Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Nei, på høyre side av rommet når du ser mot høyttalerne. Vurderte sterkt å sette opp en platespillerhylle, men det blir litt ødeleggende for veggen der. I tillegg skal vi flytte på ett eller annet tidspunkt, så da vil jeg ikke bore og ødelegge. Det blir en glassplate etterhvert på racket.



    Da blir det ikke plassert slik det var når jeg innom deg?
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    384
    Antall liker
    201
    Torget vurderinger
    1
    XPS2 spiller fortsatt fantastisk. Nå er jeg faktisk i mål. Det har vært 6 år med svært møysommelig oppgradering innen naim-verden. Målet har hele tiden vært et velbalansert anlegg i 200-serien. Nå er jeg der jeg vil være med 200, 202, cdx2, xps. Noen vil kanskje hevde at jeg mangler en hi-cap før anlegget yter sitt fulle potensiale, men det er noe lekkert og stilrent med 4 like bokser i et rack. Nå vil jeg rett og slett ikke ha flere bokser.

    Nå er det bare og kose seg med musikken:)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Grattis bruce2.
    Ja, mange vil nok si du mangler en Hicap for å få ut det siste, for å ikke prate om napsc.

    Hvorfor ikke prøve en for å se? Med en cdx2 og en Xps2 bør du kunne få mye ut av en Hicap dr til systemet ditt!
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    384
    Antall liker
    201
    Torget vurderinger
    1
    he, he...

    Napsc har jeg. Den er godt gjemt bak racket. Man kan alltid komme ett steg videre. Hvorfor ikke prøve en 282 osv. Nei, nå er jeg i mål! (Bortsett fra at Chord signature ht kabler må til etterhvert).:)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Gi meg et pip hvis du vil låne en Hicap2 for å teste :cool:

    Det er en 2005 model uten dr oppgradering, men den vil nok gi deg et solid løft likevel.
    Jeg kan koble Superline over på 282 så det er bare gi meg et pip så vi kan finne en ordning.

    Thomas
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    172
    Sted
    Trondheim
    Gratulerer bruce2 !! Om du vil ha like bokser er vel Supercap løsningen for deg :D

    XPS2 spiller fortsatt fantastisk. Nå er jeg faktisk i mål. Det har vært 6 år med svært møysommelig oppgradering innen naim-verden. Målet har hele tiden vært et velbalansert anlegg i 200-serien. Nå er jeg der jeg vil være med 200, 202, cdx2, xps. Noen vil kanskje hevde at jeg mangler en hi-cap før anlegget yter sitt fulle potensiale, men det er noe lekkert og stilrent med 4 like bokser i et rack. Nå vil jeg rett og slett ikke ha flere bokser.

    Nå er det bare og kose seg med musikken:)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Noen vil kanskje hevde at jeg mangler en hi-cap før anlegget yter sitt fulle potensiale, men det er noe lekkert og stilrent med 4 like bokser i et rack.
    Hva med fem like bokser da? Ett ord til deg: Supercap! ;) Med Naim er du aldri i mål.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Med Naim er du aldri i mål.
    Nettopp det som er litt bekymringsverdig.
    Nei, det er ikke bekymringsverdig i det hele tatt.
    Hvis du følger litt med i Naim tråden vil du se at vi er en gjeng som har eid Naim over flere år. Etterhvert som man blir eldre modnes kravene til musikkgjenngivelsen samtidig som økonomien blir mer stabil, ergo så oppgraderer man.
    Jeg vet hva jeg får for hver oppgradering, det vil jeg påstå at du ikke vet hver gang du kjøper deg noe tilfeldig.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Når du ser hva folk bruker på hifi virker som folk har de pengene de vil bruke

    Naim sin filosofi med flest mulige bokser som man kan oppgradere til de uendlige,syntes jeg man ser en forandring på

    Markedet i dag ligger på design og ferrest mulige bokser med god lyd IMO,spesielt etter at streaming ble det nye markedet,man kan ganske enkelt ikke markedsføre ha en stabel med svarte bokser ,med derav ledningsklyse bak til og ha i en stue for og lytte til musikk

    Naim jobber stort innen dette markedet i dag,og det ser ut for meg att de kommer med flere og flere komponenter som presterer godt alene,eller i tospann
    Og det virker som de legger mye inn på og følge opp dette markedet og ta sine andeler,og det syntes jeg er kjempepositivit

    Bare vent til de kommer med sine nye produkter i "upper" line
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vet hva jeg får for hver oppgradering, det vil jeg påstå at du ikke vet hver gang du kjøper deg noe tilfeldig.
    Det er jo helt riktig - og gjelder også kjøp av sjokolade. Kjøper man helt tilfeldig så vet man ikke hva man får. ;)

    Jeg har nå kjøpt en 172XS - og vet ikke hva jeg får. Tilfeldig? Kanskje.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Sammenligner du skjokolade og Hifi?
    Jeg tror du skjønner hva jeg mener hvis du legger godviljen til.

    Naim har et løypekart som mange følger og underveis stopper man opp underveis og nyter utsikten. Noen er ikke fornøyde før de er ved veis ende, mens andre slår røtter midt i.
    Det Naim anbefaler og andre selvsagt er at man stopper hvor man har et komplett system som er matchet til til hverandre.
    ex Komplett 202, 282, 252 osv for å unngå ubalanse.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg vet hva jeg får for hver oppgradering, det vil jeg påstå at du ikke vet hver gang du kjøper deg noe tilfeldig.
    Det er jo helt riktig - og gjelder også kjøp av sjokolade. Kjøper man helt tilfeldig så vet man ikke hva man får. ;)

    Jeg har nå kjøpt en 172XS - og vet ikke hva jeg får. Tilfeldig? Kanskje.
    Grattis med kjøpet forresten!
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har nå kjøpt en 172XS - og vet ikke hva jeg får. Tilfeldig? Kanskje.
    Gleder meg til høre dine dommen over den. Jeg har bare hørt den i en kort butikkdemo med NAP155XS, men syntes vel kanskje at den var hakket hvassere enn Superuniti, som har enn litt tyngre, men dovnere lydsignatur. Det er i alle fall ganske logisk å splitte for- og effektforsterker på denne måten om man skal ha et greit kompromiss mellom boxcount og fleksibilitet. Om Naim hadde bygget inn hodetelefonforsterkeren fra DAC V1 i fremtidige produkter kunne jeg muligens kastet ut Headline og tilhørende Hicap også. Det er ikke alle Naimfantaster som har to fulle Fraim-tårn som mål. Et balansert og kompakt anlegg i XS- eller nedre del av Classic-segmentet burde holde for meg.
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Får håpe Loevhagen har tålmodighet til å la den stå på litt før han kaster dommen. Det er et spennende produkt som muligens forteller oss om hva vi har i vente med classic serien?
    Selv har jeg min siste boks på vei på en stund..
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    ^He, he. Ser den. Blitt gammel og tøff/dum (aka ignorant). :) Vi får se om jeg lar meg imponere over 172XS. Jeg forventer dog ikke allverden, fordi jeg er således særdeles fornøyd med NAD M51 som pre/DAC. Hvis 172XS gjør det nesten like bra; supert. Primærdriveren bak kjøpet er en 6 år gammel tanke: http://avforum.no/forum/generelt-audio-hifi/47444-naim-sagnomsust-gode-saker.html

    ^^ Jeg har fått såpass mye tolmodighet med aldren at ting gjerne blir stående en god stund. Variasjon i egen komponentportefølje er balsamerende for bytteinnstinket. Tok lang tid å knekke den koden - men til slutt satt den. :)

    Planen er primært å benyte 172XS som pre til et par aktive høyttalere. Fenger bekjentskapet - så er en effektforsterker (gjerne fra Naim) til et par passive høyttalere neste steg. Kona er advart - men hun synes det kunne vært OK med et par passive høyttalere for å slippe og huske å "skru av høyttalerne" hver kveld...

    M51 flyttes til head-fi-kroken - eller til gjenåpningen av furtebua.
     
    Sist redigert:

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Herr og fru MaKi var på besøk hos balthar fredag kveld. Utrolig trivelig som alltid med særdeles god bevertning. Det ble mest hyggelig prat, men vi fikk sjansen til å høre litt på Dps'en gjennom 552/500/SL2. Det blir kort sagt for enkelt å bruke ord for å beskrive det, fordi man i såfall må beskrive musikk. Da må jeg altså si noe slikt som flott fremførelse, flink på piano etc, fordi jeg hørte på artister og ikke lyd. Det jeg har hørt ellers av musikkanlegg spiller lyd, dette spiller musikk. Det er noe fascinerende med å forstå der og da at ja, det var slik det skulle være. Akkurat ja. Nydelig å høre ekte musikk, det beste jeg har hørt noengang, uten tvil. Linn-streameren var forøvrig også fantastisk god. Takk for oss, balthar!
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    384
    Antall liker
    201
    Torget vurderinger
    1
    Himmel og hav for en oppgradering xps2 er på cdx2! Det løfter jo musikkopplevelsen opp i en ny dimensjon.

    Nå har jeg spilt en knapp uke etter at xps kom tilbake fra service. Servicen har virkelig gjort underverker. Jeg vil si at min 10 år gamle xps kanskje ytte 50% av sitt potensiale før den fikk service. Til de som har naim-bokser som nærmer seg ti år: Service er absolutt verdt investeringen!
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Herr og fru MaKi var på besøk hos balthar fredag kveld. Utrolig trivelig som alltid med særdeles god bevertning. Det ble mest hyggelig prat, men vi fikk sjansen til å høre litt på Dps'en gjennom 552/500/SL2. Det blir kort sagt for enkelt å bruke ord for å beskrive det, fordi man i såfall må beskrive musikk. Da må jeg altså si noe slikt som flott fremførelse, flink på piano etc, fordi jeg hørte på artister og ikke lyd. Det jeg har hørt ellers av musikkanlegg spiller lyd, dette spiller musikk. Det er noe fascinerende med å forstå der og da at ja, det var slik det skulle være. Akkurat ja. Nydelig å høre ekte musikk, det beste jeg har hørt noengang, uten tvil. Linn-streameren var forøvrig også fantastisk god. Takk for oss, balthar!
    hey maki, takk for hyggelig inlegg og besøk :D veldig hyggelig !

    ja det er noe spesjelt med 500 serien og jeg ser megselv som veldig heldig eier av en så fantastisk set . det blir spilt mye i de siste og jeg er overasket av og til over, hvor rørt man blir av musikk som kommer fra høyttaler.
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Hei, jeg fikk en 282 i hus i dag og koblet den opp. Når jeg setter på strøm på Hicap begynner denne (hicap) med sprakelyder og lyset blinker. Noen tips?
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 180233
    Slik ser det ut bak med bare 1 Hc.
    Hei, jeg har kjørt 202 med hicap og Napsc-del fra teddycapplus en tid nå, uten problemer. Koblet hicap og Naim-Napsc (som jeg fikk i dag sammen med 282), på 282 og fikk sprakingen. Koblet Hicap og Naim-Napsc tilbake på 202, samme spraking. Koblet fra hicap og Naim-napsc, koblet Teddycapplus på 202, ingen problemer. Er det Naim-Napsc som er problemet? Har ikke hatt en blindplug på, hverken på 202 eller 282. Det fulgte med en blindplug med 202, vil denne virke på 282?
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Fant 4-pin blindplugg fra 202 og satte den i uten at det hjalp... Koblet til TeddyCapPlus og nå spiller det dom det skal. Ser at det tidligere også blinket fra 282 når jeg slo på hicap, det gjør et ikke med teddycap. Er hicap ødelagt, kan det sjekkes med multimeter? 282 var på reise i flykabin før den kom hjem til meg, den fikk stå på benken en time føe jeg koblet på strøm, dette skulle vel holde? 282 spiller i alle fall...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Slik får du AirPlay på din Naimstreamer

    Her er et søtt triks. Funka fett på min NAC-N 172XS. *). :)

    airplay.jpg


    Du kan streame musikk fra din iPad / iPhone direkte til din Naimstreamer uten å gå via f. eks. Airport Express eller AppleTV. Her er hvordan:

    1) Appen MusicFlow fra Plutinosoft installeres på din iDings
    2) Start den og la den bare kjøre i bakgrunnen
    3) Start iTunes (eller Spotify, o.l.)
    4) Du kan nå ved å velge AirPlay-symbolet finne din Naimstreamer som en "AirPlay-enhet" - og du kan streame direkte.

    MusicFlow gjør at streamen fra iDingsen gjennkjennes som UPnP. Appen kan streame til andre enheter også som ikke støtter AirPlay.

    *) Prøvde bare en kort stund siden madammen okkuperer Naimen p.t.

     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Skal prøve med hicap alene også, uten kabler bortsett fra strøm, dette burde vel være en god test på om hicap'en har tatt kvelden?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det kan nok fungere, men det er vel ikke lyset i hicap'en som blinker? Ergo så vet du ikke om den fungerer uten å koble til strøm. Hvis det er Hicap'en sitt lys som blinker må jeg si jeg blir overrasket. Det har jeg i såfall aldri hørt om.
    Hvis det er kabelen kan jeg anbefale det å bestille fra Din - Phono - RCA - XLR - iPod Cables and More From Flashback Sales
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Logo på hicap flimrer, i takt med sprakinga. 282 blinket på et par av knappene med hicap påkoblet.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ok. Hvis du er helt sikker på at strømkabelen sitter skikkelig fast i Hicap'en er den deffekt. Er den eldre enn 5 år gammel?
     

    SaanAvSalve

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    2
    Har dere noen mening om hva de billigste Naim-produktene er verdt brukt? Tenker spesielt på nait 5i, UnitiQute og XS. Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe nytt eller brukt, og det hadde vært fint med litt synsing om hva disse er verdt fra komptente folk :) På forhånd takk!
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Betalte i sin tid 5012,- (3065,- + dyr frakt og moms) for ein Nait5 uten i.
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jeg trenger noen tips ang rca kabler.

    Jeg har kjøpt meg en Rega RP6 og det er bestilt en Stageline/Hicap DR, og da lurer jeg på tips ang rca kabel mellom Stageline og min Superuniti.

    Noen som har noen tips å komme med.

    Jeg er ingen kabel fanatiker, så

    Bruker Chord Epic Twin som ht kabler og kanskje et tips om et ok sett med Chorus rca kabler eller noe annet

    mvh

    Tom
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn