jeg tenker at det sikkert bare er meg som har problemer med å få til akustikken i rommet, kun jeg som har prøvd 5000 plasseringer av høyttalerne. Eller har jeg skjønt noe som andre ikke har skjønt? Jeg har tross alt et rom hvor jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil. Og for noen forskjeller det er på et dempet rom eller en riktig høyttalerplassering.

    Naims styrke (etter min mening) viser seg frem i begge disse musikkanleggene. Sammenheng!
    Ingenting som vil ha oppmerksomhet, kun en pukkel der nede et sted, som gir oppmerksomhet til musikkens fremdrift.


    Så det går fint an å glede seg over Naim uten separate DR-strømforsyninger, Burndy og headunit med fjæret oppheng.:)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Har inntrykk også fra Naim-forumet at mange føler de ikke kommer i mål, særlig forforsterkerne volder hodebry. Eiere av 552 må nå vurdere Statement etter at Norman/UHES sine siste skriverier.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man ikke kommer i mål med 552 tror jeg ikke man kommer i mål med statement heller.

    Har inntrykk også fra Naim-forumet at mange føler de ikke kommer i mål, særlig forforsterkerne volder hodebry. Eiere av 552 må nå vurdere Statement etter at Norman/UHES sine siste skriverier.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Poenget mitt var at det krever mer innsats for å komme i mål med "fjæropphenget :) , i mål kommer man tilslutt.
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Leker meg litt med mu-so denne helgen. Har koblet til vinylkilde, og synes det ble et veldig kult lite stereoanlegg.

    Så det går fint an å glede seg over Naim uten separate DR-strømforsyninger, Burndy og headunit med fjæret oppheng.:)
    Jeg skriver under på det: Uniti rett inn i 4 x 12" fungerer som en kule!:)
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Her kommer det snart inn en original Snaps (en strømbane) strømforsyning med hjelp fra en entusiast i Sverige.
    Lurer på om det gjør noen forskjell fra strømforsyningen i Nap180.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Tenkte på det estetiske uttrykket.
    Enig Stover.
    Snaps er forøvrig på plass i systemet. Virker å være en god forbedring. Spiller mer åpent og bedre PRaT. Særlig phonokortene profiterer. Skal prøve å plukke dem ut etter hvert - og teste Snapsen på versjon 2 av Nac12. Har mange kombinasjonsmuligheter her nå :)
    Ellers er det en fin Nac12 på Ebay akkurat nå. Et interessant objekt for Naim fans med sansen for komponenter med virkelig PRaT og boogie.

    12S and 110 Like to Boogie - pink fish media

    Edit:
    Har en Naim forhandlerhåndbok her. Nypris på en Snaps var i 1986 £197,80 inkl 15% VAT. Hi-cap £356,50
     
    Sist redigert:

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Samme kombo eller noe av det Svein holder på med, skulle jeg gjerne hatt selv. Bruker sjeldent fjernkontrollen til volum uansett.

    Så var det dette med boksmengden, da. Det er en av grunnene til at jeg er så glad i min Phonosophie. Foruten å spille forrykende godt, så har den alt i en boks, inkl. aktiv drift.

    Interiørkjerringa i meg har tom. lyst til å ikke ha platespiller for å få færre komponenter, men kjærleika til LP12 holder meg heldigvis i skinnet.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Bilde av Snaps. Den kan forsyne to enheter med strøm. Forforsterker og første generasjons aktivt delefilter alternativt tunerdelen i Nat101. Dette gjør at den enkelt kan konverteres til en tokanals strømforsyning som HiCap og Flatcap.
    Trafoen er den samme som ble brukt i Nap110. Snaps veier i underkant av 4kg.

     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det er en stund til levering, men allikevel.
    Salg er avtalt for noen av Naim boksene mine (252/300) og da skal de få stå avslått, innpakket, tørt og varmt inntil overlevering.

    Hva som skjer videre vil avhenge av hva som selges av øvrige bokser. Har ingen planer om å forlate Naim. Tenker at Unitiserve kan duge som kilde og kanskje en cdp ved siden av, tilkoblet et forsterkeri og høyttalere. Alt på den lavere prishylle. Pengene routes om til andre nyttige prosjekt.

    I mellomtiden spilles Bruckner Symphoni no 7, Karajan og Berliner Philharmonikerne fra mu-so, (inspirert av klassisktråden).
    Det er ikke akkurat Naim/ Kudos for å si det mildt, for de fungerer strålende og fullfrekvens på blant annet klassisk musikk nå, men mu-so er allikevel flott til prisen.


    DSC_0292.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert av en moderator:

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ser frem til å høre hva som skal ta over for oppsettet du har hatt frem til nå. Kan jeg satse på at du vil holde oss oppdatert?
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Hallo alle Naim eiere og andre, da har jeg meldt meg inn her hos Dere, da jeg ennå ikke har gått over til nedlastning og nettverk og alt det der, så har jeg gått til anskaffelse av en Naim CD5 XS og Flatcap strømforsyning, håper bare valget blir bra ;) uansett så gleder jeg meg til lytte til denne når den ankommer..! :)
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Hallo alle Naim eiere og andre, da har jeg meldt meg inn her hos Dere, da jeg ennå ikke har gått over til nedlastning og nettverk og alt det der, så har jeg gått til anskaffelse av en Naim CD5 XS og Flatcap strømforsyning, håper bare valget blir bra ;) uansett så gleder jeg meg til lytte til denne når den ankommer..! :)
    Til lykke med valget av kilde, jeg håper du blir fornøyd!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nait2 til 8500 på brukten. Det begynner å blir dyrt....


    Jeg får en Nait1 til uka. Gleder meg.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Moro, Calshus. Hva skjedde? Ingen cdp?
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Nait2 til 8500 på brukten. Det begynner å blir dyrt....


    Jeg får en Nait1 til uka. Gleder meg.
    Jeg har vurdert å selge min nait 1 for 1500kr i en årrekke, men jeg liker den så godt at jeg heldigvis har latt være. Hva gav du for din?
     

    sevo

    Medlem
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Recapping

    Hei,

    Jeg vurderer å kjøpe en olive nait II. Noen som vet hvordan man går fram for recapping. Ca. hva koster det inkl. porto og moms?

    Hilsen
    Øystein
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn