Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Med unntak av Nait XS er det ingen av apparatene med betegnelsen XS som eksisterer med noe annet enn ref-finish på fronten. Det gir jo en visuell clash med gammelt utstyr som ikke vil tilfredsstille perfeksjonistene.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    Brasse skrev:
    Har aldri hørt Naim, men det er på tide - Har jo HFS største fanskare (eller er de(re) bare glad i å prate? ;) )
    Det er gode grunner til at Naim har en stor fanskare. Naim har utviklet fantastiske produkter med en utrolig byggekvalitet. Jeg er fan :)
    Bildene til Vidar P illustrerer mye av det som er bra med Naim. De leverer et komplett konsept inludert kabler og rack. Produsenten anbefaler hvilket utstyr som passer sammen så kjøperen settes i stand til å forvalte sitt budsjett fornuftig. Og uansett hvor høyt på stigen man klatrer er byggekvaliteten ypperlig og konstruksjonen preget av Naims tekniske løsninger som er blitt forfinet gjennom en evolusjonsprosess de årene produsenten har eksistert. Naim kommer aldri til å pakke inn en spiller fra østen i en sort boks og selge den til ublu pris, selv DVD-spilleren er konstruert og bygget i Salisbury. Det visuelle designet er strengt funksjonelt og prøver ikke å skape assiasjoner til hverken smykkeskrin eller sveiseaggregat, men produktene leverer til gjengjeld så til de grader. Prisen er heller ikke lav, men om man tar bruksverdi gjennom mange år med i ligningen gis det usedvanlig god valuta for pengene.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Vidar P skrev:
    Ang bokser; med ny CD5 XS og det nye pre/power-settet så begynner det jo å bli noen bokser der også da, ikke minst dersom man skal ha riaa og hodetelefonforsterker... og FlatCap XS må man jo selvsagt ha.... da teller jeg meg frem til; StageLine, HeadLine, NAPSC, CD5XS, FC, 152, 155.. blir ikke det 7 bokser tro? Og så bør man kanskje ha en DAC etterhvert.. joda, det hoper seg opp uansett. Selv med den integrerte Nait XS kan man egentlig bare trekke fra en boks.
    Fantastiske bilder, Vidar. Symmetri, både lydmessig og visuelt, er utrolig viktig for meg og her ligger Naim ikke bare ett, men mange hestehoder fremfor de fleste andre.

    Boksene du nevner her ligger meget godt an til å bli mitt nye anlegg når jeg flytter inn i nytt hus/lytterom. DACen gir en jo uante muligheter fleksibilitetsmessig for å få godlyd fra flere kilder enn CD, så den står høyt på ønskelisten. Foreløpig er det jo sparsomt med lytteerfaringer om denne, men med et stabilt drivverk er det jo ingen tvil om at sjansen bør være stor for å "få fot"....
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Takk for flotte bilder av et musikkanlegg som helt sikkert er fabelaktig, Vidar P. At du velger å ha elektronikken «skjult» virker ytterst sympatisk; estetikken i en del «lysende husalter» er noe tvilsom.

    Hilsen Wright – med to grønne bokser. Én for signal, én for gain. Enkelt anlegg for enkle sjeler etc. :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker; selv synes jeg det er greit at ting er skjult ja, ikke minst fordi det bor en familie i huset, og jeg vil gjerne ha systemet i stua siden jeg bruker det fra morgen til kveld (også tuner, dvd-spiller m/prosjektor, nettradio osv).

    Kan lime inn noen flere bilder her; Naim Aro er råtøff synes jeg, har aldri vært så fornøyd med noe produkt noengang tror jeg; og det er også et av de produktene jeg har eid og brukt lengst sammenhengende.





    Man har da brukt forskjellige typer KEF'er opp gjennom årene; disse var på langtidslån her (205/2);
     

    Vedlegg

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Utsøkt, min gode Vidar P. Aro har en os av kvalitetsfølelse helt utenom det meste, føler jeg. Skal si du er flink på vanningsfrekvensen til de grønne husstandsmedlemmene og, de er like friske hver gang de avbildes :D

    Men, den godeste herr Vidar P må drikke litt mer melk eller spise litt flere gode oster, da det later til at det er ett visst nivå av kalsiummangel? Er det ikke det hvite ringer på tommelneglen betyr i følge den gamle læreboken?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Klassisk. Fikk bare 185 da jeg ikke har Linn analogkilde eller høyttalere.

    Vidar P skrev:
    Her er forresten FEP 2.0-testen fra Joe Petrik, til glede for nye flatearthere og lesere;

    http://www.mybriks.com/fep.html
    Hehe. Fikk 485 denne gang, men må trekke fra 100 for Isotek Sigmas (noe utdatert det der kanskje, siden det er kommet mer Naim-vennlige remedier etter at testen ble revidert), så endte på 385. Fikk kun trekk for Sigmas'en da.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.266
    Antall liker
    22.716
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fråga: - Hur bredt har Ni NAIMat?
    Svar: - Mycket bredt.


    Ser veldig flott ut, Vidar P. Utsøkt musikk du viser også.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.835
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    4
    Hva i all verden gjør Gary Glitter i turkis dress på et cover fra Deutche Grammofon?
    ;D
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Hehe. Fikk 485 denne gang, men må trekke fra 100 for Isotek Sigmas (noe utdatert det der kanskje, siden det er kommet mer Naim-vennlige remedier etter at testen ble revidert), så endte på 385. Fikk kun trekk for Sigmas'en da.
    Så da svarte du "ja" på denne............

    Is your table better than your arm?
    If yes, add 20 points. If not, subtract 10.

    Jeg fikk minus 10 siden jeg mener de er like gode på min rigg 8)
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Kan ikke gifte seg uten grønn dress, Liotheles. :) Skjønte først lite av hvor små 207/2 var – inntil jeg så at det ikke var noen CD på høyttaleren ...
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Her er forresten FEP 2.0-testen fra Joe Petrik, til glede for nye flatearthere og lesere;

    http://www.mybriks.com/fep.html

    "Do you enjoy air, space and blackness?
    If yes, subtract 40 points.

    Do you go to live concerts to enjoy air, space and blackness?
    If yes, subtract 80 points for being a wanker." :D

    Kom meg unna med lite trekk, men lav Linnfaktor. 195 poeng.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ente opp med -50 ::) Dette er må eg undersøke nærmere...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.337
    Antall liker
    11.250
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Liotheles skrev:
    Hva i all verden gjør Gary Glitter i turkis dress på et cover fra Deutche Grammofon?
    ;D
    Det er nok bom, dette mener jeg bestemt er Trond Kirkvaag i hans første innspilling av Figaros Bryllup.

    Og: Kjekt å se bilder igjen, VidarP! Som gammel Kef'er får jeg litt puls av 207/2.

    Finnes det forresten noen som har hørt Naim med Harbeth?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.266
    Antall liker
    22.716
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke Naim og Harberth en slik drømmekombo da? Estetikken er iallefall perfekt sammen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville iallefall gjerne hatt et par Harbeth til min upcoming Uniti... skal meget mulig ha det også.

    Jøgga; se på moderforumet; Harbeth er en veldig vanlig høyttalerprodusent å bruke med Naim-systemer. Du får ta FEP 2.0-testen og se hvor du kan skjerpe inn. Hehe.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er fascinert av Harbeth. Ser ikke bort fra at de vil bli utprøvet sammen med Uniti på et eller annet tidspunkt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En aldri så liten P3..



    eventuelt Compact 7 skader neppe sammen med Uniti..

     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    P3 har vel nettopp kommet i ny utgave også. Flotte saker. Kanskje jeg til og med er så frekk at jeg dropper stativer og plasserer dem i en bokhylle. :)

    Gled deg til Uniti! Paul Stephenson har lovet en softwareoppdatering også så den skal kunne spile 24/96-filer gjennom streameren.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Oppdateringen er den helt nye radial-konen (mk2) på basselementet, er det ikke? Har en kompis som er Harbeth-entusiast (han har nyeste Compact 7), han snakker varmt om denne nye P3. Med riktig grønnskjær på elektronikken selvsagt.

    http://www.harbeth.co.uk/uk/index.php?section=products&page=p3esr&model=P3ESR

    Når jeg kjøper en Uniti skal jeg bytte ut mine Dynaudio'er på kontoret antakelig til Harbeth, har aldri likt de Dynaudioene og skjønner ikke helt hvorfor jeg kjøpte de (de var aktive da, kanskje derfor); de er slett ikke noe særlig til musikk; altfor tørre og stakkato; men venter til jeg får nytt kontor; gidder ikke bruke dagene på montering/demontering mer enn nødvendig..
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Hvem er det egentlig som forhandler Harbeth her i landet?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Griffenfeldt skrev:
    ;D Denne utgaven på Deutsche grammophon med Karl Bøhm kom vel ut i 68.
    Det stemmer svært bra det der; og det er en yngre Hermann Prey vi ser som den gifteklare don'en. Hverken Gary Glitter eller Kirkvaag. Samme hva våre musikalsk-historisk-analfabetiske venner i tråden måtte fremholde. Dere er gode på å "ta" utseender, og jeg lo godt av svarene, særlig når jeg ser hvor treffsikre de er... eia hadde man et så godt øye for slikt som dere!



    Min boks er en original førsteutgivelse (jeg hadde skikkelig los på de på 80-og 90-tallet, da LP'er var "gratis" rundtom), og er merket (c)1968 på innerrilla også.
    Det er jo et stjernegalleri av artister her, og en svært fornøyelig Figaro dette.
     

    Vedlegg

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    dete kaller jeg håndverk...vel vel....apple er ja på vei med sin itunesbookletsopplevelsespark ;)...egendlig bra tanken i våre digitale og minimalistiske tider...

    men til slutt slår ingenting papir fra 1968 :)
    oh man...hermann prey
    husker han fortsat fra tysk tv....
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Tittet innom noen tråder her på forumet og jeg må ::) ;D :p :-[ :'( :'( :'( :'(

    Nåværende er så elegant, ekte, så enkelt og ukomplisert (i Naimverden ihvertfall) og avslappende.

    Nei, spar meg for noe annet.....................


    Har begynt å skru på lp12 så smått. Armbordet er på plass og har startet å montere print og kabel for Armageddon. Spennende, men det ligger nok snø, før jeg er ferdig.
    Må kose seg med andre livsoppgaver også.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Prey er gutten si det. Herlig disse gamle tyske innspillingene... på linje med de gamle engelske, italienske, franske, russiske, amerikanske, nederlandske etc etc... ingen hemmelighet at jeg er historisk orientert hva klassisk musikk angår vel.

    Siden det ble nevnt dette med usynlighet; jeg har valgt å la fint lite annet enn platespilleren vises fra lytteposisjon; mest fordi den ikke slår seg av automatisk og jeg synes det er greit å se den; her er et så godt bilde som jeg får til uten flash fra Vidar P's krok av stua i kveld, en mørk høstkveld. Kamera står i nokså nøyaktig optimal lytteposisjon, litt bak og litt for høyt. Ta høyde for at lysene fra lampene blir til de grader overeksponert på slike mørkebilder da; i virkeligheten er de veldig smooth.
     

    Vedlegg

    K

    Kaarelars

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Prey er gutten si det. Herlig disse gamle tyske innspillingene... på linje med de gamle engelske, italienske, franske, russiske, amerikanske, nederlandske etc etc... ingen hemmelighet at jeg er historisk orientert hva klassisk musikk angår vel.

    Siden det ble nevnt dette med usynlighet; jeg har valgt å la fint lite annet enn platespilleren vises fra lytteposisjon;
    For å si de forsiktig så er det et fint system du har Vidar P.
    Har også stor sans for usynligheten. Personlig synes det er distraherende å se på komponentene når musikk spilles.
    Det jeg ikke har sans for er opera. Kjøpte en liten samling av en operaentusiast på vinyl. Men jeg har jo lp-platene så kanskje jeg knekker operakoden med åra;-
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    172
    Sted
    Trondheim
    Svein skrev:
    Det jeg ikke har sans for er opera. Kjøpte en liten samling av en operaentusiast på vinyl. Men jeg har jo lp-platene så kanskje jeg knekker operakoden med åra;-
    Kjenner meg igjen her, opera sitter langt inne...
    Den kan bli hardt å knekke den koden, men jeg har ikke gitt opp :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Første bud blir å velge en opera; bestemme seg for å høre hele ila litt tid; deretter sette seg inn i hovedtrekkene i handlingen først, enten ved hjelp av librettoen med oppsummering eller ved internett/litteratur. Deretter bli kjent med figurene som skuespillet dreier seg rundt, ved samme lette innstudering på forhånd. Så må man sette seg ned med en forventning om å bli tatt med på en tur dit handlingen foregår, mye som ved et skuespill.

    Så kan man i ro og mak ta en akt om gangen, med librettoen i hånd så man får med seg hva det synges om; det gjør ingenting om det er dager/uker mellom hver akt forsåvidt. Jeg dro frem en gammel Purcell-opera i Aus der Reihe, ellers er både Mozart, Rossini, Donizetti og mange andre greie å starte med. Jeg må innrømme at jeg er litt begeistret for Rossini jeg.

    Det er jo akkurat slikt hifi handler om for mange; berikelsen av å utforske nye musikalske territorier mens man fryder seg også over gamle.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn