Fikk mail fra Adam M. om dette.
Det er 2 års garanti på Naim.
mvh
Hm... jeg har fått opplyst 5 år på NAP300 og NAC552.. velvel.
Kan forresten fortelle litt om NAP300/300PS som jeg har fått brukt en drøy uke nå; det er i mine ører en helt enorm forsterker! Den har en klarhet, detaljering, energi og kraft som er helt på høyde med det aller beste jeg har hørt.
Men det mest imponerende er hurtigheten! For en rask forsterker!! Alle slags transienter, svake eller kraftige, lavfrekvente eller høyfrekvente, leveres med noe i nærheten av lysets hastighet virker det som.
Det er noe som ble kalt "rise time" før i tiden, et begrep som ikke minst Naim var veldig opptatt av. Uten å være noe teknisk av meg, så har jeg forstått at det dreier seg om tiden det tar å bygge opp et signal... altså ikke antall watt eller ampere som kan leveres, men hvor hurtig de kan leveres. Det virker som om NAP300 har en langt kortere rise-time enn andre NAP'er jeg har hørt.
NAP250.2 er en veldig god forsterker, imo en av de beste. Men enn hvor god den er; det merkes at NAP300 er over dobbelt så påkostet. Ift 250.2 så åpnes lydbildet opp med 300, og den økte klarheten gjør sitt til at f.eks hvert enkelt anslag på et piano fremstår langt naknere, mer isolert og mer betydningsfullt... men allikevel like mye som en del av en klangmessig og melodiøs helhet. Noter starter og stopper med en større selvfølgelighet og større følelse av "happening", det flyter liksom ikke så mye over i hverandre. Klangstrukturen til hver enkelt note blir mer kompleks og rik, noe som fører til at hele lydbildet virker rikere og ja.. mer innholdsrikt.
På bassnoter merker man langt bedre portretterte konturer av start og stopp, og også her mer innholdsrike over-/undertoner som gir instrumentene mer kropp og kraft, uten at det virker "feitere"... heller tvert om, NAP250.2 virker totalt sett feitere og tyngre i klangen enn NAP300.
NAP300 er bygd opp som dual mono, det er separat psu (300PS) og det går to store burndy kabler fra 300PS til NAP300, en for hver kanal. NAP300 kobles til preampens psu via to DIN->XLR signalkabler, en for hver kanal.
Denne separasjonen av kanaler er hovedmistenkt hos meg for å sørge for at NAP300 har en langt mer stabil fokus, og langt bredere sweetspot enn 250.2.
Høres rart ut ikke sant? Men faktum er at med 300 så kan jeg flytte meg rundt i sofaen og fortsatt beholde f.eks en solid sentral image, mens med 250.2 så måtte man holde seg relativt i ro om man skulle ha et stabilt perspektiv.
NAP300 har innebygd vifte som kjøler ved høy temperatur, den har jeg ikke hørt den minste lyd fra.
Jeg har brukt 282/2xHC2 som pre, og det er neppe en optimal preamp for NAP300. Jeg har fortsatt ikke fått min NAC552 (ventes ila januar) og jeg tipper at jeg så langt kun har sett overflaten av NAP300's musikalske evner... gleder meg som en unge til NAC552!
Mvh Vidar P