Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.483
    Antall liker
    64.104
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hei
    En del år siden det har skjedd noen på oppgraderingsfronten nå.:rolleyes: Har bare hørt Musikk, jeg! :eek:
    Men plutselig begynte oppgraderingsfantomet å melde seg her. :rolleyes:
    Unitiserve T2 har komment til heimen, og med mulighet til å fjerne alle CD plater i stua er også husets kvinnlige innslag fornøyd. ;D
    Dessuten er andre etasjen også et lager for litt mindre spilte CD'er. Fysj, vekk med alt! :cool:
    Rippingen går unna som en lek, etter et par dager er hundre CD'er inne på harddisken.
    NDS er bestilt og lages på bestilling fra UK, bare å smøre seg med tålmodighet til den kommer. :D Har jo 555PS/DR fra før, så den skal jo være god til NDS.

    Tror at dette blir bra og ikke bare enklere tilgang til musikken, men også et kvalitetsløft lydmessig fra CDS3 (selv om den er veldig, veldig bra!).

    Så er dette med data, er en novice på dette området, men har koplet UnitiServe til nettet uten problem.

    Er noe som heter Naim Desktop Client som jeg ikke får inn på PC'en, (står bare "failed to connect"), vet ikke helt hva jeg skal bruke det til så lenge jeg har kontroll over rippingen via en iPad. :rolleyes:

    Uansett blir det spennende tider framover, NDS'en blir bygd på bestilling i UK akkurat nå og blir spennende når den ankommer heimen.:cool:
    Nå har jo appen n-Serve fått redigeringsmuligheter den ikke hadde før. Tidligere var Naim Desktop Client alternativet ved redigering av metadata. Naim Desktop Client er likevel mye hendigere enn appen når du skal gjøre større redigeringer, eksempelvis når det lastes feil metadata for cden du ripper. Skjer ikke ofte, men har skjedd meg enkelte ganger. Anbefaler at du får installert den på pcen. Kommer nok til å være hendig innimellom (dessverre) :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Gratulerer med overgang til nettverk :)

    Har aldri benyttet desktop client for redigering, kun iPad og n-serve appen.
    Kan hende har jeg gått glipp av en enklere løsning.

    Det er når du kommer til ripping av noe klassisk musikk at cover og metadata kan feile.
    Det kan kreve litt redigering.
    Mange av mine EMI Classic cd`er lar seg bare delvis rippe, så de er tiltenkt ripet fra Mac til NAS`et ....... etterhvert.
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Enda ett nytt familietilskudd.

    ND5-XS ut og inn kom NDX B. Står til oppvarming nå så blir det lytting litt senere.
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Ønsker å prøve meg på en hiline. Noen som kunne tenke seg en byttedeal med mellomlegg på en Chord Anthem 2?
     

    Stage

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    7
    Er det noen som vet hvordan man kobler en Phonosophie Bi Stage1-2 effektforsterkere til en Naim Nac 82 SUPERCAP .
    Når jeg kobler det , jeg bruker Naim Snaic 4-4 fra Supercapen til 4 pinners DIN kontakt på Phonosophien , men
    jeg får ingen lyd ?
    Takknemlig for svar !
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Til terminalinngang på phonosophie? Jeg brukte den som het amp (tror jeg)
     

    Stage

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    7
    Det er en 4 -pinners og en 5 -pinners Din på Phonosophie Bi-Stage 1-2
    Transformer input 1 + 2.
    Jeg har lang erfaring med Naim,
    tenkte jeg bare kunne koble på samme måte som en Naim
    effektforsterker.

    Kanskje det er behov for spesielle kabler ?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Husker ikke helt. Hadde en kabel på lån som gikk fra HC til phonosophie
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Husker ikke hvilken. Det var en av alle i boksen din. Står tidligere i tråden?
     

    Stage

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    7
    Mange takk for svar !
    Jeg har også testet med 4-5 pin Din, men ingen lyd ....
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    3.530
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kan det hende at du trenger en blindplugg? Slik som MaKi brukte i Nac72?
     

    Stage

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    7
    Unnskyld meg ,
    Nå fungerer det med 4-5 pin Din.
    Mange takk for hjelpen !!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    For dem som har anledning til å høre Focal sammen med Naim, gi det et forsøk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Fei

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    3.530
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det oppstår sikkert synergieffekter, men Focal kommer ikke inn i min stue. Synes det blir feil, estetisk.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    De har helt klart begynt å snakke i sammen for dette fungerer usedvanlig bra.
    Når det kommer til estetikk, hver mann sin hatt. Hvite 906 på originale stativ er svært smakfullt i mine øyne, men kan hende appellerer ikke designet til alle.

    Det oppstår sikkert synergieffekter, men Focal kommer ikke inn i min stue. Synes det blir feil, estetisk.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Nye lytteomgivelser i 2. etasjen. Omgivelsene har tidligere huset Monitor Audio PL300 med 252/300 og Spendor S8e med 202/200. Sistnevnte fungerte klart best i skråtak omgivelser. Nå står Focal Aria 906 her på sine stativ og det fungerer aldeles glimrende. Høyttalerne er ikke engang innspilt.

    Til de som har vært der og allerede skjønt det, jeg har innsett at kjellerrommet er en akustisk katastrofe som jeg aldri fikk til :)
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det med kjellerrommet er interessant, Stover. Bor rett nedi gata for deg (i nr 1) og skal til med å innrede kjelleren som lytterom. Ser ut til at du har noen erfaringer (evt advarsler) jeg kunne dra nytte av :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    :) Du verden, ja det kan hende ja. Kan jo snakkes en dag.

    Det med kjellerrommet er interessant, Stover. Bor rett nedi gata for deg (i nr 1) og skal til med å innrede kjelleren som lytterom. Ser ut til at du har noen erfaringer (evt advarsler) jeg kunne dra nytte av :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Akustikk er uforutsigbart, så mye er sikkert. Min kunnskap om emnet er begrenset, så innspill er enkle og antakelig helt åpenbare for de fleste.

    I mitt rom ble det først og fremst for mange glatte flater. Gips i tak og på vegg, parkett på gulv. Det er lite eller ingenting som bryter opp.
    Kan sikkert kompenseres med kraftig møblering, men min tålmodighet tok slutt, kombinert med annet bruk av arealene.

    Usymmetri og trapp i kort endene "tvang" meg til å plassere høyttalere på langveggen. Det skal i utgangspunktet være gunstig, men det genererte akustiske utfordringer, antakelig pga det nevnt over, glatte overflater.

    Jeg fikk utført akustiske målinger, noe jeg lærte mye av, men allikevel, det brakte meg ike ut av uføret uten større akustiske tiltak.
    Ikke villig rett og slett.

    Skulle jeg ha startet på nytt? Jeg ville ha valgt alternative materialer til gips. Møblert rommet i mye større grad, som man normalt ville gjort i en stue.
    Gjort om på en kortvegg for å skape symmetri slik at jeg hadde alternativ plassering til langvegg.


    Ellers, ikke kjøp høyttalere "man har lyst på". Finn noe som passer til rommets størrelse og akustikk, samt din lyd- og musikk messige smak.
    Det krever prøving hjemme og kan være krevende.

    Tilslutt, sa jeg tålmodighet? :)

    Det med kjellerrommet er interessant, Stover. Bor rett nedi gata for deg (i nr 1) og skal til med å innrede kjelleren som lytterom. Ser ut til at du har noen erfaringer (evt advarsler) jeg kunne dra nytte av :)
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    384
    Antall liker
    201
    Torget vurderinger
    1
    Akustikk er vanskelig ja. Jeg synes det er dette som setter begrensninger for hvor mye man får ut av godlyd. Mer enn utstyr når man kommer opp på et vist nivå. Jeg er ikke villig til å gjøre mer enn normal møblering. Så lever jeg egentlig godt med at alt ikke er optimalt. Jeg har sluttet og spille høyt. Jeg synes rom og akustikk fungerer bedre på lavt volum. Med godt utstyr trenger man heller ikke spille så høyt for å få med seg hva som skjer.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.971
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Focal er jo flotte saker det. Men du kan jo være av en annen oppfatning.
    Klart Focal lager flotte produkter. Men jeg synes ikke de lager pene høyttalere. Synes det er rart at du svarer med wtf?
    Du så kanskje ikke helt humoren. Nå er det gjerne slik at det ene høyttalervalget kan være like sannsynlig som et annet. Og det vil variere fra individ til individ.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Har testet noen varianter kondensatorer og motstander på gain og phonokortene etter oppskrift fra Acoustica.org. Det er mye å holde styr på og mange kombinasjoner er testet. At sluttresultatet havner på nivå med Nac82 tror jeg stemmer godt. Den største lydmessige overraskelsen er på kortet øverst til venstre. Et standard umodifisert 321 gainkort hvor jeg tranplanterte to par blå tantalkondensatorer fra et Na111 phonokort som satt i en tidlig Nac12/v2. Lyden ble feitere, varmere og enda mer boogie..


     
    Sist redigert:

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Auda....
    Unitien har begynt å komme opp med "Fault 28 bridgeco boot fail" og er svært motvillig til å spille musikk. Betjeningstastene gir ingen respons. Restart hjelper, men ikke så lenge om gangen. Noen som har erfaringer? Blir nok en tur til Kontrapunkt til uka!:(
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Prøv å slå av enheten og trekk ut powerkabelen. La den være av noen minutter.
    Sett tilbake og slå på. Ser ut som noen har løst det på den måten. Altså ikke nok bare å slå av og på.

    Alternativt.
    Paul Stephenson hos Naim skriver følgende om denne feilkoden.

    ........ this needs to be solved by retailer,distributor or Naim, sounds like the streaming section is not communicating with the main board.

    Auda....
    Unitien har begynt å komme opp med "Fault 28 bridgeco boot fail" og er svært motvillig til å spille musikk. Betjeningstastene gir ingen respons. Restart hjelper, men ikke så lenge om gangen. Noen som har erfaringer? Blir nok en tur til Kontrapunkt til uka!:(
     
    Sist redigert av en moderator:

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    384
    Antall liker
    201
    Torget vurderinger
    1
    På naim forum kan du nå laste ned spillelisten til naim på Bristol show. Mye ny musikk for meg ihvertfall.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Er noe som heter Naim Desktop Client som jeg ikke får inn på PC'en, (står bare "failed to connect"), vet ikke helt hva jeg skal bruke det til så lenge jeg har kontroll over rippingen via en iPad. :rolleyes:
    Kom over dette under oppgradering av Unitiserve. Ved å laste ned oppgradering 1.7b for US (NSSRV), vil du finne siste versjon desktop client.

    IMPORTANT: If you are using the Naim Desktop Client application the existing version must be un-installed and the version provided on the 1.7b ISO Disk Image installed instead.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Mitt privilegie er å kunne starte dagen med kaffe og litt nett. Deretter utført litt malingsarbeid i huset.
    Lyttet igjennom spillelisten fra Bristolshowet som det henvises til, mye fin musikk der.... endel bassrike spor :)

    Dagen fortsetter med litt klassisk..........

    image.jpg
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nye lytteomgivelser i 2. etasjen. Omgivelsene har tidligere huset Monitor Audio PL300 med 252/300 og Spendor S8e med 202/200. Sistnevnte fungerte klart best i skråtak omgivelser. Nå står Focal Aria 906 her på sine stativ og det fungerer aldeles glimrende. Høyttalerne er ikke engang innspilt.

    Til de som har vært der og allerede skjønt det, jeg har innsett at kjellerrommet er en akustisk katastrofe som jeg aldri fikk til :)
    Kan bekrefte at lytterommet i 2. etasje fungerer :) Stover er en hyggelig kar og inviterte over for befaring, hifiprat og prøvelytt. Naim + Focal er i hvert fall ingen dårlig kombo. Nå stiller jo Stover med bedre kilde enn de aller fleste, men ble kraftig imponert over hva man kunne hente ut av de "små" Focalene. Skalerer meget bra oppover, høres det ut til. Kan jo være aktuelle høyttalere for den som ser for seg en gradvis oppbygging av anlegget, hvor endringene kan gjøres "Up-stream".

    Møtet med Naim var mitt første - og jeg må si jeg ble imponert - illusjonen av rom, klangen og ikke minst (det berømte) "drivet" i musikken var der - uansett sjanger.
    Og så ser det unektelig pent ut med "All Naim - all the time" :) Eller hva, Stover?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Absolutt Constanza, det var en fornøyelig kveld med bare trivelige folk :) og hvor det ble spilt mye god musikk. Selv kona tok turen opp på loftet da Maria Callas satte igang. Dessuten og veldig viktig, min spilleliste har også fått nye tilskudd. Det var ekstra trivelig at du likte det du hørte, både lyden og musikken.


    Nye lytteomgivelser i 2. etasjen. Omgivelsene har tidligere huset Monitor Audio PL300 med 252/300 og Spendor S8e med 202/200. Sistnevnte fungerte klart best i skråtak omgivelser. Nå står Focal Aria 906 her på sine stativ og det fungerer aldeles glimrende. Høyttalerne er ikke engang innspilt.

    Til de som har vært der og allerede skjønt det, jeg har innsett at kjellerrommet er en akustisk katastrofe som jeg aldri fikk til :)
    Kan bekrefte at lytterommet i 2. etasje fungerer :) Stover er en hyggelig kar og inviterte over for befaring, hifiprat og prøvelytt. Naim + Focal er i hvert fall ingen dårlig kombo. Nå stiller jo Stover med bedre kilde enn de aller fleste, men ble kraftig imponert over hva man kunne hente ut av de "små" Focalene. Skalerer meget bra oppover, høres det ut til. Kan jo være aktuelle høyttalere for den som ser for seg en gradvis oppbygging av anlegget, hvor endringene kan gjøres "Up-stream".

    Møtet med Naim var mitt første - og jeg må si jeg ble imponert - illusjonen av rom, klangen og ikke minst (det berømte) "drivet" i musikken var der - uansett sjanger.
    Og så ser det unektelig pent ut med "All Naim - all the time" :) Eller hva, Stover?
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Har spilt på Nap 160 i noen uker. Det er en smooth forsterker det kan lyttes til time etter time. Det er viktig for tiden går fort når musikken gjengis med et slik engasjement. Den legger absolutt ikke noen demper på dynamikk og rytmer - er lyrisk ved behov.
    Den har vært på service hos Naim for en del år siden.
    Bildet under er av den aktuelle enhet og spiller supert.

     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Nok en fredag. Ikke spesielt god bildekvalitet, men musikken derimot, den er strålende.
    Naim, Focal (som har fått modnet seg litt, uten at det har vært et problem) og ikke minst rommet det spiller i er mer enn godkjent i mine ører.

    image.jpg


    image.jpg
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    WP_20160205_13_29_16_Pro [53710].jpg


    Kombinasjonen Naim og Stax må sies å fungere utrolig godt sammen, selv om mange mener cd er på vei ut kjøpte jeg meg Naim cd spiller og har ikke angret på den avgjørelsen, valget falt på CD5 XS og Flatcap XS strømforsyning, hadde hjemme for test endel spillere men etter å ha lest endel gode tester på Naim så gikk jeg for den uten å ha hørt på Naim fra før, vel noen sjangser må man vel ta ;) men denne spilte så bra sammen med Stax at valget mitt var det rette, lyden er utrolig god med et fantastisk lydbilde, og i sær i de nedre oktaver er Naim'n uslåelig av de jeg hadde testet, så er kjempefornøyd for å si det mildt, vil få ønske alle en kjempe fin lytte helg..! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn