Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SaanAvSalve

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    2
    Kan noen utdype forskjellene mellom 172 XS og ND5 XS, sett bort for i fra at 172 også er en forforsterker?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    BTW: Har man målinger av enkelte Naimcomboer som viser hvor Naim legger inn "partypukkelen"?
    Har du sjekket Sterephile sine mange målinger? Det er vel egentlig uklart for meg om det er noen særlig pukkel der. Naimutstyr pleier å måle ganske bra, men i sluttfasen av utviklingen er det subjektive lyttetester som gjelder. Det kan gjerne gå med ett helt år til finpussing etter at et fungerende produkt er vist frem. Tror ikke de ganske enkelt sitter og legger inn en "partypukkel".
     

    SaanAvSalve

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    2
    Jeg har etter mye om og men kommet frem til mitt drømmeoppsett fra Naim: 172xs og 155xs. Dette skal pares sammen med mine Audiovector M1 siganture, som jeg synes er en god match.

    Det store problemet er at jeg i overskuelig framtid ikke har råd til å kjøpe dette samtidig. Jeg tenker derfor å forsøke å skaffe elektronikken gradvis, men spørsmålet er i hvilken rekkefølge det bør gjøres.

    1. Kjøpe Nait xs + ekstern DAC, og ta det derfra
    2. Kjøpe 155xs og ekstern DAC/pre. Det må i så fall bli dacer som f.eks. Audiolab m-dac eller Hegel H20.
    3. ???

    Hvilken vei tror dere er lurest å gå? Og ikke minst, hva gir det beste resultatet fram til anlegget er "fullendt"?

    Tenker forresten å kjøpe alt brukt.

    Takker for svar!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville personlig kjøpt 172xs først og funnet en eller annen (billig og midlertidig) effektforsterker på bruktbørsen. Jeg tviler på det er mer gevinst å kjøpe 155xs som effekt og noe annet å sette foran. Jeg vil med andre ord tro du får mer "Naimlyd" med et slkt valg.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Kjøp forforsterkeren evt en naitxs først. Å kjøpe en nap155xs for å koble denne i en annen forforsterker er etter mitt syn bortkastet. Naim sin styrke sitter i kilde/forforsterker å bør bli prioritert deretter.
    En nac172xs vil du slite med å finne på bruktmarkedet. Til det er den altfor ny. Da vil det bli vesentlig enklere for det å finne en Naitxs.

    En annen snarvei er å kjøpe en Unitiqute som er en alt i en løsning som kan brukes som streamer/dac hvis du får tak i en Naitxs seinere.

    UnitiQute | All-in-one Player | Uniti | UnitiQute | Naim Audio
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har i dag satt 172XS inn i head-fi riggen for å få et "direkte" inntrykk av DAC-en i 172XS. Greit å tulle litt.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    1. Kjøpe Nait xs + ekstern DAC, og ta det derfra
    2. Kjøpe 155xs og ekstern DAC/pre. Det må i så fall bli dacer som f.eks. Audiolab m-dac eller Hegel H20.
    3.

    Hvilken vei tror dere er lurest å gå? Og ikke minst, hva gir det beste resultatet fram til anlegget er "fullendt"?
    Hva med å kjøpe Unitiqute, siden kjøpe 155XS og bruke den som effektforsterker med UQ. Siden kan du selge UQ (eller flytte den til et annet rom) og kjøpe 172XS.
     

    SaanAvSalve

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    2
    Hva med å kjøpe Unitiqute, siden kjøpe 155XS og bruke den som effektforsterker med UQ. Siden kan du selge UQ (eller flytte den til et annet rom) og kjøpe 172XS.
    Høres fornuftig ut. Tror dette er veien jeg velger å gå, med mindre det plutselig skulle dukke opp en nait XS til en god pris. Rent estetisk er det forresten synd UQ og XS ikke har samme kabinett...

    Loevhagen: Fin lektyre, fikk enda mer lyst på 172XS nå. Fungerer det å streame Spotify direkte fra Mac, eller må man bruke iphone/ipad (har ikke de to sistnevnte)?
     

    SaanAvSalve

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    2
    Takk for mange gode råd. Utrolig at et enkelt merke kan ha så mange veier til rom. Jeg tror tilfeldighetene får råde når det gjelder endelig beslutning. Det som havner på bruktmarkedet først, får nytt hjem hos meg.

    Har faktisk aldri kommet over en brukt UnitiQute, så mulig det er enklere å få tak i nait XS.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Airplay løsningen (UPnP app) nevnt tidligere i denne tråden har ikke all verdens kvalitet - og grunnen er at den visstnok kun er mono...så litt prematurt triks. Men, kanskje det modnes etterhvert.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Min egen billige og enkle Airplayløsning har alltid vært å ha en Airport Express koblet til en av de digitale inngangene.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ditto. Bruker enten aTV eller direkte fra MacMini. Ville bare teste ut dette med Airplay krysset med UPnP. aTVs resampling til 48Hz plager meg ikke hvis jeg bare vil ha noe god musikk "der og da". Siden !72XS har såpass mange digitale innganger, så er det ikke noe problem å ha flere kilder permanent koblet til Naimen. BluRay-spiller til coax også for CD-er (de ytterst, ytterst få gangene jeg bruker det) - eller ser konsert på BR eller DVD.
     

    SaanAvSalve

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    2
    Hører dere stor forskjell fra Aiport Express kontra Naims egen streaming-tjeneste? Eller for å formulere meg annerledes: Er det egentlig nødvendig LYDmessig med nettverksspiller dersom man synes AE er en like god løsning, rent praktisk?

    Synes dette er svært relevant i forhold til om jeg skal velge UnitiQute eller DAC-V1.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil våge å påstå det hele avhenger av hvordan du vil at mediebiblioteket ditt skal se ut (PC, NAS, MAC) og hvordan du mener er beste løsning å styre det.

    En ting som kanskje ikke er viktig for alle, men med WiFi-løsning i selve Naimen, så vil du kunne justere / styre noen funksjoner via f. eks. en iPhone. Spesielt kjekt hvis fjernkontrollen ikke er der du er.
     

    SaanAvSalve

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    2
    Mulig jeg formulerte meg uklart, men jeg tenkte egentlig kun på lyden. Altså om det låter bedre å streame lokale filer direkte til Naim, sammenlignet med å gå via AE?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ah. OK. Jeg har hatt AE (for lenge siden) så å sammenligne den med Naims WiFi kan jeg ikke.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.707
    Antall liker
    65.235
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Trenger litt hjelp med min Naim HDX, men er redd det ikke er mange på forumet her som bruker denne spilleren. Gjør likevel et forsøk. Jeg har store deler av musikken min på harddisken til HDXen, men også en god del på en NAS som er koblet til HDXen. Har behov for å flytte endel musikk fra HDXen til NASen og omvendt. Hva er den letteste måten å gjøre/styre dette på; direkte fra HDXen eller på Naim sin Desctop Client på PC? Håper på svar og instruksjon......
     
    X

    X186841

    Gjest
    Du bruker ikke Naim,n direkte med Iphone over wifi , det går om ruteren så naimen kan godt være på ethernett.


    Jeg vil våge å påstå det hele avhenger av hvordan du vil at mediebiblioteket ditt skal se ut (PC, NAS, MAC) og hvordan du mener er beste løsning å styre det.

    En ting som kanskje ikke er viktig for alle, men med WiFi-løsning i selve Naimen, så vil du kunne justere / styre noen funksjoner via f. eks. en iPhone. Spesielt kjekt hvis fjernkontrollen ikke er der du er.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Trenger litt hjelp med min Naim HDX, men er redd det ikke er mange på forumet her som bruker denne spilleren. Gjør likevel et forsøk. Jeg har store deler av musikken min på harddisken til HDXen, men også en god del på en NAS som er koblet til HDXen. Har behov for å flytte endel musikk fra HDXen til NASen og omvendt. Hva er den letteste måten å gjøre/styre dette på; direkte fra HDXen eller på Naim sin Desctop Client på PC? Håper på svar og instruksjon......
    Jeg hadde HDX til test for en stund siden og en av testene jeg gjorde var å rippe til HDX og deretter kopiere filene til en NAS, blant annet for å sammenligne rip'en vha. dBpoweramp. Jeg mener å huske at HDX da kom opp som en shared drive i nettverket og at jeg kunne kopiere direkte fra den. Fra menyen på HDX kan du lese ut hvilket "host-name" og ip-adresse den har og deretter skrive f.eks. \\host-name i Windows for å få opp denne.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Skulle passe som hånd i hanske i det oppsettet du lister i signaturen din.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Neida , men les den setningen du skrev en gang til:
    ""En ting som kanskje ikke er viktig for alle, men med WiFi-løsning i selve Naimen, så vil du kunne justere / styre noen funksjoner via f. eks. en iPhone. Spesielt kjekt hvis fjernkontrollen ikke er der du er.""

    Du skriver WiFi-løsning i selve Naimen , men den trenger ikke være på for å styre fra Iphone, holder med kablet nettverk til Naimen.



    Hvordan vil du styre Naimen fra en iPhone uten WiFi? Skal du kable iPhone til routeren. :)
     

    SaanAvSalve

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    2
    Du skriver WiFi-løsning i selve Naimen , men den trenger ikke være på for å styre fra Iphone, holder med kablet nettverk til Naimen.

    Hvordan vil du styre Naimen fra en iPhone uten WiFi? Skal du kable iPhone til routeren. :)
    Nå ble det jo spurt om Airport Express kontra Naims egen streaming-tjeneste. Da vil det vel være lite aktuelt å trekke inn kablet nettverk?

    Noen andre som har erfaringer med problemstillingen nevnt ovenfor (AE vs. Naim)?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Strengt tatt så har Naimen ingen streamingtjeneste, fordi Naimen er en klient. Det er NAS, etc. som er serveren og leverer "tjenesten". Anyway; nok flisespikking fra min side.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Noen andre som har erfaringer med problemstillingen nevnt ovenfor (AE vs. Naim)?
    Jeg har brukt Naims UpNP-streaming for maksimal kvalitet (flac-filer) og AE for mer casual lytting til AAC-filer, podcaster, Spotify etc. Det er ikke slik at AE gir noe hørbart kvalitetstap IMHO, men den har jo begrensninger mhp. oppløsning og filformater, og jeg liker ikke å bruke datamaskin som avspiller. Streaming via UPnP er litt mindre brukervennlig enn Airplay, men ikke plagsomt for meg, og kjempeenkelt i forhold til vinyl. Jeg bruker heller aldri spillelister, men velger bare et album av gangen. Hver og en får finne ut hva de foretrekker.
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Da er både NDac og 555PS kommet i hus, mens Burndy-kabel ligger til fortolling... tøff ventetid! NDac har spilt i et par dager uten ekstern psu, synes å merke at den har noe fyldigere lyd enn TeddyDac, men det har vært skiftet både en del PSU'er og forforsterkere i det siste så det er ikke lett å få med seg alle endringene.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Var vel jeg som begynte å spikke , men så fikk jeg jammen flisa i fingarn til slutt :)

    Strengt tatt så har Naimen ingen streamingtjeneste, fordi Naimen er en klient. Det er NAS, etc. som er serveren og leverer "tjenesten". Anyway; nok flisespikking fra min side.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.707
    Antall liker
    65.235
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk skal du ha Sorzy :) Det du beskriver er lignende av backupfunksjonen fra HDX til en NAS (som også kan settes automatisk på HDX). Jeg kjører backup på en ekstern harddisk, og har spredt musikken min mellom HDXen og en NAS (og styrer det sømløst med Ipad). Dette fungerer utmerket. Fremkommer da som to forskjellige "Music Store" på HDXen. Tror det er relativt uproblematisk å overføre mellom de to "Music Storene", men da det er mye musikk det gjelder tror jeg det blir ganske "knotete" å gjøre det på HDXen. Det beste hadde vært å styre det på egen PC med Naim programvaren "Desctop Client", men jeg er usikker på om dette lar seg gjøre, og eventuelt hvordan jeg skal gjøre det......

    Trenger litt hjelp med min Naim HDX, men er redd det ikke er mange på forumet her som bruker denne spilleren. Gjør likevel et forsøk. Jeg har store deler av musikken min på harddisken til HDXen, men også en god del på en NAS som er koblet til HDXen. Har behov for å flytte endel musikk fra HDXen til NASen og omvendt. Hva er den letteste måten å gjøre/styre dette på; direkte fra HDXen eller på Naim sin Desctop Client på PC? Håper på svar og instruksjon......
    Jeg hadde HDX til test for en stund siden og en av testene jeg gjorde var å rippe til HDX og deretter kopiere filene til en NAS, blant annet for å sammenligne rip'en vha. dBpoweramp. Jeg mener å huske at HDX da kom opp som en shared drive i nettverket og at jeg kunne kopiere direkte fra den. Fra menyen på HDX kan du lese ut hvilket "host-name" og ip-adresse den har og deretter skrive f.eks. \\host-name i Windows for å få opp denne.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Takk skal du ha Sorzy :) Det du beskriver er lignende av backupfunksjonen fra HDX til en NAS (som også kan settes automatisk på HDX). Jeg kjører backup på en ekstern harddisk, og har spredt musikken min mellom HDXen og en NAS (og styrer det sømløst med Ipad). Dette fungerer utmerket. Fremkommer da som to forskjellige "Music Store" på HDXen. Tror det er relativt uproblematisk å overføre mellom de to "Music Storene", men da det er mye musikk det gjelder tror jeg det blir ganske "knotete" å gjøre det på HDXen. Det beste hadde vært å styre det på egen PC med Naim programvaren "Desctop Client", men jeg er usikker på om dette lar seg gjøre, og eventuelt hvordan jeg skal gjøre det......

    Trenger litt hjelp med min Naim HDX, men er redd det ikke er mange på forumet her som bruker denne spilleren. Gjør likevel et forsøk. Jeg har store deler av musikken min på harddisken til HDXen, men også en god del på en NAS som er koblet til HDXen. Har behov for å flytte endel musikk fra HDXen til NASen og omvendt. Hva er den letteste måten å gjøre/styre dette på; direkte fra HDXen eller på Naim sin Desctop Client på PC? Håper på svar og instruksjon......
    Jeg hadde HDX til test for en stund siden og en av testene jeg gjorde var å rippe til HDX og deretter kopiere filene til en NAS, blant annet for å sammenligne rip'en vha. dBpoweramp. Jeg mener å huske at HDX da kom opp som en shared drive i nettverket og at jeg kunne kopiere direkte fra den. Fra menyen på HDX kan du lese ut hvilket "host-name" og ip-adresse den har og deretter skrive f.eks. \\host-name i Windows for å få opp denne.
    Jeg mener bestemt at jeg fikk opp hard-disken i HDX direkte i Windows og brukte vanlig copy/paste for å kopiere filene fra HDX til NAS eller annet sted. Jeg mener bestemt at jeg ikke brukte backup-funksjonen i HDX eller Desktop Client. For å få til dette må du først finne ut enten ip-adresse eller host-name på HDX, dette skal du kunne se i menyene på HDX (System Status menu). Hvis du finner ip-adressen kan du skrive denne rett inn i Windows utforsker som \\192.168.1.42 eller hvis du finner host-name skriver du \\host-name. Se. f.eks. side 23 i HDX Reference Manual. Håper du finner ut av dette :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.707
    Antall liker
    65.235
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk skal du ha Sorzy :) Det du beskriver er lignende av backupfunksjonen fra HDX til en NAS (som også kan settes automatisk på HDX). Jeg kjører backup på en ekstern harddisk, og har spredt musikken min mellom HDXen og en NAS (og styrer det sømløst med Ipad). Dette fungerer utmerket. Fremkommer da som to forskjellige "Music Store" på HDXen. Tror det er relativt uproblematisk å overføre mellom de to "Music Storene", men da det er mye musikk det gjelder tror jeg det blir ganske "knotete" å gjøre det på HDXen. Det beste hadde vært å styre det på egen PC med Naim programvaren "Desctop Client", men jeg er usikker på om dette lar seg gjøre, og eventuelt hvordan jeg skal gjøre det......

    Trenger litt hjelp med min Naim HDX, men er redd det ikke er mange på forumet her som bruker denne spilleren. Gjør likevel et forsøk. Jeg har store deler av musikken min på harddisken til HDXen, men også en god del på en NAS som er koblet til HDXen. Har behov for å flytte endel musikk fra HDXen til NASen og omvendt. Hva er den letteste måten å gjøre/styre dette på; direkte fra HDXen eller på Naim sin Desctop Client på PC? Håper på svar og instruksjon......
    Jeg hadde HDX til test for en stund siden og en av testene jeg gjorde var å rippe til HDX og deretter kopiere filene til en NAS, blant annet for å sammenligne rip'en vha. dBpoweramp. Jeg mener å huske at HDX da kom opp som en shared drive i nettverket og at jeg kunne kopiere direkte fra den. Fra menyen på HDX kan du lese ut hvilket "host-name" og ip-adresse den har og deretter skrive f.eks. \\host-name i Windows for å få opp denne.
    Jeg mener bestemt at jeg fikk opp hard-disken i HDX direkte i Windows og brukte vanlig copy/paste for å kopiere filene fra HDX til NAS eller annet sted. Jeg mener bestemt at jeg ikke brukte backup-funksjonen i HDX eller Desktop Client. For å få til dette må du først finne ut enten ip-adresse eller host-name på HDX, dette skal du kunne se i menyene på HDX (System Status menu). Hvis du finner ip-adressen kan du skrive denne rett inn i Windows utforsker som \\192.168.1.42 eller hvis du finner host-name skriver du \\host-name. Se. f.eks. side 23 i HDX Reference Manual. Håper du finner ut av dette :)
    Dette er selvfølgelig det enkleste, noe jeg burde tenkt på selv. Skal teste med litt copy/paste i windows og se om dette oppdateres greit på Desctop Clienten. Takk skal du ha :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    I denne tråden er det heeelt sikkert noen erfaringer relatert til NAC202/NAP200, NAC282/NAP250 - og NAC252/NAP300?. Hvilken av disse spiller "mørkest" (aka "minst frempå")
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn