Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    Hva er problemet egentlig? Er den død eller kommuniserer den ikke med omverdenen?

    Min har fungert knirkefritt så langt, bank, bank. Eneste utfordringen er at flere cd`er fra EMI ikke lar seg rippe, de må rippes fra Mac til NAS.
    Brukermessig er det helt greit.

    Hmmm så er Naim UnitiServen min til reparasjon igjen. Den krasjet i høst og måtte bli bygget om til 2TB for å få liv i den igjen. Fikk den tilbake etter noen måneder, men har ikke klart å starte den... #savnet!
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Nac12 er utrolig involverende. Etter min mening låter det bedre (med Nap180) enn Nac72/Hicap/Nap250. Rytme, drive og realisme er der i stort monn, men det er noe mer også. Feit lyd.
    Den ble produsert i tre versjoner. Første utgave med alt loddet til hovedkortet, andre versjon med en første serie innstikk-kort, tredje versjon benytter kortene som ble brukt opp til og med Nac72
    Illustrasjonen under er 2. versjon.

     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det er alltid interessant lesning når Svein poster innlegg. En påminnelse om at det ikke trenger å være nye komponenter eller å koste allverdens penger for å gi musikalske opplevelser. Selv om en godt kan si at et kostbart reference oppsett er "bedre" enn et rimelig i alle ledd så slår det meg hver gang at det er mye, mye mer krevende å få til. Romakustikk, plassering, detaljer osv, tidkrevende arbeid å imøtekomme optimale forhold.

    Så plasserer jeg en mu-so i stua, passer på at den har godt med rom og luft rundt seg og pang, der sitter den ganske umiddelbart. Lyttegleden er der, foten går og jeg koser meg med musikken. Det samme kan sies om Unitiqute og Neat Iota.
    Når alle forhold er langt på vei løst ift referenseoppsettet får man samme opplevelsen der, i mye høyere grad, helt rått egentlig. Allikevel, er det verdt alle pengene? Det er mitt eviglevende dilemma..... et selvforskyldt dilemma :)

    Denne gangen/ så langt, har det løst seg ved at ingen er villig til å betale prisforlangende for et referenseoppsett og jeg er ikke villig til å "gi det bort".
    Gunzi nevnte ordet "avskrivning over flere år". Vel, det er nok sånn man må se det og da blir jeg litt roligere :)

    En periode var det mest spennende å høre musikk i stua. Etter akustikkmåling, noen plater på veggene, demping langs sidevegg, endret møblering og det har snudd.


    Nac12 er utrolig involverende. Etter min mening låter det bedre (med Nap180) enn Nac72/Hicap/Nap250. Rytme, drive og realisme er der i stort monn, men det er noe mer også. Feit lyd.
    Den ble produsert i tre versjoner. Første utgave med alt loddet til hovedkortet, andre versjon med en første serie innstikk-kort, tredje versjon benytter kortene som ble brukt opp til og med Nac72
    Illustrasjonen under er 2. versjon.

     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Ser det ligger en brukt ndx til salgs på torget. Det frister og bytte ut cdx2. Men jeg har null peiling på streaming... Kan jeg Kjøpe en enkel ekstern harddisk til 1500 kr og laste mine cder over dit og spille med topp lydkvalitet gjennom ndx? Eller må jeg ha Naim sin boks som koster 20.000??? Fungerer streaming fra Wimp/spotify greit nå? Er lydkvaliteten på nivå med cdx2 når man streamer? Jeg har registrert at det er utrolig mange tekniske diskusjoner om temaet, og jeg klarer ikke å følge med...

    Til slutt: Hva må jeg passe på når jeg kjøper brukt. Utviklingen har vel gått fort de siste årene. Er det eldre versjoner osv som jeg bør styre unna?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Du må ha en UPnP-server for å streame. Dette er et program som kjører enten på datamaskinen eller på en NAS, som er en enkel filserver i egen boks, og som gir NDX de filene den ber om. Hvis du kjøper en NAS er serverprogramvare inkludert, til datamaskinen kan den lastes ned billig eller gratis. Naim sin egen glorifiserte PC gir nok en enklere og bedre opplevelse, så det er et spørsmål om hva man vil bruke penger på. Som spiller til en DAC vil nok Unitiserve være en bedre investering enn i et streameroppsett der man benytter nettverksprotokoller så lydkvaliteten ikke påvirkes av serverhardware.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Hei!
    Ser det ligger en brukt ndx til salgs på torget. Det frister og bytte ut cdx2. Men jeg har null peiling på streaming...
    du er ikke aleine bruce!
    den som greier å lage ett oversiktlig flytskjema over streamingens mysterier (gjerne naim-relatert) for oss gamlinga får en stor stjerne i margen hos meg!
    jeg er vel på samme nivå som bruce2 jeg også og ble ikke så mye klokere av backmannens svar!
    klarer fint å høre på cds3, det er ikke det, men så kjkt det hadde vært og rippe hele cdsamlinga mi. wimp og spotify er ikke av så stor intresse..
     
    X

    X186841

    Gjest
    Hvis du bare skal rippe ett par tusen cd,r og ikke trenger spotify og internetradio etc. og har DAC eller annen enhet med digital inngang, kan du kjøpe en UnitiServe med 2 TB harddisk og styre det fra Apple produkter med n-Serve iOS app .
     
    Sist redigert av en moderator:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.320
    Antall liker
    63.061
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Eller en Naim HDX som jeg har. Blir ikke enklere, bare å mate den med cder og deretter styre fra IPad (som UnitiServe, men HDX har i tillegg egen skjerm). Litt kranglete første gangen den ikke leser metadata fra cden, og du må redigere selv, men dette lærer du fort. Forøvrig sjeldent den ikke leser metadata på kjøpecder.....
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Hei!
    Ser det ligger en brukt ndx til salgs på torget. Det frister og bytte ut cdx2. Men jeg har null peiling på streaming...
    du er ikke aleine bruce!
    den som greier å lage ett oversiktlig flytskjema over streamingens mysterier (gjerne naim-relatert) for oss gamlinga får en stor stjerne i margen hos meg!
    jeg er vel på samme nivå som bruce2 jeg også og ble ikke så mye klokere av backmannens svar!
    Streaming kan gjøres veldig enkelt med utstyr man allerede har. Du trenger en datamaskin, en trådløsrouter og en Naim streamer (NDX, Uniti, mu-so etc.) med tilgang på trådløsnettet. Hvis man har rippet noen sanger med f.eks. iTunes eller Windows Media Player er det bare å laste ned en gratis prøveversjon av Twonkymedia. Installer UPnP-programmet og la det søke etter musikkfiler. Da skal man finne igjen Twonky på skjermen til streameren, og det går an å velge og spille sanger. Det er det grunnleggende streamingoppsettet, og skal fungere bra.

    Alt det andre blir forfining og videreutvikling. Man kan legge kabler, kjøpe en bedre router, en separat nettverksswitch, mer spesialiserte rippeprogrammer, lossless og hi-res, egen filserver etc. Men ingen av de tingene er nødvendig for å komme i gang.

    Hvis man vil ha en veldig lett start er mu-so det enkleste. Den kan henter automatisk nettverksinnsillingene fra en iphone. Bare sørg for at du har musikk og Twonkymedia på PCen, så kan du begynne å streame.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    jaja,jo nu begyner det og lukte fugl her, men jeg som hverken har smartphone el laptop. bare stasjonær pc som står i "datarommet" i husets andre etg! (routeren står bak tv'en i stua der internettet kommer inni huset).
    hva så med lyd, det er vel flac-filer man må ha? og hva er vits med nds når ndx og hdx og unitserve er billligere?
    vil jo gjerne ikke gå ned i lydQ !
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Til slutt: Hva må jeg passe på når jeg kjøper brukt. Utviklingen har vel gått fort de siste årene. Er det eldre versjoner osv som jeg bør styre unna?
    Du bør passe på at siste versjon av kommunikasjonskortet er installert. Det kom vel i 2011 og koster nok en liten formue å ettermontere. Hvis du ikke har dette får du ikke intsalllert siste softwareoppdatering, som bla. gir Spotify Connect. Ellers så har vel ikke Naim gjort noen større forandringer på NDX. Det som kanskje er en større bekymring er at mange på Naim-forumet nå foretrekker Chord Hugo, en batteridrevet portabel DAC til 15 tusen, fremfor samtlige streamere fra Naim.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    jaja,jo nu begyner det og lukte fugl her, men jeg som hverken har smartphone el laptop. bare stasjonær pc som står i "datarommet" i husets andre etg! (routeren står bak tv'en i stua der internettet kommer inni huset).
    Det skal vel gå så lenge Naim og PCen er på samme nettverk. Man må ikke ha flac-filer, det går an å spille en rekke filformater, men flac bevarer jo cdens fulle lydkvalitet og er merkenøytralt. Betjening med app på smartphone eller ipad anbefales, for mu-so er det omtrent et must siden den ikke har eget display.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Hvis du ikke vil gå til innkjøp av en iPad så er vel HDX eneste alternativet. Den har brukbar skjerm til å navigere i musikken med.
    Men skal du kunne søke fra godstolen så er iPad et must og da kan du likegodt kjøpe UnitiServe såsant du har en bra DAC .
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    lenge side naim-tråden har vært så interessant! og siden orkanen ole herjer utenfor er dette jo en fin tidtrøyte....
    ipad/iphone må vel snart skaffes skal man være med på utviklinga lell...
    har bare stasjonær pc fordi jeg hovedaklig holder på med foto-og bilderedigering...
    men det med LYDKVALITETEN intresere meg mye da jeg helst ikke vil ha no som låter dårligere enn cds3...
    dac har jeg således ikke, men har lyst til og beholde resten av naimanlegget slike det står nu!
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel ingen vei utenom NDS hvis du kommer fra CDS3. Så kommer i hvert fall strømforsyningen til nytte. NDS kan jo brukes enten som DAC sammen med Unitiserve eller som streamer med en hvilken som helst PC.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    aha! nds har innbygd dac! det var jo kjekt!
    har 555ps-dr og tenkte og beholde den ja,
    vondt og gi slipp på cds3 er det jo (kan jo beholde den).
    takk for hjelp fra dere naim-gutta!
    en gml skrott sjønne litt mere nå...
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.320
    Antall liker
    63.061
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Slår et slag for HDXen. Mange som har latt seg overraske av kvaliteten. Jeg vil påstå at den interne DACen er ganske så bra. Selv benytter jeg Naim DAC sammen med den, men forskjellene er ikke betydelige. HDXen er jo ikke direkte billig, men hvis en ønsker det lettest mulig med plug and play er den genial. I tillegg til 2TB harddisk er den fleksibel og kan oppkobles med NAS og opptil fire minnepenner hvis behovet skulle melde seg. Kan selvfølgelig betjenes uten IPad, men da tror jeg selv jeg hadde blitt sprute gærn ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.320
    Antall liker
    63.061
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    aha! nds har innbygd dac! det var jo kjekt!
    har 555ps-dr og tenkte og beholde den ja,
    vondt og gi slipp på cds3 er det jo (kan jo beholde den).
    takk for hjelp fra dere naim-gutta!
    en gml skrott sjønne litt mere nå...
    Og med den psuen får du selvfølgelig enda mer ut av en HDX enn jeg gjør med min XPS2.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Med 555 PS er det ingen vei utenom en NDS :)

    Customers who choose to use a 555 PS with the NDS can purchase the NDS together with two Burndy interconnects (one analogue, one digital) as a package and there is a special price of £6,895 saving £145 vs RRSP £7,040.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gode innspill. Her er det mange strategier og velge mellom. Jeg tror teknologien enda er i støpeskjeen når det gjelder high end. Kanskje lurt å sitte på gjerdet enda en stund. Har lest et par tester av ndx som indikerer at cdx2 er bedre. I hvertfall med xps. Flere har skrevet at xps ikke Gjør store forskjellen for ndx. Jeg holder meg derfor til cdx2 med xps en tid videre
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    En HDX eller Unitiserve (kombinert med en Dac) gir teknisk løsning i pose og sekk, men optimal lydkvalitet er det ikke.

    HDX/ UServe som ripper, harddisk og upnp server derimot, er en bekvemlig måte å koble opp et Naim nettverk på, mot en streamer, enten det er mu-so eller NDS. Stort enklere blir det ikke spør du meg. Er man kompromissløs på lydkvalitet pluss bekvemlighet kommer man ikke utenom en HDX eller Unitiserve, i tillegg til streameren.

    En streamer og NAS er et godt kompromiss. Upnp er integrert i SW hos Synology og er relativt enkelt å sette opp selv for en idiot som meg. Kompromisset er rippeformat og som sagt, bekvemlighet.

    Med unntak av mu-so er mine streamere krevende og vil ha kablet nett for å fungere sømløst.
    Jeg har hørt CDX2 mot NDX, begge uten psu og min smak faller enkelt på den mer harmoniske og mindre mekaniske gjengivelsen hos NDX. CDx2 er enklere å håndtere ������
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Heldigvis er det jo en ganske smal sak å legge opp en nettverkskabel. Gå for Cat 7-kabel. Kostnaden telles i hundrelapper, selv den beste nettverkshardwaren har en svært overkommelig pris i Naim-målestokk.

    Naim sine streamere har fremdeles et stykke vei å gå i funksjonalitet. Airplay mangler på alle streamere bortsett fra mu-so, og det har vært murring over valget av Spotify Connect i stedet for en lossless-tjeneste som Tidal. Det små grønne displayet kan absolutt forbedres. Og man lurer på hvor mye valuta for pengene man får i lys av en ny generasjon relativt rimelige DACer med fantastisk ytelse. Selv Naims egen V1 gir god valuta for pengene i forhold til streamerne.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål: kan den eldste versjon av cdx2 oppgraderes med ndac?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Den må vel bygges om for å gi digital ut, men da kan den ikke brukes uten ekstern DAC.
     
    X

    X186841

    Gjest
    1: Hva mener du med "Kompromisset er rippeformat" ??

    2: UnitiServe inn i en NAIM DAC blir da helt topp lydkvalitet og bedre enn gjennom de fleste Naim streamere, med sannsynlig unntak av NDS som har samme dac hardware som NDAC og trolig noen forbedringer.


    En HDX eller Unitiserve (kombinert med en Dac) gir teknisk løsning i pose og sekk, men optimal lydkvalitet er det ikke.

    HDX/ UServe som ripper, harddisk og upnp server derimot, er en bekvemlig måte å koble opp et Naim nettverk på, mot en streamer, enten det er mu-so eller NDS. Stort enklere blir det ikke spør du meg. Er man kompromissløs på lydkvalitet pluss bekvemlighet kommer man ikke utenom en HDX eller Unitiserve, i tillegg til streameren.

    En streamer og NAS er et godt kompromiss. Upnp er integrert i SW hos Synology og er relativt enkelt å sette opp selv for en idiot som meg. Kompromisset er rippeformat og som sagt, bekvemlighet.

    Med unntak av mu-so er mine streamere krevende og vil ha kablet nett for å fungere sømløst.
    Jeg har hørt CDX2 mot NDX, begge uten psu og min smak faller enkelt på den mer harmoniske og mindre mekaniske gjengivelsen hos NDX. CDx2 er enklere å håndtere ������
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Kompromisset rippeformat.
    Jeg kjøper ikke en kostbar kilde dersom jeg ikke kan gi den WAV format eller bedre. Det kan diskuteres inn i solnedgangen hva som er best, om en hører forskjell fra WAV kontra lossless, men dette er min beslutning.
    Siden WAV er et format som vanskeliggjør metadata endringer (kanskje med unntak av DBpoweramp) så kom jeg aldri i mål med en NAS upnp. Her er HDX og Unitiserve helt suverene som Tomz også nevner.

    Unitiserve som kilde inn i Naimdac er en veldig god kilde. Unitiqute som kilde det samme. I mine ører er allikevel NDS noe helt annet. Det er ikke svart/ hvitt dette, men ordet "best lydkvalitet" ble nevnt og av det jeg har hørt er NDS i toppen her.
    For egen del kan jeg leve med mu-so og Qute 😇 og vil kalle begge kjempegode, men igjen, det finnes "bedre".

    Gode musikkopplevelser kommer ikke nødvendigvis fra et godt oppsett (selv om det ofte kan gjøre det og), det sitter i stor grad i eget hode.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Bachman nevner Chord Hugo. Den er flittig debattert på Naimforumet og noen mener den er bedre enn NDS. Blir ofte brukt sammen med NDX eller Mac mini. Det finnes en annen leir som har prøvd Hugo og for dem er den en Dac og hodetelefonforsterker til 15K. Den har noen lyter den også og må settes opp riktig ift gain nivå. Dersom den er så god som noen påstår er det jo verdt å prøve. Allikevel, jeg mistenker at fanskaren i hovedsak er folk som har vinyl som hovedkilde og ikke er villige til å betale all verden for kilde nr 2

    Vil du ha Naim er enkleste vei å kjøpe en Naim server ala Unitiserve eller HDX. Førstnevnte må ha en Dac. Da har du en maskin som ripper, lagrer, server upnp og spiller av. Du betjener det hele med nserve appen via f. Eks en iPad. Fra appen endrer du også metadata, albumbilde osv.
    For beste kilde må du kjøpe en streamer i tillegg, alternativt streAmer og NAS, kompliserer litt, men ikke mye.

    Følg linkene fra denne nettsiden. Den kan kanskje opplyse litt rundt nettverksavspilling.
    Optimera ditt ljud | Ljudtema
     
    Sist redigert av en moderator:

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har testet Linn DS i naimoppsett? Hørte DS (renew, vel å merke) hos balthar på topp naim-utstyr og sl2. Det var bedre enn noe jeg har hørt tidligere
     
    X

    X186841

    Gjest
    Da er vi jo enige, har alltid bare rippet i WAV. Kvalitet fremfor bekvemmelighet. Har gjort det meste av rippingen på PC der det er tilgang på mange flere databaser da det ble for få treff på HDX da jeg har mye musikk som ikke akkurat er "standard".

    Jeg nevnte også att NDS muligens skilte seg ut. Men NDAC/Unitiserve er nok det nest beste.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Har aldri hørt Linn DS. Tror du 552 kan ha vært med på å gi den gode opplevelsen også?
    Har hørt 552 hos Vidar P noen ganger og det er noe helt spesiellt.

    Noen som har testet Linn DS i naimoppsett? Hørte DS (renew, vel å merke) hos balthar på topp naim-utstyr og sl2. Det var bedre enn noe jeg har hørt tidligere
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jo, det var jo summen av kvaliteter jeg hørte på. Samtidig som enhver mangel i kilden eller dårlig
    match i presentasjon ville blitt avslørt umiddelbart. Den passet overraskende godt inn i naim-kjeden og hadde ikke det litt mer forsiktige, melodiøse preget jeg tidligere har hørt fra Linn. Dette var nok absolutt mer i retning lp12. Alt tas med en liten klype salt, det er nå en god stund siden kona og jeg var hos Balthar




    Har aldri hørt Linn DS. Tror du 552 kan ha vært med på å gi den gode opplevelsen også?
    Har hørt 552 hos Vidar P noen ganger og det er noe helt spesiellt.

    Noen som har testet Linn DS i naimoppsett? Hørte DS (renew, vel å merke) hos balthar på topp naim-utstyr og sl2. Det var bedre enn noe jeg har hørt tidligere
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Endelig litt fart/ interessant og lese i gode gamle Naim tråden, varmer. Har ikke jæ.. mye å bidra med i diskusjoner med nymotens avspilling kilder, hiver meg på når noe treffer.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Noen som har testet Linn DS i naimoppsett? Hørte DS (renew, vel å merke) hos balthar på topp naim-utstyr og sl2. Det var bedre enn noe jeg har hørt tidligere
    Jeg har benyttet Linn DS i en årrekke. Har en Akurate nå, Majik tidligere. Veldig enkel å sette opp og bruke. Lydkvaliteten er i toppklasse. Den blir ikke byttet med det første. Hovedkilde er LP12, så jeg er jo i Linn-leiren, selv om jeg har Naim forsterker og phonotrinn.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Har aldri hørt Linn DS. Tror du 552 kan ha vært med på å gi den gode opplevelsen også?
    Har hørt 552 hos Vidar P noen ganger og det er noe helt spesiellt.

    Noen som har testet Linn DS i naimoppsett? Hørte DS (renew, vel å merke) hos balthar på topp naim-utstyr og sl2. Det var bedre enn noe jeg har hørt tidligere
    Source first ??????
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Enig, men det henger isammen :) Å lytte til NDS eller Linn DS gjennom 202 eller 552 er to vidt forskjellige ting.
    Jeg har fremdeles ikke hørt Linn, så det er sagt.

    Enig Leon, gøy med litt liv her igjen. Hvilke andre temaer ønsker du? Hva med nedgradering? :)

    Har aldri hørt Linn DS. Tror du 552 kan ha vært med på å gi den gode opplevelsen også?
    Har hørt 552 hos Vidar P noen ganger og det er noe helt spesiellt.

    Noen som har testet Linn DS i naimoppsett? Hørte DS (renew, vel å merke) hos balthar på topp naim-utstyr og sl2. Det var bedre enn noe jeg har hørt tidligere
    Source first ������
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    nu spør jeg etter vettet :rolleyes: la oss si at jeg har endel musikkfiler (flac) i nedlastningsmappen på pc-en,
    er det da så enkelt at man som nds som streamer og en ipad på stuebordet kan spille av disse filene?
    pc'en står et annet sted i huset, men har tråløs nettforbindelse.
    ellers står en ruter under tv'en og bak naim-anlegget. (ruteren skal vel forbindes til nds​ via kabel?)
    er det så enkelt?
    eller må man rippe (på pc'en) med et eget program for at nds "ser" disse filene? (hvilket?)
    og hva er forsjell på flac og waw filer?

    ja det var mange sp.mål :confused:
     
    X

    X186841

    Gjest
    Last ned dette lille programmet på pc,n og legg til de mappene du har musikkfiler i innstillingene til programmet og de er tilgjengelige på NDS etter en liten stund.
    Og styr Naimen fra stuebordet med ipad,n, bla i musikkfilene,lage spillelister osv.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Nilsen: NDS kan ikke se filene på din PC direkte.

    Du må laste ned et program til PCen, en UPnP-server (UPnP=Universal Plug and Play). UPnP er et dataspråk som NDS og alle andre Naimstreamere forstår. Serverprogrammet kjører kontinuerlig i bakgrunnen på PCen og du forteller programmet hvilke mapper musikkfilene dine ligger i. NDS ser at det finnes en UPnP-server på nettverket, og denne serveren tilbyr en katalog med din musikk som du kan bla igjennom på skjermen til NDSen. Når du velger en sang ber NDS serveren om å sende denne filen over nettverket. Avspillingen begynner umiddelbart.

    Ipad fungerer som en valgfri fjernkontroll for NDS. Appen til Naim kan også lese UPnP, så du kan bla igjennom og velge musikk på ipaden akkurat som på skjermen til NDS. Men når du spiller en sang overføres denne direkte fra server til NDS. Musikken er aldri innom ipaden.

    Hvis du har andre streamere i huset, f.eks. en mu-so i stuen og en Uniti på hjemmekontoret kan disse samtidig hente musikk fra UPnP-serveren uavhengig av hva NDS foretar seg.

    Prøv i dag: Twonky Downloads | Twonky

    Hvis du har råd til en NDS har du kanskje også råd til en Unitiserve. Det er en selvstendig datamaskin som har innebygget UPnP-server. Den kan også fungere som en spiller for en DAC om du ønsker det, og den kan rippe og organisere musikk. Som server gjør den ikke noe særlig som du ikke kan få til selv med enkle midler, men som en turn key-løsning kan den være verdt det for teknofober.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    jaha! nå forstår jeg mer enn noensinne før! takk bach-mannen!
    men twonky er altså et upnp-program? eller følger det med nds
    ? og jeg kan rippe cdsamlinga mi via min nuværende pc? eller er det bedre med unitiserve?

    har lyst på nds, men den har jo alerede noen år på baken og utviklingen går unna..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn