Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Skal man følge source first, bør ledningene koste mer jo høyere opp i kjeden de er. Dette tilsier vel feks Hi-Line eller kanskje enda bedre; Chord Anthem da de spiller veldig likt som Epic.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.835
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    Jeg trenger noen tips ang rca kabler.

    Jeg har kjøpt meg en Rega RP6 og det er bestilt en Stageline/Hicap DR, og da lurer jeg på tips ang rca kabel mellom Stageline og min Superuniti.

    Noen som har noen tips å komme med.

    Jeg er ingen kabel fanatiker, så

    Bruker Chord Epic Twin som ht kabler og kanskje et tips om et ok sett med Chorus rca kabler eller noe annet

    mvh

    Tom
    Hei

    Det "normale" hvis du bruker Hicap på Stageline er vel følgende (sakset fra Naim forum):
    1. You go from the 5-pin socket on Stageline to "'socket 4" of HiCap (5 to 5 pin SNAIC).
    2. You go from "Socket 3" on HiCap to any regular input of Superuniti (4 to 5 pin DIN cable)
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Har snakket med Isak på Ljudtema nå, og jeg får visst med de kablene jeg trenger sammen med Hicap/Stageline og da trenger jeg ikke noe rca kabel alikevel.

    Er ikke helt inne dette Naim systemet, men lærer litt hver gang.

    Takk for innspill og så får jeg bare sitte å vente til utstyret kommer i posten :)

    mvh

    Tom
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ok, flott.

    Det er en veldig flott combo du har med rp6/stageline/Hicap. Jeg antar at det er en ny Hicap dr?
    Vel, uansett kommer det til å låte flott når alt har fått spilt litt hos deg.
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Det er den nye Hicap DR, så det skal bli spennende å få koblet det opp.

    mvh

    Tom
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    tori


    jeg har aldri hørt om at lyset blinker og spraker fra hicap el noen annen psu fra naim

    har du sjekka sikringsboksen bak apparatet om at sikringen er ok eller har feil verdi?
    verdien skal være T 3,15A så vidt jeg husker..

    veldig iriterende når slik skjer
     
    Sist redigert:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Har dere noen mening om hva de billigste Naim-produktene er verdt brukt? Tenker spesielt på nait 5i, UnitiQute og XS. Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe nytt eller brukt, og det hadde vært fint med litt synsing om hva disse er verdt fra komptente folk :) På forhånd takk!
    For ganske nye apparater kan selger kanskje håpe på 60% av nypris hvis salget skal gå kjapt. Husk at UnitiQute har fått nedsatt pris nå (12000), og det må reflekteres i bruktprisen uansett hva selger har gitt for den. Litt eldre Nait 5i bør ikke koste så veldig mye, alltid mange av disse tilgjengelig brukt, den er et kanonkjøp selv til full pris.
     

    SaanAvSalve

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    2
    Har dere noen mening om hva de billigste Naim-produktene er verdt brukt? Tenker spesielt på nait 5i, UnitiQute og XS. Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe nytt eller brukt, og det hadde vært fint med litt synsing om hva disse er verdt fra komptente folk :) På forhånd takk!
    For ganske nye apparater kan selger kanskje håpe på 60% av nypris hvis salget skal gå kjapt. Husk at UnitiQute har fått nedsatt pris nå (12000), og det må reflekteres i bruktprisen uansett hva selger har gitt for den. Litt eldre Nait 5i bør ikke koste så veldig mye, alltid mange av disse tilgjengelig brukt, den er et kanonkjøp selv til full pris.
    Høres rimelig ut. Vurderer å kjøpe en nait 5i, men nesten 5000 kr blir litt for mye når selger ikke har kvittering og forsterkeren egentlig ikke er den jeg er ute etter.

    For dere Naim-folk med utstyr dere ønsker å bli kvitt, er det bare å ta kontakt!

    PS: UnitiQute er vel sågar satt ned til 10 blank nå?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    PS: UnitiQute er vel sågar satt ned til 10 blank nå?
    Det var to versjoner av Unitiqute, den litt eldre utgaven kostet 10000 en stund, men nå er den tatt ut av produksjon, og den oppdaterte utgaven satt ned til 12. Det fine med Nait 5i er at den er nesten gratis å eie hvis du kjøper en brukt til grei pris. Da er det ikke noe problem å selge den igjen for omtrent det samme du gav.
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Ok. Hvis du er helt sikker på at strømkabelen sitter skikkelig fast i Hicap'en er den deffekt. Er den eldre enn 5 år gammel?
    Den er fra 2008, jeg sender en mail til selger i kveld, så får vi se hvordan det løses. I mellomtiden får TeddyCap duge.

    Ikke helt den introduksjonen av 282 jeg hadde håpet på. På den annen side, det er nå på vei en ndac og 555ps til meg, da kommer vel humøret seg igjen :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Holy crap da Torry. Syvmilsstøvler oppover stigen skjønner jeg. Jeg mottar en Supercap dr til min 282 nå i kveld. Sitter og venter på Tullpost nå, og er ikke lite spent.
    Jeg har Xps2 på min dac og synes det låter mer enn greit. en 555ps må jo låte himmelsk!
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Holy crap da Torry. Syvmilsstøvler oppover stigen skjønner jeg. Jeg mottar en Supercap dr til min 282 nå i kveld. Sitter og venter på Tullpost nå, og er ikke lite spent.
    Jeg har Xps2 på min dac og synes det låter mer enn greit. en 555ps må jo låte himmelsk!
    Vel, salg av leilighet har frigitt noe kronasje, ny bolig har fått eget lytterom og kino i kjeller, planetenes stilling tilsa med andre ord at her kunne det handles. I tillegg er alt kjøpt brukt på ebay, så da er kostnadene holdt nede. Jeg må kanskje revurdere siste utsagn om flere av boksene må sendes til reparasjon. En viss risiko er det vel :)

    Har også fått tenkt gjennom hvordan jeg kunne tenke meg at anlegget ser ut om et par år, der passet en 555ps inn :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.707
    Antall liker
    65.235
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mens jeg sitter og venter på min Naim HDX som har vært på oppgradering i UK i over 10 uker, men den kommer ikke i kveld :mad: På den annen side kan jeg ikke klage på Isak ift oppfølging :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.707
    Antall liker
    65.235
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hussalg er alltid det beste tidspunkt for å realisere ting som ellers hadde satt langt inne ;) Gratulerer med fantastisk utstyr!!! Selv har jeg "bare" XPS2 og kan bare drømme om hva en 555PS ville gjort. På den annen side skal huset selges til sommeren :rolleyes:

    Holy crap da Torry. Syvmilsstøvler oppover stigen skjønner jeg. Jeg mottar en Supercap dr til min 282 nå i kveld. Sitter og venter på Tullpost nå, og er ikke lite spent.
    Jeg har Xps2 på min dac og synes det låter mer enn greit. en 555ps må jo låte himmelsk!
    Vel, salg av leilighet har frigitt noe kronasje, ny bolig har fått eget lytterom og kino i kjeller, planetenes stilling tilsa med andre ord at her kunne det handles. I tillegg er alt kjøpt brukt på ebay, så da er kostnadene holdt nede. Jeg må kanskje revurdere siste utsagn om flere av boksene må sendes til reparasjon. En viss risiko er det vel :)

    Har også fått tenkt gjennom hvordan jeg kunne tenke meg at anlegget ser ut om et par år, der passet en 555ps inn :)
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Holy crap da Torry. Syvmilsstøvler oppover stigen skjønner jeg. Jeg mottar en Supercap dr til min 282 nå i kveld. Sitter og venter på Tullpost nå, og er ikke lite spent.
    Jeg har Xps2 på min dac og synes det låter mer enn greit. en 555ps må jo låte himmelsk!
    Lykke til med SuperCap DR, det må jo bli knall!
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Hussalg er alltid det beste tidspunkt for å realisere ting som ellers hadde satt langt inne ;) Gratulerer med fantastisk utstyr!!! Selv har jeg "bare" XPS2 og kan bare drømme om hva en 555PS ville gjort. På den annen side skal huset selges til sommeren :rolleyes:

    Holy crap da Torry. Syvmilsstøvler oppover stigen skjønner jeg. Jeg mottar en Supercap dr til min 282 nå i kveld. Sitter og venter på Tullpost nå, og er ikke lite spent.
    Jeg har Xps2 på min dac og synes det låter mer enn greit. en 555ps må jo låte himmelsk!
    Vel, salg av leilighet har frigitt noe kronasje, ny bolig har fått eget lytterom og kino i kjeller, planetenes stilling tilsa med andre ord at her kunne det handles. I tillegg er alt kjøpt brukt på ebay, så da er kostnadene holdt nede. Jeg må kanskje revurdere siste utsagn om flere av boksene må sendes til reparasjon. En viss risiko er det vel :)

    Har også fått tenkt gjennom hvordan jeg kunne tenke meg at anlegget ser ut om et par år, der passet en 555ps inn :)
    Takk! Får håpe du får gode forhold for musikk i ny bolig!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.707
    Antall liker
    65.235
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hussalg er alltid det beste tidspunkt for å realisere ting som ellers hadde satt langt inne ;) Gratulerer med fantastisk utstyr!!! Selv har jeg "bare" XPS2 og kan bare drømme om hva en 555PS ville gjort. På den annen side skal huset selges til sommeren :rolleyes:

    Holy crap da Torry. Syvmilsstøvler oppover stigen skjønner jeg. Jeg mottar en Supercap dr til min 282 nå i kveld. Sitter og venter på Tullpost nå, og er ikke lite spent.
    Jeg har Xps2 på min dac og synes det låter mer enn greit. en 555ps må jo låte himmelsk!
    Vel, salg av leilighet har frigitt noe kronasje, ny bolig har fått eget lytterom og kino i kjeller, planetenes stilling tilsa med andre ord at her kunne det handles. I tillegg er alt kjøpt brukt på ebay, så da er kostnadene holdt nede. Jeg må kanskje revurdere siste utsagn om flere av boksene må sendes til reparasjon. En viss risiko er det vel :)

    Har også fått tenkt gjennom hvordan jeg kunne tenke meg at anlegget ser ut om et par år, der passet en 555ps inn :)
    Takk! Får håpe du får gode forhold for musikk i ny bolig!
    Når man har blitt bitt av denne hobbyen flytter man ikke til et sted hvor musikken har trangere kår :cool:
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Madammen er ikke den som i tide og utide knipser - og tramper takten - til musikken i stua. Men, i dag så gikk fingre og ben som trommestikker. :) Jeg tar det som et godt tegn. Skremmende - på en positiv måte egentlig.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    727
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Hva var komboen du spilte på da :)

    Leser blogen din og trodde du spilte direkte fra mac ?

    Bra blog foresten
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk. Har aldri eid en Naim før, men når 172XS kom - så ble fristelsen for stor. Har koblet den til et par aktive Dynaudio 110A. Anlegget står i stua, så det er ikke som i gamle dager med lytterom og akustiske tiltak. Men, det svinger engasjerende til tross for det. :)

    Bruker ALAC fra MacMini til 172XS.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    727
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Har du prøvd med og koble m51 opp på denne ? en boks extra men skulle vert artig og vist :)
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    727
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    yepp :)

    Morro og vist kvaliteten på dac,n i 172XS,og hva den har av potensiale med oppgradering der,(hvis det er det ?) med extern dac

    eller er det i det hele tatt mulig på 172 XS ?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har benyttet M51 en stund som DAC / pre til 110A - og med 172XS s om DAC / preså er lyden i 110A mer "kjøttfull" kan man si. Fin-detaljnivået til M51 er enormt bra, så jeg har flytta den til head-fi kroken. Det vil si; jeg har ikke et rom der jeg klarer å detektere finforskjeller mellom DAC-en i 172XS og M51. For å virkelig få en innsikt, så må jeg koble 172XS som DAC i head-fi hjørnet. Det kommer jeg til å gjøre om ikke så alt for lenge.

    Det som er noe jeg hører allerede nå er at 172XS klarer å løsrive musikken fra høyttalerne. Det er sjelden i et slikt rævva rom jeg sitter i nå. Nok et kvalitetstegn.

    Med alt jeg har lest om Naim i forkant så forventet jeg egentlig kun en festkule i midten av høyttalerne. Vel, det slo ikke til - heldigvis.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    727
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    styrer du denne via N-Stream 3.0 ?

    Hvis så hvordan intergrerer du alerede nedlastede filer i ALAC eller FLAC du event har på en hard disc eller pc ?
    Jeg mener er de grei skuring ? finner da N-Steam alle albumbilder etc etc og organiserer on the fly,eller er det ett prosject i seg selv ?
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg fått dannet et inntrykk av NAC 282 -et betydelig stykke mer voksen komponent enn NAC 202! Pga av at HiCap2 gikk ad undas samtidig med at 282 ble koblet opp, måtte jeg skife PSU til TeddyCap uten å få høre 282/hicap.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    styrer du denne via N-Stream 3.0 ?

    Hvis så hvordan intergrerer du alerede nedlastede filer i ALAC eller FLAC du event har på en hard disc eller pc ?
    Jeg mener er de grei skuring ? finner da N-Steam alle albumbilder etc etc og organiserer on the fly,eller er det ett prosject i seg selv ?
    Jeg har rendyrket OSX og bruker strengt tatt kun ALAC og bruker iTunes som bibliotek. Har imidlertid 320kbps AAC versjoner av alle ALAC til overføring til portable enheter. Det er såpass brukervennlig når alle klientene i huset også er fra epleprodusenten. Helt til nå nå når 172XS selvsagt krever UPnP. Så jeg har testet ut noen UPnP-løsninger.

    1) Songbook: Utrolig ustabilt og fryser. Jeg fortsetter ikke å teste mer her. Fordelen var at ved å benytte Songbook som UPnP-server, så dukket albumbilder opp i n-Stream. Men det var eneste fordelen slik jeg ser det.

    2) PlayBack: Fungerer stabilt i den perioden jeg har testet den ut. Ulempen er at albumbilder ikke vises i n-Stream appen på iPad

    3) AllegroServer: Fungerer stabilt. Ulempen er at albumbilder ikke vises i n-Stream appen på iPad. Fordelen med Allegro er at man kan krysse av for hvilke musikkfiler (ALAC, FLAC, AAC, etc) man ønsker å gjøre tilgjengelig for klientene. Da viser kun ALAC i n-Stream appen - og jeg slipper "duplikatene" jeg har av AAC

    Andre jeg vil vurdere:

    4) Twonky: Her ser jeg det ikke er helt spesielt fornøyde brukere - og det med albumbilder er en pain

    Det jeg høyst sannsynlig ender opp med er å gjøre det enkelt for meg selv ved å rett og slett koble MacMini (serveren) til 172XS med digitalkabel og styre hele greia med Remote appen. Alternativt benytte aTV (har en eldre og en ny versjon). Selv om den nye resampler alt til 48kHz så bryr jeg meg ikke nevneverdig for de ALAC jeg har i Redbook format. Litt irriterende med ALAC med høyere kvalitet. Så, MacMini direkte til 172XS er nok der jeg ender. Hvis, jeg da ikke finner en løsning jeg ikke vet om eksisterer.
     

    Kolschtat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Innlegg
    134
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Spennende å høre dine refleksjoner rundt 172XS "Tiger". Ettersom jeg vannet Hegel-en min holder jeg på en måte alle dører åpne mtp. hva jeg skal velge om den ikke kan repareres. 172 virker sådan som den perfekte inngangen til Naim-universet.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Nyeste HiFi World har 172XS på fremsiden / omtale.

    Anyway. Om det var lurt å kjøpe en Naim vet jeg ikke - for nå sitter jeg å leser side opp og ned om Naim. Og, veien snirkler seg mellom alle Cap-meg-her-og-der...hvilket jeg IKKE ville. :) Detta med Naim er en:

    image200506-d70-4763.jpg
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    727
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    haha…….hang in there :)

    Men jeg føler de holder på og snu,de har bare produsert disse life style produktene i nedre segment til nå,men bare vent :)
    Ble fortalt de hadde 28 ingenører som jobbet med programm utvikling og nye produkter per i dag
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Og, veien snirkler seg mellom alle Cap-meg-her-og-der...hvilket jeg IKKE ville. :)
    172XS har jo ingen mulighet for CAP-ing, så du er ganske trygg med den. Ellers er vel ikke Naim så forskjellig fra resten av hifi-hobbyen, man legger mer penger i den etter som tiden går og kravene forskyves. Tror de fleste er ganske fornøyde hele tiden. Oppgraderinger lover gjerne mer av det man liker med sitt eksisterende oppsett, men kan like gjerne slå feil om man bringer systemet ut av balanse.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Balanse er et nøkkelord hos Naim. Alt i xs serien er designet til å spille i balanse med hverandre. Usikker på om du forstår meningen med det Loevhagen, men hvis du skulle satset på Naim fremover og prøve ut litt av hvert vil du forstå det litt bedre.
    Med Naim oppgraderer man stegvis oppover og ikke sideveis. For hvert skritt skreller man seg lagvis nærmere musikken, men signaturen består, altså det britene kaller Timbre, eller klangfarger/konturer.
    Naim blir aldri glattpolert og kjønnsløst etterhvert som man kommer nærmere musikken.

    God helg!
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Om jeg skal være litt kritisk her så burde nok Naim etterhvert tenke på å forenkle varesortimentet sitt. De har nå syv effektforsterkere, seks forforsterkere, tre integrerte, to DACer, fire cdspillere osv. I tillegg til kryptiske modellbetegnelser som vi i menigheten kan på rams, men som ikke kommuniserer særlig bra med allmennheten. Det er jo ganske enkelt for Naim å holde på slik siden produktene blir håndbygget på bestilling, men produktkatalogen vokser med hver nylansering og vil etterhvert nerme seg et uhåndterlig nivå.

    Linn har tre godt separerte nivåer med enkle navn som viser tilhørigheten. Naim sin tilnærming minner mer om Sonys, med mikrosegmentering. Med et budsjett på mellom 20 og 40-tusen kan man blant annet få følgende forsterkerløsninger fra Naim: DAC V1+NAP100, Nait XS+Hicap, SuperNait (+Hicap), NAC152XS+NAP155XS (+Hicap), Nac-N172XS+NAP155XS og NACNAC202+200. Hvis vi i tillegg tar med kombinasjoner som ikke er laget for hverandre vokser kombinasjonsmulighetene til det mangedobbelte, og man kan lett bruke store deler av livet på å fundere på hva som er best. Som sagt er det på tide med en opprydning, mer utvalg gir ikke mer lykke.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk for gode råd. :)

    Kontekst: Jeg har en tendens til å samle (sikkert huleboerinnstinket) hvis det er noe jeg liker. Primare samlet jeg som en tulling for en del år siden. Audiovector likeså (hele serien). Og sist nå en del hodetelefoner. Så, det å tre inn i Naims XS, Classic, etc univers er noe jeg har klart å styre unna en årrekke - for her er det enda mer å samle på - og oppgradere til.

    Jeg kommer ikke til å samle mer i XS-serien, og det at 172XS ikke kan oppgraderes var en av grunnene til at jeg valgte å trå inn i Naimleiren. Men - og det er hake med det, for nå ser jeg på Classicserien. En NAP200/NAC202/"og en eller CAP" frister, men vurderer allerede NAP250/NAC282 da disse visstnok skal spille litt fyldigere enn førstnevnte combo. Har forstått at man kan til en viss grad blande produktene, men noe går ikke - så man kan like godt holde seg til de faste kombinasjonene.

    Naimmanien (aka huleboerinnstinktet mitt) vil i såfall materialisere seg i et annet rom en stua. Mange bokser (om enn med et uniformt utseende) skal ikke inn i noen stue. I stua er 172XS med de aktive høyttalerne en kul og velfubgerende løsning - som jeg ikke kan / trenger oppgradere. Godt er det.

    Jeg liker litt kledelig farging (partyfaktor) på musikken. Slik var det ikke for noen år siden. Da ville jeg ha det snilt, men har utviklet meg. Ser samme tendens innen head-fi ting jeg liker aller best. Litt kledelig farge på musikken (i forhold til det som generelt oppfattes som "nøytralt").

    Tar det nok stegvis denne gangen også - men i annet rom. :)
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.707
    Antall liker
    65.235
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da er min Naim HDX tilbake fra oppgradering i England. Det tok alt for lang tid, men god oppfølging av Isak hos Ljudtema hjalp på irritasjonen. Takk også til Naim som oppgraderte drivverket uten at jeg hadde bedt om det, og det uten tillegg i prisen :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Sitter da i andre enden av den L-formede stua der Naim / Dynaudio står og spiller - og jeg kan faktisk sitte her med rockefot selv om jeg ikke sitter i det såkalte søtpunktet, men laaaangt utenfor. Om det er Naim som gjør det, eller noe annet vet jeg ikke - men trivelig og overraskende at det går ann; det er det. :)

    BTW: Har man målinger av enkelte Naimcomboer som viser hvor Naim legger inn "partypukkelen"? Jeg vet det nesten er helligbrøde å spørre om det . men akademikeren i meg "can´t help it". Grunnen til jeg spør er å se om denne pukkelen (hvis det er en slik) ikke ligger i de romnoder mitt kommende lytterom har.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn