Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du frister meg litt med 250-salg, Vidar, men nei...jeg avventer neste oppgradering litt til... :D

Apropos garanti...mener Tor nevnte 2 års garanti på Naim. Men jeg har registrert apparatene elektronisk, så det er mulig du har rett i at det da er 5 år. (men hvorfor denne forskjellsbehandlingen?).

Hva med bruktutstyr, dersom tidligere eier IKKE har registrert elektronisk?

mvh
    Hehe.. denne 250'en er vel den beste utgaven av det mest legendariske Naim-produkt noensinne, så jeg vil tro den går relativt fort, ikke minst pga veldig velkommen økt Naim-interesse i Norge. Det blir bare dyrere... du vet, med ny importør og forhandlere blir det ikke noe Lyric-rabatt.. :D

Jeg registrerte elektronisk hos Naim som du sier, og fikk forståelsen av 5 års garanti; men det kan jo være verdt en mail bare for å sjekke. Linn opererer med 5 år også nå, da jeg nylig registrerte min nye Lingo2 så fikk jeg bekreftelse.. det fikk jeg ikke fra Naim, men jeg tror det er kun pro forma.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spennende med Nap300 Vidar P, gratulerer.  Du har vel lest Fredrik Fiskes omtale, se teksvedlegget i innlegget.

http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/75910391/p/2
    Takk Svein, det blir spennende. Jeg er så til de grader fornøyd med 282/250 også, men når man er så fornøyd så får man gjerne "blod på tann".
    Et eller annet sier meg at NAC552/NAP300 blir stående en stund i systemet... mine forrige forsterkere sto i 12 år..

NAP300 er jo ikke "i hus" enda, og frakt/betaling er ikke avtalt i detalj; så ting kan skjære seg enda. Vi får vente og se.
    I mellomtiden; kan jeg be dere røynde utenlandshandlere om råd for hvordan frakte inn forsterkeren fra Sverige eller UK? Gjerne på pm..

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Interessant tråd på Naim-Forum, CD5 vs CDX2. Ikke bare interessant fordi noen hevder at CD5 er god og fordi jeg eier en, men fordi det så ettertrykkelig understreker personlig smak/ preferanser.

http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/8912913707

I samme tråd står det å lese:
    The fuller body/weight of the 250.2 combined well with the cdx2.

Skumle saker dette.  ;)
    Interessant ja og jeg opplevde at Olive 250 rundet av CDX1 på en hyggelig måte. Siden CDX2 er nevnt, har noen lest konklusjonene rundt CDX2 i Fidelity? Stikk motsatt iflg. alle trådene på Naimforum i den denere tid ???

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nytt fra ryktefronten er at Naim planlegger å lansere en high-end riaa i 2007; etter uttalelse fra en Naim-representant vil den kunne hete Naim SuperLine.
    Jeg vet ikke mer enn det; en nederlender på n-forum har hørt noen snakke om pris rundt £1500. Bortsett fra det; mum's the word. Noen som vet mer?

Mvh Vidar P

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Har en del forsterkere hjemme for tiden og bare just for fun tenkte jeg at jeg skulle forsøke en Naim 3 jeg har stående på Lowtherhøyttalerne mine. Vanligvis spiller jeg på endel dyrere forsterkere og hovedsaklig rør. Synes det traff uventet bra. Merker at det svinger.Ble skikkelig overrasket. Dette var sammen med min Accuphase DP-75V som selvfølgelig er en meget god kilde.
    Er den nye Naim 5 mye bedre? Eller ville jeg sannsynligvis fått adskillig bedre lyd med dyrere Naim elektronikk? Trenger ikke mange watt da høyttalerne jo er usedvanlig lettdrevne. Kunne kanskje på litt sikt vært artig å forsøke. Eller er Nait 3 virkelig god til lettdrevne høyttalere slik at jeg ikke har så mye å hente? Noen som gidder å ha noen formeninger?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har en del forsterkere hjemme for tiden og bare just for fun tenkte jeg at jeg skulle forsøke en Naim 3 jeg har stående på Lowtherhøyttalerne mine. Vanligvis spiller jeg på endel dyrere forsterkere og hovedsaklig rør. Synes det traff uventet bra. Merker at det svinger.Ble skikkelig overrasket. Dette var sammen med min Accuphase DP-75V som selvfølgelig er en meget god kilde.
    Er den nye Naim 5 mye bedre? Eller ville jeg sannsynligvis fått adskillig bedre lyd med dyrere Naim elektronikk? Trenger ikke mange watt da høyttalerne jo er usedvanlig lettdrevne. Kunne kanskje på litt sikt vært artig å forsøke. Eller er Nait 3 virkelig god til lettdrevne høyttalere slik at jeg ikke har så mye å hente? Noen som gidder å ha noen formeninger?  
    Får svare for egen del; Nait 3 er imo kanskje Naim's mest "mekaniske" Nait, kanskje den som i størst grad vil være en usannsynlig match med horn og desslike. Imo er Nait5(i) mye bedre, langt mindre flat, langt mer dimensjonal og fargerik. Mer påkostet Naim er mye mer fargerik og klangfull en den igjen, og som sådan bør enhver av de nyere Naim spille enda betydelig mye bedre enn Nait 3 på dine Lowthere... om jeg skal gjette.
    PS: glem ikke kilden når man skal spille på Naim, de er kilne på slikt.

Mvh Vidar P

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Får svare for egen del; Nait 3 er imo kanskje Naim's mest "mekaniske" Nait, kanskje den som i størst grad vil være en usannsynlig match med horn og desslike. Imo er Nait5(i) mye bedre, langt mindre flat, langt mer dimensjonal og fargerik. Mer påkostet Naim er mye mer fargerik og klangfull en den igjen, og som sådan bør enhver av de nyere Naim spille enda betydelig mye bedre enn Nait 3 på dine Lowthere... om jeg skal gjette.
    PS: glem ikke kilden når man skal spille på Naim, de er kilne på slikt.

Mvh Vidar P
    Takk for svar. Det som var merkelig var at den ikke hørtes mekanisk ut på Lowterne. Det synes jeg den har gjort tidligere på andre høyttalere. Men så må det sies at Accuphasen er varm og fyldig i lyden. Men kunne selvsagt ønsket mer spennig men hørte liksom "laget" på det.
    Har etterhvert fått mer sansen for anlegg som svinger mer i takt med musikken. Har alltid likt rør pga en slags "tilstedeværelse" gode rørforsterkere lager, etter min mening. Men synes mange av dem kan bli litt "trege".
    Kanskje jeg burde forsøke et komplett Naimanlegg, noe jeg aldri har gjort selv om jeg har hatt uendelig mye utstyr.
    Er bare blitt litt glad i Accuphasen. Har hatt innom flere cd-spillere det siste bla.a Meridian 508-24, EMC-1, Cec TL-51, Musical Fidelity A5, men kunne ikke høre på noen av dem over tid etter å ha levd med Accuphasen. De manglet alle fundament i bunnen og ro i sammenlikning, og ble digitale og slitsomme bortsett fra Meridian som på et vis gikk an, men langtfra Accuphasen. Lurer på hvor langt opp man må i pris for å få en skikkelig god Naimspiller?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Kunne ha spurt på N-forumet, men enklere her.

Min CDX2 er fra tidlig 2005, men har lest at det er mulig å chip-oppgradere denne, slik at den ikke har problem med å lese CD'er med kopisperre. Noen som vet hvordan jeg kan finne ut om spilleren min innehar denne siste oppgradering?

Har spilt MYE musikk i romjula, men enda ikke vært ute for at CD-spilleren har streiket , så det er mulig at jeg har siste versjon.

Selv med den lånte 122X låter anlegget kjempebra...like begeistret hver dag. Og det blir spennende å få tilbake 202 snart.

mvh

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Godt nytt år til alle naim'ere! Jeg var innom Norsk lyd og Bilde i romjulen. Der hørte jeg på noen høyttalere fra Raidho, som het Emilie. Dette er lillesøsteren til Eben-serien. Vi spilte på Nait5 og CD5i. Dette er noe av det mest underholdende jeg har hørt på! Høyttalerne spilte med en utrolig kjapphet, veldig dynamisk og med masse detaljer. Dette må være en topp kombinasjon med Naim-elektronikk. I følge forhandleren skal høyttalerne være lettdrevne. Den gulvstående modellen hadde ihvertfall ikke noen problemer med å bli drevet av nait. bassen var solid og stram.

Andre som har erfaringer med Naim/Raidho-kombinasjonen?

K

Kaarelars

Gjest
    Kunne ha spurt på N-forumet, men enklere her.

Min CDX2 er fra tidlig 2005, men har lest at det er mulig å chip-oppgradere denne, slik at den ikke har problem med å lese CD'er med kopisperre. Noen som vet hvordan jeg kan finne ut om spilleren min innehar denne siste oppgradering?

Har spilt MYE musikk i romjula, men enda ikke vært ute for at CD-spilleren har streiket , så det er mulig at jeg har siste versjon.

Selv med den lånte 122X låter anlegget kjempebra...like begeistret hver dag. Og det blir spennende å få tilbake 202 snart.  

mvh
    Dette kan du undersøke ved hjelp av fjernkontrollen, les dette:
    http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/3452929996/m/5952929996

Aner ikke om min CDX har denne oppgraderingen, har ikke sjekket da den aldri har nektet å spille en eneste cd.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Takk for linken, Svein!
    Godt å se at spilleren min er oppgradert.
    Det var forresten endel interessant lesestoff på denne FAQ-siden.

Og godt nytt lytteår til alle naim-eiere!

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De manglet alle fundament i bunnen og ro i sammenlikning, og ble digitale og slitsomme bortsett fra Meridian som på et vis gikk an, men langtfra Accuphasen. Lurer på hvor langt opp man må i pris for å få en skikkelig god Naimspiller?
    Tror ikke du må så langt i det hele tatt jeg... selv synes jeg den billigste CD5i er en "skikkelig god Naimspiller".
    Forresten så har vel Naim alltid lagd nokså lydmessig "analoge" cd-spillere, så det skulle ikke forbause meg om du ville like de.

For min egen del, så har jeg solgt 282/HC/250 nå, og kjøpt meg NAC552/NAP300. Eller rettere sagt; jeg HAR kjøpt en NAP300 og driver og kjøper en NAC552. Ingen har kommet i hus enda, men de er forhåpentligvis rett rundt hjørnet.. skal bli morsomt.

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    For min egen del, så har jeg solgt 282/HC/250 nå, og kjøpt meg NAC552/NAP300. Eller rettere sagt; jeg HAR kjøpt en NAP300 og driver og kjøper en NAC552. Ingen har kommet i hus enda, men de er forhåpentligvis rett rundt hjørnet.. skal bli morsomt.

Mvh Vidar P
    Det blir nok morsomt for å si det mildt, Nac552 er vel det beste som er å få tak i blandt forforsterkere, selv om enkelte kjøkkenbenkprodusenter vil hevde noe annet ;)
    Lytteinntrykk mottas gjerne når du har det i hus.

Mvh Svein (som venter på en 42.5 som har sittet fast hos Parcelforce i romjula, men nå befinner seg på norsk jord)

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Tror ikke du må så langt i det hele tatt jeg... selv synes jeg den billigste CD5i er en "skikkelig god Naimspiller".
    Forresten så har vel Naim alltid lagd nokså lydmessig "analoge" cd-spillere, så det skulle ikke forbause meg om du ville like de.

Mvh Vidar P
    Ville hatt en som var bedre enn Accuphasen min som var en 100000 kroners spiller, og som Jonathan Scull i Stereophile mente var bedre enn hans Elgarkombinasjon i 2000.
    Må vente til litt lenger ut på året, men vurderer Naim da mine nyttårsforsetter ikke innebærer noen slags kjøpe/byttestopp. Kanskje jeg må opp i litt dyrere kombinasjon også for følelsens skyld.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så fort gjort å få ting reparert hos Naim i England.

Adam Meredith antydet 3 uker, men nå har det snart gått det dobbelte. Var i kontakt med Willy/Ljudtema i romjula og han lovte å ta det opp med Naim på nyåret. Men har ikke hørt noe enda...

Men, bevares, NAC 122X kan ikke være dårlig med slik go'lyd i stua! Men 202 skal jo være bedre.....

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Nå er 42.5 på plass i systemet, godt oppvarmet. Den spiller meget bra, for en sjarmerende preamp. De byr på mange overraskelser disse gamle Naimsakene. Litt mer todimensjonalt enn nyere Naim, men stort lydbilde og sånn som det rocker! Mer enn nok finesse til klassisk og jazz. Bilde av den aktuelle maskinen en gang til,-

S

Stover

Gjest
    Naim og Spendor spiller til hjertet. Veldig bra til min musikk....veldig bra.

Virket som Nait lot seg stresse ved høyt volum. Tror jeg tok feil der.

Fortsatt Flatcap2 til cd5.

;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2

Virket som Nait lot seg stresse ved høyt volum. Tror jeg tok feil der.
    Ser på spesifikasjonene til disse små Naitene...Nait 5i er faktisk oppgitt til 500W peak i 1 Ohm. Dette høres da voldsomt ut. Merkelig forresten at de ikke oppgir verdiene for effekttrinnene.

Selv om jeg er ProAc-venn, er jeg veldig nysgjerrig på Spendor. Ser at de kalles "høyttalere med rørlyd".
    Får snart nytt lytterom, en del større en nå, så det blir spennende. Kanskje D15 blir for smått?

Blir i såfall aktuelt med den nye D28 eller kanskje Spendor 8 eller 9.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Blir mye å gratulere for her; Svein, kjempeflotte disse 42.5! Stover; gleder meg til å høre!

Costello; jeg tror nok jeg hadde gått for max S8e til 202/200 dersom jeg skulle gått i retning Spendor.. S9e er virkelig mye vanskeligere enn spec'en virker å tilsi (som også bekreftes i bl.a HiFiWorld, hvor de bruker de som referanse), og jeg syntes 282/250.2 virket til å være et minimum nivå for fornuftig drift. Nait5i og 150x er ikke tilfredsstillende langsiktig på S9e i min smak. Har ikke prøvd 202/200 på de, men som sagt.. jeg har mine tvil.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Costello; jeg tror nok jeg hadde gått for max S8e til 202/200 dersom jeg skulle gått i retning Spendor.. S9e er virkelig mye vanskeligere enn spec'en virker å tilsi (som også bekreftes i bl.a HiFiWorld, hvor de bruker de som referanse), og jeg syntes 282/250.2 virket til å være et minimum nivå for fornuftig drift. Nait5i og 150x er ikke tilfredsstillende langsiktig på S9e i min smak. Har ikke prøvd 202/200 på de, men som sagt.. jeg har mine tvil.
    Yepp! Du har sikkert rett, Vidar. Har også lagt merke til at Spendor krever mere krefter enn det man tror/får oppgitt...

Men mener å huske at du også hadde prøvd nierne med en Nait med godt resultat?

Ingenting er avgjort enda, først må det prøves med D15, og det er jo en mulighet for at det låter bra, hvis ikke blir det vel D28 eller Spendor...

Er svært fornøyd med lyden nå, og fikk mail fra Naim om at min NAC202 kommer tilbake i slutten av uka.

De har skiftet ut et komponent, men om det har hatt noe å si for lyden er jeg usikker på. Uansett, NAC122X har jeg bare gode erfaringer med...

mvh

S

Stover

Gjest
    Sp er nok ikke for alle. Kanskje ikke den mest distinkte og frempå stolkanten høyttaleren. Tror jeg skjønner hva kritikerne mener....men

Synes den formidler musikk og stemning godt og tankene går ikke så veldig til bass, diskant osv. Vel, litt til mellomtone kanskje  ;)

Nait-cd5 spiller som bare det på Sp s6e i mine ører, men mangler selvfølgelig storheten og autoriteten til mitt forrige oppsett.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Yepp! Du har sikkert rett, Vidar. Har også lagt merke til at Spendor krever mere krefter enn det man tror/får oppgitt...

Men mener å huske at du også hadde prøvd nierne med en Nait med godt resultat?
    Jo forsåvidt, CD5i/Nait 5i drev S9e greit og den billige elektronikken låt imponerende til prisen. Men det var ikke en god langsiktig løsning, og balansen var tiltet altfor mye i retning høyttalere. Om det skyldes krefter (som du sier) eller hva, vet jeg ikke...  men CD5i/Nait5i låter livligere, gladere og bedre på mindre ht'ere, f.eks S3e og Ariva.

Med større elektronikk begynner Spendor'ene å kvikne til, og det er liksom først med NAP300 at jeg føler S9e har sluppet all overflødig vekt og tapper ivei som Fred Astaire.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Flott at du er fornøyd, Stover!

Har litt på følelsen at Spendor spiller som ProAc, men enda mere laid-back. Kanskje enda mere tilgivende?

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Svein, kjempeflotte disse 42.5!
    Mvh Vidar P
    Må si meg enig, 42.5/Hi er en underholdende enhet. Den har råbra bassgjengivelse og nærvær, kanskje bedre på akkurat dette enn jeg kan huske fra 202/Hi og 72/Hi. En innspilling som passer godt er f.eks Kind Of Blue, meget bra. På større verker mangler det nok en del informasjon, men det er dog en nesten arrogant sammenheng i musikken på vanlig Naimvis.
    Selvsagt får man ikke alt med disse skoeskene, da må man vel opp i 552 ;) Vil legge til at disse litt eldre Naimforsterkerne spiller utrolig bra med en adekvat kilde, kan ikke komme på bedre kjøp imo i de lavere prisklasser.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt får man ikke alt med disse skoeskene, da må man vel opp i 552 ;)   Vil legge til at disse litt eldre Naimforsterkerne spiller utrolig bra med en adekvat kilde, kan ikke komme på bedre kjøp imo i de lavere prisklasser.
    Skal ikke kimse av eldre Naim-produkter; det er noe av de mest musikalsk tilfredsstillende og underholdende hifi-apparater som er laget.
    CDX/XPS/42.5/HC/250 bør være enorm på bassdriv og definisjon ja, hvis ikke så er det noe galt.. det er et virkelig godt system du har fått bygd opp Svein!
    Har du prøvd, eller tenker å prøve, SBL på det?

Vel, du snuser vel heller rundt etter en SuperCap nå istedet for ht'ere tenker jeg (ja, SC går på 32.5 og 42.5).

Vidar

K

Kaarelars

Gjest
    Skal ikke kimse av eldre Naim-produkter; det er noe av de mest musikalsk tilfredsstillende og underholdende hifi-apparater som er laget.
    CDX/XPS/42.5/HC/250 bør være enorm på bassdriv og definisjon ja, hvis ikke så er det noe galt.. det er et virkelig godt system du har fått bygd opp Svein!
    Har du prøvd, eller tenker å prøve, SBL på det?

Vel, du snuser vel heller rundt etter en SuperCap nå istedet for ht'ere tenker jeg (ja, SC går på 32.5 og 42.5).

Vidar
    Har vurdert SBL ja, men da må stereo'n flyttes til et annet rom noe som er lite aktuelt for tiden. Har fortsatt 72 og den vil nok ta plassen til 42.5 etter hvert. Det er en bedre og mer balansert preamp tross alt, men ikke enormt mye!

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Er det noe nytt om den berømmelige integrerte "super-naiten"?
    ;)

Det siste jeg har lest er at denne skal være klar i mars, men sikkert litt uklart når Ljudtema tar den inn.

Et medlem på Hifi Forumet i Sverige har vært i kontakt med Naim og SuperNait'en foreslås brukt med en Hicap og CDX2 som kilde.

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Jeg registrerte elektronisk hos Naim som du sier, og fikk forståelsen av 5 års garanti; men det kan jo være verdt en mail bare for å sjekke.
    Fikk mail fra Adam M. om dette.

Det er 2 års garanti på Naim.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fikk mail fra Adam M. om dette.

Det er 2 års garanti på Naim.

mvh
    Hm... jeg har fått opplyst 5 år på NAP300 og NAC552.. velvel.
    Kan forresten fortelle litt om NAP300/300PS som jeg har fått brukt en drøy uke nå; det er i mine ører en helt enorm forsterker! Den har en klarhet, detaljering, energi og kraft som er helt på høyde med det aller beste jeg har hørt.
    Men det mest imponerende er hurtigheten! For en rask forsterker!! Alle slags transienter, svake eller kraftige, lavfrekvente eller høyfrekvente, leveres med noe i nærheten av lysets hastighet virker det som.
    Det er noe som ble kalt "rise time" før i tiden, et begrep som ikke minst Naim var veldig opptatt av. Uten å være noe teknisk av meg, så har jeg forstått at det dreier seg om tiden det tar å bygge opp et signal... altså ikke antall watt eller ampere som kan leveres, men hvor hurtig de kan leveres. Det virker som om NAP300 har en langt kortere rise-time enn andre NAP'er jeg har hørt.

NAP250.2 er en veldig god forsterker, imo en av de beste. Men enn hvor god den er; det merkes at NAP300 er over dobbelt så påkostet. Ift 250.2 så åpnes lydbildet opp med 300, og den økte klarheten gjør sitt til at f.eks hvert enkelt anslag på et piano fremstår langt naknere, mer isolert og mer betydningsfullt... men allikevel like mye som en del av en klangmessig og melodiøs helhet. Noter starter og stopper med en større selvfølgelighet og større følelse av "happening", det flyter liksom ikke så mye over i hverandre. Klangstrukturen til hver enkelt note blir mer kompleks og rik, noe som fører til at hele lydbildet virker rikere og ja.. mer innholdsrikt.
    På bassnoter merker man langt bedre portretterte konturer av start og stopp, og også her mer innholdsrike over-/undertoner som gir instrumentene mer kropp og kraft, uten at det virker "feitere"... heller tvert om, NAP250.2 virker totalt sett feitere og tyngre i klangen enn NAP300.

NAP300 er bygd opp som dual mono, det er separat psu (300PS) og det går to store burndy kabler fra 300PS til NAP300, en for hver kanal. NAP300 kobles til preampens psu via to DIN->XLR signalkabler, en for hver kanal.
    Denne separasjonen av kanaler er hovedmistenkt hos meg for å sørge for at NAP300 har en langt mer stabil fokus, og langt bredere sweetspot enn 250.2.
    Høres rart ut ikke sant? Men faktum er at med 300 så kan jeg flytte meg rundt i sofaen og fortsatt beholde f.eks en solid sentral image, mens med 250.2 så måtte man holde seg relativt i ro om man skulle ha et stabilt perspektiv.

NAP300 har innebygd vifte som kjøler ved høy temperatur, den har jeg ikke hørt den minste lyd fra.
    Jeg har brukt 282/2xHC2 som pre, og det er neppe en optimal preamp for NAP300. Jeg har fortsatt ikke fått min NAC552 (ventes ila januar) og jeg tipper at jeg så langt kun har sett overflaten av NAP300's musikalske evner... gleder meg som en unge til NAC552!

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Gratulerer så mye, Vidar.

Veldig interessant lesing, selv om jeg ikke tror at jeg kommer til å nå så langt opp i Naim-stigen.

Men det hadde vært artig og hørt dette en eller annen gang.

Akkurat nå befinner jeg meg vel på et av de nederste trinn... ;)

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.425
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Nederste?

Du skulle bare visst....

Flott redegjørelse, Vidar.

K

Kaarelars

Gjest
    Spennede lesning Vidar P. Har ingen problemer med å forstå at du ser fram til 552. Hva blir det neste? DBL?

Mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn