Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Naim Muso til salgs nå. Noe for en entusiast å ha i stua, eller på hytta vil jeg mene. :)
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Flott å se du tar vare på Naim på den måten, naca4. Gir meg ikke helt med 72, tror jeg. Akkurat nå er det sn som gjelder og jeg har en cb hc stående som skal benyttes på den. Hvilke kabler trenger man igjen, er det kun snaic5? Noen som har en snaic 5 å selge? Hvordan funker evt. andre ikke-naim kabler?
    Kunne tenkt meg en classic olive range på sikt nå; Cds2/72/HC/250 eller 180.
    Min er faring med 250 er at den var noe "treg". Det kan jo handle om mye, både recapping og feil match. Noen som har erfaringer å dele på dette? Er 180 mer "gøy" og 250 mer fruktig og "voksen"?
    Med Snaic5 i en eller annen versjon får du utnyttet hele potensialet til Nac72 og Hicap.
    Nap180 er meget hurtig med god flyt og helt fri for irriterende treghet forutsatt gode omgivelser. Den er også mer dynamisk og "gøy" enn Nap250.

    "Voksen" hifi aner jeg ikke hva er, men det høres veldig kjedelig ut,-
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Mange takk. Da får vi se
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Skjønner. Har kun hørt 250.2.
    Dersom eldre 250 er i samme gate så er etter min mening SN klangmessig heller ikke helt ulik. Forskjellene er flere selvfølgelig, ulikhetene er i første omgang en opplevelse av redusert kraft.

    Vil du ha det mer lettbeint er kanskje ikke SN1 løsningen. Tipper det er stor forskjell på hvilken forsterker SBL trenger kontra IBL?

     
    Sist redigert av en moderator:

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Etter min lille kunnskap om 250 vs 250.2, er førstnevnte noe fetere og fruktigere.
    Opplever ikke SN1 som noe lik den 250'en jeg hadde, men som nevnt var det på MA, ikke Naim som det er perfekt voicet til.

    Sbl trenger muligens noe mer juice, men Ibl er totalt gjennomsiktige og avslører ubalanse og dårlige kilder lett, i den form at det rett og slett ikke blir gøy eller magisk å høre på. De kan derfor spille på hele Naims range av elektronikk, helt til topps.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Ja, det er dette med systembalanse. Opplevelsen av et enkeltkomponent kan være forskjellig ift hva den matches med.
    Lykke til med valgene :)
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Jeg trenger litt hjelp fra dere. Jeg har en eldre Naim Nait på hånden som jeg vurderer å sette inn som hovedforsterker i et vintage anlegg, bestående av noen Klipsch Heresy og en gammel Philips platespiller av god kvalitet. Jeg vet at de eldre Naitene er kilne på høyttalerkabler som følge av et manglende filter for feedback (er dette riktig?)

    Jeg har vært i boden og funnet frem følgende kabler, men sliter litt med å finne noen spesifikasjoner på nettet. Jeg trenger kjapt en kabel med lav kapasitans. Her er hva jeg har i boden:

    1. Cyrus High Purity Solid Core Speaker kable

    resistance = 55mohm (7.7)
    capacitance = 17pF (35)
    inductance = 1.44 microH (1.6)
    area = .64 mm2 2.5)
    trenger hjelp til å tolke om denne er god nok til en gammel Naim.

    2. In-akustik Exellenz Silver 2,5mm

    3. Audioquest Rocket 44, biwire.

    Hadde håpt å få prøvelyttet i dag, men tør ikke risikere noe siden jeg ikke har NAC A5 liggende. Dersom noen har det i området Ski - Oslo hadde det vært ønskelig å låne evt kjøpe den dersom ingen av de ovennevnte passer.


     
    X

    X186841

    Gjest
    Alternative speaker cables are not recommended by Naim, however, should you still wish to try them then you should ensure that the cable is low capacitance and of moderate inductance. High capacitance cables are to be avoided at all costs and may result in damage to your amplifier.

    NACA5 specifications are as follows:

    Capacitance: 16pF per metre
    Resistance: 9 milliohms per metre
    Inductance: 1uH per metre

    Minimum length: 3.5 metres per channel
    Maximum length: 20 metres per channel (note that longer lengths can be used up to around 25 m but then some small signal loss must be expected)
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Den ligner jo på Cyrus, men jeg har bare 2x2 meter, så da er den vel utelukket?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Er nok mye tryggere enn AudioQuest ihvertfall. Hyperlitz kablene til Audioquest gir høy Capacitance og det er drepen på eldre Naim forsterkere.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Ok. Takk for tips. Jeg har lagt ut en Ø.K. annonse nå etter NAC A5 eller Chord, som jeg forøvrig har hørt skulle være kompatibel.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Hvis det er CB eller Olive du skal bruke det på så er det absolutt tryggest med Naca eller Linn K20 som har Capacitance på 16 mens Chord ikke oppgir noe data. Chord er flott på Naim nyere enn CB/Olive.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Hvis In-akustik kabelen er rundt 2x3m er det ikke noe problem da den etter hva jeg har funnet på nettet er av tilsvarende shotgun konstruksjon som Naca kabel. CB og Olive forsterkere er ikke sensitive. Bare unngå tvinnede kabler som Kimber og pressede flate kabler. Naca5 låter best med Naim etter min mening, men det skader ikke å prøve andre kabler som ligner - og hvis lengdene er 3m eller mer.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Har hatt Nap 160 et par måneder og er på nytt overrasket over Naim fra 70-tallet. Bruker den sammen med Nac 12v/3 forforsterker og Snaps strømforsyning. Den har en enstående innsikt, flyt og varme uansett musikksjanger. Dynamikk, rytme og timingegenskaper er så gode at det må oppleves. Det låter svært engasjerende. Forsterkere fra perioden 1973-80 da Vereker drev omtrent alene er fortsatt i stand til å formidle musikk med imponerende resultater.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Høres topp ut, Naca4. nå er det en til som skal ha seg en 12/160 kombo, har jeg hørt ;) Her blir det 72/hc/180 på cds2 og Ibl eller Sbl fremover, altså et skikkelig balansert olive opplegg. Gleder meg. Supernait på vei ut til den som vil ha.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Hadde nesten samme system for rundt 10 år siden dog uten så god cd-spiller. Oppsettet var Cdx/xps-Nac72/Hicap-Nap180. Sistnevnte ble etterhvert byttet til en 250. Hadde mye moro med det oppsettet - det rocker seriøst ved behov.
    Nac12/Nap160 er fortsatt forholdsvis lett å få kjøpt til ok pris om man er villig til å importere og er tålmodig. Versjon 3 av Nac12 som er den beste etter min mening tar samme kort som Nac32 og 72. Enkelt å få tak i deler av yngre og eldre dato. De originale kortene i min Nac er 100% ok etter omtrent 40 år og forblir urørt. Har allikevel hamstret 321 og 324 kort av forskjellige årganger + 729 kort som sitter i Nac72.

    En omtale av lignende system med LP12:


     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    20160420_185917805_iOS.jpg

    Har fått denne i hus, så etter ca 10 år uten Naim er jeg tilbake på kjøret. Forsterkeren låter som om den er 10 ganger større og overbeviser meg stort. Den er ikke så ulik Heed'en min, men sistnevnte virker å ha litt bedre kontroll nedover i registeret. Jeg har imidlertid noen utfordringer med tanke på mine Klipsch Heresy III (som jeg forøvrig har hatt noen år).

    Med festvolum låter det knallbra, men på lave volum blir jeg straffet med ubalanse mellom kanalene, egenstøy og en vanvittig bratt volumkurve på potten og med volumpotten i bunn, er det fortsatt lyd ut av høyttalerne :/ MAO ikke spesielt brukervennlig mtp sette seg ned å høre på musikk. Står liksom ovenfor et enten eller her tenker jeg. Jeg har midlertidig koblet vekk dac'en, justert volumet ned til 75% på Squeezeboxen, og koblet den rett i forsterkeren. Men susingen på tomgang blir ikke borte. Det har jeg igjen midlertidig løst ved å spille musikk :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    I forrige uke hadde jeg hyggelig besøk av Vidar P. Fra sweetspot ble det "googlet" fin musikk fra Tidal, det var riktig så trivelig det hele :)
    Han fikk desverre ikke hørt potensialet i dette oppsettet. Høyttalere var plassert mot Sørveggen, langt fra bakvegg, "suckout" til venstre, bassboost til høyre. Prøvde deretter ut plassering mot kortveggen/ nærfeltslytting. Det fungerte veldig mye bedre.

    Nå er det sånn at jeg liker litt avstand og ambience fra lytteposisjon. Oppsettet er derfor tilbake mot Nordveggen med annerledes møblering og det spiller så utrolig flott, både på lave og høyere volum. Min foreløpige erfaring med Focal og Naim er at det spiller åpent, innsiktsfullt der du klarer å skille det som skjer på scenen fra hverandre, men samtidig har det naturlighet. Det finnes sikkert andre designer der ute som kan dette bedre, ikke vet jeg, men jeg liker det som det er.

    image.jpg
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Spennende, Stover. Også så hyggelig selskap da :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det foregår spennende lyd og musikksaker her, ingen tvil om det. Det registreres samtidig at det også foregår ting hos deg med flere. Er ikke særlig inne i "vintage" boksene, har aldri hørt noe, men kan gladelig tenke meg at det er spennende. Det ligger tross alt kilden JV nærere enn hva reference boksene gjør. Jeg følger med :)Kona er bortreist i helga og jeg kan utfolde meg med noen gulvstående som er kommet til. Manfred Mann's Earth band akkurat nå..... det var tider.

    Spennende, Stover. Også så hyggelig selskap da :)
     
    N

    Naca4

    Gjest
    324 input buffer kort fra forskjellige epoker på bildet under. Til venstre 324/2 andre utgave fra 1977 og på andre siden et par 324/7 som er siste utgave produsert rundt 1999/2000. Monterte 324/7 i går som for å prøve litt gammelt og nyere om hverandre. Det låter skarpere og litt forknytt med disse kortene sammenlignet med 1977 modellen. 324/2 har en funky og glad spillestil. Det låter mer involverende og musikalsk hele veien. Bytter tilbake i morra. Skal gjøre små forsøk med 324/7 etter hvert.

     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Pakkene mine fra godeste Fredrik er ankommet lokalt postkontor. Så jeg kan få hentet de i morgen. Til tross for kveldens lønningspils er iveren større enn morgendagens mulige medaljebakside. Er spent nå. Vintage naim med noen skiver av Prince må bli bra.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Det foregår spennende lyd og musikksaker her, ingen tvil om det. Det registreres samtidig at det også foregår ting hos deg med flere. Er ikke særlig inne i "vintage" boksene, har aldri hørt noe, men kan gladelig tenke meg at det er spennende. Det ligger tross alt kilden JV nærere enn hva reference boksene gjør. Jeg følger med
    Ja, JV overlot mye utviklingen til andre talenter da Naim raskt ble store på begynnelsen av 80tallet. Et intervju med JV gjort av Malcolm Steward i Hi-Fi Review 1989 forteller litt av den tidlige historien.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Artig lesning. Og akkurat Verekers poeng om innhold og ikke presentasjon, hører jeg på her nå. Det er en musikalsk presentasjon som er noe av det bedre jeg har hatt her, kanskje det beste. Misforstå meg rett; top of the pops naim spiller sikkert bedre. Men, det spiller altså musikk på en så selvfølgelig måte at det er en fryd. Jeg har fått et lag til, jeg er et hakk nærmere. Instrumenter bakom er mer med på det som skjer, rytmikk internt i presentasjonen på en besnærende måte. Nac72 har noe av magien man kjenner fra rør, men fortsatt med naim-lyd. Måten et band "samles" rundt en solist for å hjelpe til og holde komp og driv, så åpenbart og lettfattelig. Virkelig levende. Nei, dette var moro gitt. Ibl2 er også rett og slett fantastiske, monitorer med positivt fortegn. Alt oppstrøms brettes ut på en fjøl.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    JV framstår som en unik personlighet, det er som å lese et eventyr.
    Kan hende var han ganske enkelt rett mann på rett sted, til rett tid?

    Jeg tviler ikke et sekund på at tidligere modeller fra Naim gjengir "innhold". Allikevel, mange produkter får virkelig sin renessanse når de går ut av produksjon, en boost sammenlignet med da de var i produksjon :) Sånn er det med kunsten også så da kan vi konkludere med at Naim er kunst.

    Jo eldre jeg blir, jo enklere ønsker jeg det. Færrest mulig bokser, så nytt som mulig slik at en slipper å bekymre seg for recap.
    Hifi fasen der en tester og prøver ebber ut, man vil bare sette seg ned å oppleve innhold og presentasjon, nyte ny og gammel musikk rett og slett.

    Husker ikke helt den rette analogien, men; Man vil ikke bare oppleve hvor på scenen musikerne står, men også hvorfor de står der.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Trodde egentlig jeg skulle ende med færre bokser siden jeg fikk aktiv phonosophie, dengang ei. Mangler bare en lp12 nå for er komplett, klassisk oppsett. Må inn igjen etterhvert. Utrolig
    balanse her nå. Alle deler i kjeden spiller likt og på lag.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Øye og øre snakker ikke alltid samme språk MaKi, men gøy når det fungerer :)

    For eget oppsett, perfekt er det nok ikke, men jeg har aldri hatt et oppsett som fungerer så optimalt etter egne preferanser som Naim og Focal, samt ny plassering og møblering i loftsrommet. Aria 926 er veldig kommuniserende og det finnes ikke tegn til lyttetretthet med denne kjeden. Måtte det vare.........

    Garland Jeffreys "Matador" akkurat nå.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    20160429_113545157_iOS.jpg

    Hjernen er alene. Iallefall foreløbig. Har solgt Heresy (som har tatt på seg en større utfordring mtp antall kvadratmeter) og sitter med Heed'en og Rega DAC'en nedpakket i tilfelle den rette kjøperen dukker opp. Planen er å skaffe meg et par Tannoy Prestige etterhvert. Inntil videre trenger jeg tips om egnede høyttalere til denne. Maks kr 8000,-.
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Hei Kjetil!
    Som tidligere eier må jeg si at den ser veldig fin ut, men ensom der den står. Tror det absolutt er rett sted å spørre om høyttalere her! Som jeg har nevnt tidligere er Naims egne (SBL, IBL eller kanskje Allae, særlig i ditt oppsett), Neat Momentum serie, Kudos, Spendor, Harbeth og Focal god match. Jeg har SBL nå, har hatt Allae og tidligere Spendor S5e. Spendor er noe mykere og ørevennlige enn Naims og Neats høyttalere, men ikke så direkte og dynamiske. Opplevde allikevel Spendor med veldig bra mikrodynamikk, engasjement og en nydelig mellomtone (BBC-monitor aktig). Allae var raskere, mer dynamiske, direkte og vildere. Jeg tror Neats momentum serie har mer av dynamikk og detaljer enn Spendor. Momentum-serien skal visstnok være "stemt" til en Naim Supernait. Dette er mine erfaringer, tror andre her har enda mer omfattende og langvarig erfaring enn meg. Lykke til!
    F
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Bokser i bevegelse...

    Hei!
    Dette er første post her på forumet for meg. Jeg har hatt kontakt med flere av dere før i forbindelse med kjøp og salg, særlig i det siste. Det gir meg en god følelse å lese om ny Naim-lykke, både for nye og lengre tids Naim-entusiaster. Veldig gøy å lese at Olive-kjeden din funker, Maki! Gøy at min gamle gode recapede olive hicap har kommet til nytte sammen med 180 (som jeg har hadde i en uke... Kommer tilbake til dette lenger ned). 72, hicap, 180 må være et legendarisk oppsett. Hadde vært veldig gøy å høre det. Må være en fantastisk synergi. Dette viser at Naim virkelig har visst hva de har holdt på med i mange år. Hadde vært gøy å høre mer etter hvert som oppsettet faller på plass både hjemme hos deg og "i deg". Blir det IBL eller SBL?

    Veldig artig at du har funnet frem til Naim igjen, Kjetil. Først hadde du min gamle gode Nait 2 fra anlegg 2. og i løpet av en uke ble det min SUpernait i stedet. Unner deg noen virkelig matchende høyttalere til den. Supernaiten er veldig detaljert, kraftfull og musikalsk.
    Så til meg selv og mitt hovedanlegg. Først litt om min egen Naim-reise. Da jeg var ferdig med studier i 2006 slo jeg til med et Nait 5i-cd5i oppsett fra Lyric-hifi, i forbindelse med at de solgte ut sitt Naimsortiment på denne tiden. Jeg hadde da også et par Spendor s5e fra Sverige (der jeg studerte). Det funket veldig bra sammen, dette lille anlegget. Husker jeg testet ut et par B&W 805s i denne perioden som tilsynelatende var imponerende, både når det gjaldt lyd og utseende sammenliknet med de små Spendorene. Etter noen timer ble jeg lyttetrøtt og opplevde stykkene jeg spilte veldig umusikalske sammenliknet med Spendor. De fikk meg klart nærmere musikken enn B&W til tross for en mer "flashy" approach. Etter noen år ble det en cdx2. Fantastisk oppgradering til 5i og Spendor. Etter mye god lytting kom jeg over et par Allae høyttallere som jeg byttet ut i mine Spendor. Opplevde overgangen som veldig heftig med tanke på driv og energi. Allae var råe rockehøyttalere. I tilbakeblikk hadde Spendorene noe fint ved seg som jeg mistet med Allae, men i flere åre levde jeg godt med Allaene. Etter hvert bled 5i byttet ut med 202-200 som ganske raskt fikk en hicap. Etter flere år ble Allaene byttet i et par SBL, som jeg har nå. For under et år siden ble 202-200 byttet i en Supernait, etter at en LP12 tilkom anlegget. Etter overstående Memoarer kommer jeg nå til den siste mnd, der jeg det har vært en voldsom flytting på svarte bokser hit og dit (blir helst svett her jeg sitter og skriver om det, selv om jeg har gått i pluss økonomisk og har oppnåd mye glede av dette, som sagt).

    Anlegget har den siste tiden bestått av Supernait-hicap-dr-lp12-ndac-teddy xps - teddy spdif-interface i SBL. Så kom Svein med et et nydelig Nac 12- olive nap 180 (som nå er hos Maki: )). Jeg har et anlegg 2. bestående av IBL-Nait 2 og tenkte at jeg kunne teste ut 12-180 i stedet og ta avskjed med min nydelige Nait 2 (snufs, det var ingen lett avgjørelse). Etter hvert gikk Nait 2 til Kjetil (se toppen av denne siden på tråden) og inn kom 12-180. Jeg er veldig svak for vintage møbler og elektronikk og nac 12 passet som hånd i hanske sammen med min lp12, SBL og Charles Eams-stol (kopi til 1/30 del av nypris brukt) : ) Så var det lyden... Jeg hadde lest om denne 12-boksen før og hørt rykter om at den ble brukt av Naim selv under testing ved service. Da jeg fikk den i hendene minner den mer om en blikkboks, sammenliknet med moderne black-serie, til tross for utseende. Men så... lyden. Wow. Med min digitale del, Ndac-t-xps-usb-audirvana (som har en meget analog, behagelig, men kraftfull lyd hørte jeg lydspor som jeg ikke hadde hørt slik før. Bassen var varmere enn SN-hicap. Rundere og fyldigere, men det var detaljer i den. Nyanser jeg ikke hadde hørt så tredimensjonalt på den måten. Det låter mindre detaljert enn SN, men samtidig mer innsikt og tydeligere deler i lyden kommer frem (etter Linns tune-dem ideal). Det var ikke like kraftfult som SN, som har en litt råere karakter. Boogie og prat var det selvfølgelig veldig mye av. Med min lp12-akito-adikt-armageddon (veldig fin olive sak importert fra Cymbiosis i England) var det helt magisk. Denne forsterker komboen var som laget for vinyl! Gammel rock gir deg en følelse av å være på Woodstock med marijuana i luften og pumpende orange-forsterkere. Med New Order får man enda mer følelse for hvilken synth de bruker og Janis Joplins stemme og SOuthern Comfort-ånde kommer nesten ut av høyttalerne.... Det kan hende at kunnskapen om at nac 12 sin vintage-følelse, kunnskapen om dets alder og at den er laget av J-V selv skaper en bias i opplevelsen av lyden, og at Supernaiten objektivt sett låter like bra. Men jeg forstår Sveins passion for disse boksene. Vintage-delen er nok en del av det, den er på en måte Ur-faderen av Naims forsterkere, men den har definitivt også karakter, og denne karakteren fikk meg til å falle pladask.....

    Men... Boksene har ikke stoppet å røre på seg enda. Nei, ved siden av Nac 12 begynte jeg etter hvert å lese om ulike varianter av 12, blant annet versjon 3 og Naims egne Dualrail-mod, der du kan koble den opp til hicap og til og med Supercap. Så etter å ha kommet i kontakt med en hyggelig 12-entusiast i Stockholm, som satt på en recapet Dual-rail 12 og et sett recappet 160, forsvant 180 til Maki, til hans legendariske kjede av bokser. Kjetil ønsket seg heller Supernait enn nait 2, som jeg forstår godt i hans planer for oppsett.

    I skrivende stund i Göteborg for å hente ut mitt nye 12-160 oppsett! Jeg har beholdt Sveins 12-versjon 2 fra første kjøp og skal prøve ut dual-rail -hicap-dr-160 opp mot 12-160 (innebygget strømforsyning) hjemme på søndag og videre. Som jeg forstår fra andre forum og fra Svein her, er det en del som har flere nac12 stående i skapet. Får se hva jeg kommer frem til, til slutt. Jeg skal legge ut bilder og poste om lyd og erfaring i tiden som følger! Ha en fin Naim-helg til alle entusiaster. Gøy å dele entusiasmen med andre i vårt lille land.
    F
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Moro at det er interesse for vintage Naim. Blir interessant med Nac12DR sammenlignet med versjon 2 og uten strømforsyning.
    Driver fortsatt med forsterkerkortene i Nac12. Fikk et par småpakker denne uken og tester ut forskjellige tantalkondensatorer på gainkortene.





    Norge er ikke så lite land. Det er få innbyggere og ditto vintage Naimentusiaster. Både England og Polen er mindre enn Norge. Totalt finnes det omtrent 235 suverene land i verden, og etter størrelsen er Norge det 67. største, dvs. at Norge etter størrelse er større enn nesten 3/4 av alle land i verden;-)
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Dette med kort kort virker spennende, men litt komplisert for meg enda: ) Jeg skal rapportere når mitt er på plass!æ, så får vi se på kort etter hvert... Tenkte nok mer i Paus/Naim-sammenheng enn geografisk vedr NO. Virker som om det kun er en håndfull som har forstått Naims-magi, selv om tråden er en av de lengste på HFS... Snakkes!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Supernait.
    Valg av høyttalere vil avhenge av mange parameter, kilde, rom, egne preferanser med mer. Fred har allerede nevnt flere gode alternativ.
    Når det gjelder Naim Allae så forbinder jeg den med mer enn en rocka høyttaler. Den er raffinert på alle vis og spiller også klassisk musikk, jazz med mer på en overbevisende mate. I mine rom passet den ypperlig med Supernait.

    Høyttalere må prøves. Man får låne, deponere, kjøpe brukt osv og finne sin signatur og vei. Det må også nevnes at jeg ikke kan få fullrost det jeg har hørt av Focal med Naim, vel verdt å prøve.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Takk for flott førstepost, Fred11. Jo takk, det spiller godt. Klart du kan komme og høre ved anledning. I helgen skal jeg få bært sbl ned fra andre etasje og sette på plass. Silikon må handles inn, så skal det prøves.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn