Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får bumpe denne (siden den forsvant litt i en annen meningsutveksling) med å si at vel må være noen andre som har
    Naim Uniti/SuperUniti/UnitiLite/UnitiQute/NDS/NDX/ND5 XS/NAC-N 172 XS som opplever dette..eller er det bare meg?

    (Fanfare: Innlegg nummer 15 000 på Naimtråden!!!:D)


    Et spørsmål om iRadio på Naims enheter med nettradio.

    Jeg lurer på hvorfor jeg kan spille podcasts fra SR (Svensk Radio), BBC og andre statlige kringkastere direkte i iRadio, men ikke NRK sine. Jeg ser dem, program og dato, men når jeg forsøker koble det aktuelle programmet står det bare "No station. Press list to reselect".

    Er det andre iRadio brukere som opplever dette på NRK sine podcasts når de forsøker å aksessere dem?
     
    Sist redigert:

    dundun

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2004
    Innlegg
    21
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    2
    Da er det ny update tilgjengelig til alle Naim streamere fra i dag 15/12.

    Modellene Naim Uniti/SuperUniti/UnitiLite/UnitiQute/NDS/NDX/ND5 XS/NAC-N 172 XS får med denne oppdateringen Spotify Connect, i tillegg til en del småfiks av bugs osv.

    På streamerne dukker det da opp en ny "inngang" som heter Spotify, når denne velges så switcher Naimappen over til Spotify sin egen app, meget brukervennlig.

    https://www.naimaudio.com/updates

    De eneste streamerne som ikke kan bruke siste update er noen eldre Uniti og Unitiqute som har det gamle nettverkskortet som "bare" støtter opptil 96 kHz. For at det skal fungere på disse må man først hardwareoppgradere til siste nettverkskort som takler 24/192.

    Det er også kommet en ny update til Naim servere; HDX, UnitiServe osv.
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    244
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Takk for tipset om de nye oppdateringene, og nå er min Superuniti oppdatert med Spotify connect. Oppdateringen gikk smertefritt, men utfordringen er at jeg må koble til pc/Mac til Superuniti for å få fullført oppdateringene.

    Særlig når man bare en iMac tilgjengelig, men når jeg fant hvilke kabler jeg måtte bruke og fikk plassert iMac, så gikk oppdateringene av seg selv, og jeg er lite datakyndig :).

    mvh

    Tom
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ja, takk til dundun! Hmmm, fikk ikke noe nyhetsbrev på dette.

    Da må også jeg ut å få tak i "9 pins 232 til USB" kabel, er det ikke? Aldri oppdatert Naim før.
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Da er det ny update tilgjengelig til alle Naim streamere fra i dag 15/12.

    Modellene Naim Uniti/SuperUniti/UnitiLite/UnitiQute/NDS/NDX/ND5 XS/NAC-N 172 XS får med denne oppdateringen Spotify Connect, i tillegg til en del småfiks av bugs osv.

    På streamerne dukker det da opp en ny "inngang" som heter Spotify, når denne velges så switcher Naimappen over til Spotify sin egen app, meget brukervennlig.

    https://www.naimaudio.com/updates

    De eneste streamerne som ikke kan bruke siste update er noen eldre Uniti og Unitiqute som har det gamle nettverkskortet som "bare" støtter opptil 96 kHz. For at det skal fungere på disse må man først hardwareoppgradere til siste nettverkskort som takler 24/192.

    Det er også kommet en ny update til Naim servere; HDX, UnitiServe osv.
    Bare gammel Uniti her i gården...og oppgraderingen kostet tett på 6500,- :-( Men pokker heller...den spiller jo som bare rakkern i sin opprinnelige form også!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vi Naim HDX eiere ble ikke tilgodesett denne gangen :p men hva gjør nå det når man har en Naim DAC :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vi Naim HDX eiere ble ikke tilgodesett denne gangen :p men hva gjør nå det når man har en Naim DAC :)
    Ligger en SW update helt på topp der vel? Men står ikke noe om innhold.
    Jada, men kun minor improvements and fixes i følge Naim. Står også hva oppdateringen gjelder og de har helt rett :) Skal ikke klage. Det er kjekt å ha hifi som jevnlig oppdateres, uten at en trenger å vri lommeboken og kjøpe en ny boks :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ja, akkuratt:)

    Apropos update: noen i Oslo-området som har oppdatert sin UnitiQute? Jeg har ikke Lion OSX på min gamle Mac, -noe jeg brått fant ut var et krav.. Jobb PC ble innlevert etter forrige jobb, så da får jeg ikke lagt inn nye updaten:(
    Skulle veldig gjerne hatt Spotify Connect altså, om noen kan hjelpe?
     

    Multirom

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    11.03.2014
    Innlegg
    176
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Besøk hos Naim

    Hei.

    Vi hos Multirom (Norske Naim distrubitøren) var nylig på besøk hos Naim HQ i UK og ønsker å dele noen bilder fra besøket hos fabrikken.
    Kvaliteten er ikke profesjonelt da iPhone knipset bildene. Men vi håper uansett at det er artig for dere å se litt av hva som skjer "behind the scenes"

    Vi ønsker alle God Jul og Godt Nytt År.


    IMG_2539.jpg
    IMG_2553.jpg
    IMG_2556.jpg
    IMG_2558.jpg
    IMG_2559.jpg
    IMG_2560.jpg
    IMG_2561.jpg
    IMG_2563.jpg
    IMG_2565.jpg
    IMG_2566.jpg
    IMG_2567.jpg
    IMG_2552.jpg
    IMG_2551.jpg
    IMG_2550.jpg
    IMG_2540.jpg
    IMG_2541.jpg
    IMG_2542.jpg
    IMG_2543.jpg
    IMG_2544.jpg
    IMG_2546.jpg
    IMG_2554.jpg
    IMG_2547.jpg
    IMG_2548.jpg
    IMG_2549.jpg
    IMG_2568.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg har slått av mitt trådløse nett og opprettet en Airport express trådløs nett. Målt trådløs hastighet økte fra ca 10-20 Mbit til 76Mbit (jeg betaler for 100 kablet)
    Problemet er at AE ikke ser det kablede Naim nettverket. Noen som har en ide om hva dette kan være?

    Det startet med at jeg oppdaterte software i NDS og Qute, men ikke får spillt av Spotify og derav opprettet et nytt og raskere trådløst nettverk i håp om at det skulle løse problemet.
    For å kunne spille av musikk fra Userve, må jeg nå slå på det gamle trege nettverket igjen.
     

    Bob_Marleys

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    Fine bilder fra fabrikken. Statement ser ut som netopp navnet sier en Statement :)

    Stover. Apple routere og Spotify Connect er ikke kompatibelt uten evt modifisersering. Apple følger ikke UpnP standandaren.
    Byttet alle mine 3 Apple routrere til Linksys nylig pga dette og Spotify Connect fungerer nå uten noe problemer eller avansert oppsett.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei, angående Apple routere og Spotify Connect så oppdaterte jeg min Qute i går. Testet så Spotify Connect både kablet og trådløst tilknyttet mot mine Apple routere. Fungerer problemfritt. Men nå bruker jeg ikke Naimen for å streame fra harddisk da.

    Bare for info, slik at dere vet det funker ihvertfall på den måten.

    En sak jeg liker veldig godt, er at nå kan jeg bruke volumreguleringen i Spotify Appen under Spotify Connect, da denne nå styrer volumet på selve Naimen. Dog litt store sprang i reguleringen. Eller, jeg kan styre volum og spor i nye Naim fanen på Quten. Fin julegave fra Naim.
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for innspill. Problemet er løst ved å koble kablet nett direkte fra AE, altså ethernet inn og ut. Spotify fungerer også nå, mens for upnp er volumknappene i stream forsvunnet.

    Edit! Volumknappene kom på plass ved å velge "show volume control" under appens audio settinger. Har vært unødvendig tidligere, men sikkert en ny option nå.
     
    Sist redigert av en moderator:

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    145
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    12
    Hei, fikk min igår - og har så smått begynt å prøve den. Slet litt med appen (har samsung galaxy2), men etter å ha oppgradert til android 4.1... funket den fint. Appen krever android 4.1 og høyere fant jeg ut). Det jeg prøver å finne ut av nå er hvordan jeg kan streame wimp, samt koble til både tv og blueray (til cd bruk). Jeg har canaldigital- og dekoderen har optiskt utgang. Den er helt topp, det samme med sony bluerayspiller. Men - mus-so har bare 1stk optisk inngang, hvordan løser jeg dette?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg har optisk utgang fra min TV og har koblet meg direkte til optisk inn på mu-so. Dermed dekker den alle kilder jeg bruker mot TV'n. Unitiqute, har flere digitale innganger man kan koble til, men hos meg kompliserer det unødvendig for kona. Flere knapper å trykke på, mer å forstå.
     
    Sist redigert av en moderator:

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    145
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    12
    Mus-so: Dersom jeg forstår deg rett går du via tv for avspilling også av bd-spiller (dersom du har det), dvs. du går ikke direkte fra decoderen? Betyr dette noe for kvaliteten på lydsignale?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det er helt riktig.
    Det gir nok ikke beste lydkvalitet (med unntak av musikk fra harddisk og iRadio), i dette tilfellet er det praktiske viktigere enn lydkvaliteten.

    Mus-so: Dersom jeg forstår deg rett går du via tv for avspilling også av bd-spiller (dersom du har det), dvs. du går ikke direkte fra decoderen? Betyr dette noe for kvaliteten på lydsignale?
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    145
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    12
    Hei igjen: Det fungerer fint lydmessig. Har da HDMI-kabel fra BD-spiller til TV.

    Teknisk blir det et lite praktisk problem når jeg skal skifte mellom TV-lyd, radio via TV og Wimp via TV( jeg har kablet internettforbindelse fra ruter til decoder).
    Jeg slå av og på TV for skifte mellom lydkildene - men det er mulig jeg ikke har lagt det riktig opp?
    Har også streamet wimp fra mobil trådløst - lyden er bra men ikke stabil (det stopper innimellom).


    Det er helt riktig.
    Det gir nok ikke beste lydkvalitet (med unntak av musikk fra harddisk og iRadio), i dette tilfellet er det praktiske viktigere enn lydkvaliteten.

    Mus-so: Dersom jeg forstår deg rett går du via tv for avspilling også av bd-spiller (dersom du har det), dvs. du går ikke direkte fra decoderen? Betyr dette noe for kvaliteten på lydsignale?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hadde vært kjekt med en fjernkontroll til min Naim DAC.
    Antar at denne fjernkontrollen til min Naim HDX ikke kan brukes? Jeg finner i hvert fall ingen brukanes kommandoer.
    Noen som vet hvilken fjernkontroll som kan benyttes på den?

    image.jpg
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Narcom 4 Tomz. Da kan du styre inngangene på dac'en din. Jeg kjenner ikke til flere fjernkontrollerte valg for Ndac.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Narcom 4 Tomz. Da kan du styre inngangene på dac'en din. Jeg kjenner ikke til flere fjernkontrollerte valg for Ndac.
    Takk skal du ha, Stover :) Ser at den skal kunne brukes med alt av Naim cd spillere, tunere og preamper. Står ingenting om Naim DAC, men du har sikkert rett.

    Hmmm, stiv pris for å bytte frem og tilbake mellom inngang 1 og 3......
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Enig i det. Du får kjøpe deg en Naim preamp, da får du Narcom 4 på kjøpet :)
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Jeg lurer på, om du ikke kan programmere universal-fjernkontroll til å gjøre jobben. Den gamle Narcom-3 kan muligens også brukes, kanskje noen har en liggende. I denne tråden kan du lese, hvordan Narcom brukes med Naim DAC: Remote Control with Naim DAC | Naim Audio Forums. Du kan jo forsøke, om pre og 7-8-9-0 gir deg samme muligheter på fjernkontrollen din.

    Hvordan er det gått etter Naim DAC er kommet til, har det vært verdt det lydmessig? Har du XPS2 koblet til Naim DAC nå? Blott nysgjerrig :)
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Jeg lurer på, om du ikke kan programmere universal-fjernkontroll til å gjøre jobben. Den gamle Narcom-3 kan muligens også brukes, kanskje noen har en liggende. I denne tråden kan du lese, hvordan Narcom brukes med Naim DAC: Remote Control with Naim DAC | Naim Audio Forums. Du kan jo forsøke, om pre og 7-8-9-0 gir deg samme muligheter på fjernkontrollen din.

    Hvordan er det gått etter Naim DAC er kommet til, har det vært verdt det lydmessig? Har du XPS2 koblet til Naim DAC nå? Blott nysgjerrig :)
    Jeg har en Logitech Harmony One jeg har programmert til å skifte input på nDac. Jeg har ikke forsøkt å legge inn flere funksjoner. Fungerer fint.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg lurer på, om du ikke kan programmere universal-fjernkontroll til å gjøre jobben. Den gamle Narcom-3 kan muligens også brukes, kanskje noen har en liggende. I denne tråden kan du lese, hvordan Narcom brukes med Naim DAC: Remote Control with Naim DAC | Naim Audio Forums. Du kan jo forsøke, om pre og 7-8-9-0 gir deg samme muligheter på fjernkontrollen din.

    Hvordan er det gått etter Naim DAC er kommet til, har det vært verdt det lydmessig? Har du XPS2 koblet til Naim DAC nå? Blott nysgjerrig :)
    Konge, ketilb :D Fungerer fint med 7,8,9,0 på fjernkontrollen til HDXen. Takk for tipset, og forslag fra andre :) Forsøkte tidligere i dag med å trykke preamp og 1-4, men det var altså preamp 7-0 som gjør nytten. Pussige greier, men hvem bryr seg om logikk så lenge det fungerer :)

    Flyttet XPS2 fra HDX til DAC da denne kom i hus. Har ikke brydd meg med å teste de opp mot hverandre. Burde kanskje gjort det så jeg får se hva jeg gidder en dag med dårlig vær.

    Har ikke testet mye frem og tilbake med og uten DAC i kjeden, men sjekket dette selvfølgelig litt ut da jeg installerte DACen. Skrev følgende i tråden min:

    Har nå fått testet Naim DACen og dannet meg et førsteinntrykk. Bestemte meg for å ikke gå generelt til verket når jeg sammenlignet lyden, men lytte etter gismos graving etter detaljer. Har ikke noen faste track jeg benytter (burde hatt det). Denne gangen spilte jeg School av Supertramp (fra Retrospective platen).

    Har ikke tenkt meg ned i sumpen med et panegyrisk hifi ordforråd denne gangen. Tar bare en ting jeg mener selv jeg kan si med ganske så stor sikkerhet, og det går på nevnte graving etter detaljer.

    Rundt 20 sekunder ut i sangen kommer det i bakgrunnen noe lav basslyd med et eller annet instrument. På HDXen hører du dette ganske så svakt og lyden er ganske så konturløs og utflytende (hvis man kan si det). Da jeg koblet inn DACen ble denne lyden mer fremtredende i lydbildet, detaljer kom frem og den oppleves å ha en melodilinje. Good shait :)

    For meg var dette en bekreftelse på at DACen klarer å få frem og presentere mer detaljer i opptaket, og jeg er selvfølgelig veldig fornøyd med det :) Etter denne testen synes jeg selvfølgelig at alt høres bedre ut og en masse detaljer jeg ikke har fått med meg tidligere står klart fram ;) Så langt fra objektivt man kan komme og handler nok i stor grad om forventningsbias. Sammenligningsgrunnlaget er tross alt bare hvordan jeg mener å huske detaljene i musikken, samt at jeg nå sannsynligvis overfokuserer på detaljer. Men drit i det, funker for meg ;)

    Igjen, takk for hjelpen :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Tomz.
    På fjernkontrollen til HDX, trykk pre. deretter 7,8,9 eller 0 avhengig av hvilken inngang du vil bruke.
    Kan hende virker det.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Teddycap3 fungerer bra selv etter trøtthet av lesning om merket på
    Pink Fish Media - og dårlig erfaring med 1. generasjon.
    Kveler ikke grooven på den heller rytmisk orienterte kombinasjonen 42-5/180.
    Ikke så funky som en Hicap, men timing og musikalsk inderlighet (om slikt finnes)
    er inntakt. Noen som vil selge tilbake en Nac72?



    naim_zpsef63a7f6.jpg
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Teddycap3 fungerer bra selv etter trøtthet av lesning om merket på
    Pink Fish Media - og dårlig erfaring med 1. generasjon.
    Kveler ikke grooven på den heller rytmisk orienterte kombinasjonen 42-5/180.
    Ikke så funky som en Hicap, men timing og musikalsk inderlighet (om slikt finnes)
    er inntakt. Noen som vil selge tilbake en Nac72?



    Vis vedlegget 298533
    Bra anlegg som fores med bra musikk, ser jeg! Liker!
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som vet hvordan man kommer i kontakt med den nye importøren av Naim? De heter vel Multirom? Ikke noe kontaktinfo på nettsiden, og utelukkende et kontaktskjema som blir stående og henge når man prøver.
     

    Multirom

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    11.03.2014
    Innlegg
    176
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som vet hvordan man kommer i kontakt med den nye importøren av Naim? De heter vel Multirom? Ikke noe kontaktinfo på nettsiden, og utelukkende et kontaktskjema som blir stående og henge når man prøver.

    Hei.

    Beklager at du opplever problemer med vår kontaktskjema. Jeg testet nettopp fra min PC med Google Chrome nettleser og meldingen ble sendt til vår e-post.
    En svakhet i systemet vårt dessverre er at den ikke kvitterer at melding er sendt. Dette er noe jeg håper levrandøren skal fikse om kort tid.
    Hvilken nettleser bruker du Bruce2? Så kan vi videreformidle feilen til leverandøren av nettløsningen vår.

    Ellers er det riktig som Stover sier. Vi kan treffes på tlf: 23 98 55 55 eller epost: info@multirom.no
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hmmm så er Naim UnitiServen min til reparasjon igjen. Den krasjet i høst og måtte bli bygget om til 2TB for å få liv i den igjen. Fikk den tilbake etter noen måneder, men har ikke klart å starte den... #savnet!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har hatt både din og rca utgangen aktiv på min cds3 da jeg hadde en hodetelefonforsterker koblet til rca utgangen for en stund siden. Kom på dette i helgen og koblet ut rca, og det ble faktisk hørbart bedre lyd. Ikke noe dag og natt forskjell men hører det f.eks greit på utklingingen av cymbaler på cden jeg spiller nå (Paul Motian, ECM). Det er kanskje noen andre som også som spiller med litt "nedgradert" lydkvalitet på sin spiller? Tar bare noen sekunder å sjekke: Hold inne displayknappen på fjernkontrollen til displayet begynner å blinke. "0= din" "oo=rca" "0 oo = begge". Trykk på display for å veksle mellom valg og hold inne display når du har valgt.
    (skal fungere på cds3, cd2x, cd5 og sikkert flere)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn